Taste the waste

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 16:20

Ik heb al aardig wat jaren met voedsel en in de horeca gewerkt en zag hele kliko's met onaangeroerd en/of vers voedsel weg gaan.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 16:20

Ik heb weleens bij een vriendin gehoord:
"Oh nee, met dat brood mag je alleen nog tosti's maken!" Ik: "Huh? Waarom dan?"
"Het is brood van gister, het is oud!"

:')

Oud brood is pas oud als je het alleen nog eetbaar kunt maken met een dikke laag pindakaas, in mijn optiek :P En dat gaat er ook nog prima in hoor!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 16:21

Brood is oud als ik er mijn kiezen op breek. :') Dan nog, lekker soppen bij de soep kan ook met ouder brood :j

Zonde is dat Lous -O-

Lous

Re: Taste the waste

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 16:22

Als je oud brood even roosterd of even in de oven doet smaakt het weer heerlijk vers.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 16:23

Het ergste vind ik nog dat er in heel veel landen hongersnood is en dat het gewoon een kwestie is van verkeerde verdeling van het voedsel. Hier gooien we het weg met z'n allen en daarginds sterft men van de honger.
Ik weet dat dit een dooddoener is, maar het is wel gewoon waar natuurlijk.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 16:32

Tja. er zijn veel mensen die goedkoop willen shoppen maar de andere kantis er ook
toen wijnog SdB waren, plakten we een kortingssticker op producten die nog maar een paar dagen tot de houdbaarheidsdatum waren. Er zijn dan serieus mensen die zeggen: Nee, die kopenwe niet. daar zit een kortingssticker opl dus dat is niet gezond.... Nu bij de Jumbo gaat ook dat allemaal weg.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 17:10

Ik vind het ook belachelijk dat er zoveel soorten brood zijn, 3 of 4 soorten moet toch genoeg zijn?

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 17:21

Sommige niet nader te noemen winkels hier zetten de karren met "retourbrood" de avond te voren al buiten, zodat het "klaarstaat voor als de vrachtwagen komt". :D Da's wel een leuke actie, het kan hen niet schelen wie het savonds dan al weghaalt, en ze overtreden de regels niet! :D

Fiffill schreef:
Precies wat ik bedoelde phormi :j kijk, melk van 2 weken oud hoeven ze er van mij niet tussen te zetten, maar brood van een dag oud? Dat weggooien vind ik gewoon zonde.

Heb je wel eens gezien wat ze aan superdeluxe taarten, broden etc. bij o.a. de V&D wegsmijten s'avonds? Zou je spontaan depressief van worden.. :\

Lous schreef:
Ik heb al aardig wat jaren met voedsel en in de horeca gewerkt en zag hele kliko's met onaangeroerd en/of vers voedsel weg gaan.

En het ergste vind ik wel dat ALS je dan genoeg lef hebt om het s'avonds uit de kliko te vissen, je weggestuurd wordt en ze zelfs bakken op slot gaan doen omdat dat soort dingen "niet mag in Nederland"... :\ (je maakt ze toch blij? Zij minder afval, en als je het "gejat" hebt ga je er echt niet over klagen hoor :+ )

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:06

Wat zonde dat er zoveel wordt weggegooid... Zolang het nog goed ruikt en smaakt wordt het hier gewoon opgegeten. Ik kijk eigenlijk nooit naar de datum.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:34

Zelf gooi ik ook zo min mogelijk weg. Maar ik heb een bijbaantje in de horeca. Als je ziet wat er dagelijks weg gegooid wordt aan eten... Is zo dubbel om het op mijn werk in de kliko te gooien en 10 minuten later komt er een zwerver met een bedelbriefje voorbij gelopen ;(

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:05

Ik ben dus wel iemand die brood van een dag oud, te oud vind. Ik koop dat zeker niet meer, en als ik het hier thuis vergeet in te vriezen zijn mn honden weer blij met brood...

Melk drink ik niet meer op de dag van de houdbaarheidsdatum dat gaat weg. Vlees idem dito.
Alleen echt dingen die wel een jaar houdbaar zijn ofzo die eet ik nog wel als het een week over de datum is.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:37

Babsiej schreef:
Ik ben dus wel iemand die brood van een dag oud, te oud vind. Ik koop dat zeker niet meer, en als ik het hier thuis vergeet in te vriezen zijn mn honden weer blij met brood...

Melk drink ik niet meer op de dag van de houdbaarheidsdatum dat gaat weg. Vlees idem dito.
Alleen echt dingen die wel een jaar houdbaar zijn ofzo die eet ik nog wel als het een week over de datum is.

Maar waarom? Melk is echt nog prima te drinken op de dag van de houdbaarheidsdatum, zelfs nog wel 2 tot 3 dagen daarna. Vlees begrijp ik een beetje, al eten wij dat ook nog gewoon als het er goed uitziet en goed ruikt. Wat betreft lang-houdbare dingen: chocolade kan je bijvoorbeeld echt nog wel 2 tot 3 jaar na houdbaarheidsdatum op eten, mits het niet is aangebroken.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:15

millennium schreef:
Babsiej schreef:

Maar waarom? Melk is echt nog prima te drinken op de dag van de houdbaarheidsdatum, zelfs nog wel 2 tot 3 dagen daarna. Vlees begrijp ik een beetje, al eten wij dat ook nog gewoon als het er goed uitziet en goed ruikt. Wat betreft lang-houdbare dingen: chocolade kan je bijvoorbeeld echt nog wel 2 tot 3 jaar na houdbaarheidsdatum op eten, mits het niet is aangebroken.

Het idee alleen al.... Nee dat gaat er echt niet in bij mij...
Ik heb toevallig een week of 2 terug een reep chocolade weggegooid die was 3 maanden over de datum, lag ergens achterin een kast en kwamen we met opruimen tegen... Even getwijfeld maar dat kan ik gewoon echt niet eten, t gaat niet :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:55

Ik gooi nu helaas weg wat in de koelkast bederft maar wat makkelijk ingevroren had kunnen worden, maar ik heb nog geen grote vriezer staan. Deze komt wel, dus yay geen restjes meer *\o/*

Verder gooi ik alleen afval weg: huidjes van vis, botten etc, maar wel nadat ze zijn afgekloven door de katten :Y)

En melk / zuivel / ik koop alleen wat we lekker vinden, en dat gaat dan ook ruim voor de datum op :j

Ik vind het persoonlijk erg zonde dat er zoveel weggegooid wordt. Ik werkte in een supermarkt, wat daar op de datum/1 dag na datum was ging de vriezer in en werd aan minder bedeelden gegeven door mijn baas.

Het is niet dat eten denkt.. OOOOH MIJN DATUM IS HET, IK BEDERF :D

Mijn vent eet bij zijn sushi momenteel wasabi die twee jaar over datum is.. word je niet ziek van hoor :+

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:52

ik doe er ook niet moeilijk, gewoon even ruiken als het wat langer dan 1 of 2 dagen over de datum is en je weet voldoende :j Wij doen makkelijk 4 dagen met een brood, de laatste dag maken we er tosti's van :j als er dan nog wat over blijft gaat het naar de eendjes.

Scheelt hier ook dat we eigenlijk alleen langhoudbare zaken als blikken soep en groente en pasta op voorraad in huis hebben (de droge variant, niet de verse), voor de rest proberen we gewoon elke 1 a 2 dagen boodschappen te doen voor die dagen :) Brood ligt bij ons gewoon in de vriezer, dan heb je altijd voorraad zonder dat het oud wordt :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:56

brood gewoon in de vriezer gooien en alleen eruit halen wat je nodig hebt. Zo heb je nooit last van oud brood

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:57

maar als je vriezer beneden in de berging staat (waardoor ik eerst helemaal door de portiek naar buiten en beneden moet) is dat niet zo handig :') wij verdelen wel vaak de broden in halfjes, heb je net wat meer aan als je met zn 2en bent :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:21

stef schreef:
brood gewoon in de vriezer gooien en alleen eruit halen wat je nodig hebt. Zo heb je nooit last van oud brood

Doen wij ook. Ik koop 1x per week brood en dat doe ik in de vriezer. Per dag halen we er precies zoveel uit als wat we op eten. Heb je lekker altijd vers brood :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:28

Eleionomae schreef:
maar als je vriezer beneden in de berging staat (waardoor ik eerst helemaal door de portiek naar buiten en beneden moet) is dat niet zo handig :') wij verdelen wel vaak de broden in halfjes, heb je net wat meer aan als je met zn 2en bent :j

Waar een wil is, is een weg :')

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:27

tot nu toe heb ik sinds ik ben gaan samenwonen nog nooit brood weggegooid, ja de kapjes omdat we die allebei niet lekker vinden haha.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:46

Ik heb een hekel aan het weggooien van eten.

Ook een ten minste houdbaar tot datum doe ik ook niet aan. Mijn optiek om te weten of je iets nog kunt eten is: kijken-ruiken-proeven.
Genoeg etenswaren die je na de "tenminste houdbaar tot" datum nog steeds kan eten.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:58

In de VS heb je Day Old Bread stores. Daar kun je dus het brood van de vorige dag krijgen, tegen een lagere prijs.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:08

Eleionomae schreef:
tot nu toe heb ik sinds ik ben gaan samenwonen nog nooit brood weggegooid, ja de kapjes omdat we die allebei niet lekker vinden haha.

kapjes kun je ook uitleggen, uit laten drogen, dan platslaan in een zakje en je hebt paneermeel! :))
Ik ben echt hergebruiker eerste klas, hier wordt z.g.a. niks weggegooid :D
(honden, paarden, kippen, als wij het niet meer eten is er altijd wel iemand die het lust :+ )

Isegrim da's een goeie! Moeten we hier ook hebben! *\o/* Zou echt klauwen met geld schelen in deze weggooicultuur..

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:21

ja kapjes gaan naar de eendjes hoor, dat bedoelde ik met weggooien haha.
Paneermeel gebruik ik echt nooit, dus dat heeft geen zin om te doen :P

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:35

nadjajump schreef:
Er staat niet voor niets ten minste houdbaar tot op, en niet maximaal houdbaar tot.

Het enige wat die regel inhoudt is dat daar de grens voor productaansprakelijkheid ligt.

Bedenk dat die grens door de fabrikánt op de verpakking wordt gezet.

Die grens ligt uiteraard aan de voor de fabrikant HEEL veilige kant van houdbaar én deze heeft economisch belang bij een zo laag mogelijke vervangingstermijn.

Gebruik je neus, ogen en gezond verstand over het prepareren. Dat moet je toch ook doen bij nog niet verstreken houdbaarheidsdata. Ook daarbij is hersenloos consumeren gewoon.... hersenloos.