Verzekeraars zwichten voor duurdere tandarts

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Re: Verzekeraars zwichten voor duurdere tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 01:57

Opes...het is al bijna 1 uur....ik ga naar bed....truste degenen die nog wakker zijn

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 09:18

janderegelaa schreef:
Als je een redelijk goed gebit hebt hoef je helemaal geen tandartsverzekering want dan zijn de kosten altijd lager dan de premie. En als je een keer een ongeval hebt waardoor je naar de kaakchirurg moet dan valt dat sowieso niet onder tandheelkundige zorg.

En je hebt kronen van 800 euro en kronen van 200 euro, die komen uit China en voldoen redelijk als je geen esthetische eis hebt.

Even hier een reactie op: met een ongeval valt de kaakchirurg inderdaad niet onder de tandheelkundige zorg. Maar een extractie bij de kaakchirurg moet gewoon door de patiënt betaald worden en valt dus tegenwoordig wél onder de tandheelkundige zorg.

En dan raken we een volgende punt: heel veel (vaak jongere tandartsen) kúnnen gewoon niet goed meer trekken. Waarom: omdat ze het in hun opleiding veel te weinig doen én ze vaak (gemakzucht en afwentelen van het probleem?) meteen maar doorverwijzen naar de kaakchirurg. Dáár wordt de patient ook de dupe van, want die krijgt dit vaak maar voor een deel vergoed, terwijl de kosten vele malen hoger zijn. Gisteravond werd mijn man nog gebeld (hij had dienst) door iemand die een doorverwijzing had naar de kaakchirurg, maar daar nog niet terecht kon en verging van de pijn. Mijn man vroeg nog: en dan verwacht u dat ik hem er nu wel uitkrijg terwijl uw tandarts het niet lukt? Ja dus ! Hij toch maar naar de praktijk gegaan (half uur rijden), wortel eruit gekregen (geen enkel probleem), weer naar huis (half uur rijden) en dan mag hij iets van €32 voor het trekken van de kies rekenen en €19 voor het weekendtarief (in dit geval avond). Maar bij de kaakchirurg lopen de kosten al gauw in de honderden euro's voor hetzelfde geval.

Heb ook nog even het verhaal van de kroon van €800 voor €200 nagevraagd. Mijn man stelt dat dit gewoon niet kán. Alleen de techniekkosten voor een kroon zijn al minimaal €250 en dat is gewoon een normale prijs. Wat hij denkt dat er gebeurd is, is dat er gewoon een heel grote vulling gedaan is: een 4 of 5 vlaks vulling heet op de rekening een 'composiet kroon' en dat mensen denken dat ze dan een kroon hebben gekregen. Ziet er overigens ook keurig uit, maar is dus géén kroon. Hij vertelde mij dat mensen hem doodleuk vertellen dat ze 4 kronen hebben, terwijl er in werkelijkheid geeneen inzit....

Dan nog het 'shoppen' bij de tandarts die vervolgens zijn tarief aanpast (voorbeeld hierboven dat de rekening ineens minder kon): iets waar mijn man niet aan meedoet. Dát is juist wat verzekeraars willen, dat ze uiteindelijk iedereen aan hun touwtje hebben bungelen en zij kunnen bepalen wat je mag rekenen voor je handelen. Hij stelt dat hij reële kosten in rekening brengt en heeft gepubliceerd, zoals de minister dat wilde. Als verzekeraars dat niet vergoeden dan wil hij ook dat de mensen dit dan maar ervaren en zélf de verzekeraars duidelijk maken dat ze niet goed bezig zijn door te veranderen van verzekeraar.

Wat mensen niet beseffen is dat sommige zaken opgelegd zijn in de nieuwe regels: een vulling bijvoorbeeld moet één prijs hebben. Zo zou het overzichtelijk zijn voor de patiënt en de verzekering. Práchtig verhaal maar het slaat nergens op. Want in die vulling zitten dus álle kosten die er 'gemiddeld' gemaakt worden voor een vulling. Dus bijvoorbeeld ook verdoving etc. Als je die dus niet nodig hebt, wordt deze toch doorberekend in die eenheidsprijs van een vulling en betaalt degene die hem dus niet nodig heeft in feite een deel van de kosten van degene die hem wél nodig heeft. De wereld op zijn kop, maar volgens de nieuwe regels 'duidelijker' voor de patiënt. Wederom: schiet mij maar lek _-:(

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 16:03

Weet je wat ik zat ben? Tandartsen die beweeren dat een Klik Prothese alleen maar een Eigen bijdrage kost van 250€ en als klanten dan ineens eigen risico krijgen dat ze helemaal verontwaardigd zijn! iedereen weet dat over een Prothese je je eigen risico betaald. Het is een vergoeding uit de basisverzekering, je kan hoog en laag springen en een klacht indienen etc maar het is gewoon gegrond ALLES wat uit je BV komt betaal je Eigen risico over, ik had eens een discussie met een tandarts die bleef met hoog en laag beweren dat wij geen ER mochten berekenen. Maar dat is niet waar, vergoeding die uit de Basis komt betaal je altijd eerst je eigen risico.

Betreft implantaten als daar een machtiging voor word aangevraagt is het 100%! zelfde daarvoor je betaalt je VER over omdat hij uit de basis komt.

verbazingwekend is het hoeveel mensen hun eigen risico niet kennen :n dit geld voor alles trouwens niet alleen Prothese, maar ook voor medicijnen, hoe vaak hoor ik wel niet maar dat heb ik nog nooit betaald ER dat is toch nieuw? (dan halen ze hete hele jaar door medicijnen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 16:13

kirri schreef:
Weet je wat ik zat ben? Tandartsen die beweeren dat een Klik Prothese alleen maar een Eigen bijdrage kost van 250€ en als klanten dan ineens eigen risico krijgen dat ze helemaal verontwaardigd zijn! iedereen weet dat over een Prothese je je eigen risico betaald. Het is een vergoeding uit de basisverzekering, je kan hoog en laag springen en een klacht indienen etc maar het is gewoon gegrond ALLES wat uit je BV komt betaal je Eigen risico over, ik had eens een discussie met een tandarts die bleef met hoog en laag beweren dat wij geen ER mochten berekenen. Maar dat is niet waar, vergoeding die uit de Basis komt betaal je altijd eerst je eigen risico.

Betreft implantaten als daar een machtiging voor word aangevraagt is het 100%! zelfde daarvoor je betaalt je VER over omdat hij uit de basis komt.
verbazingwekend is het hoeveel mensen hun eigen risico niet kennen :n dit geld voor alles trouwens niet alleen Prothese, maar ook voor medicijnen, hoe vaak hoor ik wel niet maar dat heb ik nog nooit betaald ER dat is toch nieuw? (dan halen ze hete hele jaar door medicijnen)

Dat geldt voor alle behandelingen uit de Basisverzekering. Alleen pas op !!! Vraag altijd bij bezoek aan het ZKH de nota bij de verzekeraar op als je je VER in rekening gebracht krijgt.
Veel ziekenhuizen declareren de volledige DBC terwijl er vaak alleen maar een eerste grsprek/behandeling is uitgevoerd.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 16:17

Netje schreef:
batje schreef:
Ik ben vorige maand met de kinderen naar de tandarts geweest. Mijn zoontje van 3 is gecontroleerd en mijn dochter van 2 durfde niet, dus die is niet eens in de stoel geweest. (ik had al aangegeven dat die alleen mee zou gaan om het een keer gezien te hebben) Nou hebben ze bij de verzekering bij beide kinderen 25,80 EN 19,70 in rekening gebracht, uiteindelijk totaal dus meer dan 90,- voor één controle! Wordt uiteraard wel vergoed, maar echt netjes vind ik het niet.

Heb het even aan mijn man gevraagd en die vindt het ook niet kunnen: een kind wat niet behandeld is daar hoeft ook niets voor berekend te worden (zeker als al aangegeven was dat het om wennen gaat). Daarnaast zou het feitelijk alleen om een controle moeten gaan (denk 19,70) dus was hij dan ook wel benieuwd wat die 25,80 was (tandsteen ???). Hij zei wel: reclameer dit dan bij de verzekering. Dat is wat mensen vaak niet doen. Er wordt gedacht: de verzekering betaalt toch, maar zo komt er nooit een einde aan dit soort praktijken. Een handeling die niet verricht is mag ook niet gedeclareerd worden bij de verzekering. Als meer mensen daarvoor eens aan de bel zouden trekkken bij de verzekering, dan kan daar iets aan gedaan worden, anders niet.

Ik heb gebeld, 25.80 waren inderdaad intake en voorlichting kosten >;) 19.70 de controle, ook al hebben ze dus niet eens gekeken. Vond het toch al een rotpraktijk, dus heb me meteen uit laten schrijven ;)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 16:26

Morganlefay schreef:
kirri schreef:

Dat geldt voor alle behandelingen uit de Basisverzekering. Alleen pas op !!! Vraag altijd bij bezoek aan het ZKH de nota bij de verzekeraar op als je je VER in rekening gebracht krijgt.
Veel ziekenhuizen declareren de volledige DBC terwijl er vaak alleen maar een eerste grsprek/behandeling is uitgevoerd.

Ja dat weet ik, maar wij stimuleren onze verzekerden ook omdat dat aan te geven! ik igg wel! :)

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:32

kirri schreef:

In mijn voorbeeld had het niets te maken met een eigen risico (daar was die vrouw allang overheen) en álles met minder vergoeding door de verzekering !! Ik neem aan dat je bij een verzekeringsmaatschappij werkt: wanneer gaan die nou eens erkennen dat ze gewoon het gros van de verrichtingen minder vergoeden.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:38

hoe zit het met het buitenland?
welk land is voordelig? dan kun je daar je controles en je tandsteen laten doen, combineren met de (zomer)vakantie?
ik ben het zelf vergeten maar ik had in Korea eigenlijk naar de tandarts moeten gaan.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 15:40

Ja ik werk inderdaad bij een verzekering, ik geef ook alleen mijn mening was trouwens niet specifiek tegen jou hoor. Ik geloof best dat sommige tandartsen vrijwel gelijk zijn gebleven, wij werken op dit moment samen met tandartsen waarbij onze verzekerde weinig tot niets bij betalen, Dus strijk aub niet elke verzekering over 1 kam. Net zoals ik dat niet bij elke tandarts doet, igg niet bewust!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:45

kirri, mag ik vragen bij welke verzekering je werkt?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:46

maureen schreef:
Tandarts is niet duurder geworden (slechts 4 of 5% vd tandartsen) maar de verzekeringen hebben de vergoedingen verlaagd en hun premie verhoogd. Gevolg: patiënt is de dupe en tandarts krijgt de zwarte piet toegespeeld in de media door de grote verzekeringsmaatschappijen!

helemaal waar!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 15:54

ik werk bij menzis :)

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 23:30

kirri schreef:
Ja ik werk inderdaad bij een verzekering, ik geef ook alleen mijn mening was trouwens niet specifiek tegen jou hoor. Ik geloof best dat sommige tandartsen vrijwel gelijk zijn gebleven, wij werken op dit moment samen met tandartsen waarbij onze verzekerde weinig tot niets bij betalen, Dus strijk aub niet elke verzekering over 1 kam. Net zoals ik dat niet bij elke tandarts doet, igg niet bewust!

Maar waarom zou een verzekering alleen samenwerken met tandartsen waarvoor weinig tot niets hoef te worden bijbetaald: dat is toch een bewuste keuze van de verzekering? Terwijl de tarieven voor tandartsen vrij zijn en de verzekeringen door dit soort gedrag tandartsen proberen te dwingen zich aan te passen aan hun vergoedingen. De wereld op zijn kop, lijkt me...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 11:04

Netje schreef:
kirri schreef:

Maar waarom zou een verzekering alleen samenwerken met tandartsen waarvoor weinig tot niets hoef te worden bijbetaald: dat is toch een bewuste keuze van de verzekering? Terwijl de tarieven voor tandartsen vrij zijn en de verzekeringen door dit soort gedrag tandartsen proberen te dwingen zich aan te passen aan hun vergoedingen. De wereld op zijn kop, lijkt me...

Deze tandartsen hebben inderdaad de onverstandige keuze gemaakte door een contract af te sluiten met de verzekeraar en zich daardoor te verplichten om voor de patiënten van deze verzekeraar een lager tarief te hanteren. Buiten dat het een mes in de rug is bij de collega tandartsen snijden ze zichzelf in de vingers. Het bedrag dat ze kunnen declareren is statisch, als een produkt qua inkoop duurder wordt kan de betreffende tandarts zijn prijzen niet verhogen en verdient hij veel minder. Als er al geen geld bij moet.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 11:11

Het feit dat mijn tandarts jaren lang een contract heeft gehad met mijn verzekeraar, en nu niet meer zegt mij genoeg.
Zijn prijzen zijn het zelfde gebleven maar ik moet nu gaan bij betalen voor de meeste dingen...
ondanks dat ik "top" verzekerd ben.

Al zou mijn TA met zijn prijzen omhoog zijn gegaan dan zou ik toch bij hem willen blijven.
In mijn ogen moet je niet van TA hoppen, dan heb je bij elke wisseling ongeveer een groot renovatie traject volgens mij :+
Daarbij moet je je veilig voelen in zijn/haar stoel.
Ik ben onwijs dankbaar dat mijn TA me van mn angst heeft afgeholpen. Ik krijg nu elke keer te horen dat mn tanden zo netjes schoon zijn en dat ik mn mond goed verzorg dat er niks gedaan hoeft te worden, terwijl mijn vorige TA alleen maar bleef hameren dat mijn zere kies (waar de ontsteking door tandvlees naar buiten brak) toch echt kwam doordat ik slecht poetste....

Beetje jammer dat die ontsteking in mn wortel zat bij een verkeerd uitgevoerde wortelkanaal behandeling :x

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 11:37

Ik werk ook bij een verzekeraar en momenteel worden wij hierover ook gekgebelt en was kirri al zegt, de bedragen die langskomen.

Een wortelkanaalbehandeling waar vorig jaar 200 euro voor gerekend werd zag ik woensdag langskomen voor (schrik niet) 600 euro?! waar wij dus inderdaad maar 200 euro als max. tarief hebben vastgesteld...

Tandartsen krijgen echt een vrijbrief als alle verzekeraars klakkeloos die bedragen gaan vergoeden en je wil niet weten hoe snel je dan aan het max van je pakket zit hoor..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 12:00

Suuskipje schreef:
Ik werk ook bij een verzekeraar en momenteel worden wij hierover ook gekgebelt en was kirri al zegt, de bedragen die langskomen.

Een wortelkanaalbehandeling waar vorig jaar 200 euro voor gerekend werd zag ik woensdag langskomen voor (schrik niet) 600 euro?! waar wij dus inderdaad maar 200 euro als max. tarief hebben vastgesteld...

Tandartsen krijgen echt een vrijbrief als alle verzekeraars klakkeloos die bedragen gaan vergoeden en je wil niet weten hoe snel je dan aan het max van je pakket zit hoor..

Maar dan nog wordt op tandarts.nl een wortelkanaalbehandeling met 1 kanaal begroot op 288,95. Dus zelfs dan moet een verzekerde bij jullie al 88,95 bijbetalen.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 12:13

Tandarts.nl is naar mijn weten geen overheersende organisatie die landelijke tarieven bepaald?
Wij hebben de tarieven die voor een wortelkanaalbehandeling gerekend werden van vorig jaar gewoon doorgevoerd voor dit jaar.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 12:13

Ik heb de rekening van mijn tandarts erbij gepakt van begin januari:

E321 kroon € 275
Materiaal/techniekkosten € 243
E421 opbouw van plastisch materiaal € 48

Totaal: € 566, waarvan € 290 door de ZKV is vergoed, dus eigen bijdrage: € 276 (bijna de helft :D ).

Ik kan niet beoordelen of de nota van de TA reeel is of te hoog? Ik betaal braaf mijn eigen bijdrage, maar ik kan mij voorstellen, dat het voor sommige mensen moeilijk is.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 12:38

Electra63 schreef:
Ik heb de rekening van mijn tandarts erbij gepakt van begin januari:

E321 kroon € 275
Materiaal/techniekkosten € 243
E421 opbouw van plastisch materiaal € 48

Totaal: € 566, waarvan € 290 door de ZKV is vergoed, dus eigen bijdrage: € 276 (bijna de helft :D ).

Ik kan niet beoordelen of de nota van de TA reeel is of te hoog? Ik betaal braaf mijn eigen bijdrage, maar ik kan mij voorstellen, dat het voor sommige mensen moeilijk is.

Als ik dit uitreken met de max tarieven die wij rekenen dan kom je uit op:
E321 kroon tarief tandarts: 275 --> ons tarief 242.31 (hiervan wordt bij de eerste 3 tandartsverzekeringen 75% van vergoed á 181.75)
Techniekkosten tarief tandarts: 243 --> ons tarief 250 (hiervan wordt bij de eerste 3 tandartsverzekeringen 75% van vergoed á 187.50)
E421 opbouw van plastisch materiaal tarief tandarts 48 --> ons tarief 40.23 (hiervan wordt bij de eerste 3 tandartsverzekeringen 75% van vergoed á 30.15)

Als je dus bij ons zou zitten dan zou je bij 100% vergoeding 523.54 en bij 75% 399.40 :)

Edit: ik bedenk me net dat als je tv een max heeft dit ook wel een rol heeft kunnen spelen bij je vergoeding

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 12:50

Suuskipje schreef:

Maar vind jij het wel terecht dat de vergoedingen naar beneden zijn gegaan, ten opzichte van vorig jaar?

Mijn tandarts hanteerd dezelfde prijzen als vorig jaar, ik heb dezelfde verzekering als vorig jaar (aanvullend top) maar vorig jaar hoefde ik niet bij te betalen en dit jaar wel....
Rara hoe kan dat.

Mijn TA is het niet, mijn verzekering wel... Ik vind het ronduit schandalig. Vergoedingen zouden elk jaar adhv een inflatie correctie iets omhoog moeten gaan. Net als de TA rekening (wat ik raar vind dat bij ons niet gebeurd is trouwens... ik vind een inflatie correctie niet meer dan normaal).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 13:00

Ik ben IZZ met pakket 2 (= duurste pakket) verzekerd. Het maximum is € 1500 per jaar aan tandartsvergoedingen, maar met een maximum van € 250 per kroon. Ach, ik ga toch maar eens shoppen aan het einde van het jaar. Ik denk namelijk, dat er wel betere verzekeringen zijn, dan IZZ :D

Wat ik wel graag wil weten, is mijn TA duur(der) dan anderen? Ik heb hem al jaren tot volle tevredenheid, dus ik ga zeker niet weg bij hem.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 13:02

Bij ons zijn de vergoedingen niet naar beneden gegaan voor zo ver ik weet. Nu weet ik niet alle codes uit mijn hoofd maar bv een consult was vorig jaar 19.63 en dat is het max tarief wat wij daarvoor hanteren.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 13:03

Electra63 schreef:
Ik ben IZZ met pakket 2 (= duurste pakket) verzekerd. Het maximum is € 1500 per jaar aan tandartsvergoedingen, maar met een maximum van € 250 per kroon. Ach, ik ga toch maar eens shoppen aan het einde van het jaar. Ik denk namelijk, dat er wel betere verzekeringen zijn, dan IZZ :D

Wat ik wel graag wil weten, is mijn TA duur(der) dan anderen? Ik heb hem al jaren tot volle tevredenheid, dus ik ga zeker niet weg bij hem.

Volgens mij valt het wel mee met je tandarts, hij zit een pietsie hoger met de max tarieven die wij dan hanteren maar niet schrikbarend hoger.

Edit: ik zat eens op de IZZ site te kijken, maar die hanteren op hun site nog codes van vorig jaar... het is het misschien wel waard om even te bellen met hun voor uitleg en of je wellicht een lijst toegezonden kan krijgen met de tarieven dan kan je van te voren al zelf kijken of dit vergoed wordt en of je zelf nog bij moet betalen :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 13:10

Ik had gebeld met Izz, de maximale vergoeding voor een kroon is 250.
Ik ben zeer tevreden over mijn tandarts en als er iets moet gebeuren, dan doe ik dat, ongeacht of ik het vergoed krijg van mijn verzekering. Ik ga uit van de goede bedoelingen van mijn TA en dat hij mij goed adviseert.