Dokters moeten recht krijgen pasgeboren baby te doden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:45

Kinderen mogen sowieso niet beslissen over of ze willen leven of niet. Ze worden in het leven neergekwakt omdat hun moeder dat wil. Dus dan mag de moeder ook anders beslissen.

Thirty

Re: Dokters moeten recht krijgen pasgeboren baby te vermoorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:46

'Sorry kind, je bent ongewenst. Dokter, stop er maar een roze spuit in'.

......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:47

Thirty schreef:

......

>Pasgeboren
>Kind begrijpt wat moeder zegt, concept van leven en dood en het begrip sterven

:j

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:48

Ja, dus?

Wie weet denkt dan kindje wel: "Alsjeblieft laat me gaan."

Wat moet een kindje doen om aan te geven dat het niet wil? Stoppen met ademen? Hartje laten stoppen?
Helpt allemaal niks. Wij zorgen er wel voor dat het allemaal doorgaat.
Laatst bijgewerkt door LindyH op 01-03-12 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:51

Iets wat net een uur op deze wereld is denkt niks. Het voelt enkel. Zij het honger, zij het pijn.

We kunnen natuurlijk wachten totdat het kind 18 jaar (even het feit negerend dat het deze leeftijd sowieso niet haalt) maar beetje cru om dat te doen als er geen uitzicht is en enkel een weg van veel pijn.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:52

Asyaa schreef:
We kunnen natuurlijk wachten totdat het kind 18 jaar (even het feit negerend dat het deze leeftijd sowieso niet haalt) maar beetje cru om dat te doen als er geen uitzicht is en enkel een weg van veel pijn.

En dan nog te zwijgen over het verdriet bij de ouders. Die hebben 18 jaar lang gezorgd voor hun kind (in zo'n geval mag je wel spreken van 'wegcijferen').

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:00

Asyaa schreef:
Thirty schreef:

......

>Pasgeboren
>Kind begrijpt wat moeder zegt, concept van leven en dood en het begrip sterven

:j

Het is niet van belang of een kind dat begrijpt of niet...Het is toch te gek voor woorden??
Schandalig dat er mensen zijn die dit goedpraten >;)

Geef het kind dan op voor adoptie...er zijn zoveel mensen die geen kinderen kunnen krijgen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:02

Ik vind dat er een ENORM verschil is tussen het beëindigen van het leven van een 'niet gewenst' kindje en een kindje met 'geen menswaardig leven'.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:03

Quellian schreef:
Ik vind dat er een ENORM verschil is tussen het beëindigen van het leven van een 'niet gewenst' kindje en een kindje met 'geen menswaardig leven'.

In mijn post staat duidelijk 'niet gewenst'. En wordt zo ook als voorbeeld genoemd in de eerste (!) regel van de OP.
Laatst bijgewerkt door Thirty op 01-03-12 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:03

Thirty schreef:
Het is niet van belang of een kind dat begrijpt of niet...Het is toch te gek voor woorden??
Schandalig dat er mensen zijn die dit goedpraten >;)

Geef het kind dan op voor adoptie...er zijn zoveel mensen die geen kinderen kunnen krijgen.

Schandalig dat ik dit goedpraat? Of schandalig dat ik probeer (zoals troi het al eerder stelde) een ongenuanceerde discussie te voorkomen over een ontzettend genuanceerd onderwerp?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:06

Afmaken doe je maar bij je jonge konijntjes. Niet bij jonge babies. Wat een schande dat hier alleen al over na gedacht kan worden. Zelfs bij een prematuurtje kun je alles op alles zetten.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:06

Thirty schreef:
In mijn post staat duidelijk 'niet gewenst'. En wordt zo ook als voorbeeld genoemd in de eerste (!) regel van de OP.

Had ik het tegen jou? Ik had het in het algemeen.

Precies Asyaa.
Eigenlijk is dit ook een situatie waar je niet over kunt oordelen als je er niet zelf in zit/hebt gezeten.

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 16:07

Nu hebben jullie het alleen over zwaar gehandicapt met geen mogelijkheden om mee te draaien als individu in de maatschappij. Maar dàt staat niet in het artikel. Er word nl. Ook gesproken van ongewenst, te duur, beperking. Welke beperking staat niet beschreven en er staat ook niet 'zware' beperking. Waar trek je de lijn dan? Ik vind het nogal wat. Zelf heb ik op een kinderdagcentrum gewerkt met zwaar gehandicapte kinderen èn hun ouders. Ik heb gezien dat het zwaar is, maar ik heb ook gezien dat elk kind waar ik mee heb gewerkt gevoelens heeft en de mogelijkheid heeft tot een fijn leven. Daar zal niet iedereen het mee eens zijn, maar dat is nou eenmaal mijn visie na 2 jaar intensief met deze doelgroep en hun systeem (ouders, familie, andere betrokkenen) gewerkt te hebben.

Waar ligt de lijn dan? Hoe trek je die? Wanneer mag een arts, danwel een ouder deze keuze maken? Tot in hoeverre is dat rechtvaardig en etisch verantwoord? Ik denk dat dit voor elk persoon weer anders is. Het lijkt mij onmogelijk om hier een duidelijke wet over te maken, objectief gezien. Want je kan nooit zeggen wat het eindstadium is van een meervoudig complex gehandicapt kindje, je weet nooit zo vroeg hoe 'erg' het is of juist niet. Of ze naar school kunnen, kunnen leren, kunnen lopen, kunnen praten. Dat KAN gewoon niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:08

:z
Zo komen we dus nergens :)

Leuk dat jij alles op alles wilt zetten om jou kind een leven vol pijn te bezorgen, zo lang het duurt. Wellicht hebben andere mensen echter andere moralen die dit hun kind niet aan willen doen.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:08

Ik ga dit topic weer heeeeeel hard ontstippen. Wordt er letterlijk misselijk van.

:r

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 16:09

Misschien is het een idee dat als je een opmerking naar een specifieke bokker maakt dit er bij vermeld. Respect voor ieder zijn eigen mening lijkt me óók gewenst om deze discussie te laten bestaan.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:10

Thirty schreef:
Ik ga dit topic weer heeeeeel hard ontstippen. Wordt er letterlijk misselijk van.

:r

Weet je waar ik misselijk van word? Van mensen die koste wat het kost een kind in leven houden die géén toekomst heeft, die wellicht niet eens zelfstandig kan ademen. Dáár word ik héél misselijk van.
En weet je? Het zijn vaak niet de ouders die hun kind zo graag zien lijden, maar het zijn vaak de artsen die een nieuw spannend speeltje zien.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:12

Ik vind het echt niet kunnen hoor :n Je weet toch waar je aan begint voordat je kinderen neemt? Je weet dan toch al van tevoren dat kinderen geld kosten? Dus ik vind dat ze er dan al goed over na moeten denken en niet pas als de baby er is. Mijn zus is ook gehandicapt, maar bij mijn moeder had een abortus ook niet geholpen, aangezien ze gehandicapt is geworden bij de geboorte. Als ik zie hoe goed zij nog kan functioneren ondanks haar beperkingen, vind ik het persoonlijk niet kunnen om ze dan maar direct weer te vermoorden :n Het zijn ook levende wezens en we vermoorden de bejaarden toch ook niet omdat ze lastig worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:13

Glitfaxi schreef:
Misschien is het een idee dat als je een opmerking naar een specifieke bokker maakt dit er bij vermeld. Respect voor ieder zijn eigen mening lijkt me óók gewenst om deze discussie te laten bestaan.

Mijn opmerking was naar Thirty, jullie posten sneller dan ik verwachte en kwamen er dus tussen :)

Het beëindigen van een pasgeboren baby puur omdat het ongewenst is lijkt me inderdaad, om met understatements te praten, niet 'wenselijk'. Als we op basis van dat gegeven een discussie gaan voeren komen we natuurlijk nooit ergens.

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:14

Het is toch 1 maart? Niet 1 April? Of ben ik nou gek? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:15

Eens met Quellian..

De titel van dit topic vind ik ook wat raar.. zou al anders staan als er stond euthaniseren ipv vermoorden..

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 16:21

Ik heb daar bewust voor gekozen aangezien er in het artikel het ook niet als euthaniseren verwoord staat. Maar iedereen mag daar een andere mening over hebben natuurlijk. ;)

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:22

Hier word ik nou echt verdrietig van... Hoe bestaat het dat ze imo aan zoiets kunnen denken om te willen pfffft :( |(

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:23

Glitfaxi schreef:
Ik heb daar bewust voor gekozen aangezien er in het artikel het ook niet als euthaniseren verwoord staat. Maar iedereen mag daar een andere mening over hebben natuurlijk. ;)

'To kill' is dan nog altijd 'doden' en niet 'vermoorden'.

Misschien kun je de titel laten wijzigen. Dat maakt het topic hopelijk een stuk minder rellerig en meer genuanceerd.
Laatst bijgewerkt door LindyH op 01-03-12 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:24

[edit] LindyH was me voor.