Wanneer gaan wij (Nederlanders) eens tegen de overheid in?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:14

Ik niet, maar als jij dat zo geregeld krijgt met het bedrijf waar je gaat werken: prima toch?

Iedereen vergeet wel even voor het gemak dat dit mensen zijn die in de zakenwereld 10x meer zouden kunnen verdienen, 100x minder gezeik zouden hebben en waarschijnlijk ook minder uren zouden hoeven maken. Dit zijn mensen die liefde hebben voor ons land en zijn (kats-ondankbare) volk en daarom in Den Haag werken.
Maar dit zijn ook gewoon mensen die geen zin hebben om meer uit te geven aan hun werk dan dat ze verdienen. En die blijkbaar goed onderhandelen over hun secundaire arbeidsvoorwaarden, want ze doen het aardig. De Nederlandse Staat is gewoon een werkgever zoals alle anderen.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 01-03-12 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:15

odetteke schreef:
Heel logisch dat de etentjes gedeclareerd worden, het is vaak gewoon een dienstreis, dat soort dingen worden overal in het bedrijfsleven gedeclareerd. En als ze elke dag goedkoop naar de febo gaan lijkt het me ook niet zo heel gezond :+

Inrichting van een appartement is ook logisch, gebeurd ook vaak in het bedrijfsleven als heen en weer reizen niet te doen is, en daar hoort dan ook de schoonmaak bij. In zijn eigen huis, mag hij dan wel lekker met een stofdoek rondzwaaien :+ Ook kan ik me voorstellen als er eind van de dag besloten wordt dat er die avond bij p & w aangeschoven wordt en de drie standaard hotels vol zijn dat je een keer wat duurder uit komt. Vind het niet zo spannend :o

Je haalt de woorden uit mijn mond O:)
Het salaris van ministers vind ik inderdaad relatief laag voor de uren die ze af en toe maken... Je bent iig beter af in het bedrijfsleven en dan hoef je nog niet eens een topfunctie bij een multinational te hebben!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:16

Ik denk dat mensen heel snel schrikken van grote getallen/ hoge bedragen. Dat begrijp ik wel.... Alleen denk ik dat het beter zou zijn om niet het eindbedrag te publiceren, maar alle kostenposten. Zodat iedereen kan zien waar het geld aan is uitgegeven.

En in plaats van te melden wat er gedeclareerd wordt, zou ik liever willen weten wat er ten onrechtegedeclareerd wordt.

Of je moet de wetgeving aanpassen die al sinds jaar en dag bestaat, omdat je declaraties die terecht zijn zelf als onterecht beschouwd...

Ik had het daar eerder eens over met een bekende van mij die in de politiek zat, en die ging "lunchen bij van der valk" tijdens een bespreking. Ik vroeg mij toen af: waarom nemen jullie niet gewoon jullie eigen boterhammen mee. Vond ze een gekke vraag. Terwijl ik dacht: tja, waarom geld uitgeven aan duur eten, als het ook in je eige koelkast te vinden is.

Maar zo heeft iedereen een andere mening over wat wel en wat niet betaald zou moeten worden door de samenleving...

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:16

Bassenqua schreef:
Nee de bewoners van Nederland mopperen alleen maar en doen verder niks, sta er verbaasd van dat de snelwegen hier bijv nog niet dicht gezet zijn met die achterlijke brandstof prijzen, vast zetten die handel want het grootste bedrag wat wij per liter betalen verdwijnt in de staatskas, nee wat doen wij in Nederland, we gaan om 12 uur in de middag met zijn allen 3x toeteren. _O- Goh laat dat nou toch geen verschil hebben gemaakt, snap je dat nou?

Ik kreeg gisteren deze email over de brandstofprijzen. Vind het een goed initiatief.

https://skydrive.live.com/view.aspx/.Do ... PowerPoint

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:17

ik wou, puur omdat ik niet op het land zijn zak zou teren, geen tijdelijke uitkering aanvragen omdat ik werkeloos was. Vind dat al erg genoeg. En dat gaat dan om een bedrag van 300 euro in de maand :') Ik vind dit ronduit schandalig, ookal MAG het, DOE je het dan? Want zij weten als geen ander dat Nederland armer aan het worden is. Ik zou zelf gewoon verhuizen als het nodig is en dat betaal ik dan allemaal zelf, ik ga niet teren op het land dat al op zoveel moet bezuinigen... alleen al uit principe...

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 11:17

Bedrijf vind ik nog iets anders dan overheid :j daar betaald de werkgever, in dit geval wij.

Heb zelf een hele tijd iedere dag op en neer gereisd van regio Utrecht naar Heerlen/Maastricht, veel geld gekost mja eigen keus. Heeft me ook heel veel geld gekost en dat als student..nja eigen schuld. Krijg ik ook niet vergoed.

@ gummie: de link naar de bonnetjes staan in de OP. Het geldbedrag zegt idd niet alles maar de bonnetjes wel (een aantal).

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:20

Squawk schreef:
Bedrijf vind ik nog iets anders dan overheid :j daar betaald de werkgever, in dit geval wij.

Heb zelf een hele tijd iedere dag op en neer gereisd van regio Utrecht naar Heerlen/Maastricht, veel geld gekost mja eigen keus. Heeft me ook heel veel geld gekost en dat als student..nja eigen schuld. Krijg ik ook niet vergoed.

@ gummie: de link naar de bonnetjes staan in de OP. Het geldbedrag zegt idd niet alles maar de bonnetjes wel (een aantal).

De overheid is ook gewoon een bedrijf hoor. Niets meer en niets minder.

Ik reis iedere dag heen en weer tussen Breda en Brussel, maar mijn bedrijf betaald dat wel. En waarvan? Van het geld wat ze verdienen aan mensen die hun zuurverdiende centjes uitgeven aan een lekker ontspannen en welverdiend weekeindje of midweekje weg. Moet ik me dan ook schuldig voelen? Moet ik zeggen dat we met z'n allen maar geen reiskosten meer moeten declareren, omdat we werken voor mensen die hun weekeindje weg echt nodig hebben en dat dat zuurverdiende centjes zijn?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:20

Vjestagirl schreef:
Ik niet, maar als jij dat zo geregeld krijgt met het bedrijf waar je gaat werken: prima toch?

Iedereen vergeet wel even voor het gemak dat dit mensen zijn die in de zakenwereld 10x meer zouden kunnen verdienen, 100x minder gezeik zouden hebben en waarschijnlijk ook minder uren zouden hoeven maken. Dit zijn mensen die liefde hebben voor ons land en zijn (kats-ondankbare) volk en daarom in Den Haag werken.
Maar dit zijn ook gewoon mensen die geen zin hebben om meer uit te geven aan hun werk dan dat ze verdienen. En die blijkbaar goed onderhandelen over hun secundaire arbeidsvoorwaarden, want ze doen het aardig. De Nederlandse Staat is gewoon een werkgever zoals alle anderen.

Als dat zo is dan dan is het toch helemaal vreemd dat een flat + inrichting betaalt wordt. ;)

Daarbij heb je de keuze zelf gemaakt en vind ik dat je dan ook maar hebt te verhuizen als je het met zoveel liefde voor het land en het volgens jou kats ondankbare volk doet.
Kun je dat niet dan betaal je zelf maar een flat en de inrichting daarvan. Dat zou iedereen moeten namelijk. Mijn mening

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 11:21

Ben ik niet met je eens. Daar betalen wij belastinggeld aan en dat geven zij uit.

Een bedrijf is er om winst te maken, wat ze er mee doen moeten ze helemaal zelf weten. Als ik mijn geld uitgeef voor een weekendje weg, prima, heeft dat bedrijf ook weer wat winst maar dan is het mijn eigen keus om dat geld uit te geven.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:22

De overheid is ook gewoon een bedrijf hoor :')
Ik denk dat wanneer je je 'ambtswoning', zakelijke etentjes etc niet meer mag declareren en bij de Formule 1 moet overnachten, dat er nog minder mensen staan te springen om minister te worden.
Ik denk dat politiek een roeping is (net als bijvoorbeeld de zorg en het onderwijs) en dat de mensen die hierin werkzaam zijn echt niet declareren om er een slaatje uit te slaan :n

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:24

Vjestagirl schreef:
Seccundaire arbeidsvoorwaarde... Daarbij moet je als medewerker van een gemeente idd in de betreffende gemeente wonen, maar deze mensen werken niet voor een gemeente maar voor een land.

Dit is niet waar :)

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 11:24

Welk ander 'bedrijf' regeert over een heel land? Beslist wat de burger mag en moet? Ik kan het echt geen bedrijf noemen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:24

Mootje schreef:
De overheid is ook gewoon een bedrijf hoor :')
Ik denk dat wanneer je je 'ambtswoning', zakelijke etentjes etc niet meer mag declareren en bij de Formule 1 moet overnachten, dat er nog minder mensen staan te springen om minister te worden.
Ik denk dat politiek een roeping is (net als bijvoorbeeld de zorg en het onderwijs) en dat de mensen die hierin werkzaam zijn echt niet declareren om er een slaatje uit te slaan :n

€ 700,- aan fruit ??
Dat doe je niet om er een slaatje uit te slaan maar dit had toch echt uit eigen zak betaalt kunnen worden niet?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:25

Miriam91 schreef:
@ [***], tuurlijk moeten die mensen ook eten als ze een vergadering hebben (gehad), maar waarom moet dat allemaal zo duur? Als zij uit eten gaan doen ze dat zo'n 5x duurder dan ik, en dat vind ik nou niet nodig. En trouwens dat elke dag uit eten gaan is ook totaal niet gezond. Hoeveel zout er in dat eten zit :r En dat Bleker in een duur hotel slaapt omdat hij de volgende dag weer in A'dam moet zijn, nou dan rijd je toch heen en weer met je chauffeur? We wonen niet in Amerika waar je 500 km moet afleggen hoor.

Tja, als je rond half 1 weg gaat uit amsterdam en de volgende ochtend zit je in een ontbijtshow die om 7 uur begint (en daarvoor nog in de make-up) en rekening houdend met de nederlandse files..... Je hebt ook ergens wat slaap nodig. Onderschat niet hoeveel uren de leden van het kabinet maken. Ze hebben geen tijd om elke dag uitgebreid te koken. En zo geweldig verdienen ze ook niet hoor. In.de ogen van de burger misschien wel, maar ga het maar eens vergelijken met het bedrijfsleven.

Squawk

Re: Wanneer gaan wij (Nederlanders) eens tegen de overheid in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 11:26

Tja dan nemen ze maar een baan in het bedrijfsleven als het allemaal zo k.ut is.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 11:27

Politiek kies je in mijn ogen voor om er VOOR en NAMENS de burger te staan, zo is het ooit in een ver verleden bedoeld. Ik kan nu niet zeggen dat dat het geval is.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:29

Vjestagirl schreef:

Daar ben ik het deels wel mee eens, hun werk is behoorlijk zwaar en vergt veel van ze. Echter dat weet je als je de politiek ingaat. Dat is een keuze. Evenzo is het mijn eigen keuze geweest om het toerisme in te gaan, waarvan algemeen bekend staat dat het keihard werken voor weinig geld is. Dat is van mij een bewuste keuze geweest

Echter komt het niet over bij het 'kats-ondankbare' volk dat er in deze tijden van recessie flink bezuinigd wordt op sociale voorzieningen waardoor over het algemeen toch de hardwerkende middenstander getroffen wordt die keurig zijn belastingen betaald (inkomstenbelasting, loonbelasting, gemeentebelasting etcetera) maar dat er daarnaast door de ministeries nog flink gedeclareerd wordt op onnodige onkosten (een kantoorinrichting van 45.000 is mijns inziens onnodig).

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:32

AaronYve schreef:
Verhuizen dan! Niet zo heel moeilijk lijkt me.
Zou ook wel in Den Haag willen werken en in Limburg wonen. Betaal jij mijn appartement + inrichting?

Het verschil is wel dat als je ambtenaar bij de gemeente maastricht wordt je daar met een beetje inzet ook best tot je pensioen kan werken. Als minister kan je de pech hebben dat je partij na 4 jaar niet meer in de regering komt. Of na 2 jaar trekt een van de partijen waar je mee regeert de stekker uit het kabinet. Dan is het maar goed dat ze nog een eigen huis hebben :+

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:35

Maar ben ik nou zo dom of?
Jullie hebben het allemaal over het geld wat de regering aan het declareren is. Maar ik neem aan dat zeniet hun eigen boekhouding doen, dat ze dit uitbesteden aan een accountant.
Dus dat ze alle bonnetjes wat ze declareren aan de accountant moeten geven en die declareert het voor hun.
Is het dan ook niet een beetje de verantwoordelijkheid voor de accountant of hij de onnetjes van de burger king daadwerkelijk gaat declareren? De schuld ligt dus niet alleen aan de regering, maar ook aan de mensen die het accepteren.

Ik weet mijn vader is ook accountant, ik weet van hem als hij een klant heeft die bonnetjes van de burgerking declareert dat hij dat niet accepteerd, die declareerd hij niet. En met hem zijn er meer!

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 11:41

Ik denk dat de regering het zelf accepteert. Ik neem aan dat alle uitgaven die ten goede komen aan de ministers in verband met 'werk' gewoon daar gedeclareerd worden en niet bij een aparte accountant.

Ach komend jaar minimaal 9 miljard bezuinigen, zo komen we er wel :')

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:43

Mias schreef:
Maar ben ik nou zo dom of?
Jullie hebben het allemaal over het geld wat de regering aan het declareren is. Maar ik neem aan dat zeniet hun eigen boekhouding doen, dat ze dit uitbesteden aan een accountant.
Dus dat ze alle bonnetjes wat ze declareren aan de accountant moeten geven en die declareert het voor hun.
Is het dan ook niet een beetje de verantwoordelijkheid voor de accountant of hij de onnetjes van de burger king daadwerkelijk gaat declareren? De schuld ligt dus niet alleen aan de regering, maar ook aan de mensen die het accepteren.

Ik weet mijn vader is ook accountant, ik weet van hem als hij een klant heeft die bonnetjes van de burgerking declareert dat hij dat niet accepteerd, die declareerd hij niet. En met hem zijn er meer!

Mijn accountant heeft bonnetjes te declareren die ik hem aanbiedt, hoogstens mag hij uitleg vragen maar IK ben degene die uitmaakt of het bonnetje bedrijfskosten zijn. De belastingdienst mag het hier niet mee eens zijn, mn accountant heeft zn werk maar te doen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:43

odetteke schreef:
AaronYve schreef:
Verhuizen dan! Niet zo heel moeilijk lijkt me.
Zou ook wel in Den Haag willen werken en in Limburg wonen. Betaal jij mijn appartement + inrichting?

Het verschil is wel dat als je ambtenaar bij de gemeente maastricht wordt je daar met een beetje inzet ook best tot je pensioen kan werken. Als minister kan je de pech hebben dat je partij na 4 jaar niet meer in de regering komt. Of na 2 jaar trekt een van de partijen waar je mee regeert de stekker uit het kabinet. Dan is het maar goed dat ze nog een eigen huis hebben :+

Hebben ze geen geld om een appartemnet te huren of iets voor hun droombaan over te hebben? Wij moeten ook dingen laten. Snap je punt wel en vind het ook goed dat het bonnetjes van de ikea waren

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 11:44

Beetje raar als er ineens een gat valt in de uitgaven..leg dat dan maar eens uit :P

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:45

laetitia schreef:
Vjestagirl schreef:

Daar ben ik het deels wel mee eens, hun werk is behoorlijk zwaar en vergt veel van ze. Echter dat weet je als je de politiek ingaat. Dat is een keuze. Evenzo is het mijn eigen keuze geweest om het toerisme in te gaan, waarvan algemeen bekend staat dat het keihard werken voor weinig geld is. Dat is van mij een bewuste keuze geweest

Echter komt het niet over bij het 'kats-ondankbare' volk dat er in deze tijden van recessie flink bezuinigd wordt op sociale voorzieningen waardoor over het algemeen toch de hardwerkende middenstander getroffen wordt die keurig zijn belastingen betaald (inkomstenbelasting, loonbelasting, gemeentebelasting etcetera) maar dat er daarnaast door de ministeries nog flink gedeclareerd wordt op onnodige onkosten (een kantoorinrichting van 45.000 is mijns inziens onnodig).

Hier ben ik het helemaal mee eens. belachelijk bedrag.. kan je een compleet huis én kantoor van inrichten en ook dan hou je nog wat over voor andere dingen.
Ik werk in de gezondheidszorg en zoveel als er nu bijv in verzorgingshuizen bezuinigd moet worden is ook echt vreselijk..
Ook politici krijgen vroeger of later met deze zorg te maken. Ik denk dat ze zich dan nog wel is achter de oren krabben als ze met een broek vol ontlasting zitten omdat er te weinig geld is voor een extra kracht op de afdeling waardoor iedereen z'n behoefte maar net even wat langer op moet houden (of gewoon wat langer met een natte broek moeten blijven zitten..). en met weemoed terug denken aan de tijd dat ze in hun 45.000,- euro dure kantoor zaten..

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:52

PussInBoots schreef:
Mijn accountant heeft bonnetjes te declareren die ik hem aanbiedt, hoogstens mag hij uitleg vragen maar IK ben degene die uitmaakt of het bonnetje bedrijfskosten zijn. De belastingdienst mag het hier niet mee eens zijn, mn accountant heeft zn werk maar te doen.

Daar ben ik het niet geheel met je eens. Een accountant Kan tuchtrechtelijke worden aangesproken als hij dingen gaat declareren die hij niet behoort te declareren, ookal worden die dingen hem aangeboden.
Wat dat betreft heeft hij zelf ook dingen in de hand.
Maar goed, dat is een hele andere discussie.