Jongeren verwachten gouden bergen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 00:51

Bovendien zijn er niet heel veel mensen die twee fulltime (of meer) banen houden als ze een gezin hebben. En moet je voor 2500 elk al flink werken of beiden een goed betaalde job hebben.

Magrathea

Re: Jongeren verwachten gouden bergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 01:01

Ik weet dat ik straks een startsalaris heb van 1500-2000 euro.. En de statistieken liegen er echt niet om: van de gemiddelde TU student heeft iets van 60% 3 maanden na zijn afstuderen een baan, en 95% binnen een jaar.. Recente statistieken! En de startsalarissen van ons liegen er echt niet om hoor..

Maar ik herken wel wat je schrijft. Heb wel eens een meisje in vmbo-b gezien die dacht dat ze met de opleiding verzorgende daarna chirurg kon worden. Uhu :j

Heb zelf altijd een bijbaantje gehad sinds dat kon. Grote aankopen voor mijzelf (gitaar enzo) moest ik zelf geld voor bijleggen. Op het moment supporten mijn ouders mij financieel vrij veel omdat ik het anders gewoon niet red: mijn bijbaan is bij een uitzendbureau dus geen vast inkomen, en die voelen de crisis ook best wel. En ik geef echt niet zoveel uit maar heb elke maand geld nodig van mijn spaarrekening om rond te komen..
Maar vandaag hadden we het toevallig ook over al dan niet nominaal studeren. Een jongen bij mij uit de projectgroep komt uit het Gooi (sorry voor de stereotype maar ik zie hem te vaak :o ). Op een gegeven moment zei ik iets in de trant van 'Ja maar de langstudeerdersboete wil je ook niet aan'. Hij antwoordde gortdroog 'Meh, geld is geen probleem'. Zulke mensen leren inderdaad de waarde van geld niet :n zie echt teveel medestudenten wiens ouders gewoon hun studie én hun huur betalen.. Sorry hoor maar dat ga ik dus echt niet doen later :+

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 01:09

Klopt: Maar niet samen.. Hier hebben wij samen tegen de 4000 netto. Dus als je nét een wat betere baan hebt dan is 5000 dus wél haarbaar maar natuurlijk niet voor iedereen. Dat snap ik, het leven is gewoon écht heel duur! :j

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 01:19

Feitelijk is het bedrag dat ze noemen zo gek nog niet: een 15 jarige die dit verwacht te verdienen als hij/zij 35 is.
Dan ben je 20 jaar verder, reken met een redelijke inflatie percentage en het klopt gewoon.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 01:22

WhySoWhite schreef:
Klopt: Maar niet samen.. Hier hebben wij samen tegen de 4000 netto. Dus als je nét een wat betere baan hebt dan is 5000 dus wél haarbaar maar natuurlijk niet voor iedereen. Dat snap ik, het leven is gewoon écht heel duur! :j

Voor het grootste gedeelte van de mensen is 5000 netto per maand samen niet haalbaar. Jij hebt dus ook geen juist beeld van de gemiddelde inkomens in Nederland.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 01:23

Albert schreef:
Feitelijk is het bedrag dat ze noemen zo gek nog niet: een 15 jarige die dit verwacht te verdienen als hij/zij 35 is.
Dan ben je 20 jaar verder, reken met een redelijke inflatie percentage en het klopt gewoon.
;)
Jij gelooft echt dat pubers rekening houden met inflatie?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 01:26

Nee, dat hebben ze niet, daarom zullen ze zich behoorlijk belazert voelen, als ze zich dit over 20 jaar nog herinneren.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 01:28

Albert schreef:
Nee, dat hebben ze niet, daarom zullen ze zich behoorlijk belazert voelen, als ze zich dit over 20 jaar nog herinneren.

Ja, want alle lasten stijgen ook

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 09:12

WhySoWhite schreef:

Dan hebben jullie gewoon een héél goed inkomen. Wij hebben samen-beide bachelordiploma- slechts 3000, waarvan mijn vriend toch ettelijke jaren anciënniteit heeft. En 5000, dat is zomaar eventjes 500 euro meer per persoon dan 4000 en dat is een heel pak. Dat is echt niet zo realistisch voor het gros van de werkende mensen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 10:23

De meeste mensen in Nederland hebben een MBO diploma, geen HBO of uni. Dus zitten de meeste mensen echt niet zo hoog als hier geschreven wordt.

Als je modaal verdiend, verdien je dus 2.353 euro bruto mee, dan houd je ongeveer 1700 euro netto over. Dit is ongeveer wat de gemiddelde volwassene verdiend per maand, uitgegaan van een fulltime baan.

En die jongeren gaan ervanuit dat ze per persoon 5000 netto per maand gaan verdienen... Dan zit je er toch echt 3300 euro naast! Om 5000 euro netto over te houden, moet je een bruto maandsalaris van ongeveer 8750 euro per maand hebben. Dan heb je het dus over een jaarsalaris van ongeveer een ton! Er zijn in Nederland maar 130 duizend mensen die boven de ton verdienen. (en dat op dik 16,5 miljoen mensen...) De kans dat je dat verdiend is dus echt heel erg klein.

Als stel heb je gemiddeld dus ongeveer 3400 euro netto per maand. Ook niet in de buurt van de 5000.

Toch is dit niet alleen van nu hoor. Toen wij 10 jaar geleden ons huis kochten, dachten de zus en vriend van mijn broer (die ouder zijn dan wij) dat je makkelijk een ton of 7/8 van de bank kreeg als hypotheek als je beide werkte... Ook allesbehalve realistisch... Had natuurlijk graag gehad dat ze gelijk hadden, lekker een landhuis, paard in de tuin :D

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 10:28

Ik heb op dit moment alles om later veel te gaan verdienen (oké 5000 netto is een beetje overdreven maar goed), dus waarom zou het niet kunnen?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 10:33

Toch is het maar de vraag hoe het allemaal eruit gaat zien op de arbeidsmarkt over 20 jaar. Gezien de vergrijzing zal er tegen die tijd een groot tekort aan personeel zijn.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 10:47

Het is maar net in welke branche je werkt. In de financiële wereld / IT / Sales etc. is 5000 euro netto op 35 jaar (met 10/15 jaar werkervaring) echt geen uitzondering.

Als dromen leiden tot ambitie, hard werken en inzet, dan is het toch prima. Als je maar beseft dat je er behoorlijk wat voor moet doen en dat het je niet komt aanwaaien.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 10:52

Ik denk, dat bij de meeste mensen de wens de vader van de gedachte is.
Ook in de IT/Sales zijn op dit moment die salarissen wel een uitzondering, een leuke bonus maakt het misschien nog wel aantrekkelijk, maar ook in die wereld is al heel lang het plafond bereikt.
Maar goed, als jullie denken, dat 5000 netto per maand realistisch is, dream on, je komt jezelf nog wel eens tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 10:54

haha, mensen. Dit zijn 12, 13, 14 en 15 jarigen :') Net alsof je dan enig idee hebt wat een normaal salaris is als je fulltime gaat werken.

Ik had dar echt geen inzicht op hoor, toen ik zo oud was. En al helemaal niet op hoeveel een huis, hypotheek, verzekeringen etc. allemaal kosten. Heb ook geen idee hoeveel mijn ouders verdienen. Nooit gehad ook :Y) Als ze me op die leeftijd hadden wijsgemaakt dat mijn ouders 10000 euro per maand verdienden, had ik het nog geloofd ook 8-)
Heeft imo niets met materialisme of wat dan ook te maken :Y) Meer met de beperkte kennis over financiële zaken, die je op die leeftijd hebt.

Handtas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:06

Ik denk dat kinderen rond deze leeftijd geen flauw idee hebben wat een normaal netto loon per maand is. Ik zou niet zeggen dat dit per sé de schuld van de ouders is, wellicht moet school hier meer aan doen. Ik heb zelf op school in elk geval nooit (echt nooit) iets geleerd wat er ook maar in de buurt komt. Je kan je dan ook afvragen of je wel conclusies uit dit onderzoek kan / mag trekken.
Ik zag ook dat er werd aangehaald dat kinderen veel verwachten omdat ze steeds verwender worden. Om mezelf hier even als voorbeeld te gebruiken: velen van jullie zouden mij waarschijnlijk vreselijk verwend vinden. En toch heb ik (vind ik zelf) een reëel beeld van mijn toekomst, werk ik hard om mijn universitaire studie te halen en weet ik donsergoed dat alleen de zon voor niks opgaat ;) . Ook die vlieger gaat waarschijnlijk voor lang niet iedereen op.
Eerlijk gezegd zegt dit onderzoek mij niet zo heeel erg veel. Wellicht dat het onderzoek opnieuw uitgevoerd, maar met een hele andere opzet of flink wat voorlichting van te voren tot andere en correctere conclusies zou leiden.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:17

Wij zitten samen tegen de 4000 aan, manlief heeft wel een variabel salaris. beiden werkzaam op mbo niveau, wel hbo geschoold( ikke dan) Ik werk maar 21 uur trouwens, overwerk wordt wel extra betaald. Maar het is geen bedrag waar je makkelijk aan komt nee

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:39

Goh, dat velen vergeten dat we nu al meer dan 450.000 werkelozen hebben.
Ja, als je een baan krijgt kan je best een goed salaris hebben. Om de MBO-ers een hart onder de riem te steken....er wordt verwacht deze groep het hardst nodig te hebben in de toekomst.
Hogere scholen zijn nu soms in opspraak...eigenlijk verwacht ik, dat dit een rol gaat spelen, waar je je diploma vandaan hebt.
Internet is een medium waar jongeren nu trots laten zien dat ze iemand inelkaar slaan, tegen de ploitie durven te vechten
in een paskamer durven te sexen, vertellen hoeveel ze drinken, blowen, bedriegen.
Ook dat zal later een rol spelen of iemand een goed betaalde baan krijgt.
Heel veel mensen nu, met een goede baan, hebben dit gekregen door hun inzet, mentaliteit, omgang met anderen en interne studies.
Als deze mensen een bedrijf op zetten, zitten ze niet te wachten op een zootje ongeregeld, gestudeerd of niet. Er wordt ...ook in de toekomst naar mensen gezocht, die bij dat bedrijf passen.
Vóór ik allemaal boze mensen over me heen krijg...ik wil niet zeggen dat jongeren nu allemaal een zootje ongeregeld zijn.
En dromen mag! Maar als je nu een anderen een nachtmerrie bezorgt, kan je niet verwachten dat anderen(een werkgever) jouw bij hun droom wil hebben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:53

MamboBeach schreef:
geerke schreef:
ik kijk er nu al naar uit,naar de koude douche ;) verwaande gasten.....en verwend.
Maar goed,ik ben antiek,denk dat het daar aan ligt :D

Ik hoor jouw posten ook kraken, dat is het dus. ;)

Ik denk dat ze er vanzelf wel achter komen dat het niet zo is en vandaag de dag krijgen ze steeds meer. In mijn ogen mag daar est wel wat tegenover worden gezet of zelf werken als ze iets willen, zo dat ze weten dat niet alles aan komt waaien...

:')
Ik vraag mij af of het ook niet aan de ouders ligt....die een soort 'presteerdrang' loslaten op hun kind.
Kinderen horen al heel jong dat ze moeten studeejun en een goed betaalde baan moeten hebben.
En dat wordt er ook nog eens heel denigrerend gestelt ,dat als je dat niet doet dat je eindigt als vakkenvuller....en ik heb echt nog niet begrepen in mijn leven wat daar nu mis mee is.

Nee....iedereen moet een universitaire studie doen,koste wat het kost....kinderen worden door toedoen van de ouders een nivo hoger gezet dan ze eigenlijk kunnen.
Want het VMBO klinkt zo 'armoedig'.

Toen ik twaalf was dacht en keek ik niet verder dan het eerstvolgende disco avondje in het plaatselijke buurthuis.
Nu weet mijn dertienjarige (stief)klein dochter al dat ze arts wil worden,hoe haar man eruit moet zien en hoe haar kinderen gaan heten.....het al wel aan mij liggen. :7

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:00

Citaat:
Internet is een medium waar jongeren nu trots laten zien dat ze iemand inelkaar slaan, tegen de ploitie durven te vechten
in een paskamer durven te sexen, vertellen hoeveel ze drinken, blowen, bedriegen.
Ook dat zal later een rol spelen of iemand een goed betaalde baan krijgt.

Het lijkt nu net of alle jongeren in Nederland losgeslagen zijn. Dat valt echt wel mee.
Mijn zoon doet Havo examen en als ik naar hem en zijn vrienden kijk/klasgenoten heb ik wel vertrouwen in de toekomst.

En die goed betaalde mensen die nu in de top van het bedrijfsleven werken, zijn vroeger ook geen heiligen geweest.
Studenten hebben nog steeds het imago van zuipende lallende ballen. Maar gelukkig zijn er ook veel uitzonderingen en hebben de meeste van deze ballen uiteindelijk ook hun positie in de maatschappij gevonden.
Ik zit geregeld in bestuurs- en directie kamers waar de verhalen van vroeger echt niet minder zijn dan tegenwoordig.

En als ik naar programma's op tv kijk, waarin volwassenen gevraagd wordt naar hun financiele situatie, dan merk je dat het echt niet iets is van jongeren. Veel volwassen weten ook niet wat de maandelijkse kosten zijn en wat het verschil tussen netto en bruto is in je huishoudportemonnee.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:12

geerke schreef:
Nee....iedereen moet een universitaire studie doen,koste wat het kost....kinderen worden door toedoen van de ouders een nivo hoger gezet dan ze eigenlijk kunnen.

Zo ken ik er ook. Meisje wilde de richting doen die ik deed, was ook in de hoogste studierichting maar nee niet goed genoeg voor moeder. Ze moèst en zou Latijn studeren. Meisje kwam stond bij ons vragen of ze onze boeken eens mocht lenen om te lezen, want ze vond de materie interessant. Toen ze ging verder studeren was ze aan het twijfelen tussen bachelor en master, want de bacheloropleiding vond ze eigenlijk interessanter...toen donderde het thuis, nee hoor een bachelor was véél te min, ze moèst en zou universiteit gaan volgen. Uiteindelijk heeft ze zich erbij neergelegd. Met haar vriendjes was het ook zo'n drama. Eerste was zoon van zelfstandigen, dat was niet goed genoeg. Haar huidige werkt in de horeca, dat was helemaal drama :+ .

Aan de andere kant kan ik mij ook voorstellen dat er lans onder ook wel een lijn getrokken wordt door ouders. Als ik later een kind hebt die zegt "mama, ik weet dat ik slim ben maar ik ben zo graag met elektriciteit bezig", dan heb ik daar niets op tegen als hij vakman wil worden. Maar als ze richtingen als paardensport, toneel, kunst willen volgen met het beeld dat ze later een topsportruiter, soapactrice of de nieuwe Picasso willen worden, dan denk ik dat ik ook zeg "denk toch maar even na, doe iets anders en als je het echt wilt doet dit dan erbij zodat je tenminste nog een ander diploma hebt om op terug te vallen".

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:40

PriscaZ schreef:
De meeste mensen in Nederland hebben een MBO diploma, geen HBO of uni. Dus zitten de meeste mensen echt niet zo hoog als hier geschreven wordt.

Als je modaal verdiend, verdien je dus 2.353 euro bruto mee, dan houd je ongeveer 1700 euro netto over. Dit is ongeveer wat de gemiddelde volwassene verdiend per maand, uitgegaan van een fulltime baan.

En die jongeren gaan ervanuit dat ze per persoon 5000 netto per maand gaan verdienen... Dan zit je er toch echt 3300 euro naast! Om 5000 euro netto over te houden, moet je een bruto maandsalaris van ongeveer 8750 euro per maand hebben. Dan heb je het dus over een jaarsalaris van ongeveer een ton! Er zijn in Nederland maar 130 duizend mensen die boven de ton verdienen. (en dat op dik 16,5 miljoen mensen...) De kans dat je dat verdiend is dus echt heel erg klein.

Als stel heb je gemiddeld dus ongeveer 3400 euro netto per maand. Ook niet in de buurt van de 5000.

Toch is dit niet alleen van nu hoor. Toen wij 10 jaar geleden ons huis kochten, dachten de zus en vriend van mijn broer (die ouder zijn dan wij) dat je makkelijk een ton of 7/8 van de bank kreeg als hypotheek als je beide werkte... Ook allesbehalve realistisch... Had natuurlijk graag gehad dat ze gelijk hadden, lekker een landhuis, paard in de tuin :D

Als ik hier nog wat aan toe mag voegen,
Een opleiding in welke sector dan ook betekent niet daadwerkelijk dat je ook een baan krijgt in deze sector.
Sommige studenten hebben het idee dat je na de opleiding direct aan de slag kan ik jouw droombaan, echter is de realiteit hiervan ver te zoeken.
Als ik kijk naar de piloten wereld, er zijn wachtrijen van 2 jaar bij de KLM (moet je wel de KLS hebben gedaan natuurlijk) maar ook bij een andere vliegmaatschappij over de wereld houden de portomonnee dicht met als gevolg duizenden piloten in nederland bijvoorbeeld zonder baan. Dit gebeurt ook in diverse andere sectoren zoals de bouw, architecten etc.
Ik weet dan als ik mijn opleiding afgerond heb dat ik niet direct op een gouden plekje kom, maar werk is werk.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:46

Ik vind het wel jammer-al weet ik niet hoe dat in Nederland gaat- dat er zo slecht gecommuniceerd wordt over de arbeidskansen in beroepssectoren naar jongeren toe. Om een concreet voorbeeld te geven: ik ben ooit gestart met een leerkrachten opleiding. Er zou een tekort zijn, werk genoeg! Tarara, ik ben er vroegtijdig mee gestopt en een van de redenen was dat ik van de afgestudeerden alleen maar hoorde "vind geen werk, ben in een winkel gaan werken..." Van degene met wie ik nog contact en wel verder hebben gedaan, ken ik nog niemand met een degelijke job, wel volle vreugde na een maand of 4 thuiszitten "yes, ik mag 2 weken een paar uur vervangen!" . Ik denk, hadden veel jongeren dat op voorhand geweten, dan waren er veel minder inschrijvingen.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:44

Precies, hetzelfde in de grafische sector.
5 jaar terug was er voldoende werk en stroomde de opleiding helemal vol,
Helaas tegen de tijd dat de studenten klaar waren met hun studie was er helemaal geen werk meer.

Ik denk dat we hier ook het kopje ' alles kom aanwaaien' kunnen koppelen, de verwachtingen van er is toch wel werk is onrealistisch maar dit is wel iets wat op scholen gepromoot wordt: doorstuderen voor een goed vak. Dit theoretisch gezien is niet altijd de juiste keuze, deze tijden moet je blij zijn dat er werk is en ook al is dat onopgeleid. Je moet toch je brood kunnen kopen en de huur kunnen betalen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:46

De huidige 'applausgeneratie' heeft daar niet eens naar willen luisteren, die krijgen te horen dat ze moeten doen wat ze leuk vinden. Dat er dan jaarlijks héél veel jongeren psychologie, journalistiek, communicatie en weet ik veel wat afstuderen en geen baan kunnen vinden is dan ineens gek en de schuld van de maatschappij.