respect voor gelovigen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:04

Tja... Ik weet niet wat het is. Ik kan er gewoon niet goed tegen dat mensen zo blind op een door mensen geschreven fantasieboek kunnen leven en daarbij hetgene dat écht belangrijk is (natuur, milieu, aarde) simpelweg vergeten. Vroeger was vrijwel iedereen gelovig, en waar heeft ons dat gebracht? In die verotte wereld waar we nu leven?

Ben zelf misschien een beetje gelovig, ik geloof namelijk stiekem best een beetje in "Moeder Natuur" (weet het niet anders te verwoorden :P) en ik zie mensen (ook christenen etc.) ook gewoon de natuur vervuilen, vrijwel iedereen doet dat zonder er verder aandacht aan te schenken. Waarom zou ik dan respect voor hun geloof moeten opbrengen terwijl zij ander zijn geloof kapot maken?

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 00:05

Maken wij een ander z`n geloof kapot dan?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:06

lovelanga schreef:
Maken wij een ander z`n geloof kapot dan?

Ik had het dan even over bijv. het gooien van afval in de natuur ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:08

Nou, elk geloof vind in kern dat alleen DAT geloof het juiste is alle andere geloven zijn per definitie fout. En nu weet ik dat in de koran zelfs iets staat in de trant dat mensen met een ander geloof dood moeten? (maar pin me hier niet op vast, weet 't niet exact. maar ''zoiets' staat er in)

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:09

Geloven achter mijn voordeur? Wees dan ook atheïst achter je voordeur!
Mensen die geloven hebben een 'extra' in hun leven. Daarom denk ik dat gelovigen waaronder ook moslims vaker te maken hebben met kritiek op hun levensstijl dan niet gelovigen.
Ik ben niet het soort christen dat een ander gaat overhalen net zo te denken als ik. Ik houd mijn geloof voor me, tenzij iemand geïnteresseerd is in hoe ik bepaalde dingen zie. Ik zou het prettig vinden om niet over een kam geschoren te worden met een klein groepje fanatici. Fanatici vind je in iedere levensovertuiging overigens.
Ik zie veel reacties van mensen die niet snappen dat wij zo dom zijn om de Bijbel te geloven. Net als het voor christenen niet te volgen is dat mensen er NIET in zouden geloven. Als ik dat hier zou zeggen, zou iedereen stijgeren. Waarom worden zulk soort dingen dan wel tegen gelovigen gezegd? Jullie zeggen zelf dingen die je nooit van gelovigen zou pikken.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:09

@liedje, dat klopt ook ongeveer :) Maar ik kan spreken uit ervaring dat het vaak als feit gezien word en je dom bent als je het ontkent, terwijl dat onzin is...

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:10

Kijk, en dat is dus nou juist precies hetgene waarom ik zo'n grote afkeer tegen het geloof heb. Mensen kunnen nu eenmaal niet neutraal blijven en slaan altijd door naar een extreem uiterste.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:10

Maartje1990 schreef:
Nou, elk geloof vind in kern dat alleen DAT geloof het juiste is alle andere geloven zijn per definitie fout. En nu weet ik dat in de koran zelfs iets staat in de trant dat mensen met een ander geloof dood moeten? (maar pin me hier niet op vast, weet 't niet exact. maar ''zoiets' staat er in)

Ehm best wel onzin is het, maar neem het je niet kwalijk ivm alle media propeganda. En als t wel zo is zou ik graag de bron ervan willen zien bij iemand? Maar die bestaat niet uit de koraan dus helaas :p

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:11

O ja, en als je gelovig bent, pretendeer je niet een heilige te zijn. Ik probeer net zo goed milieubewust / vegetarisch te leven als mijn ongelovige buurvrouw @baileymix.
het is niet onze schuld dat de wereld een klerezooi is, dat is de schuld van de HELE mensheid.
Gelovigen worden weggezet als dom omdat ze een fantasieboek geloven, maar ze krijgen wel de hele macht in handen geduwd om de wereld te verbeteren. Hoezo tegenstrijdig?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:11

BaileyMix schreef:
Kijk, en dat is dus nou juist precies hetgene waarom ik zo'n grote afkeer tegen het geloof heb. Mensen kunnen nu eenmaal niet neutraal blijven en slaan altijd door naar een extreem uiterste.

Dat gebeurt beide kanten op.....

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:13

Gelukkig zeg @baileymix zijn niet alle gelovigen aan het doorslaan! Anders was de wereld al lang in rook opgegaan. Ik snap echt niet dat je zoiets ongenuanceerds kan zeggen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:14

@Muppet: En nu scheer jij dus weer mensen over 1 kam ;) "Jullie zeggen zelf dingen die je nooit van gelovigen zou pikken"

Ik heb volledig respect voor mensen die geloven en ik vind het iets moois hebben dat mensen er zoveel kracht uit kunnen putten. Ik heb er zelf verder weinig mee, ik geloof gewoon niet, maar ik hoop ook dat mensen dat respecteren.

Edit: beetje late reactie, word opeens weer zoveel gereageerd ;)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:15

Muppett schreef:
O ja, en als je gelovig bent, pretendeer je niet een heilige te zijn. Ik probeer net zo goed milieubewust / vegetarisch te leven als mijn ongelovige buurvrouw @baileymix.
het is niet onze schuld dat de wereld een klerezooi is, dat is de schuld van de HELE mensheid.
Gelovigen worden weggezet als dom omdat ze een fantasieboek geloven, maar ze krijgen wel de hele macht in handen geduwd om de wereld te verbeteren. Hoezo tegenstrijdig?

Nee maar dat is dan ook meer een zaak van individu denk ik ;) Punt is alleen, waarom zou ik respect voor ze moeten hebben? Mijn allergrootste afkeer is gekomen toen ik in de Bijbel zag dat daarin dieren worden ondergeschikt aan de mens. Ik heb toen (letterlijk :)) ) mijn godsdienst-boek het raam uitgeflikkerd. Zij zeggen dus dingen in de Bijbel die ik kwetsend vindt, dus waarom zou ik dan niets kwetsends mogen zeggen? Ik weet het, je niet verlagen tot het niveau van een ander maar sorry, ik kan hiervoor gewoon geen greintje respect opbrengen.

Wil imo trouwens niet zegen dat gelovigen zo zijn, ik ken ook gelovigen die stikgoede mensen zijn ;)

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 00:15

Maartje1990 schreef:

Ja iemand kan ergens in geloven, als je dus zou zeggen dat er niet is wat volgens jou niet klopt, waar zou je dan nog in moeten geloven, in alles? En zo geldt dat voor alles, dus net zo goed het atheisme. Dit alles wil nog steeds niet zeggen dat ik een anders mening niet respecteer.
Dat van de Koran dacht ik ook zoiets? maar extreme dingen staan ook in de bijbel hoor, dat is gewoon een beetje hoe de levenswijze toen was. Nu vat bijna niemand het meer zo op(gelovigen die ik ken inieder geval niet). die vertalen het naar deze tijd.....

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:16

Mixje90 schreef:
Maartje1990 schreef:

Ehm best wel onzin is het, maar neem het je niet kwalijk ivm alle media propeganda. En als t wel zo is zou ik graag de bron ervan willen zien bij iemand? Maar die bestaat niet uit de koraan dus helaas :p

ik heb 't wel uit de koran :Y) Maar weet dus niet meer wat er precies stond

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:16

Muppett schreef:
Gelukkig zeg @baileymix zijn niet alle gelovigen aan het doorslaan! Anders was de wereld al lang in rook opgegaan. Ik snap echt niet dat je zoiets ongenuanceerds kan zeggen.

Ik zeg niet gelovigen, ik zeg alle mensen. En ja, die zullen bij iedere mogelijke kans wel doorslaan.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:18

lovelanga schreef:
Maartje1990 schreef:

Maar extreme dingen staan ook in de bijbel hoor, dat is gewoon een beetje hoe de levenswijze toen was. Nu vat bijna niemand het meer zo op(gelovigen die ik ken inieder geval niet). die vertalen het naar deze tijd.....

Dat is toch niet helemaal waar, want je zegt net dat als je het geloof met humor brengt, dit afbreuk doet aan het verhaal en vaak ook als kwetsend wordt ervaren. :o

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 00:21

[/quote]
Maar extreme dingen staan ook in de bijbel hoor, dat is gewoon een beetje hoe de levenswijze toen was. Nu vat bijna niemand het meer zo op(gelovigen die ik ken inieder geval niet). die vertalen het naar deze tijd.....[/quote]

Dat is toch niet helemaal waar, want je zegt net dat als je het geloof met humor brengt, dit afbreuk doet aan het verhaal en vaak ook als kwetsend wordt ervaren. :o[/quote]

Ik heb het niet over humor, ik heb het gewoon over hoe we in deze tijd met elkaar omgaan (zoals in die tijd, hup: afslachting en nu niet meer;))

joyce2

Re: respect voor gelovigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:21

oohw zo, sorry! Ja toch wel prettig dat er idd niet meer gestenigd wordt enzo ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:22

Muppett schreef:
Mensen die geloven hebben een 'extra' in hun leven. Daarom denk ik dat gelovigen waaronder ook moslims vaker te maken hebben met kritiek op hun levensstijl dan niet gelovigen.
Ik ben niet het soort christen dat een ander gaat overhalen net zo te denken als ik. Ik houd mijn geloof voor me, tenzij iemand geïnteresseerd is in hoe ik bepaalde dingen zie. Ik zou het prettig vinden om niet over een kam geschoren te worden met een klein groepje fanatici. Fanatici vind je in iedere levensovertuiging overigens.
Ik zie veel reacties van mensen die niet snappen dat wij zo dom zijn om de Bijbel te geloven. Net als het voor christenen niet te volgen is dat mensen er NIET in zouden geloven. Als ik dat hier zou zeggen, zou iedereen stijgeren. Waarom worden zulk soort dingen dan wel tegen gelovigen gezegd? Jullie zeggen zelf dingen die je nooit van gelovigen zou pikken.

Ik begrijp juist heel goed dat het voor iemand die er heilig van overtuigd is dat de bijbel/het geloof klopt heel lastig is om voor te stellen dat iemand dat niet kan geloven. Dat lijkt me logisch omdat ik het me anderom ook nauwelijks voor kan stellen. Lijkt me ook niet meer dan logisch dat dat gewoon gezegd mag worden??? Ik heb nog nooit van een atheïst gehoord dat ie om zo'n opmerking boos zou worden????

Ik denk trouwens dat de hele geloof/evolutie gedoe voor de gemiddelde atheïst veel minder belangrijk is/minder gevoelig ligt. Immers geloven "we" in niets en niets kan je ook moeilijker beledigen oid :P

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:29

Met jullie bedoel ik een aantal mensen in dit topic die zich nogal anti gelovig profileren (imo)
Dat de bijbel mensen/dieren naar beneden haalt is ook een mening. Mijn ervaring is dat juist helemaal niet. In de bijbel wordt juist opgeroepen om respectvol met dieren en de natuur om te gaan, omdat God die heeft gemaakt. Iets wat hij gemaakt heeft kapotmaken is in Gods ogen een grote zonde.
Dus de bijbel is een stuk natuurvriendelijker dan je denkt @baileymix.

annesterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:32

Muppett schreef:

en waar maak jij uit op dat er hier word gezegd dat menseb die de bij el lezen dom zijn ?
ik heb het hele topic vanaf het begin gevolgd en heb nergens uit kunnen begrijpen dat christenen meteen dom zijn,
of heb ik nu een overduidelijke hint gemist ?
Wel dat er niet altijd evenveel respect kan worden opgebracht voor een ander geloof maar absoluut niet dat christenen dom zijn .
zelf vind ik dat je iedereen in zijn waarde moet laten maar zelf zeg ik ook best wel gvd of jezus , maar dit vermijd je niet , je bent ermee opgegroeid en immiteerd het .ik probeer er ook wel op te letten niet met woorden te schelden die bij een geloof horen maar schelden en vloeken kun je nooit vermijden .
het is gewoon zoals de wereld is .
tuurlijk moet je respect voor elkaar hebben , maar heb dan ook respect voor de mensen die niet geloven (is niet naar jou gericht maar algemeen.) en schelden zonder het te menen en zonder te weten dat ze daar iemand mee kwetsen ...
dat kunnen ze ook niet ruiken , zolang heet maar niet kwetsend bedoeld of gezegd word .

(ik ben pas 13 dus als iemand op mij reageerd niet al te veel moeilijke woorden , ik heb best een grootte woordenschat maar begrijp niet alles ! )

en er zijn nu vast al een hoop berichtnen bij hierop gereageerd maar dit wou ik toch even kwijt :o

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:35

Muppett schreef:

Dat vind ik het lastige van dit soort discussies, waarom zou een levensovertuiging met een god anders zijn dan een zonder?
Ik vind het vervelend als iemand mij een mening probeert op te dringen, of dat nou om een bepaald geloof gaat, of dat je wel of geen vlees zou moeten eten of dat alleen die ene voetbalclub goed is.
Een discussie voeren met respect voor elkaar en acceptatie dat nou eenmaal niet iedereen dezelfde opvatting zal hebben is prima, maar met al die onderwerpen zijn er mensen die dat uit het oog verliezen.
En uiteindelijk is het het zoeken van een evenwicht tussen de ander voldoende ruimte geven voor zijn opvattingen en voldoende ruimte krijgen voor jouw opvattingen. En daar zullen helaas altijd mensen zijn die vinden dat zij alle ruimte moeten krijgen.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:37

Eens met Manou! Binnen het chistendom zijn ook erg veel verschillen van meningen. Als iemand mij binnen mijn geloof een mening op probeert te dringen, gaan de haren op mijn arm ook overeind staan.
Daarom pas ik ervoor dat zelf te doen. Achter elke zin die ik over dit onderwerp in dit topic zeg zou ik in mijn optiek kunnen zetten.

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 00:40

Dat vind ik ook! zo heeft iemand op catechisatie (wat overigens een heel aardige vrouw was) mij met alle mogelijkheden van iets proberen te overtuigen, waar ik het gewoon echt niet mee eens was. dat kon ik ook niet erg waarderen.
Edit: dat ging trouwens over dat alle baby`s zondig geboren zouden worden. Dan zijn er nog heel veel mogelijkheden hoe je dat kunt opvatten,maar ik kan me eigenlijk in geen enkele mogelijkheid vinden.