[Halal vlees] Wie kan mij helpen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 17:21

BaiNar schreef:
Tiggs schreef:
De mensen die weigeren halal-vlees te eten, eten neem ik aan ook geen vlees uit de bio-industrie?

Beetje rare conclusie...
We hebben het hier over de manieren van slachten...

Halal is gewoon marteling voor dieren... misschien minder als het goed gebeurd maar da's zelden... Hoe vaak hoor je niet dat
er ergens een auto rijd met een schaap in de kofferbak, arme dier wordt meegezeuld een badkamer in... tja... dat gaan echt niet
met snoepjes om het arme dier mee te lokken!! :(

Weet je hoe sommige bio-industriedieren/kiloknallerdieren leven? Weet je hoe 'normale' kippen verdoofd en geslacht worden?
Zo raar lijkt me die conclusie dus niet.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:29

ilayda schreef:
Ja maar als er geen bordje zou hangen en je zou het niet weten dan had je het ook gewoon gegeten, dus snap het probleem niet.

Niet echt eigenlijk, dit soort acties maken mij er bewust van dat je tegenwoordig goed moet opletten wat je eet als je bepaalde dingen niet wil.
Ik kom uit een tijd dat dat totaal nog niet aan de orde was allemaal, halal gedoe.

Nou eet ik sowieso geen kroketten enzo, althans bijna nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:22

Jeetje belachelijk.. Ik zou spontaan niks meer kopen in de kantine :x

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:59

Tiggs schreef:
Weet je hoe sommige bio-industriedieren/kiloknallerdieren leven? Weet je hoe 'normale' kippen verdoofd en geslacht worden?
Zo raar lijkt me die conclusie dus niet.

Ja dat weet ik....
We hebben het hier alleen omde manier van slachten dacht ik zo...
Denk dat strotje afsnijden met aan half bot mes en iemand die t ook nog eens aan 't "leren" is in de badkamer van oom Achmed, pijnlijker is dan een pin, kogel of stroomschok.....
Da's voor mij dus een reden om absoluut geen halal te eten... en zeker niet ergens waar ze gewoon niks anders verkopen... Dan ben ik zo weg!!
Maar da's mijn bescheiden mening!! ;-)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:41

ik ben eig wel benieuwd wat dat hallal slachten nou precies inhoudt. Ik lees hier allemaal vooroordelen zoals hierboven. Met een half bot mes in de badkamer.. dat ligt in de kantine van je school?? Pff jammer dat er zo word gedacht.. Vraag me ook af of het werkelijk veel zieliger is om meteen de slagader door te snijden of de dieren onder stroom te zetten..

maar zo vraag ik me meer dingen af. Wat gebeurd er met de haantjes? Die worden afgemaakt ( op geen prettige manier).. ook als het kippen voor scharreleieren zijn? Bokjes? Afgemaakt. Veel vegetariërs eten geitenkaas, en zorgen er dus voor dat er vele bokjes al na een paar weken overlijden. Vind het een interessant topic:) We kunnen hierdoor niet alleen kijken naar wat slecht is aan halal, maar ook wat wij fout doen.. en wat we daaraan kunnen doen

http://www.wakkerdier.nl/winkelaar :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:34

Idaya ik heb idd helemaal niks met de hele Islam dus waarom dan voor Islam "goed" vlees eten?
Ik zou het vlees ook niet hoeven van andere religies.

En we zitten in NL dus waarom zou ik uberhaupt moslim-vlees eten???
Als onze school dit toendertijd gedaan had hadden ze niks meer verkocht denk ik.. :)

Je kiest immers bewust voor een openbare school.

Hoe gewoon vlees gemaakt word doet er voor mij niet eens toe met dit onderwerp.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 13-02-12 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:44

Op mijn oude school werdt ook alleen halal vlees verkocht. Ik vind het echt te belachelijk voor woorden.
Want de meeste moslim mensen zaten wel een broodje hamburger van de Mac Donalds te eten. En dat is toch echt niet halal.

We wonen in Nederland en niet in een moslim land. 50/50 zou ik nog redelijk vinden. Maar hoe het nu tegenwoordig gaat op OPENBARE scholen. Ik vind het te belachelijk voor woorden

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:58

Ik vind het te gek voor woorden! Ik ben geen moslim en wil ook niks met halal vlees te maken hebben, en nee ik ben geen vegetarier, maar eet heel weinig vlees.
Waarom lijkt het toch elke keer dat we dingen gaan veranderen om de moslims te vreden te houden? Tijd geleden was er ook al zo'n opspraak door een kinder opvang, waar ze halal aten want anders moesten ze 2 verschillende dingen koken 8)7.

Iedereen moet vrij zijn en blijven in de keuzes die we kunnen en mogen maken! Dus als een moslim een stukje halal vlees wil, zal ik ondanks dat ik tegen die manier van slachten ben daar geen probleem mee hebben.
Zolang ik maar kan kiezen voor niet-halal.

Krips

Re: [Halal vlees] Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:49

Er wordt weer onwijs veel aandacht gegeven aan het feit dat het islamitisch is, terwijl de TS nog steeds niet heeft gepost wat de overweging is van de school. Wie zegt dat de moslims wilden dat er alleen halal-vlees werd verkocht? Dus de moslims tevreden houden lijkt me niet echt de goede woordkeuze. Is het dan ook raar dat er nu vaak een vegetarische en niet-vegetarische gerecht geserveerd wordt bij kantines? Is dat ook alleen maar om de vegetariërs tevreden te houden? Ook onzin? Het lijkt mij alsof er bij deze kantine een commerciële keuze is gemaakt. Ik ben het ook niet eens met ritueel slachten dus als ik geen vegetariër was zou ik ook geen halalvlees willen eten, maar het is ook een beetje hypocriet om wel bio-industrie vlees te eten en geen halalvlees. Waar gaat het dan om? Om het feit dat het te maken heeft met de Islam of om het dierenwelzijn?? Het voelt een beetje als het eerste.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 17:53

Ik kan nog niet zo uitgebreid posten want heb het erg druk! Mij gaat het op de eerste plaats dat ik geen moslim ben en ik geen halal vlees wil eten op mijn openbare school.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:57

Krips schreef:
Is het dan ook raar dat er nu vaak een vegetarische en niet-vegetarische gerecht geserveerd wordt bij kantines? Is dat ook alleen maar om de vegetariërs tevreden te houden? Ook onzin?

Nee hoor prima want zo is er keuze.
En als de school deels halal en deels niet had gedaan had het ook een stuk aardiger overgekomen.
Maar nu is alles hahal ik vind dat een beetje vreemd.

Ts geeft verder niet aan of er dan andere gerechten verkrijgbaar zijn zonder vlees.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 18:01

Moet je ze even dit filmpje laten zien

halal slachter
Laatst bijgewerkt door Poosje81 op 14-02-12 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Filmpje verwijderd

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 18:04

Ik zou het ook onzin vinden als ze in een kantine bijvoorbeeld alleen maar niet vegetarische gerechten zouden hebben.

Daarnaast vind ik bio-industrie vlees ook zielig ja en ik koop ook geen "kilo knallers". Ik eet weinig vlees, omdat ik vind dat je dat ook niet elke dag nodig heb.
Ookal zal het er op uit draaien dat sommige mensen er ook tegen zijn omdat het met de islam te maken heeft, so be it. Want als je daar niks mee te maken wil hebben is dat ook je goed recht. En nee ik heb niks tegen de mensen die moslim zijn, maar ik sta niet achter hun denkwijze als het om dit onderwerp gaat.

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 18:17

Dat filmpje is echt heel erg! Ik weet gelijk weer waarom ik vegetariër ben! Dit kan echt niet! Overigens vind ik het ook onzin dat ze alleen maar halal vlees verkopen in de kantine! Doe dan 50/50. Bij ons op school verkopen ze ook gewoon vlees en vegetarisch. Dat is tenminste eerlijk en goed geregeld.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 20:43

ach wil je nou zeggen dat elk dier zo (halal) geslacht word net zo als in het filmpje

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:09

Ja ilayda zo gaat dat.
Deel van het filmpje gezien maar ik heb het weg geklikt bij die koe, die aangesneden is eruit gegooit word en daarna nog probeert op te staan. :r Dit is gewoon barbaars. Bij verdoving is het dier weg, klaar. Daarna snij hem de keel open of wat dan ook, maar deze koe probeert nog te vechten voor zijn leven, terwijl het bloed uit hem gutst.
De schapen hebben de vleeshaken al door de poten terwijl ze nog tegen spartelen. Na een tijd zijn het natuurlijk ook stuiptrekkingen, maar minimaal de eerste 30 seconden krijgen ze alles mee.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:18

Tjee wat een massale hypocrisie hier zeg! Omdat het de stempel halal heeft is het direct des duivels, het is slecht en OH WEE als het ook nog eens in de kantine ligt.
Maar dat het elektrocuteren van kippen en varkens vaker mis gaat dan je wilt denken (met alle gevolgen van dien) en we over het algemeen alleen de misstanden van het halal-slachten te zien krijgen stappen we voor het gemak maar over heen.
En oh ja, we hebben het alleen over de manier van slachten. Want dát is belangrijk. Dat een dier zijn (gelukkig vaak korte) leventje op een walgelijke manier gehouden wordt tellen we niet mee. Want het gaat om de manier van slachten. Die één? twee? minuten staan immers niet in verhouding met een leven lang lijden.

Nog één ding. Bij een goede halssnede is een dier net zo dood als bij een pin, de druk valt namelijk van de hersens af. Dat het dier nog stuipt staat daar verder los van, een dier wat geschoten is kan ook nog een tijd door stuipen. Om het over de lopende kippen zonder kop maar niet te hebben. Natuurlijk valt of staat alles met de slachter zelf. Maar om nou alleen maar naar de halalslachter te wijzen en alle misstanden in de 'gewone' slachthuizen voor het gemak maar te vergeten...

Ik kan er écht niet bij. We vallen allemaal massaal over het één en vergeten voor het gemak maar al dat andere leed dat bij de vleesconsumptie komt kijken?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:21

Ben het helemaal met je eens, Berdien.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:45

kabwan schreef:
Ja ilayda zo gaat dat.
Deel van het filmpje gezien

Heb meschien 20 sec gekeken toen wist ik genoeg
een staafje door het hoofd is zoveel eerlijker .............

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:47

Inde zo is het

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:53

Ik vind het nogal belachelijk dat de ts geschoffeerd wordt dat ze geen halal wil eten nog afgezien van de discussie wel of geen vlees, kroketten en frikandellen op een schóól en bio-industrie (daarover heb ik op 1 van de eerste pagina's mijn mening al gegeven hoe de school imo handelt).

Er zijn ook religieuze christenen die niet bewust vlees willen eten, opgeofferd aan een 'andere' god, maar die zijn dan ineens te geloofsfanatiek zeker? En die moeten gewoon lekker niet zeuren :z

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:02

Berdien schreef:
Tjee wat een massale hypocrisie hier zeg! Omdat het de stempel halal heeft is het direct des duivels, het is slecht en OH WEE als het ook nog eens in de kantine ligt.
Maar dat het elektrocuteren van kippen en varkens vaker mis gaat dan je wilt denken (met alle gevolgen van dien) en we over het algemeen alleen de misstanden van het halal-slachten te zien krijgen stappen we voor het gemak maar over heen.
En oh ja, we hebben het alleen over de manier van slachten. Want dát is belangrijk. Dat een dier zijn (gelukkig vaak korte) leventje op een walgelijke manier gehouden wordt tellen we niet mee. Want het gaat om de manier van slachten. Die één? twee? minuten staan immers niet in verhouding met een leven lang lijden.

Nog één ding. Bij een goede halssnede is een dier net zo dood als bij een pin, de druk valt namelijk van de hersens af. Dat het dier nog stuipt staat daar verder los van, een dier wat geschoten is kan ook nog een tijd door stuipen. Om het over de lopende kippen zonder kop maar niet te hebben. Natuurlijk valt of staat alles met de slachter zelf. Maar om nou alleen maar naar de halalslachter te wijzen en alle misstanden in de 'gewone' slachthuizen voor het gemak maar te vergeten...

Ik kan er écht niet bij. We vallen allemaal massaal over het één en vergeten voor het gemak maar al dat andere leed dat bij de vleesconsumptie komt kijken?

Precies!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 01:17

Ik heb het filmpje gezien, heb ook het slachten in nederland op "schietwijze" in het echt mogen meemaken. Het enige wat ik over het filmpje kan zeggen is dat het niet goed gebeurd bij de runderen die je ziet, het nadeel van runderen slachten op kosjer of hallal wijze is dat ze enorm veel bloed in hun lichaam hebben. Het duurt bij runderen langer voordat het er uit is (en het hart dus stopt) dan bij geiten en schapen, die vrijwel meteen weg zijn. Ik zou dus bij runderen echt aangepast hallal slachten, dan zou ik meteen de hele scrotum of hoe het ook heet doorsnijden zodat er ook geen zuurstof meer naar de hersens gaat. Dan zullen ze niks meer bewust meemaken. geen idee of ze dit doen, het kan namelijk ook nog steeds spasmes zijn dat die runderen zo opstaan, maar ik vind het er niet plesant uitzien. Ik eet zelf wel hallal lam, die hebben een prima leven gehad (net als normaal geslachte lam) en zijn ook snel tot hun einde gekomen, zolang het maar in een goedgekeurde slachterij gebeurt :) met halal kip heb ik ook geen enkel probleem. Ik heb gewoon geen idee hoe het bij runderen in zijn werking gaat, of ze echt leiden of niet, dus hallal rundvlees zal niet mijn eerste keuze zijn

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 01:59

Berdien schreef:

Het gaat om een keuze die je afgepakt wordt. ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 02:08

Ik vraag me af hoeveel kennis de gemiddelde bokker hier daadwerkelijk heeft van de slachtrituelen en bijbehorende regels van welk geloof of regering dan ook.

Halal slachten en verdoven gaan namelijk prima samen.
Wat het slachten Halal maakt is;
- dat de slachter moslim en zgn "slachtbekwaam" is,
- dat het dier met het hoofd in de richting van Mekka staat,
- dat het dier het slachtmes niet gezien heeft en andere dieren het slachten niet zien,
- dat voor het slachten de woorden Bismillah, Allahoe Akbar worden uitgesproken.
- dat in een beweging de halsslagader en luchtpijp worden doorgesneden.
Meer is het niet, verdoven mag wel, zolang het maar omkeerbaar is. Het dier mag dus niet kunnen overlijden aan de verdoving, zgn klinisch dood gemaakt worden. Nergens staat dat verdoven verboden is, er wordt vaak dan ook wel gewoon verdoofd.

Waar niet verdoofd wordt is bij het TRADITIONEEL halal slachten, dat is de ouderwetse manier, van hoe het ging voordat het fenomeen "verdoven" werd uitgevonden. Echter gebeurt dit, zeker in NL, nog maar heel weinig.

Ik werk bij de KFC en wij moeten als werknemer weten dat alle kip bij ons halal geslacht is. Ik heb er zelf voor gekozen om ook de diepgang achter die woorden te kennen, te weten wat het inhoud. Er ligt bij ons op t werk een prachtig stuk over wat halal slachten inhoudt, als bokt daar behoefte aan heeft wil ik morgen best vragen of ik die mag kopiëren naar hier, ik denk niet dat daar veel op tegen is.

Persoonlijk vind ik met halal niks mis, het geeft wel zekerheid dat het dier een goed leven heeft gehad, en al is het dan traditioneel geslacht, staat dat lijden ivt het lijden wat veel andere dieren hun hele leven moeten ondergaan voordat zij dan aan (een misschien dan vriendelijkere dood) sterven? Boven knappe koe als het na het doorsnijden van de luchtpijp én halsslagader nog bij bewustzijn is :o Of trek ik nu een hele rare conclusie als ik zeg dat dat eigenlijk niet mogelijk is?

Over fouten die gemaakt worden, dat is tragisch, maar dat zal bij het "gewoon", of met kogel, slachten ook gebeuren.

Dat het een keuze is die je wordt afgepakt, wat een onzin. Niemand verplicht je daar toch te kopen? Je komt toch ook niet bij de KFC vragen om kip die NIET halal geslacht is? Ik zou persoonlijk als ik zo iemand voor mij krijg hem vriendelijk zeggen dat wij dat niet in ons assortiment hebben, net zoals ik geregeld mensen vertel dat wij geen hamburgers in ons assortiment hebben...

http://www.halalcorrect.com/
http://www.halalcorrect.com/publicatie/ ... t_PvdD.pdf

Ik dacht eens kijken wat wikipedia mij zegt, maar die spreekt zichzelf tegen in twee verschillende stukken, dus dat schiet niet op

Correct me if i'm wrong