Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
xHaithi schreef:Ik vat dit woord gewoon op zoals het bedoeld is hoor. De ziekte 'kanker' komt niet eens in mij op. Ik zie het werkwoord kankeren gewoon als het werkwoord kankeren. Dat houdt voor mij ook 0,0 verband met de ziekte. En ja, ik ben al in aanraking gekomen met deze ziekte, en nee, het kwetst mij hoegenaamd niet. Voor mij staat dit gewoon los van elkaar. Daarbij is het werkwoord al ouder dan de benaming voor de ziekte die we 'kanker' noemen, dus onze associatie is nog averechts ook.
Toegegeven, als het in een ondertiteling voorkomt moet ik ook altijd goed lezen want een woord dat nog maar half op 'kanker' lijkt trekt al gelijk de aandacht van de kijker. Verder is het een niet zo vaak gebruikt werkwoord waardoor het soms wat bizar overkomt als het wordt gebruikt.
Ik ben wel Belg. Hier wordt dus niet gescholden met ziektes. Zo'n werkwoord als dit heeft dus ook de bijklank 'scheldwoord met kanker' niet
Fiffill schreef:xHaithi schreef:Ik vat dit woord gewoon op zoals het bedoeld is hoor. De ziekte 'kanker' komt niet eens in mij op. Ik zie het werkwoord kankeren gewoon als het werkwoord kankeren. Dat houdt voor mij ook 0,0 verband met de ziekte. En ja, ik ben al in aanraking gekomen met deze ziekte, en nee, het kwetst mij hoegenaamd niet. Voor mij staat dit gewoon los van elkaar. Daarbij is het werkwoord al ouder dan de benaming voor de ziekte die we 'kanker' noemen, dus onze associatie is nog averechts ook.
Toegegeven, als het in een ondertiteling voorkomt moet ik ook altijd goed lezen want een woord dat nog maar half op 'kanker' lijkt trekt al gelijk de aandacht van de kijker. Verder is het een niet zo vaak gebruikt werkwoord waardoor het soms wat bizar overkomt als het wordt gebruikt.
Ik ben wel Belg. Hier wordt dus niet gescholden met ziektes. Zo'n werkwoord als dit heeft dus ook de bijklank 'scheldwoord met kanker' niet
Ook al ben je Belg en ken je dat schelden niet op die manier, ik vind dat er in NL wel erg vaak overdreven hysterisch over wordt gedaan. Al zou er maar "ka-" staan dan springt er wel iemand op.
X_Linz_X schreef:in het taal boek van mijn zusje ( groep 4)
wordt dit woord, ( het werkwoord )
gebruikt om de NK klank mee te oefenen.
staat dus in het rijtje van:
hinkelen, dronken, klinken , enz
lovehaffie schreef:zullen we dan maar allemaal stoppen met praten/schrijven?
Faline schreef:Of mensen waarbij het verkeerd aankomt kunnen bedenken dat ze het gewoon verkeerd interpreteren en de gebruiker van het woord het niet vervelend bedoelt!het is misschien ook geen slecht idee dat mensen bij andere scheldwoorden eerst ook eens bij zichzelf te rade gaan hoe het bij een ander aan kan komen.
xHaithi schreef:Dat kan, dat weet ik niet. Ik kom weleens in NL maar ik woon er niet. Hier is daar hoegenaamd geen hetse rond(of ik heb weer wat gemist)
Ik vind dit persoonlijk ook wel een beetje flauw om hierover te vallen, maar goed x) Het werkwoord kankeren staat gewoon los van kanker. Ik denk dat het net uit de media gehouden wordt omdat mensen het zo fout opvatten, terwijl het werkwoord al veel langer bestaat. Alleen kennen bitterweinig mensen dat werkwoord en denken volgens mij velen dat kankeren afstamt van 'kanker' terwijl dat niet klopt
AndreaB schreef:Faline schreef:Of mensen waarbij het verkeerd aankomt kunnen bedenken dat ze het gewoon verkeerd interpreteren en de gebruiker van het woord het niet vervelend bedoelt!het is misschien ook geen slecht idee dat mensen bij andere scheldwoorden eerst ook eens bij zichzelf te rade gaan hoe het bij een ander aan kan komen.
Zo zit ik bijvoorbeeld in de klas bij een streng gelovig iemand die echt over IEDER woord kan struikelen! Als ik mn poten tegen de hoek van de tafel knal dan komt er bij mij echt wel een (god)verredomme uit, maar daar bedoel ik echt niet mee dat ik zijn God vervloek. Dat hij dit wel zo interpreteert vind ik meer zijn probleem als het mijne, want tadaaaa zo heb ik het totaal niet bedoeld!! Godverredomme is hier nu eenmaal een geintegreerd scheldwoord voor als je je tenen tegen de kast op botst. So be it! Get over it!!
Persoonlijk gebruik ik het woord kanker nooit als scheldwoord, maar het gezeik over scheldwoorden komt me echt de neus uit!!