Het K-woord misbruikt in Ondertiteling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Re: Het K-woord misbruikt in Ondertiteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:47

mee eens Bente :j

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 00:18

in het taal boek van mijn zusje ( groep 4)
wordt dit woord, ( het werkwoord )
gebruikt om de NK klank mee te oefenen.

staat dus in het rijtje van:

hinkelen, dronken, klinken , enz

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 01:01

Ik vat dit woord gewoon op zoals het bedoeld is hoor. De ziekte 'kanker' komt niet eens in mij op. Ik zie het werkwoord kankeren gewoon als het werkwoord kankeren. Dat houdt voor mij ook 0,0 verband met de ziekte. En ja, ik ben al in aanraking gekomen met deze ziekte, en nee, het kwetst mij hoegenaamd niet. Voor mij staat dit gewoon los van elkaar. Daarbij is het werkwoord al ouder dan de benaming voor de ziekte die we 'kanker' noemen, dus onze associatie is nog averechts ook.

Toegegeven, als het in een ondertiteling voorkomt moet ik ook altijd goed lezen want een woord dat nog maar half op 'kanker' lijkt trekt al gelijk de aandacht van de kijker. Verder is het een niet zo vaak gebruikt werkwoord waardoor het soms wat bizar overkomt als het wordt gebruikt.

Ik ben wel Belg. Hier wordt dus niet gescholden met ziektes. Zo'n werkwoord als dit heeft dus ook de bijklank 'scheldwoord met kanker' niet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 01:03

Dat woord is al eeuwen oud in mijn dialect :') Eerder werd kanker bij ons gewoon de ziekte genoemd. Had verder geen naam.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 09:02

xHaithi schreef:
Ik vat dit woord gewoon op zoals het bedoeld is hoor. De ziekte 'kanker' komt niet eens in mij op. Ik zie het werkwoord kankeren gewoon als het werkwoord kankeren. Dat houdt voor mij ook 0,0 verband met de ziekte. En ja, ik ben al in aanraking gekomen met deze ziekte, en nee, het kwetst mij hoegenaamd niet. Voor mij staat dit gewoon los van elkaar. Daarbij is het werkwoord al ouder dan de benaming voor de ziekte die we 'kanker' noemen, dus onze associatie is nog averechts ook.

Toegegeven, als het in een ondertiteling voorkomt moet ik ook altijd goed lezen want een woord dat nog maar half op 'kanker' lijkt trekt al gelijk de aandacht van de kijker. Verder is het een niet zo vaak gebruikt werkwoord waardoor het soms wat bizar overkomt als het wordt gebruikt.

Ik ben wel Belg. Hier wordt dus niet gescholden met ziektes. Zo'n werkwoord als dit heeft dus ook de bijklank 'scheldwoord met kanker' niet :)

Ook al ben je Belg en ken je dat schelden niet op die manier, ik vind dat er in NL wel erg vaak overdreven hysterisch over wordt gedaan. Al zou er maar "ka-" staan dan springt er wel iemand op.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:00

Fiffill schreef:
xHaithi schreef:

Ook al ben je Belg en ken je dat schelden niet op die manier, ik vind dat er in NL wel erg vaak overdreven hysterisch over wordt gedaan. Al zou er maar "ka-" staan dan springt er wel iemand op.

Dat kan, dat weet ik niet. Ik kom weleens in NL maar ik woon er niet. Hier is daar hoegenaamd geen hetse rond :) (of ik heb weer wat gemist)

Ik vind dit persoonlijk ook wel een beetje flauw om hierover te vallen, maar goed x) Het werkwoord kankeren staat gewoon los van kanker. Ik denk dat het net uit de media gehouden wordt omdat mensen het zo fout opvatten, terwijl het werkwoord al veel langer bestaat. Alleen kennen bitterweinig mensen dat werkwoord en denken volgens mij velen dat kankeren afstamt van 'kanker' terwijl dat niet klopt :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:35

Ik denk dat TS gewoon niet bekend was met het woord kankeren en dat ze er daarom over viel :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:14

Kan gebeuren.

Ikzelf zit niet zo met het werkwoord kankeren. Ik hou alleen niet van mensen die continue kankervet en kankerlijp zeggen. Als ik een feestje geef en iemand gebruikt het op die manier dan waarschuw ik 2 keer en de 3e keer mogen ze naar huis.

Ik erger me trouwens wel aan mensen die het K noemen, heb ik al eens eerder een topic over geopend... Het is geen Voldemort, het is geen schande. Ik begrijp de afkorting niet en ik vind het op een bepaalde manier kwetsender dan het woord voluit geschreven.

Charmaiineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:34

X_Linz_X schreef:
in het taal boek van mijn zusje ( groep 4)
wordt dit woord, ( het werkwoord )
gebruikt om de NK klank mee te oefenen.

staat dus in het rijtje van:

hinkelen, dronken, klinken , enz

Ik had dat toen ook in groep 6 of zo met dictee en ik schrok me dood!
Ik dacht echt "dat kan toch niet ?!?!?!"
En toen ging de leerkracht het even uitleggen :+

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 02:24

Ik snap de TS wel :j Het is geen woord wat ik in de mond zou nemen. (Ook al is het volgens jullie een woord wat uit de middeleeuwen stamt..) Naar mijn idee heeft de manier van impact of interpreteren ook wel enigszins te maken met of/hoe iemand de ziekte van dichtbij heeft meegemaakt.

In een ondertiteling, van notabene een zender die eerder nog een campagne van een meisje (wat kanker had) steunde om het woord kanker(en) en aanverwanten niet meer zo nonchalant te gebruiken, snap ik het ook niet helemaal. Maar goed, het kan er inderdaad tussendoor glippen. Daar zou ik me minder druk om maken dan wanneer iemand het in een gesprek/discussie/ruzie irl gebruikt. Enerzijds vanwege de evt lading die het kan hebben, anderzijds vind ik het nogal een 'tokkie-woord' om in die contexten te gebruiken :=

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 02:29

oh, hier heb ik niet al te lang geleden nog een discussie over gehad, op facebook meen ik, ik snap niet dat mensen kankeren los kunnen zien van kanker. Ik geloof toch echt niet dat dat werkwoord zo uit de lucht is komen vallen... Maargoed dat is de zaak niet, ik vind het ook niet kunnen, maar de hele maatschappij wordt grof.. tegenwoordig worden 'heftige' programma's ook gewoon 's avonds om 9 uur uitgezonden, laatst zelfs midden op de dag The Weatherman (oid) nou en daar zat toch wel een boel gescheld en seks in := . En midden op de dag is dan ook half 3 of half 4 oid.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 03:04

Dat prutsmuts (ohjee, nu kwets ik alle prostituees op leeftijd) over het gebruik van het woord kanker moet nu maar eens afgelopen zijn.

Als het je niet bevalt dat er in de Nederlandse taal met ziektes en aandoeningen wordt gesmeten (pokken, tyfus, pest, kolere, stom(!), pleuris, paasei) dan gebruik je maar een andere taal. :p

Er gaan in de wereld nog dagelijks hele volsstammen ten onder aan de cholera, maar ga mij niet vertellen dat je nooit hebt meegeblèrd met Ciske de Rat: "Krijg toch allemaal de klere..."

Beetje hypocriet om het woord kanker dan ineens niet oke te vinden omdat je toevallig mensen kent die het hebben of eraan overleden zijn.

lovehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 04:21

Het spreekwoord: De paasei naar de Nering zetten mag dus ook niet meer? Terwijl dat ook gewoon een nederlands is... Aan elk ding kan een vreemd gevoel zitten voor een bepaalde sociale groep, zullen we dan maar allemaal stoppen met praten/schrijven?

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 08:46

lovehaffie schreef:
zullen we dan maar allemaal stoppen met praten/schrijven?

wat sommige mensen betreft, is dat misschien helemaal geen slecht idee ;)
En wat het hypocriete aangaat, het is misschien ook geen slecht idee dat mensen bij andere scheldwoorden eerst ook eens bij zichzelf te rade gaan hoe het bij een ander aan kan komen. Ik ben zelf sowieso niet iemand die in het openbaar als een tokkie gaat lopen schelden.
Als ik eea hier zo lees, mag men graag vergeten hoe hard woorden in het algemeen kunnen aankomen. Een beetje rekening houden en respect tonen voor je medemens kan echt geen kwaad. En dan bedoel ik echt niet dat er op iedere slak zout gelegd moet worden of dat ik zelf zo heilig ben...

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 08:50

Veel leraren bij mij op school zeggen ook wel eens kankeren.. Ik kan me er niet aan storen hoor

Ik vind dat er een beetje te veel heisa word gemaakt rond het woord kanker. Ik heb kanker ook van dichtbij meegemaakt maar ik kan me niet echt drukmaken om het woord kanker als scheldwoord.. Al begrijp ik natuurlijk wel dat er mensen zijn die het wel raakt.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:44

Je kan ook overal over vallen op die manier.
Kankeren is een gewoon stokoud Nederlands woord dat nog erg vaak gebruikt wordt.
Dit heeft absoluut niets met de ziekte te maken :n

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 00:19

Ja, heb al weleens vaker gehoort dat dit echt een werkwoord is. Maar alsnog uit respect voor de mensen die het zelf hebben of iemand eraan hebben verloren zal ik het zelf niet gebruiken.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 00:48

Faline schreef:
het is misschien ook geen slecht idee dat mensen bij andere scheldwoorden eerst ook eens bij zichzelf te rade gaan hoe het bij een ander aan kan komen.
Of mensen waarbij het verkeerd aankomt kunnen bedenken dat ze het gewoon verkeerd interpreteren en de gebruiker van het woord het niet vervelend bedoelt! :)*

Zo zit ik bijvoorbeeld in de klas bij een streng gelovig iemand die echt over IEDER woord kan struikelen! Als ik mn poten tegen de hoek van de tafel knal dan komt er bij mij echt wel een (god)verredomme uit, maar daar bedoel ik echt niet mee dat ik zijn God vervloek. Dat hij dit wel zo interpreteert vind ik meer zijn probleem als het mijne, want tadaaaa zo heb ik het totaal niet bedoeld!! Godverredomme is hier nu eenmaal een geintegreerd scheldwoord voor als je je tenen tegen de kast op botst. So be it! Get over it!!

Persoonlijk gebruik ik het woord kanker nooit als scheldwoord, maar het gezeik over scheldwoorden komt me echt de neus uit!!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 04:00

Nou ja, gezeik over scheldwoorden... Kanker heeft een ontzettende impact gehad op mijn gezin, vind je het echt raar dat ik het vervelend vind om dat woord te horen?

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 08:56

Nee hoor, ik vind het niet raar dat je het een vervelend iets vindt om te horen!! Ik werk in het ziekenhuis en zie hele zieke mensen voorbij komen met o.a. deze ziekte. Mijn hart breekt soms als ik zie wat voor een ellende sommige mensen mee moeten maken en soms ook al op hele vroege leeftijd. Ook mijn oom is 2 weken terug op veels te vroege leeftijd komen te overlijden aan de gevolgen van deze ziekte. Maar als een woord in een hele andere context gebruikt wordt dan snap ik de hele ophef over het gebruik van het woord niet zo.

Als een puber "kankerrrlauw" roept dan bedoelt hij daar echt niet mee dat hij die ziekte onwijs tof vindt of het iemand van harte toewenst. Het is gewoon een woord wat er bij de straattaal is ingeslopen en nu te pas en te onpas wordt gebruikt voor hoe vreselijk leuk ze iets vinden. Als ze dat woord gebruiken denk ik niet dat ze dat ook maar 1 seconde associëren met de ziekte, maar sommige mensen doen dat dus wel en doen alsof ze het woord in een hele andere contect gebruiken. Dat is niet zo.

Hetzelfde als dat mijn klasgenoot het vervelend vindt om woorden als "godver", "jeetje", "gatver" te horen, omdat het woorden zijn die zijn geloof aandoen. Maar op het moment dat ik zeg "Jeetje, wat erg!!" dan denk ik echt geen seconde aan zijn Jezus. Ook een woord wat een hoop mensen toch wel dagelijkse gebruiken en door de gelovigen niet gewaardeerd wordt. Moeten we deze woorden dan ook gaan boycotten, omdat er mensen zijn die het gebruik er van niet fijn vinden? Persoonlijk vind ik van niet, zolang de context waarin het gebruikt wordt anders ligt. Voor mij heeft het woord namelijk een hele andere betekenis als voor hem.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 11:03

Ik snap heus wel dat kankerlauw niet letterlijk betekent tumor-gaaf, het heeft met de hele ziekte niets te maken. Maar ik ben bijna mijn vader er aan verloren, hij is letterlijk opgegeven geweest door de professor. En nog steeds heeft hij sondevoeding en is het niet meer mijn sterke fidél.

Wat mensen op straat roepen, daar trek ik me niets van aan. Als mijn leerlingen het woord kanker gebruiken stoort dat me niet. Ik vind het anders wanneer vrienden, of mensen die dit van me weten het woord gebruiken. En ja, ik heb er een vriendschap om verbroken, ik weiger om te accepteren dat mijn vrienden iets kankerdope of kankerfucked vinden.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 20:49

xHaithi schreef:
Dat kan, dat weet ik niet. Ik kom weleens in NL maar ik woon er niet. Hier is daar hoegenaamd geen hetse rond :) (of ik heb weer wat gemist)

Ik vind dit persoonlijk ook wel een beetje flauw om hierover te vallen, maar goed x) Het werkwoord kankeren staat gewoon los van kanker. Ik denk dat het net uit de media gehouden wordt omdat mensen het zo fout opvatten, terwijl het werkwoord al veel langer bestaat. Alleen kennen bitterweinig mensen dat werkwoord en denken volgens mij velen dat kankeren afstamt van 'kanker' terwijl dat niet klopt :)

Sowieso als je er over nadenkt wordt in Nederland veel meer rondgestrooid met ziektes...Uitspraken als "kankerleuk" "paasei zeg" "Krijg toch de klere", "Tyfus zeg", zul je door een Vlaming niet vlug of zelfs helemaal niet horen zeggen. Ik kan op dit moment eigenlijk geen enkele ziekte verzinnen die hier op "ongepaste" wijze wordt gebruikt.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:46

AndreaB schreef:
Faline schreef:
het is misschien ook geen slecht idee dat mensen bij andere scheldwoorden eerst ook eens bij zichzelf te rade gaan hoe het bij een ander aan kan komen.
Of mensen waarbij het verkeerd aankomt kunnen bedenken dat ze het gewoon verkeerd interpreteren en de gebruiker van het woord het niet vervelend bedoelt! :)*

Zo zit ik bijvoorbeeld in de klas bij een streng gelovig iemand die echt over IEDER woord kan struikelen! Als ik mn poten tegen de hoek van de tafel knal dan komt er bij mij echt wel een (god)verredomme uit, maar daar bedoel ik echt niet mee dat ik zijn God vervloek. Dat hij dit wel zo interpreteert vind ik meer zijn probleem als het mijne, want tadaaaa zo heb ik het totaal niet bedoeld!! Godverredomme is hier nu eenmaal een geintegreerd scheldwoord voor als je je tenen tegen de kast op botst. So be it! Get over it!!

Persoonlijk gebruik ik het woord kanker nooit als scheldwoord, maar het gezeik over scheldwoorden komt me echt de neus uit!!

Dat vind ik heel wat anders dan wanneer je het recht in iemands gezicht zegt. En in die gevallen kan ik er ook echt niet tegen wanneer iemand doodleuk zegt "ja maar dat was niet zo bedoeld" ....
Ik kan begrijpen dat je klasgenoot dat vervelend vindt, maar je zegt dat niet om diegene dwars te zitten of tegen een zeer been te schoppen. (Er zijn denk ik ook weinig mensen die niet iets raars roepen wanneer ze zichzelf pijn doen :+)
TV vind ik weer een heel ander verhaal, het is niet persoonlijk, dus ik zou me er minder aan storen dan wanneer dat wel zo is, maar toch hebben de media wel vaak een voorbeeldfunctie... In dat opzicht zouden ze er eigenlijk wel rekening mee moeten houden. (En van SBS gewoon een beeeetje hypocriet om eerst een ziek meisje en haar campagne tegen misbruik van het woord kanker te steunen en vervolgens er schijt aan hebben.)
En neem nou New Kids... ik vind dat echt niet kunnen, maar goed, als Nederland dat allemaal wel leuk vind.. jammer voor mij. Ik kijk gewoon de film niet en daarmee imo tot zover het probleem opgelost. Maar het zegt toch wel wat over de 'verharding' van Nederland en de Nederlandse taal denk ik, dat zoiets als New kids zo populair is. :=