Helft Nederlanders is te dik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sleeper

Re: Helft Nederlanders is te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:27

Maat 42 is toch al jaaaren de gemiddelde vrouwenmaat? De modellen vertegenwoordigen niet de gemiddelde vrouw.

Iedereen die overgewicht heeft weet echt wel waardoor dat komt, dat hoeft niemand ze te vertellen.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:28

Dan zijn we toch eigenlijk een beetje bij de kern? Dicipline? Dat lijkt echt een scheldwoord in onze maatschapij waarin alles moet kunnen en mogen! Maar dan komt het wel op je eigen wil aan toch? Als ouder zijnde wil je toch niet dat je kind veel te dik wordt? Zelfs ongezond dik? Dan zul je zelf juist het goede voorbeeld moeten geven, en dat is wat mij zo stoort wie geeft onze kinderen nog het goede voorbeeld? We weten allemaal zo mooi te verellen wat de anderen fout doen, maar eens eerlijk naar ons zelf kijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:33

Sleeper schreef:
Iedereen die overgewicht heeft weet echt wel waardoor dat komt, dat hoeft niemand ze te vertellen.

Ja, vaak door van alles en nog wat, maar nooit door het teveel eten. Een populaire kreet is dat je van bepaalde medicijnen dik wordt. Dat is ook wel zo en dat is des te meer een reden om op je voeding te letten en er niet nog eens 3 blikjes redbull bovenop te gooien, om maar even voorbeeld te noemen. Mensen roepen zo vaak dat ze niet kunnen lijnen en dat het bij hun geen zin heeft, maar wat ze eigenlij bedoelen is dat ze de zelfdiscipline niet hebben om door te rijden bij een gele M, bij het winkelen het snoepvak over te slaan en de frituurpan thuis de deur uit te doen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:34

Lekker generaliserend allemaal weer ^)

Ik heb zelf een heel gezond gewicht. Ken echter twee mensen met behoorlijk overgewicht, vrij ernstig. De ene kan gezond eten/sporten niet betalen (en dat is niet overdreven, ik weet hoeveel diegene te besteden heeft!), de ander eet gezond maar kan door allerlei medische problemen nooit voldoende bewegen om af te vallen.

Het is niet altijd de schuld van mensen zelf. Ik denk dat het vaak onwetendheid is. Zolang mensen denken dat optimel goed voor je is, dat gehaktballen en aardappels met jus prima zijn, dat sultana/liga/etc gezond zijn, blijft het zo. Heeft iemand wel eens op een cruesliverpakking gekeken? Op de voorkant staat een volle kom yoghurt met een halve zak cruesli erin gemikt en daarnaast "200 kcal per portie!" of zo. Ga je dan kijken wat een portie is, dan blijkt dat 150ml magere yoghurt en 30 gram cruesli. Dat is één eetlepel cruesli!

Dat soort misleiding helpt niet bepaald mee. Ik denk het merendeel van de mensen met overgewicht helemaal niet zoveel chips/koek/snacks eten. Want daarvan is bekend dat het slecht is. Juist die zogenaamd gezonde producten, dát zijn denk ik de boosdoeners.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:36

De producent/reclamebureau misleiden wel, maar de consument gelooft het maar al te graag.

Maar over je eerste opmerking: iedereen die schoenen heeft, kan sporten. En ook zonder schoenen kun je aan je beweging werken. Je heb wel motivatie nodig, maar die is altijd gratis.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:36

Bedrijven moeten aangepakt worden. Die op zoek zijn naar de beste combinatie van suikers/vetten/zout om ons maar te laten eten ook al zitten we allang vol.
Loop eens door een supermarkt heen. Een schap met groenten/fruit. De rest is allemaal koekjes/snoep/zakjes pakjes eten. Alles moet maar snel en makkelijk. Denk dat daar ook dingen in veranderd zouden moeten worden. Mja, ze verdienen er flink geld aan dus dat gebeurd toch niet. En de mensen die dan 'bezweken' zijn voor deze dingen sponsoren weer al die dieeten en andere afvalonzin. Draait allemaal om geld...

@ DaniBanani: Precies wat ik dus ook wil zeggen :j Sowieso zitten producten als cruesli al vol suikers. Zelfs in worst zit suiker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:38

Je moet trouwens heel onnozel zijn als je niet weet wat er in de producten izt die je koopt.

Suzanne F.

Met Optimel en Liga is trouwens niks mis hoor. Mag je gewoon hebben op een dag. Uiteraard geen heel pak maar dat geldt voor alles.

R.X.

Lovely schreef:
De producent/reclamebureau misleiden wel, maar de consument gelooft het maar al te graag.

Maar over je eerste opmerking: iedereen die schoenen heeft, kan sporten. En ook zonder schoenen kun je aan je beweging werken. Je heb wel motivatie nodig, maar die is altijd gratis.

Dat slaat echt kant nog wal.
Er zijn helaas wel redenen waardoor je NIET KAN sporten, hoe graag je eht ook zou willen.
Echt een belachlijke opmerking.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:40

Suzanne F. schreef:
Met Optimel en Liga is trouwens niks mis hoor. Mag je gewoon hebben op een dag. Uiteraard geen heel pak maar dat geldt voor alles.

Optimel zit vol zoetstoffen en liga wordt neergezet als een gezond tussendoortje maar zit ook vol chemische stoffen en suikers :=

Hangt er natuurlijk ook vanaf wat je definitie van 'gezond' is. Bij mij is dat het eten van pure producten. Veel groenten/fruit, volkoren producten, roomboter enz. Geen margarine, light-producten, pakje/zakje spullen.

Lovely schreef:
Je moet trouwens heel onnozel zijn als je niet weet wat er in de producten izt die je koopt.

Van heel veel ingredienten zou ik je anders niet kunnen vertellen wat 't is en doet.
Laatst bijgewerkt door _Tara_ op 30-01-12 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:41

Tuurlijk zijn er mensen die niet kunnen sporten maar sporten is niet de gouden oplossing. Het is wat je in je mond stopt. Niemand dwingt je er toe, niemand zet een pistool op je hoofd dat je het moet eten, je doet het allemaal zelf.
Ik persoonlijk haat sporten, heb een hekel aan lopen, fietsen, alles waar ik moe van word. Ik zit liever, voor de TV of met een boek. Hiervoor betaal ik een prijs. En dat is dat ik weinig mag eten. Ik verbrand niet veel dus moet ik mijn eetpatroon daarop aanpassen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:42

Dit boek is bijzonder verhelderend:
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/het-dikke-afvalboek/1001004005524931/index.html?Referrer=ADVNLGOT0020081001004005524931

Enerzijds maakt het, uiteraard, duidelijk dat overgewicht zeer zeldzaam het gevolg is van een ziekte of afwijking, en vrijwel altijd van een grotere voedselinname dan voedselverbranding.
Anderzijds wordt het duidelijk dat het een erg complex probleem is en dat de beschuldigende vinger vaak onterecht uitsluitend naar het 'te zware' individu gericht wordt.

Om overgewicht te begrijpen, de werkelijke rol van onze 'dik-wordt-maatschappij' te achterhalen (verslavende toevoegingen in voedsel, transvetten, makkelijke verkrijgbaarheid van voedsel binnen ruwweg iedere 10 meter, de achterhaalde noodzaak van beweging, etc...), moet je gewoon genuanceerder kijken.

Doordat ik altijd op een podium stond, was ik allergisch voor overgewicht.... dat is immers zo goed terug te zien op de foto's, en het web wemelt ook direct van het commentaar zodra er iets 'mankeert' aan je verschijningsvorm.
Ik was dus echt 'obsessed' met gezond eten, en woog altijd zo'n 52/53 kilo bij een gewicht van 1:70.
Toen ik zelfs onder de 50 kwam, zag dat er echt niet uit.... Dat zie ik nu wel terug aan de foto's. Het was niet zo dat ik niet meer at, ik at uitsluitend gezond.... zeer gezond, en at geen brood, geen suiker en aardappelen... dan gaat het snel.
Nu zit ik op 55/56 kilo, en moet daar wel aan wennen..... toch oogt het gezonder.

Ik realiseer me dat ik dus ook onderdeel ben van een maatschappij waarin we een nogal verstoorde relatie hebben met voedsel.
De oorzaak van al dat overgewicht is complex, en hopelijk zijn we in staat daar iets aan te doen en onze samenleving weer iets bewuster te laten consumeren.

Tot die tijd hoop ik wel dat mensen met ernstig overgewicht voorzichtig zijn met hun paard....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:43

Mijn docent zei; mensen met veel overgewicht zijn lang niet zo duur als men denkt, want ze worden vaak toch geen 80. Ouderenzorg is pas echt duur, dus als de hele dikke mensen voor hun 60e de pijp uit gaan, zijn ze nog goedkoop; ondanks de kwalen!
Is het hard gezegd, ja. Maar er zit wel iets in vind ik. Net als rokers, onderzoek heeft al uitgewezen dat ze minder lang meegaan. Kun je wel klagen over dure gezondheidskosten, maar veel slaan een bejaarden tehuis echt over. Laat nou die zorg erg duur zijn....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:43

_Tara_ schreef:
Optimel zit vol zoetstoffen en liga wordt neergezet als een gezond tussendoortje maar zit ook vol chemische stoffen en suikers :=

Hangt er natuurlijk ook vanaf wat je definitie van 'gezond' is. Bij mij is dat het eten van pure producten. Veel groenten/fruit, volkoren producten, roomboter enz. Geen margarine, light-producten, pakje/zakje spullen.

Roomboter??? Die moet je juist laten staan. Dan maar chemische light producten maar geen roomboter hier. Dan ben ik zo 10 kilo zwaarder.
Optimel mag wel zoetstoffen bevatten maar zit niet veel calorieen in.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:44

Lovely schreef:
Sleeper schreef:

Ja, vaak door van alles en nog wat, maar nooit door het teveel eten. Een populaire kreet is dat je van bepaalde medicijnen dik wordt. Dat is ook wel zo en dat is des te meer een reden om op je voeding te letten en er niet nog eens 3 blikjes redbull bovenop te gooien, om maar even voorbeeld te noemen. Mensen roepen zo vaak dat ze niet kunnen lijnen en dat het bij hun geen zin heeft, maar wat ze eigenlij bedoelen is dat ze de zelfdiscipline niet hebben om door te rijden bij een gele M, bij het winkelen het snoepvak over te slaan en de frituurpan thuis de deur uit te doen.

Ik was door langdurig hoge dosering prednison gebruik 22 kilo aangekomen. Ik lette op wat ik at en weet hoe veroordelend mensen zijn, daar kwam ik trouwens pijnlijk achter toen ik weer slank was. Toen durfde mensen ineens te zeggen wat ze al die tijd ervoor niet durfde, wat een domheid.

Dat mensen geen zelfdiscipline hebben is niet iets om ze op af te rekenen, ik ken genoeg mensen die in een constant gevecht met zichzelf zijn en al dat veroordelen is ook om moe van te worden. Land vol met betweters.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:45

DaniBanani schreef:
De ene kan gezond eten/sporten niet betalen (en dat is niet overdreven, ik weet hoeveel diegene te besteden heeft!)

Als student had ik nog minder dan 'niks'.... echt heel erg weinig geld.
En ik heb best lang gestudeerd...
Toch was ik niet te dik.
Dit is een erg slecht argument vind ik. Wandelen en fietsen is gratis, de trap nemen ook.
Voedsel kan je ook zo duur maken als je wil. Hoe duur is nu een stronkje andijvie, een aardappeltje, en een stukje ingevroren zalm bij de Lidl?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:46

Suzanne F. schreef:
_Tara_ schreef:

Roomboter??? Die moet je juist laten staan. Dan maar chemische light producten maar geen roomboter hier. Dan ben ik zo 10 kilo zwaarder.
Optimel mag wel zoetstoffen bevatten maar zit niet veel calorieen in.

Jouw kijk op voeding is heel anders dan de mijne geloof ik :P Calorieen verhaal is naar mijn mening achterhaald. Je zou dingen moeten eten die puur zijn, met voedingsstoffen waar je lijf iets aan heeft. Geen chemisch gemaakte dingen waar je lijf niks mee kan.
Over zoetstoffen zal ik maar niet beginnen, hoe je daar je lijf mee voor de gek houdt :=

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:46

In Denemarken betaal je je blauw voor ongezond voedsel/drinken en is gezond voedsel goedkoper, ondanks dat Denemarken op zich gewoon een duur land is qua voedsel. Ze zouden hier in Nederland van mij ook wel het ongezonde voedsel duurder mogen maken en het gezonde voedsel goedkoper, want daar ligt voor veel mensen - denk ik - het probleem. Ze pakken makkelijker een pizzaatje, omdat de groenten per stuk in verhouding duurder zijn dan zo'n kant-en-klaar maaltijd. :$
Zelf slik ik sinds een aantal jaren medicatie met als beruchte bijwerking dat je er dikker van wordt. Ik eet veel te weinig op een dag (en zo goed als zelden tussendoortjes, maar wel dagelijks fruit en verse groenten) en beweeg me dagelijks suf, maar er gaat helaas niets van af. Meer eten lijkt momenteel nog steeds geen optie, omdat ik gewoon vol zit na een paar happen. Ik kan alleen maar keihard hopen dat ik mijn medicijnen kan afbouwen, zodat ik hopelijk weer wat in proporties kom qua omvang/gewicht. Het is niet schrikbarend hoor, maar duidelijk teveel. Het laatste beetje lukt alleen niet zo makkelijk en als men dan ook nog eens kritisch naar mij blijft kijken en denken dat het komt omdat ik "vast teveel en verkeerd eet", dan werkt dat ook niet echt mee. -O-
Ben het er absoluut mee eens dat men gezonder moet leven en meer bewegen, want er zijn inderdaad steeds meer mensen met (gevaarlijk) overgewicht, maar niet iedereen heeft het per definitie vanwege ongezond eten. ;)

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:47

Inderdaad. Voeding is veel balngerijker dan sporten! Van alleen sporten van je niet af.
En als je echt gezond wilt doen, koop je niks meer in pakjes en zakjes maar maak je alles zelf. Kan je zelf bepalen wat erin gaat en nog eens lekkerder ook.

maar sporten is wel super goed voor je, dus ik dat zou ik niet achterwege laten.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:48

Is dit nu meteen een 'wij weten wel hoe wel dikkere mensen slank kunnen krijgen' topic?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:49

arans schreef:
Inderdaad. Voeding is veel balngerijker dan sporten! Van alleen sporten van je niet af.
En als je echt gezond wilt doen, koop je niks meer in pakjes en zakjes maar maak je alles zelf. Kan je zelf bepalen wat erin gaat en nog eens lekkerder ook.

maar sporten is wel super goed voor je, dus ik dat zou ik niet achterwege laten.

Helemaal mee eens :j Heel de dag stil zitten en dan maar op 1 appel leven lijkt mij echt niet de manier. Gewoon lekker blijven bewegen :) Ik loop 1 keer in de week hard, wandel zo nu en dan en fiets iedere werkdag naar stage. Beul mezelf dus echt niet af in de sportschool of wat dan ook maar blijf mooi op gewicht ondanks dat ik echt wel regelmatig snoep.

@ Sleeper: Dikke mensen worden alleen slank als ze daar zelf 100% achter staan. En naar mijn mening kun je daar verder niks over zeggen als je zelf nooit echt overgewicht hebt gehad.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:52

_Tara_ schreef:
@ Sleeper: Dikke mensen worden alleen slank als ze daar zelf 100% achter staan. En naar mijn mening kun je daar verder niks over zeggen als je zelf nooit echt overgewicht hebt gehad.

Ik weet niet precies waar je op reageert? :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:53

Op: of wij allemaal wel weten hoe we dikke mensen slank krijgen.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:54

Overgewicht kan tientallen redenen hebben, en ik denk dat maar een klein gedeelte overgewicht heeft omdat ze zo gigantisch veel friet etc eten.

Ik ben ook aan het afvallen, ik zat tegen licht overgewicht aan. Maar wat mij op viel was dat het zo ontzettend moeilijk is om gezonde, mákkelijke dingen in de supermarkt te vinden. Ik heb niet één vruchtendrank kunnen vinden die gewoon was wat het zei..... En dat terwijl elke verpakking schreeuwt: 'Slechts ...kcal!' 'Zonder toegevoegde suikers!' '0% vet!' etc etc

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:55

Nargini schreef:
Overgewicht kan tientallen redenen hebben, en ik denk dat maar een klein gedeelte overgewicht heeft omdat ze zo gigantisch veel friet etc eten.

Ik ben ook aan het afvallen, ik zat tegen licht overgewicht aan. Maar wat mij op viel was dat het zo ontzettend moeilijk is om gezonde, mákkelijke dingen in de supermarkt te vinden. Ik heb niet één vruchtendrank kunnen vinden die gewoon was wat het zei..... En dat terwijl elke verpakking schreeuwt: 'Slechts ...kcal!' 'Zonder toegevoegde suikers!' '0% vet!' etc etc

Die versgeperste sappen van AH :j Al zijn die wel weer erg prijzig...