De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mayniac_val

Re: De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:32

Bizar toch? En dan als overheid maar zeuren dat toptalent onder de jeugd moet worden gestimuleerd. Hoe moet dat dan? 32 leerlingen in een klas proppen zorgt er niet bepaald voor dat leerlingen 100% ondersteund kunnen worden.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:42

Het zal best zo zijn dat de leraren terecht klagen, maar op alle gebieden wordt bezuinigd door de regering helaas. Ik vind het prima dat het onder aandacht wordt gebracht door stakingen maar het geld moet niet weggehaald worden dan op andere plaatsen waar het geld hard nodig is.

Ik zie dat de zorg vaak aangehaald wordt, ik werk zelf in de ouderen zorg. Hoewel ik mijn werk met heel veel plezier doe is hier het werk ook niet altijd even gemakkelijk. Het is zwaar lichamelijk en soms ook psychisch zwaar werk. Ik werk wisselende diensten, waardoor ik mijn vriend soms dagen niet zie ( hij staat op als ik slaap, ik kom thuis als hij slaapt ), werk weekenden en sowieso de helft van alle feestdagen. Heb max 5,5 week vakantie per jaar waarbij mijn bijzonder verlof zit inbegrepen want dat bestaat niet meer in de zorg. We werken met zzp pakketten, dat inhoud dat patienten een aantal uur zorg krijgt toegekend en vanuit regering wordt gezegd dat je moet onderhandelen over de zorg. Overheid zegt letterlijk als iemand tevaak naar toilet moet dan moet hij het maar zelf doen of tot morgen wachten want de minuten zijn op.. ja sorry hoor. Maar dat betekend dat wij veel minder tijd besteden aan patienten die wat beter zijn om de slechtere patienten toch te kunnen helpen, een andere manier gaat niet want je kunt personeel aannemen aan het aantal te leveren zorguren.. Menig gevangenen in nederland komt vaker buiten als een hulpbehoevende ouderen, tenzij ze familie hebben die ze meenemen en anders zijn ze afhankelijk van vrijwilligers, wij hebben daar geen tijd voor. Ook wij hebben een helehoop papieren rompslomp naast de "echte" zorg. Ik krijg mijn dienstrooster elke 15e van de maand voor de maand erna, tenzij er natuurlijk zieken zijn dan mag je terugkomen want de zorg moet gegarandeerd worden, en je moet wel een heel goed excuus hebben om nee te zeggen anders krijg je een werkopdracht. Idem met vakantie, zorgkwaliteit moet gegarandeerd blijven dat betekend voor ons team dat we maximaal 2 weken zomervakantie kunnen opnemen anders kan niet iedereen tussen juni en oktober vakantie nemen. Mensen moet steeds meer zelf gaan betalen aan de zorg en zorgartikelen omdat het gewoonweg niet vergoed wordt. Moeten wij dan ook maar allemaal gaan staken?
Ik denk dat het geen zin heeft om 1 tak maar geld naar toe te doen omdat zij staken, de hele economie moet omhoog en het geld moet naar de plaatsen toe waar het nodig is ipv naar al die politiek als je het mij vraagt. Daar moeten mensen voor demonstreren niet voor 1 doel opzich vind ik. Degene die al die bezuinigen maken leveren zelf echt niks in hoor! Dat daar maar eens verandering inkomt!
Begrijp me niet verkeerd, ik denk zeker dat leraren gelijk hebben, maar voor hun voelt dat zo als een probleem omdat zij er dagelijks mee te maken hebben, net als ik in de zorg en de bouwvakker in zijn werk etc etc

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:44

Ik vind dat ze maar eens moeten gaan korten op bepaalde salarissen :o en dit besteden aan de zorg het onderwijs, brandweer etc... ( denk maar aan de belachelijke bedragen in de voetbal, salaris van de ministers zelf)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:46

Ik ken inderdaad het verhaal uit de zorg zoals jij dat ook verteld. Heel sneu zoals het daar gaat ja.

Ik denk ook niet dat het onderwijs nu met de zorg (of andere takken) vergeleken moet worden want een vergelijking is niet relevant.
Op dit moment rammelt het in het onderwijs dus wordt er gestaakt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:48

Het zal wel toeval zijn dat het onderwijs in alle onderzoeken op nummer 1 staat qua burn-outs?

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:48

@twinduckling: mijn moeder werkt ook in de (ouderen)zorg, psychogeriatrie (schrijf ik dat zo goed?) en ik weet hoe het daar zit met zorguren, lichamelijk zwaar werk en dergelijke. Toch is het echt niet te vergelijken met leraarschap :n
Dat is altijd psychisch zwaar (zoals ik eerder schreef: driehonderd leerlingen op een dag en dat is met 'maar' zeven lesuren, met een beetje pech heb je er acht of negen) en je bent letterlijk nooit klaar met je werk.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:51

mayniac_val schreef:
Sammyoo schreef:
Ik weet niet of je mijn logica bedoelt, ik heb het over hetzelfde werk in 7 weken meer. Maar wellicht zorgt dat wel voor zo'n verlaging van de werkdruk dat die 40 uren er wel bijkunnen.

Dat kan dus niet he, niet als er zoveel mogelijk lessen, overleguren en vergaderingen in een week worden gepropt. Bezuinigingen betekenen namelijk dat er zoveel mogelijk gedaan moet worden in zo min mogelijk tijd.

Er moet zoveel in weinig tijd gepropt worden omdat leerkrachten zo weinig dagen werken!
Bezuinigen betekent minder geld uitgeven. Volgens mij is dat niet aan de orde met dit voorstel. Of komen er minder werkplekken, sluiten er scholen of zijn er loonsverlagingen?

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:53

Zo weinig dagen werken? Sammyoo, ik had een collega die drie dagen lesgeeft omdat ze ook thuis wil zijn bij haar dochtertje. Op de dagen die ze thuis zit, werkt ze ook gewoon. Wat denk je dat leraren die vijf dagen lesgeven doen als ze thuis zijn? Uit hun neus eten?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:56

Citaat:
Er moet zoveel in weinig tijd gepropt worden omdat leerkrachten zo weinig dagen werken!
Bezuinigen betekent minder geld uitgeven. Volgens mij is dat niet aan de orde met dit voorstel. Of komen er minder werkplekken, sluiten er scholen of zijn er loonsverlagingen?

Ondersteunend personeel wordt op gekort, klassen worden groter, speciaal onderwijs wordt voor een deel opgedoekt en de kinderen weer in de reguliere ( steeds grotere) klassen gepropt..

Leerkracht heeft dan:
1 een grotere klas
2 geen ambulante begeleiding voor de kinderen die dat nodig hebben of ondersteunend personeel
3. kinderen in de klas die speciale zorg hebben ( maar moeten dit dus ook zelf doen)

Verder heb ik geen 100den leerlingen op 1 dag. Maar een klas overgenomen van een collega die op 27jarige leeftijd al een burn-out heeft. Dan zit je nog met ouders die om de haverklap op de stoep staan en druk op je uit oefenen. ( als mijn kind niet beter wordt dan haar ik hem van school, dien ik een klacht in etc. etc.)
Laatst bijgewerkt door vencedor op 28-01-12 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:57

Degenen met de grootste mond over die luie ambtenaren die leraren heten, met veel vakantie. Hebben er zelf niet gewerkt :)*.
Ik heb gewerkt buiten het onderwijs en ik kan je zeggen, lesgeven is absoluut topsport én slopend.

Net een boze brief de deur uitgewerkt :list:

Citaat:
Met groeiende ergernis las ik uw stuk in de NRC van zaterdag 28-1-12 en diverse artikelen in andere landelijke dagbladen, waarbij de docent als oorzaak van de eigen problemen wordt weggezet. “Waar waren de docenten toen het realistisch rekenen werd ingevoerd?”. De basisschoolleerkrachten werkten toen op de basisschool, de docenten werken op de middelbare school. Ik begrijp dan ook niet dat u uw betoog begint met een som uit de citotoets groep acht, terwijl de staking van afgelopen donderdag over het voortgezet onderwijs ging. (Diezelfde citotoets werd door een onderzoeksinstituut misbruikt om aan te tonen dat het extra geld naar het (basis)onderwijs niets had geholpen. Gemakshalve werd daarbij even niet vermeld dat de citotoets een score is, waarbij de deelnemers onderling vergeleken worden. Net als bij IQ-testen wordt het gemiddelde op 100 gezet, dus het gemiddelde zal logischerwijs nooit veranderen, hoe slecht of hoe goed er gescoord wordt.)

De docenten die bij de invoering van de basisvorming, studiehuis, competentie gericht leren, projectonderwijs en andere ellende werkzaam waren, zijn gevlucht of waren na de HOS nota de onderwijsministers en de vakbond al meer dan zat.
U verwijt de docenten niet op te komen voor het eigen aanzien, maar de meeste docenten kunnen dat niet. Gelukkig heeft Den Haag de docenten al stevig onder de knoet dankzij de wet BIO, die verplicht stelt om docenten te beoordelen op basis van een aantal competenties. Waaronder ook bijvoorbeeld een competentie waarbij het uitvoeren van beslissingen van de leiding centraal staat, onder de noemer ‘veranderingsbereidheid’. Wie niet veranderingsbereid is, lees sputtert bij het uitvoeren van de nieuwste onderwijsverzinsels, zal automatisch laag scoren op deze competentie. Met als gevolg dat je als docent met elk verzet, direct je eigen doodvonnis zult tekenen, met nog wat lage scores op ‘functioneren in het team’ ben je al snel je eigen dossier aan het opbouwen om de ontslagprocedure op te laten starten. Op veel scholen heerst een angstcultuur of is op z’n minst ernstige discommunicatie tussen leiding en personeel, omdat de meeste schoolleiders al lang geen les meer geven en geen enkele feeling meer hebben met de werkvloer.
Verder ziet de inspectie ook al jaren toe op het invoeren van de verzinsels van Den Haag. Ik heb meegemaakt dat een school weigerde het projectmatige onderwijs in te voeren en daarom een slechte beoordeling kreeg. De inspectie is geen onafhankelijk orgaan, maar een instantie die het eigen vlees keurt, of erger nog; toeziet op de uitvoering van de verzinsels van Den Haag.

De meeste scholen worden geplaagd door steeds maar verder groeiende managementlagen die ten tijde van bezuinigingen alleen maar groeien, gelijk blijven, maar zeker niet zullen krimpen. Op een school waar ik werkte moest bezuinigd worden; 14 fte aan docenten ging er uit, het management bleef in aantal fte gelijk. Dit is mijns inziens niet uit te leggen.

Op dit moment bestaat het grootste gedeelte van de werkende docenten in het onderwijs uit leraren die tussen een half jaar en vijf jaar met pensioen zullen gaan. Die zijn al volkomen gedesillusioneerd na de HOS nota van de jaren ’80, bovendien denken velen die tegen hun pensioen aanzitten ‘het zal mijn tijd wel duren’. De jongere docent die nu werkzaam is, verdient zo weinig en is veelal belast met een hoge hypotheek dat ze amper een stakingsdag uit eigen zak kunnen betalen of de torenhoge contributie van de AOB kunnen betalen. De oudere werknemers fluisteren de jongere in dat lid worden van de AOB, weggegooid geld is en dat je beter kunt investeren in een rechtsbijstand verzekering, voor het geval je tot een conflict komt met je werkgever.

De docent wordt in veel media weggezet als voortsukkelende loser. Wie anders wil lesgeven aan de jeugd van nu met een grote mond en het mobieltje. Wie écht kon leren, heeft tenslotte wel een vak geleerd. Alleen wie niets beters kon verzinnen of te slecht was voor een ander vak, ging het onderwijs in. Hoeveel natuurkunde of scheikunde studenten aan de universiteit, voor zo ver ze er nog zijn, willen nog het onderwijs in? De teller staat al jaren om en nabij de nul.

Geen enkele beroepsgroep moet zich zoveel meningen en (voor)oordelen laten welgevallen als leraren. De vakanties zijn te lang en je bent tenslotte elke middag vroeg klaar, dus wat zeuren die docenten toch? Er wordt een beeld geschetst dat het alleen maar te doen is om die ene week vakantie en dat leraren de enige beroepsgroep zijn die echt moeilijk doet over het inleveren van een week vakantie zonder extra betaald te worden. Bouwvakkers zouden immers zonder slag of stoot een inkorting van hun bouwvak ten gunste van de werkdruk verlaging accepteren? Ik denk het niet. Bouwvakkers worden over het algemeen ook niet geplaagd met nutteloze studiedagen, eindeloze vergaderingen en cursussen waar je toch niets leert. Bovendien hoeven zij ook geen toetsen na te kijken in de vakantie en in hun vakanties hoeven zij ook niet te vergaderen en voor te bereiden.

Tien jaar geleden ben ik het onderwijs uitgevlucht, heb een vak geleerd en ben teruggekomen, omdat ik dacht dat we het diepste punt inmiddels wel gepasseerd waren. Helaas, elke keer als je denkt dat de bodem van de put nabij is, blijkt het toch nog een paar kilometer verder.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:00

Arabesk _/-\o_ Held!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:01

Oke, leraren hebben 12 weken vakantie, dat is minstens 7 weken meer dan de gemiddelde werknemer. Bij een 36 urige werkweek is 7 weken 252 uur. Dus, bij hetzelfde aantal verlofdagen als de gemiddelde werknemer heb je 252 uur meer om hetzelfde werk te doen. Hoef je minder thuis te doen!
Is toch niet zo ingewikkeld?

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:02

Jawehel, want de overheid gooit er dan een berg werk bovenop.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:04

Okee, is goed. Ga ik voortaan al mijn nakijkwerk in de vakantie doen. Oh wacht... Dan moeten mijn leerlingen 8 weken wachten op hun proefwerkuitslagen. Onacceptabel? Tsja...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 21:05

Maar het gaat hier helemaal niet over bezuinigingen. Maar over werkdruk verlagen en verbetering van 't onderwijs. Maar het onderwijs stagneerd juist en die extra uren die dragen daar aan bij.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:05

tuurlijk niet, als die uren ingedeeld worden met lestijd komt er alleen maar werk bij :+.Meer corrigeren, meer toetsen, meer registreren, meer voorbereiden, meer studiedagen. Maakt in feite dus geen verschil.

Zoals mijn voorganger hier: Corrigeren kun je niet weken later doen, toetsen invoeren ook niet, rapporten maken ook niet. etc etc.

Citaat:
Ondersteunend personeel wordt op gekort, klassen worden groter, speciaal onderwijs wordt voor een deel opgedoekt en de kinderen weer in de reguliere ( steeds grotere) klassen gepropt..

Leerkracht heeft dan:
1 een grotere klas
2 geen ambulante begeleiding voor de kinderen die dat nodig hebben of ondersteunend personeel
3. kinderen in de klas die speciale zorg hebben ( maar moeten dit dus ook zelf doen)
4. een hoop kinderen die niet de individuele aandacht zullen krijgen die ze wel nodig hebben en verdienen.
Laatst bijgewerkt door vencedor op 28-01-12 21:07, in het totaal 2 keer bewerkt

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:06

En sowieso, wat moet je dan met leerlingen doen die vijf weken extra? Op vakantie sturen :? Want dat is de enige manier waarop je tijd hebt voor nakijkwerk en vergaderingen zonder dat de werkdruk nog meer toeneemt.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:07

Arabesk, ik denk dat vooral de docenten van na de HOS nota gedesillusioneerd zijn. Met dank aan bonden en de oudere collega's die met deze nota buiten schot bleven.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:09

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:12

Arabesk, je slaat de spijker op de kop.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:17

En meneer Van Deudekom ook.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:51

Sammyoo schreef:
Arabesk, ik denk dat vooral de docenten van na de HOS nota gedesillusioneerd zijn. Met dank aan bonden en de oudere collega's die met deze nota buiten schot bleven.

Hoewel ik nog niet eens op de kleuterschool zat ten tijde van de HOS nota, weet ik maar ál te goed wat er toen gebeurd is >;)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:55

Arabesk, hoezee. :j

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 00:40

Ik kom uit een andere sector en weet wel waar het overgaat... de uren die ik nu werk....zijn al zwaarder dan mijn fulltime baan toen. Toen was het deur dicht klaar, nu niet en de verantwoording die je voelt voor de leerlingen maalt snachts gewoon door. En een halve dag lesgeven is wel heeeeeeeeeel wat zwaarder dan een DAG van de gemiddelde HBO kantoorbaan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 00:44

Goed stuk Arabesk, alleen de vergelijking met andere beroepsgroepen had niet gehoeven, wat mij betreft.
Heel veel beroepen leveren in, neem alleen maar de postbodes en het schoonmaakpersoneel. Om over de werkdruk in de zorg, dan maar helemaal niet te spreken.