geerke schreef:de oudere generaties spreken vaak geen woord nederlands hoor(die hier in de jaren '70 gekomen zijn.)....de jongeren wel,maar dat is vaak onverstaanbaar straatdialect(in de achterstandswijken,maar daar woon jij hoogstwaarschijnlijk niet dan)
Ik woon toevallig wel, bewust, in een achterstandswijk in Rotterdam, dus ik weet zeker wel, waar ik over praat. Natuurlijk zijn er allochtonen die geen of weinig Nederlands spreken, maar dit is een kleine minderheid. Immers de meeste inwoners zijn 2e of 3e generatie, dus spreken gewoon Nederlands (we hebben het niet over vluchtelingen, die mogen helemaal niet werken). Dan heb je tegewoordig nog de inburgeringscursus, dus die spreken dan ook al redelijk Nederlands. En dat onverstaanbare straatdialect dat heb je overal in Nederland. Ik versta PPG (Fries) niet en Limburgers of Zeeuwen ook niet. Maar daar gaat het hier helemaal niet om. De taaleis is niet mogelijk, de gemeenten zullen daar niet aan meewerken i.v.m. gelijkheidsbeginsel. Net als het verplicht verhuizen voor werkelozen. Er heerst werkeloosheid in Nederland. Een bijstandtrekker die Nederlands leert zal niet direkt een baan krijgen/vinden. Net zoals die Nederlandse bijstandtrekker, die geen opleiding/ervaring heeft en al 15 jaar bijstand krijgt. Dat zijn geen oplossingen. Zorg dat mensen met een bijstandsuitkering een opleiding volgen, zorg voor kinderopvang (vaak hebben ze kinderen) en stageplekken.
De 'Melkert-banen', tegenwoordig ID-banen waren IMO wel een goede manier. Net zoals het subsidie verstrekken aan werkgevers die langdurig werkelozen of arbeidsgehandicapten in dienst nemen. Zo krijgen mensen werkervaring en stromen zij uiteindelijk door en vinden een reguliere baan. Door de bezuinigingen echter, zullen werkgevers niet snel meer een langdurig werkeloze aannemen, immers er is ook een sollicitant met diploma's/ervaring e.d., dus deze heeft minder begeleiding nodig en daarom een betere kandidaat.