De 2de wereldoorlog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:46

Arrabel schreef:
Ja maar dan nog! Als we nu iemand in de politiek hebben zitten en die pleit om alle gehandicapten mensen maar te vergassen dan zou daar toch NOOIT iemand mee in stemmen?
Waarom toen dan wel?

De PVV heeft anders best een aantal zetels :Y) Mensen zijn een volgzaam volkje. Roep maar iets hard genoeg en er zijn altijd mensen die zullen volgen. Dit is natuurlijk erg kort door de bocht en lang niet alles omvattend, maar t is niet iets dat niet opnieuw kan gebeuren.
Laatst bijgewerkt door SuperSmurf op 18-01-12 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:47

mar_fay super uitgelegd!

050206051012

beestenfreak schreef:
edit: wow wat reageren er veel mensen :+

Daar verbaasde ik me ook al over :j

Ik heb veel informatie verslonden over WO II, het boek 'Sonderkommando Auschwitz' voelde voor mij als 'het laatste dat ik nog moest weten'. Ik wil nog steeds naar Auschwitz, ik zeg altijd: 'ik moet mijn schoenen vinden'.

BraveSpots

Pletje123 schreef:
BraveSpots: het is iets wat ik mij gewoon af vraag :) Het is voor ons allen slechts gissen, want we hebben het zelf niet meegemaakt.

Natuurlijk. Maar ik kan er zeker wel inkomen. Zeker als je de beelden ziet in welke staat ze uit die kampen zijn gekomen.
Ik zou weleens willen praten met een overlevende over zulke dingen opzich, hoe zij erover dachten enzo. Maargoed, ik denk dat je dan echt een gigantische beerput opentrekt, als je tegenwoordig nog een overlevende vind.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:51

Quellian schreef:
beestenfreak schreef:
edit: wow wat reageren er veel mensen :+

Daar verbaasde ik me ook al over :j

Ik heb veel informatie verslonden over WO II, het boek 'Sonderkommando Auschwitz' voelde voor mij als 'het laatste dat ik nog moest weten'. Ik wil nog steeds naar Auschwitz, ik zeg altijd: 'ik moet mijn schoenen vinden'.

ik wil er ook nog graag eens naar toe, ben in NL wel geweest en dat vond ik al indrukwekkend, ik ben bang als ik daar ben ik huilend over het terrein ga.

wat ik zelf een heel indrukwekkend verhaal vond was Theresienstadt, dat de Duitsers deden over er niets aan de hand was in die stad, met nepcafé's ect

BraveSpots

Re: De 2de wereldoorlog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:54

Ik vraag me wel eens af hoeveel een gewone Duitse arbeidersmens uit een klein dorpje nu effectief wist over de omvang van de uitroeiing en dergelijke.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:58

BraveSpots schreef:
Ik vraag me wel eens af hoeveel een gewone Duitse arbeidersmens uit een klein dorpje nu effectief wist over de omvang van de uitroeiing en dergelijke.

Weinig.
De informatievoorziening was nihil, de ondergrondse probeerde dingen te achterhalen, maar werd ook keihard gestraft als ze werden gepakt.
De mensen werden dom/klein gehouden door gebrek aan informatievoorziening.

Er waren weinig mensen die wísten wat zich afspeelde in de vernietigingskampen, want de meeste Joden dachten nog steeds dat ze er de kans kregen om te werken en hun leven weer op te bouwen. Ze hebben het zo gedwee ondergaan.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:59

Buiten het feit dat ze weinig wisten geloofde mensen de verhalen ook niet. Als iemand jij verteld dat je naar een kamp gaat om vergast te worden zou je dit dan geloven?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:00

nova_zodiax schreef:
Buiten het feit dat ze weinig wisten geloofde mensen de verhalen ook niet. Als iemand jij verteld dat je naar een kamp gaat om vergast te worden zou je dit dan geloven?

Er kwam niemand terug, dus niemand kon dit vertellen.
En buiten dat, zulke verhalen zouden uberhaupt worden weggewuifd door Hitler & Co.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:02

Hitler had oa in België foto's van gevangene die op hun schup stonden te leunen enz en maakte op die manier propaganda van "jonges het is heus niet zo erg hier" ;) Hji maakte er halve vakantie resorts van "waar je ook wel een beetje moest werken" ;)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:05

SuperSmurf schreef:
Arrabel schreef:
Ja maar dan nog! Als we nu iemand in de politiek hebben zitten en die pleit om alle gehandicapten mensen maar te vergassen dan zou daar toch NOOIT iemand mee in stemmen?
Waarom toen dan wel?

De PVV heeft anders best een aantal zetels :Y) Mensen zijn een volgzaam volkje. Roep maar iets hard genoeg en er zijn altijd mensen die zullen volgen. Dit is natuurlijk erg kort door de bocht en lang niet alles omvattend, maar t is niet iets dat niet opnieuw kan gebeuren.

De gruwelpraktijken zijn van alle tijden. Het is in de geschiedenis vaak zat gebeurd en vandaag de dag vinden er nog steeds gruwelpraktijken plaats. Niet in Nederland op deze schaal (laten we al die mishandelingen niet vergeten), maar wel in Afrika bijvoorbeeld.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:05

Quellian schreef:
nova_zodiax schreef:

Er kwam niemand terug, dus niemand kon dit vertellen.
En buiten dat, zulke verhalen zouden uberhaupt worden weggewuifd door Hitler & Co.

Daarom er gingen wel verhalen( zag ik in schindlers list) maar niemand geloofde dat en er kwam nooit iemand die het echt kon vertellen het waren maar "geruchten".

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:08

Weet je wat ik soms wel een vreemd idee vind? Wij wonen in een heel oud huis. Gezien het feit dat hier in het dorp ontzettend veel onderduikers zaten, is de kans groot dat die hier in dit huis ook zaten. Wat een angst moet er geweest zijn! Oorlog is echt afschuwelijk en ik hoop het toch echt nooit mee te hoeven maken.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:18

Als je het zo bekijkt kan je Hitlers redeneringen zo verplaatsen naar het Midden-OOsten. Daar houden ze ook de gewone bevolking dom. Alleen lukt dat nu minder en minder doordat die mensen toch vaak een betere opleiding krijgen maar ook hebben ze nu TV en internet. Vandaar ook de arabische opstanden die in 2011 zijn begonnen en sommige landen of nog bezig zijn.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 14:20

Er zijn dus ook mensen die denken dat de Joden kampen een soort vakantie paradijs was, ik heb ooit is een meisje ontmoet die er ook zo over dacht.... (was ook een heel racistisch meisje)
Deze mensen beweren ook dat de Joden niet zijn vergast maar omgekomen door de Tyfus.

P.s als je video wilt bekijken staat er dat er schokkende beelden zijn te zien maar dat is niet zo.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:31

Ik denk dat de meeste gewone burgers in Duitsland ook niet echt een idee hadden van hoe het er in een werkkamp aan toe ging. Laat staan dat iedereen wist dat Joden met groepen in een kamer werden gestopt en werden vergast. Weet ik niet hoor.. ik verwacht alleen niet dat mensen dat toentertijd wisten.

edit: O. Ik zie dat en boven mij al een dergelijke reactie staat ;)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 14:36

Martine_R schreef:
Ik denk dat de meeste gewone burgers in Duitsland ook niet echt een idee hadden van hoe het er in een werkkamp aan toe ging. Laat staan dat iedereen wist dat Joden met groepen in een kamer werden gestopt en werden vergast. Weet ik niet hoor.. ik verwacht alleen niet dat mensen dat toentertijd wisten.

edit: O. Ik zie dat en boven mij al een dergelijke reactie staat ;)

Ja toen die tijd wisten ze dan niet, maar er zijn vandaag de dag nog steeds mensen die geloven dat de joden helemaal niet vergast zijn en dat het daar echt een vakantie oord was! _-:(

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:42

Dat vind ik ook ongelooflijk, dat er nog mensen zijn die deze hele zwarte bladzij uit de geschiedenis gewoon niet als waarheid beschouwen..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:45

Arrabel schreef:
Er zijn dus ook mensen die denken dat de Joden kampen een soort vakantie paradijs was, ik heb ooit is een meisje ontmoet die er ook zo over dacht.... (was ook een heel racistisch meisje)
Deze mensen beweren ook dat de Joden niet zijn vergast maar omgekomen door de Tyfus.

P.s als je video wilt bekijken staat er dat er schokkende beelden zijn te zien maar dat is niet zo.

Dat werd het volk ook voor gehouden. :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:51

Hitler heeft het niet in zijn eentje gedaan hoor.
Stalin heeft iets van 20 miljoen Russische mannen als kannonnenvoer opgediend aan verschillende landen zoals Duitsland, Finland, Estland, de Balkan, enz en wie er daarna nog leefde kwam in de goelag.
Veel intellectuelen uit de balkanlanden met name Polen, zijn vermoord door de Russen, dit is expres gedaan zodat er niet al te veel 'intelligentia' overbleef.
Ondertussen zaten de Jappanners de Chinezen (en de Amerikanen) ook te vermoorden.
Italie viel ook even wat landen in Afrika en de Balkan binnen.

Er zijn juist extreem veel burgerslachtoffers gevallen omdat die door alle partijen (dus ook door 'ons' oftewel de geallieerden) ingezet werden als wapen door hele steden te bombarderen.
Half Berlijn, Leipzig enz. is vermoord.
De meeste slachtoffers zijn aan het oostfront gevallen.

Ik denk wel dat de meeste mensen gewoon hun kont en gezin probeerden te redden op welke manier dan ook, desnoods 'heulen' met wat nu de vijand is.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:59

Massa's doen rare dingen met mensen. Daarnaast zijn de meeste mensen toch vooral aan het overleven doen wat op dat moment het meest passend daarvoor is.

Je mag nooit vergeten dat Hitler democratisch gekozen is (!!) Stemmen heeft dus zin, en stemmen op niet-democratische partijen is ongeacht welk gedachtengoed ze uitstralen een hele domme keuze.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:17

Het is niet zo gek dat de Duitse bevolking niets wist van de kampen. Het werd zo mooi voorgesteld en er kwam niemand van terug. Maar dat zelfde gebeurt in Noord-Korea, de mensen worden dom gehouden zodat ze zich niet verzetten. Is er toch verzet, dan wordt dit zo snel mogelijk de kop in gedrukt. Tegen zo'n machtig orgaan kan je niets beginnen

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:25

Ik denk dat als de taliban ons land binnenvalt en bezet, dan ik ook spontaan een burka ga dragen als dat mij en/of mijn geliefden zal redden.
Ik kan me ook voorstellen dat wij de Hitlerjugend en NSB massaal interessant vonden want alles zag er gelikt uit terwijl het in Nederland maar armoedig en saai was.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:28

Ik denk dat de chinezen ons eerder uitkopen dan dat de taliban ons zal bezetten :')

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:31

De concentratiekampen waren ook niet zo slecht hoor: gewoon naar je werk (in het kamp dan), voetbal wedstrijden, sporten.. De vernietigingskampen waren de 'slechte' kampen zeg maar. En niemand in die kampen kwam in opstand, omdat zij niet wisten wat er hen te wachten stond en er werd hen wijsgemaakt dat alles goed zou komen als zij zich netjes gedroegen :)

Het vergassen van Joden was Hitlers laatste uitweg, die pas in '42 of '43 ter sprake kwam. Tot die tijd was het eigenlijk het plan om alle Joden naar een Afrikaans land te brengen (weet niet meer uit mijn hoofd welkey maar dat bleek niet zo'n goed plan.