Internet terreur met auteursrechtsmoes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:19

Als bedrijven nou slim zijn, dan spelen ze daar dus op een positieve manier op in en proberen ze de reden dat er slecht gepraat wordt, weg te nemen.

Ik blijf het bijzonder vinden hoe weinig er over SOPA in Nederland bericht wordt.

Countdown voor de stemming: http://sopacountdown.com

mylittlejoy

Re: Internet terreur met auteursrechtsmoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:30

Hoe illustratief voor de gekheid van SOPA (las ik op Twitter): Onder SOPA kun je 5 jaar krijgen voor het uploaden van een Michael Jackson nummer. Dit is één jaar meer dan de dokter die hem doodde.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:45

Tja, zouden ze zelf de ironie ervan zien.

Al van ACTA gehoord btw?
Dat sneeuwt nu een beetje onder door SOPA en PIPA.
Het is toch niet te geloven, je zou toch zeggen dat het een hoax is.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:29

Sopa is toch al van de baan? Er is toch gezegt geweest dat ze daar (voorlopig) niet voor gingen stemmen.. (Ze hadden wel weer een andere vage nieuwe wet bedacht in de plaats maar daar hoor je niks over...)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:01

Voorlopig = wachten tot de aandacht daalt. Als de presidentsverkiezingen straks in volle gang zijn heeft de media wel iets beters om zich op te richten. Zou er niet op hopen dat 't nu spontaan van de baan is.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:25

Het is idd uitgesteld...tot vandaag...vandaag wordt erover gestemd.
Dit is nog niet over iig. Zie ook ACTA.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:06

Acta is naar mijn weten bijna zo goed als rond? Toch al door een aantal landen getekend..

Correctie: kan nergens vinden dat het al 'rond' is. Maar ik had precies al gelezen dat er toch al een aantal landen getekend hadden, kan helaas niks meer erover vinden..
Laatst bijgewerkt door Laulitz op 24-01-12 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:07

Huertecilla schreef:
Knoffer schreef:
De kapitalistische samenleving/grote bedrijven is/zijn belangrijker dan mensenrechten.

Mooie samenvatting van de VS reactie op 911, Fukushima, comodities speculatie, de schuldenkrisis t/m dit.

Aardige docu: The Yes Men

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 09:42

mylittlejoy schreef:
Hoe illustratief voor de gekheid van SOPA (las ik op Twitter): Onder SOPA kun je 5 jaar krijgen voor het uploaden van een Michael Jackson nummer. Dit is één jaar meer dan de dokter die hem doodde.

Het geeft helder aan hoe invloedrijk groot corporate is want een mensenleven is minder belangrijk dan hun royalties.

Ik wil er niet aan denken hoe erg het gáát worden want de druk op persoonlijke vrijheid over copyright en dergelijke ís al belachelijk. Ik ben horloge´gek´. Op verschillende horlogefora zijn groepen die oude historische horloges zelf namaken. Horloges van zeg 70 jaar geleden. Wanneer ze een foto van hun klokje met ´Rolex´ , ´Panerai´ of zelfs ´Marina Militare´ (dat is ´zeemacht´ in het italiaans) op zo´n forum plaatsen, dan krijgt de beheerder/eigenaar een brief van de advocaten van .... inderdaad.
Lees: http://www.tz-uk.com/forum/viewtopic.ph ... &sk=t&sd=a

Zo staan er dan horloges te kooop in de ´sales corner´ met het merk afgeplakt....

Afbeelding

Dat is nú al; op zoiets onbenulligs als een forum voor horlogeknutselaars! Net als de VS in NZ arrestaties kunnen laten uitvoeren nú. Waarom zijn dan in vredesnaam nog véél verdergaande wetten nodig?
Dat gaat echt héél vervelend worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 11:03

Knoffer schreef:
Ik blijf het bijzonder vinden hoe weinig er over SOPA in Nederland bericht wordt.

Net zoveel als over de nog steeds aan de gang zijnde drie melk throughs in Fukushima.

Slaap kindje slaap... en veeg vreedzame betogers met de ME van de straat.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 11:06

Op zich kan ik dat van die horloges nog wel begrijpen. Aangezien je een replica maakt. Dat is dezelfde reden waarom al die neppe Dolce Gabanna/Gucci/etc.-dingen uit Turkije enzo ook niet mogen. Aan de andere kant, als het gewoon een knutselclubje is waarbij voor iedereen duidelijk is dat het om replica's gaat: what's the problem?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 11:28

mylittlejoy schreef:
Op zich kan ik dat van die horloges nog wel begrijpen.

Van een 70 jaar oud model?
Let wel; zonder merknaam maar over een generieke term ´Marina Militare´ die in 2005 door een groep investeerders als ´trademark´ is geregistreerd.
Plaats die ´replica´ van een halve eeuw oud model met een in 2005 beschermde term te koop en de beheerder van het forum krijgt een brief van advocaten.
Dat is beangstigend. Het geeft aan hoezeer we op de vinger gekeken worden. Het geeft aan hoezeer met copyright, patent en trademark de advocaten van grote bedrijven de massa gecontroleerd uitmelken.

Ander voorbeeld.
Een stijl-element van een ontwerp kan gepatenteerd worden voor een periode van 14 jaar.
In 1950 heeft Panerai een beschermbeugel bedacht en op hun horloges geschroefd.
In 1998 heeft een groep investeerdes de rechten op het merk gekocht en hun advocaten hebben het voor elkaar gekregen om in dat jaar die beugel als trademark geregistreerd te krijgen. Na meer dan 30 jaar in het publiek domein is dat stijlelement nu permanent beschermd eigendom van een investeerdersgroep die het internet af laat speuren.

Er is een réden dat patenten slechts 20 of 14 jaar gelden!
Nu is er met royalties en trademark een achterdeur naar door de staat ondesteunde en uitgevoerde permanente monopolie-situatie geopend.
Dat het op zoiets onbenulligs als fora voor horloge-knutselaars al zo zwaar merkbaar is, is beangstigend |(

Onder dat stukje tape op dat horloge te koop staat ´Marina Militare´. Ook dat is in 1998 als trademark beschermd. Net hetzelfde als ´Landmacht´ als trademark registreren. Vervolgens de staat de wet laten uitvoeren. Krijg je de agent op je forum; ´Dit staan wij NIET toe.´

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 11:39

mylittlejoy schreef:
Op zich kan ik dat van die horloges nog wel begrijpen. Aangezien je een replica maakt. Dat is dezelfde reden waarom al die neppe Dolce Gabanna/Gucci/etc.-dingen uit Turkije enzo ook niet mogen. Aan de andere kant, als het gewoon een knutselclubje is waarbij voor iedereen duidelijk is dat het om replica's gaat: what's the problem?

Maar dat mag wél..voor zover ik weet mag je een beperkte hoeveelheid aan namaakspullen invoeren. Ook horloges. En als het niet mag, gebeurt het toch zeer regelmatig, en dan vind ik het ook vreemd dat zo'n forum strenger wordt gecontroleerd dan inkomende vluchten. (Overigens heb ik wat ervaring met veiligheid op vliegvelden (in meerdere landen) en die viel me toen behoorlijk tegen, ben ik erg van geschrokken.)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 12:34

DaniBanani schreef:
mylittlejoy schreef:

Maar dat mag wél..voor zover ik weet mag je een beperkte hoeveelheid aan namaakspullen invoeren.

Officieel is één al een infractie. In beslagname en een boete kunnen automatisch volgen.

Het is naar de Verenigde Staten nóg strikter. Dat is namelijk het land van het sprekende geld.
Daar hebben een aantal importeurs, bijvoorbeeld Rolex USA, de douane gerechterlijk bevolen op illegale import toe te zien.
Meer dan 2 echte Rolex waarvan je kan aantonen dat ze voor eigen gebuik zijn is.... smokkel.
Vanuit de VS via internet een Rolex in Nederland kopen vanwege de lage Euro en laten opsturen is illegaal. Gebruikt of nieuw is irrelevant.
Dit is niet theoretisch en wordt gehandhaafd. Dat niet alles gevonden kan worden is een kwestie van de aantallen.

Mijn opmerking over het geld is serieus. Ik zit op fora in zeven talen en het verschil tussen de engelstalige wereld en de spaanstalige is als zwart en wit.
Op engelstalige fora zit een beangstigende druk. Echt idióót triest dat op hobbyfora een merkbare paranoia opgelegd wordt.
Op spáánstalige fora kun je levendige topics over zelfknutselen van Marina Militare van meer dan 600 paginas in een jaar vinden. Vergelijk dit http://www.hablemosderelojes.com/forum/ ... hp?t=33111 maar eens met de link van TZ-UK met het verbod op gebruikt onderling te koop aanbieden
De spaanstalige markt voor Panerai is een paar %. De engelstalige meer dan 60%.

Het geld van Grote Broer spreekt engels en we gaan wereldwijd héél onvrolijk paranoïde worden als het voorgestelde woord van SOPA/PIPA wet wordt.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 15:59

Meen je dat nou van die horloges? Mijn pa is (was, nadat zijn verzameling is gestolen) ook horlogefreak, ik zal het eens doorgeven. Niet dat hij vaak naar de USA op vakantie gaat met een tas vol horloges, maar toch.

Dat enkele bedrijven met het grote geld de boel bepalen is absoluut waar. Om me heen en wijzelf als klein bedrijf lopen daar ook tegenaan. De Makro gebruikt schaamteloos onze bedrijfsnaam voor een produktlijn van hun en we kunnen er niks tegen doen, zolang ze ons logo er niet bij gebruiken.
Je zou zeggen dat de ACTA daartegen gaat werken, maar wat ik begrijp is dat vooral voor andere doelen bedoeld na het zien van het filmpje.

Sinds ik heb gelezen dat Spotify voornamelijk in handen is van de grote platenbonzen en de artiest bijna niéts terugziet van de inkomsten, ben ik ook niet meer zo'n fan van Spotify.
Wel van het systeem: één vast bedrag per maand betalen en wat ik ermee doe moet ik zelf weten.

Als ik heel conspiracyachtig ga denken over dit alles, dan zou ik bijna zeggen dat we over een tijdje weer terug zijn in de Middeleeuwen; als er ergens een oorlog
(of kernramp) gaande is horen we dat pas na afloop, als de postduif met de echte brief ons bereikt heeft. Want filmpjes verspreiden met het tegengeluid mag niet meer.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:33

Een stukje over de ACTA: http://3voor12.vpro.nl/nieuws/2012/janu ... ussel.html

Citaat:
Maar we moeten meer doen. Het is niet eerlijk als andere landen onze films, muziek en software illegaal downloaden.

Dit stukje viel me op.
Zolang wij in Europa telkens zwaar in het nadeel zijn door meer dan 400% per film "rental-toeslag" "auteursrechtencrap" enz. te moeten betalen wat alleen maar wordt bepaald door de grote film- en platenbonzen, zal ik persoonlijk dit altijd proberen te omzeilen, hoe dan ook.
Al moet ik er weer lid van worden voor de bibliotheek om daar voor 2 gesubsidieerde euro's een verouderde film te mogen lenen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 09:49

DE ACTA wet is een goed voorbeeld van de manipulatie van de massa.

De inhoud is opaque, het process duister en de publiciteit verdacht geruisloos.

De internetgemeenschap en helemáál de massa slaapt echter verder.

Het zál een groot en paranoïde effect op alle sites en fora hebben en drukkende moderating zal nodig zijn. Het is een effectieve beperking an de vrijheid om via intenet te communicweren. Een effectieve beperking van, controle over deze ´gevaarlijke´ bron van informatie voor de overheden. Leve onze vrijheid... om braaf te consumeren.

Voor wie het niet goed begrijpt; een foto van een persbureau van Fukushima linken en... waarschuwing aan Bart of Bokt op zwart.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 09:55

Nicolletje schreef:
Als ik heel conspiracyachtig ga denken over dit alles, dan zou ik bijna zeggen dat we over een tijdje weer terug zijn in de Middeleeuwen; als er ergens een oorlog
(of kernramp) gaande is horen we dat pas na afloop, als de postduif met de echte brief ons bereikt heeft. Want filmpjes verspreiden met het tegengeluid mag niet meer.

De slinkse wijze waarop ACTA ingevoerd lijkt te gaan worden is een beklemmende onderbouwing. UK, Austria, Belgium, Bulgaria, Czech Republic, Denmark, Finland, France, Greece, Hungary, Ireland, Italy, Latvia, Lithuania, Luxemburg, Malta, Poland, Portugal, Romania, Slovenia, Spain en Sweden hébben al getekend. Cyprus, Germany, Estonia, Slovakia en Nederland staan op het punt.
Na ratificering is het ploep wet, zonder dat het per land in diens regering hoeft worden behandeld.
Let wel; hébben al getekend en wie weet daarvan?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:26

Dat vind ik ook zo bijzonder. Eerst wordt er getekend en daarna pas "goedgekeurd"? Ik weet niet hoor, maar ik onderhandel altijd over een contract vóór ik het teken. Iets zegt me dat dit weer gewoon door onze strot gedouwd gaat worden door Europa.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:46

Afbeelding

50 jaar... 50 jaar! :wow:

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 12:02

Fiffill schreef:

...en dáár is nog een ´rechter´ (lees stroman) bij aan te pas gekomen.

De ACTA maakt dat overbodig. De grote jongens kunnen via hun advocaten de overheid om automatische toepassing ´vragen´(lees dwingen).
Daar komt geen rechter meer aan te pas _-:(

ACTA is staatsgesteund terrorisme van de internetgemeenschap door Groot Corporate.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:30

Is dat waar, die 50 jaar? :wow:
Er gaat hier iets serieus mis dan.
Hmmm ik zie in een artikel 'minstens 6 jaar' maar wat me nog veel meer opvalt (ik ken megaupload alleen van naam)

Citaat:
Op de site MegaUpload.com konden gebruikers games, films, muziek en andere digitale bestanden downloaden en uploaden. Een lidmaatschap of abonnement was niet nodig, maar betalende bezoekers kregen meer snelheid en capaciteit. Op die manier verdiende Megaupload volgens de FBI meer dan 110 miljoen dollar. Betalingen liepen via Paypal.

Betalende bezoekers?? Dus er is WEL een markt voor betalen voor downloads! Kim Schmits verdiende 10 miljoen euro per jaar.
Maar wat de meeste mensen bij ons dwars zit is dat wij in nederland de nieuwste films pas na een jaar ofzo voor veel geld kunnen huren, en bij video on command is het aanbod ook nog eens om te |(

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:33

Fiffill schreef:

Niet om rot te doen hoor, maar ik heb even gegoogeld op de heren uit je plaatje en dhr. Schmitz is nog helemaal niet veroordeeld? Als ik het goed heb zit hij in Nieuw-Zeeland vast en wil de FBI 'm hebben.
Die ander is in Sevilla veroordeeld en het lijkt me dan ook niet verwonderlijk dat er een verschil in strafmaat is, Spanje en de VS/N-Z hebben immers alle een eigen rechtssysteem? (misschien had Joran z'n moord in Spanje moeten plegen, had 'm wellicht 8 jaar gescheeld).

Dat de wereld niet geleid wordt door intelligente, goedbedoelende mensen met voldoende inzicht in zichzelf en de maatschappij om met iedereen het beste voor te hebben en dat ook te kunnen bereiken weet ik ook wel. Wat mij een beetje tegenstaat in een topic als dit, is de suggestie dat er ergens een clubje van intens gemene slechteriken zit die op niets anders uit zijn dan iedereeen in het verderf te storten. Zeker zitten er minstens zoveel maffiosi op legale leidinggevende posities als op illegale, maar dat is niets nieuws (en ik betwijfel ten zeerste of zo'n Ron Paul dan ineens een wit schaap tussen de zwarte is). En inderdaad is de economie heiliger dan de mensenrechten, maar dat is ook niets nieuws (als ethiek een onderdeel was van economie zouden HIV-remmers in Afrika gratis zijn, zou malaria allang de wereld uit zijn en zouden door kindervingers in elkaar gestikt jeans niet voor € 4,- verscheept worden en voor € 120,- in de winkel hangen). Dat de mainstream media amper meer aandacht besteden aan Fukushima vind ik mateloos frustrerend. Net zoals die media nooit vertellen hoe een zaak afloopt. Ik herinner me een familidrama een paar maanden terug waar een vader een kind had vermoord, mensen - uiteraard op internet - zich verdrongen om te beschrijven welke gruwelijkheden ze zo iemand zouden aandoen als hij niet al zelfmoord had gepleegd en vervolgens hoor je daar nooit meer iets van. Een krant die wel berichten over Fukushima blijft plaatsen of geanonimiserde achtergronden van gezinsdrama's plaatst om mensen te laten beseffen dat iederéén op een dag door kan slaan is snel failliet. Want mensen willen helemaal niet weten hoe dingen echt in elkaar steken. Mensen willen alleen maar ergens voor of tegen zijn, zich nergens in verdiepen, overal een mening over hebben en nergens verstand van. Ik ben niet voor censuur en al helemaal niet voor het oppakken en zonder aanklacht vasthouden van mensen, maar ik ben er niet tegen om wetgeving te ontwikkelen die het mogelijk maakt om piraterij aan te pakken. Als ACTA en SOPA een weetikveel niet de juiste aanpak zijn, dan zou ik hier liever een pleidooi voor een betere aanpak lezen dan angstaanjagende kreten over big brother (zonder te benoemen welk misdadig genie dat dan is).

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:45

Ik had er wat over gelezen in de krant maar dan ben ik kennelijk toch niet helemaal goed ingelicht, geen idee waarom dat plaatje er dan is? >;) Overigens weet ik dat de ander uit Spanje komt, ik was al bekend met die zaak, maar dan nog welk rechtsysteem dan ook, het zou behoorlijk krom zijn ;)

Denk niet dat er ergens een groepje slechteriken zit die iedereen het verderf willen storten... er zitten gewoon mensen die de macht én het geld willen behouden en dat soort mensen zitten er waarschijnlijk al sinds de mens bestaat, dus vreemd is het niet :)

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:50

@ maura: Ik denk dat jij niet snapt dat het veel grootser is dan deze zaken apart. Ik ken hier helemaal zoveel niet van als de TS, hoegenaamd niet, maar mijn vriend heeft zich wat meer verdiept in alles dat in Amerika draait (ook alles met de FED etc) en ik krijg hier ook een stuk van mee. Dit gaat op wereldschaal de compleet foute kant uit. Daar wil de TS voor waarschuwen. Als deze suffe snurkende bende die denkt dat alles blijft zoals het altijd geweest is en alle mooie praatjes van regeringen blijft slikken niet eens wakker wordt is het te laat. Als het al niet te laat is.

We krijgen een wereldregering waarbij je alles zal moeten verantwoorden dat je doet en zodra je uit de pas loopt zullen er sancties volgen. Dit lijkt nu allemaal een ver van ons bed show maar dat is het niet!

Om het even heel plaatselijk te houden (heeft minder te maken met wat TS plaatst allemaal, dingen die ikzelf merk in mijn dagelijks leven): Hoeveel privégegevens worden er ondertussen van mensen gevraagd als zij zich inschrijven op een site? En zeker op verkoopsites? Google die het normaal vindt dat jij je privénummer even meldt om je account zogezegd te beschermen? Jullie OV-kaart (die ze in BE ook willen invoeren) die ALLES opslaat, overal waar je geweest bent en hoe laat? Met de afschaffing van de gewone treinkaartjes kan je ook niet meer anoniem reizen. Facebook die CONTINU de wet overtreedt met het opslaan van privégegevens van mensen? Facebook wordt hier niet eens op aangesproken trouwens, amper. Facebook die traceert welke sites je opzoekt? En Facebook niet alleen trouwens. Is het normaal dat je je vingerafdrukken moet geven voor je een ID-kaart krijgt?

Dit heeft niet rechtstreeks te maken met wat Huertecilla allemaal zegt maar dàt is wel de trend... en het wordt normaal gevonden. Geen haan die ernaar kraait. Iedereen blijft facebook gebruiken en andere sites. Ik verbaas me er soms over hoeveel mensen gewoon maar privégegevens invullen. 'Die sites zullen er wel niks fouts mee doen zeker!' Of 'Je MOET die sites niet gebruiken'. Tot het overal zo gaat want niemand trekt zijn bek erover open. Dan heb je geen keuze meer...