Maatje meer voor Ann Summers 2012

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: Maatje meer voor Ann Summers 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:18

Ik doelde ook meer op mezelf eigenlijk :)) Ik ben 1.80 en door mijn brede schouders pas ik niet in een maatje kleiner dan 42. Of nou ja... het kan wel, maar mooi is het niet :+ Ook heb ik verhoudingsgewijs een lange rug. Veel kleinere confectiematen pas ik ook niet qua lengte. Gewichts-/BMI technisch ben ik prima op orde, maar ik heb echt die maat 42 (of L ) nodig.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:22

Berdien schreef:
GB maat 16 is wel groter dan de NLse maat 42 ;) Dus die vergelijking gaat sowieso al mank.

Maat 42 staat per definitie niet altijd gelijk aan overgewicht. Een vrouw van 1.80 met normale vormen (borsten, heupen) en brede schouders 'moet' ook al gauw een maat 42 pakken. Is het niet voor de breedte, dan is het wel voor de lengte.

Ik vind dit model voor het mooie ook wat té. Ik snap dat ze een punt willen maken en dat juich ik ook alleen maar toe, maar te zwaar zijn is ook niet goed. Te dun is ongezond, te dik ook. Die oude wijsheid van 'alles waar 'te' voor staat is niet goed' gaat hier ook op.

Hier een vrouw van 1.80 met cupmaat 75C en maat 36 en soms 38. Broekmaat 29. Met maat 42 zou ik echt ongezond dik en vet zijn. En nee, ik ben nog nooit op dieet geweest, eet wat ik wil, genoeg en vrij gezond, ik eet bijvoorbeeld niet vaak friet of hamburgers, maar ben wel dol op chocola en chips en ik sport normaal.

Editje: @Berdien: Mjah, maar dan ligt het niet aan de hoeveelheid vet die je bezit, maar echt aan je bouw.. ik neem dan ook aan dat je die maat 42 niet nodig hebt puur omdat je - om het even heel lomp te zeggen - je buik er anders niet inkrijgt?

Die uitgemergelde modellen zijn ook uitzonderingen onder de modellen en worden ook niet helemaal meer geaccepteerd door iedereen in de modewereld, op de modeshows in Madrid worden bijvoorbeeld modellen met een BMI onder de 18 geweigerd. (Artikel: Klik )
Ik krijg af en toe ook het idee dat er een soort heksenjacht bezig is op modellen door mensen die te zwaar zijn..
Punt is alleen dat als jij een mooie getailleerde jas ontwerpt die beter uitkomt op een 'klerenhanger' dan op een te dik iemand.

Wat ik ook best erg vind is dat je als vrouw, als je wél dun bent tegenwoordig wel meteen wordt beschuldigd van te dun zijn en weet ik niet wat allemaal, voor sommige mensen is dat nou eenmaal hoe ze eruit zien. Ook krijg ik het idee dat we het de laatste jaren steeds meer normaal moeten gaan vinden als mensen te dik zijn, simpelweg omdat er ook steeds meer te dikke mensen zijn. Als ik bijvoorbeeld lees dat mensen vinden dat te dunne mensen niet mogen zeuren dat ze te dun zijn omdat de meerderheid van de mensen juist af wil vallen vind ik dat ook niet helemaal eerlijk. Gezond zal het allebei in elk geval niet zijn, uitzonderingen daargelaten.

Ik vind die vrouw in de OP inderdaad iets aan de zware kant. Het kan nog wel, maar het is niet haar 'ideaalgewicht' (daarmee bedoel ik met rondingen en alles). Bij de meeste vrouwen is een maat 38-40 mooi, maar daarna zijn ze over het algemeen toch al wel het voor hun ideale gewicht gepasseerd.. er mag dan net meer wat 'model' (als in 'vorm') in. Verder maakt de plek van het vet ook nog uit, mensen die geen taille meer hebben zijn gewoon te dik en ongezond. Het is niet voor niets dat dat er op sommige BMI-sites een taille omtrek tabel bij staat (als in: je kunt een goed BMI hebben, als al je vet op je buik zit is het toch ongezond). Deze vrouw heeft toch behoorlijk wat rond haar taille zitten..

Edit: En de gemiddelde Nederlandse vrouw heeft een lengte van 1.69.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:28

Een taille heb ik echt nog nooit gehad, ook niet toen ik 48 kilo woog....

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:29

Nope. Ligt inderdaad puur aan m'n bouw en het feit dat ik een stel schouders heb waar een kerel jaloers op kan worden ^) En dus aan een lange rug. En als ik iets niet charmant vind dan zijn het om je schouders spannende bloesjes die ook nog eens te kort zijn := Bouw heb ik geërfd van m'n familie, helaasch.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:34

@Blue_Eyes, Ik doel met taille ook meer op de verhouding tussen wat iemand als taille zou hebben als ze op hun ideale gewicht zouden zitten en wat ze hebben.. als jij inderdaad al weinig taille hebt door je bouw dan is dat anders dan iemand die een hele mooie taille zou hebben als ze op gewicht was, maar met een maat 46 die taille compleet kwijt is..

Het is een beetje lastig om uit te leggen wat ik precies bedoel..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:34

Oh bloesjes vermijd ik sowieso, daar krijg ik mijn voorgevel niet netjes in weggemoffeld. En ik weiger toch echt om een maat 44 te nemen (die lubbert rond mn buik) omdat de mode-industrie geen rekening houdt met de vormen van vrouwen tegenwoordig. En vorm is zeker niet direct dik/ongezond, ook al wordt dat soms wel zo omschreven :+

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:38

Pfff, ik ben mode verslaafd. En kijk zowat alle shows maar zie nog steeds veel te dunne modellen.
In se zouden ze geweigerd worden, in realiteit is het anders.
En italiaanse maten, ik draag italiaanse maat 46 en zie mijn profiel :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:39

Ik heb italiaanse maat qua broek maat 44 :') nou dat was shocking hoor :)) maar die maten vallen altijd kleiner :j

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:41

Ik heb zelf trouwens heel vaak het probleem met kleren dat mijn taille in verhouding tot mijn heupen en bovenkant een kledingmaat smaller is.. Ik heb best vaak dat als ik dan een t-shirt heb dat inderdaad boven netjes past het t-shirt inderdaad een beetje flubbert rond mijn buik :') (maarja, ik ben dun en mag niet zeuren, dus dat doe ik dan ook verder maar niet, want dan krijg je half nederland over je heen :+ )

Italiaanse maten zijn ook maf ja :P Maat 36 is daar maat 42 :+ (Als het normaal valt en niet klein :P)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:43

Tessa_1 schreef:
Berdien schreef:
GB maat 16 is wel groter dan de NLse maat 42 ;) Dus die vergelijking gaat sowieso al mank.

Maat 42 staat per definitie niet altijd gelijk aan overgewicht. Een vrouw van 1.80 met normale vormen (borsten, heupen) en brede schouders 'moet' ook al gauw een maat 42 pakken. Is het niet voor de breedte, dan is het wel voor de lengte.

Ik vind dit model voor het mooie ook wat té. Ik snap dat ze een punt willen maken en dat juich ik ook alleen maar toe, maar te zwaar zijn is ook niet goed. Te dun is ongezond, te dik ook. Die oude wijsheid van 'alles waar 'te' voor staat is niet goed' gaat hier ook op.

Hier een vrouw van 1.80 met cupmaat 75C en maat 36 en soms 38. Broekmaat 29. Met maat 42 zou ik echt ongezond dik en vet zijn. En nee, ik ben nog nooit op dieet geweest, eet wat ik wil, genoeg en vrij gezond, ik eet bijvoorbeeld niet vaak friet of hamburgers, maar ben wel dol op chocola en chips en ik sport normaal.

Editje: @Berdien: Mjah, maar dan ligt het niet aan de hoeveelheid vet die je bezit, maar echt aan je bouw.. ik neem dan ook aan dat je die maat 42 niet nodig hebt puur omdat je - om het even heel lomp te zeggen - je buik er anders niet inkrijgt

Die uitgemergelde modellen zijn ook uitzonderingen onder de modellen en worden ook niet helemaal meer geaccepteerd door iedereen in de modewereld, op de modeshows in Madrid worden bijvoorbeeld modellen met een BMI onder de 18 geweigerd. (Artikel: Klik )

Ik krijg af en toe ook het idee dat er een soort heksenjacht bezig is op modellen door mensen die te zwaar zijn..
Punt is alleen dat als jij een mooie getailleerde jas ontwerpt die beter uitkomt op een 'klerenhanger' dan op een te dik iemand.

Wat ik ook best erg vind is dat je als vrouw, als je wél dun bent tegenwoordig wel meteen wordt beschuldigd van te dun zijn en weet ik niet wat allemaal, voor sommige mensen is dat nou eenmaal hoe ze eruit zien. Ook krijg ik het idee dat we het de laatste jaren steeds meer normaal moeten gaan vinden als mensen te dik zijn, simpelweg omdat er ook steeds meer te dikke mensen zijn. Als ik bijvoorbeeld lees dat mensen vinden dat te dunne mensen niet mogen zeuren dat ze te dun zijn
omdat de meerderheid van de mensen juist af wil vallen vind ik dat ook niet helemaal eerlijk. Gezond zal het allebei in elk geval niet zijn, uitzonderingen daargelaten.

Ik vind die vrouw in de OP inderdaad iets aan de zware kant. Het kan nog wel, maar het is niet haar 'ideaalgewicht' (daarmee bedoel ik met rondingen en alles). Bij de meeste vrouwen is een maat 38-40 mooi, maar daarna zijn ze over het algemeen toch al wel het voor hun ideale gewicht gepasseerd.. er mag dan net meer wat 'model' (als in 'vorm') in. Verder maakt de plek van het vet ook nog uit, mensen die geen taille meer hebben zijn gewoon te dik en ongezond. Het is niet voor niets dat dat er op sommige BMI-sites een taille omtrek tabel bij staat (als in: je kunt een goed BMI hebben, als al je vet op je buik zit is het toch ongezond). Deze vrouw heeft toch behoorlijk wat rond haar taille zitten..

Edit: En de gemiddelde Nederlandse vrouw heeft een lengte van 1.69.

ooh, maar wat betreft heksenjacht komt het van twee kanten hoor. En dat is best erg vind ik... Waarom elkaar gewoon niet accepteren.

Dikke mensen die dingen zeggen als 'goh, eet een wat meer ' of ' jemig wat ben jij dun, ' of 'maatje 34, dat ze dat nog maken? daar past toch geen gezond mens is' of 'in deze campagne worden échte vrouwen (whut :? ) gebruikt' dan denk ik ook van goh, hoe haal je in je hoofd om zoiets te zeggen.

Maar andersom ook hoor... van 'ja dan denk ik ook, eet eens wat minder frietjes, en stop wat minder bier in je bakkes. Maar dat zeg ik niet bwihihi'. Ja, je zegt het dus wel! ( en het is ook makkelijk praten) En als er een maatje meer in een campagne wordt gebruikt dan ontstaat er ophef 'omdat het ongezond is' .... Nou ik denk toch echt dat het eerder is omdat het niet meer in ons (esthetische) ideaalplaatje past. Want om modellen met ondergewicht bestaat geen ophef. Waarom niet? Onbewust denk ik toch dat het 'mooier' ( of iig normaler ) wordt gevonden.

tja. een wereld zonder oordelen is een utopie denk ik. Helaas. 't zou zo fijn zij. ! Dus ik probeer me er zelf maar naar te gedragen :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:44

Blouses van Bennetton zijn ideaal voor mijn figuur. Ruimte in de schouder (bij maatje 42 dan he :P ) aansluitend bij m'n voorgevel (75C) en gewoon netjes vallend om m'n buik. Daar heb ik er dus ook vijf van :') Esprit is ook meer gericht op de modern gevormde vrouw. Alleen draag ik hun jurkjes als truien :+

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:51

Mexx is ook wel redelijk gericht op grotere boezem bij relatief smalle confectiemaat. En veel jurkjes van de Steps ook :) Broeken bestel ik online, van s. Oliver. De Miss Etam Lang collectie is pas vanaf (een ruimvallende) maat 38 en die pas ik vaak net niet.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:09

Ik vind het ook ergens wel vervelend dat iedereen maar vind dat ze mogen roepen dat mensen te dun zijn, of dat modellen te dun zijn. Als je dat als dun mens bij te dikke mensen doet en roept dat ze te dik zijn dan mag je jezelf goed verstoppen omdat je geen gelijk hebt of dan komt het omdat je beinvloed bent door de media (je wordt nog net niet op de brandstapel gezet). [/frustratie over de dubbele standaarden]

Mexx is vaak net iets te kort voor mijn gevoel.. Esprit zat vroeger wel beter, maar ik ben bij allebei de afgelopen 2 a 3 jaar niet meer geweest..
Broeken zoek ik uit op 29/34 dan zitten ze vaak wel goed..
De huidige trend van sommige mensen om lange t-shirts tot jurkje te bombarderen snap ik soms ook niet helemaal :+

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:13

Beiden krijg je voor je kop, soms snap ik het echt niet veel dunne meiden voelen zich zo onterecht geviseerd. Dat gezeur word je wel eens beu

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:22

Lesilla, pas je echt in een Italiaanse maat 46?! Dat is een Nederlandse maat 40 en dat zou ik je op de foto's niet geven... Of valt het super klein uit?

Italiaanse maten moet je er 3 vanaf halen om de NL'se maat te krijgen en bij Franse maten moet je er ongeveer 1 maat vanaf halen voor de NL'se maat, maar dan nog kan het idd klein of groot uitvallen (idem natuurlijk gewoon met onze Nederlandse kledingmaten).

Wat betreft maten en figuur, ik denk dat je niet naar een maat moet kijken, maar naar wat voor gewicht goed bij jou lichaam past. Ik ben van boven heel smal gebouwd en sowieso heel tenger, dus iemand van mijn lengte kan er prachtig uit zien als ze 70 kilo weegt, terwijl ik met 60 kilo op mijn best ben en er met 65 kilo al aardig chubby uit zie (terwijl "de statistieken" dit 65 kilo een perfect gewicht vinden voor mijn lengte).

Verder trek ik me niet veel aan van de cijfertjes, als iets mooi zit, dan zit het mooi en het maakt me niet uit wat voor maat er op het kaartje staat. Daar klopt tegenwoordig toch geen hout meer van... Had ik vroeger altijd maat 36 of 38 tegenwoordig moet ik een maat 34 of 36 pakken, terwijl ik meer vorm heb dan "vroegah". Een ex collega van mij heeft vorig jaar haar opleiding aan TMO afgerond en die wist mij te vertellen dat de maten veranderen, mensen worden steeds dikker en daar spelen ze op in. Ze "plakken" gewoon een kleiner maatje op een artikel, zodat mensen zich minder dik voelen. Grotere maten worden veel meer geproduceerd/ingekocht en de kleine maatjes verdwijnen meer uit de schappen (jammer genoeg voor mij, haha).

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:28

Klein afhankelijk van merk, prada valt groot maar etro enz moet je echt dun zijn

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:35

Yamcha schreef:
Ligt eraan hoe lang zij is, maar bij veel mensen is maat 42 echt wel overgewicht, niemand is zo breed gebouwd dat je dan geen overgewicht hebt, geloof ik niks van.

En met 10 kg eraf is die buik weg, en overal een mooie laag vetjes weg, mooi figuurtje weer hoor. Ik vind die buik echt niet mooi.

You better start believing, want ik heb toch echt maat 42 (afhankelijk van het merk, 40/42) en geen overgewicht. Ik ben niet curvy, niet mollig, niet te dik. Ik ben breed en gespierd, heb een sporterslichaam (zwemmerslichaam: brede schouders, grote borstkas en wat smallere heupen). Ik baal d'r zelf ook van, want ik zie er gewoon altijd 'groot' uit, maar je moet nu eenmaal leven met het lichaam wat je hebt. Modellen zijn altijd smal, niet alleen de dunnen modellen maar ook de pluszise modellen: het zijn smalgebouwde meisjes. Als ik hetzelfde vetpercentage zou hebben als het model in de OP zou ik er echt moddervet uitzien: bij haar is het 'curvy' omdat ze smal is en een 'mooie' vetverdeling heeft (mijn lichaam slaat vet op rond mijn buik en bovenbenen, maar niet op mijn heupen of boven mijn middel, waardoor ik nooit 'curvy' zal zijn). Dat jij niet denkt dat er mensen zijn die maat 42 kunnen hebben zonder overgewicht is dus net zo goed een gevolg van het modebeeld als het ideaalbeeld van een dunne vrouw.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:43

@Killyenn: Maar als het niet op je buik zit is het toch al een stuk gezonder dan bij het model in de openingspost, die een behoorlijke buik heeft. Bij haar bouw is ze inderdaad fors, juist omdat ze zo smal gebouwd is.. bovendien zijn spieren altijd beter dan vet en ze ziet er ook niet erg gespierd uit..
Zullen we er anders maat 42 bij de buik van maken? Want op zich zijn je schouders en je heupen natuurlijk voornamelijk breder door de botstructuur en bij je buik wordt dat toch al snel door vet? Dus dat het ongezond is voor mensen die maat 42 nodig hebben puur voor hun buik? (Mensen met een extreem jongensachtig én breedgebouwd postuur daargelaten dan?)

Hm.. eigenlijk is de oplossing voor het hele probleem gewoon ophouden met zeuren over gewicht en maten.. :+
Als mensen ophouden met zich alles aantrekken en gewoon voor zichzelf proberen zo gezond mogelijk te zijn en daar naar streven, wel op basis van medische dingen en wat er gezond is per persoon, maar toch wat meer onafhankelijk van wat de rest van de wereld denkt.. dan zouden er minder eetproblemen zijn en misschien juist wel meer mensen met gezondere gewichten, omdat ze niet gedwongen worden anders te zijn dan ze zijn?
Maargoed, mensen zijn perfectionistisch en trekken zich snel dingen persoonlijk aan als ze anders zijn dan wat ze zien.. dus dit probleem zal er altijd wel blijven..

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 00:34

Ik vind het zeker een goede actie van de mode-industrie. De mode representateert een 'ideaalbeeld'. Reken er maar op dat er genoeg mensen zijn geweest die door de dunne campagnes een eetstoornis hebben gekregen. Dun = mooi in deze maatschappij. Dat mag ook wel, want met z'n allen worden we steeds zwaarder, maar als het ideaalbeeld iets omhooggeschroefd kan worden zal dat, in mijn ogen, zeker positief zijn. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 00:51

Dan hoef je nog niet gelijk naar maat 46 :+

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 00:57

Maar is het dan niet effectiever om dat met een wat minder grote stap te doen?
Ik vind overigens al die andere vrouwen in het artikel in de OP ook gewoon mooi op gewicht, met rondingen en niet te dun. De winnares daarentegen is dan weer wat meer richting het ongezonde te zware.. dan is het toch beter om iemand te kiezen, die niet te dun en niet te dik is? Daar kunnen namelijk veel meer mensen zich in herkennen, en dat beeld is voor veel meer mensen realistisch en gezond.
Bovendien kennen we het 'er is er één wat zwaarder en die wint en laat zien dat de wat forsere mensen ook mooi kunnen zijn' idee inmiddels wel.. en naar mijn idee is het ook niet effectief om dan maar het tegenovergestelde van anorexia modellen te gaan promoten..

Dan heb ik liever dat ze beginnen met het lichaamstype van bijvoorbeeld de victoria's secret modellen door te voeren in de hele modeindustrie, dat lijkt me al een groot genoege stap om mee te beginnen.

Bovendien is het ook niet heel sociaal naar de dunne, op gewicht zijnde mensen toe om alle modellen maar maat 40+ te laten hebben.. dan voelen die zich weer buitengesloten terwijl zij juist wel gezond zijn..

Edit: @Yamcha: Dat is heel kort samengevat precies wat ik bedoel ja :D
Ik zou me ook niet voor kunnen stellen hoe kleren eruit zouden zien bij mij als ze op zo'n model geshowt zouden worden, om dat maar even heel bot te zeggen..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 03:29

Tessa_1 schreef:

...dan op een streefgewicht.

Verder is de keuze van Summers bewúst een maat meer. Niet omdat dit ideaal is, maar omdat;
- dit een enórme doelgroep is
- opvalt ten opzichte van het modale modellenmaatje-minder

Over de maatvoering in de kledingindustrie is geen goed woord te schrijven; die is bewust 8)7

Een systeem op basis van de objectieve afmetingen is súpersimpel en overal gelijk en de enige reden om dit niet in te voeren is marketing.
Ikzelf heb kleding van M tot XXL met dezelfde afmetingen %) ; voor de VS markt of de Italiaanse...
Daar kan je níets zinnigs positiefs over schrijven anders dan dat wat er op het etiket staat :+ is.

Rest dat ik als persoonlijke preferentie maatje -1 voor avontuur en maat +1 voor een avontuur heb.
Horses for courses :D en zolang het binnen zo´n bandbreedte blijft is ongezond héél betrekkelijk.
Wat míj betreft is het *\o/* dat maatje +1 nu ook eens binnen de beeldvorming door de populaire modehuizen komt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 03:31

Yamcha schreef:
Dan hoef je nog niet gelijk naar maat 46 :+

42 :P

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 03:40

Citaat:
Rest dat ik als persoonlijke preferentie maatje -1 voor avontuur en maat +1 voor een avontuur heb.

Ik kan deze zin van je niet helemaal volgen? (Ongetwijfeld omdat ik m verkeerd lees, want het is al laat :+ )

Hm.. en een maatje +1 in de modehuizen is ook ergens wel een goed idee.. maar ik vind niet dat dat dan per se als vervanging van maatje -1 moet dienen, want dan sluit je de groep die zich daarmee beter kan identificeren weer uit.. (al mag dat maatje -1 dan wel van een 32-34 naar een 34-36)
Misschien dat ze kunnen beginnen met óók maatje +1 toevoegen aan de shows/collecties, dan spreek je allebei de groepen aan? (Gaat ongetwijfeld niet gebeuren, maar toch..)

Ik dacht trouwens altijd dat er in Europa ook verschil in zat omdat de vrouwen in Italie bijvoorbeeld vaak kleiner zijn dan de vrouwen in Nederland?

Edit:
Een Engelse maat 16 staat gelijk aan een Nederlandse 44, een Amerikaanse 16 aan een 46. (Bron)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 09:41

Precies, die maten van verschillende landen moet je niet zien als Hollandse maten. Daar zit een heel ander systeem achter!