21/12/2012

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 01:04

gohya schreef:
Die film The Day after Tomorrow klopte niet,als de temperatuur zo ver zakt dat álles bevriest,dan moeten de wolken ook bevriezen.En dat was niet het geval in die film.Maar ach het was maar een film toch?Vond hem wel grappig.
Dan was die film The Day After toch iets beter,daar zat waarheid in.

Op wolkhoogte is de temperatuur vaak al onder nul.. Wolken bestaan ook vaak uit een combinatie van vloeibare en vaste deeltjes ( = ijs)

gohya

Re: 21/12/2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 01:05

Als een wolk écht bevriest worden dat toch ijs plakaten? en vallen naar beneden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 01:08

Wolken ontstaan in opstijgende lucht, en worden zichtbaar als de lucht verzadigd is (dat er geen waterdamp meer in kan zitten), dan condenseert het in de lucht. Als de druppeltjes dan zo koud zijn dat water bevriest, gebeurt dat ook.

Maar offtopic :")

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 01:13

Mja, erg off topic allemaal, maarre
gohya schreef:
Als een wolk écht bevriest worden dat toch ijs plakaten? en vallen naar beneden.

heet dit niet hagel? En ja, The Day after Tomorrow zal idd niet kloppen, maar ook dat boeit me niet. Het is maar film en dus gewoon entertainment. Ik zet 'm nog weleens op als het hoogzomer is en ik wat verkoeling zoek.
Of 2012 ook niet klopt dat zullen we dit jaar dan wel merken...

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 01:14

Ik heb mijn profielwerkstuk gehouden over de Maya's en dus ook gekeken naar deze datum/ data. We weten echt nog maar heel weinig over de Maya's. Laat staan dat we iets weten over deze datum en wat zij ermee bedoelen. Laat ik even voorop stellen dat de moderne mens, de homo sapiens dus, al ongeveer 200.000 jaar op de aardbodem rondzwerft en dus meerdere van deze perioden heeft overleefd.

één van de kalenders van de Maya's loopt af op 21-12-2012 / 23-12-2012. Een nieuwe periode gaat van start (de volgende 26.000 jaar dus). De Maya's geloven in een nieuwe periode, en deze periode zal bestaan uit: Bewustzijn, acceptatie, harmonie, wijsheid, liefde en vrede.

Citaat:
De Guatamalese 'Mayan Elders of the Eagle Clan' schrijven: 'This is a cycle of wisdom, harmony, peace, love, of consciousness and the return of the natural order. It is not the end of the world as many from outside of the Mayan tradition have misinterpreted it to be. The first cycle (Ajaw/sun) was a feminine energy and its element was fire. The second cycle (Ajaw/sun) was of masculine energy, and its element was earth. The third cycle (Ajaw/sun) was a feminine energy and its element was air. The fourth cycle (Ajaw/sun) is a masculine energy and its element is water. The fifth cycle (Ajaw/sun) will be a fusion of both feminine and masculine energies. It will be a transition where there won't be any more confrontations between the polarities. It will bring balance and there won't be hierarchy of one over the other. Both energies will support each other. It is why this period is called one of harmony, the kingdom of love and the return of consciousness. Its element will be the ether.'

De mens voelt zich van nature al zeer aangetrokken tot apocalyptische verhalen, want zijn grootste angst is de dood.
Laatst bijgewerkt door Adamootje op 05-01-12 01:20, in het totaal 1 keer bewerkt

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 01:16

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 01:18

Adamootje schreef:
Ik heb mijn profielwerkstuk gehouden over de Maya's en dus ook gekeken naar deze datum/ data. We weten echt nog maar heel weinig over de Maya's. Laat staan dat we iets weten over deze datum en wat zij ermee bedoelen. Laat ik even voorop stellen dat de moderne mens, de homo sapiens dus, al ongeveer 200.000 jaar op de aardbodem rondzwerft en dus meerdere van deze perioden heeft overleefd.

één van de kalenders van de Maya's loopt af op 21-12-2012 / 23-12-2012. Een nieuwe periode gaat van start (de volgende 26.000 jaar dus). De Maya's geloven in een nieuwe periode, en deze periode zal bestaan uit: Bewustzijn, acceptatie, harmonie, wijsheid, liefde en vrede.

Citaat:
De Guatamalese 'Mayan Elders of the Eagle Clan' schrijven: 'This is a cycle of wisdom, harmony, peace, love, of consciousness and the return of the natural order. It is not the end of the world as many from outside of the Mayan tradition have misinterpreted it to be. The first cycle (Ajaw/sun) was a feminine energy and its element was fire. The second cycle (Ajaw/sun) was of masculine energy, and its element was earth. The third cycle (Ajaw/sun) was a feminine energy and its element was air. The fourth cycle (Ajaw/sun) is a masculine energy and its element is water. The fifth cycle (Ajaw/sun) will be a fusion of both feminine and masculine energies. It will be a transition where there won't be any more confrontations between the polarities. It will bring balance and there won't be hierarchy of one over the other. Both energies will support each other. It is why this period is called one of harmony, the kingdom of love and the return of consciousness. Its element will be the ether.'

De mens voelt zich van nature al zeer aangetrokken tot "apocalyps" verhalen, want zijn grootste angst is de dood.

Mooi stuk! :j

Die laatste zin is inderdaad erg logisch, we geloven vaak waar we bang voor zijn. Of we zijn er in ieder geval erg in geïnteresseerd..

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 01:19

dennisje schreef:
Poiuytrewq schreef:
Hebben jullie stront in de ogen ofzo? :P

De wereld 'vergaat' pas in 2208.
http://mayatijd.nl/story2.php?pageid=577
http://www.apeldoorn.tk/divers/mayakale ... tters.html
Op Google staat nog veel meer (:

dit is wat ik ook gelezen heb op internet en ik hoop dat het waar is :')

neenee,

dit is al een tijd terug achterhaald. Het is slechts afkomstig van één bron en dus niet betrouwbaar. Maar dit staat ook allemaal geschreven in de eerste link die je hier net in dit topic opgezet hebt.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 01:20

8nnemiek schreef:
Volgens de Maya's zou het niet het einde van de wereld zijn, maar het einde van een tijdperk.. Nu breekt een nieuw tijdperk aan :)
Er zijn veel verschillende ideeën daarover.. Eentje ervan is dat we nu een tijdperk in gaan van vrede op aarde.. tot nu toe lijkt dat al wel een beetje te kloppen hè, er zijn geen grote oorlogen meer gaande, veel corrupte leiders zijn van hun troon gestoten..
een ander idee is dat, wanneer de aarde in een rechte lijn met de as naar de zon gericht staat, volgens mij met nog andere planeten op die zelfde lijn of iets dergelijks??, dat zou dit jaar voor het eerst in miljoenen jaren gebeuren, dan zouden de polen kunnen keren of verschuiven (dat schijnt ooit eerder gebeurd te zijn), met alle gevolgen van dien :Y)

We zullen wel zien :Y)

Dat zou de meest reeële zijn (volgens een documentaire op tv)
Maar dit schijnt ook iets te zijn wat miljoenen jaren duurt.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 01:23

Danique_G schreef:
8nnemiek schreef:
Volgens de Maya's zou het niet het einde van de wereld zijn, maar het einde van een tijdperk.. Nu breekt een nieuw tijdperk aan :)
Er zijn veel verschillende ideeën daarover.. Eentje ervan is dat we nu een tijdperk in gaan van vrede op aarde.. tot nu toe lijkt dat al wel een beetje te kloppen hè, er zijn geen grote oorlogen meer gaande, veel corrupte leiders zijn van hun troon gestoten..
een ander idee is dat, wanneer de aarde in een rechte lijn met de as naar de zon gericht staat, volgens mij met nog andere planeten op die zelfde lijn of iets dergelijks??, dat zou dit jaar voor het eerst in miljoenen jaren gebeuren, dan zouden de polen kunnen keren of verschuiven (dat schijnt ooit eerder gebeurd te zijn), met alle gevolgen van dien :Y)

Dat zou de meest reeële zijn (volgens een documentaire op tv)
Maar dit schijnt ook iets te zijn wat miljoenen jaren duurt.

De polenverschuiving?
Ja dat klopt, dat is iets wat duizenden jaren in beslag neemt. Dit is niet zomaar gebeurt. Er is overigens wel bewijs dat de magnetische polen aan het verschuiven zijn (en dat deze in de afgelopen jaren steeds sneller zijn verschoven).

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 08:05

8nnemiek schreef:

klopt maar zo heel veel maakt het ook niet uit.
Flink wat natuurrampen daardoor, de polen komen op een andere plek te zitten (en dus ook noord oost zuid west) klimaat veranderd per plek, mensen die net op de verkeerde plek zitten sterven uit (ook niet erg we zijn al zwaar overbevolkt)

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:34

kiwi1990 schreef:
8nnemiek schreef:

klopt maar zo heel veel maakt het ook niet uit.
Flink wat natuurrampen daardoor, de polen komen op een andere plek te zitten (en dus ook noord oost zuid west) klimaat veranderd per plek, mensen die net op de verkeerde plek zitten sterven uit (ook niet erg we zijn al zwaar overbevolkt)

Nou, ga er maar vanuit dat er zich evenveel rampen voordoen als wat men voorspelt had voor 2000.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:48

^
Ik bedoelde áls er ooit een poleshift gebeurd, ik geloof niet perse dat die dit jaar gebeurd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:51

Ga eens kijken op Grenswetenschap.nl. is een Nederlands/Vlaamse website met heel veel info over dit onderwerp inclusief een humoristische kijk op dit fenomeen.

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 22:30

Ik ga toch maar blij zijn de dag dat het 1 januari 2013 gaat zijn.
Mijn broer zei ook eerder deze week dat er verschillende mensen zelfmoord zullen plegen uit angst.
Zo hadden wij bij godsdienst gezien dat er bij de overgang van 1999 naar 2000, heel veel mensen zelfmoord pleegden uit schrik voor het einde doordat 999 het omgekeerde is van 666 wat het getal van de duivel is. Van alle andere voorspellingen over het einde geloof ik er geen maar dat van de maya's lijkt me op de een of andere manier echt, raar ik weet het.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:33

Die vele zelfmoorden waren mensen van een sekte.
Meid laat je niet bang maken!

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:00

Misschien heeft degene die dit heeft ontdekt wel de kalender op zn kop gehouden en is het pas in 5105 _O-
Maargoed, mocht de wereld toch vergaan dan merk ik het vanzelf wel :+

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:14

friends_f_e schreef:
Ik ga toch maar blij zijn de dag dat het 1 januari 2013 gaat zijn.
Mijn broer zei ook eerder deze week dat er verschillende mensen zelfmoord zullen plegen uit angst.
Zo hadden wij bij godsdienst gezien dat er bij de overgang van 1999 naar 2000, heel veel mensen zelfmoord pleegden uit schrik voor het einde doordat 999 het omgekeerde is van 666 wat het getal van de duivel is. Van alle andere voorspellingen over het einde geloof ik er geen maar dat van de maya's lijkt me op de een of andere manier echt, raar ik weet het.

Nee, ze geloofden dat de computers niet door zouden tellen naar 0, dus dacht men dat er een nucleaire oorlog zou gaan plaatsvinden en dat alle kerncentrales zouden gaan exploderen. :+

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:24

^ Alleen van bepaalde besturingssystemen ;)

Als mensen zo gek zijn om in paniek te raken door zo'n voorspelling en dan zelfmoord te gaan plegen.. hm.. natuurlijke selectie? :Y) (Bovendien zou je dan toch doodgaan als de wereld vergaat dus is het een beetje nutteloos?)

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:27

Tessa_1 schreef:
^ Alleen van bepaalde besturingssystemen ;)

Als mensen zo gek zijn om in paniek te raken door zo'n voorspelling en dan zelfmoord te gaan plegen.. hm.. natuurlijke selectie? :Y) (Bovendien zou je dan toch doodgaan als de wereld vergaat dus is het een beetje nutteloos?)

Dat is het ook, maar eerlijk.. Ik zou niet willen meemaken hoe de wereld vergaat. Dan maar snel en pijnloos hoor. Ik ben niet bereid om zelfmoord te plegen overigens. Ach waar iedereen zich toch druk over maakt. Dit is net zoals in 1999. Er gebeurt helemaal niets.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:34

Ergens ben ik wel nieuwsgierig naar hoe het is als de wereld vergaat..

Maar inderdaad er gebeurt toch niks en anders is het een once in a lifetime experience :+

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:39

Adamootje heeft gelijk. Op 21-12-2012 loopt de 13e Baktun af. Een Baktun is een cyclus van de Maya kalender. Na de 13e zal de 14e beginnen.

De Maya's dachten niet dat 2012 het einde van de wereld betekende. Er is slechts een monument gevonden waarop de datum terug te vinden is, met daarbij de tekst: 'hij zal neerdalen'. Meer is niet duidelijk, want de tekst is geërodeerd. Als 2012 de datum van de ondergang was, zou deze overal terug moeten komen, en dat is niet. Met 'hij zal neerdalen' bedoelde met niet onze god, niet een meteoriet, niet de aartsengelen, maar gewoon een van hun eigen goden.

Waarschijnlijk is het voor de Maya's gewoon een mooi rond getal geweest, net zoals 1900 of 2000 een mooie datum was voor ons.

Daarnaast denken veel wetenschappers dat de datum die samenvalt met onze 21-12-2012 een afgekorte datum is (zoals wij '21ste eeuw' zeggen) en dat de echte datum pas over miljoenen jaren plaatsvindt. Theorieën als het draaien van de polen, een meteoren aanval, het aanbreken van een nieuw spiritueel tijdperk etc kan opzich wel, maar dat staat los van 2012.

Nog vragen?

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 21:42

Ik weet niet of jullie het gehoord hebben, maar 50 km van de Duits-Belgische grens (ik woon in België trouwens) is er een vulkaan (ik wist zelfs niet dat die in België bestonden) die niet gaat uitbarsten maar wat actief aan het worden is. Wilt niet zeggen dat hij nu uitbarst, kan binnen enkele weken zijn of binnen vele jaren of nog later. Maar weer komt "2012" terug naar boven. Iemand anders van mijn klas denk ook dat de wereld vergaat, samen met alle mensen. Ik heb hem al gezegd dat de wereld niet vergaat, en de mensen ook niet maar volgens hem dus wel. Alle andere vinden het grote onzin dat ik me er mee bezig hou.
Maar dus toch opmerkelijk dat nu 2012 begonnen is, iedereen ineens over de Maya's hun voorspelling bezig is.
Ondertussen geloof ik niet meer in het vergaan van de wereld. Gelukkig :)

krantenartikel: http://www.hln.be/hln/nl/2654/Extreme-A ... rens.dhtml

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:04

friends_f_e schreef:
Ik weet niet of jullie het gehoord hebben, maar 50 km van de Duits-Belgische grens (ik woon in België trouwens) is er een vulkaan (ik wist zelfs niet dat die in België bestonden) die niet gaat uitbarsten maar wat actief aan het worden is. Wilt niet zeggen dat hij nu uitbarst, kan binnen enkele weken zijn of binnen vele jaren of nog later. Maar weer komt "2012" terug naar boven. Iemand anders van mijn klas denk ook dat de wereld vergaat, samen met alle mensen. Ik heb hem al gezegd dat de wereld niet vergaat, en de mensen ook niet maar volgens hem dus wel. Alle andere vinden het grote onzin dat ik me er mee bezig hou.
Maar dus toch opmerkelijk dat nu 2012 begonnen is, iedereen ineens over de Maya's hun voorspelling bezig is.
Ondertussen geloof ik niet meer in het vergaan van de wereld. Gelukkig :)

krantenartikel: http://www.hln.be/hln/nl/2654/Extreme-A ... rens.dhtml

Alleen omdat er koolstofdioxidebelletjes naar het oppervlak stijgen, betekend dat niet meteen dat de vulkaan daadwerkelijk gaat uitbarsten. Er is bekend dat de bubbeltjes al jarenlang aan het oppervlak te zien zijn.

http://www.scientias.nl/duitse-supervul ... -aap/52942

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 22:19

Ik denk ook meer dat het een verhaaltje is dat ze erger voorstellen dat het werkelijk is, maar het moest maar eens gebeuren he.