Studeren weer alleen voor de rijken, studeren is tenslotte gewoon maar een linkse hobby.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Wildgirl schreef:Waarom zou je niet meer kunnen gaan studeren?
Je kunt een lening bij de staat afsluiten en precies dezelfde inkomsten ontvangen als nu, alleen is het een lening en geen gift.
Wat verwacht men dan? Dat alle belastingbetalers gaan dokken voor ''de student'' die over het algemeen genomen hele andere dingen met zijn stufi doet?
Ja, ik scheer nu mensen over één kam maar geloof me, hier in Groningen is het soms ongelofelijk wat je mensen hoort doen van hun stufi.
Kom op zeg, verwacht niet dat de staat alles voor je betaald maar kom gewoon zelf in actie.....laat ouders verantwoordelijkheidsgevoel krijgen en gaan sparen, hoe krap ze ook zitten.
Redden ze het niet 2 kids te laten studeren? Prima, krijg dan ook geen 2 kids.
Ben je 18 en wil je graag naar de Pabo? Prima, je sluit een lening af, ramt die studie er in 4 jaar door en betaalt de schuld binnen 5 jaar terug.
Wat is het probleem? Dat je geen paard meer kunt onderhouden,niet meer uit kunt slapen,niet meer 2x per week in de kroeg kunt zitten....so be it, je wilt toch studeren?
Heb daar dan ook wat voor over en zit niet zo af te geven op de staat die godsamme voor iedereen wel een potje klaar heeft staan en daardoor een verwende bevolking krijgt die hun eigen belang voor het landsbelang zetten.
Bah.
M_D_H schreef:geen enkel land voert zulke bezuinigingen als nederland door, geen enkel land durft te gaan beknibbelen op hun toekomstige werknemers en werkgevers... geen enkel land behalve het braafste jongetje van de klas...
Fiffill schreef:Killyenn schreef:40 miljoen is nog steeds niets in verhouding tot de 800 miljoen die dit zou opleveren, en iets goedpraten omdat er 'slechtere' dingen in de wereld zijn is nu ook neit het best eargument...
Maar wat doe jij dan eigenlijk als je Nederland vergelijkt met andere landen?
Wildgirl schreef:Waarom oppervlakkig?
Als je het als ouder belangrijk vindt dat je kind later de ruimte krijgt om te studeren en je kunt dit betalen, maar voor een 2e niet, wat is er dan oppervlakkig aan om te kiezen voor 1 kind om deze een zo goed mogelijke basis mee te geven?
Trouwens, ik heb al mijn studie's zelf betaald,geen stufi,geen lening,geen ouders.
Ik heb een luttel bedrag van huis uit meegekregen om mijn eerste huisje van in te richten en dat was het.
Ik ben opgevoed met de slogan: Als je iets wil, dan moet je er keihard voor knokken.
Gaan zitten afwachten of de staat iets voor mij gaat betalen omdat ik het wil doen past niet helemaal in dat rijtje.
@Fiffil, ik ben het met je eens dat we ook zeker kritisch naar uitgaves moeten kijken naar bv de 3e wereld etc maar, zolang 9 vd 10 ''klagers'' in dit topic een paard bezitten heb je imo niet echt recht van spreken...
Killyenn schreef:Geen enkel land MDH? Wat heeft Engeland dat vorig jaar gedaan, met hun stijging van de collegekosten van 3000 naar 9000 pond?Fiffill schreef:
Maar wat doe jij dan eigenlijk als je Nederland vergelijkt met andere landen?
Dat is iets heel anders. Het argument dat jullie gaven was een drogreden, vergelijk het maar met "ik sla mijn kind, maar er zijn ouders die hun kind vermoorden, dus dan kan je beter dat aanpakken en mij met rust laten." Ik probeer te laten zien dat het niet willen lenen en daar zo'n ramp van maken een cultureel verschijnsel is, terwijl het alleen om da afschaffoing van de basisbeurs gaat. Studeren wordt dus niet alleen voor de elite (iets wat we uberhaupt nauwelijks hebben in NL) en het wordt ook niet onbetaalbaar, als je maar accepteert dat lenen erbij hoort.
Overigens hebben we momenteel juist veel te veel studenten, studeren voor iedereen is zelfs helemaal niet goed voor een economie. Het mag natuurlijk geen geldkwestie worden wie wel of niet gaat studeren, maar de aanvullende beurs zorgt er voor dat dat verschil toch niet al te groot wordt.
Sheran schreef:M_D_H:Met jou kan ik praten!
Wildgirl: ik vraag me echt af hoe je het hebt gedaan. Wat heb je gestudeerd? Hoe kon je én studeren én werken én meteen een huisje kopen? Ik ben ook hard aan het knokken (vind ik zelf dan) maar dat haal ik bij lange na niet...
Maar als je eerst rijk bent en dan arm, hoe moeten de ouders dat dan doen met dat tweede kind?
Wildgirl schreef:Waarom oppervlakkig?
Als je het als ouder belangrijk vindt dat je kind later de ruimte krijgt om te studeren en je kunt dit betalen, maar voor een 2e niet, wat is er dan oppervlakkig aan om te kiezen voor 1 kind om deze een zo goed mogelijke basis mee te geven?
Trouwens, ik heb al mijn studie's zelf betaald,geen stufi,geen lening,geen ouders.
Ik heb een luttel bedrag van huis uit meegekregen om mijn eerste huisje van in te richten en dat was het.
Ik ben opgevoed met de slogan: Als je iets wil, dan moet je er keihard voor knokken.
Gaan zitten afwachten of de staat iets voor mij gaat betalen omdat ik het wil doen past niet helemaal in dat rijtje.
@Fiffil, ik ben het met je eens dat we ook zeker kritisch naar uitgaves moeten kijken naar bv de 3e wereld etc maar, zolang 9 vd 10 ''klagers'' in dit topic een paard bezitten heb je imo niet echt recht van spreken...
Killyenn schreef:Dat is iets heel anders. Het argument dat jullie gaven was een drogreden, vergelijk het maar met "ik sla mijn kind, maar er zijn ouders die hun kind vermoorden, dus dan kan je beter dat aanpakken en mij met rust laten." Ik probeer te laten zien dat het niet willen lenen en daar zo'n ramp van maken een cultureel verschijnsel is, terwijl het alleen om da afschaffoing van de basisbeurs gaat. Studeren wordt dus niet alleen voor de elite (iets wat we uberhaupt nauwelijks hebben in NL) en het wordt ook niet onbetaalbaar, als je maar accepteert dat lenen erbij hoort.
Overigens hebben we momenteel juist veel te veel studenten, studeren voor iedereen is zelfs helemaal niet goed voor een economie. Het mag natuurlijk geen geldkwestie worden wie wel of niet gaat studeren, maar de aanvullende beurs zorgt er voor dat dat verschil toch niet al te groot wordt.
Bassenqua schreef:Wlildgirl ik ben het gedeeltelijk met je eens, ik vind ook niet dat ik hoef te betalen voor de studie van een ander dus inderdaad gewoon lenen en met hard werken je schuld aflossen, héél simpel. Vooral de eeuwig studerende student maakt het bijzonder bont. Ik heb niet gestudeerd, ik heb géén kinderen en toen ik voor mezelf wilde beginnen kon ik ook gaan lenen en afbetalen, gewoon zoals het hoort, ik vind het dus ook niet meer dan normaal dat als je gaat investeren in de toekomst je dat gewoon terug betaald, waarom moet de maatschappij daar voor opdraaien? Ik heb ook begrip dat een student zijn stufi niet wil missen maar er zal overal op bezuinigd moeten worden, jullie zijn echt niet de enigste doelgroep in Nederland die geld in moeten gaan leveren.
Sheran schreef:M_D_H:Met jou kan ik praten!
Wildgirl: ik vraag me echt af hoe je het hebt gedaan. Wat heb je gestudeerd? Hoe kon je én studeren én werken én meteen een huisje kopen? Ik ben ook hard aan het knokken (vind ik zelf dan) maar dat haal ik bij lange na niet...
Maar als je eerst rijk bent en dan arm, hoe moeten de ouders dat dan doen met dat tweede kind?
M_D_H schreef:want?
een paard hoeft niet veel te kosten hoor
bovendien, moet je mensen dan alles gaan ontzeggen?
dus als je wilt studeren heb je geen recht op een vrije tijd besteding want dat kost geld?
of ik nou een paard heb, of dat ik volleybal, of hockey of wat dan ook, maakt imo niks uit met wat ik er voor uitgeef om te studeren en wat ik nodig zou hebben...
sorry, maar ik kan aan jou niet anders zeggen dat je ontzettend kortzichtig bent en een enorme tunnelvisie hebt
M_D_H schreef:inderdaad geen enkel land...
gaat duitsland bezuinigen over de rug van zijn toekomst? of frankrijk? belgie mischien?
oh wacht, die italianen, grieken spanjaarden, portugezen en de ieren doen die het?
NEE hun studenten studeren van het geld dat WIJ ze geven...
hoezo kromme wereld?
waarom moeten we accepteren dat lenen er bij hoort als diezelfde overheid die de studenten nu wilt verplichten om te lenen ook een negatief advies geeft met betrekking tot leningen?