Kabinet overweegt studiefinanciering te schrappen, nu echt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:43

Ja fijn iedereen slaaf van de bank zodra ze klaar zijn met de studie 8)7

Studeren weer alleen voor de rijken, studeren is tenslotte gewoon maar een linkse hobby.

:r

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:44

Waarom zou je niet meer kunnen gaan studeren?
Je kunt een lening bij de staat afsluiten en precies dezelfde inkomsten ontvangen als nu, alleen is het een lening en geen gift.
Wat verwacht men dan? Dat alle belastingbetalers gaan dokken voor ''de student'' die over het algemeen genomen hele andere dingen met zijn stufi doet?
Ja, ik scheer nu mensen over één kam maar geloof me, hier in Groningen is het soms ongelofelijk wat je mensen hoort doen van hun stufi.
Kom op zeg, verwacht niet dat de staat alles voor je betaald maar kom gewoon zelf in actie.....laat ouders verantwoordelijkheidsgevoel krijgen en gaan sparen, hoe krap ze ook zitten.
Redden ze het niet 2 kids te laten studeren? Prima, krijg dan ook geen 2 kids.
Ben je 18 en wil je graag naar de Pabo? Prima, je sluit een lening af, ramt die studie er in 4 jaar door en betaalt de schuld binnen 5 jaar terug.
Wat is het probleem? Dat je geen paard meer kunt onderhouden,niet meer uit kunt slapen,niet meer 2x per week in de kroeg kunt zitten....so be it, je wilt toch studeren?
Heb daar dan ook wat voor over en zit niet zo af te geven op de staat die godsamme voor iedereen wel een potje klaar heeft staan en daardoor een verwende bevolking krijgt die hun eigen belang voor het landsbelang zetten.
Bah.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:47

Wildgirl schreef:
Waarom zou je niet meer kunnen gaan studeren?
Je kunt een lening bij de staat afsluiten en precies dezelfde inkomsten ontvangen als nu, alleen is het een lening en geen gift.
Wat verwacht men dan? Dat alle belastingbetalers gaan dokken voor ''de student'' die over het algemeen genomen hele andere dingen met zijn stufi doet?
Ja, ik scheer nu mensen over één kam maar geloof me, hier in Groningen is het soms ongelofelijk wat je mensen hoort doen van hun stufi.
Kom op zeg, verwacht niet dat de staat alles voor je betaald maar kom gewoon zelf in actie.....laat ouders verantwoordelijkheidsgevoel krijgen en gaan sparen, hoe krap ze ook zitten.
Redden ze het niet 2 kids te laten studeren? Prima, krijg dan ook geen 2 kids.
Ben je 18 en wil je graag naar de Pabo? Prima, je sluit een lening af, ramt die studie er in 4 jaar door en betaalt de schuld binnen 5 jaar terug.
Wat is het probleem? Dat je geen paard meer kunt onderhouden,niet meer uit kunt slapen,niet meer 2x per week in de kroeg kunt zitten....so be it, je wilt toch studeren?
Heb daar dan ook wat voor over en zit niet zo af te geven op de staat die godsamme voor iedereen wel een potje klaar heeft staan en daardoor een verwende bevolking krijgt die hun eigen belang voor het landsbelang zetten.
Bah.

zo...
wat ben jij erg...
jij hebt waarschijnlijk wel lekker je studie afgerond van de gift die je van de staat kreeg of niet?
ben je dan nu ook zo eerlijk om lekker solidair met ons lles mee terug te betalen?
of denk je, YES, ik heb het lekker gekregen maar ik ga de andere studenten niet helpen met hun studie?
mijn ouders hebben ook voor JOU studie betaald hoor...
we leven in een solidair land, wil je dat niet prima dan wil je dat lekker niet, maar ga niet lopen bleren dat mensen maar geen 2 kinderen moeten krijgen etc terwijl jij net zo goed hebt geprofiteerd van het geld wat andere WEL solidaire belasting betalers ook aan jou hebben betaald :(

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:47

Wildgirl: arme mensen mogen geen kinderen krijgen? Terwijl ze wel in hun levensonderhoud kunnen voorzien? En wat als rijke mensen arm worden?

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:48

typisch politiek Den Haag (vaak uit betere gezinnen, vaak 2 studies afgerond en soms ook nog wel langer over de studie gedaan) en wat doen die sukkels.

Langstudeer boete (ben ik het opzich mee eens alleen het gebrek aan overgangsregeling is te erg voor woorden)
2 studies....neuh hoor (en let wel juist de slimmere/gemotiveerde studenten die doen een 2de studie...echt niet pietje die het allemaal maar zozo vind...).

Ik vind het gewoon een schande, HRA aanpakken (in fases en dan vooral de top>600.000 euro..die mensen hebben dat niet nodig), dat kinderopvang gebeuren dan zul je ook zien dat kinder opvang betaalbaarder wordt (nu zijn de prijzen kunstmatig hoog omdat men weet dat ouders een x% vergoed krijgen).

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:48

Sheran schreef:
Wildgirl: arme mensen mogen geen kinderen krijgen? Terwijl ze wel in hun levensonderhoud kunnen voorzien? En wat als rijke mensen arm worden?

de kinderen afschieten :))
kost alleen maar geld :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:50

Uit mijn klas doet niemand andere dingen van zijn stufi eigenlijk. De meesten lenen sowieso al bij want met alleen stufi trek je het niet (en veel tijd om te werken is er niet, met 40+ lesuren) Je kunt wel alle mensen over één kam scheren, lekker makkelijk is dat inderdaad. Maar waarom zou je zo in de toekomst van je land gaan snijden, ik vind het geen strak plan. Eerst maar op andere dingen bezuinigen (of gewoon geen bakken geld naar het buitenland sturen als je jezelf al niet eens kunt voorzien)
Oh en nee, ik heb geen paard trouwens, is te duur. En ook geen tijd voor, sowieso niet, ik slaap al niet uit. Doordeweeks uitgaan zit er al helemaal niet in.
Leuk al die mensen die dat wél zouden doen, maar er zijn er zat die gewoon erg blij zijn met hun stufi en die ook daadwerkelijk voor school gebruiken.

"Krijg dan ook geen 2 kids" man wat een oppervlakkige reactie. :') Ik vind dat iedereen zou moeten kunnen studeren, rijk en arm. En zonder torenhoge lening als je eindelijk klaar bent. Investeren in de toekomst heet zoiets, als staat zou je daar wat aan moeten hebben ipv in je eigen vingers te gaan snijden...
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 29-12-11 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:52

Ik betaal graag mee aan een land waarin jongeren deze mogelijkheden krijgen.
Snapt nu niemand dat NL NIETS te bieden heeft behalve kennis??? dan moeten we de drempel ook niet nog hoger gaan leggen.

Zullen we dan ook maar meteen de bijstand aanpakken......, aansluitend de WAO, WAJONG en weet ik wat allemaal.....zal een fijne boel in NL worden.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:52

M_D_H schreef:
Sheran schreef:

ge-ni-aal idee!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:53

Tjonge jonge, wat een dom plan. Tuurlijk kost het veel geld en zou het afschaffen van stufie en ov veel geld opleveren. Maar hoe zit het verder in de toekomst?!
Minder mensen zullen dan kunnen studeren. Zelfs met de stufie nu moet er nog zoveel geld bij. Laat staan als dit ook nog weg valt. Om over het ov geld dan nog maar niet te spreken.
Hopelijk zien ze optijd in dat dit plan in de toekomst alleen problemen gaat opleveren.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:54

Ik heb mijn stufi ook nooit voor andere dingen gebruikt! ik werkte daarnaast 8 uur per week en in de vakantie's daarna gelukkig sponsoring van mijn ouders.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:57

Waarom oppervlakkig?
Als je het als ouder belangrijk vindt dat je kind later de ruimte krijgt om te studeren en je kunt dit betalen, maar voor een 2e niet, wat is er dan oppervlakkig aan om te kiezen voor 1 kind om deze een zo goed mogelijke basis mee te geven?
Trouwens, ik heb al mijn studie's zelf betaald,geen stufi,geen lening,geen ouders.
Ik heb een luttel bedrag van huis uit meegekregen om mijn eerste huisje van in te richten en dat was het.
Ik ben opgevoed met de slogan: Als je iets wil, dan moet je er keihard voor knokken.
Gaan zitten afwachten of de staat iets voor mij gaat betalen omdat ik het wil doen past niet helemaal in dat rijtje.
@Fiffil, ik ben het met je eens dat we ook zeker kritisch naar uitgaves moeten kijken naar bv de 3e wereld etc maar, zolang 9 vd 10 ''klagers'' in dit topic een paard bezitten heb je imo niet echt recht van spreken...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:58

Sheran schreef:
M_D_H schreef:

ge-ni-aal idee!

kunnen we meteen de hele stufi afschaffen want die hebben we toch niet meer nodig zonder kinderen :))

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:59

M_D_H schreef:
geen enkel land voert zulke bezuinigingen als nederland door, geen enkel land durft te gaan beknibbelen op hun toekomstige werknemers en werkgevers... geen enkel land behalve het braafste jongetje van de klas...

Geen enkel land MDH? Wat heeft Engeland dat vorig jaar gedaan, met hun stijging van de collegekosten van 3000 naar 9000 pond?

Fiffill schreef:
Killyenn schreef:
40 miljoen is nog steeds niets in verhouding tot de 800 miljoen die dit zou opleveren, en iets goedpraten omdat er 'slechtere' dingen in de wereld zijn is nu ook neit het best eargument...

Maar wat doe jij dan eigenlijk als je Nederland vergelijkt met andere landen?

Dat is iets heel anders. Het argument dat jullie gaven was een drogreden, vergelijk het maar met "ik sla mijn kind, maar er zijn ouders die hun kind vermoorden, dus dan kan je beter dat aanpakken en mij met rust laten." Ik probeer te laten zien dat het niet willen lenen en daar zo'n ramp van maken een cultureel verschijnsel is, terwijl het alleen om da afschaffoing van de basisbeurs gaat. Studeren wordt dus niet alleen voor de elite (iets wat we uberhaupt nauwelijks hebben in NL) en het wordt ook niet onbetaalbaar, als je maar accepteert dat lenen erbij hoort.

Overigens hebben we momenteel juist veel te veel studenten, studeren voor iedereen is zelfs helemaal niet goed voor een economie. Het mag natuurlijk geen geldkwestie worden wie wel of niet gaat studeren, maar de aanvullende beurs zorgt er voor dat dat verschil toch niet al te groot wordt.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:01

Wildgirl schreef:
Waarom oppervlakkig?
Als je het als ouder belangrijk vindt dat je kind later de ruimte krijgt om te studeren en je kunt dit betalen, maar voor een 2e niet, wat is er dan oppervlakkig aan om te kiezen voor 1 kind om deze een zo goed mogelijke basis mee te geven?
Trouwens, ik heb al mijn studie's zelf betaald,geen stufi,geen lening,geen ouders.
Ik heb een luttel bedrag van huis uit meegekregen om mijn eerste huisje van in te richten en dat was het.
Ik ben opgevoed met de slogan: Als je iets wil, dan moet je er keihard voor knokken.
Gaan zitten afwachten of de staat iets voor mij gaat betalen omdat ik het wil doen past niet helemaal in dat rijtje.
@Fiffil, ik ben het met je eens dat we ook zeker kritisch naar uitgaves moeten kijken naar bv de 3e wereld etc maar, zolang 9 vd 10 ''klagers'' in dit topic een paard bezitten heb je imo niet echt recht van spreken...

want?
een paard hoeft niet veel te kosten hoor ;)
bovendien, moet je mensen dan alles gaan ontzeggen?
dus als je wilt studeren heb je geen recht op een vrije tijd besteding want dat kost geld?
of ik nou een paard heb, of dat ik volleybal, of hockey of wat dan ook, maakt imo niks uit met wat ik er voor uitgeef om te studeren en wat ik nodig zou hebben...
sorry, maar ik kan aan jou niet anders zeggen dat je ontzettend kortzichtig bent en een enorme tunnelvisie hebt ;)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:01

M_D_H: _O- Met jou kan ik praten!

Wildgirl: ik vraag me echt af hoe je het hebt gedaan :). Wat heb je gestudeerd? Hoe kon je én studeren én werken én meteen een huisje kopen? Ik ben ook hard aan het knokken (vind ik zelf dan) maar dat haal ik bij lange na niet...
Maar als je eerst rijk bent en dan arm, hoe moeten de ouders dat dan doen met dat tweede kind?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:03

Killyenn schreef:
Geen enkel land MDH? Wat heeft Engeland dat vorig jaar gedaan, met hun stijging van de collegekosten van 3000 naar 9000 pond?

Fiffill schreef:

Maar wat doe jij dan eigenlijk als je Nederland vergelijkt met andere landen?

Dat is iets heel anders. Het argument dat jullie gaven was een drogreden, vergelijk het maar met "ik sla mijn kind, maar er zijn ouders die hun kind vermoorden, dus dan kan je beter dat aanpakken en mij met rust laten." Ik probeer te laten zien dat het niet willen lenen en daar zo'n ramp van maken een cultureel verschijnsel is, terwijl het alleen om da afschaffoing van de basisbeurs gaat. Studeren wordt dus niet alleen voor de elite (iets wat we uberhaupt nauwelijks hebben in NL) en het wordt ook niet onbetaalbaar, als je maar accepteert dat lenen erbij hoort.

Overigens hebben we momenteel juist veel te veel studenten, studeren voor iedereen is zelfs helemaal niet goed voor een economie. Het mag natuurlijk geen geldkwestie worden wie wel of niet gaat studeren, maar de aanvullende beurs zorgt er voor dat dat verschil toch niet al te groot wordt.

inderdaad geen enkel land...
gaat duitsland bezuinigen over de rug van zijn toekomst? of frankrijk? belgie mischien?
oh wacht, die italianen, grieken spanjaarden, portugezen en de ieren doen die het?
NEE hun studenten studeren van het geld dat WIJ ze geven...
hoezo kromme wereld?

waarom moeten we accepteren dat lenen er bij hoort als diezelfde overheid die de studenten nu wilt verplichten om te lenen ook een negatief advies geeft met betrekking tot leningen?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:05

Sheran schreef:

Wildgirl: ik vraag me echt af hoe je het hebt gedaan :). Wat heb je gestudeerd? Hoe kon je én studeren én werken én meteen een huisje kopen? Ik ben ook hard aan het knokken (vind ik zelf dan) maar dat haal ik bij lange na niet...
Maar als je eerst rijk bent en dan arm, hoe moeten de ouders dat dan doen met dat tweede kind?

:))
we kunnen natuurlijk ook heel wat ouderen afschieten :))
die kosten ook allemaal geld :))

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:07

Wlildgirl ik ben het gedeeltelijk met je eens, ik vind ook niet dat ik hoef te betalen voor de studie van een ander dus inderdaad gewoon lenen en met hard werken je schuld aflossen, héél simpel. Vooral de eeuwig studerende student maakt het bijzonder bont. Ik heb niet gestudeerd, ik heb géén kinderen en toen ik voor mezelf wilde beginnen kon ik ook gaan lenen en afbetalen, gewoon zoals het hoort, ik vind het dus ook niet meer dan normaal dat als je gaat investeren in de toekomst je dat gewoon terug betaald, waarom moet de maatschappij daar voor opdraaien? Ik heb ook begrip dat een student zijn stufi niet wil missen maar er zal overal op bezuinigd moeten worden, jullie zijn echt niet de enigste doelgroep in Nederland die geld in moeten gaan leveren.

M_D_H

Re: Kabinet overweegt studiefinanciering te schrappen, nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:09

nee dat klopt...
maar bezuinigen... of iets volledig afschaffen is wel een heel groot verschil :(

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:10

Wildgirl schreef:
Waarom oppervlakkig?

Prima dat jij ervoor hebt moeten knokken, maar ik vind het juist goed dat de staat investeert in haar eigen toekomst. Jij hebt kennelijk je geld bij elkaar moeten werken, ik weet niet wat voor studie je hebt gedaan, maar bij die van mij bijv is er gewoon geen tijd daarvoor. Nooit genoeg iig om alles rond te krijgen. Ik vind dat iedereen moet kunnen studeren, ook dat tweede kind. Kenniseconomie, dat zou Nederland toch (willen) zijn? Op deze manier merk ik daar weinig van.

Killyenn schreef:

Wat jij zegt komt in feite neer op 'in het buitenland is het slechter dan hier', oftewel net zoiets als 'ik heb honger maar in Afrika hebben ze meer honger, dus mijn honger moet dan maar minder erg zijn'. Dat het er in andere landen anders aan toe gaat dat kan, maar het gaat hier over Nederland, niet over andere landen.
Ik vind de studiefinanciering juist een positief iets aan NL, alsof we het maar normaal moeten vinden dat je nadat je klaar bent met je studie direct met een schuld staat.

Bassenqua schreef:
Wlildgirl ik ben het gedeeltelijk met je eens, ik vind ook niet dat ik hoef te betalen voor de studie van een ander dus inderdaad gewoon lenen en met hard werken je schuld aflossen, héél simpel. Vooral de eeuwig studerende student maakt het bijzonder bont. Ik heb niet gestudeerd, ik heb géén kinderen en toen ik voor mezelf wilde beginnen kon ik ook gaan lenen en afbetalen, gewoon zoals het hoort, ik vind het dus ook niet meer dan normaal dat als je gaat investeren in de toekomst je dat gewoon terug betaald, waarom moet de maatschappij daar voor opdraaien? Ik heb ook begrip dat een student zijn stufi niet wil missen maar er zal overal op bezuinigd moeten worden, jullie zijn echt niet de enigste doelgroep in Nederland die geld in moeten gaan leveren.

Omdat je het als een investering moet zien. Niet alles moet altijd maar alleen voor 'ikke' zijn.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:12

Sheran schreef:

Communicatie, daarvoor een blauwe maandag paard&management; heel hard werken, ook in vakanties, zorgen dat je de goede baantjes weet te vinden, handel etc en daarvan kon ik (krap) rondkomen.
Ik ben op dit moment ook één van de weinigen in mijn vriendenkring die geen giga schult heeft; daar ben ik erg blij mee.
Uiteindelijk heb ik mijn studie niet afgemaakt, na 2 jaar kwam ik erachter dat dit ik een andere richting uitwilde.
Vervolgens aan het werk gegaan, omhoog klimmen, en nu verdien ik met bijna 25 jaar boven modaal, heb ik een paard én kan ik 2x pj op vakantie.
Heeft me wel in totaal 6 jaar zwoegen gekost en 4x per week macaroni met kaas.
Heb trouwens niet gekocht maar gehuurd ;-)

Mbt het krijgen van kids; tuurlijk kunnen er dingen gebeuren waardoor je krap komt te zitten; dat is inderdaad zuur. Maar als we sowieso in NL iets slimmer om gingen met ''het krijgen'' van kids dan zouden er nu geen bezuinigingen optreden mbt de stufi.
De staat investeerd namelijk in álle studenten; en de meeste WO'ers en een aantal HBO'ers verdienen zich terug maar wat dacht je dat een gemiddelde MBO'er de staat uiteindelijk gaat opleveren?
Juist, en waar hebben we de meeste van?

MDH, wat zou je ervan vinden als de staat restricties aan de stufi zou toekennen, bijvoorbeeld: je krijgt stufi als je een aantal luxe zaken opgeeft waaronder je paard. Zou je dan nog zo graag studeren>?

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:14

M_D_H schreef:
want?
een paard hoeft niet veel te kosten hoor ;)
bovendien, moet je mensen dan alles gaan ontzeggen?
dus als je wilt studeren heb je geen recht op een vrije tijd besteding want dat kost geld?
of ik nou een paard heb, of dat ik volleybal, of hockey of wat dan ook, maakt imo niks uit met wat ik er voor uitgeef om te studeren en wat ik nodig zou hebben...
sorry, maar ik kan aan jou niet anders zeggen dat je ontzettend kortzichtig bent en een enorme tunnelvisie hebt ;)

Sorry maar ik vind jou erg kortzichtig, als ik mijn hypotheek niet meer af kan lossen hoef ik ook niet naar de bank te gaan en aan te komen met het excuus dat ze de mensen niet alles mogen ontzeggen, kom op zeg! Héél simpel, als er geen geld is om wat voor hobby dan ook te bekostigen dan houdt de hobby gewoon op, hoe waardeloos dat op dat moment ook is. Even met beide benen benen op de wereld staan aub. Als dat jou motivatie is en deze geldt voor alle studenten dan zeg ik....afschaffen die stuffi, liever gisteren als vandaag want ik hoef niet te betalen voor de hobby van een ander!

Fifill uiteraard hoeft niet alles ikke te zijn maar dat geldt ook voor de student ;)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:16

Ik vind het knap van je Wildgirl. Doe je nu ook iets wat je graag wil? Zonder opleiding zou ik niet iets kunnen doen waar mijn hart echt bij ligt en dat zou ik jammer vinden, ook al zou ik dan boven modaal verdienen. Overigens eet ik ook de hele week macaroni met kaas. Of soms zelfs tomatensaus :))

De restricties waar jij het over hebt, daar zou ik persoonlijk geen probleem mee hebben. Met prioriteiten moeten stellen is niets mis.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:16

M_D_H schreef:
inderdaad geen enkel land...
gaat duitsland bezuinigen over de rug van zijn toekomst? of frankrijk? belgie mischien?
oh wacht, die italianen, grieken spanjaarden, portugezen en de ieren doen die het?
NEE hun studenten studeren van het geld dat WIJ ze geven...
hoezo kromme wereld?

waarom moeten we accepteren dat lenen er bij hoort als diezelfde overheid die de studenten nu wilt verplichten om te lenen ook een negatief advies geeft met betrekking tot leningen?

Dan ga ik je even uit die droom helpen, want Engeland bezuinigt dus wel op onderwijs. De meeste van die landen hebben uberhaupt geen basisbeurs, dus nee, wij betalen niet voor hun studenten.

Voor je lening leen je niet van een bank, maar van de overheid, dat is iets heel anders. Daarnaast is een studentenlening heel veilig omdat je pas terugbetaald vanaf een bepaald inkomen en je maandelijkse betaling afhankelijk is van dit inkomen.