Partij voor de dieren wil verbod op vuurwerk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:27

Happinez schreef:
ik bedoel dat de PVdD ver gaat eenitraM :)

Eisen stellen aan hun welzijn kunnen dieren niet doen, maar tot een bepaald punt vind ik dat wij die verantwoording moeten nemen naar onze dieren toe.
En dan zeg ik niet dat een kippenboer een flatscreen, banken met heerlijke zitkussens, sfeerlampen & een thermostaat netjes op 20 graden afgesteld moet hebben. Om het vermenselijken maar even mee te nemen.

Sorry :o

Wij moeten idd de verantwoordelijkheid op ons nemen. Maar een gemiddelt mens met gezond verstand weet dat wel. Ik krijg het idee dat dieren van tegenwoordig geen dieren meer mogen zijn!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:28

DjunDjun schreef:
Happinez schreef:
Ze hebben vast goede dingen, maar dit vind ik ook wel heel ver gaan.
Afschaffen zal sowieso heel moeilijk worden, maar van mij mogen ze wel "onrust stokers" die mensen of dieren daadwerkelijk gericht lastig vallen, veel strengere straffen geven.

Tsja zoals die idioten hier in het dorp die de carbidbussen praktisch in onze tuin neerzetten.
Of die rotjes achter een verkeersbord neerplanten en ze daar laten knallen terwijl ik er net met mijn paard langsrijd.

Nog maar niet te spreken over de nieuwsberichten die ik heb gelezen over vuurwerk wat in anussen of bekken van dieren word gestopt.
Nee leuk hoor, vuurwerk. {:)-:(

Ja zulke mensen maken het er naar dat het van mij ook afgeschaft mag worden.

Dan moet jij met je paard niet op oudjaarsdag buiten gaan rijden.
Je kan zelf ook rekening houden met de "hobby" van anderen.

Diktgedrukte deel ligt niet aan het vuurwerk maar de gebruiker op dat moment en die mogen ze van mij in dit soort gevallen keihard aanpakken.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:33

Zelf hou ik ook niet zo van vuurwerk, dus koop ik het niet, vind het ook het geld niet waard.
Maar dat heeft er toch allemaal niks mee te maken? En een paar achterlijke figuren die er niet mee om kunnen gaan mogen sowieso wel een schop onder hun reet hebben want die zijn op andere gebieden vaak ook niet al te sociaal, dus vuurwerk verbieden is daar ook niet de perfecte oplossing.
Maar ongeacht van je eigen mening, kom op, het is toch niet reëel? Wat verwachten de mensen die voor zo'n verbod zijn? Dat het er werkelijk komt? Dat er ook illegaal niks meer verknalt wordt?
En wat betreft milieu, dan kunnen wij in NL wel weer lekker heiliger dan de paus zijn maar wat heb je daaraan als de rest van de wereld lekker doorknalt {:) Wat niet wil zeggen dat het geen nut heeft, maar wel dat er veel grotere milieuwinsten te halen zijn op andere gebieden.
Goed ik ga mijn stroomverslindende laptopje niet langer energie laten slurpen aan deze discussie ;)

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:35

Was dit idee vorig jaar niet ook al geopperd door een andere partij? Het is alleen dat als er ergens de PvdD of PVV word genoemd iedereen weer valt over de partij terwijl dat bij andere partijen minder is.
Ik vind het ook een veel beter idee dat ze het vuurwerk op een centrale plek door de gemeente word afgestoken. Dan kan de gewone mens er ook van genieten en kan er ook een keer fatsoenlijk worden opgetreden tegen mensen die dingen vernielen met al dan niet zelf gemaakte explosieven (hoewel dat laatste misschien wishfull thinking is...). Ook zal het aantal vuurwerk ongelukken ver word terug gedrongen en heb je al die rotzooi niet meer overal op straat :)

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:35

Happinez schreef:
Dan moet jij met je paard niet op oudjaarsdag buiten gaan rijden.
Je kan zelf ook rekening houden met de "hobby" van anderen.

Diktgedrukte deel ligt niet aan het vuurwerk maar de gebruiker op dat moment en die mogen ze van mij in dit soort gevallen keihard aanpakken.

Dit was minimaal twee weken vóór oudjaarsdag :Y)
Ze waren hier in november al druk bezig met vuurwerk afschieten.

Ik ben het met je eens dat de gebruiker de problemen veroorzaakt, die 'verknallen' het voor de rest, letterlijk en figuurlijk.
Maar dan nog mag het van mij wel afgeschaft worden, lekker rustig, kan ik tenminste normaal over straat met mijn dieren tussen november en februari.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:37

eenitraM schreef:
Boras schreef:
Van mij mag er een centraal vuurwerk afsteekpunt komen in iedere plaats. De gemeente draagt als enige zorg voor het inkopen en afsteken van het vuurwerk. Iedereen kan komen genieten. Resultaat minder vuurwerk de lucht in. Minder overlast voor dier en mens (vooral voor degenen met ernstige luchtwegproblemen) en milieu. Ik vind het niet meer van deze tijd dat we zo nodig allemaal onze eigen vuurpijlen moeten afschieten met alle nadelige gevolgen van dien.

Diegene met ernstige luchtwegproblemen kunnen beter helemaal opgehokt worden (als je het over vermenselijking van dieren hebt en de PvdD) want de luchtkwaliteit gaat alleen maar achteruit. En de bijdrage van vuurwerk is nihil.

Over dat dik gedrukte: ik neem aan dat dit een mening is? VInd het juist van deze tijd! Als jij begint over niet meer van deze tijd en alleen "elite" mogen vuurwerk afsteken, waar is dan de samenhorigheid? De vrijheid die eenieder wil hebben in tijde van deze maatschappij?

Ik word direct al moe van deze reactie. Je leest mijn woorden zo verkeerd.
Hoezo vermenselijking van dieren? Waar schrijf ik daarover? Leg uit....
Ik geef mijn mening, wat de pvdd van hetzelfde thema vindt, staat los van die mening.
Vuurwerk is niet positief voor ieder mens, dier en milieu. Heeft niets met vermenselijking te maken.

Ik neem aan dat het een mening is? Tja ik schreef "ik vind" he. Hoe duidelijk wil je het hebben.
Elite? Die komen ook al niet voor in mijn post. Waar lees je dat? Wat versta je überhaupt onder "elite"? Misschien even de betekenis ervan opzoeken in het woordenboek voordat je mijn post daarmee onder één noemer brengt.

Wat betreft saamhorigheid. Ik zou saamhorigheid niet direct in verband brengen met zelfstandig vuurwerk afsteken. Wie weet levert het samen genieten met alle inwoners ipv heel veel groepjes van enkele personen die stoicijns naast elkaar vuurwerk staan af te steken wel tot meer saamhorigheid. Maar goed, saamhorigheid zie ik niet als een belangrijk argument bij het afsteken van vuurwerk.

Vrijheid, die kent nu eenmaal beperkingen als een hoger doel wordt gediend. Niets nieuws, maar allerdaags. Ik geloof niet dat we in onze mensenrechten worden aangetast als we het afsteken van vuurwerk anders gaan regelen.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:49

Ik heb helemaal geen problemen met vuurwerk tijdens oud en nieuw, alleen van die dikke knallen kan ik niet echt genieten maar goed de mannen kunnen natuurlijk niet met alleen siervuurwerk aankomen want dat is gay. Ofzo. :')

Maar ik vind wel dat mensen die voor oud en nieuw knallen een flinke boete mogen krijgen. Zoooo verschrikkelijk irritant, hier gooien ze ook echt strijkers en ander soort harde boem van het balkon en als ik dan dus net naar buiten loop heb ik zon ding in mijn nek. En ze denken er dus ook niet over na wat voor gevolgen dat kan hebben voor iemand of voor een dier, je wil het toch niet op je geweten hebben dat iemand door JOU de rest van zijn leven met brandwonden op zijn hoofd of erger moet rondlopen? Ik snap daar echt helemaal niks van.
En ik vind het eigenlijk te gek voor woorden dat ik hier een maand van tevoren mijn hond niet meer los kan laten lopen, ergens is het natuurlijk mijn probleem dat ze bang is voor vuurwerk maar zo lang rekening moeten houden met onbenullen die niet snappen dat het met oud en nieuw hoort vind ik iets overdreven :') .

Maar met oud en nieuw mag het van mij blijven heur, met het grote voordeel dat het type iq-loos gevaarlijke debielen er zo mooi uitgeselecteerd worden. Natuurlijke selectie op zijn best *D .

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:11

Het idee komt nu van partij voor dieren en dat is wel wat ik verwacht. Als je een partij voor dieren opricht, hoor je ook op te komen voor de dieren!
Dat vuurwerk slecht zou zijn voor huisdieren is niet altijd waar. In de tijd dat ik nog raskatten fokte, ging het merendeel op de vensterbank zitten om de lichtjes te bewonderen. De enkeling die bang was, werd nieuwsgierig door de anderen. Nu heb ik 1 hond en 1 kat over. Deze zijn niet zo bang. Alleen als de hond gestoord wordt door en knal (daar heb ik nu last van)gaat hij tekeer. Maar dat heeft hij ook met onweer.
Toch de dieren die buiten rondlopen, hebben het vaak niet best als er vuurwerk afgestoken wordt.
(Millieuvervuiling is iets waar de politiek even niet mee kan aankomen, nu de snelheid van auto's naar 130 verhoogd wordt.)
Afschaffen? Nee, maar realistische filmpjes laten zien hoe sommige dieren zich gedragen tijdens vuurwerk, doet het ons wel bewust worden. Misschien dat er dan toch een groep mensen is die vrijwillig elders, waar het minder kwaad kan, of zelfs geen vuurwerk af gaan steken.
Persoonlijk vind ik wel/geen vuurwerk geen zaak voor de politiek.

_PatriciaH

Re: Partij voor de dieren wil verbod op vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:19

Ik zou heel graag zien dat het afgeschaft wordt want ons hondje is zoooo versschrikkelijk bang, tuurlijk vind ik het mooi maar de dieren die er zo bang voor zijn wat moeten die wel niet mee krijgen....zit al weken met een doodsbange hond die ik geen seconde alleen kan laten?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:26

Zoek schreef:
Ik zou heel graag zien dat het afgeschaft wordt want ons hondje is zoooo versschrikkelijk bang, tuurlijk vind ik het mooi maar de dieren die er zo bang voor zijn wat moeten die wel niet mee krijgen....zit al weken met een doodsbange hond die ik geen seconde alleen kan laten?

Jou hondje is bang, dus moet een groot gedeelte van deze maartschappij wijken voor dat beest?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:29

eenitraM schreef:
Zoek schreef:

Jou hondje is bang, dus moet een groot gedeelte van deze maartschappij wijken voor dat beest?

Doe niet zo raar?? hoeveel andere beesten zijn er ook niet bang? het gaat niet alleen maar om mijn hond!!
Ik vind vuurwerk ook mooi maar waarom niet een beetje rekening houden met de beesten om ons heen...

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:29

Zoek schreef:

Maar alles waar mensen en dieren bang voor zijn, kan toch niet dan maar afgeschaft worden?
Dat we rekening horen te houden met elkaar ben ik met je eens, maar afschaffen is niet de oplossing.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:36

eenitraM schreef:
Zoek schreef:

Mijn man heeft een tante die blind is aan een oog. Door vuurwerk en nee, ze stak het zelf niet af.
Een collega van me liet een groot gat in haar been zien. Door vuurwerk van een ander. De verminking zal altijd zichtbaar zijn. Vuurwerk kwam in laars terecht.
Mag dat grote deel van de maatschappij wel wijken voor het feit dat mensen voorgoed verminkt raken door de lol van een ander?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:41

Er zijn ook voegangers die aangereden worden door auto's, er worden mensen verminkt door beten van de hond van een ander... Als je 0,0 risico wil lopen moet je je hele leven binnen blijven.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:42

Ersina schreef:
Zoek schreef:

Maar alles waar mensen en dieren bang voor zijn, kan toch niet dan maar afgeschaft worden?
Dat we rekening horen te houden met elkaar ben ik met je eens, maar afschaffen is niet de oplossing.

Ik ben zelf ook erg bang, mag het dan wel afgeschaft worden? :+

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:04

eenitraM schreef:
Mensen vermenselijke dieren. Dieren hoeven niet te spreken.

Jij spreekt niet voor mij. ;)
Veel mensen komt het wel goed uit (o.a. Bleeker) dat dieren niet kunnen spreken. Dan horen ze ze niet schreeuwen wanneer ze weer uitgebuit, mishandeld enz. worden.
Ik hoop dat mensen zoals Bleeker en jij lekker kunnen slapen. :z

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:06

Vjestagirl schreef:
Er zijn ook voegangers die aangereden worden door auto's, er worden mensen verminkt door beten van de hond van een ander... Als je 0,0 risico wil lopen moet je je hele leven binnen blijven.

Omdat er nog meer / andere dingen mis zijn, moeten we andere dingen die niet zo leuk /positief / gewenst zijn, maar zo laten?
Altijd dat ge- "ja maar..." gebruiken om ergens niet iets aan te willen veranderen... ;(

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:09

sflj schreef:
Vjestagirl schreef:

Omdat er nog meer / andere dingen mis zijn, moeten we andere dingen die niet zo leuk /positief / gewenst zijn, maar zo laten?
Altijd dat ge- "ja maar..." gebruiken om ergens niet iets aan te willen veranderen... ;(

Jij vindt het niet zo leuk / positief / gewenst. Andere mensen wel.

Wat je ook doet, er zullen altijd mensen op tegen zijn. Of je nou vuurwerk afschaft, de bio industrie afschaft, fietstourisme verbied... Ik denk dat de hoeveelheid gewonden waarbij het NIET de eigen schuld is in het niet valt tegenover het aantal mensen wat hier plezier aan beleefd.

Het is maar 1 avond per jaar (de rest van de tijd is het verboden en kunnen mensen dus gewoon boetes krijgen). Die ene avond per jaar vind k best kunnen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:12

Ik sla mijn vrouw maar 1x per jaar en vind dat ook wel kunnen. ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:13

sflj schreef:
Ik sla mijn vrouw maar 1x per jaar en vind dat ook wel kunnen. ;)

Groot gelijk. Wel met een riem neem ik aan hé?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:14

Sflj, ik geloof dat eenitraM wel degelijk vind dat we verantwoording moeten nemen, maar niet moeten doordraaien wat betreft het dierenwelzijn.

eenitraM schreef:
Happinez schreef:
ik bedoel dat de PVdD ver gaat eenitraM :)

Eisen stellen aan hun welzijn kunnen dieren niet doen, maar tot een bepaald punt vind ik dat wij die verantwoording moeten nemen naar onze dieren toe.
En dan zeg ik niet dat een kippenboer een flatscreen, banken met heerlijke zitkussens, sfeerlampen & een thermostaat netjes op 20 graden afgesteld moet hebben. Om het vermenselijken maar even mee te nemen.

Sorry :o

Wij moeten idd de verantwoordelijkheid op ons nemen. Maar een gemiddelt mens met gezond verstand weet dat wel. Ik krijg het idee dat dieren van tegenwoordig geen dieren meer mogen zijn!

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:18

Ik ben voor een verbod op vuurwerk voor particulieren.
Als er 1 vuurwerkshow is, is dat ten eerste veel veiliger (ogen en vingers) en ten tweede veel mooier (professioneel) en ten derde beter voor dieren.
Ergens in Amsterdam/Utrecht ofzo.
Hier word bijna geen siervuurwerk afgestoken, enkel rotjes en karbiet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:21

Ik ben het er trouwens mee eens dat we ons best moeten doen voor dierwelzijn, maar ik vind ook dat we daar niet in door moeten slaan. Je kunt niet alles verbieden waar dieren bang voor zijn, zo werkt het nou eenmaal niet.

Hetzelfde geldt voor veiligheid: ik vind dat we er veel aan moeten doen om vuurwerk veilig te maken. Dat houdt dus in: strenge controle's op illegaal vuurwerk, boetes voor te vroeg afsteken, voorlichting over hoe vuurwerk afgestoken dient te worden. Maar verbieden: nee, dat gaat me te ver.

@Dromen: of in Leeuwarden. Of op een wadden eiland? Of Maastricht. 1 centrale show is compleet onrealistisch. Weet je hoeveel mensen er dan besluiten om die ene avond in Utrecht of Amsterdam te gaan zitten? Daar is koninginnedag niets bij.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:33

eenitraM schreef:
Damned schreef:
Is dat vuurwerk dan zo belangrijk voor jou? dat vind ik redelijk zielig hoor...
Elk jaar breken er dieren uit, raken gewond of raken getraumatiseerd, maar nee dat geeft niet natuurlijk, want vuurwerk is toch zo mooi voor ONS om naar te kijken!

En vind jij vuurwerk even belangrijk voor ons als autorijden,kleren en drinken?
Ik denk niet dat we doodgaan of zullen ziek worden mocht er geen vuurwerk meer zijn.
Je moet het wel in het juiste perspectief zien!

Van autorijden ga je dood. Fietsen, patatje oorlog, glas, water, roken, ademhalen. VAN LEVEN ga je dood. Haal dan toch het beste naar boven en geniet van alle mooie dingen?

Ik word bijna depressief van je

Wat egoïstisch van je.
Natuurlijk moeten we genieten van alle mooie dingen; maar alleen als het niemand schaadt.
En nu kan je natuurlijk weer beginnen dat autorijden enz. ook gevaarlijk is en mensen kan verwonden, maar mensen kiezen zelf om met de auto te rijden. om te fietsen. om op het voetpad te lopen. En daar moeten we dan idd rekening mee houden dat we kunnen doodgereden worden.
Maar die dieren kiezen niet of ze nu bang zijn of niet, of ze er bij willen zijn of niet.
Naar hun standpunt wordt niet gekeken, want vuurwerk is toch zo mooi!
Ik dacht dat de mensen hier op bokt dierenvrienden waren, die het beste voor hadden voor (hun) dieren, maar blijkbaar gaat het eigen plezier toch nog altijd voor.... :j

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:37

En wat is er mis met alleen in stadcentra vuurwerk af te steken?
In een aantal buitenlandse steden wordt dat al gedaan, een prachtige vuurwerk show en geen geknal in de buitenwijken dus ook een hoop minder overlast voor de dieren.
(en geen rotjochies die vuurwerk naar dieren gooien)