Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
papagroom schreef:tsja....ik waardeer je goeigheid,,,,,maar denk daar zelf een tikkeltje anders over.....jij hebt je geloof,en ik mijn ongeloof....en we respecteren elkaar daar in...dat is vind ik heel erg mooi.....maar jezelf afvallen......ikweet t niet hoor.
papagroom schreef:tsja....ik waardeer je goeigheid,,,,,maar denk daar zelf een tikkeltje anders over.....jij hebt je geloof,en ik mijn ongeloof....en we respecteren elkaar daar in...dat is vind ik heel erg mooi.....maar jezelf afvallen......ikweet t niet hoor.
Blue_Eyes schreef:papagroom schreef:tsja....ik waardeer je goeigheid,,,,,maar denk daar zelf een tikkeltje anders over.....jij hebt je geloof,en ik mijn ongeloof....en we respecteren elkaar daar in...dat is vind ik heel erg mooi.....maar jezelf afvallen......ikweet t niet hoor.
Ach, goeiigheid... Ik wil gewoon niet oordelen over een ander, want ik sta niet in zijn schoenen. Daarmee val ik mezelf niet af, maar ook een ander niet.![]()
Fijn dat we elkaar daarin kunnen respecteren
papagroom schreef:Om even terug te komen op de OP....zien jullie de kerst mis nou als een cultureel,of een kerkelijk gebeuren?
Een cultureel gebeuren kan en mag natuurlijk ook gewoon in een kerk plaatsvinden.
MamboBeach schreef:Ik begrijp mensen ook nooit die willen trouwen in een kerk en er nooit komen of zijn geweest. Zelf doe ik dat niet maar wat een ander doet moet hij zelf weten...
Andere kant, als iemand zich er goed bij voelt, wie ben ik dan om te zeggen om dat niet te doen...
suuzepuus schreef:Als er een begravenis in de kerk is is het ook echt vreemd als je niet naar binnen gaat. Maar als je zelf begrsaven wordt en dan vanuit de kerk terwijl je er nooit komt is wel vreemd...
mika11 schreef:Het is altijd gebleken dat in tijden van crisis (oorlog, rampen) de kerken weer volstromen.
Dan is het misschien toch wel fijn, als het allemaal waar zou zijn, wat er wordt verkondigd in de kerk.
En zoekt men er troost, veiligheid of wat dan ook.
En ook altijd gebleken dat de kerken weer leegstromen zodra het allemaal weer voor de wind gaat.
Net als met de kersttijd, dan heeft het toch allemaal iets magisch.
Maar na 2 dagen is het wel weer genoeg.
aikon schreef:Ik vier de winter zonnewende (ook wel Yule genoemd) op 21 december. Ben dan ook een heidense.
Babootje schreef:De wijzen of magiers, geleid door een ster. Deze wijzen of magiers waren in feite astrologen uit het oosten (Matheus 2:1,2) Hoewel astrologie tegenwoordig grote populariteit geniet wordt in de bijbel de beoefening ervan ten zeerste afgekeurd (Deuterinomium 18:10-12). Astrologie maakte onderdeel uit van de Babylonische en Assyrische cultuur. Uit Mattheus 2:1-16 blijkt dat de ster de astrologen eerst naar koning Herodes leidde en daarna naar Jezus en dat Herodes Jezus toen wilde doden. Nadat de astrologen vertrokken waren waarschuwde een engel Josef dat nij naar Egypte moest vluchten om het kind te beschermen. Was de ster een teken van God of van iemand die eropuit was Gods zoon te laten ombrengen? En zou god personen die dingen beoefenen die hij niet goedkeurt leiden naar zijn zoon?
Citaat:Is kerstmis een op de bijbel gebaseerd feest? In de bijbel is niet te vinden dat een dergelijk feest door christenen werd gevierd. Er zijn geen aanwijzingen in de bijbel waaruit de exacte geboortedatum van Jezus Christus kan worden herleid. Lukas 2 : 8-11 laat zien dat tijdens de geboorte van Jezus de herders 's nachts in het veld lagen (daar is zelfs een kerstliedje van). Echter was het in de streek waar Jezus is geboren te koud om de nacht op het veld door te brengen en was het gebruik dat de dieren gestald waren. Uit het bijbelverslag wordt vermoed dat Jezus rond oktober is geboren.
Citaat:Zou God een dergelijk feest goedkeuren? Zou hij het niet vreselijk vinden dat zijn zoon wordt gebruikt als onderwerp in een in feite heidens feest. In de bijbel kunnen we op verschillende plaatsen lezen hoe God denkt over afgoderij, i.c. het aanbidden van goden anders dan de allerhoogste. De heidense volken rondom Israel hadden zo hun eigen goden, aanbidding en gebruiken. De Saturnalia is daar 1 van. )
In 2 Korintihers 6 : 14-18 staat: “Kom niet onder een ongelijk juk met ongelovigen. Want wat voor deelgenootschap hebben rechtvaardigen en wetteloosheid? Of wat heeft licht met duisternis gemeen? Welke overeenstemming bestaat er voorts tussen Christus en Belial*? Of welk deel heeft een gelovige met een ongelovige? En welke overeenkomst heeft Gods tempel met afgoden? Want wij zijn een tempel van een levende God, zoals God heeft gezegd ik zal onder hen verblijven en onder hen wandelen en ik zal hun God zijn en zij zullen mijn volk zijn. Gaat daarom uit hun midden vandaan en scheidt u af. En raakt het onreine niet langer aan” “en ik zal u aannemen en gij zult mij tot zonen en dochters zijn”.
NB: Belial (ook: Beliar) is een demon die bekend is het Jodendom, Christendom en Satanisme. (zie Wikipedia voor informatie over Belial)
1 Koritnthiërs 10 schreef:25 U mag alles eten wat er in de vleeshal wordt verkocht; u hoeft niet omwille van uw geweten na te gaan waar het vandaan komt. 26 Immers: ‘Van de Heer is de aarde en haar rijkdom.’ 27 Wanneer een ongelovige u uitnodigt om bij hem te komen eten en u neemt zijn uitnodiging aan, kunt u rustig alles eten wat u aangeboden wordt. Het is niet nodig dat u omwille van uw geweten vraagt waar het vandaan komt. 28 Maar wanneer iemand u erop wijst dat u vlees van offerdieren eet, laat het dan omwille van hem staan. Houd rekening met het geweten. 29 Ik bedoel nu niet uw eigen geweten, maar dat van die ander. Mijn vrijheid wordt door zijn geweten toch niet aangetast? 30 Er is toch niemand die kwaad van mij kan spreken om wat ik eet, als ik God maar voor mijn eten dank? 31 Dus of u nu eet of drinkt of iets anders doet, doe alles ter ere van God. 32 Geef geen aanstoot aan de Joden, aan andere volken of aan Gods gemeente. 33 Ikzelf doe dat ook niet. Ik wil iedereen ter wille zijn, in welk opzicht dan ook; ik zoek niet mijn eigen voordeel, maar dat van alle anderen, opdat ze worden gered.
Citaat:In dit opzicht is het kerstfeest dus letterlijk een schijn heilig feest!![]()
![]()
![]()
Trennie schreef:Mijn zusje gelooft niet en gaat nooit naar de kerk.
Mijn zwager gelooft wel en gaat zo nu en dan naar de kerk.
Hij wilde ook graag vanuit de kerk met haar trouwen en dat hebben ze gedaan.
Een ongelovige en een gelovige die dus vanuit de kerk trouwen.
Hun zoontje is gedoopt.
Ik ben zijn peettante en ik geloof niet en ga anders nooit naar de kerk.
Maar bij zijn doop was mijn rol en functie wel belangrijk in kerkelijke zin.
Zo voelt het voor mij ook, maar dan zonder het geloofsaspect.
Tsja, hoe ga je hier mee om?
Voor ons ongelovigen in de familie, passen we ons aan en doen gewoon mee in de kerk.
Het is hun dag en hun keus.
Dat hebben we te respecteren vind ik.
MamboBeach schreef:Bij welke kerk Mindim? Volgens mij hoef je niet bij elke kerk belijdenis te doen hoor. Ik ken zo veel kinderen die gedoopt zijn waar van er maar 1 ouder het geloof heeft.