Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Christi schreef:Sorry, maar ik heb alle begrip voor die staking. Mensen die hun leven denken dat ze na 40 jaar werken van een welverdiend pensioen mogen genieten moeten nu ineens 2 jaar langer werken. Hier ligt alles plat, er rijd welgeteld 1 bus tussen Antwerpen en Sint-niklaas, treinen rijden niet, de post komt niet vandaag en zelfs enkele winkels zijn hier gesloten.
Het is niet omdat de regering moeite heeft met de besturing van het land dat de gewone burger moet boeten daarvoor!!
Sofy schreef:Ik vind het eigenlijk ergens wel grappig dat nog niemand heeft opgemerkt dat de Belgen dus staken voor het verhogen van de pensioengerechtigde leeftijd naar 62 (!) jaar, waar we in Nederland stilzwijgend de pensioenleeftijd nu al naar 67 (!) jaar verhoogd hebben. Ergens heb ik dus wel een beetje zoiets 'waar klagen jullie nu over, wij moeten nog 5 jaar langer!'. En Belgie en Nederland lijken mij wel redelijk vergelijkbaar, waar eenzelfde vergelijking met Griekenland (vanwege de lagere pensioenen etc) niet op ging.
Tieneke schreef:De gevolgen gaan wel wat verder dan dat. Bv. jongeren die afstuderen moeten nu een volledig jaar wachten tot ze iets van een uitkering kunnen krijgen. Werkloosheidssteun krijg je in die tussentijd niet hoorIk begrijp de staking zeker en ik ben een jonge niet-benoemde ambtenaar waar nog niet eens veel voor verandert.
Tieneke schreef:Dat hangt er maar vanaf. Als je in het onderwijs terecht wil komen zoals ik dat wou, kan je dat niet doen omdat je dan van de ene op de andere dag beschikbaar moet zijn, vaak zelfs op het moment dat ze je bellen. Daarbij liggen hier geen baantjes voor het oprapen.
Dorienn schreef:Probleem is dat bepaalde vakbonden in belgie hier heel sterk staan. je hebt een harde groep stakers, die de werkwillige heel vies bekijken tot hun pensioen indien ze tijdens een staking toch gaan werken. In de krant stond een persoon (NMBS) die heel fier was dat hij in totaal al 120!!! dagen gestaakt had.
Het excuus voor de staking is deze keer dat er weinig overleg gebeurd is. Daar kan ik heeeel misschien nog een beetje inkomen, maar als dat overleg er dan toch komt, dan blijven de stakingen duren. Dat kan er bij mij niet in. Je krijgt wat je wil en dan nog staken??
Het probleem kan niet anders opgelost worden, we worden allemaal ouder, mensen die tot 65 werken zijn eerder uitzondering dan de regel.
Stel dat ze beginnen werken op hun 22e, en met brugpensioen gaan op 55e. Dan heb je 33 jaar gewerkt. Uiteindelijk bereik je de gemiddelde leeftijd van 80, dan leef je nog 25 jaar op de rug van anderen. Elke aap ziet in dat dit niet meer haalbaar is.
Ofwel gaat die verhoging niet door, ofwel kunnen ze over een paar jaar terug gaan staken omdat belgie failliet is of nog in grotere problemen komt.
Als ze echt mijn respect wouden hebben, dan hadden ze in het weekend maar moeten betogen. Geef je vrije dag op, en duw het land niet dieper in de problemen omdat ze uit de problemen willen komen.