België: Staking van donderdag legt het land plat-kan dit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sofy

Re: België: Staking van donderdag legt het land plat-kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 14:24

Ik vind het eigenlijk ergens wel grappig dat nog niemand heeft opgemerkt dat de Belgen dus staken voor het verhogen van de pensioengerechtigde leeftijd naar 62 (!) jaar, waar we in Nederland stilzwijgend de pensioenleeftijd nu al naar 67 (!) jaar verhoogd hebben. Ergens heb ik dus wel een beetje zoiets 'waar klagen jullie nu over, wij moeten nog 5 jaar langer!'. En Belgie en Nederland lijken mij wel redelijk vergelijkbaar, waar eenzelfde vergelijking met Griekenland (vanwege de lagere pensioenen etc) niet op ging.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 21:11

Christi schreef:
Sorry, maar ik heb alle begrip voor die staking. Mensen die hun leven denken dat ze na 40 jaar werken van een welverdiend pensioen mogen genieten moeten nu ineens 2 jaar langer werken. Hier ligt alles plat, er rijd welgeteld 1 bus tussen Antwerpen en Sint-niklaas, treinen rijden niet, de post komt niet vandaag en zelfs enkele winkels zijn hier gesloten.

Het is niet omdat de regering moeite heeft met de besturing van het land dat de gewone burger moet boeten daarvoor!!

Plots.. die theorie is al lang bekend hoor. Ik krijg er gewoon het *** van dat mensen nu doen alsof hun neus bloed en "plots" 2 jaar langer moeten gaan werken.

Dat 2 jaar langer werken is gewoon sowieso nodig. Daar hoeft niet tegen gestaakt worden.
Maar in plaats van extra belastingen zijn er wel andere manieren om te snoeien, zoals hier in dit topic al aangehaald. Dat je daar voor staakt, dat kan ik begrijpen, maar dan hadden we al veel langer op straat moeten gekomen zijn, tijdens de onderhandelingen en hadden we moeten zorgen dat bepaalde partijen wel in de regering bleven. Nu hebben we een regering waar zowat de helft van vlaanderen niet voor gekozen heeft.

Het was wel heel frapant om te zien vandaag, dat -hoewel er geroepen werd dat heel veel openbare instellingen niet gingen werken- het alweer vooral NMBS was die totaal plat lag. Gewoon even roepen dat de rest wel meedoet, als excuus.
Bovendien vond ik de blokkages van de vakbonden op de weg in brussel, totaal over the top. Mensen die dan willen werken, auto nemen, konden nog niet eens naar hun werk..

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 10:23

Ik vind dat ze in belgie nogal snel staken. Staken is normaal een laatste redmiddel, als praten niet meer helpt maar er lijkt hier geen tussenweg te zijn. Met 62 en heel je leven ambtenaar zijn geweest mag je niet klagen denk ik, zeker niet als ik dat vergelijk met de mannen die bij mij op de constructiesite werken, in weer en wind (dus met 26graden of 0-5 graden) op een ijzeren stelling op je rug liggend om te lassen elke dag....10-12uur per dag zijn standaard werktijden bij ons, dan mag je als ambtenaar niet klagen denk ik dan.

Ik moest gistren naar een afscheidsreceptie van een oud collega van Exxon die met pensioen ging (60) en ik heb er 2 uur over gedaan, alles stond vast, en bedankt he vakbonden!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 10:37

Sofy schreef:
Ik vind het eigenlijk ergens wel grappig dat nog niemand heeft opgemerkt dat de Belgen dus staken voor het verhogen van de pensioengerechtigde leeftijd naar 62 (!) jaar, waar we in Nederland stilzwijgend de pensioenleeftijd nu al naar 67 (!) jaar verhoogd hebben. Ergens heb ik dus wel een beetje zoiets 'waar klagen jullie nu over, wij moeten nog 5 jaar langer!'. En Belgie en Nederland lijken mij wel redelijk vergelijkbaar, waar eenzelfde vergelijking met Griekenland (vanwege de lagere pensioenen etc) niet op ging.

Helemaal mee eens!!
Ik heb hier in Belgie al mensen van ver onder de 60 jaar met brugpensioen gezien!!
Reorganisatie bij een bedrijf...iemand van 55 jaar?
Huppakee geven we die toch brugpensioen, Das dus de rest van zijn leven nie meer werken terwijl die persoon daar zeker toe in staat is, hoe krom kan het zijn!!!
Kan dus echt alleen in Belgie denk ik dan.
Dat is in NL ondenkbaar, daar hoor je weinig mensen miepen over pensioen met 65, waar ze in Belgie dus een drama maken van 2 jaar erbij naar 62.

En vergis je niet, het aantal stakingen per jaar ligt hier in Belgie heel wat hoger ook dan in NL
Hoe vaak het wel niet voorkomt dat werknemers en studenten niet op plek van bestemming raken...
Vind het er wel over dit keer...en nee ik ben zeker geen 20 meer.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 10:55

Ach, ik kan me op zich wel voorstellen dat je gaat staken als een situatie slechter wordt dan hij was. Ik vond het alleen grappig om er even op te wijzen dat wij Nl's het nog ' veeeeeeeeeeeeeel erger' hebben ;). Dat betekent niet dat ik automatisch vind dat je dus niet voor je rechten op moet komen. Het excuus 'iemand anders heeft het slechter' betekent immers niet automatisch dat jij het dan ook maar slechter moet hebben.

Maar ik ben het wel met Mist eens: er zijn beroepen buiten ambtenaar die het een stuk zwaarder hebben, dus laat dan juist die beroepsgroepen staken. Maar ja, die krijgen waarschijnlijk flink op hun flikker (of moeten de week daarna dubbel zo hard werken om alles in te halen) dus die laten dat staken wel uit hun hoofd. Wat dat betreft heeft de ambtenaar (en ja, ik ben zelf ook zo'n bureaumedewerker dus ik weet een beetje waar ik het over heb) het wel erg gemakkelijk in verhouding.

Is er geen mogelijkheid de pensioensleeftijd afhankelijk te maken van het aantal gewerkte jaren en de relatieve belasting die je werk levert? Ik vind het namelijk ook niet fair dat ik als hoger opgeleide waarschijnlijk veel minder jaren zal werken dan iemand met een MBO diploma, simpelweg omdat ik meer verdien en dus eerder met pensioen kan plus dat ik pas later de arbeidsmarkt op kom omdat m'n opleiding langer duurt. Niet dat ik graag nog langer dan na m'n 67ste door moet werken, maar ik vind eigenlijk dat een loodgieter of lasser die met hun 18e of 20e al begonnen zijn toch rond hun 60ste zouden moeten kunnen stoppen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:00

Ik vind dat je niet zou moeten staken zo rondom de feestdagen.
Als er hierdoor mensen (bv buitenlandse toeristen) zijn die hierdoor niet naar huis kunnen of mensen (ouderen) die niet naar hun familie kunnen, dan vind ik dat gewoon heel erg verdrietig.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:04

De gevolgen gaan wel wat verder dan dat. Bv. jongeren die afstuderen moeten nu een volledig jaar wachten tot ze iets van een uitkering kunnen krijgen. Werkloosheidssteun krijg je in die tussentijd niet hoor ;) Ik begrijp de staking zeker en ik ben een jonge niet-benoemde ambtenaar waar nog niet eens veel voor verandert.

In een ander land erger is gewoon een belachelijk argument. Dan kunnen we in de Westerse Wereld beter nergens over klagen, want in die en die landen in Afrika is het nog veel erger...

Die kerstkaartjes of -pakjes die nu later bezorgd worden kunnen mij veel minder schelen dan mijn loopbaan/pensioen/uitkering. Mensen die nu nog een pakje moeten krijgen, kunnen er beter aan denken om ze op tijd te bestellen, want als het op 1 dag moet aankomen...

Het tijdstip kan je moeilijk aanklagen. We hebben zo lang op een regering moeten wachten die nu alles wil doordrukken zo snel mogelijk. Staken nà de goedkeuringen heeft weinig zin.

Ik vond trouwens de site http://www.degevolgen.be wel een goeie, gemaakt door de christelijke vakbond ACV.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:06

Mensen die bij hun ouders inwonen (en die hebben een loon hoger dan x) gaan zelfs na dat jaar geen recht meer op een uitkering hebben ...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:06

Tieneke schreef:
De gevolgen gaan wel wat verder dan dat. Bv. jongeren die afstuderen moeten nu een volledig jaar wachten tot ze iets van een uitkering kunnen krijgen. Werkloosheidssteun krijg je in die tussentijd niet hoor ;) Ik begrijp de staking zeker en ik ben een jonge niet-benoemde ambtenaar waar nog niet eens veel voor verandert.

Maar is dat nodig? Je kunt toch een of ander goedkoop baantje nemen en dan solliciteren voor het echte werk?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:09

Dat hangt er maar vanaf. Als je in het onderwijs terecht wil komen zoals ik dat wou, kan je dat niet doen omdat je dan van de ene op de andere dag beschikbaar moet zijn, vaak zelfs op het moment dat ze je bellen. Daarbij liggen hier geen baantjes voor het oprapen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:14

Het had ze gesiert als ze juist een publieksvriendelijke actie hadden gedaan zoals; gratis openbaar vervoer, wat ze in NL soms wel doen.

Ik was gisteren vrij, maar alle stakingen die ik in belgie heb meegemaakt hebben me al veel geld gekost want als ik niet op mijn werk ben/kan komen, dan word ik gewoon niet betaald!
- diverse stakingen havenarbeiders, alle ingangen haven van antwerpen geblokkeerd (voor deze staking had ik overigens wel alle begrip- maar heeft mij en vele anderen veel geld gekost)
- dagenlange stakingen op Total Antwerpen (2009 omdat de operators een loonsverhoging eisden van 10%
poorten geblokkeerd, lieten niemand binnen...dus geen loon voor de +/- 3000 contractors die daar dagelijks werken.
- 2010 stakingen Exxon, poorten geblokkeerd 2dgn

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:19

Maar je kan specifieke stakingen op bedrijven door beslissingen daar niet echt vergelijken met dit. Deze beslissingen gaan op een véél grotere schaal mensen raken dan, met alle respect hoor, in een bedrijf. Alle begrip voor die stakers ook. De gevolgen zijn in dit geval gewoon voor alle middenstanders voelbaar. Ik ben er wel van overtuigd dat er drastische maatregelen nodig zijn, maar dat neemt niet weg dat mensen die het moeilijk hebben, nog meer kans lopen op verarming of dat bv. jonge mensen een veel moeilijkere start van hun volwassen leven tegemoet gaan.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:24

Tieneke schreef:
Dat hangt er maar vanaf. Als je in het onderwijs terecht wil komen zoals ik dat wou, kan je dat niet doen omdat je dan van de ene op de andere dag beschikbaar moet zijn, vaak zelfs op het moment dat ze je bellen. Daarbij liggen hier geen baantjes voor het oprapen.

Mja jij kiest ervoor om in het onderwijs tewerkgesteld te worden, dat is een keuze die je zelfs maakt. En die redenering gaat voor quasi elke andere sector ook op, 3 maanden opzeg zitten weinig bedrijven op te wachten voor starters. Daarom is werken op interim basis erg handig in die periode.

Het grote nadeel t.a.v. .Nl vind ik dat hier niet zoveel "baantjes" zijn, bij jullie kan je vakkenvullen, krantenlopen, ... een loopbaan lijkt daar ook veel vroeger te beginnen al door allerlei extra jobjes die je kan doen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:27

Maar is dat bij jullie niet dan? Wie vullen er bij jullie de vakken en lopen de kranten en folders?

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:27

Um Tieneke, ik gaf juist al aan dat 'iemand anders heeft het slechter' geen excuus is om niet te gaan staken... (of in ieder geval, dat probeerde ik, maar misschien is het niet echt duidelijk).

Overigens vind ik wel dat je zaken een beetje moet kunnen relativeren: ik vind het bijv. onzin om te gaan staken wanneer men zou willen uitbreiden op ontwikkelingssamenwerking, omdat wij er anders in ons loon er honderd euro op achteruit gaan. Dan vind ik 'maar zij hebben het vele malen slechter' wel een goed argument. Maar uitbreiden op ontwikkelingssamenwerking zit er voorlopig niet in denk ik...

Wie doet de zaken als vakkenvullen en krantenlopen dan in Be? Overigens zie ik maar weinig studenten dat soort dingen doen in Nl hoor, dat zijn met name de middelbare scholieren. En vaak merk ik dat mensen die baantjes ook niet willen doen (en dan wel klagen dat je geen werk hebt/kan vinden... tsja, callcenter werk verdient ook hoor!).

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:29

Wel hier zijn dat gewoon banen lijkt het wel, niet mensen die dat voor even doen. Bij ons in de supermarkt is dat gewoon vast personeel dat daar al jaren werkt. Bij jullie zijn dat studenten, jonge mensen en is dat een variabel publiek. Hier zie je enkel tijdens de zomervakantie echt veel variatie omdat ze dan wat jobstudenten aannemen. Maar voor de rest ja ...

Het enige wat je hier kan doen als je iets wil waar je op korte termijn weg kan, is werken via een uitzendkantoor omdat je daar vaak met weekcontracten kan werken.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:36

Probleem is dat bepaalde vakbonden in belgie hier heel sterk staan. je hebt een harde groep stakers, die de werkwillige heel vies bekijken tot hun pensioen indien ze tijdens een staking toch gaan werken. In de krant stond een persoon (NMBS) die heel fier was dat hij in totaal al 120!!! dagen gestaakt had.

Het excuus voor de staking is deze keer dat er weinig overleg gebeurd is. Daar kan ik heeeel misschien nog een beetje inkomen, maar als dat overleg er dan toch komt, dan blijven de stakingen duren. Dat kan er bij mij niet in. Je krijgt wat je wil en dan nog staken??

Het probleem kan niet anders opgelost worden, we worden allemaal ouder, mensen die tot 65 werken zijn eerder uitzondering dan de regel.
Stel dat ze beginnen werken op hun 22e, en met brugpensioen gaan op 55e. Dan heb je 33 jaar gewerkt. Uiteindelijk bereik je de gemiddelde leeftijd van 80, dan leef je nog 25 jaar op de rug van anderen. Elke aap ziet in dat dit niet meer haalbaar is.
Ofwel gaat die verhoging niet door, ofwel kunnen ze over een paar jaar terug gaan staken omdat belgie failliet is of nog in grotere problemen komt.
Als ze echt mijn respect wouden hebben, dan hadden ze in het weekend maar moeten betogen. Geef je vrije dag op, en duw het land niet dieper in de problemen omdat ze uit de problemen willen komen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:38

Dat zijn hier idd gewone banen. Soms doen mensen thuis reclamefolders/krantjes sorteren en bezorgen, maar dat zijn er héél weinig. Ik ken 2 mensen die dat doen en zeker één van de twee is iemand die ook daarbij zijn kinderen in betrekt, puur om het gedaan te krijgen en om zo rond te komen. Schrijnend.

Verder word hier vrij weinig studentenwerk gedaan in vgl. met NL denk ik. Er zijn ook nogal strakke regels voor. Meestal zal dat, denk ik, in de horeca zijn, bandwerk, of op plantages zoals appels of peren plukken.

Over onderwijs: onze regeringen maken ons ook wijs dat er te weinig volk is om les te geven en dan denk je idd daarin te kunnen gaan werken. Niets is minder waar en zelfs nu houden ze die onzin in stand door nog NL'ers naar hier te willen halen om in onze plek voor de klas te staan. Terwijl duizenden leerkrachten gedemotiveerd geraken door thuis te zitten.

Hoezo blijven de stakingen duren? Dat dreigement van NMBS is er geweest, maar ze doen het toch niet, ook al is er niet veel veranderd tegen gisteren..?

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:43

Tsja, hier is ook een gebrek aan leraren, maar wel alleen in bepaalde regio's. In andere regio's is er krimp, dus ook een overschot aan docenten. Maar veel leraren hier uit de omgeving willen niet verhuizen naar de randstad en daar voor een multiculturele klas staan. Ik vind dat een keuze die je mag maken (ergens ook wel begrijpelijk) maar dan vind ik wel dat je je recht op klagen over 'geen werk' verspeelt.
Maar dat zal in Belgie wellicht anders zijn?

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:58

Het probleem hier is dat er vooral een gebrek is aan goede leerkrachten ... Ik hoop dan ook dat de volgende stap wordt het afschaffen van de benoemingen e.d. in het onderwijs. Want amehoela! Daar zouden heel wat anderen in de plaats kunnen komen te staan die wel competent zijn!
Ik heb trouwens zowel als ambtenaar, in het onderwijs, in de privé en als zelfstandige gewerkt. Die laatste twee doe ik nog steeds ;)

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:00

Dorienn schreef:
Probleem is dat bepaalde vakbonden in belgie hier heel sterk staan. je hebt een harde groep stakers, die de werkwillige heel vies bekijken tot hun pensioen indien ze tijdens een staking toch gaan werken. In de krant stond een persoon (NMBS) die heel fier was dat hij in totaal al 120!!! dagen gestaakt had.

Het excuus voor de staking is deze keer dat er weinig overleg gebeurd is. Daar kan ik heeeel misschien nog een beetje inkomen, maar als dat overleg er dan toch komt, dan blijven de stakingen duren. Dat kan er bij mij niet in. Je krijgt wat je wil en dan nog staken??

Het probleem kan niet anders opgelost worden, we worden allemaal ouder, mensen die tot 65 werken zijn eerder uitzondering dan de regel.
Stel dat ze beginnen werken op hun 22e, en met brugpensioen gaan op 55e. Dan heb je 33 jaar gewerkt. Uiteindelijk bereik je de gemiddelde leeftijd van 80, dan leef je nog 25 jaar op de rug van anderen. Elke aap ziet in dat dit niet meer haalbaar is.
Ofwel gaat die verhoging niet door, ofwel kunnen ze over een paar jaar terug gaan staken omdat belgie failliet is of nog in grotere problemen komt.
Als ze echt mijn respect wouden hebben, dan hadden ze in het weekend maar moeten betogen. Geef je vrije dag op, en duw het land niet dieper in de problemen omdat ze uit de problemen willen komen.

Ik geloof dat het 120 keer op 30 jaar was.
Da's 4 keer/ jaar gemiddeld, en hij gaf zelf toe dat dit niet allemaal 1 dag-stakingen waren ...

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=GBK3JUSSO&word=30+jaar