Kim Jong il overleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 10:59

russel schreef:
HC, dat is appels met peren vergelijken..

Vreemd trouwens dat juist jij er voor bent om zo een land vrij te laten?? Wat zie jij voor opties?

Heb jij inzicht in de geest van een Aziaat?? Dat is nou juist iets waar een westerling zich pijnlijk in kan vergissen...
Zo een land op hun eigen eilandje laten is beter dan ze toe te laten...want hervorming moet van binnen uit komen...en het ziet er niet naar uit dat dat gaat gebeuren, aangezien de opvolger net zo is als paps......en zoals al vele landen heeft laten zien, dat dat dan weer net zo of nog erger doorgaat..

Onderdrukking van eigen volk heeft nou niet bepaald ontwikkeling voor ogen...

Als dat laat laat zien dat ze anders willen en hereniging met Zuid Korea, dan is de oplossing in hun eigen hand. Maar zolang zelfs de buurlanden paraat zijn en hun niet vertrouwen, wie zijn wij om dan met vingertje te wijzen en te roepen dat we ons aanstellen??

Je gaat wéér totaal voorbij aan wat ik schríjf.

Wij zouden de wijste moeten zijn, maar mlijkbaar is ´het westen´ net zo kortzichtig als Noord Korea |(

Tant pis.

Ron Paul for President :)*

Dani

Re: Kim Jong il overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:32

Als je een doodsbange kat helpt, wat werkt dan beter?

Dreigen met slaag als-ie niet onmiddellijk naar je toe komt?
Of op je hurken gaan zitten met een snoepje in je hand en wachten tot-ie uit zichzelf naar je toe durft te komen?

Ik zou óók geen enkele toenadering zoeken als ik bang was dat ze mijn land wilden omvormen naar hun idealen en wensen. Want dat wij zo'n streng gereguleerde samenleving niet oké vinden, betekent niet automatisch dat het niet oké ís.

Dan kan je beter met 'm om de tafel gaan zitten en zeggen 'joh, prima als jij je land zo wil regeren, maar denk je niet dat je volk een fatsoenlijke maaltijd verdient?' Bij wijze van spreken, natuurlijk. Constant roepen hoe slecht en gevaarlijk het is, het land veroordelen, en duidelijk laten blijken dat je vindt dat het op JOUW manier zou moeten gaat in ieder geval niet helpen om de situatie te verbeteren.

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 12:00

Wie is die Ron Paul?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:05

Princeps schreef:
Wie is die Ron Paul?

Eén of andere mafketel die zich verkiesbaar wil stellen als president USA. Die heeft totaal niets met dit topic te maken, net zoals de vergelijking met de USA totaal niet in verhouding is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:12

Electra63 schreef:
Princeps schreef:
Wie is die Ron Paul?

Eén of andere mafketel die zich verkiesbaar wil stellen als president USA. Die heeft totaal niets met dit topic te maken, net zoals de vergelijking met de USA totaal niet in verhouding is.

Juist diréct met het onderwerp.
Idem de VS.
De politiek van de VS is de belangrijkste oorzaak voor de huidige situatie :)*

Met Ron Paul als president is de situatie mbt wereldvrede een héél stuk positiever en kan eindelijk eens een begin worden gemaakt met structurele en figuurlijk ontwapenden hulp aan Noord Korea.
Idem mbt Iran, om over de blokkade van en Guantanamo óp Cuba maar te zwijgen. Dat laatste is nl. alsof Duitsland nog steeds West Beveland bezet zou houden met een legerbasis en het dan maar gek vinden dat Cuba de VS niet vertrouwen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:17

DaniBanani schreef:
Dan kan je beter met 'm om de tafel gaan zitten en zeggen 'joh, prima als jij je land zo wil regeren, maar denk je niet dat je volk een fatsoenlijke maaltijd verdient?' Bij wijze van spreken, natuurlijk. Constant roepen hoe slecht en gevaarlijk het is, het land veroordelen, en duidelijk laten blijken dat je vindt dat het op JOUW manier zou moeten gaat in ieder geval niet helpen om de situatie te verbeteren.

_/-\o_

Wij weten het toch ´beter´?
Laten wíj dat dan laten zien :)*

Mbt het eventuele gevaar is het westen voor hen een veel groter gevaar dan zij voor ons.
Met onze redenering dat we hen uit verdediging mogen ´ontwapenen´ is het nét zo goed hun recht om óns preventief uit verdediging aan te vallen :)*
Beter de wijste zíjn; met daden.

Laat die ameikanen hun trots op hun grootste knuppel maar inslikken. Je krijgt wat je beloont. Dat ligt op een ruiterforum wat moeilijk want de ruiterij rijdt nog steeds algemeen met dwangmiddelen, maar dat maakt het feit niet anders.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:28

Huertecilla schreef:
Electra63 schreef:

Juist diréct met het onderwerp.
Idem de VS.
De politiek van de VS is de belangrijkste oorzaak voor de huidige situatie :)*

Met Ron Paul als president is de situatie mbt wereldvrede een héél stuk positiever en kan eindelijk eens een begin worden gemaakt met structurele en figuurlijk ontwapenden hulp aan Noord Korea.
Idem mbt Iran, om over de blokkade van en Guantanamo óp Cuba maar te zwijgen. Dat laatste is nl. alsof Duitsland nog steeds West Beveland bezet zou houden met een legerbasis en het dan maar gek vinden dat Cuba de VS niet vertrouwen.

Ik vind Ron Paul (en iedereen van de Tea-Party) een idioot en een gevaar voor de wereldvrede/economie, maar dat heeft helemaal niets te maken met de situatie in Noord-Koreau en dan vooral m.b.t. mensenrechten en democratie. Het is een diktatuur en dat is altijd onmenselijk, kort samengevat.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:32

Huertecilla schreef:
DaniBanani schreef:

_/-\o_

Wij weten het toch ´beter´?
Laten wíj dat dan laten zien :)*

Mbt het eventuele gevaar is het westen voor hen een veel groter gevaar dan zij voor ons.
Met onze redenering dat we hen uit verdediging mogen ´ontwapenen´ is het nét zo goed hun recht om óns preventief uit verdediging aan te vallen :)*
Beter de wijste zíjn; met daden.

Laat die ameikanen hun trots op hun grootste knuppel maar inslikken. Je krijgt wat je beloont. Dat ligt op een ruiterforum wat moeilijk want de ruiterij rijdt nog steeds algemeen met dwangmiddelen, maar dat maakt het feit niet anders.

Kan je nou nooit eens bij het onderwerp blijven? Je plaatst in ieder topic altijd vergelijkingen die totaal niets met het onderwerp te maken hebben. En vooral doe jij heel veel aannames en dat is nooit handig in een discussie.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:44

Electra63 schreef:
Het is een diktatuur en dat is altijd onmenselijk, kort samengevat.

en incorrect samengevat.
Een verlicht despoot is het beste wat een volk kan hebben in een niet egalitaire samenleving.

In Noord Korea is daar geen sprake van, doch daarbij hebben we als we onszelf humaan noemen de plícht om te hélpen.
Niet het recht de blokkeren en chanteren. Daarmee veregeren wíj het leed van de bevolking |(

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:47

Electra63 schreef:
Ik vind Ron Paul (en iedereen van de Tea-Party) een idioot en een gevaar voor de wereldvrede/economie, maar dat heeft helemaal niets te maken met de situatie in Noord-Koreau en dan vooral m.b.t. mensenrechten en democratie.

Dat heeft het diréct.
Ron Paul e.a. willen conflictvermijden.
De afgelopen drie ameikaanse presidenten zijn een hele serie oorlogen begónnen en de achteban wil het liefts Iran en NoordKorea ook aanvallen. Uit ´zelfverededing´ uiteraard.

Beetje als een doelman die een supporter achter het hek op de grond in elkaar schopt omdat er aanwijzingen waren dat hij van plan was het veld op de komen....

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:47

Electra63 schreef:
Het is een diktatuur en dat is altijd onmenselijk, kort samengevat.

Vind jij.
Dat hóeft helemaal niet zo te zijn.

Ik geef toe dat dictators niet positief bekend staan en dat het vaak samenhangt met oneerlijke besluiten en wreedheden. Maar dat is níet inherent aan een dictatuur, dat ligt aan de dictators in kwestie. Het basisprincipe van een alleenheerser is zeker niet per definitie onmenselijk, want ook dan kunnen er goede beslissingen voor het volk genomen worden en kunnen mensenrechten in acht worden genomen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:56

Goh,
Ik hoor graag welke burgers het onder welke dictators "goed" hebben. Met goed bedoel ik: geen ondervoeding, recht op onderwijs en zorg, geen martelingen/folteringen door politie en/of militairen en vooral vrijheid van geloof, toegang tot media en vrijheid van sexuele voorkeur. Ik ben zeer benieuwd.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:13

Je leest niet goed.

Ik zeg toch dat ze niet goed bekend staan?
Alleen zijn de dingen die jij noemt niet INHERENT aan een dictatuur. Als ík alleenheerser zou zijn dan zou ik martelingen niet oké vinden, jij waarschijnlijk ook niet. Wij zijn geen dictators, maar dat toont al aan dat het niet zo is dat alleenheerser = rottigheid. Het kán anders.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:25

DaniBanani schreef:
Je leest niet goed.

Ik zeg toch dat ze niet goed bekend staan?
Alleen zijn de dingen die jij noemt niet INHERENT aan een dictatuur. Als ík alleenheerser zou zijn dan zou ik martelingen niet oké vinden, jij waarschijnlijk ook niet. Wij zijn geen dictators, maar dat toont al aan dat het niet zo is dat alleenheerser = rottigheid. Het kán anders.

Op deze manier kan ik niet discussiëren.
Onder een dictatuur hoeven er geen martelingen te gebeuren, maar in de praktijk gebeurt het wel. Zoiets?
Een dictatuur = alleenheerser, met als gevolg: geen inspraak voor de bevolking, dus geen vrijheid.

Verder lijkt het mij erg off-topic.
Ik ben benieuwd hoe het zich verder gaat ontwikkelen in Noord-Koreau en wat de gevolgen zijn voor de burgers en voor de rest van de wereld.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 15:48

Wat inherent aan een dictatuur is, dat is dat er nooit ruimte zal zijn voor dissidenten en dat die andersdenkenden altijd een gevaar vormen voor het voortbestaan van de dictatuur. De consequenties daarvan laten zich raden. Een dictator kan alleen op zijn plaats blijven als alle potentiele bedreigingen, uit welke hoek dan ook, de kop worden ingedrukt (om het subtiel te zeggen). Het verschil tussen N-Korea en de VS vind ik vanuit die visie niet zo groot. Het zijn twee doodsbange katten, ieder op hun eigen manier.

De hamvraag is wat de oorzaak is van de angst. Als dat slechts de van buitenaf komende terreur is, kan het worden opgelost dmv het wekken van vertrouwen en het stoppen van die terreur. Dat kan echter alleen wannneer aan de volgende voorwaarden is voldaan:
- andere interne en externe factoren spelen geen rol in de angst
- de situatie bestaat niet al zo lang dat de angst zich heeft omegzet in een structurele persoonlijkheids- / gedragsverandering
- degene die de kat heeft banggemaakt is zelf niet bang voor de kat en heeft zelf voldoende vertrouwen in een goede afloop.

Aan geen van de drie voorwaarden is voldaan. Bovendien wordt vergeten dat het juist de VS is, die in al zijn hoogmoed eigenlijk wil verbergen dat het bang is voor "vijanden" uit alle hoeken, van alle soorten en maten. De VS leeft continu met een geindoctrineerd vijandsbeeld. Zijn het niet de communisten, dan zijn het wel de moslims. Daar kunnen we van alles over zeggen, maar 1 ding is zeker aanwezig: angst.

En twee doodsbange katten kunnen een aantal dingen doen:
- vechten
- wegrennen

Samen om tafel zitten zal niet gauw in ze opkomen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 11:02

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 21:58

Ze hebben een diktator en die wil alleenrecht en alleenheersing, desnoods ten koste van de bevolking, want het gaat niet om het land, maar om zijn ego...en dat is idd erg triest.

Zoals ik Koreanen ken, is het een vredelievend, zachtaardig volk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 10:39

russel schreef:
Zoals ik Koreanen ken, is het een vredelievend, zachtaardig volk.

Dus waarom zou je diee de hoek in blijven trappen door blokkades en hun leider onder druk zetten en chanteren?
Die leider gaat echt niet overstag want niet híj maar zijn volk lijdt eronder.

WIJ als westen houden hen in hun isolement, wabr wij zijn toch de wijste? Dan behoren we te weten dat íemand de eersts stappem moet doen en dat dit de NoordKoraanse leiding niet zal zijn.

Daarbij hoéven wij als europa de VS niet te volgen :)*
Je krijgt wat je beloont en dat is de VS met hun ´Grootste Knuppel´-filosofie in het belang van hun militair industrieel complex totaal vreemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 11:29

Zoals ik al zei, er zit een wezenlijk verschil in mentaliteit en cultuur tussen de Noord en Zuid Koreanen....alles vanwege jarenlange verschil in levensovertuigingen en moraal.

De Oostduitsers zijn ook nog steeds anders dan de Westduitsers en dat verschil is weinig omdat die niet in een militaristische diktatuur hebben geleefd.

Hoe wil jij een westerse regering bij de Noord Koreanen op de stoel gaan zetten??

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:00

Niet. Als ik HC goed begrijp is dat nu net het hele punt. Waarom zou er daar een westerse regering moeten komen? Het is hun land, dan mogen ze ook zelf invullen hoe ze dat willen besturen. Juist omdát de V.S. en andere landen zo graag willen dat er daar een westerse regering komt blijft Noord-Korea zich bewapenen en versterken, en blijven ze zo geïsoleerd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:12

DaniBanani schreef:
Niet. Als ik HC goed begrijp is dat nu net het hele punt. Waarom zou er daar een westerse regering moeten komen? Het is hun land, dan mogen ze ook zelf invullen hoe ze dat willen besturen.

Is dat niet exact wat wij met onze normen en waardes over vrijheid betogen?

Citaat:
Juist omdát de V.S. en andere landen zo graag willen dat er daar een westerse regering komt blijft Noord-Korea zich bewapenen en versterken, en blijven ze zo geïsoleerd.

en dat is deel twee van de huidige wereldtirannie van de VS.

Kijk naar Vietnam.
Noord Vietnam is gewoon compleet en totaal illegaal aangevallen door de VS onder het volstrekt 8)7 argument van westerse vrijheid verdedigen tegen de agressie van het communisme.
Na wellicht wel 3 miljoen doden was héél Vietnam communistisch. De ramp compleet?
Het is nog steeds communisistisch en doet het +:)+ zonder enige bedreiging te zijn voor de regionale vrede, laat staan dewereldvrede in tegenstelling tot de VS die sindsdien twee landen meer in puin gebombardeerd hebben en staan te tráppelen om de wereld tegen Iran en Noord Korea te verdedigen...
De :o van de Nato in Libië vergeet ik gemakshalve.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:05

Huertecilla schreef:
Electra63 schreef:
Ik vind Ron Paul (en iedereen van de Tea-Party) een idioot en een gevaar voor de wereldvrede/economie, maar dat heeft helemaal niets te maken met de situatie in Noord-Koreau en dan vooral m.b.t. mensenrechten en democratie.

Dat heeft het diréct.
Ron Paul e.a. willen conflictvermijden.
De afgelopen drie ameikaanse presidenten zijn een hele serie oorlogen begónnen en de achteban wil het liefts Iran en NoordKorea ook aanvallen. Uit ´zelfverededing´ uiteraard.

Beetje als een doelman die een supporter achter het hek op de grond in elkaar schopt omdat er aanwijzingen waren dat hij van plan was het veld op de komen....

Ehm.. welke oorlog is obama begonnen? Heeft hij juist niet de laatste soldaten uit irak gehaald? En zijn die republikeinen die juist niet begonnen? (En zijn de tea party geen republikeinen?)

Die lui van de tea party zijn gelovige idioten. Als ik alleen al hoorde wat Sarah Palin aan onzin en totale onwaarheden uitkraamde.. nee dank je, dat hoef ik niet aan het hoofd van een land met die macht, doe mij maar iemand die wel kan nadenken en niet alleen maar populistisch is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:11

Tessa,ik sluit mij bij jou aan.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:27

Ik heb een aantal interviews van Ron Paul bekeken, en hij is bijvoorbeeld tegen de doodstraf en ook niet per definitie anti-abortus of anti-homohuwelijk. Hij persóónlijk wel, maar hij vind ook dat anderen daar enige vrijheid in mogen hebben. Valt dus nog wel mee met dat 'gelovige idioot'.

Democraten praten net zo goed in hun eigen straatje, zijn net zo goed populistisch; alleen voor een ander deel van de populatie. Een deel dat meer lijkt op onze populatie, denk ik, waardoor wij snel meer hebben met die Democraten. Maar dat geldt niet per sé voor de Amerikanen zelf.

En om élk lid van de tea party te bestempelen als gelovige idioot en te denken dat Sarah Palin representatief is voor hen allen, vind ik behoorlijk kortzichtig. Dan kan je ook zeggen dat álle Democraten slecht zijn omdat Johnson destijds enorme blunders heeft begaan met de Vietnamoorlog.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:08

DaniBanani schreef:
Ik heb een aantal interviews van Ron Paul bekeken, en hij is bijvoorbeeld tegen de doodstraf en ook niet per definitie anti-abortus of anti-homohuwelijk. Hij persóónlijk wel, maar hij vind ook dat anderen daar enige vrijheid in mogen hebben.

Bijvoorbeeld.

Ook niet vóór Iran met een kernbom, maar wel tegen zwaaien met een grote stok als middel om te krijgen wat je wil.

De man is vóór de VS maar tégen dat ´verdedigen´ door wereldwijd staatsterrorisme.

Exact wat de wereld nodig heeft mbt de VS politiek naar Noord Korea.