Waarom zó weinig nuance?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Waarom zó weinig nuance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 04:02

Ben ik even blij dat ik vegotariër ben :)

Sorry hoor, maar ook al zit je psychisch in de knoop, een schaapdoodmartelen is nou niet echt iets cultureel verantwoords hoor. Dat schaap viel hen zeker aan? Yeah right, nee, als je zo ver heen bent moet je per direct terug naar waar je vandaan kwam. En er moet eens even gekeken worden naar het beleid daar.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 09:21

Jeetje mina zeg..

Echt, waarom lijkt iedereen te denken dat een reden gelijk staat aan een excuus?

Dat iemand psychisch kapot zit is een reden. Betekent niet dat-ie vrijgesproken hoeft te worden, wel dat de persoon zichzelf niet is en niet te vergelijken is met jij en ik die wél bij volle verstand zijn.

Dat soldaten afgrijselijke dingen zien, dag in dag uit, jarenlang, is een reden. Het praat het niet goed, het is niet dat ze dan toestemming hebben om een schaap dood te slaan, het is wel een VERKLARING. En natuurlijk moeten ze daar weggehaald worden, verdienen ze straf - maar ze verdienen niet een gruwelijke dood.

En ik vind het ook zó slap om te zeggen "Ja maar niet iedereen in diezelfde situatie handelt zo dus zijn ze gewoon volledig verantwoordelijk!"

Tuurlijk. Dat heeft ook alles te maken met opvoeding en persoonlijkheid. Niet alle mensen zijn hetzelfde, en gelukkig maar. Dat zie je hier al - IK vind dat nuance best erg belangrijk is, een ander denkt mij -op basis van één bericht ;)- zo goed te kennen dat ze zeker weten dat ik een volkomen gebrek aan empathie heb.

Ik zie dat net effe anders, maar respecteer dat die persoon een ander referentiekader heeft. Zelfde situatie, ander gedrag.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:37

Door het gebrek aan nuance en het trekken van te snelle conclusies lees ik de reacties op verschillende nieuwssites al niet meer. In plaats van een discussie of berichten van toegevoegde waarde, is het commentaar om te huilen. Bij bijvoorbeeld een verkeersongeval is er direct "te hard gereden" of "niet uitgekeken" of "een oudje achter het stuur" terwijl deze info nog niet beschikbaar is en erg kwetsend kan zijn voor de betreokkenen.

Of is dit nu een te snelle ongenuanceerde conclusie van mij? :? ;)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:38

Wat mij betreft gaat het niet om of en hoe zeer iemand geschokt kan, wil of mag zijn.... Maar om wat de dader vervolgens wordt toegewenst. Ik zie daar nogal vaak tegenstrijdigheden in!

Ik lig wakker van de filmpjes van o.a. een doodgeknuppeld schaap, maar mij zul je niet horen roepen dat de dader doodgeknuppeld moet worden. Als je dat wel roept, heeft altijd IEMAND wel weer het recht om te roepen dat jij dan op jouw beurt OOK weer dodgeknuppeld moet worden. Domino-efect.

Ik vind het jammer dat het verschil niet gemaakt wordt tussen wat je van de daad vindt, en wat er volgens jou met de dader moet gebeuren. Want dat is in mijn ogen wat de discussie zou moeten zijn.

En een reden is inderdaad niet hezelfde als een excuus, helaas maakt niet iedereen dat onderscheid. Een reden is een feitelijk iets: hoe komt iemand tot zijn daad. Een excuus is een vrijwaring: het goedpraten van de daad. Daar zit een essentieel verschil tussen!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:54

Ja dat doe ik dus ook niet. Ik heb mijn mening over de daad op zich en verder niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:34

Mindfields schreef:
Vjestagirl, wat nu als iemand jouw paard iets aandoet. Stel je dat even voor, zijn keel wordt doorgesneden bijvoorbeeld. Hoeveel nuance zou jij op kunnen brengen?

De eerste keer dacht ik: waarom? waarom zou een mens een paard zomaar willen doden?
Pas de keren daarna dacht ik: vieze, vuile klootz*k. Omdat ik nu het antwoord op de vraag wist: voor de fun, de kick.

Nuance is een stuk bescherming. Als je alle slechte dingen die gebeuren ziet als het "immanente kwaad", dan ga je eraan onderdoor, dan ga je kapot.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:56

DaniBanani schreef:
Jeetje mina zeg..

Echt, waarom lijkt iedereen te denken dat een reden gelijk staat aan een excuus?

Dat iemand psychisch kapot zit is een reden. Betekent niet dat-ie vrijgesproken hoeft te worden, wel dat de persoon zichzelf niet is en niet te vergelijken is met jij en ik die wél bij volle verstand zijn.
Als je de laatste berichten van mick75 en mij had gelezen zie je ook dat de conclusie die we allebei deels trekken er ook op neer komt dat de daad op zich verachtelijk is, maar dat de dader niet altijd 100% op dezelfde manier hoeft te denken als een 100% goed denkende stereotype nederlander.
We trekken de conclusie allebei op een andere manier, maar feitelijk kan je zeggen dat we het grotendeels met je eens zijn.. dus ga alsjeblieft niet dit soort dingen typen als je niet de moeite neemt om de reacties door te lezen, dat vind ik namelijk een beetje ongenuanceerd typen hoe geweldig je bent omdat je 'de enige bent dit dit vind' en andere berichten domweg negeren. Ergens zelfs nog een beetje beledigend.. we nemen niet voor niks de moeite om te reageren op je topic..
Ik zal het belangrijke stuk uit mijn bericht even quoten: (Het is wel de korte conclusie van een lang verhaal, dus licht uit z'n context gerukt)
Tessa_1 schreef:
Toch, blijf ik vinden dat het resultaat van een daad best verachtelijk mag worden genoemd, want dat is het immers ook, ook al heeft de dader problemen of een goede reden, het resultaat blijft verachtelijk. Er blijft nog steeds een schaap doodgemept, dat gepeste kind heeft nog steeds een geestelijke klap opgelopen die het niet verdient heeft.
Wat er als straf gegeven wordt aan de dader als blijkt dat er bepaalde redenen achter zitten is dan weer deel twee, dan zou je namelijk TBS kunnen geven ipv 10 jaar cel, of na kunnen denken over verzachtende omstandigheiden.. maar dat veranderd niks aan wat er gebeurd is en wat dus het resultaat van de daad was, wel aan hoe je eventueel de dader aan gaat pakken.

gummie schreef:
Wat mij betreft gaat het niet om of en hoe zeer iemand geschokt kan, wil of mag zijn.... Maar om wat de dader vervolgens wordt toegewenst. Ik zie daar nogal vaak tegenstrijdigheden in!

Ik lig wakker van de filmpjes van o.a. een doodgeknuppeld schaap, maar mij zul je niet horen roepen dat de dader doodgeknuppeld moet worden. Als je dat wel roept, heeft altijd IEMAND wel weer het recht om te roepen dat jij dan op jouw beurt OOK weer dodgeknuppeld moet worden. Domino-efect.

Ik vind het jammer dat het verschil niet gemaakt wordt tussen wat je van de daad vindt, en wat er volgens jou met de dader moet gebeuren. Want dat is in mijn ogen wat de discussie zou moeten zijn.

En een reden is inderdaad niet hezelfde als een excuus, helaas maakt niet iedereen dat onderscheid. Een reden is een feitelijk iets: hoe komt iemand tot zijn daad. Een excuus is een vrijwaring: het goedpraten van de daad. Daar zit een essentieel verschil tussen!
Mee eens! :)
Mensen hebben nou eenmaal de neiging om wat ze van de daad vinden op de dader te projecteren (verachtelijk, dus dader is verachtelijk). De volgende stap in dat proces is in veel gevallen het iets aan willen doen van de dader.. en dat ligt inderdaad eigenlijk los van wat er staat in het topic, namelijk dat wat er gebeurd is. (Want tenzij ik eroverheen heb gelezen staat er niet: Bedenk 100 verschillende manieren om deze dader te straffen, hoe gruwelijker, hoe beter.. :P)

Mindfields schreef:
Ja dat doe ik dus ook niet. Ik heb mijn mening over de daad op zich en verder niet.
+:)+

Gini schreef:
Nuance is een stuk bescherming. Als je alle slechte dingen die gebeuren ziet als het "immanente kwaad", dan ga je eraan onderdoor, dan ga je kapot.
Daar heb je inderdaad ook een interessant punt! Maar als het bescherming is, waarom laten al die mensen dan die bescherming vallen en geven ze zo'n reactie?
Of geven ze juist zo'n reactie om even opgelucht te zijn en wat angst/frustratie over het gebeurde kwijt te kunnen, zodat ze er daarna voor zichzelf wel weer genuanceerd over na kunnen denken?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:00

Ik denk dat het merendeel puur gefrustreerd is en dat wil uiten ja. Bij mij is dat in elk geval wel zo. Je staat machteloos, hebt de juiste woorden niet voorhanden en bent kwaad, verdrietig, etc. Van de week een foto op facebook van een 9 jarig jochie dat onthoofd is, heel bruut, vanwege het geloof. Ja dat haalt mijn moedergevoel naar boven, ik stel me voor hoe het zou zijn als mijn zoontje zoiets zou gebeuren, nou dan is elke nuance weg hoor kan ik je vertellen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:38

Tessa_1 schreef:
Gini schreef:
Daar heb je inderdaad ook een interessant punt! Maar als het bescherming is, waarom laten al die mensen dan die bescherming vallen en geven ze zo'n reactie?
Of geven ze juist zo'n reactie om even opgelucht te zijn en wat angst/frustratie over het gebeurde kwijt te kunnen, zodat ze er daarna voor zichzelf wel weer genuanceerd over na kunnen denken?

Frustratie idd, gecombineerd met het anonieme internet. Mensen die typen, voordat ze nadenken.
Ik ben geen ijskonijn, toen ik het topic over het doodgeslagen schaap eerst las, kookte mijn bloed ook. Velen klikken dan meteen op 'nieuw antwoord' en plaatsen hun gevoelens rechtstreeks op het internet. Ik heb het topic even afgesloten, heb erover nagedacht, proberen nuanceren, een context te geven over het hoe en waarom. En dan plaats ik een reactie. Dat maakt niet dat ik er volledig vrede mee heb, of laat staan dat ik de actie goedkeur, maar door het in een groter licht te zien, kan ik het abolsute kwade wel afzwakken.

En als het mij emotioneel echt te boven gaat (zoals berichten over kindermishandeling), dan besluit ik gewoon niet te reageren. Het desbetreffende kind heeft er op dat moment ook niets meer aan dat half Nederland zijn of haar ouders doodwenst.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:56

Vjestagirl schreef:
Ik vind het ook niet maar een schaap waar niemand een band mee heeft, maar ik snap niet dat mensen reageren alsof ze er weet ik het wat mee hebben meegemaakt.

Het aan gort slaan van een muur is niet hetzelfde. Voor veel jongens zal dat wel werken. Voor die ene die toch al een beetje labiel was etc. misschien niet. De hersenen van dat soort mensen werken zo anders dat wij het ons gelukkig niet voor kunnen stellen. Maar dat wil niet zeggen dat dat niet meespeelt in de beslissing om dit te doen.

Het feit DAT ze de beslissing maken om het te doen, daar is geen nuance voor te vinden. Echt niet. Je kunt alles wel recht proberen te breien wat krom is, maar zo werkt het niet. Er zijn dingen die gewoon echt geen begrip verdienen.
Laatst bijgewerkt door Langcara op 14-12-11 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:58

mick75 schreef:
Mindfields, heb jij dan vanavond geen bio-plofkip, karbonaad of biefstuk of zo, dat in donkere, verre stallen een kort en gruwelijk leven heeft gehad maar wel verdoofd was voor het slachten, dat onherkenbaar versneden is al voordat het in de supermarkt of bij de slager in de etalage terecht kwam op je bord gehad? Is het niet een heel klein beetje hypocriet om je druk te maken over een enkel schaap dat toevallig gefilmd is (zichtbaar gemaakt) en de volgende dag gewoon weer een stukje onherkenbaar dier in je winkelmandje te gooien? Waarvan er as we speak zoveel duizend bij de slachthuizen staan te wachten op hun einde morgen? Maar wel een verdoofd einde, dus is het helemaal goed verder. Als we het maar niet hoeven zien en liefst ook niet hoeven te herkennen als ooit dier geweest zijnde.

Aha, jij bent er zo een. Zo eentje die vindt dat alles poedersuiker dat gebeurt maar goedgevonden moet worden omdat er nog meer poedersuiker dingen gebeuren. Ik zou het liever andersom zien. Dat het overal uitgebannen werd. Ja, ook bioindustrie!

Ik vind het zo'n slap excuus om het ene niet te veroordelen omdat het andere "immers oók al gebeurt". Dan kunnen we alle oliebol wel toestaan.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:02

Tessa_1 schreef:
Wel vind ik dat je niet zover kunt gaan als proberen het helemaal goed te praten, want het is immers gebeurd, maar je moet wel zover kunnen gaan dat je voor iets onbeschaafds toch een beschaafde straf kan geven, maar wel een terechte straf. Want als je het heel feitelijk bekijkt heeft niemand er wat aan als je je 'verlaagd' (voor jouw gevoel dan) tot het niveau wat je zelf veroordeeld..

Stel dat ik hier neerzet dat ik iemand die een dier, kind of mens doodmartelt dat die ook doodgemarteld moet worden, dan vind ik nog altijd niet dat ik me verlaag tot hetzelfde niveau. Ik mag dat vinden. Het doen, het ten uitvoer brengen, dat is nog altijd heel wat anders dan slechts mondeling of schriftelijk uiting geven aan het diepst van je gevoel. Dus als ik vind dat die schapenmoordernaars doodgeknuppeld mogen worden, ik niet zo min ben als zij. Want ik dóe het nog altijd niet, en zij wel! Dat is nogal een verschil.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:06

Langcara schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik vind het ook niet maar een schaap waar niemand een band mee heeft, maar ik snap niet dat mensen reageren alsof ze er weet ik het wat mee hebben meegemaakt.

Het aan gort slaan van een muur is niet hetzelfde. Voor veel jongens zal dat wel werken. Voor die ene die toch al een beetje labiel was etc. misschien niet. De hersenen van dat soort mensen werken zo anders dat wij het ons gelukkig niet voor kunnen stellen. Maar dat wil niet zeggen dat dat niet meespeelt in de beslissing om dit te doen.

Het feit DAT ze de beslissing maken om het te doen, daar is geen nuance voor te vinden. Echt niet. Je kunt alles wel recht proberen te banketstaaf wat krom is, maar zo werkt het niet.

De daad zelf wordt ook niet goedgepraat nog wordt daar een poging tot gedaan in haar bericht als je goed leest, er wordt alleen verklaard waarom ze het mogelijk zouden kunnen doen, en dit houdt niet meteen in dat ze het effect of de beslissing om het te doen dan ook goedkeurt.. :+
Je kunt best iets vreselijk of verachtelijk vinden, maar toch kunnen beredeneren wat de dader er mogelijk toe gezet heeft.. Dat zijn namelijk twee verschillende dingen en kijken naar de mogelijke reden hoeft dus niet automatisch het gevolg goed te praten.. :)

En als je t toch niet gaat uitvoeren, waarom dan roepen? Het enige wat je ermee bereikt is dat je anderen mogelijk op ideeën brengt..
Als je toch niet van plan bent het uit te voeren, waarom dan niet gewoon roepen dat die figuur de rest van z'n leven de cel in moet?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:12

Tessa_1 schreef:
De daad zelf wordt ook niet goedgepraat nog wordt daar een poging tot gedaan in haar bericht als je goed leest, er wordt alleen verklaard waarom ze het mogelijk zouden kunnen doen, en dit houdt niet meteen in dat ze het effect of de beslissing om het te doen dan ook goedkeurt.. :+
Je kunt best iets vreselijk of verachtelijk vinden, maar toch kunnen beredeneren wat de dader er mogelijk toe gezet heeft.. Dat zijn namelijk twee verschillende dingen en kijken naar de mogelijke reden hoeft dus niet automatisch het gevolg goed te praten.. :)

Maar wat ik zeg, wat het ook geweest zou mogen zijn wat de dader ertoe heeft aangezet, het is toch nooit genoeg om enigszins begrip op te brengen, om er minder woest om te zijn.
Tessa_1 schreef:
En als je t toch niet gaat uitvoeren, waarom dan roepen? Het enige wat je ermee bereikt is dat je anderen mogelijk op ideeën brengt..
Als je toch niet van plan bent het uit te voeren, waarom dan niet gewoon roepen dat die figuur de rest van z'n leven de cel in moet?

Daar zou ik niet mee zitten, als ik anderen op ideeen breng om het tot uitvoer te brengen. Ik acht het niet waarschijnlijk. De daders bevinden zich altijd veilig ver weg van de beschaafde wereld. En als hen toch een wraakactie mocht overkomen, dan is dat eigenlijk het gevolg van hun eigen daad en niet van de verwensing van iemand anders.

Mindfields schreef:
Ik denk dat het merendeel puur gefrustreerd is en dat wil uiten ja. Bij mij is dat in elk geval wel zo. Je staat machteloos, hebt de juiste woorden niet voorhanden en bent kwaad, verdrietig, etc. Van de week een foto op facebook van een 9 jarig jochie dat onthoofd is, heel bruut, vanwege het geloof. Ja dat haalt mijn moedergevoel naar boven, ik stel me voor hoe het zou zijn als mijn zoontje zoiets zou gebeuren, nou dan is elke nuance weg hoor kan ik je vertellen.

En dat vind ik dus heel begrijpelijk. Maar dat mensen jou erom zouden veroordelen omdat je daar uiting aan geeft, dat vind ik absurd. Een jongetje onthoofd??????? Dat nieuws is mij ontgaan. Dat vind ik eigenlijk niet erg, ik zou willen dat dergelijk nieuws altijd mij zou ontgaan, het zou beter voor mij zijn.

IK ben mijn geloof in deze wereld kwijt. Er gebeuren dingen die voor mij onacceptabel zijn, die ik niet kan bevatten en verwerken. Het maakt dat ik het gevoel heb dat ik hier eigenlijk niet thuis hoor.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 20:20

Tessa_1 schreef:
Als je de laatste berichten van mick75 en mij had gelezen zie je ook dat de conclusie die we allebei deels trekken er ook op neer komt dat de daad op zich verachtelijk is, maar dat de dader niet altijd 100% op dezelfde manier hoeft te denken als een 100% goed denkende stereotype nederlander.
We trekken de conclusie allebei op een andere manier, maar feitelijk kan je zeggen dat we het grotendeels met je eens zijn.. dus ga alsjeblieft niet dit soort dingen typen als je niet de moeite neemt om de reacties door te lezen, dat vind ik namelijk een beetje ongenuanceerd typen hoe geweldig je bent omdat je 'de enige bent dit dit vind' en andere berichten domweg negeren. Ergens zelfs nog een beetje beledigend.. we nemen niet voor niks de moeite om te reageren op je topic..
Ik zal het belangrijke stuk uit mijn bericht even quoten: (Het is wel de korte conclusie van een lang verhaal, dus licht uit z'n context gerukt)

Jammer, dit..
Ik had het wel gelezen, maar niet alles onthouden. Dat is dus niet omdat ik de moeite niet heb genomen om te lezen; niet omdat ik mezelf geweldig vind; niet omdat ik denk dat ik de enige ben met deze mening; niet omdat ik berichten bewust negeer; niet omdat ik iemand wil beledigen.

Heb je door hoeveel aannames je over mij maakt en dat daar best vervelende en persoonlijke tussen zitten?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:10

Langcara schreef:
mick75 schreef:
Mindfields, heb jij dan vanavond geen bio-plofkip, karbonaad of biefstuk of zo, dat in donkere, verre stallen een kort en gruwelijk leven heeft gehad maar wel verdoofd was voor het slachten, dat onherkenbaar versneden is al voordat het in de supermarkt of bij de slager in de etalage terecht kwam op je bord gehad? Is het niet een heel klein beetje hypocriet om je druk te maken over een enkel schaap dat toevallig gefilmd is (zichtbaar gemaakt) en de volgende dag gewoon weer een stukje onherkenbaar dier in je winkelmandje te gooien? Waarvan er as we speak zoveel duizend bij de slachthuizen staan te wachten op hun einde morgen? Maar wel een verdoofd einde, dus is het helemaal goed verder. Als we het maar niet hoeven zien en liefst ook niet hoeven te herkennen als ooit dier geweest zijnde.

Aha, jij bent er zo een. Zo eentje die vindt dat alles poedersuiker dat gebeurt maar goedgevonden moet worden omdat er nog meer poedersuiker dingen gebeuren. Ik zou het liever andersom zien. Dat het overal uitgebannen werd. Ja, ook bioindustrie!

Ik vind het zo'n slap excuus om het ene niet te veroordelen omdat het andere "immers oók al gebeurt". Dan kunnen we alle oliebol wel toestaan.

Geweldig hoe jij weet te oordelen! Echt knap bedacht. Ik ben geen voorstander van vleesproductie-industrie. Of het nou biologisch is of bio-industrie. Zoveel verschil zit er ook niet tussen. Dat heet nuance, iets waar dit topic om draait.

En waar praat ik dingen goed? Dierenmishandeling, of mensenmishandeling, beiden in de breedste zin van het woord, vind ik niet goed te keuren, maar ik kan wel begrijpen waar het vaak vandaan komt. En dat is echt een heel groot verschil! Pas als je begrijpt hoe bepaald gedrag kan ontstaan, kan je ook gaan zorgen dat er dingen veranderen, echt veranderen. En pas als je de dialoog aan gaat met mensen die heel anders leven, en begrijpen waarom zij doen zoals zij doen, kan je begrip leren hebben voor andere situaties en inzien dat niet alles wat een ander doet per definitie slechter is, het beste uit allerlei visies pakken en zo de wereld een klein beetje veranderen zodat het uiteindelijk voor iedereen een betere plek wordt. En daar streef ik naar. Niet alleen maar ikke, ikke, ikke, maar iedereen met elkaar samen. Samen staan we sterk, samen kunnen we problemen tackelen die je in je uppie nooit opgelost krijgt. Samenwerking is voor mij een sleutelwoord. En om samen te kunnen werken heb je... Tadaa, begrip nodig voor elkaar, inlevingsvermogen, maar hoef je niet zomaar klakkeloos te accepteren dat een ander doet wat ie doet.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:19

Waarom zo weinig nuance?
Dit is een forum. We kunnen redelijk anoniem zeggen wat we denken. Sommige doen dit ook. Anderen denken wat meer na.
TS, je vind het geen excuus als mensen zeggen"maar ik doe het niet".
Eigenlijk ik wel! Ik vind dat er een heel groot verschil is tussen doen en zeggen. Ik kijk ook wat mensen DOEN, daar baseer ik mijn mening zo veel mogelijk op. Een film roept bij mij veel op.
Het is makkelijk te ZEGGEN dat je altijd eerlijk bent, niet gewelddadig.
Maar als ik een filmpje zou zien, waar een hond een rotje in zijn mand krijgt of soldaten martelen, dan heb ik mijn mening klaar. (Overigens kijk ik niet naar zo'n filmpje. Ik kan er niet tegen )Ja, ik weet de omstandigheden niet, maar dat kan me niet schelen!
Wat ik vind, is helemaal niet zo belangrijk, toch? Je merkt aan reacties alleen hoe er gedacht wordt over iets. Zoals ik iets schrijf, schrijven meerderen. We maken geen regels, wetten of organiseren geen optocht, nee we discusseren alleen.
Als we ons niet uitspreken, dan weten we ook niet of het redelijk is wat we denken. We leren ervan en het kan geen kwaad.
En als het uit de hand loopt is er nog altijd een moderator.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 21:31

Maar het gáát mij er ook helemaal niet om dat mensen hier het niet echt doen. Gelukkig niet, zeg. Maar daar gaat dit topic ook niet over.

En 'hoe er gedacht wordt over iets'? Van alle mensen die roepen dat iemand gemarteld/vermoord/gevierendeeld/verkracht/noemmaarop moet worden, hoop ik toch heel erg dat hooguit 0.1% daarvan het echt uit zou voeren als ze de kans kregen. Dus mensen zeggen niet wat ze serieus denken, ze roepen maar wat.. (en ja, dat komt voort uit emotie, snap ik ook wel. Maar we zijn geen kindjes, we zijn niet volkomen overstelpt door emotie zonder enig verstand. Dus éven iets genuanceerder reageren moet heus wel mogelijk zijn.)

Natuurlijk worden mensen boos of verdrietig van sommige berichten hier. Ik ben zelf ook niet van steen, en gelukkig maar. Alleen zit er een enorm verschil tussen 'hij moet gevierendeeld worden en kapot gesneden en dan dood!' en 'dit maakt me zo vreselijk boos, wat een afschuwelijke gebeurtenis!'

En dát begrijp ik werkelijk niet. Waarom zeggen dat je iemand dood zou maken? Waarom iemand dood wensen? Oog om oog, tand om tand? Ongeacht de omstandigheden?

Waarom niet gewoon uitdrukken dat je boos bent zónder er een persoonlijke aanval van te maken?
Ik heb genoeg nare berichten gelezen, filmpjes gezien. Daar ook best boos en verdrietig, heel soms overstuur van geweest. Maar ik heb werkelijk nog nooit iemand de meest vreselijke straffen toegewenst..

Edit: even extreem voorbeeld. Dat 10-jarige kindje die een 4-jarige peuter heeft gewurgd. Zou die dan ook maar de doodstraf verdienen, of om zelf gewurgd te worden?

Nee?
Waarom dan niet? Als de omstandigheden niet uitmaken, dan is het toch gewoon brute moord op een zwakkere?
En als ze wél uitmaken, waarom dan wel bij dit kind maar niet in andere situaties?

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:18

@ Danibanani
Je denkt te diep na over wat mensen schrijven. Daar wordt je alleen maar verdrietig van. We zijn nu eenmaal mensen met allemaal verschillende meningen en achtergronden. En al noem je een verschrikkelijk voorbeeld dat iemand zegt"hij moet gevierendeeld worden en dan dood" ik wil dit toch voor je nuanceren. Want het is echt niet de bedoeling ,van wie dan ook op dit forum, om iemand, door dit te zeggen, pijn te doen. Er wordt in mijn beleving meer (onhandig) uitgedrukt hoe boos zo iemand is.
Ik voel met je mee, maar persoonlijk begrijp ik wél waarom mensen vreselijke dingen zeggen. Het is niet altijd nodig, daar heb jij een punt. Het kan genuanceerder...

Maar ik begrijp niet waarom mensen verschrikkelijke dingen DOEN. Mijn begrip voor slechte daden is erg laag.
Ik probeer wel altijd op te letten dat ik niet iets opschrijf, waar ik me later voor schaam...