Amerikaanse soldaten slaan schaap dood in Afghanistan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:48

:r Walgelijk!

Prima dat de oorlog zo'n impact op iemand heeft dat diegene doordraaid, maar laat daar niet een onschuldig dier de dupe van worden. Laat de soldaten maar begeleid worden door een psycholoog oid, daar zijn ze voor.

Tendance

Ik vind dat ze een straf moeten hebben, niet dat ze hetzelfde of iets dergelijks moet overkomen.
Ik vertik het om me erin te gaan inleven!
Kwestie van mijn normen en waarden en die zijn blijkbaar anders dan die van sommige anderen.

Gini

Zonder dit goed te praten.
Soldaten zien de vreselijkste dingen. Goh, zien is eigenlijk nog te zwak uitgedrukt, ze maken ze mee. Ze zijn dader, slachtoffer, ooggetuige,...van de gruwelijkste dingen. Gek, razend gek wordt je, veel soldaten kampen met een trauma.

Normen en waarden vervagen (jammer genoeg) inderdaad. Want als je tientallen mensen mag afslachten, wat maakt een schaap dan nog.

Makkelijk om deze mensen te beoordelen vanachter ons computertje in ons veilig landje.
Sick things create sick minds en vice versa.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:50

Tendance schreef:
Ik vind dat ze een straf moeten hebben, niet dat ze hetzelfde of iets dergelijks moet overkomen.
Kwestie van mijn normen en waarden en die zijn blijkbaar anders dan die van sommige anderen.

Heeft niks met normen en waarden te maken hoor, wel met inlevingsvermogen ;) ik gok zo maar dat mijn normen en waarden op dit gebied hetzelfde zijn als die van jou namelijk. Ik keur het doodslaan van een schaap absoluut niét goed namelijk :n maar tegelijkertijd moet je wel alles in perspectief blijven zien.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:50

Bah, wat een walgelijke actie!
Vind het een beetje dubbel, van de ene kant snap ik wel dat je daar 'gek' wordt, maar dat mensen dan hiertoe in staat zijn... Ik vind niet dat je achtergrond/situatie een geldige reden/smoes is om je zo te gedragen.
Net zoals mensen die iets doen wat niet mag, "jaa, maar hij heeft een slechte jeugd gehad".

Heb de petitie getekend ;)

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:51

Ik word niet goed van het zogenaamde begrip voor deze lui...ik word zowieso niet goed van mensen die altijd "ja maar.." zeggen als iemand iets walgelijks heeft gedaan. Er is altijd een keuze tussen goed en kwaad en deze lui kiezen voor kwaad. Is walgelijk en valt niet goed te praten,wat ze ook hebben meegemaakt. Zo kan je iedereen wel de hand boven het hoofd houden,soft gedoe zeg..geitewollensokkenpraat.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:53

annabell8 schreef:
Ik word niet goed van het zogenaamde begrip voor deze lui...ik word zowieso niet goed van mensen die altijd "ja maar.." zeggen als iemand iets walgelijks heeft gedaan. Er is altijd een keuze tussen goed en kwaad en deze lui kiezen voor kwaad. Is walgelijk en valt niet goed te praten,wat ze ook hebben meegemaakt. Zo kan je iedereen wel de hand boven het hoofd houden,soft gedoe zeg..geitewollensokkenpraat.

Tsja, en toch moet je rekening houden met bepaalde factoren anders gaat het helemaal nergens meer heen met de wereld :) niet iedereen die kwaad doet heeft dat kwaad al zijn hele leven in zich... oordelen is lekker makkelijk hè ;)
Overigens vind ik ook niet dat het goed te praten zou zijn, maar er zit wel meer achter :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:55

Is niet de hand boven het hoofd houden, maar je moet wel rekening houden met de omstandigheden waarin dit gebeurde.
Maar goed, ik zou zeggen ga eens in gesprek met getraumatiseerde militairen en denk er dan nog eens over na. De normen en waarden vervagen in een land waar dat weg is...
Het is een ver van ons bed show, gelukkig.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:56

Precies, lekker makkelijk voor ons om erover te oordelen. Je zou er maar zitten :\

Tendance

Fiffill schreef:
Tendance schreef:

Heeft niks met normen en waarden te maken hoor, wel met inlevingsvermogen ;) ik gok zo maar dat mijn normen en waarden op dit gebied hetzelfde zijn als die van jou namelijk. Ik keur het doodslaan van een schaap absoluut niét goed namelijk :n maar tegelijkertijd moet je wel alles in perspectief blijven zien.

Dat heeft zeker wat met mijn normen en waarden te maken. Ik vind, dat je iemand of iets niet onnodig pijn hoeft te doen. Zowel lichamelijk als geestelijk!
Ik ga mij niet inleven in iets waar ik finaal op tegen ben.
Ja ik vind het erg, dat deze mensen blijkbaar zo geschaad zijn, dat ze dit soort dingen doen, maar dan juist zouden ze moeten begrijpen hoe het is om kwaad aan gedaan te worden.

CalvinenGino

Blue9 schreef:
Sorry hoor sommige reacties vind ik echt te ver gaan. Zeker dit is hartstikke fout maar die jongens zitten daar alleen, een lange tijd in gevaarlijke situaties zonder hun dierbaren, verliezen hun kameraden en jullie typen vanuit jullie lekker warme huisje op de bank voor de tv laat er maar een bom op het kamp vallen?

Blijf even realistisch zeg :x

Oh daarom is het niet erg om een dier voor de lol dood te knuppelen?
Zoek dan een bal!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:58

vuurneon schreef:
Is niet de hand boven het hoofd houden, maar je moet wel rekening houden met de omstandigheden waarin dit gebeurde.
Maar goed, ik zou zeggen ga eens in gesprek met getraumatiseerde militairen en denk er dan nog eens over na. De normen en waarden vervagen in een land waar dat weg is...

Een kennis van mij was getrouwd met een getraumatiseerde militair, deze sloeg haar iedere week zo'n beetje in elkaar, tot wij ingrepen!
Ik keur dit nooit, maar dan ook nooit goed!

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:58

Plaisir schreef:
Laat de soldaten maar begeleid worden door een psycholoog oid, daar zijn ze voor.

Helaas is dat niet zo logisch in het Amerikaanse leger. Daar waren laatst nog een paar docu's over op tv. Het begrip is echt 0,0 in het Amerikaanse leger als je last hebt van psychische klachten.

Ik sluit me verder aan bij Vjestagirl, Gini, Fiffill e.a. Het is natuurlijk verschrikkelijk wat er gebeurd is, maar er zijn wel heftige omstandigheden waaronder dit soort dingen ontstaan. Nogmaals: het wordt niet goedgepraat, maar wel een meer volledig beeld gegeven van de fysieke en mentale toestand waar men zich in bevindt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:59

Tendance schreef:
vuurneon schreef:

Een kennis van mij was getrouwd met een getraumatiseerde militair, deze sloeg haar iedere week zo'n beetje in elkaar, tot wij ingrepen!
Ik keur dit nooit, maar dan ook nooit goed!

En er is hier ook niemand die het wel goed keurt....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:59

Kort moment van reflectie:

Citaat:
Aantal gesneuvelde militairen sinds 2001
Australië 26
België 1
Canada 156
Denemarken 40
Duitsland 53
Estland 8
Finland 2
Frankrijk 59
Georgië 8
Hongarije 6
Italië 36
Jordanië 2
Letland 3
Litouwen 1
Nederland 25
Nieuw-Zeeland 2
Noorwegen 10
Polen 27
Portugal 2
Roemenië 19
Spanje 31
Tsjechië 4
Turkije 2
Verenigd Koninkrijk 368
Verenigde Staten 1604
Zuid-Korea 1
Zweden 5
Totaal 2501

Gesneuvelde en zwaar gewonden Afghaanse militairen
Geschatte aantal gesneuvelde Afghaanse militairen in juli 2004: 10265

Geschatte aantal zwaargewonden Afghaanse militairen in juli 2004: 100256

Bron wikipedia.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:00

Tendance schreef:
Fiffill schreef:

Dat heeft zeker wat met mijn normen en waarden te maken. Ik vind, dat je iemand of iets niet onnodig pijn hoeft te doen. Zowel lichamelijk als geestelijk!
Ik ga mij niet inleven in iets waar ik finaal op tegen ben.
Ja ik vind het erg, dat deze mensen blijkbaar zo geschaad zijn, dat ze dit soort dingen doen, maar dan juist zouden ze moeten begrijpen hoe het is om kwaad aan gedaan te worden.

Dat zijn toch ook mijn normen en waarden? Denk je nou echt dat ik vind dat je iets zomaar onnodig pijn kan doen. Natuurlijk niet.
En zo werkt het helaas niet, was het maar zo makkelijk.... ;) "Zoek dan een bal" staat hier ergens boven, kom op, lekker simpele reacties :) zo makkelijk gaat dat gewoon niet. Niemand hier keurt dit soort praktijken goed :n maar sommigen plaatsen het wel meer in perspectief.
Ik zou zeggen, leef je juist in bij iets waar je zo op tegen bent.... misschien kom je nog wel ergens achter waar je nog geen weet van had. Kan geen kwaad hoor. ;)

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:01

Als er eens wat minder vergoeilijkt werd en dit soort wangedrag eens goed aangepakt werd waren we al een eind in de goede richting. Die jongens weten waar ze aan beginnen,ik geloof best dat het daar moeilijk is voor ze,en dat ze genoeg hebben meegemaakt. Vind ik geen reden om dit soort wanstaltigheden met een schouderophalen af te doen. Ver van mijn bed of niet.

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:02

Arm dier ;( ;(

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:02

Maar wel mensen, die het begrijpen en dat zal ik nooit doen!

Nee, ik ga me hier niet in inleven! Ik vind het niet kunnen en wil mijn tijd niet aan zulke mensen besteden!
Behalve het discusieren met jullie, dat vind ik dan wel interessant.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:03

Amerikaanse leger heeft een heel slecht beleid als het aankomt op begeleiding en dat is erg kwalijk. Bovendien zitten ze veel langer in een oorlogsgebied dan de Nederlanders. Je kan als Amerikaan rustig meer dan een jaar worden uitgezonden. Een jaar in een helse plek, vriendin die worden neergeschoten, mensen die je ziet lijden, angst, het enige dat je doet is overleven, groot deel van de bevolking haat je ook nog eens. Dat doet iets met de menselijke geest en bij de ene meer dan bij de andere... En ja, ze moeten wel degelijk aangepakt worden. Normen en waarden besef moet weer terug gebracht worden, dat is bij een aantal weg. En dat kan levensgevaarlijk zijn.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:05

annabell8 schreef:
Als er eens wat minder vergoeilijkt werd en dit soort wangedrag eens goed aangepakt werd waren we al een eind in de goede richting. Die jongens weten waar ze aan beginnen,ik geloof best dat het daar moeilijk is voor ze,en dat ze genoeg hebben meegemaakt. Vind ik geen reden om dit soort wanstaltigheden met een schouderophalen af te doen. Ver van mijn bed of niet.

Die jongens hebben 9 van de 10 keer geen flauw idee waar ze aan beginnen. Ik weet wat het inhoud daar, maar ik weet ook zeker dat als ik daar ineens zou staan.... dat is gewoon niet iets wat je je kunt voorstellen.
Daarbij worden er veel soldaten geronseld; arme gezinnen, laagopgeleid, geen toekomst dus dan maar het leger in. Niet iedereen staat te popelen om het leger in te gaan.
Daarbij doet niemand dit met schouderophalen af, ik weet niet waar je dat vandaan haalt. Ik persoonlijk vind dit zeker zeer sneu, maar je moet wel realistisch naar de situatie kijken.... reacties zoals gooi er maar een bom op vind ik gewoon achterlijk. Dat er moet worden ingegrepen ben ik het mee eens, de begeleiding is sowieso erg slecht daar.

Tendance schreef:

Nee, ik ga me hier niet in inleven! Ik vind het niet kunnen en wil mijn tijd niet aan zulke mensen besteden!
Behalve het discusieren met jullie, dat vind ik dan wel interessant.

Zonde ;)
Overigens is begrijpen wat anders dan dat je het je kunt voorstellen...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:06

annabell8 schreef:

Maar ze weten geen van allen van te voren welke impact het heeft op hun psyche... Dat wordt onderschat en in Amerika is de aandacht ervoor ook niet echt goed. Helaas.

Gini

Tendance schreef:

Wat wij doen is in een context plaatsen. Ik zie niemand hier de acties goedkeuren, maar niet alles is zwart-wit, niet alles is goed - slecht.

Polivy

Helemaal met je eens Vuurneon. Kan het niet beter verwoorden.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:14

Als je als soldaat naar zo'n land gaat ben je niet helemaal onvoorbereid lijkt me. Dus als je een tijdlang tussen dit soort ellende leeft ga je er zelf ook aan mee doen? Ik dacht dat Amerikanen de mensen daar wel het goede voorbeeld konden geven,maar ze gaan zelf ook lekker tekeer daar... ik kots er van. Een hulpeloos dier zo te behandelen...