Wet werk en bijstand 2012

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:58

Cowgirl schreef:
Maaike je bent uitgenodigt op de koffie om te zien hoe 'lui' bijstands mensen zijn. Ik durf te wedden dat het gros van deze mensen op dit moment met tegenzin in de bijstand zittten. Je zal maar 40+ zijn , baan kwijt en door noodzaak in de bijstand gekomen te zijn. Succes en veel plezier :r Misschien ga ik maar eens een boek schrijven.

Heb je het nou over jezelf?
Als je mijn stukjes goed leest, zeg ik ook dat ik het jammer zou vinden voor de mensen met een lichamelijke/verstandelijke beperking of die om de een of de andere reden niet kan werken.
Maar iemand die in de bijstand zit omdat hij zijn baan kwijt is kan wel wat doen toch? Je hoeft toch niet thuis te zitten op de bank? Ik vind het belangrijk dat je solliciteert. Natuurlijk is het balen als je werk krijgt toegewezen wat onder jou niveau zit maar doe het tenminste denk ik dan! Ik bedoel in mijn stuk meer de ouders etc. die thuisblijven voor de kindertjes, die inmiddels groot zijn, en het wel makkelijk vinden zo'n uitkering. En ik ken genoeg van die ouders. Ook van mijn vriendengroep uit. Daar kan ik me echt aan ergeren! Want ik ben dan wel degene die daar voor betaald. Als je geen zin hebt om te werken, prima maar dan hoef je ook geen geld te krijgen? Daarmee ga je dat supporten.

Het lijkt mij verstandig dat er een regeling komt. Bv. uitkering tot een bepaalde tijd en de sollicitatieplicht, die er weliswaar nu ook wel is maar niet echt goed wordt gecontroleerd. Daarmee kun je er al een hoop gros uithalen.

Depende

Re: Wet werk en bijstand 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:00

Maaike, jij kunt toch niet in de situatie kijken van die moeders, misschien hebben ze wel geen diploma en solliciteren ze zich suf maar zijn ze of ergens niet hoog genoeg voor opgeleid of te oud of te jong. Dat kan jij toch niet beoordelen?

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:03

ik heb niet helemaal alles gelezen, maar het is zelf zo dat de schulden verhaald zullen worden op het gezinsinkomen.. dus als bv een gezin met 3 kinderen alleen een bijstanduitkering ontvangt en 1 van die kinderen heeft schulden, dan zal dat verhaalt worden op de bijstanduitkering.
De studiefinanciering wordt wel vrijgesteld. Dus mag de student dus behouden als hij/zij nog thuis woont.
verder zijn ze wel bezig met een versoepeling voor jongeren tot 27 jaar, maar deze is er nog niet doorheen..

Daarnaast werk ik met de jongeren tot 27 jaar die in de bijstand zitten, en mijn ervaring is wel dat de meeste toch echt niet willen hoor.... die zitten daarnaast vaak nog in de criminaliteit en halen dan voldoende centjes binnen. Als ze gaan werken hebben ze minder inkomen..

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:07

Depende schreef:
Maaike, jij kunt toch niet in de situatie kijken van die moeders, misschien hebben ze wel geen diploma en solliciteren ze zich suf maar zijn ze of ergens niet hoog genoeg voor opgeleid of te oud of te jong. Dat kan jij toch niet beoordelen?

Nee, maar mijn ervaring zegt mij iets anders. En voor de mensen die wel solliciteren is het ook bagger natuurlijk!
Maar als ik hier in mijn buurt bekijk hoeveel uitkeringen er zijn onder de mensen die ik ken, en hoeveel mensen daarvan zwart werken, en dan ook nog even hoeveel er solliciteren? Mwuah.
Natuurlijk is het lastig als je 40+ bent, maar kun je dan geen opleiding meer volgen? Of gaan schoonmaken, bij een postbedrijf werken, vrachten rijden? Er is vraag genoeg naar, hier in de buurt tenminste. Ja dat is geen leuk werk maar als je geen diploma hebt moet je ook geen wonderen verwachten. Wie weet kun je wel leuk opklimmen. Werk in een winkel kan vaak ook wel, bij ons vinden ze dat wel fijn, iemand die wat ouder is en niet na een paar jaar vertrokken.
In de zorg zoeken ze ook nog genoeg, volg intern een helpende opleiding en klaar!
Wie zegt dat je te oud bent om te leren?
Je zult er wel zelf wat voor moeten doen hoor! Dan gaan er genoeg mogelijkheden voor je open.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 20:10

@laulapaula: wat vind jij dan van de 4 weken wachttijd voor jongeren <27 jaar? Ik vind het behoorlijk bezopen dat de wachttijd bijv. niet geldt voor mensen die net uit detentie komen, maar wel voor een verlaten moeder met een baby? Niet dat ik vind dat die moeder niet zou kunnen werken hoor...

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:15

Zo gek vind ik het eigenlijk niet dat je het probleem eerst binnen je eigen huishouden moet oplossen.
Leuk? Nee. Maar ik vind het ook niet leuk om belasting te betalen ;) .

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:15

Britty schreef:
@laulapaula: wat vind jij dan van de 4 weken wachttijd voor jongeren <27 jaar? Ik vind het behoorlijk bezopen dat de wachttijd bijv. niet geldt voor mensen die net uit detentie komen, maar wel voor een verlaten moeder met een baby? Niet dat ik vind dat die moeder niet zou kunnen werken hoor...

WET WIJ komt te vervallen dus als het goed is zit je dan ook niet meer met het probleem van 4 weken wachttijd. ;)

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:16

Britty schreef:

Daar snap ik nou ook helemaal niks van, een gedetineerde zal niet makkelijk aan het werk komen maar heeft volgens mij geen legitieme reden om niet te gaan werken? Een moeder van een jong kind vind ik alweer een hele andere kwestie. Maar die vier weken zijn dan ook genoeg, even de tijd om wat te zoeken en voor de rest zul je helaas jezelf moeten redden.
Daarom is het verstandig goed inzicht te hebben in je zaakjes voor het geval dat..

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 20:20

Somebitch: Jawel, want die wachttijd bestaat nu niet maar wordt opgenomen in de wwb 2012. En ik vind het ook geen probleem, vind het vooral voor een gezonde jongere niet meer dan normaal dat ze eerst eens echt gaan solliciteren. Maar de uitzonderingsregel die hierop gemaakt wordt (in de nieuwe wet) vind ik echt belachelijk.

Maai_ke: de Wachtregel houdt in dat je de eerst 4 weken na je datum aanvraag nog geen geld krijgt, dus geen voorschotten of iets dergelijks. Pas na 4 weken intensief solliciteren krijg je een uitkering

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:21

maai_ke schreef:
Nee, maar mijn ervaring zegt mij iets anders. En voor de mensen die wel solliciteren is het ook bagger natuurlijk!
Maar als ik hier in mijn buurt bekijk hoeveel uitkeringen er zijn onder de mensen die ik ken, en hoeveel mensen daarvan zwart werken, en dan ook nog even hoeveel er solliciteren? Mwuah.
Natuurlijk is het lastig als je 40+ bent, maar kun je dan geen opleiding meer volgen? Of gaan schoonmaken, bij een postbedrijf werken, vrachten rijden? Er is vraag genoeg naar, hier in de buurt tenminste. Ja dat is geen leuk werk maar als je geen diploma hebt moet je ook geen wonderen verwachten. Wie weet kun je wel leuk opklimmen. Werk in een winkel kan vaak ook wel, bij ons vinden ze dat wel fijn, iemand die wat ouder is en niet na een paar jaar vertrokken.
In de zorg zoeken ze ook nog genoeg, volg intern een helpende opleiding en klaar!
Wie zegt dat je te oud bent om te leren?
Je zult er wel zelf wat voor moeten doen hoor! Dan gaan er genoeg mogelijkheden voor je open.

Tuurlijk zitten er wel mensen tussen die niet willen werken of de boel besodemieteren (ik heb stage gelopen bij de sociale dienst dus zeker wel wat gezien), maar het valt echt niet mee om op dit moment werk te vinden. En persoonlijk vind ik het nogal wat om alle mensen over 1 kam te scheren en te zeggen maak maar lekker lager die uitkeringen. Niemand gaat ervan uit in de uitkering te raken maar het kan wel gebeuren. Ik kan je wel allerlei voorbeelden geven van andere mensen die buiten hun schuld om in de uitkering zaten maar goed dat zijn ook weer individuele gevallen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:22

Britty schreef:
Somebitch: Jawel, want die wachttijd bestaat nu niet maar wordt opgenomen in de wwb 2012. En ik vind het ook geen probleem, vind het vooral voor een gezonde jongere niet meer dan normaal dat ze eerst eens echt gaan solliciteren. Maar de uitzonderingsregel die hierop gemaakt wordt (in de nieuwe wet) vind ik echt belachelijk.

Maai_ke: de Wachtregel houdt in dat je de eerst 4 weken na je datum aanvraag nog geen geld krijgt, dus geen voorschotten of iets dergelijks. Pas na 4 weken intensief solliciteren krijg je een uitkering

Ohh oke. :)

Maargoed dan vind ik het nog niet raar. :o Als je de 'gewone' WW in wilt moet je ook 4 weken wachten tot je een beslissing hebt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:25

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:30

Somebitch schreef:
Britty schreef:

WET WIJ komt te vervallen dus als het goed is zit je dan ook niet meer met het probleem van 4 weken wachttijd. ;)

WET WIJ komt wel te vervallen, maar de 4 weken wachttijd niet! Wat betreft de detentie ben ik het wel met je eens. Dat zijn ook de enige die aanspraak kunnen maken op broodnood....

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:33

Citaat:
Daarom is het verstandig goed inzicht te hebben in je zaakjes voor het geval dat.

Gelukkig heb jij met je 18 jaar en je Spar-ervaring de wijsheid in pacht :')

Levenservaring heb je natuurlijk niet, wat je uitkraamt is van horen zeggen en een hoop blabla. Ga eerst maar eens een opleiding afmaken en normaal aan het werk. Nu leef je nog op je ouders' zak. En een flut bijbaantje voor het extra zakgeldje om je manegeles te kunnen betalen (denk ik).

Respect voor de mensen die jarenlang gewerkt hebben en door het (nood)lot in de armoede zijn geraakt :j

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:35

flicka schreef:
Citaat:
Daarom is het verstandig goed inzicht te hebben in je zaakjes voor het geval dat.

Levenservaring heb je natuurlijk niet, wat je uitkraamt is van horen zeggen en een hoop blabla. Ga eerst maar eens een opleiding afmaken en normaal aan het werk. Nu leef je nog op je ouders' zak. En een flut bijbaantje voor het extra zakgeldje om je manegeles te kunnen betalen (denk ik).

Respect voor de mensen die jarenlang gewerkt hebben en door het (nood)lot in de armoede zijn geraakt :j

Beetje stomme opmerking waarom heeft iemand van 18 jaar een spar ervaring, geen levenservaring, geen opleiding afgemaakt, en niet normaal gewerkt en leeft die op ouders 'zak'. Hoeveel vooroordelen kan je hebben zeg. :x

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:38

Lees profiel maar, een beetje inlezen kan geen kwaad ;)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:39

Ik kan niet zien van wie het citaat afkomt. ;) Ik was al aan het zoeken maar lees er schijnbaar overheen. :=

Edit gevonden, Profiel laatst bewerkt: 27 sep 2010 12:32 niet echt up to date dus.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 20:47

Je kan wel inzicht in je eigen zaakjes hebben, maar de nieuwe wet heeft ook betrekking op een werkend familielid. Je kan dus als werkende dochter je boeltje wel op orde hebben, maar als je een broer/zus of ouders hebt die dat niet hebben, kan je hier dus ook mee in aanraking komen. Je kan dus wel stellen dat je geen belasting wilt betalen voor de werklozen (eigen schuld of buiten hun schuld om, dat laat ik even in het midden) maar zou je net zo stellig zijn als het om je eigen ouder(s) of broer/zus gaat?

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:49

Tjonge, wat zitten er een hoop sociale mensen op bokt :(

Beseffen jullie eigenlijk wel wat die nieuwe wet precies gaat inhouden?
Stel, je eigen vader, 50, wordt ontslagen tijdens een reorganisatie.....
Hij solliciteert zich een slag in de rondte maar in het huidige klimaat liggen de banen niet voor het opscheppen.
Tel daarbij op dat de meeste werkgevers liever goedkope oost Europeanen aannemen dus na de wettelijke WW vervalt je vader in de bijstand.
Jij, dochter, 20, hebt net je studie afgerond en een leuke goed betaalde baan gevonden.
Je vriend en jij zijn inmiddels op zoek naar een leuk huisje en sparen zoveel mogelijk om een eigen leven op te bouwen.
Nou....zet dat eigen leven maar bij het grof vuil, want jij mag voortaan zorgen voor het gezinsinkomen.
Is deze vader een luie uitvreter? dacht het niet!
Waarschijnlijk is hij zoals indertijd gebruikelijk was, zo rond zijn 16e begonnen met werken.
Dus heeft hij al 34 jaar via zijn brutosalaris sociale premie 's en heffingen betaald.
Vind jij het dan reëel dat jij als kind geen kans krijgt om een eigen leven op te bouwen?

Natuurlijk zijn er mensen die nog nooit in hun leven gewerkt hebben omdat ze daar het nut niet van inzien....Die mensen mogen van mij dan ook keihard worden aangepakt.
Maar kort dan deze mensen op hun eigen uitkering en laat niet hun kinderen die wel hun best doen om iets te bereiken de dupe worden van het wangedrag van hun ouders.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:52

Heino schreef:
Geen werk te vinden? Vreselijk moeilijk om werk te vinden? Het kan echt wel hoor. Alleen wil de gemiddelde Nederlander dat werk helemaal niet doen.
http://ondernemen.blog.nl/ondernemersni ... -nederland

Nou....Jij laat hier precies zien waar het precies fout gaat...
Werkgevers huren veel liever goedkope oost Europeanen in.
De regering zou er goed aan doen om deze instroom in te dammen!!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:53

woofie schreef:
Tjonge, wat zitten er een hoop sociale mensen op bokt :(

Beseffen jullie eigenlijk wel wat die nieuwe wet precies gaat inhouden?
Stel, je eigen vader, 50, wordt ontslagen tijdens een reorganisatie.....
Hij solliciteert zich een slag in de rondte maar in het huidige klimaat liggen de banen niet voor het opscheppen.
Tel daarbij op dat de meeste werkgevers liever goedkope oost Europeanen aannemen dus na de wettelijke WW vervalt je vader in de bijstand.
Jij, dochter, 20, hebt net je studie afgerond en een leuke goed betaalde baan gevonden.
Je vriend en jij zijn inmiddels op zoek naar een leuk huisje en sparen zoveel mogelijk om een eigen leven op te bouwen.
Nou....zet dat eigen leven maar bij het grof vuil, want jij mag voortaan zorgen voor het gezinsinkomen.
Is deze vader een luie uitvreter? dacht het niet!
Waarschijnlijk is hij zoals indertijd gebruikelijk was, zo rond zijn 16e begonnen met werken.
Dus heeft hij al 34 jaar via zijn brutosalaris sociale premie 's en heffingen betaald.
Vind jij het dan reëel dat jij als kind geen kans krijgt om een eigen leven op te bouwen?

Natuurlijk zijn er mensen die nog nooit in hun leven gewerkt hebben omdat ze daar het nut niet van inzien....Die mensen mogen van mij dan ook keihard worden aangepakt.
Maar kort dan deze mensen op hun eigen uitkering en laat niet hun kinderen die wel hun best doen om iets te bereiken de dupe worden van het wangedrag van hun ouders.

Als hij zolang gewerkt heeft heeft hij 38 maanden WW recht en dus de tijd om een baan te zoeken. De meeste mensen lukt dit ook. En in 38 maanden zal jij ook wel een huisje hebben gevonden.

En in het ergste geval gebeurt dat niet tja niets aan te doen jammer, maar het is niet anders.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:55

keep on dreaming zou ik zeggen....

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:56

flicka schreef:
Citaat:

Wat er met die opmerking bedoeld werd was dat het handig is als moeder van een kind toch geld gespaard te hebben, zodat je, mocht het je overkomen, die ene maand die je niet uitgekeerd krijgt als je opeens geen werkende vader van het kind meer hebt door te kunnen komen. Dit had je kunnen weten had je even de moeite genomen om te lezen wat er ervoor gezegd was.

Dit is bovendien geen reden om iemand maar gewoon bot persoonlijk aan te vallen, zonder door te lezen waar de opmerking precies op terugsloeg.
Je mag wel even afkoelen, goed lezen voor je wat zegt en wat minder bevooroordeeld zijn.

@Woofie PRECIES! _/-\o_
En waarom huren die werknemers liever polen in? Omdat die gewoon 10x zo hard werken als nederlanders.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:57

@tessa....
Laat dat hard werken er maar af....het gaat de bazen vooral om het feit dat polen lekker goedkoop zijn!!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:58

Goedkoop en ze doen het werk wat wij Nederlanders niet WILLEN doen.