Opvoeden: Taak van de ouders of van school?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:53

Pauline schreef:
MamboBeach schreef:
Zijn er veel ouders die dan niet komen op zulke avonden Pauline?

Ja, is mijn ervaring wel. Je moet sommige ouders er echt herhaaldelijk op attenderen, bijsleuren en dan soms vangen na school. En dat zijn juist de ouders van probleemleerlingen.
Maar de leerkracht kan ook geen ijzer met handen breken.

Meen je... Kan ik me helemaal niet voorstellen zeg. Je wil toch weten hoe of wat, en zeker als je een 'probleemkind' hebt...

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:54

Hmm ja nou, er zijn ouders die zelfs dat niet boeit, en dan? Dwingen te tekenen?
Hoe betrokkener de ouders, hoe beter het vaak gaat met een kind. Ook als er problemen zijn. :)

Ik gaf trainingen in de jeugdhulpverlening. Van de startgesprekken kwamen er gepland 10, en heel vaak maar 1-2 ouders, de rest kwam niet eens, belde niet af, niks. Dat is toch een bizar voorbeeld wat je dan aan je kinderen geeft?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Opvoeden: Taak van de ouders of van school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:57

Opvoeden is de taak van de ouders, dingen leren en bijbrengen de taak van de school.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:57

MamboBeach schreef:
Langcara schreef:
Ouders zijn verantwoordelijk voor de opvoeding van hun kind.
Maar niet verantwoordelijk voor het handelen van hun kind, want dat hebben ze niet in de hand. Dan zouden ze er namelijk altijd bij moeten blijven en dat is onmogelijk.

Ik vind dat iedereen die had kunnen ingrijpen, en dat verzuimt heeft, medeplichtig is. Dat is de school, de ouders mits die op de hoogte waren, en medeleerlingen.

En dat is dan weer een stukje verantwoordelijkheid die de hele maatschappij heeft onderling van elkaar.

PriscaZ --> Ondanks dat je er vaak niet bij kan zijn ben je toch echt wel verantwoordelijk voor je kinderen. Tot de 18 en financieel zelfs tot 21.

Dat wordt niet bedoeld hiermee... Dat je het niet in de hand hebt wat je kind doet als je er niet bij bent. Kun je ze nog zo'n goede opvoeding geven maar als je er niet bij bent.

Dat snap ik wel, maar daar maakt de wet geen onderscheid in. Dat bedoelde ik hiermee te zeggen. Snap dat de praktijk daarvan vaak lastiger is als de theorie.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:58

Tsja, dat vind ik ook heel bizar. Waar ik kan, kom ik altijd op school met dergelijke belangrijke zaken! :j En als er iets te bespreken is wil ik daar graag tijd voor maken!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 01:01

PriscaZ schreef:
MamboBeach schreef:

PriscaZ --> Ondanks dat je er vaak niet bij kan zijn ben je toch echt wel verantwoordelijk voor je kinderen. Tot de 18 en financieel zelfs tot 21.

Dat wordt niet bedoeld hiermee... Dat je het niet in de hand hebt wat je kind doet als je er niet bij bent. Kun je ze nog zo'n goede opvoeding geven maar als je er niet bij bent.

Dat snap ik wel, maar daar maakt de wet geen onderscheid in. Dat bedoelde ik hiermee te zeggen. Snap dat de praktijk daarvan vaak lastiger is als de theorie.

Deze persoon doelde daarbij ook niet op de wet, zoals ik het begreep. Waar de wet onderscheid in maakt en theorie is zo verschillend.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 01:03

Haha, ja typisch hoor.. De ouders van de niet-probleemkinderen zijn op de één of andere manier ook de ouders die altijd netjes op de ouderavond verschijnen..

Maar goed, ontopic: de school is in feite een verlengstuk van de opvoeding van de ouders. Een kind zal (bijna) altijd uitproberen of je bij de juf/meester dit en dat wel mag doen. Dat wil niet zeggen dat het kind een etter is, gewoon uitproberen, hoort erbij. En als hij dan een standje krijgt weet ie 'Oh, dus hier mag het ook niet'. En dan is het allemaal weer goed.

Mijn vader zei laatst toevallig dat hij het zo raar vond dat als hij mij van school haalde, alle moeders nog met de juf wilden bespreken hoe de dag was verlopen ofzo.. Ik vraag me nou toch serieus af of mijn ouders ook van die probleemouders zijn 8)7 (ben zelf gepest namelijk)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 01:05

Magrathea schreef:
Haha, ja typisch hoor.. De ouders van de niet-probleemkinderen zijn op de één of andere manier ook de ouders die altijd netjes op de ouderavond verschijnen..

Maar goed, ontopic: de school is in feite een verlengstuk van de opvoeding van de ouders. Een kind zal (bijna) altijd uitproberen of je bij de juf/meester dit en dat wel mag doen. Dat wil niet zeggen dat het kind een etter is, gewoon uitproberen, hoort erbij. En als hij dan een standje krijgt weet ie 'Oh, dus hier mag het ook niet'. En dan is het allemaal weer goed.

Mijn vader zei laatst toevallig dat hij het zo raar vond dat als hij mij van school haalde, alle moeders nog met de juf wilden bespreken hoe de dag was verlopen ofzo.. Ik vraag me nou toch serieus af of mijn ouders ook van die probleemouders zijn 8)7 (ben zelf gepest namelijk)

Hoe bedoel je dit nou?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 01:08

Uhmm even zoeken naar de quote..

PriscaZ schreef:
WIj hebben een paar jaar geleden een avond georganiseerd over cyberpesten ook echt met een instantie erbij... Er waren ouders uitgenodigd van 3 klassen (gr 7, 7/8, 8), zeg maar van een kind of 70... Er waren serieus gewoon 6 ouders... Van kinderen die niet pesten en niet gepest werden...

Ik heb een aantal vriendinnen op de PABO en in de kinderopvang, die hebben ook altijd dat soort verhalen. Gewoon heel onpraktisch :n

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 01:12

Was toen in ieder geval wel zo en die mevrouw die we uitgenodigd hadden, vertelde dat ze dat vaak hadden. Tot hopen ze dan op de mond-op-mond bij het heb rond de speelplaats. Dat het toch nog bij een grotere groep aankomt.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 01:15

PriscaZ schreef:
Was toen in ieder geval wel zo en die mevrouw die we uitgenodigd hadden, vertelde dat ze dat vaak hadden. Tot hopen ze dan op de mond-op-mond bij het heb rond de speelplaats. Dat het toch nog bij een grotere groep aankomt.

>;) Juffen van tegenwoordig!

Mond-tot-mond-reclame! ;)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 01:17

MamboBeach schreef:
PriscaZ schreef:

>;) Juffen van tegenwoordig!

Mond-tot-mond-reclame! ;)

Oeps... even niet goed wakker... Mond-tot-mond inderdaad... Sorry :o

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 01:25

Ik vind bij beide, omdat kinderen ook heel wat uren op school doorbrengen. De basis moet bij de ouders leggen, maar de school draagt er wel aan bij.
Ik kreeg bijvoorbeeld op de basisschool etiquette les, wij gingen zelfs uit eten om te laten zien wat wij hadden geleerd haha. Ik zat op een vrij strenge school, fijne omgeving en zeker een verlengde van de opvoeding. Stuk christelijke opvoeding ging daar verder bijvoorbeeld. En volwassenen aanspreken met u en met 2 woorden spreken, was belangrijk!
Middelbare school veranderde het wel wat, maar ook daar kreeg ik zelfs van de conciërge op mijn kop omdat ik niet met 2 woorden sprak haha :D

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 18:33

Opvoeden horen de ouders te doen. Maar de mens zijn handelen wordt bepaald door vele dingen bijvoorbeeld,aard, genen, opvoeding, ervaringen, omgeving.
Als ouders falen in het opvoeden , is dat niet automatisch dat er een darm van een kind onstaat. Of als de ouders een perfecte opvoeding geven , er het allerbeste kind uit voortkomt. Een kind zit grotendeels op school en gedrag wordt daar gezien. Het kan dan ook gecorrigeerd worden. Dat is dan ook het beste in mijn ogen!
En , naar aanleiding van de pestende jongen, ik dacht gelezen te hebben dat hij het meisje op school pestte. Misschien zit hij thuis wel in een keurslijf en doet daar nooit wat....
Wie de mogelijkheid heeft en betrokken is , om sociale controle uit te oefenen en in te grijpen ( met de mond en niet met de handen!!!), mag dat m.i. niet nalaten. Samen vormen we de maatschappij, samen horen we die leefbaar te houden. Dat de jongen het meisje voor een vrachtwagen duwde is een verschrikkelijk gevolg van gedrag wat misschien al veel eerder aangepast had kunnen worden.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:13

_San87_ schreef:
Opvoeden is de taak van de ouders, dingen leren en bijbrengen de taak van de school.

Dingen leren en bijbrengen = opvoeden. De vraag is dus wie wat bijbrengt. Als je onder opvoeding het leren en bijbrengen van dingen verstaat, kun je moeilijk zeggen dat een leraar die taak niet heeft.

Bovendien: kan iemand hier een goede reden geven waarom leerkrachten NIET de taak zouden moeten hebben om kinderen omgangsnormen, fatsoen, etc bij te brengen? Ofwel: wat gebeurt er als de leerkracht NIET de taak heeft hier op toe te zien? Lijkt me vrijwel onmogelijk, aangezien een leerkracht een groep voor zich heeft. Als je dan niet ook opvoedend bezig bent, heb je een heel groot probleem in de klas.

Lijkt me stug dat als Jantje een medeleerling op zijn bek slaat, of Truusje voor poedersuiker uitscheldt, dat de leerkracht dan kan zeggen: da's mijn pakie an niet, dat laat ik aan de ouders over.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:57

gummie schreef:
_San87_ schreef:

Dingen leren en bijbrengen = opvoeden. De vraag is dus wie wat bijbrengt. Als je onder opvoeding het leren en bijbrengen van dingen verstaat, kun je moeilijk zeggen dat een leraar die taak niet heeft.

Bovendien: kan iemand hier een goede reden geven waarom leerkrachten NIET de taak zouden moeten hebben om kinderen omgangsnormen, fatsoen, etc bij te brengen? Ofwel: wat gebeurt er als de leerkracht NIET de taak heeft hier op toe te zien? Lijkt me vrijwel onmogelijk, aangezien een leerkracht een groep voor zich heeft. Als je dan niet ook opvoedend bezig bent, heb je een heel groot probleem in de klas.

Lijkt me stug dat als Jantje een medeleerling op zijn bek slaat, of Truusje voor poedersuiker uitscheldt, dat de leerkracht dan kan zeggen: da's mijn pakie an niet, dat laat ik aan de ouders over.

School heeft ook een soort van opvoedende factor als de kinderen op school zijn, maar dat is niet de hoofdmoot. Hoofdmoot is dat de kinderen onderwijs krijgen, het echte opvoeden ligt bij de ouders.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:14

Wat verstaan we dan onder opvoeden?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:30

Ik vind dat het van beide moet komen.
Soms hebben de ouders niet eens door dat hun kind pest of wordt gepest..

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:56

gummie schreef:

Eeh... wat denk je zelf?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 22:00

MamboBeach schreef:
gummie schreef:

Eeh... wat denk je zelf?

Altijd op alles ja zeggen en niets verbieden. :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 22:01

:') Oh, dat?! :D

Tsja, ik bedoel, ik hoef het woordje opvoeden toch niet uit te leggen. :) Volgens mij niet zo moeilijk. :D

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 22:01

School en ouders behoren samen te werken met het opvoeden. Het liefst nog wordt er één lijn getrokken en zijn de normen, waarden en regels op school en thuis vergelijkbaar.

Op basisscholen komt dit erg duidelijk naar voren wanneer het pestprotocol ingaat. Al redelijk gauw worden ouders van de Pesters ingelicht, wanneer deze op een positieve manier reageren en een lijn trekken met de school, stelt de pester zich 9 van de 10 keer al snel heel anders op.

Opvoeden behoort in mijn ogen toe aan met name de ouders. School en de maatschappij hebben hun eigen bijdrage, maar de basis wordt gelegd bij de ouders.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 23:42

MamboBeach schreef:
:') Oh, dat?! :D

Tsja, ik bedoel, ik hoef het woordje opvoeden toch niet uit te leggen. :) Volgens mij niet zo moeilijk. :D

In een dergelijke discussie dus wel, omdat sommige mensen 'dingen leren' blijkbaar niet onder opvoeden vidnen horen (want: alleen ouders voeden op, school niet, want school hoort kinderen alleen dingen te leren). Zolang daar verwarring over is kun je nooit een goede discussie hebben, omdat je niet utigaat van dezelfde vooronderstellingen :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 23:52

Kinderen onderwijzen is voor mij niet hetzelfde als dat ik mijn kinderen opvoedt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 23:58

En wat is opvoeden dan? Dat is toch ook onderwijzen, alleen op een ander vlak.
Anders heb je het over grootbrengen oftewel alleen voederen en kleden...