Japan investeert hulpgeld tsunami in walvisjacht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:22

Ben ik het niet mee eens. Zoiezo was er al een verbod op commerciële walvisjacht en japan blijft het wel doen onder het naampje "onderzoek". Vanochtend stond ook in de krant dat er geld is uitgegeven aan extra beveiliging van de schepen tegen milieu activisten zoals de Sea Shepherds.

Squawk

Re: Japan investeert hulpgeld tsunami in walvisjacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:33

Klopt inderdaad lizje

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:03

Equimotion schreef:
De soort walvissen waar door de japanners op gejaagd wordt kan dat vanuit biologisch oogpunt best hebben in de aantallen waarop dat gebeurt. De gunstige staat van instandhouding van de soort zoals dat zo mooi heet komt niet in gevaar.

Ethisch gezien kan je bezwaar hebben tegen de methoden van walvisjacht. Een walvis is een enorm dier dat je niet zoals een hert of een konijn met 1 schot kunt doden.

Op zich vind ik het goed dat men investeert in werkgelegenheid in die plekken waar mensen hard getroffen zijn. Ik vraag me echter af hoe het kan dat men in zo'n groot gebied zo afhankelijk is van de walvisvaart en daar zet ik dus wel grote vraagtekens bij.

De mens hoort niks in stand te houden, sinds wanneer is het ok om dieren te doden om een soort in balans te houden dat maken ze zelf wel uit… de rest van de natuur incl navolgende voedselketen zullen hier de gevolgen van voelen! We trekken genoeg uit balans …. En dan zeg jij dat het uit biologisch oogpunt best kan??? Volgens mij hebben we het over zoogdieren die aan het uitsterven zijn!
de aantallen zijn in werkelijkheid niet positief, het is een uitstervend soort!

Er wordt met mijn gedonneerd geld ( ja wat er toen verdubbeld werd door de staat ) op walvissen gejaagd? W T F is er mis hier , walgelijk!

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:07

_Pilipa_ schreef:
Equimotion schreef:
De soort walvissen waar door de japanners op gejaagd wordt kan dat vanuit biologisch oogpunt best hebben in de aantallen waarop dat gebeurt. De gunstige staat van instandhouding van de soort zoals dat zo mooi heet komt niet in gevaar.

Ethisch gezien kan je bezwaar hebben tegen de methoden van walvisjacht. Een walvis is een enorm dier dat je niet zoals een hert of een konijn met 1 schot kunt doden.

Op zich vind ik het goed dat men investeert in werkgelegenheid in die plekken waar mensen hard getroffen zijn. Ik vraag me echter af hoe het kan dat men in zo'n groot gebied zo afhankelijk is van de walvisvaart en daar zet ik dus wel grote vraagtekens bij.

De mens hoort niks in stand te houden, sinds wanneer is het ok om dieren te doden om een soort in balans te houden dat maken ze zelf wel uit… de rest van de natuur incl navolgende voedselketen zullen hier de gevolgen van voelen! We trekken genoeg uit balans …. En dan zeg jij dat het uit biologisch oogpunt best kan??? Volgens mij hebben we het over zoogdieren die aan het uitsterven zijn!

Er wordt met mijn gedonneerd geld ( ja wat er toen verdubbeld werd door de staat ) op walvissen gejaagd? W T F is er mis hier , walgelijk!

Ben het met je eens! En als er eens een mens gedood wordt door een beer of haai oid moet dat beest meteen dood :? In feite zijn er in biologisch opzicht te veel mensen op de aarde dusja..zullen we die dan ook maar afmaken?

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:26

_Pilipa_ schreef:

Vraag 1: leef jij als veganist?
Vraag 2: heb jij wel eens een bioloog gesproken die verstand heeft van de verschillende walvissoorten en dus iets zinnigs kan zeggen over het wel of niet uitsterven van soorten?

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:59

Mooi he , gaan we weer gefokte varkens vergelijken met wilde uitstervende dieren!!!

Vraag 1 , worden walvissen gefokt om op te jagen ?
Vraag 2 google even voordat je denkt hele wijze vragen aan mij te stellen…

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:09

Over de walvisjacht op zich kan ik mij niet uitlaten. Te weinig kennis (hoewel ik absoluut geen voorstander ben, maar dat is puur gevoelsmatig)

Maar ik vind het wel triest dat een dergelijk bedrag wordt gespendeerd aan een kleine 'groep/doelstelling' verhoudingsgewijs. Het doet er niet toe dat het eigen belastinggeld is. Ze hebben enorm veel geld ontvangen van het buitenland om de mensen te helpen die door de tsunami alles zijn verloren. Zelf zoveel belastinggeld steken in een verhoudingsgewijs klein project, terwijl er nog steeds zoveel hulpbehoevende zijn, vind ik onbegrijpelijk.

Maar goed... de laatste jaren heb ik toch al mijn bedenkingen bij veel goede doelen, omdat steeds vaker duidelijk wordt dat het geld zelden werkelijk bij de hulpbehoevende terecht komt. Een groot deel blijft helaas her en der aan de strijkstok hangen of wordt geinvesteerd in hele andere zaken dan de hulpbehoevende mensen.
Voor mij dus ook een reden om bij dergelijke acties niets meer te doneren.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:10

Equimotion schreef:

Nou , ik ben dus zo iemand die ethische bezwaren heeft om een walvis af te schieten. Helemaal het fijne weet ik niet, maar jij denk ik ook niet. Japan heeft zich nooit aan het walvisverbod gehouden en op een gegeven moment, is er beslist dat de walvisjacht weer uitgevoerd mocht worden. Vanaf de tijd dat het verboden was (1986), heeft Japan zo'n 15.000 dieren illegaal afgeschoten. (Ja, ik zie dat jij ook je twijfels hebt , of de walvisvaart genoegwerkgelegenheid bied.)
Maar afgezien daarvan... het geld was niet bedoelt voor walvisjacht, maar om de mensen die getroffen waren door de tsunami weer aan huizen te helpen? Ik kan het helemaal verkeerd zien, maar dit schept toch werkgelegenheid? Huizen worden gebouwd, glasfabrieken voor de ramen draaien weer op volle toeren, loodgieters, bouwvakkers. Ziekenhuizen, kantoren,winkels moeten weer gebouwd worden enz,enz?

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 07:50

Het is wel mooi om te zien hoe emotioneel hier gereageerd wordt. De greenpeace campagnes zijn écht heel succesvol geweest.
Zelf ben ik ook altijd fel tegen walvisjacht geweest, zonder harde argumenten maar meer op het niveau dat je dat gewoon niet doet. Vanuit mijn werk heb ik met beheer en schadebestrijding van wild te maken (herten en konijntjes enzo) en dan kom je ook mensen tegen die heel emotioneel reageren vanuit een onderbuikgevoel.
Op een gegeven moment ben ik bij een symposium in gesprek geraakt met een bioloog die aan Oxford onderzoek naar walvissen gedaan had. Ik heb hem toen gevraagd hoe dat nou eigenlijk zat met die walvisjacht en hij vertelde dus dat het beeld uit de media al lang niet meer zo goed klopt. Er wordt slechts 1 soort walvissen bejaagd door Japan, en die soort kan dat vanuit een biologisch standpunt op soortniveau eigenlijk goed hebben. Naar aanleiding van dat gesprek heb ik me er nog eens wat verder in verdiept en dan zijn er echt hele grote nuanceringen aan te brengen bij wat door bepaalde organisaties de media in wordt geslingerd.

Als je het echter hebt over de methoden van jacht dan kom je aan wat ik hier eerder al zei: een hert of een zwijn kan je met 1 schot doden, voor een walvis is daar meer voor nodig en dat maakt dat het dier niet snel aan z'n eind komt. Daar heb ik zelf ook bezwaar tegen. Maar dat is iets anders dan ongefundeerd roepen dat het allemaal heel slecht is. Herten, zwijnen en konijnen worden ook niet gefokt om ze op te eten, en dat doen we toch uiteindelijk ook? (mooier scharrelvlees is er niet!! - op paard na dan- )

Als je walvisjacht erg vindt vanuit het idee dat walvissen een uitstervende soort zijn, dan moet je je eens realiseren dat er jaarlijks meer walvissen sterven door de reguliere (transport)vaart dan door bejaging. En dat is niet gereguleerd dus daarbij gaat het wel om soorten die met uitsterven bedreigd worden. De vaarroutes vallen vaak samen met de trekroutes die walvissen afleggen waardoor groepen uit elkaar gedreven worden en er ook letterlijke aanvaringen zijn. Daar hoor je nooit iemand over in de media maar het effect op de bedreigde populaties is vele malen groter dan wat Japan doet.

Om weer terug te komen op het bericht uit de openingspost: ik begrijp dat er wordt geïnvesteerd in werkgelegenheid. Ook het beschermen van walvisvaarders tegen activisten is een vorm van investeren in werkgelegenheid, want als er geen walvis gevangen kan worden dan kan ook de hele keten van verwerking daar achteraan niet meer plaatsvinden. Die redenatie kan ik - los van de vraag of je het eens bent met walvisjacht - dus prima volgen en vind ik zelfs acceptabel.
Echter, ik vind de bedragen in relatie tot het relatief lage aantal walvissen nogal hoog, en ik vraag me dus af hoe de totale economie van die walvisjacht er dan uit ziet.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 08:26

Dat sommige vaarroutes en trekroutes van de walvissen overeen komen is waar. Maar deze schepen varen niet met de gedachte " kom laten we even bewust walvissen aanvaren om ze te doden".
In tegenstelling tot de walvisvaarders die dus wel doelbewust bezig zijn.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 09:14

miss_lizje schreef:
Maar deze schepen varen niet met de gedachte " kom laten we even bewust walvissen aanvaren om ze te doden".

En dan is het ineens niet erg meer??

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:50

Ik zeg niet dat het dan niet erg is, maar er is zeker geen sprake van opzet.
Erg ongelukkig als het gebeurt en ik ben juist een groot walvissen fan. Maar ik vind dat er wel een verschil is tussen of ongeluk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:05

Mensen zitten u eenmaal dieren in de weg, we roeien uit, verplaatsen naar verkeerde plekken waardoor er plagen ontstaan, de hele ecocultuur gooien we graag in de war, maar daar gaat het niet om. Al hadden ze er kerstbomen mee geplant, het geld was daar niet voor bestemd en waar het wel voor bestemd was, heeft niet helemaal geprofiteerd. DAT is dus het "kwaad".

Maar goed aan de andere kant begrijp ik dat de activisten het eigenlijk zelf veroorzaakt hebben:
Citaat:
Met het geld wordt de walvisvloot extra beveiligd en bewapend, zodat die de strijd op zee aan kan met de bevlogen en vastberaden activisten van Sea Shepherd.

En in die zin snap ik de zet van de regering eigenlijk wel.

Het protest komt ook bij activisten vandaan, niet bij de bevolking....
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 09-12-11 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:08

Kijk en dit is nu precies de reden waarom ik geen geld meer doneer, of het verdwijnt in de zakken van de machts wellustige of het wordt gebruikt voor totaal iets anders dan het bedoelt is! Door zulke acties heb ik lang geleden al besloten mijn geld op een andere manier te besteden. Als er mensen/dieren zijn die hulp nodig hebben regel ik dit zelf door met spullen te komen waar ze wat aan hebben, ik zal nooit meer doneren aan grote instanties, komt toch weinig goeds van. ;)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:09

Donkerblauw schreef:
:oo Nee, dit kan toch niet waar zijn?!
Ik heb ook geld gedoneerd aan Japan, om al die mensen te helpen die alles kwijt zijn geraakt, en nu hoor ik dit.. Echt belachelijk.

http://www.mo.be/artikel/waar-belanden- ... voor-japan

Japan zat helemaal niet te wachten op onze donaties...
Wat jij hebt gestort op het rode kruis ofzo, is wel degelijk bij het rode kruis terechtgekomen (alleen misschien niet allemaal in Japan?)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:13

:oo Wat een lelijkerds!!!

Ohh dit vind ik echt heel erg.. Ik kijk wel eens die docu over de Sea shepherds op discovery channel, echt gaaf wat zij doen! Hoewel ik hun acties soms wel een beetje kneuzig vindt, steeds misgooien met flessen boterzuur enz :+

Maargoed, geen geld meer naar Japan dus, dat is duidelijk.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:30

Ik heb geen idee hoe groot de totale economie van de walvisvangst in Japan precies is, maar ze zijn er echt niet alleen maar uit folklore zo op gebrand om het in stand te houden... (dus trek je eigen conclusies)

Als je dus activisten effectief kunt uitschakelen help je daarmee de ketenindustrie achter de vangst zelf en stimuleer je dus de werkgelegenheid. Die redenatie is op zichzelf niet zo stom, maar mijn mening erover hangt samen met de vraag hoe groot die ketenindustrie dan is en hoe hard de door de tsunami getroffen Yuko Modaal van die ketenindustrie afhankelijk is.

Dat is een andere discussie dan zuiver de vraag of de walvisvangst wel of niet ok is.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:34

Aranel schreef:
:oo Wat een lelijkerds!!!

Ohh dit vind ik echt heel erg.. Ik kijk wel eens die docu over de Sea shepherds op discovery channel, echt gaaf wat zij doen! Hoewel ik hun acties soms wel een beetje kneuzig vindt, steeds misgooien met flessen boterzuur enz :+

Maargoed, geen geld meer naar Japan dus, dat is duidelijk.

In een interview heeft de kapitein uitgelegd dat ze dat vooral doen omdat het leuk staat op beeld. Flessen gooien, aan boord klimmen, etc. Het moet toch interessant blijven voor de tv, want door de kijkers krijgt hun doel meer aandacht. Ze behalen hun echte winst doordat ze achter de Nisshan Maru blijven varen. Dat is namelijk het enige schip waarmee de walvissen uit het water getakeld kunnen worden, maar daarvoor moet ze stil liggen. Zolang dát schip dus moet blijven varen doordat de Sea Shepherd erachter zit, kunnen ze de walvissen niet meenemen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:48

En daar worden de wapens dus voor aangeschaft. Dat ze de sea shepard kunnen laten zinken. En terecht.
Dit soort dingen moet je op politiek en cultureel niveau uitvechten en niet door de werkers het brood uit de mond te stoten.
Geef als activist die mannen op het walvisschip een lekker som met geld, dan zijn ze ook klaar voor die dag. Dan hoeft er geen walvis te sterven....

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:53

dat ik het nog vertik om mensen die getroffen zijn te helpen...
die japanners zijn geen knip voor hun neus waard......

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 21:22

Want alle Japanners hebben er tenslotte voor gekozen dat dit zo gebeurt....

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 09:53

Daar gaat het niet om Stef, het is heel triest dat een bevolking de dupe wordt als de hoge heren het geld gebruiken voor dingen waar het niet voor gegeven is maar dan is het ook niet zo raar dat mensen niet meer willen geven ? Het geld komt niet terecht waar het voor bedoeld is terwijl ik toch echt het geld geschonken heb voor de Japanners en niet voor de walvisjacht :( ook al zouden ze er op dat vlak iets positiefs mee hebben gedaan, daar is het geld niet voor gestort.. Hoeveel miljoenen moeten er nog steeds naar Haiti bijv ? De mensen wonen daar nog steeds in tenten zonder schoon drinkwater, hoe kan dat nou als er zoveel miljoenen zijn opgehaald? En dan moeten wij maar domweg blijven doneren? Nee Stef, zo werkt het bij mij niet! ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 14:33

Er wordt dus ook in de vissersdorpen geinvesteerd, die zijn immers het zwaarts getroffen, en het was maar een deel uit het fonds dat voor de walvisvangt wordt gebruikt, sterker nog voor de bewapeningen van schepen zodat ze tegen de Sea Shepherd kunnen verdedigen.
MET ANDERE WOORDEN als de Sea Shepherd gewoon ophoepeld, hoeft daar geen geld heen en dus zijn feitelijk de activisten de OORZAAK van de andere geldbesteding.
Waarom valt men hen niet aan dan?

Daarbij, ik weet niet waar het geld vandaan komt, maar ik denk dat Japanse bedrijven die zelf niet getroffen zijn ook ene flinke duit in het zakje hebben gedaan.

Persoonlijk geef ik niet aan fondsen omdat je niet weet of het aankomt. Portugal zelf doet altijd erg aan hands-on hulp als sturen van troepen met tenten en voedsel en water. Daar hebben ze meer aan.

In getroffen landen zitten oik gewoon rijke mensen die kunnen helpen.
De meeste donaties zijn balastingtechnisch handig.
Ze hebben geen geld nodig van Jan met de pet.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 14:36

Dit is een van de redenen dat ik niet meer doneer. Te belachelijk voor woorden.
Haiti is net zoiets. veel mensen hebben niet eens een tent om in te slapen. miljoenen zijn er naartoe gegaan. De directeur slaapt in een van zijn villa's en die mensen kunnen doodvallen.....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 14:38

De buren slapen ook in villas en kijken uit op de ellende waar ze zich niks van aan trekken. Ik weet niet waarom andere landen zich zo druk maken en waarom Nederland altijd voorop moet staan met donaties. Ga heen met spullen, doe iets. Geld kunnen ze niet eten en komt niet bij hen terecht.