Nieuwe (leefbare) planeet ontdekt, Kepler 22b

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 01:22

Vjestagirl schreef:
Ik vind het altijd een beetje raar dat ze er vanuit gaan dat de condities voor leven precies zo zijn als de onze. Voor hetzelfde geld zijn er wel levensvormen die het veel kouder of warmer nodig hebben dan wij. Of die helemaal geen zuurstof nodig hebben. Weten wij veel...

Die levensvormen zijn er op aarde ook wel, bijvoorbeeld organismen die leven onder extreme hoge temperaturen en zwavel ipv zuurstof gebruiken om te overleven ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 01:25

Libera schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik vind het altijd een beetje raar dat ze er vanuit gaan dat de condities voor leven precies zo zijn als de onze. Voor hetzelfde geld zijn er wel levensvormen die het veel kouder of warmer nodig hebben dan wij. Of die helemaal geen zuurstof nodig hebben. Weten wij veel...

Die levensvormen zijn er op aarde ook wel, bijvoorbeeld organismen die leven onder extreme hoge temperaturen en zwavel ipv zuurstof gebruiken om te overleven ;)

Dat weet ik.

Waarom gaan ze er dan bij 'leefbare planeten' vanuit dat hun leven op het onze moet lijken?

Libera

Re: Nieuwe (leefbare) planeet ontdekt, Kepler 22b

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 01:27

Omdat ze op zoek zijn naar "intelligente" leefvormen, en geen meercellige organismen denk ik?? Geen idee :Y)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 02:14

Libera schreef:
Omdat ze op zoek zijn naar "intelligente" leefvormen, en geen meercellige organismen denk ik?? Geen idee :Y)

En wie zegt dat levensvormen met andere eisen aan hun omgeving niet intelligent kunnen zijn?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 09:17

Overigens: stel dat je een geweldig goede kijker hebt, waarmee je tot op eeen beetje google street view niveau kunt kijken. In dat geval zie je iets dat 600 jaar geleden gebeurd is. En andersom zouden zij beelden zien van 1411, in plaats van 2011. Dat zijn hele grote verschillen. Daarnaast is het altijd maar de vraag in welke fase van ontwikkeling een planeet is, of beter, in welke fase het leven op die planeet is.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:15

Waar men nu naar zoekt zijn planeten in de goldylock zone.
Ik denk dat ze daar de maatstaven van de mens voor gebruiken om te zoeken.
Dat er leven mogelijk is op de planeten buiten de goldylock zone kan je bijna wel van uitgaan gezien hoe alleen al op aarde in de meest extreme situaties leven te vinden is.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 20:41

joostvangestel schreef:
Overigens: stel dat je een geweldig goede kijker hebt, waarmee je tot op eeen beetje google street view niveau kunt kijken. In dat geval zie je iets dat 600 jaar geleden gebeurd is. En andersom zouden zij beelden zien van 1411, in plaats van 2011. Dat zijn hele grote verschillen. Daarnaast is het altijd maar de vraag in welke fase van ontwikkeling een planeet is, of beter, in welke fase het leven op die planeet is.

Hier kan ik dus úren over piekeren.. Hoe dat in godsnaam kan/zit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:45

joostvangestel schreef:

Zou het geschiedenis-bestuderen wel een stuk makkelijker maken :D

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:56

Miracle_ schreef:
joostvangestel schreef:

Hier kan ik dus úren over piekeren.. Hoe dat in godsnaam kan/zit..

ik ook.
Ze zeggen ook dat signalen van de media de ruimte in gaat.
Want als men denkt dat we nog steeds begin 1900 leven?
Of ze zijn misschien wel onderons en denken''mwoah deze planeet is echt zo niks voor ons'' :)
Maar even ietsie offtopic,kijken jullie ook graag na SF-series/films?
Ik zit graag na NG Channel te kijken over dit soort onderwerpen. :)

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:53

ooooh als ik hier over na blijf denken word ik helemaal gek he :')
ik vind dit soort dingen wel ontzettend intressant :))

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 22:58

Ik dus ook Adinda, ik kan mezelf echt gek maken hiermee. :')

SF films vind ik juist echt niks aan.. :+

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:08

Adindaa schreef:
ik vind dit soort dingen wel ontzettend intressant :))

Hier het zelfde
En juist omdat ook de technologie steeds beter wordt krijg je beetje bij beetje meer er over te horen.
En ook dat je toch bepaalde elementen uit SF films naar de werkelijkheid ziet gaan.

Ben daardoor ook mee gaan doen aan MilkyWay@home (http://milkyway.cs.rpi.edu/milkyway/)
Een kleine bijdrage aan de wetenschap :) en daarnaast ook een beetje een competitie.
voorbeeldje waar je aan meewerkt met het berekenen van
http://www.rpi.edu/~willeb/StreamAnimation.gif
plaatje even in link gezet ivm snelheid

verder is het ook het begin van het berekenen van een nauwkeurige 3d kaart van de melkweg.
Laatst bijgewerkt door PascalB op 07-12-11 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:15

joostvangestel schreef:

Nee ze zouden dan over 600 jaar pas onze huidige maatschappij van 2011 zien, namelijk als ze nu zouden beginnen te kijken duurt het 600 jaar voor het beeld aankomt daar. Maar zouden ze 600 jaar geleden zijn beginnen met filmen, ja dan zouden ze op dit moment 1411 zien indd.

Blijft machtig interessant dit.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:19

Ik vind het ook erg interessant, als ik de boekhouding niet in was gegaan, werd ik sterrenkundige of iets in die richting haha.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:27

Mindfields schreef:
Nee ze zouden dan over 600 jaar pas onze huidige maatschappij van 2011 zien, namelijk als ze nu zouden beginnen te kijken duurt het 600 jaar voor het beeld aankomt daar. Maar zouden ze 600 jaar geleden zijn beginnen met filmen, ja dan zouden ze op dit moment 1411 zien indd.

Als ze 600 jaar geleden waren gaan filmen, zouden ze beelden zien die er 600 jaar over gedaan hebben om naar hun toe te komen. Dan zouden ze dus beelden zien van 811.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:33

Misschien is de planeet er ondertussen al niet meer :) kan een hoop gebeuren in die tijd.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 00:40

joostvangestel schreef:
Mindfields schreef:

Als ze 600 jaar geleden waren gaan filmen, zouden ze beelden zien die er 600 jaar over gedaan hebben om naar hun toe te komen. Dan zouden ze dus beelden zien van 811.

Nee de beelden die ze 600 jaar geleden aan het filmen waren, komen pas na 600 jaar aan. Maar de beelden die ze 600 jaar geleden gefilmd hebben blijven wel de beelden van 600 jaar geleden.
Mindsfield zegt het dus goed :)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 10:08

Suzanne_J schreef:

Nee de beelden die ze 600 jaar geleden aan het filmen waren, komen pas na 600 jaar aan. Maar de beelden die ze 600 jaar geleden gefilmd hebben blijven wel de beelden van 600 jaar geleden.
Mindsfield zegt het dus goed :)[/quote]
Aha, tja, je gaat uit van het model dat er iemand op aarde filmt (ala google street view).

Ik heb het er dus over dat iemand op kepler22b met een geweldige telescoop de aarde observeert. Als daar op dit moment opnamen van de aarde gemaakt worden op kepler 22b, door die telescoop, ziet de camera op kepler22b beelden die 600 jaar geleden van de aarde zijn vertrokken. Erg hypothetisch natuurlijk, want het is nogal onwaarschijnlijk dat er voldoende fotonen van de aarde kepler22b bereiken om zo'n opname te maken.

Als de opname van de aarde op de aarde zelf wordt gemaakt, bijvoorbeeld nu, dan zijn dat vanzelfsprekend beelden van nu (2011). Om die via een communicatieverbinding over te sturen naar kepler22b te sturen gaat minimaal 600 jaar duren. In ons jaar 2611 zullen ze dus die beelden zien van 2011. In 1411 waren er helemaal nog geen camera's of communicatieapparatuur op de aarde (althans niet door de mens uitgevonden), dus op dit moment weten mogelijke bewoners van kepler22b niet eens of wij wel radiosignalen uit kunnen zenden. Daar kunnen ze ongeveer over ongeveer 525 jaar achter komen (als ik me niet vergis waren de eerste beelden die de ether in vlogen de Olympische spelen van 1936).

Overigens heb ik het dan niet over allerlei andere theoriën als wormgaten en dergelijke, of met hogere warp speeds waarmee men zich in Star Trek en andere SF films in voortbeweegt. Dan zou hypothetisch alles een beetje sneller kunnen :D

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:16

Miracle_ schreef:
Als daar toch eens chocolade aan de bomen zou groeien, zou ik nu naar Schiphol rennen :')

:D Ze zien je al aankomen op schiphol....ik wil graag een ticket naar Kelper 22b

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 05:45

Miracle_ schreef:
Als daar toch eens chocolade aan de bomen zou groeien, zou ik nu naar Schiphol rennen :')

Mjah, je weegt op Keplar toch al meer dan je hier doet door de sterkere zwaartekracht, dus dan maakt die chocola ook niks meer uit *\o/*
Al kom je wel meer aan dan dat je op aarde zou doen.. -O-

Eigenlijk moet je chocola eten op de maan.. dan ben je alsnog lichter dan op aarde als je iets aankomt :j

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:26

Ik vraag me af wat voor zin het heeft om zo'n dingen te onderzoeken. Het is niet dat we daar met zen allen naartoe kunnen, en daarbij nog...Als we erheen zouden kunnen dan zou dat enkel zijn om daar de boel over te kunnen nemen, macht te hebben en alles kapot te maken... Ik ben blij dat wij mensen te klein zijn om zo'n dingen te bevatten, we lijden nu al aan ontzettende grootheidswaanzin. Dat we zelfs nog maar denken dat wij de enige zijn (omdat onze hersenen de rest niet kunnen bevatten) vind ik opzich eigenlijk al grappig. Want uiteindelijk zijn wij mensen ontzettend onwetend , terwijl we het idee hebben dat we haast de wereld rulen.. Grappig =)

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:58

Citaat:
Ik vraag me af wat voor zin het heeft om zo'n dingen te onderzoeken.

En

Citaat:
Dat we zelfs nog maar denken dat wij de enige zijn

Ik denk dat je hiermee zelf al het antwoord hebt gegeven.

Tot nu toe zijn we de enige, er is nog geen hard bewijs dat er elders ook leven is.
Het wil niet zeggen dat de kans ook erg groot is dat we de enige zijn gezien de hoeveelheid planeten alleen al in de melkweg

Het is de menselijke nieuwsgierigheid die om de hoek komt kijken bij dit soort onderzoeken :)
Was die er niet dan hebben we nog steeds een platte aarde ;)

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:06

Maar misschien hebben wij dat hard bewijs niet omdat wij niet weten onder welke levensomstandigheden die 'wezens' op een andere planeet leven. Misschien hebben zij een hele andere samenstelling, en kunnen we ze daardoor niet 'zien'. Misschien hebben sommige wezens die zoveel lichtjaren verwijderd zijn andere moleculen nodig omdat ze anders ten opzichte van de zon liggen (ik zeg maar wat) wie zegt dan dat er pas leven kan zijn op een planeet als er dezelfde stoffen als op aarde aanwezig moeten zijn?
Wie zegt dat die wezens op dezelfde manier moeten functioneren als wij mensen/dieren op planeet aarde?
Misschien leven daar wel wezens, maar zolang je geen voet op die planeet gezet hebt kan je dat niet weten, toch?

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:23

Daarom is het ook wetenschap. Ik denk niet dat er bij het zoeken alleen naar de menselijke eigenschappen gekeken wordt.
Men onderzoekt ook op aarde de meest extreme situaties om te snappen wat allemaal mogelijk is.
De meeste plekken Zijn nog te ver weg maar er is niet voor niets zoiets als een marsrover. je begint met de kleine stapjes.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:27

Maar wat voor Zin heeft dat? Wat winnen ze erbij met die kennis?
Het is niet zo dat , als ze weten of daar leven is of niet, dat grote veranderingen met zich mee zal brengen.
Waarom willen we zo'n dingen weten? Welke winst halen we daaruit?