Weer ''u'' gaan zeggen, de oplossing ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:29

De leraar is niks meer of minder als mij vind het daarom onzin dat ik de leraar u zou moeten noemen en de leraar mij aanspreekt met je of jij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:31

Ik zit in 4 vwo en zeg altijd u en mevrouw/meneer tegen de docenten. Vind het eigenlijk wel grappig := kan je zo lekker roepen MENEEEEEEEEEEEEEEEEER IK SNAP HET NIET! :') Er zijn wel een paar docenten die echt duidelijk aangegeven hebben dat je ze bij hun voornaam mag noemen, en dan doe ik dat ook. Van de meeste docenten weet ik de voornaam niet eens trouwens :P
Zeg tegen mijn ouders wel gewoon je, en tegen mensen die aangeven dat ze met je aangesproken willen worden doe ik dat ook gewoon.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:31

Hier worden leraren gewoon altijd met u en meneer/mevrouw aangesproken. Lijkt mij heel normaal, en merk ook eigenlijk niet dat dit anders is/wordt.

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 21:31

het heeft niets te maken met meer of minder waard zijn.. het is een teken van respect naar iemand die ouder/wijzer is dan jijzelf bent.. en vooral om in dit geval de afstand te bewaren.. de docent staat niet op dezelfde voet als de leerling..
Laatst bijgewerkt door slagchoco_91 op 30-11-11 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:32

Het aanspreken met 'u' vind ik blijk geven van respect. En dan gaat het niet erom, dat je degene die je aanspreekt respectvol vindt door hem te vousvoyeren, maar dat je zélf het respect kunt opbrengen om iemand op dergelijke wijze aan te spreken.
Wanneer ik bij wijze van spreken een onbeschofte mafkees tegen kom, zal ik die ook met 'u' aanspreken, ik hoef me toch niet te verlagen tot het niveau van taal dat de ander bezigt?

Hoe dan ook, ik ben er blij om dat in mijn regio men nog altijd leraren en onbekenden met 'u' aanspreekt. Er moet inderdaad een zekere afstand tussen leraar en leerling blijven bestaan, zodat kinderen ook accepteren dat hen discipline en beleefdheid wordt bijgebracht door de leerkracht. Ik heb het idee dat dit met de jaren steeds losser wordt.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:32

Ik werk al een kleine 15 jaar als juf en waar ik werk noemen de kinderen ons bij de voornaam. Of ze er juf voor zetten laten we aan de kinderen/ouders over. Het mag, maar het hoeft niet. Er wordt dus ook gewoon je/jij gezegd. Dat is gebruikelijk op de school waar ik werk. Ik vind het totaal geen probleem.

Mijn kinderen zeggen ook geen u tegen mij. Ze zeggen je/jij ook tegen hun grootouders.

Ik vind het verplicht stellen van weer u zeggen tegen een leerkracht/docent, geen oplossing. Gezag dwing je niet af door het woordje "u". Mevrouw/meneer Jansen kun je net zo respectvol uitspreken als juf/meneer Saskia. Andersom kun je het ook zo respectloos uitspreken als je maar wil.

Respect voor een leerkracht/docent is een wisselwerking tussen de leerling en de leerkracht en de opvoeding van de leerling. De manier waarop je met elkaar omgaat zorgt ervoor of de leerlingen respect hebben voor wie er voor de klas staat.

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:33

xSOULSISTER schreef:
De leraar is niks meer of minder als mij vind het daarom onzin dat ik de leraar u zou moeten noemen en de leraar mij aanspreekt met je of jij.

Ik weet niet hoe oud je/u bent, maar ik vind zelf dat het gewoon respectvol is als er ''u'' wordt gezegt tegen een leraar. De
leraar is meerder jarig en is het gewoon respectvol om ''u'' te zeggen. Zoieso tegen een
volwassen en vreemde vind ik dat er ''u'' gezegt moet worden.
Laatst bijgewerkt door Ludique96 op 30-11-11 21:37, in het totaal 3 keer bewerkt

Aukjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:34

Ik sta zelf voor de klas (basisschool) en kinderen mogen mij ook aanspreken met mijn voornaam.
Ik denk niet dat ik meer gezag heb als de kinderen mij met 'u' aan moeten spreken.
Dat gezag zit heel ergens anders in.
Namelijk het respect wat je van de kinderen krijgt, je uitstraling, de band die je met de kinderen hebt etc.
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze roepen 'Eeeeh Aukje', maar me gewoon netjes bij de voornaam aanspreken vind ik prima. Dan heb ik genoeg 'afstand' tussen leerkracht/leerling.
Wel zie ik in mijn omgeving (ik vervang 3 dagen per week waardoor ik een hoop scholen zie) dat gezag voor de leerkracht helemaal niet zo vanzelfsprekend meer is.
En dat je soms blij mag zijn dat het gedrag van een groep kinderen niet escaleert!
Ik schrik af en toe ook van opmerkingen die kinderen wel eens maken (naar elkaar/ leerkrachten)
Dus er mag wat mij betreft zeker wat aan gedaan worden!
Maar dat leerkrachten dan met 'u' aangesproken moeten worden, lijkt me nou niet zo heel veel verschil maken.
Laatst bijgewerkt door Aukjee_ op 30-11-11 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:34

Ik maak zelden mee dat een leerling 'jij' zegt.
Als dat wel gebeurt wordt deze eigenlijk al gecorrigeerd door klasgenoten.
En ook mijn voornaam wordt ook nooit gebruikt. Altijd mevrouw.
Terwijl ik soms maar 4 jaar ouder ben dan mijn leerlingen..

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:35

JessAndHope schreef:
Boras schreef:
Het woordje u alleen gaat niets oplossen. Dat vind ik een kortzichtige en domme gedachte.
Ik kan u tegen iemand zeggen waar ik geen greintje respect voor heb en dus ook geen respect toon.
Ik kan je tegen iemand zeggen en zeer veel respect voor iemand voelen en tentoonspreiden.

Het gaat om vervaagde normen en waarden, niet om woordjes die op zichzelf niets voorstellen.

Het begint met iets kleins, maar kan uiteindelijk grote gevolgen hebben. Ik zie het verband wel tussen de verloedering en het verdwijnen van 'u' en het komen van 'je, jij, henk'

Ik begrijp wat je bedoelt, maar daarom geef ik ook aan dat het woordje u alleen het verschil niet gaat maken. Daar komt meer bij kijken. En als dat meer bereikt kan worden, dan doet dat woordje u ter niet toe. Zo bedoel ik het. Het een (het woordje u) niet zonder het ander (normen en waarden). Het ander is wel mogelijk zonder het een.

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:35

Rijerijerije schreef:
Wat bijzonder om te lezen dat er vandaag de dag nog kinderen worden opgevoed om u tegen hun ouders te zeggen :) Dat had ik niet gedacht!

Als ze in hun puberteit nou zouden vragen (of het doen zonder te vragen!) of ze 'je' mogen zeggen, zouden jullie dat een probleem vinden?

Ligt aan de manier waarop ze jij en je zeggen.Van mijn moeder mocht ik op een gegeven moment ook je en jij zeggen als het maar wel wel respectvol was.
Dus niet JIJ moet nu ...... maar, wil je.....

Nu zijn mijn kids nog redelijk jong maar op school is het ook u tegen juffen en meesters en andere ouders.En daar wordt nog wel eens raar op gereageerd.Ouders vinden dat raar

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:36

Aukjee_ schreef:
Ik sta zelf voor de klas (basisschool) en kinderen mogen mij ook aanspreken met mijn voornaam.
Ik denk niet dat ik meer gezag heb als de kinderen mij met 'u' aan moeten spreken.
Dat gezag zit heel ergens anders in.

Precies wat ik bedoel :)

Lusitana

Re: Weer ''u'' gaan zeggen, de oplossing ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:38

Het lijkt mij wel handig dat kinderen juist op school leren dat volwassenen niet gelijk aan hun vriendjes zijn.

Daarbij vind ik respect iets dat vanzelf groeit tussen partijen, en dat u zeggen veel meer een BELEEFDHEIDSVORM is die best weer aangeleerd mag worden, want als mensen beleefd zijn, is er minder ergenis, is het makkelijker welgemanierd te worden (en dus weer poitiever bekeken worden)etc, een positieve spiraal.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:39

fjord_brucht schreef:
Rijerijerije schreef:
Wat bijzonder om te lezen dat er vandaag de dag nog kinderen worden opgevoed om u tegen hun ouders te zeggen :) Dat had ik niet gedacht!

Als ze in hun puberteit nou zouden vragen (of het doen zonder te vragen!) of ze 'je' mogen zeggen, zouden jullie dat een probleem vinden?

Ligt aan de manier waarop ze jij en je zeggen.Van mijn moeder mocht ik op een gegeven moment ook je en jij zeggen als het maar wel wel respectvol was.
Dus niet JIJ moet nu ...... maar, wil je.....

Nu zijn mijn kids nog redelijk jong maar op school is het ook u tegen juffen en meesters en andere ouders.En daar wordt nog wel eens raar op gereageerd.Ouders vinden dat raar

Ouders vinden het raar dat jouw kind 'u' zegt? :? Ieders keuze natuurlijk, maar ik zou het alleen maar fijn vinden.

Nee, 'jij MOET' was hier ook uitgesloten en dat zal het bij mijn toekomstige kinderen nog steeds zijn! 'Wil je alsjeblieft....' en 'Mag ik...'!

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:42

Ik zat op een middelbare school waar het normaal was op met je/jij of voornaam de docent aan te spreken. En ik kan natuurlijk niet voor de rest van de leerlingen spreken maar volgens mij ben ik prima terecht gekomen :D

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:43

Mijn kleuters weten heel goed dat ik geen vriendje ben maar hun juf hoor. ;)
Met gezag heb ik ook totaal geen problemen. Ik heb respect van hen door mijn manier van handelen.
Natuurlijk vind ik dat je kinderen het wel moet vertellen dat je volwassenen anders zijn dan kinderen en hoe je onbekenden aan moet spreken. Bij bekenden lijkt mij dat er wel afgesproken is of die je/jij genoemd willen worden of u.

Dieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:45

Bij ons op school (voortgezet onderwijs) moet je gewoon ''u'' zeggen, ik denk echter niet dat dit nou de oplossing is om respectvol over te komen! :Y)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:49

Ik kan me nog van de middelbare school herinneren dat de leraar netjes met u en meneer werd aangesproken en vervolgens zonder enig respect behandeld werd en in de zeik genomen door diezelfe aso's van de klas. Dat meneer stelde dan dus weinig voor.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:50

Rijerijerije schreef:
Nee, 'jij MOET' was hier ook uitgesloten en dat zal het bij mijn toekomstige kinderen nog steeds zijn! 'Wil je alsjeblieft....' en 'Mag ik...'!

Zoonlief: "Mama, jij moet even....."
Ik:" Ik moet helemaal niets."
Zoonlief:"Mama, wil jij alsjeblieft...."

Dat is iets wat ieder klein kind even moet leren dat je dat niet zegt. En zonder daar een groot drama van te maken, leer je ze dat zo af hoor ;)

Wat ik meer zie is dat de manier waarop kinderen doen, respectloos kan zijn.
Maar hoe moeten ze weten dat iets niet mag/hoort als het hem niet geleerd wordt?
Er zijn diverse dingen die je kinderen moet leren, wanneer dat wordt nagelaten zal een kind het ook nooit weten.
Wanneer een kind niet beter weet dan dat hij/zij een tas gewoon tegen de ouder aan mag smijten en tegen die ouder mag schreeuwen en dergelijke, zal het ook niet weten dat dat ook anders en vriendelijker kan.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:53

En dat is nou eens een waarheid als een }:0

Leuk OS trouwens Mickey :))

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:56

ik zeg nog altijd u tegn klanten ect.. maar standaard word er gezegd wat?? u.. zeg maar jij..

echt iedereen zegt dat.

een probleem ik zeg altijd u.. ook altijd beleefd van vroeger uit geleerd.. ook met werk in winkel.\

en ik zegt vaak wat zegt u? zeker als ik weet dat mensen dat niet leuk vinden.dat ik u zeg

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:01

Zeg maar jij zullen ze niet snel tegen ene kind zeggen, of in nederland wel? Hier mogen kinderen echt alleen hun vriendjes jij noemen. We hebben hier meerdere beleefdheidsaanspreekvormen dan alleen u, trouwens.
Ik pik het niet als een kind me jij noemt. (Of het moet familie zijn-hoewel die zeiden geloof ik allemaal wel u), of iemand bv op internet die niet weet hoe oud ik ben ofzo)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:09

Op de basisschool was het meester of juffrouw en dan met de voornaam erbij. Op het voortgezet onderwijs was het meneer of mevrouw en dan met de achternaam erbij. Van velen wist ik niet eens een voornaam :') Op het mbo was het verschillend bij leraar en er werd ook niet gek over gedaan ofzo... Merkte wel dat er op het mbo meer respect was voor leraren :j Maar ik vond dat meer een motivatiekwestie aangezien dan iedereen doet wat ie eigenlijk wil gaan doen :)

Mosh schreef:
Overigens spreek ik iedereen met 'u' of meneer/mevrouw aan, tenzij ze zeggen dat het niet mag. Dan gebeurt het nog steeds, zit er gewoon ingebakken

Dat heb ik ook regelmatig :') En dan krijg ik vervolgens bijna een klap voor mijn kop omdat ik u blijf zeggen :7

Maar ik denk ook wel dat je omgeving en daarna werkomgeving er ook mee te maken heeft... Ik heb een aantal jaren gewerkt bij een echt mannenbedrijf... Nou daar word je wel minder netjes van lijkt wel :(:) Gelukkig niet zoveel last van, want de meeste mensen vinden mij hartstikke beleefd en netjes :j Een vriendin van mijn moeder zei dat regelmatig dat ik zo beleefd en netjes was (en ondertussen zat ik dan in mijn rijbroek te stinken :') )

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:11

Rijerijerije schreef:

Ja :j Want er is nogsteeds een generatiekloof. Ik zit niet bij mn dochter in de klas, dus blijft het u. Juist ook omdat het anders 'normaal' word om maar met je/jij te strooien. Uiteraard zeg ik ook wel eens 'je' tegen mijn ouders, maar meer in een uitspraak oid. Met vragen of in een gewoon gesprek is het nog steeds 'u'.

Ik krijg ook echt altijd de kriebels als ik dan een kleine smurf zie staan die dan aan een ouder vraagt 'heb jij een snoepje voor mij?' Brrrr

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:14

Ik begrijp je redenatie :j

Interessant dit :)