Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
xSOULSISTER schreef:De leraar is niks meer of minder als mij vind het daarom onzin dat ik de leraar u zou moeten noemen en de leraar mij aanspreekt met je of jij.
JessAndHope schreef:Boras schreef:Het woordje u alleen gaat niets oplossen. Dat vind ik een kortzichtige en domme gedachte.
Ik kan u tegen iemand zeggen waar ik geen greintje respect voor heb en dus ook geen respect toon.
Ik kan je tegen iemand zeggen en zeer veel respect voor iemand voelen en tentoonspreiden.
Het gaat om vervaagde normen en waarden, niet om woordjes die op zichzelf niets voorstellen.
Het begint met iets kleins, maar kan uiteindelijk grote gevolgen hebben. Ik zie het verband wel tussen de verloedering en het verdwijnen van 'u' en het komen van 'je, jij, henk'
Rijerijerije schreef:Wat bijzonder om te lezen dat er vandaag de dag nog kinderen worden opgevoed om u tegen hun ouders te zeggenDat had ik niet gedacht!
Als ze in hun puberteit nou zouden vragen (of het doen zonder te vragen!) of ze 'je' mogen zeggen, zouden jullie dat een probleem vinden?
fjord_brucht schreef:Rijerijerije schreef:Wat bijzonder om te lezen dat er vandaag de dag nog kinderen worden opgevoed om u tegen hun ouders te zeggenDat had ik niet gedacht!
Als ze in hun puberteit nou zouden vragen (of het doen zonder te vragen!) of ze 'je' mogen zeggen, zouden jullie dat een probleem vinden?
Ligt aan de manier waarop ze jij en je zeggen.Van mijn moeder mocht ik op een gegeven moment ook je en jij zeggen als het maar wel wel respectvol was.
Dus niet JIJ moet nu ...... maar, wil je.....
Nu zijn mijn kids nog redelijk jong maar op school is het ook u tegen juffen en meesters en andere ouders.En daar wordt nog wel eens raar op gereageerd.Ouders vinden dat raar
Rijerijerije schreef:Nee, 'jij MOET' was hier ook uitgesloten en dat zal het bij mijn toekomstige kinderen nog steeds zijn! 'Wil je alsjeblieft....' en 'Mag ik...'!
Mosh schreef:Overigens spreek ik iedereen met 'u' of meneer/mevrouw aan, tenzij ze zeggen dat het niet mag. Dan gebeurt het nog steeds, zit er gewoon ingebakken
Rijerijerije schreef:Wat bijzonder om te lezen dat er vandaag de dag nog kinderen worden opgevoed om u tegen hun ouders te zeggenDat had ik niet gedacht!