Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_Hedwig_ schreef:Depende schreef:Basisbeurs terug betalen adv inkomen, na je studie(!) vind ik wel een mooie optie.
Dus mensen die een studie zonder toekomstperspectief of pretstudie hebben gedaan betalen dan weinig terug en mensen die een studie met veel toekomst perspectief doen moeten veel betalen?
Amaryllis schreef:Tessa_1 schreef:Wat ik trouwens ook niet snap is dat de regering een kenniscultuur wil en dan steeds geld weghaalt bij de universiteiten en dat geld dan gaat lopen steken in bijvoorbeeld het VMBO.. dan ben je toch de verkeerde kant op aan het werken lijkt me zo..
Pardon? Alsof die leerlingen geen recht hebben op goed onderwijs? Juist die groep is het meest kwetsbaar tijdens de slechte economische tijden. Uit die leerlingen moeten we ook het beste zien te halen om er voor te zorgen dat zij ook een eerlijke kans krijgen in de maatschappij. Juist de beroepsrichtingen op het VMBO dragen hier aan bij. Beetje vertekende uitspraak in verhouding tot je eerdere statement..
Vervolgens komen deze leerlingen op relatief jonge leeftijd op het MBO, ZONDER stufi en ZONDER OV-kaart. Deze vaak toch want minder sterke 'schouders' moeten ook het schoolgeld, boeken, tripjes en andere kosten betalen. En toch boxen zei het maar voor elkaar om ook een opleiding te doen en zich beschikbaar te stellen voor de maatschappij.
(En ja, ik sta voor de klas op het VMBO. Ga daar maar eens kijken, dan zul je zien dat ook daar het geld hard nodig is!)
Citaat:De dreigende ontslagen zijn het directe gevolg van de bezuinigingen die het kabinet door wil voeren bij universiteiten en hogescholen. Volgens de VSNU lopen die de komende jaren op tot een bedrag tussen de 700 en 900 miljoen euro, zo’n 15 procent van het totale budget. Belangrijkste kortingsposten zijn de boete die universiteiten en hogescholen krijgen voor trage studenten en een forse vermindering van het geld dat beschikbaar is voor onderzoek.
randalinpony schreef:Mij was toen ik studeerde al duidelijk dat SF uiteindelijk zou verdwijnen, ik spaar dan ook al vanaf de geboorte van mijn zoon voor zijn studie.
Faya__ schreef:Dat lijkt me wel een goede opzich. Maar wat mij betreft mag het anders net als in België worden, daar betaal je minder dan 100 euro per JAAR ! aan collegeld, iets van 50-75 euro ofzo. Maar krijg je wel gewoon stufiVolgens mij wel minder dan in Nederland maar toch.
Citaat:OKe, maar lees vandaag eens de krant: De universiteiten die het hoogst scores zijn toevallig ook de universiteiten die investeren in onderwijs in plaats van onderzoek Toeval? Nee, ik denk van niet.
En daarnaast denk ik dat er voor die WO-afgestudeerden ook genoeg vacatures in het werkveld zijn, en dat zij daar niet persee voor verbonden hoeven te zijn aan een universiteit. Ideaal natuurlijk, maar zo kan het niet blijven werken in zulke tijden van recessie.