Onderzoek Afschaffing Studiefinanciering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Studiebeurs, behouden of afschaffen?

Behouden
185 (94%)
Afschaffen
11 (5%)

Totaal aantal stemmen: 196

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:08

Ik vind dat het moet blijven.
Ik wil over een aantal jaar (Zit nu in VWO 3) gaan studeren, waarschijnlijk zouden mijn ouders mijn studie wel kunnen betalen. Maar een boel kinderen uit mijn klas, die zijn er echt wel slim genoeg voor maar ik betwijfel of hun ouders dat geld op kunnen brengen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:15

Ik vind overigens niet dat het VMBO minder aandacht zou moeten krijgen dan 'hogere' opleidingen. De mensen die van 't VMBO komen hebben we even hard nodig als de mensen van het WO...

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:27

Fiffill schreef:
Ik vind overigens niet dat het VMBO minder aandacht zou moeten krijgen dan 'hogere' opleidingen. De mensen die van 't VMBO komen hebben we even hard nodig als de mensen van het WO...

:j

CoronaLime

Re: Onderzoek Afschaffing Studiefinanciering

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:09

Als ik het voor het zeggen zou hebben, ga ik ook voor behouden.

Maar het sociaal leenstelsel vind ik eigenlijk ook helemaal niet zo vreemd klinken, al zijn er natuurlijk wel de nodige haken en ogen, als mensen bijv. geen baan kunnen vinden en er zo niet genoeg terugbetaald kan worden.

Volgens mij snijdt het kabinet zichzelf in de vingers. Wij hebben op school heel veel over globalisering & nederland gehad en de doelstellingen daarbij waren voor 2020 onder andere;
-Fileprobleem verminderen
-Betere verbinding met het ov in de randstad
-Kenniseconomie stimuleren
-Meer huizen in de randstad

Wat ik vooral zie van de plannen van dit kabinet is dat ze het ov juist erg achteruit laten gaan & de kenniseconomie min of meer stop zetten :+

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:18

[ quote="Depende"]
_Hedwig_ schreef:
Depende schreef:
Basisbeurs terug betalen adv inkomen, na je studie(!) vind ik wel een mooie optie.

Dus mensen die een studie zonder toekomstperspectief of pretstudie hebben gedaan betalen dan weinig terug en mensen die een studie met veel toekomst perspectief doen moeten veel betalen?

Nee mensen die een enorm dure studie doen, geneeskunde oid. verdienen over het algemeen ook meer en zouden in theorie meer kunnen betalen. Daarnaast zijn er mensen die om wat voor reden dan ook niet kunnen werken (arbeidsongeschikt) ook al hebben ze wel gestudeerd, zij zouden dan minder/niets hoeven betalen.[/ quote]

Nee, geen goed plan. Zoiets hebben ze in Amerika al gehad, is compleet geflopt.
Het gevolg was dat mensen die een studie deden waarmee de kans groot was dat ze later bovenmodaal gingen verdienen het geld liever leenden bij de bank dan dat ze de beurs namen (omdat ze anders ook meer moesten terug betalen). Mensen die een studie deden waarmee de kans groot was dat ze benedenmodaal gingen verdienen, namen de beurs --> na een paar jaar kon de beurs niet meer uitgekeerd worden, omdat er niet genoeg inkomsten waren (geen hoge inkomens).

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:33

Amaryllis schreef:
Tessa_1 schreef:
Wat ik trouwens ook niet snap is dat de regering een kenniscultuur wil en dan steeds geld weghaalt bij de universiteiten en dat geld dan gaat lopen steken in bijvoorbeeld het VMBO.. dan ben je toch de verkeerde kant op aan het werken lijkt me zo..

Pardon? Alsof die leerlingen geen recht hebben op goed onderwijs? Juist die groep is het meest kwetsbaar tijdens de slechte economische tijden. Uit die leerlingen moeten we ook het beste zien te halen om er voor te zorgen dat zij ook een eerlijke kans krijgen in de maatschappij. Juist de beroepsrichtingen op het VMBO dragen hier aan bij. Beetje vertekende uitspraak in verhouding tot je eerdere statement..

Vervolgens komen deze leerlingen op relatief jonge leeftijd op het MBO, ZONDER stufi en ZONDER OV-kaart. Deze vaak toch want minder sterke 'schouders' moeten ook het schoolgeld, boeken, tripjes en andere kosten betalen. En toch boxen zei het maar voor elkaar om ook een opleiding te doen en zich beschikbaar te stellen voor de maatschappij.

(En ja, ik sta voor de klas op het VMBO. Ga daar maar eens kijken, dan zul je zien dat ook daar het geld hard nodig is!)

Ik bedoel ook niet te zeggen dat er geen geld naar het VMBO mag, maar het weghalen van onderzoeksgeld kost op de universiteiten ook plekken voor mensen die net zijn afgestudeerd en er keihard voor hebben gewerkt. Ik twijfel er dus alleen aan of je het geld bij de universiteiten weg moet halen of dat je niet beter een andere plek kunt zoeken waar je geld vandaan haalt.

Edit: Bijvoorbeeld: http://www.observant.unimaas.nl/jrg19/obs4/art1.htm (is uit 2005, maar dan nog)
Edit2: http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... agen.dhtml
De eerste alinea:
Citaat:
De dreigende ontslagen zijn het directe gevolg van de bezuinigingen die het kabinet door wil voeren bij universiteiten en hogescholen. Volgens de VSNU lopen die de komende jaren op tot een bedrag tussen de 700 en 900 miljoen euro, zo’n 15 procent van het totale budget. Belangrijkste kortingsposten zijn de boete die universiteiten en hogescholen krijgen voor trage studenten en een forse vermindering van het geld dat beschikbaar is voor onderzoek.

Verdere dingen die erin staan zijn het verdwijnen van promotieplekken en het ontslaan van een deel van de vaste staf.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:14

OKe, maar lees vandaag eens de krant: De universiteiten die het hoogst scores zijn toevallig ook de universiteiten die investeren in onderwijs in plaats van onderzoek :Y) Toeval? Nee, ik denk van niet.

En daarnaast denk ik dat er voor die WO-afgestudeerden ook genoeg vacatures in het werkveld zijn, en dat zij daar niet persee voor verbonden hoeven te zijn aan een universiteit. Ideaal natuurlijk, maar zo kan het niet blijven werken in zulke tijden van recessie.

[/offtopic]

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 13:10

randalinpony schreef:
Mij was toen ik studeerde al duidelijk dat SF uiteindelijk zou verdwijnen, ik spaar dan ook al vanaf de geboorte van mijn zoon voor zijn studie.

Met studiebeurs alleen houdt het niet op. Maar goed, hier wordt ook al 11 jaar gespaard om de studie te kunnen betalen. Mijn ouders hebben dat ook voor mij gedaan.

Maar goed, er kunnen altijd verrassingen komen. Zoonlief bedacht zich afgelopen week dat hij wel naar Harvard wil gaan om te gaan studeren. Dat gaat over 7 jaar zo'n 60000 Dollar per jaar kosten. Ervan uitgaand dat de koers gelijk blijkt is dat nog steeds 45000 Euro op jaarbasis, oftewel 180000 Euro voor een studie van 4 jaren. Daar moeten we nog hard over nadenken.

Het is goed mogelijk dat zoonlief gewoon naar Finland gaat. Daar is studeren nog gewoon gratis. Opvangmogelijkheden genoeg, hij spreekt vloeiend Fins en heeft de Finse nationaliteit.. Maar die spaarcenten zullen we toch wel nodig hebben voor huisvesting en dergelijke, alhoewel ook huisvesting feitelijk al geregeld is voor Finland.

Persoonlijk denk ik dat het wel beter is om studeren minder vrijblijvend te maken, maar moeten we uitkijken om het niet té hoogdrempelig te maken. We lopen al ernstig achter op de Chinezen en de Indiërs..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 15:31

Faya__ schreef:
Dat lijkt me wel een goede opzich. Maar wat mij betreft mag het anders net als in België worden, daar betaal je minder dan 100 euro per JAAR ! aan collegeld, iets van 50-75 euro ofzo. Maar krijg je wel gewoon stufi :j Volgens mij wel minder dan in Nederland maar toch.

Dat is niet waar hoor, maar is wel goedkoper. Een kleine 600 Euro :)
Je krijgt studiefinanciering maar dat is echt voor je collegegeld en boeken, niet om op jezelf te wonen.
Het voordeel van dat laatste is wel dat de kosten van een studentenkot niet zo belachelijk hoog liggen als in Nederland. En veel mensen blijven niet te vergeten tijdens hun studie gewoon thuis wonen en beginnen pas na hun studie aan een eigen (huur of koop)appartementje/huis.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 15:32

Beurs is trouwens geloof ik wel afhankelijk van inkomen ouders, dat vergeet ik eraan toe te voegen ;)
In principe was die 600 Euro en de boeken zelf te betalen.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 15:49

Thuis wonen scheelt ook een hele hoop, maar als ik tegen de tijd dat ik examen doe (over 2.5 jaar) nog steeds die studie wil doen die ik nu leuk vind, die zit maar op 1 plek in nederland en dat is met OV 2.5 uur en dan met de fiets nog half uur, dus dat is gewoon niet te doen dan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 15:52

Nee, dat wordt idd lastig.
En met de auto? Misschien is dat een optie?
(mijn school is 1 uur met de auto en met het openbaar vervoer ben ik echt uuuuren onderweg = )

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 15:56

Nog wel 1.5 uur ofzoiets :n
Het is in ieder geval beter.
Maar met OV gaan er hier in het boerendorp niet eens zo vroeg bussen denk ik.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 16:08

Ships... per ongeluk het verkeerde aangeklikt...

Maar nee, de studiefinanciering afschaffen is een slecht plan. De regering wil zo graag een kennis-economie, maar op deze manier verlies je je kennis rap.

Bovendien, hoe moet je dan nog studeren? Door een sponsoring van het bedrijfsleven? En dan tot je dood vast zitten aan een bedrijf zeker?
En dan komt de volgende vraag, als het bedrijfsleven moet gaan sponsoren? Wat doet dat dan met de prijzen die de consument moet gaan betalen? Die zullen ongetwijfeld gaan stijgen, waardoor diezelfde consument (die nu al steeds meer de hand op de knip houdt!) nog minder zal gaan uitgeven. Zo komt dus ook die sponsoring dan onder druk te staan... Dus nee, een heel slecht idee, ook stelt de huidige studiefinanciering weinig meer voor als ik het vergelijk met wat ik kreeg toen ik studeerde :n

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 18:19

Dat de Staat niet alle kosten voor een studie betaald vind ik normaal. Je moet investeren in je eigen toekomst, maar de bedragen die je maandelijks kwijt bent zijn te zot voor woorden. Sommige mensen hebben geen andere keuze dan op kamers gaan, maar dan betaal je minimaal 300 euro per maand voor een kamer die zo groot is als een kledingkast. En dan nog het maandelijkse collegegeld waar je (vind ik bij mijn HBO studie) erg weinig kwaliteit voor terug krijgt. En het mafste: zelfs als je het laatste jaar minimaal op school bent door stage en afstuderen betaal je nog wel het volle collegegeld terwijl je dus geen gebruik maakt van de faciliteiten op school. Je hebt alleen maar 2 stage bezoeken van een leraar en 2 x per maand contact via mail. En dan is (minimaal) 300 euro per maand aan collegegeld een héleboel geld.

Oja, en de kosten voor een 2e studie... belachelijk :x

Dus laat ze eerst maar het onderwijs verbeteren voordat ze de studiefinanciering afschaffen. Dat gaat op korte termijn niet gebeuren, dus laat de studiefinanciering de eerst komende tijd alsjeblieft gewoon doorlopen.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 18:11

Over de stufi zelf:
Als je als student wel op kamers moet omdat je anders 4 uur per dag kwijt bent aan reizen en niet kan studeren? Dan investeer je toch ook in je studie door op kamers te gaan en dus meer tijd te hebben om ook daadwerkelijk te studeren?

Citaat:
OKe, maar lees vandaag eens de krant: De universiteiten die het hoogst scores zijn toevallig ook de universiteiten die investeren in onderwijs in plaats van onderzoek Toeval? Nee, ik denk van niet.

En daarnaast denk ik dat er voor die WO-afgestudeerden ook genoeg vacatures in het werkveld zijn, en dat zij daar niet persee voor verbonden hoeven te zijn aan een universiteit. Ideaal natuurlijk, maar zo kan het niet blijven werken in zulke tijden van recessie.

Als dit gaat over de keuzegids universiteiten dan is dat sowieso scheef, want dat gaat puur over onderwijs en het geld om de docenten te betalen komt over het algemeen ook gewoon uit de budgetten voor onderzoek. Docenten aan universiteiten zijn meestal én onderzoeker én docent omdat er via onderzoek veel meer geld binnengehaald kan worden, waarmee er weer extra mensen (mogelijke docenten) bekostigd kunnen worden. Als je dan als universiteit besluit 11% van hun tijd in onderwijs te willen steken ipv 10%, dan investeer je misschien wel meer in onderwijs dan andere universiteiten ja. Maar je hebt nog steeds het onderzoek nodig om iedereen te kunnen betalen.

Ook is de goede naam van de universiteit ook afhankelijk van goed onafhankelijk onderzoek, en niet alleen van het goede onderwijs. Heb je op een bepaald onderzoeksgebied een goede naam, dan zal je ook betere onderzoekers en dus vaak betere experts aantrekken die je in kan zetten voor het onderwijs. De betere docenten zijn toch vaak degenen die zelf wat bereikt hebben op onderzoeksgebied, gewoon vanwege de kennis en ervaring die zij hebben opgedaan. (Inhoudelijk gezien dan, er van uitgaande van 2 docenten met gelijk charisma en gelijke presentatievaardigheden, maar dus andere kennis. Of desnoods 1 docent aan het begin van zijn cariere en na een paar onderzoeken.)
Zo heb ik bijvoorbeeld een vak security van de man die de OV-Chipkaart heeft gekraakt met zijn team. Dat vak gaat precies over zijn onderzoeksgebied en daardoor kan hij veel voorbeelden en extra informatie geven die de kwaliteit van het vak verbeteren. Zou dit gegeven worden door iemand die ervan heeft gehoord, maar de ervaring van het toepassen mist dan zou het gelijk een stuk minder van kwaliteit zijn omdat je dan informatie over de praktijk misloopt.. Paardrijden leer je over het algemeen ook niet van iemand die er eens een boek over heeft gelezen en nu alles in theorie weet, dan heb je ook liever iemand die zelf wat heeft bereikt.

Onderzoek doen bij bedrijven is heel leuk, maar dat blijft wel bij dingen die bedrijven goed uitkomen. Bovendien zou ik als consument toch wel even goed nadenken als er een onderzoek verschijnt dat melk goed is, gesponsord door een melkproducent.. :+
Dus ja, je kan in het bedrijfsleven terecht, maar dan zit je toch weer snel bij ontwikkeling van producten oid.. En waar laat je de commercieel minder interessante, maar voornamelijk cultureel gezien wel belangrijke onderzoeksgebieden? (Latijn? Ontwikkeling van taal?) Hoe wil je daar als bedrijf winst mee maken?
(Denk dan trouwens toch dat de echte experts in hun vakgebied gewoon naar het buitenland vertrekken.. hop, weer meer kennis weg uit Nederland.)

Nu wil ik niet beweren dat onderzoek heilig is, maar wel even duidelijk maken dat het toch een belangrijk onderdeel is van een universiteit. Je kan niet zomaar zeggen: laten we het schrappen, en al het geld in onderwijs steken, want dan heb je gewoon heel weinig geld over als je net te ver gaat. (En als je te weinig investeert in onderwijs dan benadeel je je onderzoek op de lange termijn weer..)