130 Kilometer p/u snelwegen, hardrijders worden beloond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

treasure27

Re: 130 Kilometer p/u snelwegen, hardrijders worden beloond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:34

Ik vind het erg fijn dat er harder gereden mag worden, maar dan wel op de wegen waar dat ook echt mogelijk is dus meer dan 2 banen anders heb je vrachtwagen die elkaar met 92 in gaan halen en dan kom jij met 130 aan
Mensen die 140 gaan rijden waar 130 is toegestaan zullen dat wel snel afleren omdat daar strenger op gecontroleerd gaat worden en de correctie gaat omlaag

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 14:34

Quellian schreef:
kensha schreef:
Op mijn teller wel ja.

Je weet dat je dan nét iets over de 40km p/u rijdt? :D
Ja, daar ga ik dan ook langs, geen zin om onder de toegestane maximale snelheid te rijden.
Net als die mensen die proberen stilstaand over een drempel of de bocht door proberen te gaan; afpakken dat rijbewijs!
Ik heb geleerd: mee gaan in het verkeer.

HC, prima, maar dan moet TS niet piepen dat hij wordt ingehaald :D

Ja ik hoor het iets van 5 km/u scheelde?
Ligt ook aan je auto en hoe je teller is afgesteld...

Maar prima: mee gaan met het verkeer en daar heb je de tweede rijbaan voor.

Ken je de nieuwsbericht een tijdje terug nog dat men vond dat ze teveel boetes hebben uitgedeeld?
Terwijl de automobilisten te recht, te hard hebben gereden.
Je teller heb je niks voor niks in je auto en als je die gewoon aanhoud dan zijn er geen problemen met de boetes.

Ik vindt op snelwegen met 4 rijbanen geen enkel probleem maar aangezien het al meer dan 60% van de snelwegen wordt, ben ik bang dat het ook straks voor alle snelwegen gaat gelden.
Laatst bijgewerkt door kensha op 29-11-11 14:37, in het totaal 2 keer bewerkt

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:35

_Veronique_ schreef:
Snelweg idd, zie het nogal regelmatig. Ook fijn als er een rij auto's achter zit, vraagt echt om ongelukken. Laatst een keer iemand met 40 :?

Precies, met invoegen moet je al op 120 zitten. Alleen dan kan je meteen met het verkeer meerijden..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:38

kensha, ik heb nooit boetes voor snelheid, maar ik rij wel structureel 5-10km meer op de teller (in beide auto's overigens).

Mijn moeder rijdt bv op 120 wegen met 100km, echt levensgevaarlijk.
En mijn schoonmoeder is inderdaad iemand die met 60km invoegt op de snelweg (en ik zat ernaast met klotsoksels).

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:38

Ideaal, alleen jammer dat het zo veel geld moet kosten...
Laten we dat dan in godsnaam pas aanpassen als NL er financieel weer beter voor staat.
Waarom NU?

treasure27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:40

griebels schreef:
Laten we dat dan in godsnaam pas aanpassen als NL er financieel weer beter voor staat.
Waarom NU?

Omdat iedereen dan meer moet tanken, wordt het potje weer gevuld

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:41

Huertecilla schreef:
blingpiggy schreef:
Maar niet bij 2 stroken. Snelheidsverschil met links en rechts word dan wel heeel groot ben ik bang....

:)*

Het blijft nl. een máximum; je hoéft zo snel niet dus met 80-85 op de teller van de oude LandRovertje of Suzouki Alto is en bijft gewoon wat het is; het snelheidsverschíl wordt groter.

...en die tijdsbesparing is een béétje een onzinargument tenzij je van Groningen naar Maastricht in de kleine nachtelijke uurtjes klokt; een lang stuk met constante snelheid.
2 of 3 minuten versus rijden met een grotere bom is :?

Het is hier op Bokt hoogste wonderlijk:
- aan de ene kant zijn de rustigrijders een gevaar op de weg omdat ze de boel ophouden
- aan de andere kant rijdt niemeand rustig genoeg want paarden (te hoef of i een trailer) kan je alleen stapvoets voorbij...

:)* Ooit gehoord van mee rijden met het verkeer? :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:43

Mij is juist geleerd tijdens de rijlessen dat je gerust je gaspedaal dieper mag in drukken om in te halen. Niks inhalen met 120 als de rechterbaan 115 rijd, van rijbaan wisselen, gaspedaal tegen de vloer, met 130 er langs, weer terug, en naar 120 again. Dit was toen je nog 120 mocht.

@griebels
http://scholar.google.nl/scholar?q=impa ... i=scholart

@Huertecilla
Godzijdank woon jij duizenden kilometers verder op.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:44

Quellian schreef:
kensha, ik heb nooit boetes voor snelheid, maar ik rij wel structureel 5-10km meer op de teller (in beide auto's overigens).

Mijn moeder rijdt bv op 120 wegen met 100km, echt levensgevaarlijk.
En mijn schoonmoeder is inderdaad iemand die met 60km invoegt op de snelweg (en ik zat ernaast met klotsoksels).

:') Oh, dat zou niets voor mij zijn he! _O-

Paar jaar geleden mijn tante van de kant naar de andere kant van het land geloodst, ik op de bijrijdersstoel... NOOIT MEER!!! Met 60 invoegen en heel onstabiel rijden qua snelheid, af laten zakken en dan weer gas geven... :?

Ik mag het misschien niet zeggen, maar zulk soort mensen zijn een gevaar op de weg en zouden eigenlijk geen rijbewijs mogen hebben...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:46

griebels schreef:
Waarom NU?

Júist omdat het geld kost? Laat ze nu maar lekker dingen bouwen, hebben mensen weer werk enz. Geld moet rollen.

Ik vind het een goede zaak, al zou ik liever nog het systeem als in Duitsland hebben. Mensen die 60 rijden op een snelweg mogen ze ook het rijbewijs van afpakken wat mij betreft, veel gevaarlijker dan iemand die te snel rijdt.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:47

Asyaa schreef:
Mij is juist geleerd tijdens de rijlessen dat je gerust je gaspedaal dieper mag in drukken om in te halen. Niks inhalen met 120 als de rechterbaan 115 rijd, van rijbaan wisselen, gaspedaal tegen de vloer, met 130 er langs, weer terug, en naar 120 again. Dit was toen je nog 120 mocht.

@griebels
http://scholar.google.nl/scholar?q=impa ... i=scholart

@Huertecilla
Godzijdank woon jij duizenden kilometers verder op.

_O- _O- _O-

Ik lig helemaal dubbel, heb je die ava gezien?

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:48

Huertecilla schreef:
Quellian schreef:

Toch hopelijk niet 50km p/u op de teller? :+

Waarom niet?

Het is een máximum; rij gerust 40 (op de teller) :)*

Dat is pas gevaarlijk.. Hierdoor worden mensen geïrriteerd en gaan mensen inhalen, wat gevaarlijke situaties oplevert!

Het is misschien een maximum snelheid, maar ook een advies snelheid voor alle weggebruikers.

Of 80 rijden op een snelweg in een personenauto.. overduidelijk gevaarlijker dan 130 op een snelweg.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:53

Huertecilla schreef:
PriscaZ schreef:
Zo groot is Nederland niet, dus je bent overal in principe toch al snel... Ga het wel rijden hoor, die 130, maar als ze het niet gedaan hadden had ik het ook prima gevonden.

Hier, andalucía, is het land van de lege snelwegen. Er gaan hier door de grote afstanden ook echt 100 kilometers in een uur bij een snelheid van 100 kilometer per uur.
Toch rij ik hier niet eens de toegestane 120.
Ook hier geldt dat speed kills.
Ook met een forse auto met abs en watdanook; jezelf én anderen.
Hogere snelheid = grotere kans en ernstiger gevolgen.
De rest is geneuzel over compromissen met economisch belang en tijdwinst; over het ´waard zijn´ van de prijs van meer risico.
Hoeveel meer doden per jaar is dat waard?

Je rijd dus NIET de toegestane snelheid?
Dat is echt zo gruwelijk irritant. Tenzij de snelwegen net zo zijn als je ava?

Ik ben helemaal voor 130. :j
In Duitsland rijd het zo veel lekkerder, gewoon contstant 150, af en toe naar rechts voor een BMW die 180 rijd en weer naar links. Haha.

Ik ben wel een beetje een hardrijder....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:54

In spanje is het toch anders rijden. Daar trekt iedereen een beetje zijn eigen plan. Daar stond laatst een moeder met 2 kinderen stil midden op de snelweg.. ik kom aan met 120 in mn smartje.. kon nog net uitwijken.. blij dat dat in Nederland niet voorkomt zeg :=

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:00

Huertecilla schreef:
blingpiggy schreef:
Maar niet bij 2 stroken. Snelheidsverschil met links en rechts word dan wel heeel groot ben ik bang....

:)*

Het blijft nl. een máximum; je hoéft zo snel niet dus met 80-85 op de teller van de oude LandRovertje of Suzouki Alto is en bijft gewoon wat het is; het snelheidsverschíl wordt groter.

...en die tijdsbesparing is een béétje een onzinargument tenzij je van Groningen naar Maastricht in de kleine nachtelijke uurtjes klokt; een lang stuk met constante snelheid.
2 of 3 minuten versus rijden met een grotere bom is :?

Het is hier op Bokt hoogste wonderlijk:
- aan de ene kant zijn de rustigrijders een gevaar op de weg omdat ze de boel ophouden
- aan de andere kant rijdt niemeand rustig genoeg want paarden (te hoef of i een trailer) kan je alleen stapvoets voorbij...

van regio Utrecht tot regio Maastricht scheelt wel degelijk bij 130 km per uur, heb het eens zelf gecheckt :P

150 vind ik te hard (in mijn auto) boven de 130 ga ik al niet vaak. 130 overigens ook niet, 125 max denk ik. Maakt anders zoveel herrie in m'n autootje en het verbruik loopt dan toch wel echt op.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:03

_Veronique_ schreef:
Snelweg idd, zie het nogal regelmatig. Ook fijn als er een rij auto's achter zit, vraagt echt om ongelukken. Laatst een keer iemand met 40 :?

Laatst een hele rij gewoon stapvoets/stilstaand _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:03

Elke dag drie rijen dik stilstaand :+ maar dat is toch wat anders dan :))

Ik rij ook regelmatig hele stukken met nog geen 30 km per uur op de snelweg :+

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:05

Jans schreef:
In spanje is het toch anders rijden. Daar trekt iedereen een beetje zijn eigen plan. Daar stond laatst een moeder met 2 kinderen stil midden op de snelweg.. ik kom aan met 120 in mn smartje.. kon nog net uitwijken.. blij dat dat in Nederland niet voorkomt zeg :=

Maar spanjaarden staan daar toch ook wel om bekend.. :')

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:21

Voor mij hoeft het niet. Boven de 105 op mijn teller trilt mijn ieniemienieautootje (van de week goedgekeurd en wel) al uit elkaar, en gaat het verbruik van mijn autootje van 1:20 naar 1:15, en dat scheelt echt heel veel.

Het verbaast mij dat er steen en been geklaagd wordt over geldgebrek, ook hier op Bokt, maar dan ondertussen wel lekker hard gaan rijden omdat het mag, terwijl het verbruik boven de 120 km/u fors toeneemt bij de meeste auto's. Een hele simpele bezuiniging die al snel flink wat oplevert is iets langzamer gaan rijden!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:22

@HC: ik ben bekend met natuurkunde. Ben zelfs getrouwd met een technisch natuurkundige, dus daar steek je wel wat van op. En weet je dat hij ook vaak zegt: de elementaire natuurkunde is maar een onderdeel van het geheel. Je hebt altijd te maken met andere variabelen en ruis, die je niet altijd van te voren kent, maar die grote invloed hebben op het geheel. Vandaar ook het onderscheid tussen theorie en praktijk. De kunst is om met een model te komen wat de praktijk zo dicht mogelijk benadert. En dat lukt je, met wat meer complexe problemen, niet met alleen basis natuurkunde. Daarvoor is ook een goede inschatting van de relevante variabelen en hun effect nodig.

En nu weer wat meer ontopic. Eens met de stelling dat mensen die te langzaam rijden ook erg gevaarlijk zijn. Het jammere daarvan vind ik altijd dat ze zich dit niet of nauwelijks bewust zijn. Ook al vanwege het feit dat zij meestal niet degenen zijn die schade oplopen door dit rijgedrag.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:23

mick75 schreef:
Het verbaast mij dat er steen en been geklaagd wordt over geldgebrek, ook hier op Bokt, maar dan ondertussen wel lekker hard gaan rijden omdat het mag, terwijl het verbruik boven de 120 km/u fors toeneemt bij de meeste auto's. Een hele simpele bezuiniging die al snel flink wat oplevert is iets langzamer gaan rijden!

In het kader van bezuinigen: stoplichten goed op elkaar afstemmen. Dat levert pas écht wat op. Hele tijd optrekken en afremmen is ook niet bepaald goed voor je verbruik.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:24

mick75 schreef:

Lease auto :D Gas erop.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:28

Elmira schreef:
Ach het is niet voor niks zo dat er nu meer doden gaan vallen. Dat heeft de ANWB toch bekend gemaakt?

Voor in de nacht: prima. Maar in de spits is 130 echt veel te hard. En dan niet te vergeten de mensen die dan 140 gaan rijden. Verschil met vrachtauto's vind ik te groot..

Iid knap dat de ANWB dit kan voorspellen.
In Duitsland mag je op bepaalde wegen onbeperkt, ik heb nou niet het gevoel dat daar meer ongelukken gebeuren. Duitsers rijden anders (stoppen temiste voor zebrapaden), en houden zich meer aan de regels.

Ik rijd ook liever in Duitsland dan in NL. Ik rijd ook graag snel, als het het toelaat zit ik ook rond de 170 km (in Duitsland).

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:51

Wendy schreef:
mick75 schreef:

In het kader van bezuinigen: stoplichten goed op elkaar afstemmen. Dat levert pas écht wat op. Hele tijd optrekken en afremmen is ook niet bepaald goed voor je verbruik.

Of de dames en heren die het voor het zeggen hebben in Den Haag eens laten bezuinigen op dikke auto + chauffeur en alle leuke snoepreisjes..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:24

MamboBeach schreef:
:)* Ooit gehoord van mee rijden met het verkeer? :)*

Nee. Alleen in de zin van niet té langzaam rijden en dat is héél langzaam. Dat is echt geen 80 op de teller op de snelweg.
Ooit gehoord van ´hardrijders zijn doodrijders´?

Verder is het een drogredenering dat degene die 70 op de rondweg rijdt waar 80 het maximum is, gevaarlijk zou zijn.
Hoe je het wendt of keert:
- dat mag
- 70 is minder gevaarlijk dan 80
Degenen die gaan inhalen horen dat veilig te doen. Díe zijn degenen die het risico opleveren.

Een beetje meer Zen maakt het allemaal héél anders.
Geniet van de reis zelf; maak er eens géén mens-erger-je niet van.
Perceptie is realiteit en dat zit helemaal tussen je oren.

Nee, ik zie het in dat mini-land met een hoge verkeersdichtheid echt alleen maar als een economische maatregel met vréémde politieke ´waarde´.
Ik weet niet wat de overheid hiermee denkt te breiken maar ze schieten elk milieu-, besparings- of veiligheidsargument wat ze nog op willen gooien nu alvast zelf uit de lucht.
Dit geeft meer vervuliling, kost meer brandstof en ook mensenlevens.

Het maximum is exact dát.
Minder mag en is minder risico.