Laag IQ is geen kinderen krijgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:04

@vonneke.... Wacht FF,dat was de stelling niet he! De stelling zei niet, mensen die geen kind kunnen opvoeden. De stelling was laag I.Q. En toen kwamen we uit op geestelijk gehandicapte mensen. Omdat iemand geestelijk gehandicapt is, wil nog niet zeggen dat ze niet in staat zijn om een luier aan te doen. Jij gaat nu uit van het extreme en dan zou ik ook zeggen. BETER niet, maar je kan niet op dat soort dingen de basis gaan leggen dat dan maar gelijk niemand met een laag I.Q. kinderen mag krijgen.

@Anoeska... Maar het punt blijft wel dat als je nu gaat kijken naar het gemiddelde beschaigde kind in de maatschappij, dat deze uit een gemiddeld I.Q gezin komt. Dus zou je dan niet eerst kijken of de werelijke reden niet bij het I.Q. ligt of bij andere zaken?

@Ragdollcat... zo, dan gelijk ook alle kinderen vanaf 12 op de verplichte pil tot dat ze financieel onafhankelijk zijn... want stel je voor dat er iets met hun ouders gebeurd... wie voed het kind dan op?
(zelfde idee)

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 14:05

Wat een verschillende Meningen en standpunten!

Aan de opbouw van de stelling kan ik niks doen!

Eigenlijk ben ik het wel met iedereen eens. Je kan niet zeggen of het wel of niet mag aan de hand van een IQ.
Maar zodra iemand niet voor zich zelf kan zorgen, zouden ze de prikpil moeten verplichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:10

LecyTinker schreef:
@[naam].... Wacht FF,dat was de stelling niet he! De stelling zei niet, mensen die geen kind kunnen opvoeden. De stelling was laag I.Q. En toen kwamen we uit op geestelijk gehandicapte mensen. Omdat iemand geestelijk gehandicapt is, wil nog niet zeggen dat ze niet in staat zijn om een luier aan te doen. Jij gaat nu uit van het extreme en dan zou ik ook zeggen. BETER niet, maar je kan niet op dat soort dingen de basis gaan leggen dat dan maar gelijk niemand met een laag I.Q. kinderen mag krijgen.

@Anoeska... Maar het punt blijft wel dat als je nu gaat kijken naar het gemiddelde beschaigde kind in de maatschappij, dat deze uit een gemiddeld I.Q gezin komt. Dus zou je dan niet eerst kijken of de werelijke reden niet bij het I.Q. ligt of bij andere zaken?

@Ragdollcat... zo, dan gelijk ook alle kinderen vanaf 12 op de verplichte pil tot dat ze financieel onafhankelijk zijn... want stel je voor dat er iets met hun ouders gebeurd... wie voed het kind dan op?
(zelfde idee)

Mijn reactie was op een post van iemand anders.

Ik ben ervoor om het per geval apart te bekijken. Een laag IQ wil in mijn ogen niet bij voorbaat zeggen dat je niet voor kinderen kunt zorgen.
Het ligt aan de persoon, de situatie.

LecyTinker

Re: Laag IQ is geen kinderen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:13

even een vraagje.. iedereen die voor deze stelling is...
Hoe staan jullie tegen het schenden van de mensenrechten dan? Want dit zou een schendng zijn namelijk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:15

LecyTinker schreef:
Hoe staan jullie tegen het schenden van de mensenrechten dan? Want dit zou een schendng zijn namelijk.

Dan zou je bepaalde zwakzinnigen ook niet mogen opsluiten, of (zoals nu gebeurt) de prikpil mogen geven.

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:17

Ik vind persoonlijk dat je naar meer moet kijken dan IQ alleen.
Zo ben ik zelf opgegroeid bij een agressieve moeder en toch had ze een normaal IQ.
IQ alleen zegt dus niet alles...
Ben het er wel mee eens dat wanneer je niet voor jezelf kunt zorgen je ook geen kinderen zou moeten krijgen.
Maar waar trek je de grens... liefde krijgen is ontzettend belangrijk voor een kind maar liefde kun je met een laag IQ ook geven... denk aan de film I am Sam.
Er moet dus naar mijn mening gekeken worden naar veel meer dan alleen IQ, het zal per persoon apart moeten worden bekeken.
Iemands psychische toestand/verslavingsproblemen/agressie etc..
Het is hele moeilijke materie en vraag me dan ook af of er ooit zo'n regelgeving gaat komen.
Laatst bijgewerkt door fl0wer op 25-11-11 14:17, in het totaal 2 keer bewerkt

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:17

Ik ben van mening dat zwakbegaafden mensen geen kinderen zouden moeten kunnen krijgen.

Ik heb het van dichtbij meegemaakt. Ik heb vrijwilligerswerk gedaan tussen een 'lage-bevolkingsgroep'.
1 daarvan was een jonge vrouw, zwakbegaafd, duidelijk vanalles geestelijk mee aan de hand...
Maar ik heb niet verder gevraagd aan mensen hoe of wat. Ze bleek in verwachting te zijn.
Van haar... Jwl... 5de kind. Wetende dat er al 3 uit huis waren geplaatst, allemaal onder het toezicht
van bijzondere jeugdzorg staan, en ze nog een zoontje had rondlopen van 2.5 jaar.
Allemaal ook van andere vaders.

Ik heb het eens met haar erover gehad. Ze hechte zich aan mij, en ik werd zowat haar steun.
Nam haar mee boodschappen doen, ben haar meteen gaan bezoeken na haar bevalling en heb
de eerste luiers van die baby meestal wel uitgevoerd.

Ze vertelde mij (in gebrekkige taal, want ze ratelt zo door en alles loopt door elkaar dat ik geen idee
heb op het laatste waar ze 't over heeft) dat haar kindjes meestal het huis werden uitgeplaatst als
ze 6 jaar zijn omdat de rechter had gezegd dat die kinderen boven 6 jaar slimmer zijn als haar...

De laatste keer dat ik haar ging bezoeken, zat er echt een rare man in haar huis.
In mijn ogen, een junkie, maar goed, daar heb ik geen bewijs van dus hou ik het maar op
een hele rare man. Dit was de laatste keer dat ik daar ben geweest...

Ik vind dit erg. Kinderen zitten toch in een allesbehalve gemakkelijke en veilige situatie.
En als je het mij vraagt, had deze vrouw in kwestie ook al lang gesteriliseerd moeten worden.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:19

Brainless schreef:
LecyTinker schreef:

Dan zou je bepaalde zwakzinnigen ook niet mogen opsluiten, of (zoals nu gebeurt) de prikpil mogen geven.

zover k wee zou dit alleen mogen gebeuren als deze mensen een gevaar voor ichzelf of de maatschappij zijn.
Ik zou zeggen. Begin drugsgebruikers een verplicht aan de pikpil te zetten, of alcoholisten. Wanneer deze kinderen krijgen dan kosten ze de maatschappij VEEL meer geld en middelen en nog maar niet te spreken over de lichaamlijke en geestelijke schade aan het pasgeboren kind.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:24

LecyTinker schreef:

En het kind-to-be dan? Wie komt er op voor zijn/haar rechten? Ik denk dat het belang van het kind altijd voorop moet staan. Als je dan tot de conclusie komt dat in bepaalde gevallen mensenrechten geschonden moeten worden om een kind een miserabel bestaan te besparen, dan zij het zo.

Want even los van het IQ-verhaal, een recidiverende pedofiel? Moet die ook het recht hebben om kinderen te krijgen? Hoewel het kind dus een groot risico loopt om misbruikt te worden?

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:24

Ik kan er door mijn opleidingsachtergrond een lang verhaal van maken, maar een voorbeeld doet meer denk ik: Ik heb tijdens mijn studie een paar dagen op een zorgboerderij mee gelopen, daar zat o.a. een gezin van drie: een zeer zwakbegaafde moeder met haar kind (normaal begaafd), zij kon niet werken, voor zichzelf zorgen etc. Daarom was de oma (extreem zwakbegaafd) er om haar te steunen, en die had ook simpelweg geen basis (huis/werk/etc).. En dat moest dan samen dat kind maar opvoeden... :n
Resultaat: Over 15 jaar zorgt het kind voor zijn ouders.. Om over zijn lage ontwikkeling nog maar niet te spreken, want wat je niet hebt kun je ook niet doorgeven... Middeleeuws noem ik dat. :n

Is misschien schending van een heel basaal mensenrecht, maar besef wel dat je ook beslist over het leven van het toekomstige kind. En als student pedagogiek hecht ik daar ongelooflijk veel waarde aan, en ik ben van mening dat iedereen dat zou moeten doen.... Een onbeschreven blad waar je meteen al een dikke kras op zet..

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:25

LecyTinker schreef:

Het komt vaker voor dat rechten elkaar 'bijten'. Denk aan het recht op vrijheid van godsdienst en het recht op vrije meningsuiting. Mensenrechten staan nooit alleen, maar altijd in een context. Er is ook nog zoiets als Het VN verdrag inzake de rechten van het kind. En niet altijd zal bij zwakbegaafde ouders aan alle rechten van het kind voldaan kunnen worden. Op zo'n moment gaan naar mijn mening de rechten van het kind voor.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:29

LecyTinker schreef:

Ik ben wel geen Anoeska :+ , maar wil hier wel wat op zeggen. Ik denk dat je deze zaken op deze manier met elkaar kan vergelijken. Er worden in Nederland gewoonweg veel minder kinderen geboren uit geestelijk gehandicapte ouders. Gemiddeld IQ houdt in dat de gemiddelde Nederlander dit IQ heeft en dus zullen er veel meer kinderen uit ouders zijn met een gemiddeld IQ. Logischerwijs heb je dan getalsmatig meer kinderen uit die groep die problemen hebben, dus dat zegt niets.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:30

@ Mylittlejoy en Anoeska... de rechten van het kind gaan ALTIJD voor. Dus je moet niet op I.Q. selecteren, maar op de leefsituatie... zoals ik al eerder aanhaalde... zou je als je i.q. gaat meten, ook op sexualitiet ( dus niet hetero of homo, maar voorkeur voor kinderen) en E.Q. moeten gaan gaan afmeten!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:32

Nikka schreef:
LecyTinker schreef:

Ik ben wel geen Anoeska :+ , maar wil hier wel wat op zeggen. Ik denk dat je deze zaken op deze manier met elkaar kan vergelijken. Er worden in Nederland gewoonweg veel minder kinderen geboren uit geestelijk gehandicapte ouders. Gemiddeld IQ houdt in dat de gemiddelde Nederlander dit IQ heeft en dus zullen er veel meer kinderen uit ouders zijn met een gemiddeld IQ. Logischerwijs heb je dan getalsmatig meer kinderen uit die groep die problemen hebben, dus dat zegt niets.

ligt dat in nederland niet hier een hogere prioriteit??? ( sorry, soms werken mn toetsen niet op mn keyboard)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:34

@LecyTinker
Dus (in theorie) zouden alle mensen (als ze kinderen willen) getest moeten worden op IQ/EQ en leefomstandigheid (huis/inkomen enz)?

En waar leg je dan de grens, waar ligt de doorslag.
Iemand met een hoog IQ en een laag EQ mag dan geen kinderen?
Of iemand met een laag IQ maar met een goede baan en eigen huis wel?

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:34

Ik heb niet alle antwoorden gelezeen,maar het blijft een moeilijk punt. Ik zie in mijn werk regelmatig jongeren met een laag IQ welke kinderen hebben en welke dan uit huis geplaatst zijn, omdat vader en/of moeder er zelf niet voor kunnen zorgen... Ik heb zelf een jongere met een lager IQ van 22 jaar met 5 kinderen (onlangs weer bevallen) De baby waar ze pasgeleden van bevallen is, is nog bij haar in huis, maar ik vraag me af voor hoe lang... De andere 4 wonen bij pleeggezinnen. Ik vind dat je ook naar het welzijn van het kind moet kijken,. Deze wordt niet opgenomen in een pleeggezin. Niet dat een kind daar niet goed opgevoed zou kunnen worden, maar moeder blijft maar kinderen krijgen en de kinderen moeten vervolgens verzorgt worden door een ander... Ik vind dat daar meer zicht op moet komen...
Mijn tante heeft is zwakbegaafd en zij krijgt de prikpil. Hier heft mijn oma (haar moeder) voor getekend. Hoe dat precies in zijn werk is gegaan durf ik neit te zeggen.

Even losstaand van het IQ, vind ik het soms schrikbarend wat voor mensen kinderen krijgen en hoe deze met hun kinderen omgaan (denk aan kindermisbruik/kindermishandeling etc) en deze ouders hebben vaak geen laag IQ, maar gedragsproblemen/psychische problemen

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:35

@LecyTinker: Eens dat je niet strikt op IQ moet selecteren, ik heb dat ook niet zo gezegd. Ik dacht alleen dat jij aangaf dat niemand het recht had om een ander te verbieden om een kind te krijgen. Ik denk dat dat wel mogelijk moet zijn. Maar dat het per individuele situatie bekeken moet worden. Natuurlijk kan je geen IQ grens stellen (dat lijkt me logisch). Maar ik vind niet dat iedereen het recht heeft om kinderen te krijgen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:37

Ja dat weet ik niet zo. Als uit onderzoek zou blijken bijvoorbeeld, ik noem maar een getal, dat 80% van alle kinderen met geestelijk gehandicapte ouders zware problemen zou ondervinden zegt dat ook wat.
Dat zou je eerst uit moeten zoeken. Zo kan je er niet veel over zeggen, maar er is wel bekend vanuit de media dat kinderen het moeilijk vinden. En eerlijk gezegd kan ik me daar wel wat bij voorstellen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:43

LecyTinker schreef:
@ Mylittlejoy en Anoeska... de rechten van het kind gaan ALTIJD voor. Dus je moet niet op I.Q. selecteren, maar op de leefsituatie... zoals ik al eerder aanhaalde... zou je als je i.q. gaat meten, ook op sexualitiet ( dus niet hetero of homo, maar voorkeur voor kinderen) en E.Q. moeten gaan gaan afmeten!

Ik volg je niet meer. Ik heb toch nergens gezegd dat je puur op IQ mag zeggen dat iemand wel of geen kinderen mag?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:46

LecyTinker schreef:

Ik werk in de zorg, en ik heb zulke trieste verhalen gezien. Ik denk niet dat het per direct schending van mensenrechten is. Ik vind echt dat je sommige situaties kan voorkomen door bv bepaalde mensen geen kinderen te laten krijgen. In sommige gevallen kan het wel doordat het sociale netwerk om de mensen goed is. Je moet echt goed naar elke situatie apart blijven kijken.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:47

Brainless schreef:
@LecyTinker
Dus (in theorie) zouden alle mensen (als ze kinderen willen) getest moeten worden op IQ/EQ en leefomstandigheid (huis/inkomen enz)?

En waar leg je dan de grens, waar ligt de doorslag.Iemand met een hoog IQ en een laag EQ mag dan geen kinderen?
Of iemand met een laag IQ maar met een goede baan en eigen huis wel?

DAAR heb je precies de stelling gemaakt die ik dus volg. Waar ligt de grens??? Wat is een TE laag I.Q.?
Etc etc... het moet een samenhang van bepaalde factoren zijn die deze doorslag geven of niet ( tot het verbieden van kinderen te mogen krijge) en dit kan alleen op individuele basisgebeuren.

@Anoeska, ik vind idd dat je niet alleen op basis van I.Q. dit mag verbieden, maar op basis van het niet kunnen zorgen voor een kind en helaas komt dit probleem dus niet alleen bij mensen met een TE laag i.q. voor!

@ Nikki, als dit uit onderzoek bewezen kan worden, dan zou ik me er misschien nog ik kunnen vinden, maar dit is niet het geval...

@Mylittlejoy... ik voegde even twee antwoorden samen. sorry. Ik pobeer soms even een stapje over te slaan en dan twee antwoorden samen te voegen.

en evenin het algemeen... dat kinderen zich zouden schamenvoor hun ouders die een lager I.Q. hebben.... Mijn moeder loopt soms in croqs en haar trainingsbroek naar de winkel. Ik schaam me daar ook dood voor... Iedereen weet dat ze mijn moeder is. Maar schaamte alleen maakt niet iemand tot een slechte ouder.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:51

@lecytinker, ik snap niet wat jij anders zegt dan ik :?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:53

Anoeska schreef:
@lecytinker, ik snap niet wat jij anders zegt dan ik :?

:(:) nee, denk dat we wel op 1 lijn zitten hoor... ik beaamde je antwoord!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 15:05

@ Lecytinker:
Even als extra info:
In het rapport Samenspel van factoren meldt VWS dat er 1540 ouderparen zijn met een verstandelijke beperking. De ouders zijn vrijwel uitsluitend mensen met een lichte of matige verstandelijke beperking.
Uit het VWS-onderzoek blijkt dat in 825 gezinnen de kinderen uit huis geplaatst moeten worden, wegens verwaarlozing, mishandeling of seksueel misbruik. Bij 90 gezinnen verloopt het ouderschap problematisch en bij ruim 500 gezinnen doen de ouders het ‘goed genoeg’. Ook die laatste groep ouders heeft problemen met de opvoeding van hun kinderen, maar die zijn niet zo ernstig dat de Raad voor de Kinderbescherming er aan te pas komt

Dus in globaal 55% van de gevallen worden de kinderen uit huis geplaatst. 6% heeft grote problemen. De rest doet het niet goed, maar goed genoeg.
Is toch niet echt een rooskleurig beeld vind ik.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 15:27

Vaak zie je ook dat de ouders wel een verstandelijke handicap hebben of psychische/ verslavingsproblemen maar daarvoor niet geholpen worden en dus als ''normale'' mensen door het leven gaan en ook kinderen krijgen.