Pizza is een groente

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:35

o mooi dat ik het weet,neem ik voortaan 2 ons pizza en een halve liter frisdrank per dag..Kom ik mooi aan mijn vitaminen en voedingsvezels ect ect... :D

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:35

:)ddd

Nanne

Re: Pizza is een groente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:37

_O-

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:38

dan is mijn argus zeer gezond :D

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:38

oke, nu ga ik er even tegen in. Ik kan het ergens wel begrijpen. Er zijn best gezonde pizza's te maken hoor! Ga zelf maar eens een pizza maken, tomatensaus, paprika, champignonnetje, beetje kaas. Het is echt niet heel erg ongezond hoor als je het niet uit de winkel haalt.

Verder vind ik pizza een gerecht, en niet een "groente" aangezien het uit meerdere groentjes met een bodem bestaat.

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:40

F_Orumster schreef:
Congres heeft zich zeker laten adviseren door Dr Oetker :+

:')

Té belachelijk. Je komt toch ook als ouder zijnde in protest als ze pizza in de kantine gaan serveren?!
What the... Wij hadden soep voor tussen de middag en een stroopwafel voor een kwartje.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:41

Caroline1985 schreef:
Dan is zelfs mijn zak chips 1 en al gezonde groente!!! Dan trek ik m zo maar weer uit de kast om tóch verder op te eten!! Geniaal die amerikanen!

Mis want chips worden in de regel gemaakt van aardappels en dat is geen groente. Net zomin als tomaten. Dus hartstikke leuk bedacht van die Amerikaanse jongens maar als je van de tomatensaus uitgaat kun je pizza hoogstens fruit noemen ;)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:42

Ja als je hem helemaal zelf maakt kan hij gezond zijn..Maar die dingen uit de vriezer hebben niet bepaald de gezondste ingredienten..

Krijg opeens veel zin om naar de italiaan te gaan,daar hebben ze erg lekkere pizzas :j

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:44

En dan als toetje appeltaart! Reuze gezond! Ik zeg: omlaag die ziektekosten premies, want niemand wordt meer ziek!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:09

hestejente schreef:
Mis want chips worden in de regel gemaakt van aardappels en dat is geen groente.

Hmm, ik heb toch wel degelijk ergens in een (wat nieuwere) indeling gelezen dat aardappels nu wél bij groente horen. Op zichzelf is het vreemd dat wortels en bieten wél en aardappels géén groenten zijn.

Verder wel een grappig verhaal. Ergens is iemand in de verkeerde lobby getrapt. Gaat wel weer gecorrigeerd worden.

Overigens, in Israël is het heel moeilijk om een pizza met vlees en kaas te krijgen. Gewoon omdat dat per definitie niet kosher is. Er zijn veel pizzeria's, maar die bieden voornamelijk vegetarische pizza's aan. Overigens is vlees niet eens de grootste boosdoener in de pizza, maar eerder de combinatie van vlees, dierlijk vet (kaas) en koolhydraten (brood). Een gezondere pizza is wel degelijk mogelijk, de vraag is of mensen die dan wel eten. Een Pizza Marguerita is overigens relatief gezond, wel wat anders dan de meat lovers of cheese lovers van Pizza Hut :D

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:50

Goof schreef:
Citaat:
In Amerika kunnen scholen subsidie ontvangen voor de lunches die ze in de kantine serveren, mits deze een bepaalde hoeveelheid groenten bevatten. Het ministerie van landbouw presenteerde eerder deze week de definitieve begroting, waarin ook de regels voor een schoollunch zijn opgenomen, dat meldt de Huffington Post op zijn website.

Wat ik nou echt niet begrijp is dat een school perse pizza wil serveren.... Juist een school zou toch een voorbeeldfunctie moeten hebben en moeten streven naar het serveren van goede lunches??

Nou als je het artikel goed hebt gelezen....
Citaat:
Dat zou én goedkoper zijn en het is niet de taak van de regering om kinderen op te leggen wat ze moeten eten.
:7 :P
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 18-11-11 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:51

joostvangestel schreef:
hestejente schreef:
Mis want chips worden in de regel gemaakt van aardappels en dat is geen groente.

Hmm, ik heb toch wel degelijk ergens in een (wat nieuwere) indeling gelezen dat aardappels nu wél bij groente horen. Op zichzelf is het vreemd dat wortels en bieten wél en aardappels géén groenten zijn.

Niet zo vreemd als je bedenkt wat de samenstelling is. Aardappels bestaan uit zetmeel; ´starch´, ook wel behangersplak genoemd :D

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:59

Voor mij zijn aardappelen groente. Ik heb het heel mijn leven vreemd gevonden maar heel mijn leven heeft iedereen mij ervan verzekerd, van school tot thuis, dat het toch wel echt groenten zijn. Ik heb de gedachte nu geaccepteert, dus het is en blijft een groente en daarmee basta :+ . Tomaat trouwens ook, ik heb nog nooit iets anders gehoord dan dat tomaat een groente is :+ .

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 21:10

Jullie denken allemaal blijkbaar net als al die te dikke Amerikanen. :+

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 21:12

en dan heb je nog de amerikaan met size zero zero en die kijken naar mensen die eten en zitten dan vol ( zeer vervelend zeker als ze je proberen vol te proppen )

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 21:17

Tomaat is een vrucht, net als aubergine, komkommer en nog vele andere zaken die ook onder de categorie groenten vallen. Overigens zijn de meeste fruitsoorten (zoniet allemaal) ook vruchten, maar ook noten zijn vruchten, en die zou ik toch echt niet onder fruit laten vallen.

Het geval van de aardappel is iets moeilijker. Hangt er ook vanaf hoeveel van de aardappel je gebruikt. In aardappels zitten veel nuttige voedingsstoffen, maar de gemiddelde Nederlander gooit het gezondste stuk aardappel weg... Voedingstechnisch is de aardappel natuurlijk vooral een bron van koolhydraten...

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 21:20

Aardappels worden zwaar ondergewaardeerd. Allemaal anti-oxidanten, vezels en eiwitten.

Niet in chips/friet vorm natuurlijk :D

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 21:21

Prima eten hoor een pizza.Echt volgens de schijf van 5:

Brood,groenten,vlees,zuivel en vet!Wel wat bij drinken natuurlijk.
Ik ben voor!Heb er vanavond maar direct weer 1tje in geduwd,heerlijk!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 21:27

ambre schreef:
Prima eten hoor een pizza.Echt volgens de schijf van 5:

Brood,groenten,vlees,zuivel en vet!Wel wat bij drinken natuurlijk.
Ik ben voor!Heb er vanavond maar direct weer 1tje in geduwd,heerlijk!

Lekker 3x per dag zo'n ding opeten en dan wil ik graag weten hoe jij er over een maand uitziet! ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 21:59

joostvangestel schreef:
hestejente schreef:

Verder wel een grappig verhaal. Ergens is iemand in de verkeerde lobby getrapt. Gaat wel weer gecorrigeerd worden.

Haha, de eeuwige vraag of een tomaat groente of fruit is is welhaast een filosofische kwestie. En in principe is een aardappel natuurlijk gewoon een knolgewas net als een worteltje. Neemt niet weg dat het een zetmeelbom is. Geniet, maar eet met mate zou ik zeggen. :)
Maar de vraag of pizza groente is was voor mij toch echt nieuw hoor. :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 22:16

Redenatie klopt niet, want pizza bestaat uit meer dan alleen tomatensaus. Je zou het volgens deze redenatie trouwens wel een (warm) broodje gezond kunnen noemen.

Aardappelen zijn voor mij geen groente, maar ik heb het bv in Portugal wel veel als groente geserveerd zien worden in restaurants. Wat bij ons het aardappel deel van de maaltijd is was daar dan rijst. Ik denk dat dit dus ook een cultureel iets is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 22:37

Idd krijg je hier vaak aardappel als groenten hier in veel restaurants. De basis is vlees of vis met rijst idd. Vitamine C gebrek komt toch niet voor omdat men over het algemeen veel fruit eet (goedkoop). In Amerika valt friet in de schoolkantines ook onder groenten. Ze eten daar maar heel weinig kleur. Alles is geel of bruin, gefrituurd.
Ik geloof dat het vooral belangrijk is dat je kleur hebt in je maaltijd. (natuurlijk)Gekleurde groenten zijn gezond.

Ik weet niet hoe ongezond pizza feitelijk is, maar ik weet wel dat variatie belangrijk is. Verder is het altijd bedoeld geweest als snack (in italie, -en dan neem je 1 stuk) en niet als maaltijd.
Veel Amerikanen eten ongelooflijk grote porties* en drinken veel frisdrank en doen weinig. Dan is te dik worden makkelijk.

*foto
foto

Ik kijk soms naar de food network programmas en schrik me kapot van wat ze naar binnen werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 22:41

Die Amerikanen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 23:50

Lusitana, dat is toch gefotoshopt? Dat kan toch niet dat iemand dat écht eet?

Hoe dan ook vind ik het heel bijzonder........ hart- en vaatziekten en obesitas zijn haast regelrecht gerelateerd aan het kapitalisme. Overigens hier ook wel bewezen, we serveren friet en pizza omdat anders de aardappelboeren en de graanindustrie een probleem hebben :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 00:08

Die foto's verklaren wel waarom een doggybag zo gebruikelijk is in Amerika.