Waarom moeder belangrijker dan vader?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:11

Ik ben het er ook mee eens hoor. Een moeder is toch, zeker voor een dochter, een echt voorbeeld. Als meisje-zijnde kun je met haar over alles praten. Het is gewoon een feit dat mannen iets minder goed in vrouwelijke gesprekjes zijn, en dat is logisch! :D

Geloof me, als je eenmaal weet wat je mist dan merk je wel dat je moeder toch eigenlijk wel belangrijker is. Mijn vader weet dit, begrijpt dit, snapt dit, en had het zelfde gevonden als dochter zijnde.

Als ik een vrouwen-probleempje heb, of met mijn moeder wil shoppen, kan dat niet meer. Dat mis ik iedere dag nog vreselijk erg. Met mijn vader doe ik geweldig leuke dingen, het is altijd heel gezellig, maar hij kan mijn moeder niet vervangen en dat weet hij ook. Dit neem ik hem totaal niet kwalijk, maar het is nou eenmaal een feit dat het moeder figuur (meestal) een sterkere band heeft met een kind, vooral met een meisje.

Dat neemt niet weg dat mijn vader nu natuurlijk de belangrijkste volwassen persoon in mijn leven is!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:25

Mannen zijn wel heel belangrijk voor hun kinderen!

Niet alleen voor hun zonen waar ze vanzelfsprekend een rolmodel voor zijn, maar ook voor hun dochters. Er is onderzoek in overvloed waaruit blijkt dat de manier waarop papa met zijn dochters omgaat, bepalend is voor hoe ze zelf in relaties staan en voor hun zelfvertrouwen.

Stimulerende papa's zorgen voor ambitieuze, zelfverzekerde dochters. :)

Afwezige papa's zorgen voor zonen die het minder goed doen op school. Om maar wat dingen te noemen.

Het grote probleem is volgens mij ook vooral dat papa's die niet zorgen en minder verantwoordelijkheid voor hun kinderen nemen, een heel grote wissel trekken op de mama's.

Maar: die trekken die verantwoordelijkheid wel vaker bij papa uit handen, waardoor papa ook geen emotionele band kán opbouwen. Daarnaast speelt opvoeding een rol, mannen zijn toch nog vaker opgevoed om stoer te zijn.

Wat mij in mijn omgeving wel stoort zijn de 'thuisblijfpapa's' die allerlei hele interessante dingen doen en dan doodleuk verkondigen dat het allemaal wel meevalt met die opvoeding en huishouden, maar waarvan de vrouw met fulltimebaan dus wel plee's staat te poetsen en strijkt na de 40-50 urige werkweek.

Of de papa's die inderdaad 1 dag minder gaan werken en dan zo leuk met kroost ondernemend doen maar de vaat mooi laten staan voor mama.

Er is ergens iets mis gegaan met emancipatie....

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:41

randalinpony schreef:
Of de papa's die inderdaad 1 dag minder gaan werken en dan zo leuk met kroost ondernemend doen maar de vaat mooi laten staan voor mama.

:')

wel echt heel herkenbaar! mijn vent doet echt heel leuk met onze meid
maar ik hoef die dag idd niet veel in het huis te verwachten terwijl ik dat wel elke keer combineer... :=
ach ja, ik weet dat hij geen huishoudwonder is en ik zeg eerlijk, ik doe het liever zelf dan dat het met de franse slag gedaan wordt :P

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:49

Ik moet zeggen dat ik me daar juist wel aan kan ergeren.... Mannen die sowieso niets of (te) weinig doen in huis en zeker op de momenten dat ze bv een thuisdag/papadag hebben. Mijn verzoek is om alle mama's met zonen hun jongens nou eens zo op te voeden dat ze later ook gewoon wat doen in het huishouden. Want ik heb het idee dat het daar nog wel eens aan ontbreekt. Ik leer mijn dochter ook al mee te helpen met kleine klusjes ((vindt ze nog leuk ook), doe dat ook met al die kleine jongetjes en pubers en wie weet.... zien ze het licht nog eens later. :)*

Ojajoh

Re: Waarom moeder belangrijker dan vader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 01:12

klopt helemaal, mijn vent is ook verschrikkelijk verpest en verwend door z'n mama....hij is dan ook echt een mama's kindje :Y)
ik heb vanaf mijn 11e heel veel taken moeten over nemen omdat beide ouders 40 uur per week werkte (niet dat die eenzaamheid altijd even leuk was)
maar ik kan dus wel het in m'n uppie rooien en goed ook :j
ben soms een echte muts en niks geen franse slag bij mij :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 01:16

Ik ben blij! Mijn vriend heeft namelijk een fanatieke schoonmaak vader! Nee, geen Franse slag... Tijdens het dweilen gaan zelfs de stoelen op tafel :D
Helaas moet mijn vriend nog wel leren om de stoelen in ieder geval even te verschuiven ipv er alleen omheen te dweilen :+ maar dat is ook het enige gelukkig! Geen echte franse slag! Dus ja, ik denk wel dat een man als poets voorbeeld goed kan werken.
Maar goed, als wij samen gaan wonen is het huishouden zijn taak, want hij vindt het serieus geen probleem! Ik doe de was wel... Op de een of andere manier is hij dan spontaan kleurenblind. En nee roze is niet het nieuwe wit! :+

Maar goed, zolang mannen niet baren zullen moeders toch de primaire opvoeder zijn denk ik...

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 01:26

Omdat een moeder 9 maanden draagt. Moeders zijn er erfelijk ook op ingesteld, van een wijder oogveld dan mannen tot een zogenaamd moeder instinct.
Ik zeg niet dat vaders minder zijn, maar ze moeten er over het algemeen wat meer moeite voor een band doen dan de moeder.

Wel vind ik dat je moet kijken naar het 'geval' zelf, en niet naar een wet in een stoffig boek.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 09:23

Twiggy2008 schreef:
Ik moet zeggen dat ik me daar juist wel aan kan ergeren.... Mannen die sowieso niets of (te) weinig doen in huis en zeker op de momenten dat ze bv een thuisdag/papadag hebben. Mijn verzoek is om alle mama's met zonen hun jongens nou eens zo op te voeden dat ze later ook gewoon wat doen in het huishouden. Want ik heb het idee dat het daar nog wel eens aan ontbreekt. Ik leer mijn dochter ook al mee te helpen met kleine klusjes ((vindt ze nog leuk ook), doe dat ook met al die kleine jongetjes en pubers en wie weet.... zien ze het licht nog eens later. :)*

Das inderdaad heel belangrijk. Maar dan moeten ze papa ook de plee zien poetsen. Want goed voorbeeld doet goed volgen.

Ik geloof dat mijn vent een standbeeld verdient, hij poets de plee, en doet de vaat en heeft god zei dank geen papadag(stom woord)

(ik zal jullie geruststellen hij is niet perfect :D )

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 09:53

randalinpony schreef:

Papadag is 'leuke dingen-dag' , mamadag is 1000-dingen-dag zeggen ze toch?

Ik ben gezegend met een man die niet alleen zijn handjes in het huishouden flink kan laten wapperen, maar ook duidelijk meer talent heeft voor de omgang met kinderen dan ik. Ik kom wel eens thuis van een dag werk en dan staat hij de was te vouwen, terwijl hij met dochterlief aan het knutselen is. Ik kom ook wel eens thuis en dan zit de smoothie aan het plafond en struikel ik over het speelgoed.

Ik heb tijden gehad dat ik me daar dan erg druk over maakte. Die tijd heb ik achter me gelaten, lang leve de lol dagen zijn veel te belangrijk :D En hij komt nu ook wel eens in een bende thuis, als ik lekker de boel de boel gelaten heb en naar de kinderboerderij ben geweest.

Vrouwen moet zich eens niet zo overdreven verantwoordelijk voor alles voelen en een beetje leren van mannen die gewoon van het moment kunnen genieten. Moeders vinden zichzelf vooral erg belangrijk, het komt ook allemaal best wel goed als er af en toe een luier verkeerd om aangedaan wordt, de belastingpapieren een week te laat worden ingeleverd of je kind in kleren naar school gaat die met elkaar vloeken. Wij hebben duidelijke afspraken over de verdeling van het huishouden ( en daar kunnen we elkaar heel goed op aanspreken!) en voor de rest proberen we het vooral gezellig te houden. Sinds ik met die instelling in mijn gezin sta, zijn mijn man en dochter een stuk zelfstandiger geworden en hebben we met zijn allen vooral veel plezier!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 10:09

Volgens mij is het puur biologisch dat een moeder belangrijker is dan een vader. De vrouw doet nu eenmaal de bevalling en de borstvoeding, de man is biologisch gezien niet meer nodig nadat hij zijn zaad heeft afgeleverd.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 10:10

NatasjavE schreef:
Twiggy2008 schreef:

Das inderdaad heel belangrijk. Maar dan moeten ze papa ook de plee zien poetsen. Want goed voorbeeld doet goed volgen.

Ik geloof dat mijn vent een standbeeld verdient, hij poets de plee, en doet de vaat en heeft god zei dank geen papadag(stom woord)

(ik zal jullie geruststellen hij is niet perfect :D )

tsja, wie heeft dat woord 'papadag' bedacht?!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 10:29

Toad schreef:
Volgens mij is het puur biologisch dat een moeder belangrijker is dan een vader. De vrouw doet nu eenmaal de bevalling en de borstvoeding, de man is biologisch gezien niet meer nodig nadat hij zijn zaad heeft afgeleverd.

De voorsprong is misschien biologisch, maar dat geeft geen rede om die voorsprong netjes weg te poetsen.
Dat hij niet meer nodig is na de bevruchting is beslist niet waar.

Verliefdheid heeft een sociobiologische functie. Namelijk dat de vader lang genoeg bij de moeder blijft om voor het kind te zorgen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 11:42

xxStitchxx schreef:
Nou mijn man krijgt alle tijd om het zelf te doen, ik spoor het juist aan!
Maar voor ons zoontje zorgen gaat hem ook heel goed af hoor.

opvoeden is iets anders, wanneer is een kind moe, tevreden, boos enz?
Wij vrouwen zien/voelen dat eerder aan als een man (uitzonderingen daar gelaten)

Als ik niet lekker in mijn vel zit moet ik bij man dat recht in zijn gezicht zeggen anders heeft hij het niet door, terwijl ik (bijna) altijd kan zien wanneer hij wat heeft zonder dat hij dit hoeft te zeggen.

Vrowen pikken sneller kleine signalen op. en dat is heel belangrijk omdat kleine kinderen niet of weinig praten.

Ik ben het eens met jou, mijn vriend ziet ook de kleine signalen gewoon niet.
Ik heb ook veel meer gevoel voor het 'juiste reageren' dan hij. Zelfs bij mijn dochter van 5 die dus echt al wel even kan praten voel ik aan wanneer het tijd is voor een aai over de bol en wanneer ze zich niet moet aanstellen.
Het stukje emoties inschatten is lastiger voor een man denk ik, en toch is hij echt wel een goede en leuke papa die best wat zorgtaken op zich neemt (en anders van mij op zijn nek geschoven krijgt :+ )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 11:45

randalinpony schreef:

en die herken ik ook.
Hij doet hartstikke veel in het huishouden, maar om het te combineren, kindjes thuis, ik weg en dan huishouden doen... dat is echt een of/of zaak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 21:12

Puur biologisch en uit traditie. Ik kan het prima vinden hoor, met enkel mijn vader. Voor geen goud ga ik bij mijn moeder wonen.
'Vroegâh' was het ook echt; mannen werken, vrouwen blijven thuis en zorgen voor de kinderen (anticonceptie was ook nog niet uitgevonden :D ). Mannen zijn immers wijs en sterk (althans...denken ze...)
Vrouwen kunnen toch niks? Waarom denk je dat wij vrouwen zo laat pas stemrecht kregen, mochten studeren? Tis een mannenwereld ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 00:22

Citaat:
Afwezige papa's zorgen voor zonen die het minder goed doen op school. Om maar wat dingen te noemen.

Mijn man zit op zee en ik en mijn zoon zijn de helft van het jaar alleen. Maar hij doet het prima op school hoor :D Ik pik dingen wel sneller op, maar ik dat lijkt me logisch, ik ben het jaar rond thuis.
Ik werk niet en doe het huishouden, vind ik geen probleem, mijn man steekt als hij thuis is ook prima een hand uit. Wanneer hij thuis is, neemt hij meestal de verzorging van mijn zoon over, brengt hem naar school en naar zwemles en dergelijke. Je moet het met zijn tweeen doen en in sommige dingen is mijn man beter en in andere dingen ben ik beter.

De stelling van de OP komt volgens mij van vroeger, maar is op mijn situatie al helemaal niet toepasbaar. Als we gaan scheiden, gaat mijn zoon naar mij, punt.