Fred_Kroket schreef:Naja... het wordt een beetje herhaling nu en ik herhaal mezelf steeds en sommige reacties zijn te bekrompen om op te reageren. Ik vraag niet om afschaffing, ik vraag niet om wegpoetsen van Zwarte Piet, ik zeg alleen dat Zwarte Piet (nogmaals...) niet zwart is van het roet maar omdat het een slaaf is... Er wordt om mijn mening gevraagd, je mag van mij de geschiedboeken in duiken om het even op te zoeken ik heb daar geen zin in en geen tijd voor.
Maar ik vraag alleen om een beetje begrip, leer je kinderen dat het een gezellig feest is en leer dat Zwarte Piet vroeger gedwongen is om voor de Sint te werken, geef je eigen draai eraan of doe het niet maar leer in ieder geval dat het pijn doet om uitgescholden te worden door volwassenen, of gewezen te worden door mama's die roepen daar loopt Zwarte Piet. Of uitgezongen te worden met "daaag Sinterklaasje, en Zwarte Piet" om aangesproken te worden door een Zwarte Piet die je pepernoten aanbied met een Surinaams accent...
Het is maar een handjevol voorbeelden, ik merk het dagelijks en dat ik op de foto lichtgetint bent maakt niets uit. Een beetje verschil met de meerderheid is al genoeg om anders te zijn. Daarvoor hoef je niet heel donker te zijn, een beetje donker is al genoeg.
Denk jij nu echt dat ik mijn kind leer dat getinte mensen uitgescholden mogen worden voor zwarte Piet?
Kom op zeg, natuurlijk niet. Zwarte Pieten zijn lief, ik begin niet eens over slavernij, wat heeft mijn kind daar nu aan?