Zwarte Piet, discriminerend of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:22

Storm schreef:
Fred_Kroket, heb even naar je profiel gekeken en ik moet eerlijk zeggen dat je er ab-so-luut niet uitziet als iemand die voor een zwarte Piet door kan gaan hoor. Je bent een mooie meid met een lichtbruin kleurtje, maar echt geen zwarte Piet die zo zwart als roet is.
Ik zie wel dat je in Friesland woont, kom eens een dagje naar de randstad en er is geen kind die je raar aan zal kijken, misschien juist omdat je in een (klein?) dorpje in Friesland woont, de kinderen minder getinte mensen zien?

En kinderen zijn kinderen, niet altijd even geremd in hun uitspraken.
En dat zijn ze als je getint bent, te wit bent, te dik bent...

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:22

Ik vind het gezever. Wie van ons heeft na zijn Sinterklaastijd ooit nog stilgestaan bij Zwarte Piet en is er slechter van geworden dat Sinterklaas een verzonnen verhaal is? Zouden er echt mensen zijn op wiens karaktervorming de zin over "zwart als roet" invloed heeft gehad? Lijkt mij dat als je discrimineert of als je racistische denkbeelden hebt, die wel op een andere manier zijn gevoed en niet door het vieren van Sinterklaas.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:23

Zwarte Piet komt inderdaad van het feit dat het ooit slaven waren, maar gelukkig evalueert eea en is de zwarte piet nu meer een figuur zoals elfjes, trollen, dwergen enzovoort. Dit soort figuren worden zijn altijd een soort extraverten van echte mensen. We vergelijken mensen ook weer met die sprookjesfiguren, denk maar aan iemand met een elvengezichtje, of een trol van een vrouw of man enz.
Je kan het natuurlijk als negatief zien om vergeleken te worden met zwarte piet en dat kan ik me ook oprecht voorstellen, maar je kan het ook als iets positiefs zien. Heden ten dage ziet niemand zwarte piet meer als slaaf van de Sint maar als een grote kindervriend die altijd zo vrolijk is en graag lekkers uitdeelt. Beter dan dat je vergeleken wordt met een trol lijkt me :+
Discrimineren blijft een moeilijk iets. Ik ben niet gediscrimineerd met mijn huidskleur, maar wel met het feit dat ik een bril met jampotglazen had en met de manier waarop ik spreek, niet brabants en met een r, maar ook gewoon om wie ik ben, paardenmeisje die niet naar de goede muziek luisterde en niet de juiste mode volgde. Maar het is niet zo dat ik nu een hekel heb aan brilsmurf omdat hij neergezet wordt als vervelende wijsneus, of een hekel aan iedereen die grappen maakt met dialecten oid.

Ik vind het sinterklaasfeest één van de weinige, typisch nederlandse feesten en zou het zó doodzonde vinden als dat verandert moet worden omdat er mensen zijn die het een probleem vinden dat de pieten zwart en de sint blank is. Naar mijn gevoel wordt de kleuren discriminatie uit proportie getrokken, tuurlijk is discriminatie slecht, maar dat is alle discriminatie. En we moeten voorkomen dat we daardoor ook in alles discriminatie gaan zien.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:23

Zwarte Piet zal ook niet uit Nederland verdwijnen, of het nu gezien wordt door sommige mensen als discriminatie of niet. Net als negerzoenen, blanke vla, je kunt er wel een andere naam opplakken, in de volksmond veranderd het niet.
Zwarte Piet is zo ingeburgerd, die blijft tot in den eeuwigheid bestaan naast Sinterklaas.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:26

Storm schreef:
Fred_Kroket, heb even naar je profiel gekeken en ik moet eerlijk zeggen dat je er ab-so-luut niet uitziet als iemand die voor een zwarte Piet door kan gaan hoor. Je bent een mooie meid met een lichtbruin kleurtje, maar echt geen zwarte Piet die zo zwart als roet is.
Ik zie wel dat je in Friesland woont, kom eens een dagje naar de randstad en er is geen kind die je raar aan zal kijken, misschien juist omdat je in een (klein?) dorpje in Friesland woont, de kinderen minder getinte mensen zien?

Ik ben in Amsterdam geboren en kom daar regelmatig ik studeer in Groningen heb ik Zwolle en Den Haag gewoond. Dus ga niet bevooroordeeld praten over Friesland alsof ze daar nog nooit een Neger hebben gezien... Het gaat er niet om waar je woont, het gaat erom dat je net even anders bent dan het gros, een heel klein beetje is vaak al genoeg.

"kom eens een dagje naar de randstad..." Komt nogal denigrerend over en spreekt ook over jouw vooroordelen over Friesland.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:27

Als je wordt aangesprokenals Zwarte Piet zeg je gewoon "nee meisje/jongen, ik ben geen zwarte piet! Ik ben iemand anders, net zoals er nog zoveel mensen zoals ik zijn die geen zwarte piet zijn!" Dat weten ze ook direct dan. Misschien scheelt het dat mijn ouders me gewoon vanaf het begin hebben uitgelegd wat het verschil is. Zoals ik al zei de manier waarop de ouders omgaan en de omgeving maakt ook heel veel. Hier in de buurt nog nooit, nog nooit in heel mijn leven een kind zoiets zien zeggen en de kansen hebben zich toch heel vaak voorgedaan. En volwassenen die belachelijk gaan praten zou ik gewoon zelf op hun nummer zeggen "mevrouw wie is er nu eigenlijk belachelijk, ik spreek gewoon Nederlands en heb gestudeerd hoor := " . Want dat is het gewoon, zij maken zichzelf gewoon achterlijk en wereldvreemd en niet jij.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:28

Kwanyin schreef:
Als je wordt aangesprokenals Zwarte Piet zeg je gewoon "nee meisje/jongen, ik ben geen zwarte piet! Ik ben iemand anders, net zoals er nog zoveel mensen zoals ik zijn die geen zwarte piet zijn!" Dat weten ze ook direct dan. Misschien scheelt het dat mijn ouders me gewoon vanaf het begin hebben uitgelegd wat het verschil is. Zoals ik al zei de manier waarop de ouders omgaan en de omgeving maakt ook heel veel. Hier in de buurt nog nooit, nog nooit in heel mijn leven een kind zoiets zien zeggen en de kansen hebben zich toch heel vaak voorgedaan. En volwassenen die belachelijk gaan praten zou ik gewoon zelf op hun nummer zeggen "mevrouw wie is er nu eigenlijk belachelijk, ik spreek gewoon Nederlands en heb gestudeerd hoor := " . Want dat is het gewoon, zij maken zichzelf gewoon achterlijk en wereldvreemd en niet jij.

Ik wordt door de ouders erop gewezen... wat doe je dan?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:28

Sjeesus Fred_kroket, ik bedoelde mijn post echt niet negatief hoor, maar blijkbaar lees jij wel heel erg selectief.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:29

Waarop word je gewezen door de ouders?

ivy_power89

Re: Zwarte Piet, discriminerend of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:32

sjongejonge, deze discussie bestaat al jaaaaaren!
Vraag me ook af, welke mensen er zo tegen die zwarte pieten zijn,
Wellicht de mensen die zelf een kleurtje hebben?
Waarom moet iets wat al eeuwen een traditie is, nu ineens veranderen?
Zelfde geldt voor de negerzoenen, die blijven bij mij ook gewoon negerzoenen, en niet zoenen of kisses from angels of what ever!
Zo blijft zwarte piet, zwarte piet, en sinterklaas blijft een kruis op zijn mijter houden!

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:33

Naja... het wordt een beetje herhaling nu en ik herhaal mezelf steeds en sommige reacties zijn te bekrompen om op te reageren. Ik vraag niet om afschaffing, ik vraag niet om wegpoetsen van Zwarte Piet, ik zeg alleen dat Zwarte Piet (nogmaals...) niet zwart is van het roet maar omdat het een slaaf is... Er wordt om mijn mening gevraagd, je mag van mij de geschiedboeken in duiken om het even op te zoeken ik heb daar geen zin in en geen tijd voor.

Maar ik vraag alleen om een beetje begrip, leer je kinderen dat het een gezellig feest is en leer dat Zwarte Piet vroeger gedwongen is om voor de Sint te werken, geef je eigen draai eraan of doe het niet maar leer in ieder geval dat het pijn doet om uitgescholden te worden door volwassenen, of gewezen te worden door mama's die roepen daar loopt Zwarte Piet. Of uitgezongen te worden met "daaag Sinterklaasje, en Zwarte Piet" om aangesproken te worden door een Zwarte Piet die je pepernoten aanbied met een Surinaams accent...

Het is maar een handjevol voorbeelden, ik merk het dagelijks en dat ik op de foto lichtgetint bent maakt niets uit. Een beetje verschil met de meerderheid is al genoeg om anders te zijn. Daarvoor hoef je niet heel donker te zijn, een beetje donker is al genoeg.

NatasjavE

Zwarte Piet is voor mij nooit een slaaf geweest.

Mijn Oma heeft mij geleerd dat het een rijke Moor was uit. Dat kan je ook zien aan zijn kleding. Voor die tijd dure stoffen en gouden ringen in de oren.

Ik probeer mijn kinderen altijd heel duidelijk te maken wat het verschil is tussen een donkere medemens en zwarte Piet.

Maar iedere traditie brengt met zich mee dat er partijen zijn die zich bijtegesloten voelen(al dan niet terecht) en of gediscimineerd voelen(ook al dan niet terecht)
De SGP dicrimineerd(en onderdrukt vrouwen, homo's en moslims) De kerk discimineerd ook vrouwen. Om maar wat te noemen.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 14-11-11 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Fred, je bent echt niet anders door je kleur, kijk eens om je heen....

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:34

Ook het noorden en Friesland is multicultureel hoor bokkers ;)
Zeker in Groningen zitten er gewoon hoofddoekjes bij de kassa's van de AH en dat vind ik een goed ding.

Fred Kroket, zijn zulke dingen echt tegen je gezegd? Dat verbaast me heel erg.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:35

MarcoBorsato schreef:

Wie zegt dat ik me anders voel... Sjeetje wat ben jij bekrompen zeg... Ik heb een Iraneese buurman en een Turkse buurvrouw... Kijk jij eens om je heen...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:35

Ik ben de helft van mijn leven enorm gepest met mijn rode haar. Moet het liedje 'meisjes met rode haren' dan maar verboden worden omdat het zo zielig voor mij is? Of vuurtorens anders gaan noemen omdat ik daarvoor uitgescholden ben?

Nee toch? Het ene staat toch los van het andere?

En ik snap echt heel goed hoe vreselijk het is als je voor zwarte piet wordt uitgemaakt, als mensen spontaan Surinaams gaan praten (wat overigens los staat van deze specifieke discussie, volgens mij), dat zijn geen leuke dingen.

Maar de mensen die zwarte piet spelen vinden het leuk. De kinderen voor wie zwarte pieten bedoeld zijn vinden het leuk. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat kinderen racistisch worden door zwarte pieten.

Laat het dan van die kinderen blijven, voor wie het is bedoeld. Ik bedoel, ik kan het wel vreselijk stom vinden dat er nauwelijks (barbie)poppen met rood haar gemaakt worden, maar een klein kind denkt daar echt niet zo bij na. Als dat kind 10 klasgenoten met rood haar heeft worden ze niet gepest, is het er één, dan waarschijnlijk wel. Woon je in een buurt vol met gekleurde mensen, is de kans op discriminatie kleiner dan als je de enige bent in je omgeving.

Ik zie gewoon niet de link tussen Zwarte Pieten en discriminatie..alleen domme mensen die toevallig het naampje zwarte piet gebruiken, net zoals dat ze ook dat Surinaamse accent gebruiken. Moeten alle Surinamers op tv dan ook geband worden?

Edit: feit dat zowel ouders als kinderen moeten leren (en weten) dat uitschelden voor zwarte piet not done is ben ik 't volledig mee eens! Alleen heeft dat, lijkt mij, minder met het Sinterklaasfeest te maken dan met mensen die gewoon een enorm bord voor hun kop hebben..

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:37

Ik ben jaaarenlang veel te dik geweest (morbide obesitas), ben er nu vanaf (niet omdat ik dat zo leuk vind, maar je begrijpt vast wel dat dit niet gezond is voor een mens, dus geen reactie van 'maar ik kan nooit van mijn kleurtje afkomen, en jij wel van je vetzucht').
Maar hoor je mij in een topic over grapjes over te dikke mensen? Of hoor je mij over het feit dat ik niet eens over straat durfde te lopen? Dat ik geen boodschappen durfde te doen? dat ik geen kleding kon kopen? Dat ik niet in een vliegtuigstoel pastte?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:37

Fred_Kroket schreef:
MarcoBorsato schreef:

Wie zegt dat ik me anders voel... Sjeetje wat ben jij bekrompen zeg... Ik heb een Iraneese buurman en een Turkse buurvrouw... Kijk jij eens om je heen...

Jij bent degene die zegt dat ze anders is en in de minderheid is. Ik vibd dat je erg in de slachtofferrol kruipt.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:39

Fred_Kroket schreef:
Naja... het wordt een beetje herhaling nu en ik herhaal mezelf steeds en sommige reacties zijn te bekrompen om op te reageren. Ik vraag niet om afschaffing, ik vraag niet om wegpoetsen van Zwarte Piet, ik zeg alleen dat Zwarte Piet (nogmaals...) niet zwart is van het roet maar omdat het een slaaf is... Er wordt om mijn mening gevraagd, je mag van mij de geschiedboeken in duiken om het even op te zoeken ik heb daar geen zin in en geen tijd voor.

Maar ik vraag alleen om een beetje begrip, leer je kinderen dat het een gezellig feest is en leer dat Zwarte Piet vroeger gedwongen is om voor de Sint te werken, geef je eigen draai eraan of doe het niet maar leer in ieder geval dat het pijn doet om uitgescholden te worden door volwassenen, of gewezen te worden door mama's die roepen daar loopt Zwarte Piet. Of uitgezongen te worden met "daaag Sinterklaasje, en Zwarte Piet" om aangesproken te worden door een Zwarte Piet die je pepernoten aanbied met een Surinaams accent...
Het is maar een handjevol voorbeelden, ik merk het dagelijks en dat ik op de foto lichtgetint bent maakt niets uit. Een beetje verschil met de meerderheid is al genoeg om anders te zijn. Daarvoor hoef je niet heel donker te zijn, een beetje donker is al genoeg.

Denk jij nu echt dat ik mijn kind leer dat getinte mensen uitgescholden mogen worden voor zwarte Piet?
Kom op zeg, natuurlijk niet. Zwarte Pieten zijn lief, ik begin niet eens over slavernij, wat heeft mijn kind daar nu aan?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:42

Vertel je kinderen dat die pieten netjes een arbeidsovereenkomst hebben gekregen van sint, met goede arbeidsvoorwaarden, een net salaris en een informele werksfeer. Er werken zoveel mensen met een donkere huidskleur voor een baas met een lichte huidskleur.

Het zijn volgens mij vooral de mensen met een lichte huidskleur die er een probleem van maken.

_rosita_

@ivy: ik denk juist dat het gros van de 'zwarte/gekleurde' mensen prima met zwarte piet kunnen leven, maar het blanken zijn die denken dat gekleurden zich weleens gediscrimineerd kunnen voelen én getinte/donkere mensen die toch wat minder zeker in hun schoenen staan..

Ik ben een flinke tante en kinderen hebben tegen mij ook weleens gezegd:'hey, jij hebt een baby in je buik!' dan kan ik er dagen wakker van liggen en tranen met tuiten huilen of het kind uitleggen dat er dikke en dunne mensen zijn én daarnaast mensen met een baby in de buik. Zo zie ik het ook met zwarte piet.
Laatst bijgewerkt door _rosita_ op 14-11-11 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

AaronYve

Ik ken veel donkere mensen en geen één die zich druk maakt om zwarte piet of negerzoenen.
Ken ook niet veel donkere mensen die piet heten :){
Voor mij is piet niet gedwongen om sint te helpen. Ik geloof hier niet meer in

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:43

Goh, het is 2011 en nu bedenken mensen zich ineens dat zwarte piet een racistisch iets is? :\ Ik snap niet waar iedereen zo'n punt van maakt. Ik heb er zelf nooit bij stilgestaan waarom zwarte piet niet blank is en ik denk dat heel veel kinderen daar niet eens over nadenken. Sinterklaas en zwarte piet wordt gezien als iets leuks, als een feest.. Waarom dan zo'n heisa maken over de kleur van deze mensen?

Sowieso heb ik nog nooit gemerkt dat een zwarte piet 'dom' overkomt of niet goed Nederlands spreekt, dat is mijn beleving totaal niet. En wat betreft de mensen die tegen iemand met een kleur zegt dat die wel voor zwarte piet kan doorgaan.. Tsja, sommige mensen die een schimmel (paard) tegenkomen zeggen ook: kijk! Daar heb je Amerigo. Je kunt je overal wel druk om maken zeg.. :x

_rosita_

Re: Zwarte Piet, discriminerend of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:44

Enne... dat niet goed nederlands spreken.... duhuh, zwarte piet komt uit Spanje! Heeft hard zijn best gedaan om met een LOI cursus nederlands te leren, maar een accentje mag toch zeker :+

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:45

F_Orumster schreef:
Ook het noorden en Friesland is multicultureel hoor bokkers ;)
Zeker in Groningen zitten er gewoon hoofddoekjes bij de kassa's van de AH en dat vind ik een goed ding.

Fred Kroket, zijn zulke dingen echt tegen je gezegd? Dat verbaast me heel erg.

Nou... ik verzin het niet... Ik zou willen dat ik het verzon... En mensen zijn dan verbaasd dat je boos reageert als je het niet leuk vind om uitgezongen te worden... En dan bedoelen ze het niet zo, naja dan kun je het ook niet doen...

Of een buschauffeur die vroeg waar ik naartoe moest (pas geleden toen ik mijn laatste strippenkaart opmaakte) en vroeg wat ik ging doen (gewoon op een grappige manier) ik zei "werken" Hij antwoordde met "heeeeee lekker werkeee" met een mega Surinaams accent...

Ja... het bestaat nog, een jongen die vaak bij de vrienden van mijn vriend is die gewoon zegt dat hij een hekel heeft aan alle zwarten en mij daarbij indringend aankijkt. Ik wilde hem op zijn bekje timmeren maar hij is er door de rest uitgegooid... :')

Dus ja ik maak het veel mee, als ik er statistieken op loslaat denk ik dat het dagelijks is. Is het erg? Ja! Maar daarom nog geen reden om alle andere mensen maar te voorzien van een stigma en andersom net zo bevoordelend te zijn tegen andere mensen! Ik probeer ervan te leren dat niet iedereen is zoals hij/zij lijkt en dat ik probeer zo objectief mogelijk te zijn als ik iemand leer kennen.

Vooroordelen zijn beklemmend en ik probeer dan niet in hokjes te denken.