Ov chipkaart, ergenis!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ben je voor of tegen ov-chipkaart

Ik ben voor
72 (28%)
Ik ben tegen
165 (66%)
Geen mening
13 (5%)

Totaal aantal stemmen: 250

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:41

passieAppel schreef:
Het is duuuur :=
En of ik in- of uitgecheckt ben? Geen idee.. :+

Hou je m dr nog een keer voor, staat er reeds ingecheckt of er staat WELKOM en een datum en tijd :D

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 22:41

8 strippen voor de reis. En kennissen moesten 40 euro betalen voor dezelfde reis.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:42

Donkerblauw schreef:
Saaams schreef:
Ik snap het eigenlijk niet. Stel dat apparaat krijgt storing. Je kan niet uitchecken? Tja wat dan? Telt hij gewoon door of niet? Zometeen ben je saldoloos en kan je niet meer naar huis. Nee fijn zal dat zijn.

Dan ben je je instaptarief kwijt. Voor de bus/tram/metro is dat 4 euro, en voor de trein maar liefst 20 euro. En daar moet je dan zelf achteraan, als dat apparaat storing krijgt.

Maar dan telt hij wel door toch? Je geld? of niet. Omdat je inprenciepe nog gewoon reist. :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:42

Dan weet ik niet wat voor mafs je kennissen gedaan hebben, want ik ken niemand die zoiets overkomen is en ik zit een regio waar de OV chipkaart al langer meedraait...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:43

Zullen ofwel de 8 strippen fout zijn, of ze een andere route nemen, of ze vergeten zijn uit te checken.
de ov is echt geen euro's duurder geworden, dat is iets dat mensen willen zeggen omdat ze er niet mee o kunnen gaan en graag de oude manier willen die niet gaat terugkomen.

Nayomie

Re: Ov chipkaart, ergenis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 22:46

LEER LEZEN! ZE NEMEN DEZELFDE ROUTE!!!
Er was een storing van ov.
Ze kregen maar 8 euro terug.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:47

Ik ging laatst met een vriend naar de stad, 3 stations, hij retourkaartje van 9,80 ik met de anonieme kaart waar 20 euro op stond..
Ik check heenreis uit: 5,19.....
Terugreis net zo: 5,19...
Naar andere stad, 2 stations, alleen heen kostte me 2,60
Normaal kaartje enkele reis kost 2,00 dus ja.. het is duurder.

Nog iets vaags:
Ik checkte uit staat er:
-1,74
saldo:19,88 wat dus écht niet kon....
Ik stond opeens zelfs in de min terwijl ik altijd netjes in en uit check.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:48

Misschien dat smurffie in ov wonderland woont, maar in de bus naar mijn ouders doet het in/uitchecken het vaker niet dan wel. Een 1 malige rit van Rdam zuidplein naar centraal moet je een dagkaart voor kopen omdat er niet zoiets bestaat als een eenmalig enkeltje |o
In de trams in amsterdam sta je als tourist in de tram in de rij voor een kaartje die soms zo lang is dat je nog niet aan de beurt bent als je bij je bestemming bent.

Ik ken geen enkel ander land waar het zo gebruiker onvriendelijk is en waar zoveel storingen zijn.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:49

Biggers schreef:
Hallo mensen,

Il hoop dat meer bokkers hier in mee gaan.
Het is me nu een ergernis, die ov chipkaart.
Alles op een rijtje.
-Alle reizen zijn ruim 2x zo duur
Dat is dus onzin, ze zijn zelfs goedkoper. Zie mijn eerste post.

-Sommige mensen zijn 40 euro kwijt voor een reis die normaal 5/6 euro kost.
Dat zal dan echt aan hen liggen want dat is wel heel erg knap. :') En 'sommige' gaat hier om één stel kennissen, het is echt niet zo dat tientallen mensen bergen met geld kwijt zijn.

-Een kind kan je er niet mee op pad sturen
Waarom niet? Ik zie ze hier vaak genoeg bliepen hoor :D zo moeilijk is het niet om een kaartje voor een apparaat te houden, dat moet iedereen kunnen...

-Demente mensen hebben problemen met in en uit checken
Tot nu toe nog niet meegemaakt (alleen oudere mensen die 'm er in de eerste instantie scheef voor houden :)) ) maar ik kan me best voorstellen dat het even wennen is.

-Je kunt niet goed zien of je in of uit gecheckt bent
Dat ligt dan aan jou, er staat duidelijk iets op het scherm, je ziet een lampje branden en je hoort een toontje. Daar kun je toch niet omheen?

-Als je per ongeluk in en uit checkt tegelijkertijd dan heb je een fikse boete
Geen ervaring mee, wat is de fikse boete dan?

-De kaart is alleen voor hun administratie
Nee, natuurlijk is het makkelijker voor hun administratie maar het is wél sneller. Het heeft zijn nadelen, maar ook zijn voordelen.

-Het is niet altijd sneller.
Hoe kan een kaartje langs een apparaat halen niet sneller zijn dan een kaartje kopen bij de automaat? Knappe jongen als je dat sneller kan hoor...

-Die palen doen het vaak niet.
Klopt ze doen het wel vaker niet, dat is een groot nadeel.

Dit zijn zomaar wat argumenten die NIET gelogen zijn.

U mening?

Mvg biggers

Je kan er veel over zeggen, maar hoe moeilijk is het nou... echt niet moeilijk hoor. Fouten bij in/uitchecken is vaker aan jezelf te wijten dan aan die dingen of je kaart. Ik heb er echt helemaal geen problemen mee, dat in/uitchecken.
Ik ben er ook niet geheel positief over maar hier staan echt een aantal argumenten in die kant noch wal raken.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:51

Biggers schreef:
8 strippen voor de reis. En kennissen moesten 40 euro betalen voor dezelfde reis.

Dan snap ik niet wat die kennissen gedaan hebben, het lijkt me nog steeds erg onmogelijk.

Ik reis al een aardige tijd bij Rotterdam met de chipkaart, overal oplaad punten, heel makkelijk. Ik ben echt heel tevreden :j Het is echt vooruitgegaan naar mijn idee. Nog steeds vind ik geen nadelen die goed te onderbouwen zijn.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:52

Ik vind het echt verschrikkelijk, als wij dus 1x de auto niet hebben kunnen we niet eens gewoon met een strippenkaart met de bus naar de stad. Ik vind gewoon sowieso dat de strippenkaart moet blijven. En als ik zo al die nadelen lees van de Ov chipkaart, klinkt dat zeker niet al te best.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:53

Saaams schreef:
Maar dan telt hij wel door toch? Je geld? of niet. Omdat je inprenciepe nog gewoon reist. :j

Je betaald altijd een instaptarief. Dat is zeg maar een voorschot. Bijvoorbeeld: je checkt in bij de trein. Dan wordt er 20 euro van je kaart geschreven. De reis van A naar B kost 5 euro, dus als je uitcheckt op station B, krijg je 15 euro 'terug' op je kaart.
Daardoor kun je bij de trein ook niet inchecken als je minder dan 20 euro op je OV-chipkaart heb staan. :)
Snap je? :)
Laatst bijgewerkt door Donkerblauw op 11-11-11 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:55

Biggers schreef:
LEER LEZEN! ZE NEMEN DEZELFDE ROUTE!!!
Er was een storing van ov.
Ze kregen maar 8 euro terug.

Lezen kan ik heel goed hoor.

Nee niet in OV wonderland. Toevallig ook in rotterdam, en echt nooit problemen. Misschien kan ik er wel mee omgaan :D

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:56

Donkerblauw schreef:
Saaams schreef:

Je betaald altijd een instaptarief. Dat is zeg maar een voorschot. Bijvoorbeeld: je checkt in bij de trein. Dan wordt er 20 euro van je kaart geschreven. De reis van A naar B kost 5 euro, dus als je uitcheckt op station B, krijg je 15 euro 'terug' op je kaart.
Daardoor kun je bij de trein ook niet inchecken als je minder dan 20 euro op je OV-chipkaart heb staan. :)
Snap je? :)r

En dat vind ik nou het vage, ik zou zeggen:
Chipkaart A is op station Amsterdam ingecheckt en op station Haarlem uitgecheckt.
Reis van Amsterdam naar Haarlem kost 10 euro, dus 10 euro wordt er af gehaald.

Ik krijg altijd een hartaanval als ik lees: saldo -20 bij het inchecken :o

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:59

Ze nemen standaard 20 euro af bij de trein, 4 euro bij metro en tram, bus weet ik niet zeker.

Vervolgens krijg je dus geld "terug" als je minder dan dat gebruikt.
Is om te voorkomen dat mensen met 1 euro een reis van 30 euro maken.. maar ik ben eens dat de bedragen die ze ervoor nemen erg hoog zijn, zeker bij de ns kan die prima naar beneden

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:00

smurffie schreef:
-Reizen zijn niet duurder

Jawel hoor, dat zijn ze wel.
De strippenkaart werkte met zones, en de OV-chipkaart werkt met daadwerkelijk gereisde kilometers. Het kan dus écht wel duurder zijn.
Nieuwegein - Bilthoven was 5 strippen (dus ongeveer 2.50), en nu kost het je 3 euro. Dus je argument dat het niet duurder is geworden (ondanks het kleine verschil) klopt dus niet. :)

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:04

pernill schreef:
Kun je dan ergens aantonen dat een reis die normaal 5/6 euro kost ineens 40 euro kost?
En ik weet niet hoe een kaartje voor een kastje houden langzamer is dan een kaartje kopen.
Ik heb sinds ik een ov heb zo veel minder treinen voor me weg zien rijden omdat ik eerst nog een kaartje moest gaan kopen.

In brabant was een dag kaartje 3 euro. Hele dag onbeperkt reizen in brabant. wil ik bijvoorbeeld van Cuijk naar Bergen op zoom is 7x overstappen. 7x 3= €21 voor een enkele reis. wil je ook nog terug is het dus 42 euro.

Ik vind het verschikkelijk die dingen. Ik ga met de bus naar school (ben student) Maar ben nog geen 18 dus alles moet vrolijk betaald worden. Ik krijg dalijk een abbonnement waarvoor ik onbeperkt kan reizen voor €75 p/m. Nu betaal ik €68. Scheelt per maand bijna 10 euro is €96 per jaar... En het in en uitstappen duurt veeel langer doordat iedereen moet in en uit moet piepen. Ook al vaak gehad dat ouderen denken dat ze goed zijn uitgepiept maar dat dat dan niet was. En bij ons werken die palen heeel vaak niet. Echt heel vaak. Wat dan? Gewoon even vrolijk €12 betalen om naar school te gaan? Nee ik ben er echt niet blij mee. :n :n

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:04

Dat minimaal 20 euro is ook echt te zot voor woorden. Komt een groep mensen voor 1x naar een congres naar amsterdam bijvoorbeeld, dan ben je dus verplicht om 20 euro uit te geven voor iets waar je hooguit een paar euro van gaat verbruiken.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:13

Sizzle schreef:
Dat minimaal 20 euro is ook echt te zot voor woorden. Komt een groep mensen voor 1x naar een congres naar amsterdam bijvoorbeeld, dan ben je dus verplicht om 20 euro uit te geven voor iets waar je hooguit een paar euro van gaat verbruiken.

Ja, dat is inderdaad te zot voor woorden.
Er zijn ook van die kaartjes (kan even niet op de naam komen, sorry!) waarbij je max. 2 uur op kan reizen. Dat kost een vast bedrag (dacht 5 euro) waarop je dus max. 2 uur (redelijk) onbeperkt op kunt reizen. Ga nu even achter de naam en het precieze bedrag aan.

*edit: het is de wegwerpchipkaart, en kost voor een uur onbeperkt reizen 2,60.
http://www.gvb.nl/reizigers/kaartjekope ... kaart.aspx

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:17

Tjaa.. het is fijn als je incheckt en er een groen lampje gaat branden en wanneer je wegloopt ineens een rode :') en er stond echt niet iemand anders bij... en dan maar hopen dat je na je reis kunt uitchecken.

Ook heel fijn dat je je ov- chip wilt opladen, maar het oplaadpunt defect is en je maar moet gaan gokken dat je genoeg op je kaart hebt..

Een vriendin vertelde dat het internet was aangegeven(je kunt je reisgedrag bijhouden) dat zij één dorp eerder was ingestapt... vaag :=

Het reizen is niet twee keer zo duur geworden... maar het is zeker wat omgegaan... maar dat had ik ook wel verwacht eerlijk gezegd.

Nee, leuk vind ik het niet... maar alles went... mensen waren in de tijd dat de strippenkaart werd ingevoerd ook niet te spreken over die manier van reizen. Nu hebben we met apparaten te maken, grootste nadeel is dat die niet altijd meewerken.. maar het staat nu ook nog in de kinderschoenen.. 'k mag hopen dat ze nog wat verbeteringen/aanpassingen gaan aanbrengen de komende jaren... want het idee erachter is wel een verbetering, en het doel ervan snap ik ook wel...

Dit ongemak zorgt wel voor nog een extra motivatie om mijn rijbewijs te halen... eigen vervoer here I come :Y)

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:26

Horse321 schreef:
Tjaa.. het is fijn als je incheckt en er een groen lampje gaat branden en wanneer je wegloopt ineens een rode :') en er stond echt niet iemand anders bij... en dan maar hopen dat je na je reis kunt uitchecken.

Ook heel fijn dat je je ov- chip wilt opladen, maar het oplaadpunt defect is en je maar moet gaan gokken dat je genoeg op je kaart hebt..

Een vriendin vertelde dat het internet was aangegeven(je kunt je reisgedrag bijhouden) dat zij één dorp eerder was ingestapt... vaag :=

Het reizen is niet twee keer zo duur geworden... maar het is zeker wat omgegaan... maar dat had ik ook wel verwacht eerlijk gezegd.

Nee, leuk vind ik het niet... maar alles went... mensen waren in de tijd dat de strippenkaart werd ingevoerd ook niet te spreken over die manier van reizen. Nu hebben we met apparaten te maken, grootste nadeel is dat die niet altijd meewerken.. maar het staat nu ook nog in de kinderschoenen.. 'k mag hopen dat ze nog wat verbeteringen/aanpassingen gaan aanbrengen de komende jaren... want het idee erachter is wel een verbetering, en het doel ervan snap ik ook wel...

Dit ongemak zorgt wel voor nog een extra motivatie om mijn rijbewijs te halen... eigen vervoer here I come :Y)

Ik ook over een jaartje! Mooi met de auto naar school. (ga ook nog wel eens ooit met de bus, want dan is het toch gratis en goed voor de benzinecentjes:D)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:33

Reizen is wel degelijk duurder geworden, en de tarieven voor dezelfde route zijn gek genoeg niet altijd hetzelfde. De ene keer betaal ik voor precies dezelfde route, in dezelfde tijd gereden, zo tot 20 cent meer dan de andere keer en dat kan per dag verschillen. Heb het zelfs een keertje gedaan met 2 kaarten, dus dubbel inchecken en dubbel uitchecken. En 2 verschillende tarieven afgeschreven! Niemand kon me uitleggen hoe dat kon, maar iedereen kon zien dat het wel zo was. De chauffeur was net zo verbaasd als ik. Waren beide anonieme kaarten, op hetzelfde moment gekocht en voor beide kaarten eerste gebruik. Chauffeur was getuige.

En wat te denken van als een buslijn plotseling een andere, langere route krijgt. Met de strippenkaart was dat geen enkel probleem behalve dat je meer tijd kwijt was en een eventuele overstap even opnieuw uitgevogeld moest worden en je wat eerder van huis moest en dat is vervelend zat, nu je per kilometer betaalt ben je dus meteen ook nog meer geld kwijt, voor een nieuwe route waar je niet om gevraagd hebt en meer tijd kost. Je bent behoorlijk afhankelijk van de willekeur van de vervoerders voor de prijs van je traject. Naarmate er meer lijnen geschrapt gaan worden, en de overgebleven lijnen dus langere routes gaan krijgen ben je dubbel de sjaak. Je moet verder lopen naar een bushalte, om een bus te pakken die er langer over doet en je mag er nog meer voor gaan betalen ook. Geweldig!

Voorheen was ik voor dat traject 1 Euro kwijt, met een dalurenkaartje, of 3 strippen. Nu ben ik in het gunstigste geval 1.23 kwijt. Vind ik een behoorlijk verschil.

En anoniem is de kaart zeker niet. Aangezien je ze alleen met pinpas kan kopen, en je pinpas toch echt op naam en adres geregistreerd staat. Het is erg naief te denken dat die systemen niet gekoppeld zijn. Dat was juist een van de vermeende voordelen van de chipkaart! Het zou veiliger zijn doordat je niet meer anoniem kon reizen. Maar omdat het publiek wat tegenspartelde hebben ze toen die anonieme niet anonieme kaart geintroduceerd. Daarom is het ook zo lastig met creditcard te betalen. Dat willen ze helemaal niet!

Dan het probleem van de onoverzichtelijkheid. Ik heb eens op Amsterdam Centraal gestaan, en had werkelijk geen idee meer waar ik heen moest en laat staan hoe ik dat moest doen. Nou reis ik op heel erg veel plaatsen met het OV, al vanaf dat ik 12 jaar oud ben en ben nog nooit eerder ergens ter wereld zo in de problemen gekomen als op Amsterdam Centraal. Het systeem is compleet onoverzichtelijk als je er niet goed in thuis bent en veel hulp is er ook niet. En als die er wel is dan behandelen ze alsof je de eerste de beste randdebiel bent die net uit een inrichting is ontsnapt. Ja, service. Beter gezegd: het gebrek eraan. Je raakt compleet in de war van al die poortjes, bij de een kan je niet inchecken, bij de ander niet uitchecken, de poortjes staan op onhandige plaatsen en dan mag je maar hopen DAT ze het doen.

Ik heb ook wel eens met toeristen uit het buitenland gestaan, van wat nu te doen. Goed, toeristen hebben de strippenkaart ook nooit gesnapt, maar dit systeem is zelfs voor doorgewinterde buitenlandse OV- reizigers niet meer te volgen.

Edit: Toevoeging
Laatst bijgewerkt door mick75 op 11-11-11 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:43

_Luce schreef:
Biggers schreef:
Heel toevallig is wat jij zegt, de helft ruim niks van waar.

Ze weten waar je in en uit checkt dus is zeker niet anoniem.

Ja, maar ze weten nog steeds niet wie je bent.. dus anoniem ^^

En als je het saldo oplaadt met je pinpas?????? ;)
Helemaal niets anoniem aan.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 15:23

Ik ben tegen.
Een tijd geleden moest ik onverwachts ergens heen en moest er 's morgens vroeg zijn. Om de spits te mijden dacht ik: nou ik ga wel met de bus, net zo handig!
Maaaaaaar ik heb geen chipkaart. NERGENS te krijgen meer na 18u.
En als ik dan de kosten van een eenmalige kaart bekeek tegenover de parkeerkosten die ik kwijt zou zijn. Nou laat maar, ik ben wel met de auto gegaan, zelfs in de spits nog sneller ook en ik kon weer weg wanneer ik wou.

Idem met samen reizen: op een strippenkaart kon je met zijn tweetjes reizen. Als je twee van die autofanaten hebt zoals ik en een vriendin, wij hebben geen chipkaart.
Apart een chipkaart kopen is gewoon duur. Laat maar, we splitten de benzine/parkeerkosten wel.
Mijn moeder is over de 65 en durft niet meer met de bus omdat ze het niet snapt.

mick75 schreef:
En als die er wel is dan behandelen ze alsof je de eerste de beste randdebiel bent die net uit een inrichting is ontsnapt. Ja, service.

Dat hadden wij bij de huishoudbeurs. Ik snap best wel dat daar een hele lading van die vrouwen aankomt die nooit ergens heen gaat behalve 1x per jaar naar de huishoudbeurs maar zo wens ik niet behandeld te worden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 15:32

Ik heb geen mening gestemd. Heb eerlijk gezegd nooit problemen met mijn ov chip. Wel ben ik van mening dat ze overal in NL dezelfde tariefsystemen moeten toepassen. Om maar even een klein voorbeeld te nemen bij mij in DH.

HTM: heeft kaartjes van een half uur(2,50) en een uur(3,50). Hiermee kan je wel in iedere HTM bus of tram overstappen mits je binnen de tijd bent. Je kan hier ook weer niet mee in de Veolia bussen.
Veolia: verkoopt losse kaartjes van 3.50. Deze zijn alleen geldig in dezelfde bus en je kan niet mee overstappen in de andere Veolia lijnen.

Bij de RET kun je voor 2,50 onbeperkt 2 uur reizen.

Hoe krom is dit?