terugkeer van gulden, wat vind jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:52

Mensen die nu nog omrekenen of verwachten dat we met de invoer van de gulden weer terug gaan naar gulden prijzen houden zichzelf natuurlijk ontzettend voor de gek. We hebben het wel over meer dan 10 jaar inflatie... 50 jaar gelden kosten een brood ook 20 cent (of zoiets) maar dat zelfde brood is toch ook steeds duurder geworden toen we de gulden nog hadden? Dat geldt nu ook gewoon. Wat niet weg neemt dat heel veel bedrijven van de euro gebruik hebben gemaakt om 'stiekem' prijsverhogingen door te voeren maar daar is nu niks meer aan te doen en dat is ook echt niet meer terug te draaien.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:52

Ik denk dat de gulden terug halen heel stom is, het is natuurlijk een illusie dat de prijzen dan terug gaan. Toen mijn opa jong was kocht hij een grote zak friet voor 25 cent, dat was het aan het eind van het gulden tijdperk ook niet meer. Prijzen stijgen, lonen stijgen, misschien op korte termijn niet evenredig, maar op de lange termijn wellicht wel.

Daarnaast denk ik dat het terug invoeren van de gulden zo ontzettend veel geld kost, dat we het net zo goed gelijk maar in brand kunnen steken. Onze economie is niet meer zelfstandig, maar afhankelijk van de wereldeconomie.

Het onderzoek naar de gulden is in mijn ogen gewoon weer een leuke manier om "zieltjes te winnen". Het is allemaal zo leuk bedacht, maar we zullen als klein land, we zijn absoluut niet zelfvoorzienend, ook wat klappen moeten incasseren voordat we er weer boven op kunnen klimmen. Er zijn tijden geweest dat mensen het een heel stuk slechter hebben gehad als wij nu.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:53

_Hedwig_ schreef:
Ik denk dat de gulden terug halen heel stom is, het is natuurlijk een illusie dat de prijzen dan terug gaan. Toen mijn opa jong was kocht hij een grote zak friet voor 25 cent, dat was het aan het eind van het gulden tijdperk ook niet meer. Prijzen stijgen, lonen stijgen, misschien op korte termijn niet evenredig, maar op de lange termijn wellicht wel.

Daarnaast denk ik dat het terug invoeren van de gulden zo ontzettend veel geld kost, dat we het net zo goed gelijk maar in brand kunnen steken. Onze economie is niet meer zelfstandig, maar afhankelijk van de wereldeconomie.

Het onderzoek naar de gulden is in mijn ogen gewoon weer een leuke manier om "zieltjes te winnen". Het is allemaal zo leuk bedacht, maar we zullen als klein land, we zijn absoluut niet zelfvoorzienend, ook wat klappen moeten incasseren voordat we er weer boven op kunnen klimmen. Er zijn tijden geweest dat mensen het een heel stuk slechter hebben gehad als wij nu.

Helder, helemaal mee eens!

Keet

Re: terugkeer van gulden, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:54

Maar wij vangen als kleinste land wel de grootste klappen op :\ wij betalen het meeste aan de EU en zien er het minste voor terug. Betalen betalen betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:58

oOoKellyoOo schreef:
Ik denk dat het als alle landen hun eigen munt terug krijgen zeker ook zn voordelen heefd , de waarde van de gulden zit er nog altijd ingebakken .
Maar ik denk het grote gros hier dus de jongere mensen gewend zijn aan de euro net zoals ik en vele andere lees 25 plus nog steeds gewend zijn aan de euro .
Sinds de euro zijn veel mensen in de schulden geraakt

Maar ik denk voor de economie op grote schaal een klap zal krijgen , maar er sneller uitzijn gekrabbelt dan nu met de euro , we krijgen nu een recessie boven op de gaande recessie , en dat betekend de ondergang 65% van het bedrijfleven , ALs alles zo doorgaat is europa alleen nog 1 groot concern dat wil zeggen geen buurtsuper of gemaks winkel om de hoek of die slagerij wat al generaties bestaan nee alles word overgenomen door de grote , en zelfs als die ten onder gaan , komen de chinezen , tja die hebben geld .

Het heefd zn voor en nadelen, maar geef mij maar de gulden ,

Door de invoering van de euro is de economie een hele tijd ontzettend goed gegroeid en konden een heleboel mensen heel luxe leven. Dat de mensen die het niet zo breed hadden niet de paasei naar de nering konden zetten en ook mooie dingen wilden kopen met geleend geld, is niet de schuld van de euro,maar van het gedrag van die mensen.

Hoezo gaat 65% van het bedrijfsleven onderuit? En waar haal je vandaan dat er een recessie bovenop een recessie komt?

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:01

Terugkeren naar de euro als we zeker wisten dat werd zoals vroeger, ja.
Dat verschil in betaalminddelen in andere landen is dan nog wel te doen vind ik zo.

Alleen ik ben bang dat we,a ls we teruggaan naar de gulden, dat alles zoiezo weer 2,5 x duurder wordt, en daar schieten we dus helemaaaal niets mee op..

Ik denk dat er een grote fout is gemaakt met die euro ja.... en daar hebben ze nu spijt van...

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:01

Wat heeft het voor nut om de gulden weer terug in te voeren? De prijzen zullen daardoor echt niet weer worden zoals ze voorheen waren.

Daarbij, vind ik het reuze handig dat ik gewoon bijna overal in Europa kan betalen met 1 munteenheid.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:03

Ik denk niet dat het alleen de euro is waardoor alles duurder is geworden.. als ik hoor dat mijn opa 50 jaar geleden een huis heeft laten bouwen voor 6000 gulden.. := Alles wordt gewoon duurder, ook zonder de euro.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:04

Laat meneer Wilders nu eerst maar eens uit laten rekenen hoe de lasten/baten balans van 10 jaar euro is. Als het een goed onderzoeksbureau is wat hij in de arm neemt, worden in dat onderzoek ook de economische en sociale schommelingen in die 10 jaar meegenomen (hels karwei trouwens, dat zijn zo'n beetje alle cijfers die het CBS produceert gecombineerd). Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat de voornaamste reden dat het leven duurder is geworden niet is dat de euro de plaats van de gulden heeft ingenomen, maar omdat de wereldeconomie vlak na de invoering van de euro in een recessie terecht kwam. Terugkeer van de gulden lost dat niet op, er moet eerst iets fundamentelers veranderen in de manier waarop we met geld en middelen omgaan.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:06

Als we terug gaan op de gulden kunnen we zeker weer genaaid worden :x
Denk dat een hoop mensen wel afvallen dan, want vijf gulden voor een zak chips laat je toch wel liggen :')

En wie gaat er op een stalling staan waar je 600 a 700 gulden betaald...

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:06

Cassidy schreef:
Terug naar de Euro gaat de problemen niet oplossen die invoer van de Euro heeft veroorzaakt. De prijzen die zijn verdubbeld door het simpelweg vervangen van het Guldenteken door het Euroteken gaan echt niet weer zakken door weer terug te gaan naar de Gulden.

Richting Europa zou het ook een slecht teken zijn als Nederland zich nu uit de monetaire Unie terug zou trekken. Europa moet het oplossen, hoe dan ook.
Wat betreft de bezuinigingen die de Noordelijke Europese lidstaten van de EU voor hun kiezen krijgen, laat de EU daar zelf ook een steentje aan bijdragen door niet maandelijks het hele circus van Straatsburg naar Brussel te verhuizen en vice versa, wat ook miljoenen kost....

Van de Euro naar de Euro word lastig inderdaad :j

En ik vind dat Zweden het wel aardig heeft gerege;d :j Wel in de Unie, maar geen euro

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:09

Euro of gulden, het maakt echt niet uit. We gaan niet meer terug naar de prijzen van 10 jaar geleden, lijkt me ook niet reëel om dat te denken. Ja vroeger was alles goedkoper. Dat zeiden ze 10 jaar geleden ook, 20 jaar geleden ook, 30 jaar geleden ook. Leven wordt steeds duurder.

Ik denk niet dat 'de overheid' (voor zover er iets bestaat als 'de overheid') erop uit is om de burgers te naaien. Aan de ene kant klaagt iedereen steen en been over wat ze wel niet moeten betalen, en aan de andere kant wordt er flink gezeken als er gesneden moet worden in iets om het betaalbaar te houden. Mensen willen de kool en de geit sparen. Er mag nergens in gesneden worden, alles moet 100% in tiptop conditie blijven, maar het mag niets kosten. Dream on.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:10

Ook ik moet de hand op de knip houden hoor. Vroeger had je aan het einde van de maand nog wat centjes over nu heb je aan het einde van je centjes nog een stuk maand over.
Alles wordt maar duurder en duurder. Maar is dat nu echt de schuld van de Euro (nu nog dan)? In het begin wel, maar nu niet meer denk ik.
In het begin van de euro is het salaris gehalveerd en alle prijzen zijn meer dan verdubbeld -:(- . Maar mensen deden daar ook zelf aan mee. We gingen de euro ook zien en uitgeven als een gulden en daarmee maakten we alles ook veel duurder. We hebben zelf de waarde van de euro bepaald. Het kon niet anders gaan dan een keertje fout.
Waar we nu inzitten is een grote correctie van "het systeem". Niets meer niets minder. We worden met onze neuzen op de feiten gedrukt en moeten anders gaan leren denken.
De eerste reactie van het collectief is wijzen naar anderen, maar zij hebben en ik ben daar de dupe van :$ . Ik heb nooit de euro gewild, nee wie wel dan?? Maar hij is er en we kunnen niet meer terug. Het is een illusie dat terug naar de gulden dat alles dan beter zal gaan. Een mooie droom cq fata morgana.

We werken er zelf aan mee. We blijven met zijn allen bij de gele schelp tanken. Zij maken megawinsten en produceren minder :n . Hoe kan dat nou?? Dat betekend dus dat je veel te veel geld betaalt voor je litertje brandstof. I.p.v. dat we dan met zijn allen zeggen: wacht ff. We gaan met zijn alleen eens een weekje bij een ander pomp tanken. Wat denk je dat er dan gebeurt? Het collectief is zoveel sterker dan het individu. Waarom maken we daar als consumenten geen gebruik van? Geld verdienen is geen vies woord maar ik voel me elke keer weer genaaid/beroofd als ik FL 150 moet neerleggen voor een tank diesel die overigens een jaar geleden nog 30% goedkoper was %) .

Zo kun je als een collectief een signaal afgeven. Waarom zou je in de supermarkt € 2,70 voor een bak aardbeien betalen. Betaalde je vroeger ook Fl 6,00 ervoor :? . Ga het lekker bij de boer halen zou ik zeggen. Daar betaal je tussen de € 1,50 en € 2.
Je kunt je leven zo duur mogelijk maken als je zelf wilt. Het is een kwestie van kiezen. Ik zou mijn boodschappen kunnen doen bij de grootste grutter van het land maar ik wil graag mijn paard onderhouden. Dus kies ik voor de "Duitse Supermarkten" .

Het is weer een mooie politieke stunt door dat soort "ballonnetjes" op te laten. We hebben het wel weer met zijn allen over een partij _O- . En weer is het collectief erin getrapt :=

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:11

Vjestagirl schreef:
Euro of gulden, het maakt echt niet uit. We gaan niet meer terug naar de prijzen van 10 jaar geleden, lijkt me ook niet reëel om dat te denken. Ja vroeger was alles goedkoper. Dat zeiden ze 10 jaar geleden ook, 20 jaar geleden ook, 30 jaar geleden ook. Leven wordt steeds duurder.

Ik denk niet dat 'de overheid' (voor zover er iets bestaat als 'de overheid') erop uit is om de burgers te naaien. Aan de ene kant klaagt iedereen steen en been over wat ze wel niet moeten betalen, en aan de andere kant wordt er flink gezeken als er gesneden moet worden in iets om het betaalbaar te houden. Mensen willen de kool en de geit sparen. Er mag nergens in gesneden worden, alles moet 100% in tiptop conditie blijven, maar het mag niets kosten. Dream on.

In a way, ben ik het wel met je eens. Maar je moet toegeven dat het van de zotte is dat je meer en meer betaald voor, bijvoorbeeld, je zorgverzekering... maar je krijgt wel steeds minder vergoed?!
Ik vind het niet erg om ergens voor te betalen, maar het moet wel leuk blijven. En natuurlijk met die crisis in Griekenland krijgt iedereen het idee dat we met zijn allen voor Griekenland aan het werk zijn...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:12

Shell is bij ons in de verste evrte de goedkoopste om te tanken :) en je krijgt er airmiles. Dus ja, blijf bij Shell tanken. Daarnaast rijdt ik meer KM's op een tank Shell benzine als op een tank bij elke andere aanbieder vandaan :)

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:13

Maar wie zegt dat als we de gulden hadden gehouden we nu niet vijf gulden zouden betalen voor een zak chips? Dat is toch ook gissen...

Daarnaast als je nu al 300 euro betaalt voor stalling, de gulden komt terug en alles gaat keer 2,20 niet 660 gulden betalen, het is toch nog steeds even duur dan?

In Hongarije bijv. Hongarije staat er ook een veel hoger getal bij de kosten van iets, maar dat is nou eenmaal 1 euro = 250 Forint, daar geven mensen ook geld uit. Dat omrekenen ben je toch zelf bij, anders laat je je ook wel een beetje beet nemen door te denken dat het dan opeens zo duur is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:17

Jessandhope, de gestegen kosten voor de zorgverzekering heeft niks met de euro te maken.

En voor iedereen: Nederland is al sinds 1e kwartaal 2010 niet meer in een recessie of crisis.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:18

Lovely schreef:
Jessandhope, de gestegen kosten voor de zorgverzekering heeft niks met de euro te maken.

En voor iedereen: Nederland is al sinds 1e kwartaal 2010 niet meer in een recessie of crisis.

We hadden het er over dat het duurder werd en dat er werd gezegd dat je daar niet over mocht klagen....

En klopt, we zitten misschien niet meer in een crisis, maar met al die crisis berichten van het journaal blijft men dat wél denken en gaat er geen geld rollen....

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:19

Ik heb ook jaren geroepen "terug naar de gulden!". Jaren lang álles omgerekend. Maar nu zou ik het vervelend vinden... ik woon in Duitsland en ben nog regelmatig in Nederland onderweg. Dan kan ik 2 portemonnees bij me gaan houden. :( En de prijzen gaan er toch niet door omlaag, dus zou het weinig zin hebben. Maar laat het ze maar uitzoeken, ik zit "veilig" in DL, als het mis loopt koop ik gewoon niets meer in NL. Als het goed gaat en de prijzen gaan omlaag dan kom ik wat vaker shoppen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:19

Als je naar de cijfers kijkt dan zie je dat de consumenten de groei van de economie remmen, niet de overheid en ook niet de exporterende bedrijven.

hedwig, eens.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:20

Maar ja moet je wel geld hebben om te laten rollen.
Na de vaste lasten en de "gewone" uitgaven, blijft er vaak niet veel meer over.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:26

JessAndHope schreef:
Vjestagirl schreef:

In a way, ben ik het wel met je eens. Maar je moet toegeven dat het van de zotte is dat je meer en meer betaald voor, bijvoorbeeld, je zorgverzekering... maar je krijgt wel steeds minder vergoed?!
Ik vind het niet erg om ergens voor te betalen, maar het moet wel leuk blijven. En natuurlijk met die crisis in Griekenland krijgt iedereen het idee dat we met zijn allen voor Griekenland aan het werk zijn...

Het is belachelijk dat je steeds meer zorgpremie betaald en minder vergoed krijgt. Maar we gaan ondertussen wel door met een ongezonde leefstijl, waardoor we steeds meer 'welvaartsziektes' krijgen. Mensen worden dikker en dikker, roken rustig door, bewegen gewoonlijk niet, en doen in vakanties extremere sporten. Er moet ook gewoon steeds meer vergoed worden. En vergeet niet dat we nog steeds met zijn allen steeds ouder worden, en dat er dus ook steeds meer ouderdomskwalen voorkomen en vergoed moeten worden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:32

Op zich zou ik graag teruggaan naar de gulden. Het enige wat me tegenstaat is dat ik zeker weet dat we er WEER op achteruit gaan. De gulden zal veel minder waard zijn dan toen de omwisselingen naar de euro plaatsvond.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:34

Vjestagirl schreef:
JessAndHope schreef:

Het is belachelijk dat je steeds meer zorgpremie betaald en minder vergoed krijgt. Maar we gaan ondertussen wel door met een ongezonde leefstijl, waardoor we steeds meer 'welvaartsziektes' krijgen. Mensen worden dikker en dikker, roken rustig door, bewegen gewoonlijk niet, en doen in vakanties extremere sporten. Er moet ook gewoon steeds meer vergoed worden. En vergeet niet dat we nog steeds met zijn allen steeds ouder worden, en dat er dus ook steeds meer ouderdomskwalen voorkomen en vergoed moeten worden.

Dat zou het 'meer betalen' moeten verklaren, maar niet het 'minder vergoeden'. Ik betaal dan ook liever nóg iets meer, als ik dan maar wel al mijn zekerheden behoud.
Ik ben helaas niet gezegend met een gezond lichaam en vertoef vaak in het ziekenhuis... wat nu als ik straks iets niet meer vergoed krijg? Dan kan ik dus A. niet werken door mijn ziekte en B. ook nog al mijn medische kosten zelf gaan betalen omdat het ongelukkige lot er voor heeft gezorgd dat ik een verrot lichaam heb...

Dusja... alles word duurder, máár.... we hebben de afgelopen 10 jaar zeer ZEER rijk geleefd en dat vergeet iedereen een beetje. Ook de lonen zijn gestegen, misschien niet net zo hard, maar ze zijn wel gestegen.
We zitten nu weer op het welstandsniveau van 10 jaar terug, en zeg nu zelf.... hadden we het toen zo slecht?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:35

Terugkeer van de gulden valt wat mij betreft onder dom en sentimenteel gewauwel. Zo'n 'vroeger was alles beter-sentiment". Het zou ontzettend veel geld kosten, levert op termijn forse risico's voor de stabiliteit van Europa op. De meeste mensen hier zijn 'oorlogsvrij' opgegroeid. Ze hebben geen idee van de risico's van stompzinnig nationalistisch denken.