Moeder 85 schuldig maar geen straf voor moord dochter 47

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: Moeder 85 schuldig maar geen straf voor moord dochter 47

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:10

wie zegt dat als de moeder dit had aangegeven, de dochter niet gewoon een fijn leven had kunnen hebben in een andere instelling?

Ik vind moord gewoon moord, dus gepaste straf lijkt me dan wel op zijn plaats.
Dat iemand van die leeftijd geen levenslng krijgt a la, maar toch zeker wel een straf??

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:14

Voor iemand op die leeftijd is gevangenisstraf al heel gauw levenslang...
Maar goed, zoals gezegd - eigenlijk is het goed dat je het niet begrijpt, want dat betekent alleen maar dat je nooit in een dergelijke uitzichtloze situatie hebt hoeven zitten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:19

Goof schreef:
Het is te idioot voor woorden dat een moeder hiertoe wordt 'gedwongen'/ hiervoor kiest, omdat de veiligheid in een zorginstelling te wensen over laat.

Hier is sprake van enorme liefde voor kind, want wie let er op haar als de moeder komt te overlijden?

Ik had hetzelfde gedaan.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:30

ik zeg niet dat ik de daad van de meoder niet begrijp hoor, maar ik snap niet waarom de vrouw niet gestraft wordt.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:06

Zoals ik het begrepen heb was de rechter onder meer van mening dat de vrouw al genoeg gestraft is, doordat zij deze daad de rest van haar dagen met zich meedraagt (tenzij ze zo dement als een deur wordt natuurlijk, maar da's al evenmin een pretje). Straf dient in de regel drie doelen tegelijk: loutering, genoegdoening en bescherming van de maatschappij tegen de dader. Loutering is niet echt nodig in zo'n geval, er lopen kennelijk volgens de rechter niet voldoende of helemaal geen betrokkenen rond die recht hebben op en behoefte hebben aan genoegdoening en ik denk dat we er veilig vanuit kunnen gaan dat de maatschappij niet beschermd hoeft te worden tegen deze dame. Als rechtspraak een soort wiskunde zou zijn dan zou de moeder naar de gevangenis gaan. Gelukkig is het geen wiskunde.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:56

Als je iemand van het leven kan beroven en het daarna ook zo goed kunt verklaren van hoe en waarom, dan ben je verre van dement hoor. Vind het een ziek en triest verhaal.. je moet ook wel een kronkel in je hoofd hebben wil je tot zoiets in staat zijn. Ik ga ver voor mijn geliefde hoor en hoe cru het ook klinkt, ik ken ook iemand die beter af dood is.. betekent nog niet dat ik diegene ga vermoorden. Moet niet gekker worden.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:11

Ik kan het me helaas wel indenken van de moeder. Ken genoeg verhalen van ouders van mensen met een beperkingen als zorginstellingen waar veel rare/ nare dingen gebeuren achter gesloten deuren veel meer dan mensen denken.
En het kost sommige ouders gewoon al veel moeite om hun kind uit huis te laten plaatsen, alle verzorging wordt van je afgenomen en gaat op de manier zoals de instelling dat wil. Als dan je kind ook nog wordt misbruikt zou ik ook geen instelling vertrouwen dus die vrouw zag maar één uitweg.

Ben er niet mee eens dat ze niet gestraft wordt moord blijft moord om wat voor motief dan ook.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:19

Ik had in de plaats van de moeder hetzelfde gedaan, dan maar de gevangenis in, maar no way dat ik mijn dochter zo'n lijdensweg zou laten doormaken zonder enige bescherming als ik er niet meer zou zijn.

Vlindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 17:28

opisop_shop schreef:
ik zeg niet dat ik de daad van de meoder niet begrijp hoor, maar ik snap niet waarom de vrouw niet gestraft wordt.

Mee eens! Ten eerste vind ik het al een raar verhaal, maar snap niet dat die moeder geen straf krijgt. Iemand vermoorden is nou eenmaal moord.

ik schrok in ieder geval wel toen ik dit hoorde!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 17:32

Wat mij betreft heeft de rechter wel gelijk; het nu verder moeten zonder haar dochter en met deze last op haar schouders is voor deze mevrouw wel genoeg straf. Vergeet niet dat ze ook direct geprobeerd heeft zelfmoord te plegen.

maura schreef:
Zoals ik het begrepen heb was de rechter onder meer van mening dat de vrouw al genoeg gestraft is, doordat zij deze daad de rest van haar dagen met zich meedraagt (tenzij ze zo dement als een deur wordt natuurlijk, maar da's al evenmin een pretje). Straf dient in de regel drie doelen tegelijk: loutering, genoegdoening en bescherming van de maatschappij tegen de dader. Loutering is niet echt nodig in zo'n geval, er lopen kennelijk volgens de rechter niet voldoende of helemaal geen betrokkenen rond die recht hebben op en behoefte hebben aan genoegdoening en ik denk dat we er veilig vanuit kunnen gaan dat de maatschappij niet beschermd hoeft te worden tegen deze dame. Als rechtspraak een soort wiskunde zou zijn dan zou de moeder naar de gevangenis gaan. Gelukkig is het geen wiskunde.

Precies :j

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 17:43

Het is en blijft moord in mijn ogen en hoewel ik kan begrijpen dat deze vrouw (moeder) geen uitweg meer zag begrijp ik eigenlijk niet dat er geen straf is opgelegd. Gaan er nu in de toekomst geen andere mensen voor eigen rechter spelen? In mijn ogen dien je een mens niet te doden, in geen enkel geval.

1 van de 10 geboden: Gij zult niet doden is mij geleerd. ;)

Nee, even zonder gekheid, het is triest hoor maar helemaal begrijpen doe ik het niet.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 17:45

'Gij zult niet doden' is inderdaad een van de tien geboden. Maar ook dit: 'Heb God lief boven alles en uw naaste als uzelf'. En: 'gij zult niet oordelen', dit dan niet aan die vrouw maar aan Bokt ;)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 17:48

maura schreef:
Zoals ik het begrepen heb was de rechter onder meer van mening dat de vrouw al genoeg gestraft is, doordat zij deze daad de rest van haar dagen met zich meedraagt

Zo begreep ik het ook. Plus de overweging van de rechter dat de kans op herhaling nihil wordt geacht.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 17:59

MamboBeach schreef:
In mijn ogen dien je een mens niet te doden, in geen enkel geval.

Moord is om er beter van te worden en soms als zelfverdediging voor je eigen veiligheid, maar er zijn gevallen waarbij een ander mens doden liefdadigheid is. Nu zijn dat soort gevallen met de huidige medische kennis en transportmogelijkheden zeer zeldzaam, maar vroeger op het slagveld kwamen die situaties wel voor. Gewoon omdat iemand met een buikwond waar de darmen bij stuk waren anders de hele nacht lag te creperen van de pijn en de ochtend niet zou halen. Beter dan als er iemand kundig en wel er al veel eerder een eind aan maakt. Dat noem jij dan ook moord?

Ken de hele situatie en de motivatie van iemand om tot zo'n besluit te komen voordat je (ver)oordeeld. Het leven bestaat voornamelijk grijstinten en heel weinig zwart/wit.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:01

Blue_Eyes schreef:
'Gij zult niet doden' is inderdaad een van de tien geboden. Maar ook dit: 'Heb God lief boven alles en uw naaste als uzelf'. En: 'gij zult niet oordelen', dit dan niet aan die vrouw maar aan Bokt ;)

Aan alle leden van bokt denk ik dan! :D Maar dan nog altijd, gij zult niet doden, amen. Daar blijf ik bij. :+

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:04

tamary schreef:
MamboBeach schreef:
In mijn ogen dien je een mens niet te doden, in geen enkel geval.

Moord is om er beter van te worden en soms als zelfverdediging voor je eigen veiligheid, maar er zijn gevallen waarbij een ander mens doden liefdadigheid is. Nu zijn dat soort gevallen met de huidige medische kennis en transportmogelijkheden zeer zeldzaam, maar vroeger op het slagveld kwamen die situaties wel voor. Gewoon omdat iemand met een buikwond waar de darmen bij stuk waren anders de hele nacht lag te creperen van de pijn en de ochtend niet zou halen. Beter dan als er iemand kundig en wel er al veel eerder een eind aan maakt. Dat noem jij dan ook moord?

Ken de hele situatie en de motivatie van iemand om tot zo'n besluit te komen voordat je (ver)oordeeld. Het leven bestaat voornamelijk grijstinten en heel weinig zwart/wit.

Dat meen je toch niet dat je dat kunt vergelijken?

Ach tja, dat die jongen van 2 jaar onlangs door zijn vader is verhangen is ook normaal. De wereld op zijn kop voor mij hoor. En ik ben helemaal niet zo zwart-wit maar dit gaat er bij mij toch niet in.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:05

Sluit ik iemand uit dan, als ik 'Bokt' zeg? :+

Tamary schreef:

Precies. En nee, dat maakt het niet normaal, maar in sommige gevallen wel begrijpelijk.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:21

Blue_Eyes schreef:
Sluit ik iemand uit dan, als ik 'Bokt' zeg? :+

Tamary schreef:

Precies. En nee, dat maakt het niet normaal, maar in sommige gevallen wel begrijpelijk.

Maar begrijpelijk en of het juist is, zijn toch 2 heel verschillende dingen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:38

MamboBeach schreef:
Ach tja, dat die jongen van 2 jaar onlangs door zijn vader is verhangen is ook normaal. De wereld op zijn kop voor mij hoor. En ik ben helemaal niet zo zwart-wit maar dit gaat er bij mij toch niet in.

Was die dan stervende zonder mogelijkheid van adequate pijnbestrijding? Er is een groot verschil tussen het doden van een lichamelijk en geestelijk gezond iemand en een einde maken aan ondragelijk/langdurig/onnodig lijden.

En waarom noemen we dit bij een mens altijd moord en bij een dier is de term wel euthanasie/inslapen? Waarom mag een dier wel met doodgaan geholpen worden (om niet te zeggen als je het niet doet is dat mishandeling), maar moet je bij een mens blijven rekken en mogelijkheden zoeken om die kost wat het kost in leven te houden? Je zou bijna de indruk krijgen dat er meer respect is voor dierenwelzijn dan mensenwelzijn.

Nu is ethiek een heel lastig onderwerp en verschillende meningen geven verschillende antwoorden, maar voorbeelden vergelijken is erg lastig. Veel variabelen maakt dat verschillende voorbeelden niet te vergelijken zijn.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:42

Waarom mensen en dieren altijd vergelijken?

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:46

Ik ben inmiddels eigenlijk wel heel benieuwd welke straf de mensen die vinden dat moord moord is deze vrouw zouden opleggen? En met welk doel?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:53

Wat een passende straf zou zijn vind ik erg moeilijk, ik ben dan ook geen rechter maar met welk doel? Ik mag gewoon hopen dat mensen geen eigen rechter gaan spelen en dit in de toekomst vaker voor zou komen.
Ik had liever gehad dat deze dochter nog geleefd zou hebben en het wel 'goed' had gekregen. Maar goed, dat schijnt nog al vreemd te zijn. Maar als als als hebben we niets aan, dus een 'goede' uitkomst voor deze vrouw.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:01

Ben het helemaal met je eens dat het voor iedereen beter geweest zou zijn als de dochter nog had geleefd en terecht had gekund op een plek waar de moeder vertrouwen in had gehad. Dat vind ik helemaal niet vreemd. Alleen verschil ik met je van mening over de kans dat mensen eigen rechter gaan spelen naar aanleiding van deze zaak. Ik denk namelijk dat die kans nihil is en daarom vind ik dat de rechter z'n (of haar) werk uitstekend gedaan heeft door wel schuldig te verklaren, maar geen straf op te leggen. Maar ik begrijp wel dat als je iets van een 'eigen rechter effect' verwacht, dat je dan anders naar de zaak kijkt en wel een straf had willen zien.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:06

Het is precies zoals je zegt en zo zie ik het ook. :j

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:09

maura schreef:
Ben het helemaal met je eens dat het voor iedereen beter geweest zou zijn als de dochter nog had geleefd en terecht had gekund op een plek waar de moeder vertrouwen in had gehad. Dat vind ik helemaal niet vreemd. Alleen verschil ik met je van mening over de kans dat mensen eigen rechter gaan spelen naar aanleiding van deze zaak. Ik denk namelijk dat die kans nihil is en daarom vind ik dat de rechter z'n (of haar) werk uitstekend gedaan heeft door wel schuldig te verklaren, maar geen straf op te leggen. Maar ik begrijp wel dat als je iets van een 'eigen rechter effect' verwacht, dat je dan anders naar de zaak kijkt en wel een straf had willen zien.

Precies dat dus.

Dat het begrijpelijk is, maakt het niet juist, maar dat het niet juist is, is niet altijd reden om een straf op te leggen bovenop het feit dat deze vrouw verder moet zonder haar dochter, van wie ze zonder enige twijfel veel hield.