Auto rijden zonder rijbewijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 23:16

Toch is het met een klik wel makkelijker.
Ik had een die hier bekend stond als zeer moeilijk.
Ware het niet dat hij onze hobby deelt en we dus ook gezellig konden kletsen waardoor het relaxter wordt in de auto en je dus door zenuwen soms beter rijdt

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 23:19

Zipporah schreef:
Het gaat om mijn topic! Ik snap de verbazing wel, en de onbegrip. Ik wist van de consequenties als er wat zou gebeuren of controle's maar toch ben ik eigenwijs een aantal keer in mijn auto gestapt zonder rijbewijs toen ik de auto best goed nodig had. Verder fietste ik wel gewoon en ik fiets nu ook gewoon nogsteeds tot ik mijn rijbewijs heb. Maar die keren was het wel even handig had hem toch voor de deur staan. Als ik er terug bij nadenk was het wel super gevaarlijk mocht er ondanks dat ik weet dat ik zelf echt niet verkeerd zal rijden iemand anders tegen mij aan rijden of iets in die trand. Maar ik kan mij er verder niet meer druk om maken.. 't is gebeurt. Ik heb er toen voor gekozen het toch te doen ondanks dat ik wist wat er kon gebeuren. Gelukkig is er niets gebeurt!

Had overigens niet verwacht dat er zo op gereageerd zou worden in dat topic en nu dan een nieuw topic, omdat ik eigenlijk best veel mensen ken of van mensen weet dat ze voor hun rijbewijs ook wel is met de auto toch een stuk gingen rijden. Is toch een moment dat je denkt.. mij gebeurt er toch niets en denkt daar heel zeker van te zijn.

Ja en ik heb ook geen rijbewijs en kan ook autorijden, maar nog nooit dat ik de auto heb gepakt, ook al had ik hem heeel erg nodig en dat is vaak genoeg gebeurd!! Dan maar weer op de fiets of op de brommer, moppermopper, maar niks aan te doen. Geen rijbewijs is geen rijbewijs!! Wat voor reden dan ook. Als er iets gebeurd, je bent niet verzekerd niks!! Onverantwoord!

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 23:19

ik heb het in 2keer gehaald, de 1e keer was ik ontzettend zenuwachtig en had een behoorlijke chagerijnige examinator... was toen ook gewoon weer terug bij het cbr.
de 2e keer wel gehaald, en nou gaat het goed.
niet iedereen haalt hem in 1keer, en mensen weten niet hoe andere zich voelen voor een examen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 23:32

RoMaReToFel schreef:
Ja en ik heb ook geen rijbewijs en kan ook autorijden, maar nog nooit dat ik de auto heb gepakt, ook al had ik hem heeel erg nodig en dat is vaak genoeg gebeurd!! Dan maar weer op de fiets of op de brommer, moppermopper, maar niks aan te doen. Geen rijbewijs is geen rijbewijs!! Wat voor reden dan ook. Als er iets gebeurd, je bent niet verzekerd niks!! Onverantwoord!

Hoe weet je dan dat je kan rijden? >;) ;)

(sorry kon het niet laten me dat af te vragen, of les je al bijvoorbeeld).

Verder ja nee rijden zonder rijbewijs moet niet.
En ondertussen vind ik dan weer wel dat ze het rijbewijs niet zo duur moeten maken, want het lijkt inmiddels wel een elite aangelegenheid zeg,
die prijzen, terwijl er geen keus is, iedereen gaat/wil/moet het halen vanwege de maatschappij de economie de drukte de afstanden enz...

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 23:43

ik ben 1 keer gezakt en had de auto al een maand voor de deur,
maar als ik er al aan zou denken om te rijden zonder rijbewijs
had ik toch een groot probleem met mijn vader.
dus ik liet het wel uit mijn hoofd!
zou er ook niet aan moeten denken om zn ongeluk mee te maken
en het risico te moeten nemen voor een ritje.
dan wacht ik wel tot iemand me eventueel kan brengen of fietsen.
Laatst bijgewerkt door Michelle_ op 03-11-11 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 23:47

Marigold schreef:
Verder ja nee rijden zonder rijbewijs moet niet.
En ondertussen vind ik dan weer wel dat ze het rijbewijs niet zo duur moeten maken, want het lijkt inmiddels wel een elite aangelegenheid zeg,
die prijzen, terwijl er geen keus is, iedereen gaat/wil/moet het halen vanwege de maatschappij de economie de drukte de afstanden enz...

Denk je dat wij als rijschool keus hebben?
de brandstofprijzen blijven maar stijgen, als ik de overkoepelende organisaties mag geloven moet de lesprijs naar €50,- per uur om het rendabel te maken maar dat doen we niet omdat het betaalbaar moet blijven.
Je mag best eens narekenen wat een rijschool overhoud van een uurtje les.. dat is niet veel namelijk..

Char_elle

Re: Auto rijden zonder rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 23:53

Dit soort verhalen vertel ik ook meteen aan mensen die mij vertellen dat ze heel stoer zonder rijbewijs rijden!! Echt verschrikkelijk als zoiets je overkomt.
Maarja, het is ook écht dom om zonder rijbewijs te gaan rijden. Dat blijkt hier wel weer uit.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 23:58

Wat een onzin dat examinatoren geldwolven zijn en daarom mensen expres laten zakken. En je kunt altijd een speciaal examen doen als je extra angstig bent.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 00:07

Marigold schreef:

Dan moet je vooral je rijbewijs maar niet halen, want autorijden is sowieso een dure business....

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 00:12

Hoe ik aan die informatie kom? Simpele psychologie. Ik ben zelf in 1 keer geslaagd, dus heb niets te klagen. Dat ik daarvoor wel 5 jaar lessen heb gehad doet er eigenlijk niet zoveel toe.

Maar basis-psychologie en logisch nadenken leidt al snel tot de conclusie dat het voor een examinator heel erg eenvoudig is om een klant te laten zakken en tegen instincten als "mag ik niet" of "mag ik graag" is geen kruid gewassen. Dat zijn oergevoelens die je vaak niet eens kan verklaren, en rijexaminatoren zijn meestal geen afgestudeerde psychologen die dat zowel kunne verklaren als zich eroverheen kunnen zetten. En dat het eigenlijk dus een wonder mag heten dat er zoveel mensen toch slagen.

Ik heb uiteindelijk een spoedcursus gedaan inclusief examen. De examinator zou grif ingezet hebben op dat de jongen waarmee ik de lesauto deelde zou slagen en ik zou zakken als een baksteen. Het was andersom, en dat is niet volledig toeval. De examinator mocht me blijkbaar, want ik werd de meest eenvoudige route opgestuurd denkbaar, een route waar een blinde en dove olifant nog met vlag en wimpel zou slagen. Door het rustigste deel van Sloterdijk op een moment dat er geen shiftwissels waren en er dus zo goed als niemand op de weg was... Ondanks dat ik als een baksteen gezakt was voor een tussentijdse toets hoefde ik als bijzondere verrichting alleen maar te keren op een weg die 15 meter breed was en dood liep, waar alleen tijdens shiftwissels verkeer was. De jongen waarmee ik de lesauto had gedeeld werd echter de binnenstad van Amsterdam in gestuurd... Tijdens de lessen deed hij het zoveel beter dan ik, maar in de binnenstad van Amsterdam maakt iedereen fouten en ziet vrijwel iedereen dagelijks dingen over het hoofd, dus hij ook. En hij zakte. Onterecht in mijn ogen, na 2 weken een auto met hem gedeeld te hebben. Maar ik moest diezelfde avond nog een bedrijfswagen ophalen en hij niet... Willekeur? Ik denk het toch een beetje van wel. Hij had lang haar en tattoos en studeerde en ik was een schattig meisje wiens baantje afhing van dat toen nog papiertje... Do the math.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 00:14

@ Polly, ik bedoel het niet zo dat ik denk dat de rijschoolhouder iets aan die prijzen kan doen.

Maar gewoon dat de maatschappij van je verwacht dat je mobiel bent, m.a.w. een rijbewijs hoort er bij,
en dat halen is een opleiding die gewoon best veel kost.
Het is toch niet raar dat ik dat zeg?

Maar ondertussen nog steeds, niet zonder gaan rijden, dan gewoon fietsen natuurlijk! (of met de bus)

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 00:19

heb niet alles gelezen, maar heb, voordat ik mijn rijbewijs had behaald ook wel eens een rondje gereden in m'n auto. Ja klopt heel erg naief. ( afkloppen dat alles goed is gegaan )

Maar betreft het afrijden...zag ene Jolien? antwoorde dat ze in 1 x geslaagd was en daar een reden voor was, ofwel ze kon in haar ogen goed rijden. Nou dan heb ik nieuws voor je..Je weet hoe het moet, je kan na 20 jaar pas zeggen dat je kan auto rijden.

Buiten dat, de eerste keer reed ik peilloos foutloos..mn instructrice zat op de achterbank met een big smile, dit gaat goedkomen! en ik was gezakt..waarom? ik schakelde te 'grof'..moest met meer gevoel met de versnellingspook omgaan..WTF!

2 de keer afrijden, had een marokaanse meid half op mn motorkap liggen omdat ik haar geen voorrang gaf waar ze recht op had * kwam simpelweg van rechts * en ben volmondig geslaagd..nou shoot me!!

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 00:33

Dat mensen uberhaupt bedenken om maar gewoon de auto te pakken zonder rijbewijs.
Je hebt toch zeker al 18 jaar het gered zonder auto? waarom nu dan ineens niet meer? Wat een onzin.
Pak lekker het openbaar vervoer als het ver weg is! Of de fiets of combinatie!
Kom op zeg!
Sterker nog, ik heb vanaf mijn 19e mijn rijbewijs, maar heb die alleen in de weekenden gebruikt, want ik had geen auto en woonde op mezelf. In de weekenden bij mijn ouders.
Ging toen naar vriendje, wat 5 km fietsen was (prima te doen overigens, maar auto was makkelijker). En soms mocht ik de auto lenen voor verre ritjes.
Was dat allemaal nóódzakelijk. Nee!! Dus al die mensen die het oh zo noodzakelijk vinden. Come on, wake up!!! Zoveel andere mogelijkheden!!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 00:43

Precies Nessa.

Ik heb jarenlang gewerkt op met het OV onbereikbare plaatsen, geen rijbewijs en niet zelden een reistijd van minstens 1,5 uur enkele reis. Kan garanderen dat het keigoed is voor je conditie als je elke dag met een gereedschapskist van 25 kilo en later 2 gereedschapskisten van elk dat gewicht een stuk van 5 kilometer heen en terug moet lopen, door weer en wind. Wat was het een luxe als ik een klus had in de buurt van een bushalte of station en dus niet zover hoefde te lopen! Of als een collega me bij een of ander station ophaalde!

Kan garanderen dat ik in die tijd heel vaak heb gedroomd van een warme, droge auto met een radiootje, maar het is nooit in me op gekomen er toch maar eentje te kopen.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 00:48

Overigens rijd ik nu wel regelmatig :P
Werk op 40 km afstand en dan is het wel makkelijk.
Maar als ik geen auto zou hebben zou ik me nog prima kunnen redden.
Mijn ouders roepen wel eens. "Lin, ga nou eens sparen voor een nieuwe auto! Als deze stuk is heb je een probleem!!"
Nee hoor, er bestaat ook zoiets als een trein!

x_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 00:51

Ik ben nu bezig met m'n rijbewijs, en zou er echt niet aan moeten denken om zomaar in de auto te stappen! Mag binnekort op en ik ga geen enkele risico lopen om m'n kans op dat papiertje te verspillen! Zowiezo veiligheid boven alles.
Ik vind wel ; rijexamen is een moment opname, je hebt altijd je goede en slechte dagen. Er kan altijd iets heel onverwachts gebeuren waardoor zelfs ervaren bestuurders even niet weten wat te doen.

Vorige week nog, sta bij een gelijkwaardig kruispunt, nou netjes gekeken spiegels enz enz ik rij,, ben al meer als over de helft komt me er een politieauto aan die me bijna in de zijkant zat!! En hij gaf mij nog de schuld ook, was hij wat een het toeteren en met z'n vinger aan het schudden. M'n instructeur zei zelf ook dat ik absoluut geen fout maakte en dat die agent ten 1e veelste hard kwam aanrijden en ten 2e ik had op dat moment voorrang omdat ik al op het kruispunt zat en hij niet.
En zo'n figuren geven ons dan het goede voorbeeld? Dacht het niet piet!

Ga gewoon nooit zonder rijbewijs rijden of met alcohol o.i.d op, het kan je leven kosten en niet alleen die van jou..

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 01:35

Ik ben zelf instructrice en ben ook van mening dat het allemaal niet zo zwart-wit is.

Sommige mensen hebben inderdaad geen inzicht of krijgen pas na lang oefenen een beetje controle en feeling over de auto. (Sommige stappen noodgedwongen over op een automaat.)

Maar dan heb je ook nog mensen met faalangst en laten we wel wezen, we hebben te maken met 18/19 jarigen over het algemeen en zo'n examen is op die leeftijd best spannend.
Ik heb ooit een jongen in de auto gehad die kon rijden als de beste, was ook een autoliefhebber en normaal gesproken de rust zelve... 3 of 4 dagen voor het examen was hij al zo zenuwachtig dat hij niks meer at! Eenmaal in de auto helemaal over de zeik, kwam geen woord meer uit en in 5 minuten al drijfnat van het zweten. :oo Maar bleek dat hij dit soort 'aanvallen' altijd had als het woord examen maar ter sprake kwam.

Ook heb je er echt wel examinators tussen zitten die soms hun dag niet hebben. Ik weet toevallig dat er eentje was die door prive omstandigheden en andere dingen geen plezier meer had in zijn werk... terwijl het voorheen een hele geschikte man was. Dat was niet prettig meer kan ik je vertellen. Het zijn soms net mensen die examinatoren :P
Het komt gewoon voor dat bepaalde mensen elkaar totaal niet liggen of juist heel goed, bewust of onbewust. Dit kan wel degelijk van invloed zijn bij een examen. Meestal ga ik mee met de examens en weet dus ook precies wat er gebeurt en of bepaalde beslissingen terecht of niet terecht zijn.

Ik heb ook gevallen gehad waarvan ik dacht... nou als deze vandaag slaagt, dan eet ik mijn sok op. En warempel in 1 keer er door. En dan de dag er op een leerling waar je het volste vertrouwen in hebt en dan blijkt ie te zijn gezakt.

Maar sommige mensen hebben ook de pech bij de verkeerde instructeur terecht te komen. Wil niet zeggen dat ik perfect ben, maar er zijn figuren bij.. := Dan heb ik medelijden met die leerlingen. Als je een slecht voorbeeld krijgt, wil niet zeggen dat je als leerling direct slecht bent. Ik heb wel mensen overgenomen van andere rijscholen en dan komen er soms ook verhalen waar je nekharen van overeind gaan staan.

Mijn eigen verhaal is ook een leuk voorbeeld. Ik reed een prachtige rit, geen noemenswaardige zaken. Sprong zelfs ineens een hond op de weg en mijn reactie was sneller dan die van de examinator. Komen we terug bij het CBR, man een heel verhaal over hoe goed het verlopen was en dergelijke en dat hij er niks op aan te merken had. Maarrrr... hij wilde me niet laten slagen omdat ik (zichtbare) scoliose heb en hij vond dat ik doorgestuurd moest worden naar een keuringsarts. (Terwijl ik de vragen op de eigen verklaring allemaal met nee kon beantwoorden he!) Mocht ik naar Zwolle om gekeurd te worden en vervolgens in Zwolle (een voor mij vreemde stad terwijl iedereen altijd afrijdt in de stad waar ze les krijgen) nog eens een "examen" te gaan doen. Was gelukkig een relaxte rit, want al na 10 minuten zat de beste man omgekeerd in de auto met mijn vader(tevens mijn instructeur :P) te praten en gaf verder alleen zo nu en dan een een aanwijzing van waar we naartoe moesten. Achteraf gaf hij zelfs aan dat dit totaal onzinnig was geweest. Dat ik dus niet slaagde de eerste keer, terwijl ik technisch bekeken maar een keer een 'echt' examen heb gedaan, had dus niks met mijn inzicht te maken. Sterker nog, de opleiding tot instructrice en alle praktijk (en theoretische) examens heb ik in 1 keer gehaald, terwijl die best pittig zijn, want het slagingspercentage ligt daar helemaal niet zo hoog.

Wel is het zo dat over het algemeen het zelfvertrouwen van een leerling afneemt als ze de eerste keer niet slagen, terwijl het soms dus niet eens aan de leerling ligt. En dat vind ik dan weer erg jammer. En als oppepper wordt dan dus wel eens door de instructeur gezegd dat betreffende kandidaat echt wel goed kan rijden... wat dan dus niet een vrijbrief is om maar zonder papiertje te gaan rijden := (om weer even ontopic te gaan.)

Zonder rijbewijs rijden zou ik niemand aanbevelen... Je zou trouwens denken dat iedereen die verhalen wel kent, van het niet verzekerd zijn etc. Maar goed, de mensen die het er toch op wagen menen dat het hen toch niet zal overkomen. Onder het mom van 'het zijn maar kleine stukjes' Wat vaak van kwaad tot erger gaat, want als het eenmaal goed blijkt te gaan is een paar kilometer meer opeens ook niet meer zo'n probleem. Maar juist mensen die nog in opleiding zijn of net hun rijbewijs hebben zijn de grootste risico groep. Het 'beginnend bestuurders' systeem is niet voor niks ingevoerd. In die categorie gebeuren nog altijd de meeste ongelukken. Wil niet zeggen dat die mensen niet kunnen rijden, maar met het behalen van je rijbewijs ben je niet ineens Schumacher (een F1 racer). Tussen net je rijbewijs hebben en een aantal jaren ervaring hebben zit ook weer een heel groot verschil. (Of nou ja niet altijd, sommige mensen leren het nooit helemaal :P)
Beter voorbeeld nog; zelfs instructeurs en examinators kunnen nog wel een ongeluk krijgen of veroorzaken! Nog niet zo heel lang geleden is er een examinator verongelukt en het bleek achteraf een fout van hemzelf te zijn.. Dus het kan echt iedereen overkomen! Nee ik begrijp ECHT niet waarom je het zou riskeren om zonder rijbewijs te gaan rijden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 08:50

je verwoord exact watik wilde zeggen

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:47

pff ik laat mn zusje wel fff de schuur uitrijden in zn achteruit maar verder mag ze van mij ook echt niet!! ze is nu 17 maar dat stukje lukt wel goed(trekkertje rijden mag ze wel al op het land daarmee is ze in de lage giering begonnen maar nu kan ze ook al wat sneller).

ik heb mijn rijbewijs nu sinds 17 april dit jaar.
en ik heb echt netjes gewacht tot ik mn kaartje had!
ik heb de theorie in 1 keer behaald,
een tussentijdse examen gedaan en dit met voldoende afgesloten( humor die meneer was een oud eilander en zijn vader was 1 van de strengste maar wel rechtvaardigste leraren op de school op het eiland vroeger. het grappige is is dat hij dus net als zijn vader is).

en toen liep ik het examen lokaal in, opweg naar het tafeltje. ik moest naar tafel 3 en mn instructrise zei nog heel snel en zacht tegen mij, gelukkig niet tafel 2 "de bitch", nam tafel nr 2 niet de mensen voor tafel 3 over.
onder weg gingen ze ineens het hebben over een vrouw die ze zagen hardlopen en nou ja, het vloepte nogal aan de voorkant. dus ik zei heel mooi ik ben hier wel bezig met mijn examen, ik zou het fijn vinden als u zou willen opletten, op de goede en foute dingen.
kreeg ik als commentaar oh, ja dat is ook zo, even vergeten.
toen moest ik een vrij smal straatje in en een bassisschool was bijna uit, 30 km zone auto's geparkeerd aan de rechterkant een flinke drempel en ineens een tegenligger. ik ga perfect aan de kant en laat de tegenligger die ook al voor mij aan de kant wou(zag denk ik dat het een examen was) passeren. vraagt de examinator waarom als ik voorrang kreeg toch de tegenligger eerst liet gaan, punt 1 de tegenligger had officieel voorrang. punt 2 het zou priegelwerk worden en op deze manier was het makkelijker. punt 3 in het verkeer deelnemen is geven en nemen.
toen reden we nog weer verder en gaf ze me de opdracht terug te rijden naar t startpunt. alleen ik schakelde zeg maar even verkeerd hoor je me echt ff mompelen sukkel. vraagt die vrouw meteen had je het over mij? ik dacht echt ohh nee nu gaat het mis. dus ik uitleggen nee ik scheld mezelf wel vaker uit als ik t verkeerd doe.(mn instructrice die achterin zat, ja dat doet ze inderdaad)
dus toen kwamen we terug bij het cbr en mocht ik eventjes alvast naar binnen. komen even later mn instructrise en examinator bij het tafeltje, je bent geslaagd ik zit zelden zo gezellig en makkelijk tijdens een examen. eigenlijk kon je na 10 minuten al terug rijden toen je rekening hield met de bassisschool en de auto die tegemoet kwam.

en de eerste rit met mn kaartje op zak was meteen ff in mn eentje naar emmen mn zusje halen die net terug kwam van der schoolreis. tuurlijk daarna ff door de macdive...;)

ik vind het onnodig om zonder rijbewijs de straat op te gaan. ook ronduit gevaarlijk. als je nl geen examen hebt gehaald dan kan het zijn dat je het toch net niet goed genoeg kunt.
oke soms denk ik dat mensen echt hun rijbewijs bij een pakje boter erbij kregen.
het is toch ook niet voor niets dat er nu voor de scooter ook al een praktijkexamen is?(of is het nou verplicht zoveel uren praktijk moeten doen..)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:59

Ik was gisteravond de paarden aan het voeren en ik hoor in een keer een klap! Gierende remmen! Ik ren naar voor het huis en ja hoor, 3 auto's op elkaar. 2 stonden bij mij voor het huis geparkeerd en de man die er op gereden was had een hypo (flauwte door te lage bloedspiegel). Moest gelijk aan dit topic denken, iemand zonder rijbewijs zal dit toch maar overkomen. Gelukkig geen gewonden maar wel 3 auto's total loss. Dat kost een fortuin als je geen rijbewijs, en dus geen verzekering, hebt.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:01

Joolien schreef:
MarcoBorsato schreef:
Onzin Joolien, er zijn zat zeikerds van examinatoren die flauw genoeg zijn om iemand te laten zakken. Net zoals dat er ook examinatoren zijn die soepkippen laten slagen..

Ok, misschien kort door de bocht, het is natuurlijk een momentopname, maar als je 5 keer zakt is er wel iets mis met je rij-inzicht...

.Je hebt er echt wel van die zeuren tussenzitten. :j

Je autorijbewijs halen is een jury sport :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:10

nynke55 schreef:
Ik was gisteravond de paarden aan het voeren en ik hoor in een keer een klap! Gierende remmen! Ik ren naar voor het huis en ja hoor, 3 auto's op elkaar. 2 stonden bij mij voor het huis geparkeerd en de man die er op gereden was had een hypo (flauwte door te lage bloedspiegel). Moest gelijk aan dit topic denken, iemand zonder rijbewijs zal dit toch maar overkomen. Gelukkig geen gewonden maar wel 3 auto's total loss. Dat kost een fortuin als je geen rijbewijs, en dus geen verzekering, hebt.

Als je als bestuurder bekend bent met deze verschijnselen (door bv suikerziekte) en dit niet hebt gemeld bij het cbr heb je overigens ook gewoon een probleem want dan keert je verzekering ook gewoon niet uit, daarom is het eerlijk invullen van een Eigen Verklaring ook zo belangrijk.
Geloof dat je best geschrokken bent..

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:19

@eenitraM

haha ja dat is het ja...

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:27

Polly schreef:
nynke55 schreef:

Als je als bestuurder bekend bent met deze verschijnselen (door bv suikerziekte) en dit niet hebt gemeld bij het cbr heb je overigens ook gewoon een probleem want dan keert je verzekering ook gewoon niet uit, daarom is het eerlijk invullen van een Eigen Verklaring ook zo belangrijk.
Geloof dat je best geschrokken bent..

Dit was een oudere man die op latere leeftijd suikerziekte heeft gekregen. Wat jij vertelt, geldt toch (hopelijk) voor iemand die net zijn rijbewijs gaat halen?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 17:25

Maar daarmee kom je wel op een ander punt dat volgens mij best belangrijk is in het verkeer: Medische toestand.

De meeste mensen zijn jong en gezond als ze hun rijbewijs halen. In de tig jaar erna kan er van alles en nogwat veranderen in de gezondheidstoestand van iemand. Heel officieel moet je dat meteen doorgeven aan het CBR, maar volgens mij is er niemand die dat doet, en er wordt ook niet op toegezien. Tot je 70e levensjaar mag je gewoon rondtouren, ook als je in die tussentijd, die best lang is, een ziekte krijgt die directe invloed heeft op de rijvaardigheid. Nou kunnen naasten en artsen wel het rijbewijs laten intrekken, maar er zijn er maar weinig die dat daadwerkelijk doen. En die keuring met 70 valt ook best mee. Heb je een arts die je mag dan kom je zo door die keuring heen.