Uitkering/bijstand een vetpot?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:10

russel schreef:
Maar als je een man hebt, heb je die uitkering toch niet meer nodig? Je hoeft toch niet meer voor je zelf te zorgen?

Dus als ik met iemand ga trouwen moet hij mij maar onderhouden? Als ik kon werken zou ik dat snappen, maar ik kan niet werken. Vind het dan ook niet eerlijk dat daarom mijn man mij dan moet onderhouden.

En geloof me, ik zou heeel erg graag willen werken...

Suuzepuus: Nee ik word niet gekort

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:10

Nikka schreef:
russel schreef:
Ik weet zeker dat als die kennis lekker in haar vel zit, dat ze graag werkt, lekker geldje verdienen, sociale kontakten en een bezigheid, een doel om voor op te staan, dan wil iedereen...

Dat geldt helaas niet voor alle mensen.

Nee hoor, er zijn erbij die het echt wel makkelijk vinden zo! En dat zonder schaamte uitspreken..

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:11

Dat is fijn hoor!! maar dat gaat naar inkomen van je man denk ik? het gezamelijk inkomen? ik krijg echt geen *(^&$^*&& nu

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 22:11

pubelia schreef:
russel schreef:
Maar als je een man hebt, heb je die uitkering toch niet meer nodig? Je hoeft toch niet meer voor je zelf te zorgen?

Dus als ik met iemand ga trouwen moet hij mij maar onderhouden? Als ik kon werken zou ik dat snappen, maar ik kan niet werken. Vind het dan ook niet eerlijk dat daarom mijn man mij dan moet onderhouden.

En geloof me, ik zou heeel erg graag willen werken...

Suuzepuus: Nee ik word niet gekort

Steekt het jou dan niet dat er hier in NL ook mensen zijn die wel kunnen werken maar een uitkering blijven trekken?

Dat steekt mij dus het meest. De mensen die willen, kunnen niet. Maar de mensen die wel kunnen, willen niet.. :x

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:12

IMJ schreef:
Nee hoor, er zijn erbij die het echt wel makkelijk vinden zo! En dat zonder schaamte uitspreken..

Snap dat niet :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:13

Tuurlijk heb je die...maar die zitten ook onder ons, maar dat horen we niet...

Maar dat is maar een kleine groep, iedereen wil gelukkig zijn...en niemand alleen in zijn huisje opgesloten zitten.

natuurlijk zou ik ook wel een WAO hebben willen hebben en eerlijk gezegd had ik die 10 jaar geleden bijna gehad, nu heb ik er ook spijt van hoor.. :+ dat ik het heb afgeslagen...vond het een schande... maar nu ik geen baan kan krijgen is het wel makkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:14

Pubelia, het is wel makkelijk om de samenleving jou je zakgeld te geven als je man het ook goed kan betalen....dubbele moraal...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:14

pubelia schreef:
IMJ schreef:

Nee, en voor juist die mensen zou strengere controle wat mij betreft dus echt nodig zijn..
Ik wil uiteraard mijn steentje bijdragen aan hen die het echt nodig hebben, hoop dat ik het ook krijg als ik ooit in zo'n situatie zou komen..
Maar voor mensen die niet willen? Nee...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:15

Dat denk ik ook Russel, tenminste dat is mijn instelling. Je wilt toch een doel in je leven? Lekker bezig zijn en een ritme hebben in je dag :j.

Toen ik 'ziek' was heb ik alles in het werk gesteld om zo snel mogelijk weer aan het werk te gaan en ja dat was lastig. Ben toen 4 dagen in de week a 8 uur per dag vrijwillergswerk gaan doen (kantoorfunctie bij de DB) om weer in het werkritme te komen. Vandaaruit kreeg ik een contract aangeboden voor een half jaar om de jaarlijkse collecte te coordineren en van daaruit kon ik weer solliciteren naar een 'echte' baan.

Waar een wil is is ook een weg, daar ben ik stellig van overtuigd.

Ik denk ook niet dat puur bijstand een vetpot is, maar er wordt vaak 'zwart' bijgewerkt (bijvoorbeeld schoonmaken of oppassen) en dan kan men uiteindelijk best wat te besteden hebben. Daarnaast is het gewoon moeilijk te vergelijken, de één geeft zichtbaar geld uit en de ander minder zichtbaar.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 22:16

IMJ schreef:
pubelia schreef:

Nee, en voor juist die mensen zou strengere controle wat mij betreft dus echt nodig zijn..
Ik wil uiteraard mijn steentje bijdragen aan hen die het echt nodig hebben, hoop dat ik het ook krijg als ik ooit in zo'n situatie zou komen..
Maar voor mensen die niet willen? Nee...

Kijk, zo denk ik er dus ook over.

Mensen die niet kunnen, verdienen hulp. Absoluut.

Mensen die niet willen verdienen dat imo dus gewoon niet.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:16

Daar heb ik dus echt respect voor Laetitia!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:17

Ik heb na een lange ziekte periode op een nare manier mijn ontslag gekregen met tussenkomst van de rechter en alle rompslomp eromheen waar ik echt niet op zat te wachten en doe nu van ' jullie ' centen een opleiding en hoop nog heel wat jaartjes gezond mee te kunnen draaien in onze samenleving!!!

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 22:19

suuzepuus schreef:
Ik heb na een lange ziekte periode op een nare manier mijn ontslag gekregen met tussenkomst van de rechter en alle rompslomp eromheen waar ik echt niet op zat te wachten en doe nu van ' jullie ' centen een opleiding en hoop nog heel wat jaartjes gezond mee te kunnen draaien in onze samenleving!!!

Hier heb ik absoluut geen problemen mee. Jij bent bezig met je toekomst en wilt er nog echt wat van gaan maken.

Op zo'n situatie kan ik alleen maar zeggen +:)+

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:20

suuzepuus schreef:

Je krijgt je opleiding dus vergoed?
Want ik hoorde laatst ook zoiets (althans, iemand die dat hoopte) en vroeg me af hoe dat werkte.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:22

Nee hoor suuzepuus! Ik krijg op mijn eigen rekening gewoon 75% gestort van het minimum loon van mijn leeftijd. Heeft niks met het inkomen van mijn man te maken. Dat is standaard voor iedere wa-jonger.

Nanne: Ik vind dat mensen snel oordelen. Als je mij zou zien, en met mij zou spreken en je zou mij niet kennen. Zou je ook zeggen die kan makkelijk werken. Kon ik dat maar... Zou dat zoooo graag willen... Word vaak bevooroordeeld door mensen. Vind dat ook wel jammer. Denk ook dat er weinig mensen zijn die echt afgekeurd zijn en wel kunnen werken... Want is gewoon moeilijk om nu door de keuring te komen.

Mooi dat het zakgeld genoemd word... Zou jij graag NAH willen hebben? Zou jij graag beperkt zijn in heel je doen en leven? Zou jij graag willen dat mensen je beperking niet snappen? Zou jij graag thuis willen zitten, en soms gewoon niks kunnen doen? Zou jij graag erg veel ziektekosten hebben, verkeerd beoordeeld worden? Zou jij beperkt willen zijn in jou sociale contacten?

En dan heb ik het nog niet over de misverstanden die er ontstaan, en dan heb jij het over zakgeld wat ik krijg van ieder werkend mens? Sorry hoor, vind je toch echt kortzichtig....

(heb deze maand al +- 300 euro extra kosten moeten maken door een falend zorginstelling) Doe daar dan wat aan.... Kijk eens verder als je neus lang is...

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:23

Nou, mijn moeder heeft nu tijdelijk geen werk, en elk dubbeltje word hier omgedraaid. Ik ga er niet te ver op in, het is en blijft internet, maar voor ons dus echt geen vetpot :n

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:23

Citaat:
Dat lijkt mij dus ook..
Ken wel een paar mensen met een uitkering hoor, die niet terecht is, geven ze zelf ook toe, maar het is wel fijn zo! Dat vind ik dus gewoon niet kunnen!
Een uitkering is prima voor mensen waarbij het niet anders kan.
(vb: 1 van de mensen die ik ken werkt 12 uur, de rest wordt aangevuld, ze woont alleen in een eengezinswoning en krijgt huursubsidie, ze mankeert niets.. ze vraagt zichzelf ook af hoe het kan maar kan prima rondkomen zo)
edit: en ja, ze heeft een auto, een paard en gaat met vakantie naar zonnige oorden..

:wow: Waaaaaat? En ik heb al moeite om met 1300euro in de maand rond te moeten komen en ik koop zelden nieuwe kleren voor mezelf en mijn huis is ook niet zo duur.. Hoe DOEN mensen dat?
Of mensen die 'maar' 11 a 1200 verdienen en daar 2 paarden van kunnen onderhouden, nieuwe tuigage kunnen kopen en er ook nog verzorgd bij lopen...

Een bijstandsuitkering voor een alleenstaande is zeker geen vetpot maar ik hoorde ook een keer van een kennisje, alleenstaand met 2 kleine kindjes en zij kreeg meer dan dat ze 32 of 36uur zou werken! En dan moesten haar kinderen naar een KdV en was ze eigenlijk alleen daarvoor aan het werk. Ze had gewoon een MBO-opleiding gevolgd dus was niet ongeschoold... Echt bizar gewoon. Niet dat ik het haar niet gunde want wat mij betreft heeft ze groot gelijk.

Stomme vraag misschien maarehhh verdient jouw vriendin niet gewoon zwart bij? O:) Variërend van schoonmaak, tot FM parfumverkoop tot 18+ bezigheden.
Laatst bijgewerkt door Karma op 28-10-11 22:26, in het totaal 2 keer bewerkt

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:24

Zelfde meegemaakt Suuzepuus. Heb ook ontslag gekregen toen ik ziek werd en is een hele rechtzaak geworden.
Word je niet blij van, I know. Maar laat ze maar een poepie ruiken en ga lekker aan je toekomst werken :j.

Heb via een lange weg weer een superbaan in mijn vakgebied gevonden en doe nu wat ik altijd al heb gewild!
Zie mijn onderschrift: Dromen, denken, durven, doen, doorzetten!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:25

Het heeft heel wat voeten in arde gekost omdat je een jaar werkeloos zou moeten zijn om recht te hebben op een vergoeding voor een opleiding maar ik heb heel hard mn best gedaan en heb het voor elkaar gekregen. nu nog een jaartje op een houtje bijten en dan normaal aan het werk en mn ding doen. ik ga er voor de volle 100% voor en hoop dat het lukt. UIk heb 13 jaar werk ervaring maar met mijn 30 jaar oud heb uk nog jaaaaaren te gaan dus wil nog iets maken van mijn leven!!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:26

laetitia schreef:
Zelfde meegemaakt Suuzepuus. Heb ook ontslag gekregen toen ik ziek werd en is een hele rechtzaak geworden.
Word je niet blij van, I know. Maar laat ze maar een poepie ruiken en ga lekker aan je toekomst werken :j.

Heb via een lange weg weer een superbaan in mijn vakgebied gevonden en doe nu wat ik altijd al heb gewild!
Zie mijn onderschrift: Dromen, denken, durven, doen, doorzetten!

:j *\o/* :(:) :) :D :o ;) *D _/-\o_

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 22:26

Pubelia,

Dat lijkt me vreselijk om in jouw situatie te zitten.. :\

LA_Woman,
Nee dat doet ze niet en dat weet ik 100% zeker. :j

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:27

Pubelia, denk niet dat TS het heeft over mensen die niet kunnen werken, maar over mensen die niet willen.
Wa-jong is ook niet leuk, drukt een stempel op je (werkend)bestaan.
Jij zou willen, sommige anderen niet, daar gaat het om.

Super Suus! Kijk, die instelling! Top!

suuzepuus

Re: Uitkering/bijstand een vetpot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:29

allemaal eigenbelang hoor!!! hahaha

IMJ

LA_Woman schreef:
Een bijstandsuitkering voor een alleenstaande is zeker geen vetpot maar ik hoorde ook een keer van een kennisje, alleenstaand met 2 kleine kindjes en zij kreeg meer dan dat ze 32 of 36uur zou werken! En dan moesten haar kinderen naar een KdV en was ze eigenlijk alleen daarvoor aan het werk. Ze had gewoon een MBO-opleiding gevolgd dus was niet ongeschoold... Echt bizar gewoon. Niet dat ik het haar niet gunde want wat mij betreft heeft ze groot gelijk.

Klopt! Zo ken ik ze ook! Bizar niet?

ship

ik zelf ben alleenstaande moeder ik werk dan mijn uren voor geld maar heb het eens uitgezocht..

maandelijkse uitkering is 1150 euro als alleenstaande moeder met kind
daaroverheen 80 euro kinderkorting per maand (deze krijg ik ook)
+ dan nog 60 euro per maand kinderbijslag

heb je al een totaal van 1290 euro

+ alle kortingen nog kwa huur/water/enz echt het is schrikbarend waar je korting voor krijgt dus je houd van een uitkering als alleenstaande moeder vaak meer over om uit te geven als de gemiddelde werkend persoon.