"Griekenland heeft meer geld nodig"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:53

Huertecilla schreef:
Het probleem met Griekenland is identiek; zo lang er geen structurele verandering is in de machtsstructuur is er geen verandering in de geldstroom is het dweilen met de kraan open.
Helaas is er net als met de bank´redding´ geen keuze.

Aan de reacties in dit topic te lezen is dat wel erg moeilijk over te brengen?
Griekenland heeft als deel van de EU én een directe finaciële oplossing nodig én een grondige hervorming van de machtsstructuur. En in dat opzicht begrijp ik zeer goed dat zij die voor deel 1 van de oplossing gaan zorgen niet kunnen lachen met iets als een referendum of gelijk welke politieke actie die de kans op grondige uitvoering van deel 2 tot een nog groter risico maakt.

En Griekenland uit de EU is geen optie. Voor de twijfelaars.. lees eerst wat geschiedenis en kijk dan eens om je heel, wij rollen op nog geen 50 jaar tijd uit een totale puinhoop in vadsige welvaart DOOR de EU en door de euro. Dat had helemaal anders kunnen zijn.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 18:27

Bandida schreef:
En Griekenland uit de EU is geen optie. Voor de twijfelaars.. lees eerst wat geschiedenis en kijk dan eens om je heel, wij rollen op nog geen 50 jaar tijd uit een totale puinhoop in vadsige welvaart DOOR de EU en door de euro. Dat had helemaal anders kunnen zijn.

Er zijn heel veel mensen die niet blij zijn met de welvaart. Overigens, een deel van de welvaart is gemaakt. Overigens, ik heb het niet over Griekenland uit de EU, ik heb het over Griekenland uit de Euro. Dat zijn twee heel verschillende zaken. Niet alle EU landen hebben de Euro (voor de trivia: er zijn wel niet-EU landen die de Euro als officieel betaalmiddel gebruiken ;) ).

Als Griekenland uit de Euro stapt zijn de opties wel beperkt. Als ze nog Euros in een oude sok hebben zitten, zijn die natuurlijk nog steeds geld waard (er komt géén tientje van Lieftink). Als dan de Drachme ingesteld wordt holt het inkomen van de gemiddelde Griek met sprongen achteruit.

Ook is het de vraag wat er gedaan moet worden met Eurotegoeden in Griekenland. Omzetten naar Drachmes? En wordt gebeurt er dan met die Euros? Maar goed, allemaal spannend.

Er is wel degelijk een crisis. Herverdeling van rijkdom is mijns inziens wel erg kort door de bocht. Iedere crisis is een herverdeling van rijkdom. En ik denk dat ook het tegenovergestelde waar is.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:15

joostvangestel schreef:
Als Griekenland uit de Euro stapt zijn de opties wel beperkt.

Uhu... je zal dan maar Griek zijn..

:mijn toetsenbord heeft zich spontaan nqqr qwerty o;gezetm dus ik ga welf niet uitleggen wat ik er van denk, typt te ;oeilijk ;)

Citaat:
Citaat:
Eindelijk beseffen sommigen dat een economische unie zonder verdere politieke integratie nefast is. Beetje laat wel.
Dave Sinardet, politicoloog

en

Citaat:
Papandreou gaat nu een rondje pokeren, of zet de Grieken een pistool tegen het hoofd. Want welke keuze kun je maken met de boodschap dat een "nee" gelijkstaat met het failliet van het land? De uitkomst van het referendum kan een grote impact hebben op het dagelijkse leven van de andere Europeanen, een impact die alles waarover de Belgishe onderhandelaaars de afgelopen 500 dagen hebben gepalaverd ver overstijgt, De Morgen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:27

HolyPope schreef:
Ik weet er (gelukkig) niet zo heel veel van, maar ik heb begrepen

..en de occupy demonstranten zijn allemaal langharig werkschuw tuig op geiten wollen sokken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:44

HolyPope schreef:
Ik weet er (gelukkig) niet zo heel veel van, maar ik heb begrepen dat de Griekse burger al zo'n jaartje of 20 als een God in Griekenland hebben geleefd, 12e, 13e,14, 15e maand als extraatje, met je 45e jaar met pensioen. Dat zijn van die dingen die we hier niet willen, toch ?
Griekenland failliet, dan devalueert de euro, als je geen spaargeld of eigen huis hebt is dat niet zo heel erg, maar het zou toch beter zijn als 't wel redden, maar tja, dan moeten de Grieken wel een jaartje of 30 mosterd vreten.

Dit is gelukkig maar een klein beetje overdreven.
De gemiddelde Griek werkt sowieso niet en zit heel de dag aan de ouzo en de olijven van de zon te genieten. :D

HolyPope

Re: "Griekenland heeft meer geld nodig"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:49

Ha ha ha, YEAH!, Laten we de kwestie GRIEKENLAND hier op bokt oplossen! Dat kunnen we hier vast wel !!
_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:18

Griekenland heeft een eigen euromunt gekregen zie ik net...

Afbeelding

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:19

_O-

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:20

_/-\o_ _O-

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:25

Griekenland heeft totaal geen toegevoegde waarde meer tot Europa.

De rijke Grieken trekken weg naar omringende landen en betalen daar hun belasting. Wat hou je dan over? De luie vis etende nietsnutten. Als ze nou eens met zijn alle gaan werken, belasting gaan betalen en vooral niet meer gaan staken. Dan kom je een heel eind..
Gewoon boycotten die handel, laat ze maar lekker werken voor hun centen!

En zeg zelf.. 1 ton per jaar voor een machinist? Dat is wel erg overdreven! (Bron: NOS nieuwsuur)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:45

Ik ben inmiddels van mening dat het, ondanks de financiele gevolgen die het niet steunen van Griekenland zal hebben, de Grieken geen enkele steun van de EU meer zouden moeten krijgen. Om de simpele reden dat ik niet geloof dat de Grieken het over enkele jaren anders zulen doen, en de kostenpost op die manier dus alleen nog maar hoger zal uitvallen dan wanneer we er nu de stekker uit trekken.

Liever nu op je bek gaan voor een flink bedrag, dan straks voor een nog hoger bedrag.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:51

Je hebt mooi foto's op je profiel, gummie ! :o

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 01:26

gummie schreef:
Ik ben inmiddels van mening dat het, ondanks de financiele gevolgen die het niet steunen van Griekenland zal hebben, de Grieken geen enkele steun van de EU meer zouden moeten krijgen. Om de simpele reden dat ik niet geloof dat de Grieken het over enkele jaren anders zulen doen, en de kostenpost op die manier dus alleen nog maar hoger zal uitvallen dan wanneer we er nu de stekker uit trekken.

Liever nu op je bek gaan voor een flink bedrag, dan straks voor een nog hoger bedrag.

Dat houdt dus in dat Griekenland uit de EG gezet moet worden.

Geen steun bínnen de EG is geen mogelijkheid.

Fijn voor de modale Griek.
Leve het sociale gezicht van NL; als die maar paard kunnen rijden *\o/*

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 02:10

Onze vrienden de Grieken gaan in december eerst zelf even stemmen of ze de euro nog wel willen.

Of ze bij de EG blijven is van latere zorg.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 09:59

Huertecilla schreef:
gummie schreef:

Dat houdt dus in dat Griekenland uit de EG gezet moet worden.

Geen steun bínnen de EG is geen mogelijkheid.

Daar gaan we weer................ "Ik kan paardrijden, dus ik ben asociaal als ik dan vind dat Griekenland niet gered moet worden". +:)+ For your information, HC, ik kan niet meer paardrijden. Mag ik nu wel de mening plaatsen die ik hierboven al had geplaatst? Of ben ik dan nog steeds een asociaal om andere redenen.

Ps. Thanx HolyPope!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:13

Huertecilla schreef:

tuurlijk! not! wat een ossenpoep! ik moet ook mijn paard verkopen door de economische crisis! wat nou kunnen paardrijden?
hier zelf straks de touwtjes knopen

laat die modale griek maar eens wat harder gaan werken met dat luie zweet!!!
beetje met 45 met pensioen gaan.......i wish!

enne....niks tegen de goede grieken hoor, mijn (stief)schoonvader is een rasechte griek,maar is al 20 jaar hier en werkt 55 uur per week
kan menig griek in griekenland nog een voorbeeld aan nemen!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:22

Ojajoh schreef:
laat die modale griek maar eens wat harder gaan werken met dat luie zweet!!!

en die occupy protestanten ook zeker :+

Zoals ik en Bandida al schreven heeft NL het wel érg makkelijk met de luxe reet op de gasbel.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:22

Ik ken niet alle Grieken, dus ik heb geen idee hoe hard ze al dan niet werken, en tot welke leeftijd. Wat wel een feit is, dat is dat er behoorlijk wat protesten in Griekenland zijn tegen de nodige bezuinigingen. Wat ook een feit is, dat is dat de Griekse overheid zich niet aan de voorwaarden houdt waaronder zij geld van de EU ontvangt.

Als je ergens geld in pompt, moet je toch op z'n minst weten dat dat geld goed wordt besteed en zoden aan de dijk zet. En dat doet het in Griekenland naar mijn weten niet. Daarbij vind ik het super jammer voor de welwillende, hardwerkende Grieken (schijnen vooral de niet-ambtenaren te zijn) dat ze de dupe zijn van falend overheidsbeleid en onwelwillende mensen. Waar crisis is, moet de broekriem worden aangehaald. Dat is nooit leuk, en dat geldt voor iedereen. Maar als mensen weigeren dat te doen, en bijvoorbeeld hele winkelstraten slopen omdat ze tegen belastingverhoging (of uberhaupt belasting betalen) zijn, vind ik het ronduit lomp om je hand te gaan ophouden bij de EU. En vooralsnog is het nog niet eens duidelijk of de Grieken die steun van de EU wel willen hebben. Dus als we het dan toch over asociaal hebben, is het wellicht goed als de overheid en burgers eerst binnen hun eigen gelederen met het vingertje wijzen.

Eerst interne je zaken op orde willen krijgen, dan pas steun van buitenaf. Dat is mijn mening.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:35

Bandida schreef:
Huertecilla schreef:
Het probleem met Griekenland is identiek; zo lang er geen structurele verandering is in de machtsstructuur is er geen verandering in de geldstroom is het dweilen met de kraan open.
Helaas is er net als met de bank´redding´ geen keuze.

Aan de reacties in dit topic te lezen is dat wel erg moeilijk over te brengen?

Toch heeft iedereen recht op een mening en mag op basis daarvan stemmen.

Dat illustreert hoe belangrijk de controle over de media is.
In dit topic is letterlijk verwoord hoe dat werkt. Dat ´men´ denkt dat men door de media goed geïnformeerd is en niet verder kijkt/zoekt.

Ook in Griekenland.
Dáár echter heeft een groot deel van de bevolking door de pure armoe nu ook een sterke motivering om een proteststem uit te brengen en dat is net zo min goed onderbouwd.

Onder de streep is het Griekse drama hetzelfde probleem als het bankprobleem.
Het is een probleem van een machtsverdedeling, van een in groot-corparate gevestigde kleptocratie.
De burger, of dat en alle europeanen zijn of Grieken, betaalt de rekening. Dát is degene die met arbeid de rijkdom schept.

De curatele als voorwaarde voor meer steun aan Griekenland is op zich heel redelijk, doch wordt een stuk :x wanner je op je netvlies hebt wíe dat dan gaat uitvoeren.
Inderdaad, de staatsbanken en -monetaire fondsen. Je weet wel, die waarvan de directeuren na hun termijn hoog in de boom van een financiële instelling komen.
Dat gaat dus wéér van de europese arbeider naar de toplaag.
Alleen dan niet de Griekse.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:38

gummie schreef:
Maar als mensen weigeren dat te doen, en bijvoorbeeld hele winkelstraten slopen omdat ze tegen belastingverhoging (of uberhaupt belasting betalen) zijn, vind ik het ronduit lomp om je hand te gaan ophouden bij de EU.

Realiseer je svp dat jouw beeld daarvan een subjectieve weergave is door de media.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:57

Huertecilla schreef:
Realiseer je svp dat jouw beeld daarvan een subjectieve weergave is door de media.

er zit absoluut een kern van waarheid in , mijn (stief)schoonvader is 2 maanden geleden nog in zijn thuis land geweest en hij heeft geen goed woord over voor z'n eigen volk!
zegt genoeg voor mij

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:16

gummie schreef:
"Ik kan paardrijden, dus ik ben asociaal als ik dan vind dat Griekenland niet gered moet worden".

Nee, als je dat echt vindt eigenlijk gewoon niet-slim.. het gaat ook over jouw welvaart namelijk. Het komt zowiso op onze nek.
Of we (Europa dus, met z'n allen) betalen nu om ze uit het slop te halen en houden daar zo veel mogelijk controle over (waar nu wel het schoentje wringt..) of we zweten het over de komende decennia uit als we met een bankroet land in de unie zitten dat in heel Europa onderdelen van het finacieel systeem mee in het gat zal sleuren. Bij keuze 1 heb je enige controle en enig zicht op wat het gaat kosten, bij keuze 2 niet.. volledig onvoorspelbaar. Komt ook nog eens bij dat je niet kan inschatten hoe de Griekse bevolking gaat reageren als ze het bankroet van hun land echt gaan voelen. Om van de politieke en militaire top nog maar te zwijgen.. http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Buiten ... coup.dhtml
Geef mij dan maar het eerste.
Dat staat overigens allemaal los van de mentaliteit van de Griek in de straat, vermeend of echt..dat is op dit moment van geen enkel belang meer. 't is of het Europees plan uitvoeren, of een situatie die de rest Europa niet wil en niet zal accepteren. Het is dus plan uitvoeren punt. En de Grieken zullen mee moeten.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:21

Huertecilla schreef:

En hoe dringend de nood is aan een Europa als politieke unie waarmee burgers zich verbonden voelen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:50

Bandida schreef:
Huertecilla schreef:

En hoe dringend de nood is aan een Europa als politieke unie waarmee burgers zich verbonden voelen.

Ook dat is een media-spectakel.
De verschillende nationalistische bewegingen, met ook weer machtbelang van gevestigd geld, maken dat echter vreselijk moeilijk.
Neem Berlusconi. Geen weldenkend mens begrijpt waarom die gekozen, laat staan hérkozen wordt en zijn politiek is behoorlijk polariserend rechts nationalistisch. Hij beheerst echter de italiaanse media dus publieke opinie én is een machtsblok in de beeldvorming van niet-eenheid Europa.

Economisch bezien lijkt een dictatuur door Merkel de minst kwade optie. Dat met een termijn van 10 jaar opdat tenminste over díe periode continuïteit is.
Daarna dan een europees; NIET nationaal referendum.

Ja, dat geeft nog steeds het media-probleem, maar hopelijk gedecentraliseerd.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:14

Bandida schreef:
gummie schreef:
"Ik kan paardrijden, dus ik ben asociaal als ik dan vind dat Griekenland niet gered moet worden".

Nee, als je dat echt vindt eigenlijk gewoon niet-slim.. het gaat ook over jouw welvaart namelijk. Het komt zowiso op onze nek.
Of we (Europa dus, met z'n allen) betalen nu om ze uit het slop te halen en houden daar zo veel mogelijk controle over (waar nu wel het schoentje wringt..) of we zweten het over de komende decennia uit als we met een bankroet land in de unie zitten dat in heel Europa onderdelen van het finacieel systeem mee in het gat zal sleuren. Bij keuze 1 heb je enige controle en enig zicht op wat het gaat kosten, bij keuze 2 niet.. volledig onvoorspelbaar. Komt ook nog eens bij dat je niet kan inschatten hoe de Griekse bevolking gaat reageren als ze het bankroet van hun land echt gaan voelen. Om van de politieke en militaire top nog maar te zwijgen.. http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Buiten ... coup.dhtml
Geef mij dan maar het eerste.
Dat staat overigens allemaal los van de mentaliteit van de Griek in de straat, vermeend of echt..dat is op dit moment van geen enkel belang meer. 't is of het Europees plan uitvoeren, of een situatie die de rest Europa niet wil en niet zal accepteren. Het is dus plan uitvoeren punt. En de Grieken zullen mee moeten.

Dan zijn we het dus eens. :j Die eerste zin was overigens niet wat ik vond, maar wat mij verweten werd door HC. Misschien kun je daarover met HC verder discussieren :P