Griekenland wel en Turkije niet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 06:38

8-) heel misschien dat het regeltje over burger oorlog er iets mee te maken heeft ?

hoe lang duurt die burger oorlog daar nu al ? en waarom is er nog nooit ingegrepen zoals bij andere landen
voor vaak wel iets minder .. oja er valt niks te halen zoals olie of zo..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 09:56

Maartje1990 schreef:
wat heeft geschiedenis hiermee te maken?

weet je dat de koran oa. dingen zegt dat mensen die een andere (of geen) religie volgen dan de islam vermoord zouden moeten worden? De meeste aanslagen zijn gedaan door moslims, twin towers, londen ontploffingen in de bussen en metro. Misschien het begin van het uitmoorden van al die andere religies?!?

Dus ja, ik denk dat het beter is dat zo'n geloof níet zich overal op de wereld verspreid en zo steeds meer macht krijgt. Dus zodoende vind ik het beter dat Turkije (waar de meerderheid de islam volgt) niet bij de EU zit waar het meerderheid een ander geloof heeft dan de islam.

Daarnaast zoals ik al eerder aangaf kan ik verder prima omgaan met een moslims meisje uit mijn klas. Ik heb niks tegen de personen zelf, maar ik ben het verre van eens met het geloof en alles wat ik zeg is dat die dus beter niet bij de EU kunnen horen. In vergelijking met de Koran vind ik niet dat we ze dus maar moeten uitmoorden.

Ik zou het prettig vinden als jij je enge blik op geloven van anderen in daarvoor bestemde topics uit, maar niet hier, anders voel ik me ook nog geroepen er op te reageren
En inderdaad ik zou niet graag mijn kleinkind bij jou in de klas doen.

Als je een flinke meid bent ga je met de moslims om je heen in discussie in plaats van hier

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:48

Even de eerste regels uit de openingspost quoten

sarabande schreef:
Indertijd is Griekenland, het meest corrupte land dat er in Europa is, zonder slag of stoot toegelaten tot het EU. Toen men overwoog om Turkije toe te laten verliet onze grote visionair Wilders uit protest op hoge poten de VVD en bleef als eenmanspartij in de kamer.
Zijn motivatie was de Islam en nog steeds roept hij de meest denigrerende dingen over Turkije en diens regering.
Dus puur omdat er in het ene land hoofdoekjes gedragen worden en in het andere niet heeft Europa zich flink in de vingers gesneden

Je stelt hier volgens mij duidelijk ter discussie of dat het Islam argument opweegt tegen het economisch en geopolitieke belang. Dan kan je de bal ook terugverwachten, al was dat misschien niet je bedoeling.

Ik verbaas me erover dat niemand op mijn post reageert. Turkije is inderdaad aan het opkomen uit een heel erg diep dal. Wat zijn daar de redenen van:
- het is een spotgoedkoop land om iets naar uit te besteden
- het is een belangrijke handelspost richting de "-stan" landen. landen als Oezbekistan, Kirgizistan, Toermenistan, enz hebben een etnische en historische band met Turkije en willen weg uit de invloedssfeer van Rusland. Turkye biedt daar een alternatief.
- het is een optie (hoewel niet de meest voor de hand liggende) voor een handelspost met het verdere midden-oosten, hoewel die positie verloren is aan Dubai, Qatar en Bahrain.
- Turkije heeft heel nauwe banden met west-europese landen doordat grote groepen turken zich al in het westen bevinden. Dat bevordert de handel

Maar we moeten niet vergeten dat het welvaartsgat tussen Turkije en Nederland nog erg groot is. Overigens waren Turken nooit zo geïnteresseerd om in Griekenland te werken, omdat de vijandschap nogal groot was/is, en dat is wel degelijk een geloofsconflict. De orthodoxe kerk in Griekenland is nogal wat feller dat de PVV ooit is geweest, die in Servie ging nog een stap verder door Milosevic een onderscheiding te geven voor het "tegenhouden van de islam". Overigens denk ik dat de problemen in Griekenland zelfs tot op enige hoogte te wijten is aan de krampachtige houding ten opzichte van de islam.

sarabande

Re: Griekenland wel en Turkije niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 10:59

Joost ik had de link Wilders/Europa niet zo strak moeten trekken, dat klopt en kan tot verwarring werken

Juist om de dingen die jij opnoemt was Turkije zo interessant voor de Eu, een open poort naar die andere werelden dus. Maar de weg naar de EU lijkt op dit moment afgesneden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:02

sarabande schreef:
Maartje1990 schreef:
wat heeft geschiedenis hiermee te maken?

weet je dat de koran oa. dingen zegt dat mensen die een andere (of geen) religie volgen dan de islam vermoord zouden moeten worden? De meeste aanslagen zijn gedaan door moslims, twin towers, londen ontploffingen in de bussen en metro. Misschien het begin van het uitmoorden van al die andere religies?!?

Dus ja, ik denk dat het beter is dat zo'n geloof níet zich overal op de wereld verspreid en zo steeds meer macht krijgt. Dus zodoende vind ik het beter dat Turkije (waar de meerderheid de islam volgt) niet bij de EU zit waar het meerderheid een ander geloof heeft dan de islam.

Daarnaast zoals ik al eerder aangaf kan ik verder prima omgaan met een moslims meisje uit mijn klas. Ik heb niks tegen de personen zelf, maar ik ben het verre van eens met het geloof en alles wat ik zeg is dat die dus beter niet bij de EU kunnen horen. In vergelijking met de Koran vind ik niet dat we ze dus maar moeten uitmoorden.

Ik zou het prettig vinden als jij je enge blik op geloven van anderen in daarvoor bestemde topics uit, maar niet hier, anders voel ik me ook nog geroepen er op te reageren
En inderdaad ik zou niet graag mijn kleinkind bij jou in de klas doen.

Als je een flinke meid bent ga je met de moslims om je heen in discussie in plaats van hier

míjn enge blik? de koran zegt allemaal 'enge' dingen. Is het zo verkeerd dat ik 't er niet helemaal mee eens ben dat mensen gewoon moeten worden uitgemoord alleen omwille van hun geloof? want dát is wat de koran zegt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 11:08

Maartje1990 schreef:
i

míjn enge blik? de koran zegt allemaal 'enge' dingen. Is het zo verkeerd dat ik 't er niet helemaal mee eens ben dat mensen gewoon moeten worden uitgemoord alleen omwille van hun geloof? want dát is wat de koran zegt

Als je de koran helemaal zou lezen (dat kan in een Nederlandse vertaling) zou je zien dat je volstrekte onzin praat en alleen maar roept wat je hebt horen zeggen. Maar ik neem aan dat iemand die zon benepen standpunt heeft geen waarheid wil horen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:11

sarabande schreef:
Maartje1990 schreef:
i

Als je de koran helemaal zou lezen (dat kan in een Nederlandse vertaling) zou je zien dat je volstrekte onzin praat en alleen maar roept wat je hebt horen zeggen. Maar ik neem aan dat iemand die zon benepen standpunt heeft geen waarheid wil horen.

ik roep wat ik heb gelezen ;) ik heb stukken uit de koran gelezen, nee niet de hele koran nee.

edit: wil trouwens nog echt even duidelijk maken dat ik écht niks heb tegen die mensen zelf. Gewoon tegen het geloof wat ze volgen. Ik heb een tijd in londen gewoont en aan aantal van m'n vrienden en mensen waarmee ik het beste kon opschieten waren moslim. Werkte daarnaast met heel veel verschillende religiën samen hindoe, christen, islam etc. en 't zijn ook gewoon net zo goed aardige mensen :)

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:30

Ik ga me toch even bemoeien met het gedeelte koran en islam. (Vooral even richting Maartje1990)
De islam én koran is niks mis mee.
Ze zijn bijna identiek aan christendom en andere geloven. In grote lijnen zijn de verhalen gelijk, alleen de namen zijn anders. (Oké, nog wel wat verhaaltjes ook, maar de geloven zijn voor het grootste deel hetzelfde.)
Daarbij is het complete onzin dat in de koran wordt verkondigd dat men vermoord moet worden als hij/zij niet gelovig is of een ander geloof heeft.
Jij hebt dan ben ik bang de herschreven "extremistische versie" gelezen.
Als je de bijbel verkeerd leest, kun je ook zulke dingen eruit halen.
Waarom denk je dat er zoveel mensen destijds doorgeslagen zijn door de bijbel?
Omdat men het verkeerd leest. Ook het christendom heeft duistere kanten gekend en nog steeds.
Geen enkel geloof is per definitie slecht (zoals jij stelt bij islam), maar de gelovigen maken een geloof tot wat we nu zien of juist niet zien.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:35

Precies. Het is maar net hoe je een boek interpreteert. Met een willekeurige passage kun je twee hele verschillende en uiteenlopende argumenten ondersteunen, dat is met de Koran niet anders dan met de Bijbel. Jammer dat dit soort dingen voorbij blijven komen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:49

Citaat:
Quran
Surah 4, verse 56

Those who have disbelieved our signs
we shal roast them in fire

Whenever their skins are cooked to a turn
We shall substitute new skins for them

That they may feel the punishment
Allah is sublime and wise

Citaat:
Surah 47, verse 4

Therefore, when you meet the unbelievers

smite at their necks
and when you've caused a bloodbath among them

bind a bond firmly on them

moet ik nog verder gaan?

Daarnaast als een meisje iets 'fouts' doet, dan kan ze gewoon simpelweg vermoord worden door haar eigen broer oid! en dat gebeurt ook!!

Ik had vroeger een vriendin op school, zij was een moslim. Zij flirtte en kustte met verschillende jongens. Haar broer heeft dat toen gezien en de volgende dag was ze opeens verdwenen en ik heb haar nooit meer gezien en nooit meer wat van gehoord. En ik zeg niet dat ze vermoord is.... maar wie weet....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 22:23

Maartje,
Het is een beetje jammer dat een vraag of Turkije kan/mag toetreden tot de EU weer verzand in een anti-moslimdiscussie. Ik ga daar niet meer op in.

Joost een groot deel van de problemen in Griekenland komt inderdaad door de grote defensie-uitgaven. Deels door de vele grenzen met landen als Turkije en Albanië, deels door het al jarenlange conflict met Turkije en dat heeft niet alleen te maken met de anti-islamopstelling van de Grieks-Orthodoxe Kerk (die trouwens wel veel macht heeft in Griekenland), maar gaat wel heel veel verder terug en dieper. In verhouding heeft Griekenland veel te veel geld uitgegeven aan defensie (en aan de ambtenaren).

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 23:53

Maartje1990 schreef:
Citaat:
Quran
Surah 4, verse 56

Those who have disbelieved our signs
we shal roast them in fire

Whenever their skins are cooked to a turn
We shall substitute new skins for them

That they may feel the punishment
Allah is sublime and wise

Citaat:
Surah 47, verse 4

Therefore, when you meet the unbelievers

smite at their necks
and when you've caused a bloodbath among them

bind a bond firmly on them

moet ik nog verder gaan?

Daarnaast als een meisje iets 'fouts' doet, dan kan ze gewoon simpelweg vermoord worden door haar eigen broer oid! en dat gebeurt ook!!

Ik had vroeger een vriendin op school, zij was een moslim. Zij flirtte en kustte met verschillende jongens. Haar broer heeft dat toen gezien en de volgende dag was ze opeens verdwenen en ik heb haar nooit meer gezien en nooit meer wat van gehoord. En ik zeg niet dat ze vermoord is.... maar wie weet....

Bijbel wel eens gelezen? Zoals ik in mijn eerdere bericht aangaf wordt het verkeerd gelezen door mensen. De koran zegt niet dat mensen vermoord moeten worden, je zal na je dood gaan boeten voor je daden. (en ongeloof). Niets anders dan de bijbel en andere religies. Maar extremisten denken een vrijkaartje te hebben omdat ze het letterlijk nemen. Net als jij.
Daarom slaan sommige mensen in een geloof door. Ze nemen alles letterlijk.
Mensen lezen de "heilige" boeken verkeerd.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 08:03

Het anti-moslim verhaal kan ik snel ontzenuwen. Volgens mij is Turkije helemaal geen extremistisch land, ik heb daar althans in Istanboel niks van gemerkt. Ik denk ook dat de anekdotes van Maartje niet eens op Turken slaan. Gewoon een redelijk modern land. Alle moslims uit alle landen over een kam scheren is onzin. Dan kan je eenzelfde vergelijking maken over de zelfkruisigingen in Manila versus de beleving van het katholiek geloof in Nederland. Dus geen bewijzen uit het ongerijmde opzoeken en liever een beetje bij de les blijven. Overigens, zelfs als de ankedotes van maartje over Turken gaan, kan je je afvragen in hoeverre het voor alle Turken zou gelden. Anders kunnen we Nederland ook het land maken van Willem Holleeder, Volkert van de G., Tristan V., Joran van de S. en Karst T. Een paar verknipte mensen maakt volgens mij geen verknipt volk. Geschiedkundig gezien ligt er heel veel oud zeer bij de aanwezigheid van het Ottomaanse rijk in de Balkan. Daar kan je ook gerust Kosovo en Bosnië bij laten horen. Vergeet niet dat in Joegoslavië het eerder de christenen waren die zich ernstig misdroegen.

Het faillisement van Griekenland heeft een aantal oorzaken. Simpelweg geld uitgeven dat ze niet hadden is de hoofdoorzaak. Griekenland had helemaal niet bij de Euro gehoeven om toch een deel van de EU te blijven. Het feitelijke probleem zit hem in de toelating tot de Euro van Griekenland. Als dat niet was gebeurd, had Griekenland nu gewoon de Drachme kunnen devalueren. Was ook een ramp geweest, maar die was beter te overzien geweest dan de situatie van nu.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 09:06

Tja in de VS is het levensgevaarlijk om in een abortuskliniek te werken of je er te laten behandelen... Alleen ik heb geen behoefte om mijn Christelijke buren daar op aan te kijken. :)

Ik vind het 'ja, maar het zijn wolven in schaapskleren' argument ook erg gevaarlijk hoor. Het is wel makkelijk want genuanceerd denken hoeft niet meer en je hoeft niets en niemand een kans te geven. Overigens staan er in de bijbel ook erg nare dingen. Bovendien staan er ook dingen in die je zo uit kan leggen dat je er om het eender welke daad mee kunt rechtvaardigen, dus wat dat betreft maakt het allemaal ook niet zoveel uit waar je in gelooft, het gaat er maar om hoe een geloof in een cultuur is ingebed, en hoe dat elkaar beinvloedt.
Met de huidige spanningen in het M.O zou het bijna vreemd zijn als religie daar geen rol in zou spelen. Maar Bush riep ook dat God aan toen ze tegen Irak ten strijde trokken, dus tja.
Belangrijk is te onthouden dat religies wel vaak een argument zijn, maar nooit de reden om ten oorlog te trekken.

Joost van Gestel schreef:
Citaat:
In ieder geval lijkt het erop dat het huishoudboekje van Turkije erg goed in orde is, maar het beste huishoudboekje van de wereld heeft China, en dat gaan we in ieder geval niet opnemen in de EU (ik denk dat het dan eerder zo is dat China de EU overneemt..).

Ik denk dat China het op dit moment erg druk heeft haar macht over de VS te vergroten om begrijpelijke redenen. Europa is een ander verhaal.