Honger in Afrika; nog lang niet over

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 01:19

Electra63 schreef:
Misschien is jouw mening wel niet de juiste?
Ik kom ook dagelijks hier op Bokt niet al te slimme mensen tegen, so what?
Zeker in Afrika heeft niet iedereen de mogelijk op scholing en heeft de (Katholieke) kerk nog al wat invloed m.b.t. anticonceptie.
Maar goed, dit is weer zo'n discussie vol met vooroordelen, die ga ik niet meer aan.Soms zou ik die natuurlijke selectie wel een handje willen helpen.

Waar is jouw mening op gestoeld dan? Werkelijke feiten, ervaringsdeskundige aldaar of ook op je eigen oordeel, vooroordeel al dan niet?
De natuurlijke selectie een handje helpen? Wat bedoel je daarmee? Als je deze opmerking plaatst op de manier die ik denk dat je bedoelt, moet ik jou dan wel serieus nemen en de discussie aangaan met iemand die eigenlijk al een vooroordeel heeft over de andere mensen in dit topic?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 01:22

gummie schreef:
Misschien moet je dat de Paus eens vertellen als hij de mensen in Afrika namens God verbiedt voorbehoedsmiddelen te gebruiken.

Prostitutie staat hij wel toe dan en al het geweld en corruptie, misschien dat de Paus daar ook eens over moet praten aldaar. Men doet daar wel meer dingen die God verbiedt hoor, dus de Paus is daar niet zo heilig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 01:25

Anne_GTI schreef:
Nomanji schreef:
Zo zie je maar weer wat voor afschuwelijke mensen het zijn. Bewust kinderen nemen voor een paar centjes meer wetende dat die kids het vreselijk gaan hebben en waarschijnlijk dood zullen gaan. ze calculeren het gewoon in?? Afschuwelijk.

60 jaar geleden was dat in Nederland ook heel gewoon. We hebben pas sinds 1957 AOW en in de jaren 60 werd de pil geïntroduceerd.
Probeer maar eens aan het trouwboekje van je overgrootouders te komen. Grote kans dat je daar ook een boel kinderen tegenkomt die de volwassen leeftijd niet gehaald hebben.

Eh 1 aan kanker, maar goed das van mijn opa en oma, die stammen uit 1901.

Het probleem is dat men maar kinderen op de wereld blijft zetten, waar geen eten voor is. Een groot deel van de ouders heeft aids of hiv en geeft dit mee aan de kinderen. Ik vind de kinderen het ergst, die hebben nergens om gevraagd. Maar de kinderen die 20 jaar geleden werden geboren, zijn nu zelf ouders van een zelfde kind als ze zelf geweest zijn. 20 jaar geleden waren de spotjes over hongerlijdende kinderen uit Ethiopie al op de televisie en hoeveel stappen voorwaarts hebben we al gemaakt in die 20 jaar? Bijna niets, want niet alleen hebben de kinderen en de bevolking honger, ze hebben nu ook vaak aids onder de leden. Maw, het wordt steeds erger. Geld sturen lost niks op. De landen en machthebbers aldaar moeten zelf mee willen werken, maar dat doen ze niet. Dus dan wordt het nooit wat.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:59

Mindim schreef:
Electra63 schreef:
Misschien is jouw mening wel niet de juiste?
Ik kom ook dagelijks hier op Bokt niet al te slimme mensen tegen, so what?
Zeker in Afrika heeft niet iedereen de mogelijk op scholing en heeft de (Katholieke) kerk nog al wat invloed m.b.t. anticonceptie.
Maar goed, dit is weer zo'n discussie vol met vooroordelen, die ga ik niet meer aan.Soms zou ik die natuurlijke selectie wel een handje willen helpen.

Waar is jouw mening op gestoeld dan? Werkelijke feiten, ervaringsdeskundige aldaar of ook op je eigen oordeel, vooroordeel al dan niet?
De natuurlijke selectie een handje helpen? Wat bedoel je daarmee? Als je deze opmerking plaatst op de manier die ik denk dat je bedoelt, moet ik jou dan wel serieus nemen en de discussie aangaan met iemand die eigenlijk al een vooroordeel heeft over de andere mensen in dit topic?

Mijn mening is gestoeld op dat ik inderdaad in Afrika geweest ben. Ik heb ook familie (studenten) die vrijwilligerswerk (met name stages) hebben gedaan in Afrika. En mijn man heeft (zakelijk) veel contact met Mercy Ships. (http://www.mercyships.nl/meedoen/mee_aanboord.php).

En het gaat mij niet om het wel of niet geven, maar de mening dat de Afrikaan lui en dom is en alleen maar aan fokken doet. Dat vind ik een kortzichtige bevooroordeelde mening en bovendien walchelijk als kinderen sterven door ondervoeding en/of ziektes.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:15

Nomanji schreef:
Hard ja, maar ik heb nooit sympathie voor de mensheid gehad. De wereld is beter af zonder ons erop.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf was het gezegde toch?

Ik vind het echt zeer hypocriet om vanaf hier over die mensen te oordelen en te spreken over een corrupte overheid,
maar ondertussen tankt een groot deel wel bij de shell, eet chiquita bananen en ook nog eens een
lekker stuk chocola. Voor het grootste gedeelte houd het westen het allemaal in stand, maar laten we dat voor het gemak maar even vergeten,
want daar zijn wij verantwoordelijk voor.

Zo weet ik dat Afrika een prima plek zou zijn om katoen te verbouwen en flink veel winst mee te maken.
Helaas dankzij Amerika, grootste katoen producent, word Afrika 'geboycot' en kan er op dat vlak dus geen
handel worden gedreven.
En dit is nog maar een van de vele voorbeelden over hoe het westen de handel van Afrika de kop in drukt.

Maar laten we vooral alleen de schuld leggen bij de Afrikanen, want dat zijn luie honden met een te hoog libido.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:30

Je weet niet wat je niet weet. Ik heb Afrika lang als bodemloze put gezien, ondanks mijn studie, waarin ik heel veel informatie over o.a. Afrika kreeg op economisch, sociologisch en natuurwetenschappelijk gebied. Gek genoeg (of misschien helemaal niet gek) veranderde mijn beeld van het hele continent drastisch, al tijdens de eerste keer dat ik een land in Afrika bezocht.

Ik ben een groot voorstander van het recht op vrijheid van meningsuiting. Desondanks heb ik verschrikkelijk veel moeite om te begrijpen waarom mensen er behoefte aan hebben om absurd generalistische en totaal niet onderbouwde meningen op internet te zetten. Wie werkelijk het verschil tussen noodhulp en ontwikkelingshulp niet kent, wie niet eens weet dat de term 'ontwikkelingshulp' al lang geleden is vervangen door de term 'ontwikkelingssamenwerking', wie denkt dat noodhulp kan worden ingepikt door 'hoge heren' of alleen maar aan strijkstokken blijft hangen, wie denkt dat er Afrikanen zijn die het idee dat Europa het paradijs is laten varen als ze horen dat er hier op de ziektewet gekort wordt, wie gelooft dat Afrikanen emotieloos hun aan diarree gestorven peuters begraven, wie denkt dat Afrikanen die het niet redden met ontwikkelingssamenwerking lui of ondankbaar zijn en niet ziet dat dat ook zomaar iets te maken zou kunnen hebben met het feit dat de westerse landen een veelvoud van het ontwikkelingsbudget spenderen aan landbouwsusbsidies, wie denkt dat 'Afrika' een soort homogeen geheel is waar overal dezelfde normen, waarden en problemen heersen, zou er naar mijn mening goed aan doen te accepteren dat hij/zij lichtjaren verwijderd is van voldoende kennis van zaken om een mening over 'Afrika' te hebben.

Solis

Re: Honger in Afrika; nog lang niet over

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 11:05

Goed verwoord Maura!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:07

Solis schreef:
Goed verwoord Maura!

Ja, hier sluit ik me bij aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:08

Electra63 schreef:
Mijn mening is gestoeld op dat ik inderdaad in Afrika geweest ben. Ik heb ook familie (studenten) die vrijwilligerswerk (met name stages) hebben gedaan in Afrika. En mijn man heeft (zakelijk) veel contact met Mercy Ships. (http://www.mercyships.nl/meedoen/mee_aanboord.php).

En het gaat mij niet om het wel of niet geven, maar de mening dat de Afrikaan lui en dom is en alleen maar aan fokken doet. Dat vind ik een kortzichtige bevooroordeelde mening en bovendien walchelijk als kinderen sterven door ondervoeding en/of ziektes.

Mijn man heeft op Afrika gevaren en heeft daar toch een andere kant van de afrikanen gezien helaas.
En nee, ze zullen niet allemaal hetzelfde zijn. Probleem is dat er veel te veel kinderen worden geboren daar, die niet van eten kunnen worden voorzien en er steeds meer geboren worden. De bevolkingsgroei jaarlijks daar is erg hoog. En het weinige voedsel moet steeds meer monden voeden.

Maar goed, wat vind jij een oplosssing dan? Wat vind jij wat er gedaan moet worden, wat men niet al reeds heeft geprobeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:19

Kaula schreef:
Nomanji schreef:
Hard ja, maar ik heb nooit sympathie voor de mensheid gehad. De wereld is beter af zonder ons erop.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf was het gezegde toch?

Ik vind het echt zeer hypocriet om vanaf hier over die mensen te oordelen en te spreken over een corrupte overheid,
maar ondertussen tankt een groot deel wel bij de shell, eet chiquita bananen en ook nog eens een
lekker stuk chocola. Voor het grootste gedeelte houd het westen het allemaal in stand, maar laten we dat voor het gemak maar even vergeten,
want daar zijn wij verantwoordelijk voor.

Zo weet ik dat Afrika een prima plek zou zijn om katoen te verbouwen en flink veel winst mee te maken.
Helaas dankzij Amerika, grootste katoen producent, word Afrika 'geboycot' en kan er op dat vlak dus geen
handel worden gedreven.
En dit is nog maar een van de vele voorbeelden over hoe het westen de handel van Afrika de kop in drukt.

Maar laten we vooral alleen de schuld leggen bij de Afrikanen, want dat zijn luie honden met een te hoog libido.

Wil jij beweren dan dat de overheid aldaar zuiver op de graat is? Is toch algemeen bekend dat dat niet zo is.
Waar ligt het volgens jou dan aan dat al dat geld dat die kant uit gaat en alle hulp, dat dat al tientallen jaren niet echt zoden aan de dijk zet?
Een land heeft toch ook eigen verantwoording, je kant toch het niet functioneren van dat land allemaal in de handen leggen van het Westen?
Lees dit artikel eens, het gaat erover dat Afrika afhankelijk wordt van westerse hulp en dat hulp daarom averechts werkt.
http://ecocafe.wordpress.com/2010/01/02/dead-aid-waarom-ontwikkelingshulp-in-afrika-niet-werkt/

Chiquita bananen komen uit Zuid Amerika trouwens en Shell zit alleen in Nigeria volgens mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:26

maura schreef:
Je weet niet wat je niet weet. Ik heb Afrika lang als bodemloze put gezien, ondanks mijn studie, waarin ik heel veel informatie over o.a. Afrika kreeg op economisch, sociologisch en natuurwetenschappelijk gebied. Gek genoeg (of misschien helemaal niet gek) veranderde mijn beeld van het hele continent drastisch, al tijdens de eerste keer dat ik een land in Afrika bezocht.

Ik ben een groot voorstander van het recht op vrijheid van meningsuiting. Desondanks heb ik verschrikkelijk veel moeite om te begrijpen waarom mensen er behoefte aan hebben om absurd generalistische en totaal niet onderbouwde meningen op internet te zetten. Wie werkelijk het verschil tussen noodhulp en ontwikkelingshulp niet kent, wie niet eens weet dat de term 'ontwikkelingshulp' al lang geleden is vervangen door de term 'ontwikkelingssamenwerking', wie denkt dat noodhulp kan worden ingepikt door 'hoge heren' of alleen maar aan strijkstokken blijft hangen, wie denkt dat er Afrikanen zijn die het idee dat Europa het paradijs is laten varen als ze horen dat er hier op de ziektewet gekort wordt, wie gelooft dat Afrikanen emotieloos hun aan diarree gestorven peuters begraven, wie denkt dat Afrikanen die het niet redden met ontwikkelingssamenwerking lui of ondankbaar zijn en niet ziet dat dat ook zomaar iets te maken zou kunnen hebben met het feit dat de westerse landen een veelvoud van het ontwikkelingsbudget spenderen aan landbouwsusbsidies, wie denkt dat 'Afrika' een soort homogeen geheel is waar overal dezelfde normen, waarden en problemen heersen, zou er naar mijn mening goed aan doen te accepteren dat hij/zij lichtjaren verwijderd is van voldoende kennis van zaken om een mening over 'Afrika' te hebben.

Je bent een groot voorstander van vrijheid van meningsuiting, maar men mag geen mening hebben over Afrika, enigszins tegenstrijdig.

Wat is niet helemaal begrijp dan, als men liever niet meer naar Europa wil, is dat Lampedusa toch vol zit telkens. Wie zegt hier dat mensen geen gevoel hebben en emotieloos hun peuters begraven? Ondankbaar,ik geloof prima dat ze niet ondankbaar zijn, maar dat helpt allemaal niet. Noodhulp prima, maar uiteindelijk moet er structureel iets veranderen, anders blijf je met noodhulp komen. Het is juist de ontwikkelingssamenwerking die niet werkt. Want noodhulp moet vaak naar Afrika, en eigenlijk zou het eens zo ver moeten zijn dat ontwikkelingshulp zo heeft geholpen, dat noodhulp amper meer noodzakelijk is.

Verder kan jij me dan als deskundige eens uitleggen hoe het dan wel moet, ipv afgeven op mensen die geen mening over Afrika mogen hebben, maar wel goed genoeg zijn om hun portemonnee te trekken.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:29

LimaMambo schreef:
ook in afrika hebben ze de mogelijkheid om niet te fokken.. heel simpel.. geen geslachtsgemeenschap hebben
ze weten ook hoe kinderen gemaakt kunnen worden, dus kunnen ze dat ook voorkomen om dat juist NIET te doen

Meen je dit nu serieus?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:31

Ik wordt er boos om dat er te makkelijk over nagedacht, en over dat er hier men boos zijn om zulke uitspraken, het is toch de waarheid, ze krijgen maar raak kindjes, met als gevolg teveel mensen en geen eten. Er zijn zelfs speciale weeshuizen waar meisjes gedwongen worden om kindjes te krijgen, walgelijk dit.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 18-10-11 12:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:33

(Ik zeg niet, dat iedereen geld moet geven, maar sommige reakties zijn inderdaad walgelijk en vooral vol vooroordelen, zeker als je praat over te lui of te stom, terwijl kinderen daar sterven aan honger en ziektes.[/quote]

Moeten ze maar niet teveel gaan fokken als ze er niet voor kan zorgen, ja als er geen eten is dan sterven er mensen dus ook de kindjes. Deze mensen moeten gewoon na gaan denken.

En over dat er in Nederland mensen zijn die tiendallen geholpen worden, klopt maar dan wel gewoon van eigen geld in eigen land, daar is belastinggeld voor.[/quote]

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:33

Ach, Mindim, ik heb niet de illusie dat ik wereldproblemen kan oplossen. Maar ik baseer niet mijn mening op een tv-programma waarin wat luie Afrikanen (heel continent over 1 kam scherend) te zien zijn, misschien waren die "lodge-eigenaren" grote uitbuiters, weet ik veel. Ik hoop toch, dat als O, O Cherso ergens op deze wereld vertoond wordt, dat mensen ook niet denken, dat alle jongelui uit Nederland zo zijn. Maar ook dat maakt niet uit, het ging mij om de woorden: natuurlijke selectie, lui, dom enz. enz.
Ik denk zelf namelijk dat de problemen nooit opgelost worden in Afrika. De natuur laat zich niet leiden en het rijke westen heeft nog altijd een groot voordeel in het arme Afrika.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:35

Mindim schreef:
Lees dit artikel eens, het gaat erover dat Afrika afhankelijk wordt van westerse hulp en dat hulp daarom averechts werkt.http://ecocafe.wordpress.com/2010/01/02/dead-aid-waarom-ontwikkelingshulp-in-afrika-niet-werkt/

Lees liever het boek waar het (tamelijk ongenuanceerde) artikel over gaat. Ook Moyo maakt onderscheid tussen noodhulp en andere 'hulp'. Er zijn landen in Afrika die afhankelijk zijn geworden van structurele westers hulp, maar daar gaat het om de zogenoemde 'donor darlings' en niet om noodhulp.

Chiquita haalt bananen va over de hele wereld, heeft niet bepaald een vlekkeloze staat van dienst als het om de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden op Zuid- maar vooral op Midden-Amerikaanse plantages gaat. Ongeveer een derde van de Chiquita bananen voor de Europese markt komt uit Afrika. En Shell heeft z'n dubieuze imago grotendeels te danken aan de activiteiten in Zuid-Afrika, iets met apartheid indertijd. Actueler heeft Shell plannen om in dat land boringen te verrichten die natuurgebieden en grondwater bedreigen.

MamboBeach

Electra63 schreef:
]

Er zijn zelfs in Nederland mensen die (tientallen) jaren worden geholpen.

Ik zeg niet, dat iedereen geld moet geven, maar sommige reakties zijn inderdaad walgelijk en vooral vol vooroordelen, zeker als je praat over te lui of te stom, terwijl kinderen daar sterven aan honger en ziektes.

Dat vind ik ook heel erg, zulk soort reacties!

LimaMambo, jij had het grofweg over niet n**ken? Ja, ik weet niet of jij nog maagd bent of ooit verliefd bent geweest of gewoon, nouja je weet wel. (Laat ik het netjes houden! :) )
Maar dit kun je toch niet menen? Weet je ook hoeveel vrouwen er daar verkracht worden? En buiten dat, dat is het enige wat mensen hebben... Alle mensen en dieren hebben die behoefte... En dan ga jij even zeggen dat ze maar gewoon niet moeten ...... :n

Electra63

Ragdollcat schreef:
(Ik zeg niet, dat iedereen geld moet geven, maar sommige reakties zijn inderdaad walgelijk en vooral vol vooroordelen, zeker als je praat over te lui of te stom, terwijl kinderen daar sterven aan honger en ziektes.

Moeten ze maar niet teveel gaan fokken als ze er niet voor kan zorgen, ja als er geen eten is dan sterven er mensen dus ook de kindjes. Deze mensen moeten gewoon na gaan denken.

En over dat er in Nederland mensen zijn die tiendallen geholpen worden, klopt maar dan wel gewoon van eigen geld in eigen land, daar is belastinggeld voor.
[/quote][/quote]

Die honderdduizenden Nederlanders die hier geholpen worden, kunnen daar vaak wel wat aan doen, sommigen zijn ook gewoon te lui of te dom. En daar betaal ik belasting voor.

vibabu

Re: Honger in Afrika; nog lang niet over

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:45

Vraag me af of sommige weten waarom er zoveel kinderen gebaart worden. Uiteindelijk zullen die kinderen ook weer voor de ouders moeten gaan zorgen. Als jij dus geen kinderen heb zal er later ook niet voor je gezorgd worden. Daarnaast is de kindersterfte heel hoog. Dus als jij 8 kinderen baart ben je blij als er 4 blijven leven. Dan zal er vast van die 4 nog wel een overblijven die later voor je kan zorgen. Ik snap hun instelling wel. Alleen is het niet helemaal de juiste.

Toevallig hoorde ik laatst een verhaal van 2 meiden die naar afrika gingen om daar te helpen op school. Goede opleiding etc. Veel verder dan kinderen van en naar school kwamen ze niet. De scholen wilden niet dat ze kwamen helpen.

Daarnaast vraag ik me af waarom mensen tig kilometers gaan lopen voor een waterput en niet bij de waterput gaan wonen.

Dat verhaal wat een vertelde over de bouw van een hotel? en dat de werknemers na een dag niet meer terugkwamen kwam me ook erg bekend voor.

Heel leuk al die miljarden die naar afrika gaan maar in die 20 jaar is er wel heel weinig veranderd. De regering moet veranderd en de instelling van de mensen (maar dat gaat nogal moeilijk) Vergelijk eens de aardbeving in Haiti en die tsunami of wat was het in amerika. In Haiti gaan er heel veel mensen klagen dat ze geen huizen hebben. In amerika pakken mensen de draad weer op en gaan hun huizen weer (zelf) opbouwen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:47

Laat de regeringen daar maar wat aan doen, het zijn mensen dus ze kunnen nadenken en met oplossingen komen, alleen........ ze moeten wel doen he en het uit gaan voeren.

Bijv. zoveel mogelijk voorlichting en misschien verplichten om te steriliseren, bij de mensen die al 2 kinderen hebben, zodat het er niet meer worden, ja jammer deze situatie vraagt er helaas wel om dat het noodzakelijk is, dus tradities om veel kinderen te hebben enz. ff laten varen.

Verkrachters zwaar straffen, blijven ze hardleers dan maar de doodstraf, het leven is daar toch niets waard bij onschuldige burgers dus waarom verkrachters sparen?

Rebelen aanpakken en naar het gevang ermee en zitten er moordenaars tussen? doodstraf (ruimt lekker op).

Geld gebruiken voor voorlichting en het ook gelijk aanpakken zoals sterilisaties uitvoeren, mochten ze toch te laks zijn met condooms.

Veel meer condooms makkelijker laten verkrijgen voor deze mensen.

Niet te veel helpen maar geef ze hulp in de vorm van land en gereedschap dat ze zelf wat verbouwen dus niet kant en klaar eten (is maar een voorbeeld).

En laat de hele wereld vooral corrupte mensen daar flink aanpakken en ervoor zorgen dat het er eerlijk aan toe gaat en dat er eerlijke en goede regering komt die alles helpt erbovenop te komen.

Ja ik weet t te veel fantasie van mij maar dat is wel mogelijk, probleem is gewoon blablabla dat is mensenschending van rechten en meer van die onzin, maar is het niet nu 100x erger zoals de situatie nu is dat is pas mensonwaardig.
Dan ben je al een stuk vooruit voorlopig.

"Dit had 1 van de bokkers neergezet: Vraag me af of sommige weten waarom er zoveel kinderen gebaart worden. Uiteindelijk zullen die kinderen ook weer voor de ouders moeten gaan zorgen. Als jij dus geen kinderen heb zal er later ook niet voor je gezorgd worden. Daarnaast is de kindersterfte heel hoog. Dus als jij 8 kinderen baart ben je blij als er 4 blijven leven. Dan zal er vast van die 4 nog wel een overblijven die later voor je kan zorgen. Ik snap hun instelling wel. Alleen is het niet helemaal de juiste. "

Mijn mening is dat deze situatie om verandering vraagt en dat men met de tijd moet meegaan, dit is iets van vroeger, nu kan dat niet meer, dus dan moet er maar bejaardentehuizen komen en dat schept weer werkgelegenheid op, meegaan met de tijd dus, net als bijvoorbeeld in westerse landen daar zijn ook bejaardentehuizen voor, ook daar was het vroeger de kinderen die voor ze zorgen moet maar nu ligt dat anders dus waarom niet ook in Afrika?????????

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:55

Bovendien is de voortplanting toch 1 van de primaire drijfveer van de mens en daar zijn anticonceptie middelen natuurlijk niet echt standaard. En dat moet ook zeker veranderen!

Zijn ze deel van het probleem? Ja, overheden zijn snel geinteresseerd in vullen van eigen zakken ipv oplossen problemen. Los je het op door geld te sturen? Nee. De meeste leren ook niet door alleen maar voedsel te sturen; je moet ze vaardigheden leren om het zelf te verbouwen en zelf te onderhouden. Maar je moet ze niet afhankelijker maken. Daar zit een groot probleem.
Sowieso is de mentaliteit heel anders... mijn vriendin werd opgenomen in een Afrikaans ziekenhuis en voordat er een dokter naar keek moest er betaald worden. In de zaal lag ook een man, met een deken over zich heen. Wat bleek, die man had geen familie die mee kwam en hij was buiten westen. Dus geen geld, dus ook geen behandeling. Ze lieten hem letterlijk doodgaan omdat hij toch geen geld had. Daar was het de normale gang van zaken, spoed of niet. Dus t is echt een hele andere wereld, die je niet kunt helpen middels westerse maatstaven.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:03

MamboBeach schreef:
LimaMambo, jij had het grofweg over niet n**ken? Ja, ik weet niet of jij nog maagd bent of ooit verliefd bent geweest of gewoon, nouja je weet wel. (Laat ik het netjes houden! :) )
Maar dit kun je toch niet menen? Weet je ook hoeveel vrouwen er daar verkracht worden? En buiten dat, dat is het enige wat mensen hebben... Alle mensen en dieren hebben die behoefte... En dan ga jij even zeggen dat ze maar gewoon niet moeten ...... :n

dat is allemaal leuk en aardig dat die mensen die behoefte hebben maar ik geloof dat voedsel levensbehoefte nummer 1 is
en door al die kinderen die er bij komen word het voedsel tekort alleen maar groter

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:24

Mindim schreef:
Je bent een groot voorstander van vrijheid van meningsuiting, maar men mag geen mening hebben over Afrika, enigszins tegenstrijdig.

Je mág best een mening hebben, maar mijn mening is dat je er geen kúnt hebben als je onvoldoende kennis van het onderwerp hebt.

Mindim schreef:
Wat ik niet helemaal begrijp dan, als men liever niet meer naar Europa wil, is dat Lampedusa toch vol zit telkens.

Beetje moeilijk geschreven blijkbaar. Ik probeerde maar aan te geven dat wie in een gebied woont waar uitkeringen niet eens bestaan, wie in zo'n uitzichtloze situatie zit dat hij/zij bereid is onvoorstelbare ontberingen te ondergaan in de hoop een kans te vinden om wel een bestaan op te bouwen, zich niet zal laten afschrikken als de uitkeringen hier omlaag gaan. Sarcastisch bedoeld dus zeg maar. Of arrogant. Dat zet ik er zelf maar even bij om te voorkomen dat straks een moderator moet ingrijpen omdat er op de man gespeeld wordt. Tenzij je ook niet op jezelf persoonlijk mag reageren natuurlijk.

Mindim schreef:
Noodhulp prima, maar uiteindelijk moet er structureel iets veranderen, anders blijf je met noodhulp komen.

En daar ben ik het dan eens 100% met je eens

Mindim schreef:
Het is juist de ontwikkelingssamenwerking die niet werkt.

Helaas, het duurde maar heel even. Er zijn vormen van ontwikkelingssamenwerking die niet het gewenste effect hebben. Er zijn ook vormen van ontwikkelingssamenwerking geweest die negatieve effecten hebben gehad (de eerder genoemde donor darlings). Er zijn net zo goed vormen van ontwikkelingssamenwerking die heel goed werken en die worden dan voortgezet, en er wordt geprobeerd successen te herhalen op andere plaatsen.

Mindim schreef:
Verder kan jij me dan als deskundige eens uitleggen hoe het dan wel moet, ipv afgeven op mensen die geen mening over Afrika mogen hebben, maar wel goed genoeg zijn om hun portemonnee te trekken.

Ik geloof niet dat ik afgeef op mensen, ik plaats een kritische mening over bepaalde meningen. Evenmin beschouw ik mezelf als deskundige, maar als het om kennis en ervaring over Afrika als continent gaat, dan ben ik er wel vrij zeker van dat ik daar meer van heb dan jij. Daar lijkt me niets mis mee, het heeft weinig meerwaarde om met iemand in gesprek/discussie te gaan als die persoon exact hetzelfde weet toch? Als het mogelijk was om hier in vier zinnen uit te leggen hoe 'het' moet, dan zou er niet zo'n groot probleem zijn. Wat ik wel nog even kwijt wil, is dat eenieder z'n portemonnee mag trekken of niet, maar als je dat niet doet, ga dan niet roepen dat je het niet doet omdat dat geld toch niet bij de juiste mensen terecht komt. Want dat is namelijk gewoon niet waar.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:27

LimaMambo schreef:
MamboBeach schreef:

dat is allemaal leuk en aardig dat die mensen die behoefte hebben maar ik geloof dat voedsel levensbehoefte nummer 1 is
en door al die kinderen die er bij komen word het voedsel tekort alleen maar groter

Ook ja...

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:35

Ik vergelijk het met het opvoeden van kinderen: als je een werkloos en lui kind dat weigert te solliciteren, als ouder telkens geld toe stopt als het financieel in de problemen raakt, voelt het kind geen enkele drang om wel een baan te zoeken. Op die manier wordt het probleem in stand gehouden. Als je de geldkraan dichtdraait, en het kind ineens de rekeningen niet meer kan betalen, zal het eerst stampvoetend door het huis gaan, om vervolgens toch maar een sollicitatiebrief de deur uit te doen.

Als de burgers alles helemaal zelf in de hand zouden hebben, dus konden kiezen tussen wel of geen baan, wel of geen kinderen, wel of geen eten, etc. dan zou ik er een voorstander van zijn die mensen gewoon op hun bek te laten gaan zodat ze op zichzelf aangewezen zouden zijn, waardor ze leren hun eigen problemen op te lossen door te doen wat ze moeten doen in plaats van hun hand op te houden.

Maar......... dat werkt alleen als de omstandigheden dat toelaten! Als de burger daadwerkelijk alles zelf in de hand heeft en invloed heeft op zijn of haar leefomstandigheden. En ik geloof dat het wat mensen hier ontgaan is, dat Afrika qua banenmarkt, gezondheidszorg, voedselvoorziening, klimaat, onderwijs, voorlichting, zorgstelsel, toekomstperspectief, regering, tradities, etc., etc., etc. op geen enkele manier met Nederland te vergelijken is!!