Mindim schreef:Je bent een groot voorstander van vrijheid van meningsuiting, maar men mag geen mening hebben over Afrika, enigszins tegenstrijdig.
Je mág best een mening hebben, maar mijn mening is dat je er geen kúnt hebben als je onvoldoende kennis van het onderwerp hebt.
Mindim schreef:Wat ik niet helemaal begrijp dan, als men liever niet meer naar Europa wil, is dat Lampedusa toch vol zit telkens.
Beetje moeilijk geschreven blijkbaar. Ik probeerde maar aan te geven dat wie in een gebied woont waar uitkeringen niet eens bestaan, wie in zo'n uitzichtloze situatie zit dat hij/zij bereid is onvoorstelbare ontberingen te ondergaan in de hoop een kans te vinden om wel een bestaan op te bouwen, zich niet zal laten afschrikken als de uitkeringen hier omlaag gaan. Sarcastisch bedoeld dus zeg maar. Of arrogant. Dat zet ik er zelf maar even bij om te voorkomen dat straks een moderator moet ingrijpen omdat er op de man gespeeld wordt. Tenzij je ook niet op jezelf persoonlijk mag reageren natuurlijk.
Mindim schreef:Noodhulp prima, maar uiteindelijk moet er structureel iets veranderen, anders blijf je met noodhulp komen.
En daar ben ik het dan eens 100% met je eens
Mindim schreef:Het is juist de ontwikkelingssamenwerking die niet werkt.
Helaas, het duurde maar heel even. Er zijn vormen van ontwikkelingssamenwerking die niet het gewenste effect hebben. Er zijn ook vormen van ontwikkelingssamenwerking geweest die negatieve effecten hebben gehad (de eerder genoemde donor darlings). Er zijn net zo goed vormen van ontwikkelingssamenwerking die heel goed werken en die worden dan voortgezet, en er wordt geprobeerd successen te herhalen op andere plaatsen.
Mindim schreef:Verder kan jij me dan als deskundige eens uitleggen hoe het dan wel moet, ipv afgeven op mensen die geen mening over Afrika mogen hebben, maar wel goed genoeg zijn om hun portemonnee te trekken.
Ik geloof niet dat ik afgeef op mensen, ik plaats een kritische mening over bepaalde meningen. Evenmin beschouw ik mezelf als deskundige, maar als het om kennis en ervaring over Afrika als continent gaat, dan ben ik er wel vrij zeker van dat ik daar meer van heb dan jij. Daar lijkt me niets mis mee, het heeft weinig meerwaarde om met iemand in gesprek/discussie te gaan als die persoon exact hetzelfde weet toch? Als het mogelijk was om hier in vier zinnen uit te leggen hoe 'het' moet, dan zou er niet zo'n groot probleem zijn. Wat ik wel nog even kwijt wil, is dat eenieder z'n portemonnee mag trekken of niet, maar als je dat niet doet, ga dan niet roepen dat je het niet doet omdat dat geld toch niet bij de juiste mensen terecht komt. Want dat is namelijk gewoon niet waar.