Je eigen dieren slachten, zou jij dat kunnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Je eigen dieren slachten, zou jij dat kunnen?

Ja, zo weet ik dat het dier een goed leven heeft gehad en ik weet wat ik eet.
48 (18%)
Nee, de band met het dier is dan te groot geworden om het op te eten.
155 (60%)
Het ligt eraan welk dier.
38 (14%)
Anders. (graag toelichten in het topic)
17 (6%)

Totaal aantal stemmen: 258

marleen_88

Re: Je eigen dieren slachten, zou jij dat kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:08

Wij hadden vroeger altijd kippen/hanen deze slachtte mijn vader zelf om vervolgens in de kippensoep meegekookt te worden..

Ik denk dat ik zelf nooit een eigen dier zou kunnen slachten, naar een slager brengen is een ander verhaal, ook dan weet ik niet of ik 't zelf zou willen op eten ja/nee.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:13

Nee, ik zou niet mijn eigen dieren kunnen slachten. Ookal hebben ze dan heus een goed leven gehad, nee, dat doe ik van m'n leven nog niet! :n

Je noemt ook varkens in de OP, natuurlijk is dit aan jezelf, maar ik ben echt heel erg tegen varkens slachten. Die diertjes zijn heel erg slim, wat veel mensen niet weten. Ze weten namelijk precies wat er allemaal gebeurt!

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:15

Ik zou ze absoluut niet zelf kunnen slachten!! Miss, groot brengen, en dan laten slachten, en iemand anders laten eten, maar dat komt ook mijn maag niet in. nee, ik zou er nieteens aan kunnen beginnen! ik breng ze groot, tot ze zelf sterven of miss een nieuw tehuisje krijgen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:17

Nee, ik denk niet dat ik dat zou kunnen, zeker niet als je een band met het dier had.
Maar misschien zou ik er anders tegenaan kijken als ik op een boerderij met veel dieren zou wonen.

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:22

Ik wilde dat ook.... Een varken (ik heb me trouwens nog nooit verdiept in de regels die eraan vastzitten) samen met mijn vader, maar helaas wil mijn vriend het niet. Hij raakt eraan gehecht.
Mijn collega's keken me aan of ik gek was toen ik zei dat ik mijn eigen dier wil opeten. Wel fijn om te lezen dat er meer mensen zijn die dezelfde mening hebben als mij.

edit; wordt er ook vaak "boos" om dat mensen blijkbaar onherkenbaar hun stukje vlees op hun bord willen en niet willen weten dat het van een dier komt......

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:34

Ja, ik zou dat wel kunnen, als het echt zou moeten.
Mijn kippen worden geslacht door mijn schoonmoeder en dan eten we ze ook gewoon op.
Die dieren hebben een prachtig leven gehad, worden snel en netjes geslacht en dan heb ik daar ook geen moeite mee.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:38

Of ik zelf het dier kan doden weet ik niet.
Maar toen wij vroeger nog kippen hadden, aten wij die ook zelf op.
Mijn opa kwam 1x per jaar wat van de kippen slachten, en ik plukte dan later de veren van de kippen af :')
Daar is niks mis mee, we hadden altijd kuikentjes van de kippen, dus af en toe wat kippen slachten, kon dus prima.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:48

ik zou dat wel kunnen

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:49

Absoluut niet.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:52

Slachten zelf niet.We delen wel elk jaar een halfvarken met vrienden en die delen (snijden) we zelf op.
Het varken komt bij vrienden vandaan,dus we weten precies wat voor een leven het varken heeft gehad.
Zij zijn er ook altijd bij als hun varkens geslacht worden,vind ik best knap.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:55

noordje schreef:
Slachten zelf niet.We delen wel elk jaar een halfvarken met vrienden en die delen (snijden) we zelf op.
Het varken komt bij vrienden vandaan,dus we weten precies wat voor een leven het varken heeft gehad.
Zij zijn er ook altijd bij als hun varkens geslacht worden,vind ik best knap.

En dat kan ik dus absoluut niet begrijpen... :n

Maar goed, dat is natuurlijk ieder zijn eigen keus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:56

Ik durf zelfs Harry en Henriette huisspin niet zelf te vermoorden, dus dat mag m'n vader doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:57

Ik vind dat een hele moeilijk kwestie , waar verstand , gevoel en hypocrisie erg door elkaar lopen :=

Ik zou nooit willen dat een dier van mij doodgemaakt wordt voor mijn pleziertje , dat dier heeft recht op leven en het is niet aan mij om hem voortijdig om zeep te helpen. Ik vind het ook een walgelijk idee dat bvb. een kip zijn hele leven afgenomen wordt...alleen voor 1 avondje eten voor de mens :r

Aan de andere kant eet ik wel weer gewoon vlees uit de supermarkt. De ellende is dat je heel makkelijk kunt "vergeten" dat dat een dier is. Het ligt toch al daar in de supermarkt dus het wordt niet voor jou geslacht zeg maar , dat gevoel :o Kan ik het net zo goed opeten want anders wordt het weggegooid... die kant kun je dan op gaan denken.

Ik wil toch graag vlees eten , alhoewel de trek me wel vergaat als ik er teveel over nadenk :=

Maar ik ben van kleins af aan gewend om vrijwel elke avond een stukje vlees op het bord te hebben , vind het ook lekker :o

Als ik dan toch vlees wil blijven eten dan zou ik eigenlijk dus wel moeten kijken naar vlees van een dier dat een beter leven gehad heeft.

Ik koop daarom ook regelmatig biologisch vlees en heb wel eens gezocht naar mogelijkheden om hier in de buurt aan vlees te komen van dieren die een echt fijn leven gehad hebben , maar dan kom je vaak toch weer uit bij het moeten afnemen van vleespakketten waar allerlei stukken koe in zitten , en ik ben dan ook wel weer zo dat ik al die rare stukken niet hoef :o

Op zich lijkt het me wel een mooi idee om zoals je wel eens hoort met de familie elk jaar een koe en wellicht wat kippen te slachten en het vlees dan te verdelen.

Wij zouden hier ook wel de ruimte voor hebben.... het dier een goed leven bieden en dan in de vriezer... is humaner dan maar hopen dat je vlees geen al te slecht leven heeft gehad. Maar je eigen dieren om zeep helpen...ik vind het nogal wat ! Ik wil dat mijn dieren veilig bij mij kunnen zijn :=

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:57

Ja.. als het zou mogen zou ik zelf de pin op mijn paards hoofd willen zetten... echter mag dit niet en breng ik hem naar Nijkerk.. Ik hoef niet te zien hoe hij ontleed word (al vind ik dat bij andermans paard heel intressant) maar ik zoub est bij dat moment willen zijn. Ik was er ook toen hij geboren werd dus maken we het ook samen af en steun ik hem tot het laatste eind.
Maar hopelijk mag dat nog heel Heel HEEL lang duren

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:00

Nee dat zou ik niet kunnen. Ik echt mij veel te snel aan zo'n dier. Vind het idee erg goed, maar ik zou het niet kunnen. Zo lang ik het dier niet ken is het goed.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:00

pmarena schreef:
Ik vind dat een hele moeilijk kwestie , waar verstand , gevoel en hypocrisie erg door elkaar lopen :=

Ik zou nooit willen dat een dier van mij doodgemaakt wordt voor mijn pleziertje , dat dier heeft recht op leven en het is niet aan mij om hem voortijdig om zeep te helpen. Ik vind het ook een walgelijk idee dat bvb. een kip zijn hele leven afgenomen wordt...alleen voor 1 avondje eten voor de mens :r

Aan de andere kant eet ik wel weer gewoon vlees uit de supermarkt. De ellende is dat je heel makkelijk kunt "vergeten" dat dat een dier is. Het ligt toch al daar in de supermarkt dus het wordt niet voor jou geslacht zeg maar , dat gevoel :o Kan ik het net zo goed opeten want anders wordt het weggegooid... die kant kun je dan op gaan denken.

Ik wil toch graag vlees eten , alhoewel de trek me wel vergaat als ik er teveel over nadenk :=

Maar ik ben van kleins af aan gewend om vrijwel elke avond een stukje vlees op het bord te hebben , vind het ook lekker :o

Als ik dan toch vlees wil blijven eten dan zou ik eigenlijk dus wel moeten kijken naar vlees van een dier dat een beter leven gehad heeft.

Ik koop daarom ook regelmatig biologisch vlees en heb wel eens gezocht naar mogelijkheden om hier in de buurt aan vlees te komen van dieren die een echt fijn leven gehad hebben , maar dan kom je vaak toch weer uit bij het moeten afnemen van vleespakketten waar allerlei stukken koe in zitten , en ik ben dan ook wel weer zo dat ik al die rare stukken niet hoef :o

Op zich lijkt het me wel een mooi idee om zoals je wel eens hoort met de familie elk jaar een koe en wellicht wat kippen te slachten en het vlees dan te verdelen.

Wij zouden hier ook wel de ruimte voor hebben.... het dier een goed leven bieden en dan in de vriezer... is humaner dan maar hopen dat je vlees geen al te slecht leven heeft gehad. Maar je eigen dieren om zeep helpen...ik vind het nogal wat ! Ik wil dat mijn dieren veilig bij mij kunnen zijn :=

Heel goed verwoord! _/-\o_

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:08

bluebeauty schreef:
edit; wordt er ook vaak "boos" om dat mensen blijkbaar onherkenbaar hun stukje vlees op hun bord willen en niet willen weten dat het van een dier komt......

pmarena schreef:

:=

_/-\o_ Dat bedoel ik dus...

ElineB schreef:
Je noemt ook varkens in de OP, natuurlijk is dit aan jezelf, maar ik ben echt heel erg tegen varkens slachten. Die diertjes zijn heel erg slim, wat veel mensen niet weten. Ze weten namelijk precies wat er allemaal gebeurt!

Ik mag aannemen dat jij veganistisch bent?
Of eet je wel vlees en gebruik je dierlijke producten muv varkensvlees?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:12

Nee, ik zou mijn dieren nu niet kunnen opeten..
Misschien als ik nieuwe dieren neem en zorg dat ik er niet teveel aan gehecht raak.
Dan zou het opeten wel lukken, slachten zou ik zelf nooit kunnen..

Lauralco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:17

Trennie schreef:
Laten we onszelf nl vooral niet voor de gek houden: we zijn natuurlijk met zijn allen evenveel verantwoordelijk voor de wijze waarop het stukje vlees op ons bord belandt: de boer, de slager, de regering en wij als consument.

Juist daarom ben ik gestopt met vlees eten. :Y)

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:23

Lauralco schreef:
Trennie schreef:
Laten we onszelf nl vooral niet voor de gek houden: we zijn natuurlijk met zijn allen evenveel verantwoordelijk voor de wijze waarop het stukje vlees op ons bord belandt: de boer, de slager, de regering en wij als consument.

Juist daarom ben ik gestopt met vlees eten. :Y)

Respect! :)

Dit, of je eigen vlees op de meest diervriendelijke manier groot brengen, zijn denk ik de enige 2 opties om je in alle eerlijkheid te kunnen verantwoorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:23

Het zou een heel goed idee zijn, als ik het zou kunnen :=

Lauralco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:29

Wij zijn het eens Trennie. ;)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:32

Ik zou t heel graag willen, zelf dieren houden maar dan wel laten slachten, een koe zelf slachten gaat m iets tever.
Maar ik denk wel dat ik ze geen namen moet geven, omdat ik me dan teveel ga hechten

En dan door een slager laten slachten zodat ik het niet zie hoe ze het loodje leggen
Mooiere manier voor een dier om te leven zal die niet krijgen, in elk geval beter dan de vele dieren in industrie en je weet wat het dier gegeten en gedaan heeft en hoe het geleefd heeft

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:46

Ik moet trouwens wel eerlijk zeggen dat als een paard hier niet meer kan dat ze naar de slacht gaan, maar ik hoef ze niet zelf op te eten. Ik heb liever een anoniem stukje vlees op mijn bord.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:16

LZP --> NM