Docent vecht ontslag vanwege homoseksualiteit aan.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:00

[quote="Rock"]@ Superwoman: Zoals ik al eerder zei, wie zegt dat deze man al voor zichzelf uit de kast was toen hij bij deze school ging werken?

En dit heeft in mijn ogen niks met zielig doen te maken, maar met het aanvechten van een ontslag op grond van discriminatie.

Ik verwacht niet dat deze man er al járen werkt om meerdere redenen.
Ten eerste door het "klimaat", als je dat jaren kan volhouden terwijl je niet goed in je vel zit, vind ik dat heel bijzonder. Daarbij is het heel lastig om iemand die járen heeft gewerkt bij een bedrijf, te ontslaan. Mocht deze man later uit de kast zijn gekomen, verwacht ik dat hij gezien "het klimaat" zelf in overleg de school verlaat. Je wíl toch niet werken op een plek waar je niet gewenst bent? Een rechtzaak zal "het klimaat" van die school echt niet veranderen.

Zielig doen, vind ik wanneer iemand zelf de confrontatie opzoekt omdat die vooraf weet dat hij/zij niet gewenst gedrag uitdraagt.
Ander vb: een hoofddoek willen dragen op een Christelijke school - je weet van te voren dat dat niet gewenst is en er zijn genoeg andere scholen waar je uit kunt kiezen..
Ander vb: 100 km pu rijden op een 50 km-weg, terwijl je wel 100 mag rijden op de snelweg - ga dan niet zielig doen wanneer je een bekeuring krijgt.

Anoniem

Re: Docent vecht ontslag vanwege homoseksualiteit aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:02

Jaren volhouden terwijl je niet goed in je vel zit... Ik ben vorig jaar december uit een relatie van 8,5 jaar gestapt. Met een man welteverstaan.

In je veilige kast met je deuren dicht kan je het heeeeeel lang uitzingen hoor.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:03

Op het moment ben ik vrijgezel, dus hoef ik niet te zeggen dat ik op vrouwen val.
Ik kom daar eigenlijk echt alleen om te werken en het onderwerp is nog niet ter sprake gekomen. Ik voel me er nu dus nog niet ongemakkelijk onder. Maar als het ter sprake komt zal ik me toch iets minder gemakkelijk voelen dan op veel andere plekken. Al is dat natuurlijk onzin omdat ze niks met mijn privé leven te maken hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:06

Begrijpelijk ja :)

Ergens blijf het vreemd, dat het toch minder geaccepteerd is dan men op het eerste oog van dit land verwacht...

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:07

Boras schreef:
Ik vind religie voor de privésfeer. In het openbare leven moeten wetten en regels voor iedereen gelden, zonder uitzonderingen. Dus geen discriminatie naar sexuele geaardheid of anders. Helemaal niet in het onderwijs.

Gelukkig is dit ook geen openbare school maar een bijzondere school :)

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:12

Rock schreef:
@ DeHP: Geeft niet hoor :D Wat jij schrijft over die stal, dat kan ik me voorstellen. Geeft dat jou ook een klein stukje een ongemakkelijk gevoel? Ik vind het soms echt raar voelen om het niet gewoon te kunnen zeggen.

ik vind het in ieder geval wel raar, het hoort bij mij, ik ben zo, het lesbisch zijn is een groot deel van mijn indentiteit en omdat het door de buitenwereld soms gezien wordt als iets wat niet mag of hoort voelt het heel ongemakelijk als ik dat wezenlijke deel van mij moet verzwijgen.

en eigenlijk is het feit dat ik er over nadenk om het in sommige gevallen maar niet te zeggen te triest voor woorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:13

Is ook Alex...

Tot nu toe heb ik nog geen enkele negatieve reactie gehad, maar soms voel je zo'n soort vibe en hou je het dan voor je. Eigenlijk slaat het nergens op dat dat soms nodig is...

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:15

Sowieso belachelijk dat hij daarom ontslagen kan worden.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:17

Want? Zijn geaardheid past niet bij de religieuze achtergrond van de school, iets waar hij van op de hoogte is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:17

Het is jammer dat twee grondwetten elkaar hier bijten...

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:18

Rock schreef:
Jaren volhouden terwijl je niet goed in je vel zit... Ik ben vorig jaar december uit een relatie van 8,5 jaar gestapt. Met een man welteverstaan.

In je veilige kast met je deuren dicht kan je het heeeeeel lang uitzingen hoor.

ik ken mensen die pas op hun veertigste uit de kast kwamen na een leven als hetero met bijbehorende man en kids ........ dus ik kijk nergens meer van op ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:19

Die ken ik ook ja, ben wat dat betreft heel blij dat ik 'pas' 25 was. :)

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:20

mayniac_val schreef:
Want? Zijn geaardheid past niet bij de religieuze achtergrond van de school, iets waar hij van op de hoogte is.

Klopt, maar ik vind sowieso dat ieder mens gelijk is. Dus ook mensen met een 'ander' geloof of mensen met een homoseksuele geaardheid.

Edit: En daarom vind ik dus dat op basis daarvan geen onderscheid of 'discriminatie' mag plaatsvinden.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:21

mayniac_val schreef:
Boras schreef:
Ik vind religie voor de privésfeer. In het openbare leven moeten wetten en regels voor iedereen gelden, zonder uitzonderingen. Dus geen discriminatie naar sexuele geaardheid of anders. Helemaal niet in het onderwijs.

Gelukkig is dit ook geen openbare school maar een bijzondere school :)

jammer genoeg bestaan er bijzondere scholen.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:23

@QualityHorse: ik ook hoor, daarom geef ik liever les op een openbare school :) Heb in mijn eerste jaar stage gelopen op een gelovige en dat paste niet bij mij

@axel: wat is er mis met bijzondere scholen dan?

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:25

Als antwoord op je vraag aan axel:
Gewoon het feit dat er mensen in hokjes worden geplaatst en ik dus vind dat ieder mens gelijk is.

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:25

Ik heb op een christelijke basisschool gezeten. 4x per jaar hadden we een uurtje catechese,
maar voor de rest was iedereen welkom. Welk geloof en welke geaardheid dan ook (:

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:26

Gelovige scholen zijn niet de enige vorm van bijzondere scholen en bovendien: in hokjes plaatsen bestaat ook op openbare scholen.

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:27

Tuurlijk, dat bestaat overal.
Maar dan is het niet zo dat de school erin meegaat, zich daarop richt zegmaar ;)

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:27

gelukkig bestaan er bijzondere scholen.
Net zoals ik wil dat mensen mij accepteren en ik graag tussen gelijkgestemden ben willen andere mensen graag met mensen omgaan van hetzelfde geloof.
Zolang je elkaar maar acepteerd en respecteerd hoef je niet dezelfde levensstijl en mening te hebben.
Gelukkig wonen we in een land waar iedereen kan kiezen bij welke groep hij of zij wil horen. Helaas hoort daar dus bij dat je mensen uit je groepje kunt weren omdat er op 1 onderdeel onoverkomelijke verschillen in mening zijn.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:28

QualityHorse schreef:
Ik heb op een christelijke basisschool gezeten. 4x per jaar hadden we een uurtje catechese,
maar voor de rest was iedereen welkom. Welk geloof en welke geaardheid dan ook (:

Christelijk is ook iets heel anders dan Gereformeerd :) het christendom bestaat uit zoveel stromen, zou gek zijn als ze bepaalde leerlingen niet aan zouden nemen.

Op je andere opmerking: nou... Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. Iemand die aanhanger is van Darwin zou best het scheppingsverhaal compleet belachelijk kunnen staan maken, dat vind ik ook best kwalijk.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:31

bijzondere scholen zetten groepen kinderen bij elkaar van uit dezelfde achtergrond ..... terwijl je juist kinderen met verschillende achtergronden bij elkaar zou moeten zetten.

joods, christen, moslim......... laat ze als kind maar aan elkaar wennen dan slaan ze elkaar laten misschien niet de hersens in en leren ze respect voor mensen die anders zijn dan zij

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:34

Montessori is ook een voorbeeld van bijzonder onderwijs.

Maar wat de gelovige scholen betreft: dat ligt ook maar aan je regio. Mijn zusje heeft op een christelijke school gezeten, daar zaten ook leerlingen van verschillende achtergronden. Zij is ook niet gelovig :)

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:35

mayniac_val schreef:
QualityHorse schreef:

Christelijk is ook iets heel anders dan Gereformeerd :) het christendom bestaat uit zoveel stromen, zou gek zijn als ze bepaalde leerlingen niet aan zouden nemen.

Op je andere opmerking: nou... Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. Iemand die aanhanger is van Darwin zou best het scheppingsverhaal compleet belachelijk kunnen staan maken, dat vind ik ook best kwalijk.

Correctie: Ik zat op een katholieke school.

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:36

En ben zelf eigenlijk gereformeerd (doe er inmiddels niks meer mee).

Heb er nooit problemen mee gehad op die school..
Zaten veel verschillende geloven.
Er werden op een katholieke manier dingen geregeld,
maar iedereen werd verder hetzelfde behandeld..