Reanimeren: ja of nee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:51

kimmysan schreef:
In een verzorgingstehuis is volgens mij best makkelijk (op de deur ofzo) aan te geven of diegene gereanimeerd wil worden, dat is toch wel een goede optie?

Dan zit je weer met huiselijkheid en privezaken. Niet elke bezoeker hoeft te weten dat Mw A gereanimeerd dient te worden, maar meneer C niet.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:52

Jolliegirl schreef:
Bij de reanimatie die ik uitgevoerd heb, heeft het personeel van de ambulance mij ook doorlaten gaan.
Zodat het niet onderbroken zou worden. In die tijd hebben zij allemaal andere dingen gedaan.
Ik ben gestopt toen de AED gereed was voor gebruik.

Dat is heel normaal :j

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:54

Er zit geen meldkamer bij mij in de buurt die daarbij is aangesloten. Zou het anders graag doen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:57

IndianLady schreef:
Jolliegirl schreef:
Bij de reanimatie die ik uitgevoerd heb, heeft het personeel van de ambulance mij ook doorlaten gaan.
Zodat het niet onderbroken zou worden. In die tijd hebben zij allemaal andere dingen gedaan.
Ik ben gestopt toen de AED gereed was voor gebruik.

Dat is heel normaal :j

Maar het is niet normaal dat je in totaal een half uur aan het reanimeren ben... ;)
Maar op dat moment wilde ik niet overgenomen worden. Tot de AED aangesloten was, toen heeft het personeel van de politie me weggenomen.
Ik heb puur gereanimeerd op de adrenaline die ik had...

Ik zie nu dat er bij mij ook geen meldkamer is aangesloten.
In heel noord nederland niet eens...

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:59

Jolliegirl schreef:
Zijn er hier ook mensen die zich mobiel hebben aangemeld?
Als er ergens hulp nodig is dat je een sms allert krijgt?
Ik ben wel vanplan dit te gaan doen. Zodra er dan een melding in de meldkamer binnenkomt, krijg je direct een smsalert, en kun je ter plaatse gaan tot er prof. hulp is.
http://www.aedalert.nl/

Nee hiervoor heb ik me niet aangemeld, zal wel even kijken :j
Heb wel een AED-app op mijn telefoon, daarmee kan je zien waar een AED hangt in jouw buurt en of hij publiek toegankelijk is etc. Helaas zijn veel AED (nog) niet geregistreerd in dit programma.

Onali

Toen ik vorig jaar BHVcursus had heb ik nog een tijd staan praten met mn cursusleidster, ik wilde dit ook wel gaan doen. Heb sinds dat ik 11 was altijd EHBO gehad en ben altijd gefascineerd geweest (klinkt echt erg sadistisch)
Helaas hebben ze bij dit bedrijf geen vacatures, heel zeldzaam, ze halen namenlijk instructeurs uit het hele land. Die instructeurs helpen ook altijd mee bij landelijke rampen (zoals bij Turkisch Airlines) en regionale verkeersongevallen.

JG neem van mij aan dat het heel normaal is om degene die al aan het reanimeren door te laten gaan en ja dat is zwaar en ja dat duurt lang.

cruesli

Het lastige is met reanimeren is dat je niet weet wat voor ritme die patient heeft op straat.
Bijv bij een Ventrikelfibrilleren/ventrikeltachycardie, kan je reanimeren tot je een ons weegt, maar je krijgt de persoon er echt niet uit zonder hem te 'klappen' (defibrilleren).
Bij een asystolie (dus geen pols meer) of een PEA (wel pols, maar geen circulatie), kan je wel reanimeren, maar zonder monitor kom je er echt niet achter wat die persoon nu heeft.

Zowiezo als er bij mij in de buurt iemand zomaar omvalt, is het meestal ventrikelfibrilleren of ventrikeltachycardie, dan kan je een defibrillatie 'simuleren' door met je vuist een flinke klap op de borst te geven, maar dat kan dan alleen maar als het echt recht voor je neus gebeurd, anders heeft dat nog geen zin.

Jolliegirl

Re: Reanimeren: ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:01

Cruesli; Wat een mooie informatie! Hier wil ik graag wel meer over lezen, ik ga een googlen!

IL: Jep.. maarja op zo'n moment voel je niet dat het zwaar is hoor.
Die klap kwam later pas ;)

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:02

Ik zou zeker iedereen reanimeren. Je houd de doorstroom van bloed aan de gang en da's best belangrijk voor de organen.
Valt me wel op dat nog niemand daarover begonnen is..
Ik zou (ook in een hopeloze zaak) reanimeren tot het ambulancepersoneel er is.
Stel je voor dat het slachtoffer donor is, dan heb je wel weer organen waarmee je iemand anders' leven kunt redden.

Hoe dan ook reanimeren, dat is me altijd geleerd. Stoppen kan altijd nog. Het slachtoffer merkt daar toch niet zoveel meer van ;)

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:02

Je moet inderdaad met zo'n stoot snel zijn anders heeft het geen zin. Als mensen zoals in films neervallen dus naar hun hart grijpen en vallen is het vaak ventrikelfibrilleren. De hartkamer flubbert maar wat maar er is geen effectieve circulatie. Dit krijg je niet goed zonder een klap en zelfs dan komt het vaak niet goed.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:03

loulou schreef:
cruesli schreef:
En over de ribben breken van een oud persoon met broze botten? Ik zou liever nog levend zijn mét gebroken ribben, dan dood met onaangetaste botten :D ;)

tenzij je daarna een levend kasplantje bent met gebroken botten.
het deel van de rapportage dat ik heb gezien ging ook grotendeels over voorlichting in verzorgingstehuizen. daar wordt vaak helemaal niet gepraat over wel of niet reanimeren. het blijkt dat wanneer je er wel over praat en mensen de risico's horen, die bij hun leeftijd horen, ze vaak helemaal niet meer gereanimeerd willen worden.

Dan is het toch anders dan in belgië, ik heb veel geriatrische ervaring! En denk dat 90% van de oudjes bezig is met het tekenen van een negatieve levenswens of dnr.
Zelfs op een afdeling waar ze er helemaal niet aan moeten denken.

Niet reanimeren is not done, zelfs strafbaar voor mij en terecht.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:03

Ben het helemaal met je eens Sok.
Ook hopeloze zaak moet je starten, want jij als burger mag iemand niét dood verklaren... tenzij romp en hoofd gescheiden zijn ;)

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:04

Sok schreef:
Het slachtoffer merkt daar toch niet zoveel meer van ;)

Toch is dit heel oneerbiedig wat je zegt. Je kan wel zomaar op iemand gaan inbeuken (wat het eigenlijk is) maar je laat zo'n grof geweld los op het lichaam dat het een soort mishandeling is als de patient zelf toch niet meer wil. Als de reanimatie succesvol is komt iemand op de IC en de meeste mensen hebben daar weer gewoon gevoel. Reken dus maar dat het slachtoffer het merkt.
Hiermee zeg ik niet dat je het niet moet proberen, maar denk er wel overna wat voor impact het heeft op het lichaam
Laatst bijgewerkt door Miriam91 op 27-09-11 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:04

Heel leuk dat jullie het zeggen, maar mensen ga alsjeblieft niet nu eerst met de vuist op het borstbeen slaan als je iemand ziet omvallen :')

JG en dan nog misntens een paar meter _O-

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:05

30 cm moet het hoofd van de romp gescheiden zijn volgens mij. Bij 28 cm dus gewoon reanimeren :j

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:06

Vind het wel gevaarlijk zo een docu, nu gaan mensen zonder spoed en inzo of al basiskennis en dan heb ik het niet over een cursus. Straks zeggen ik doe niks, als je hier al discussie over krijgt

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:07

Miriam91 schreef:
Sok schreef:
Het slachtoffer merkt daar toch niet zoveel meer van ;)

Toch is dit heel oneerbiedig wat je zegt. Je kan wel zomaar op iemand gaan inbeuken (wat het eigenlijk is) maar je laat zo'n grof geweld los op het lichaam dat het een soort mishandeling is als de patient zelf toch niet meer wil. Als de reanimatie succesvol is komt iemand op de IC en de meeste mensen hebben daar weer gewoon gevoel. Reken dus maar dat het slachtoffer het merkt.
Hiermee zeg ik niet dat je het niet moet proberen, maar denk er wel overna wat voor impact het heeft op het lichaam

Daar heb je wel gelijk in, absoluut. Ik bedoelde het absoluut niet oneerbiedig trouwens. :)

Toch ben ik wel van mening dat je het op iedereen wel moet proberen! Wie weet red je er wel iemand mee. Misschien niet het slachtoffer zelf, maar toch!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:09

Miriam91 schreef:
30 cm moet het hoofd van de romp gescheiden zijn volgens mij. Bij 28 cm dus gewoon reanimeren :j

Nou.. daar ligt dus echt mijn grens ;)
Dat is dus iets wat ik zou vertikken.... Als het hofod van de romp gescheiden is... :n

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:12

Gewoon ducktape plakken dan toch? Doen ze het vanzelf weer :')

Hebben jullie trouwens wel eens dit filmpje gezien
http://www.youtube.com/watch?v=n5hP4DIBCEE#ws

@IndianLady, ik weet niet precies wat de eisen zijn om instructeur te worden maar wij kregen altijd les van een ambulancebroeder (die ook veel anekdotes had uit zijn werk)
En mijn schoonmoeder werkt voor een bedrijf die BHV/reanimatie cursussen voorziet..

Weten jullie trouwens iets over iemand die wil gaan reanimeren die geen cursus heeft? Het schijnt dat je door de telefoon gewoon direct te horen krijgt hoe je het moet doen als je 112 belt, maar ik weet niet in hoeverre dat echt nut heeft..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:13

Het heeft altijd nut :j Je kan het beter proberen dan helemaal niets doen.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:13

Miriam91 schreef:

Indd...
Ik ben zelf BHV'er en heb m'n EHBO en MFA diploma's (what reminds me, binnenkort weer bijscholen! :D) en heb ooit meegemaakt dat een collega BHV'er nog een uur heeft zitten reanimeren op een slachtoffer waarvan het hoofd letterlijk nog vastzat aan een paar draadjes omdat hij theoretisch gezien niet mocht stoppen... :=

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:16

Telefonische hulp werkt zeker.
Ook als je het niet kunt, dan kun je tenminste iéts proberen.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:16

De mensen van de meldkamer geven inderdaad adviezen. Als je echt niets weet over reanimatie is dit zeer handig.
Dan liedje hebben wij ook geleerd op de opleiding hahaha met 100x per minuut volgens mij

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:17

Wij hebben met de cursus laatst een fragment uit een echt telefoontje te horen gekregen over een vrouw en een man die beide niet konden reanimeren. Toen heeft de meldkamer inderdaad uitgelegd hoe het moest, ik geloof nooit dat ze het goed deden maar iedereen heeft het wel eens op tv gezien en beter iets dan niets he...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:18

Oke echt heel stom.. Maar idd dat liedje... Dat stond mijn idd bij tijdens de reanimatie! :j
Elke keer dat refrein in mn hoofd :j