Miljoenen voor koeien in de wei.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:15

Ik ben wel bij een Campina stal binnen geweest en geloof mij, die melkkoeien hadden een prachtig leven!. Deze boer werd ook zeer regelmatig gecheckt zodat hij een Campina boer mag blijven. De koeien stonden 's smorgens zeer vroeg tot de middag te grazen in het glooiende gebied met schaduw van boompjes, 's nachts op stal met dagelijks schoon zaagsel in de liggedeeltes, iedere dag een borstel/wasbeurt (volgeautomatiseerd), antivliegenbehandeling en krachtvoermachine. Melken ging ook automatisch.
Er bleef wel eens een koe achter in de heuvels, maar die werd dan met een quad alsnog even opgehaald

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:16

Zelf doen :) leer je een boel van :D

Hmm, de ene helft is wel betrouwbaar, de andere niet. Met gezond verstand en kennis kun je er zelf wel uithalen wie onzin praat, en wie echt er iets vanaf weet.

Desty

Re: Miljoenen voor koeien in de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:17

Doe jij alles? Knap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:21

Schrijf ik dat?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:29

Tja hoe leuk het ook lijkt, haalbaar is het niet.
Vooral niet voor de boer en die heeft het al moeilijk genoeg door zeker niet op zijn laatste plaats juist door die grote melkcoorperaties. Maar ook de overheid maakt het ze niet zo makkelijk.

Daarnaast is het praktisch niet haalbaar dat elk van onze melkkoetjes buiten staat.
Ook vind ik dat de melkkoe best wel een goed leven heeft zeker in vergelijk met dieren voor de vleesconsumptie.
Heb ik liever dat de aandacht daarnaar uitgaat.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:33

Jade schreef:
wat leuk, ik had het er vanmiddag nog over met een vriend, niet over deze regeling, maar over koeien in de wei. voorzover ik van hem begreep hebben koeien een hekel aan hitte; zodra het boven de 22 graden komt willen ze schaduw, en tenzij er een overvloed aan schaduw is (wat bij de meeste weides niet zo is) gaan ze met zijn allen op een kluitje staan onder die ene beschikbare boom, wat voor een modderpoel zorgt en risico op blessures. Een loopstal is in zo'n geval schijnbaar een betere optie, dan zie je de koetjes ook naar binnen verdwijnen met regen en hitte. dan kan je alleen niet garanderen dat ze 6 uur buiten staan, want als ze niet willen, staan ze binnen :+
conclusie, hoewel het voor de consument goed klinkt, is het maar de vraag of verplicht buiten staan zo'n fantastische regeling is. je weet als consument namelijk niet of koetje voldoende beschutting heeft en dus of koetje daadwerkelijk wel 6 uur buiten wil staan.

Snap ik, maar dan staan ze in elk geval niet maanden achtereen aan de ketting, zonder de mogelijkheid om een stap te verzetten.
En dat is nu het geval met de dieren die binnen staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:35

Leuk is dat, de consument wil ze wél allemaal in de wei, en dat ze een leuk leven hebben en zo, maar ervoor betalen zit er niet in...... Jammer is dat weer. :+

Wel een beetje tekenend. Iets met oorzaak en gevolg en struisvogelpolitiek.

De consument veroorzaakt de manier van houden zelf, scheldt dat ze geen beter leven hebben, maar meer voor de producten betalen zodat die koeien een beter leven hebben, nah, da's te duur.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:36

Jade schreef:
wat leuk, ik had het er vanmiddag nog over met een vriend, niet over deze regeling, maar over koeien in de wei. voorzover ik van hem begreep hebben koeien een hekel aan hitte; zodra het boven de 22 graden komt willen ze schaduw, en tenzij er een overvloed aan schaduw is (wat bij de meeste weides niet zo is) gaan ze met zijn allen op een kluitje staan onder die ene beschikbare boom, wat voor een modderpoel zorgt en risico op blessures. Een loopstal is in zo'n geval schijnbaar een betere optie, dan zie je de koetjes ook naar binnen verdwijnen met regen en hitte. dan kan je alleen niet garanderen dat ze 6 uur buiten staan, want als ze niet willen, staan ze binnen :+
conclusie, hoewel het voor de consument goed klinkt, is het maar de vraag of verplicht buiten staan zo'n fantastische regeling is. je weet als consument namelijk niet of koetje voldoende beschutting heeft en dus of koetje daadwerkelijk wel 6 uur buiten wil staan.

Waar is de like knop voor deze post :D Ik wilde ook zo'n verhaal schrijven maar het is al gedaan :D .

@jes_sira: Er zijn idd binnenstallen die niet tof zijn. Maar eigenlijk moeten ze de regeling hebben dat een goede binnenstal met veel mogelijkheden een % erbij moet krijgen ipv neuzelen wat de consument wil horen terwijl de koeien daar geen ene reet aan hebben :P .

Een goede kennis heeft koeien binnen staan 24/7, nou echt dat die koeien lekker los lopen, veel ruimte hebben, er een robotschoonmaker altijd aanwezig is, er een voerrobot aanwezig is die telkens de gemorste rusvoer weer richting koe duwt etc. Een boer met een luize leventje (niet echt natuurlijk maar de robots nemen een hoop werk uit handen) een onwijs schone stal, niet ruikende koeien en zo kan ik nog wel even doorgaan ^^ .

Mijn 1e reactie was waarom niet op de stal en toen ben ik echt pas wat gaan leren over koeien dankzij die boer. En de koeitjes zijn happy, komen lekker neuzen of lopen van je weg als ze geen zin hebben. Ze gaan zelf de melkrobot in en lopen daar ook zelf weer uit als die klaar is := . Prachtig om te zien.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:57

Desty schreef:
@Broccoli van bokt dus ook niet? Van heel internet niet?
Waar wil je dan info vandaan halen? Niets is helemaal 100% betrouwbaar.
Ook wiki niet.

Klopt. Ik neem alleen info aan van mensen die verstand hebben van waar ze over praten.
Over het houden van koeien luister ik liever naar een veearts dan naar een leek ja.
En over gezondheid luister ik liever naar diëtisten, artsen, verpleegkundigen e.d.

Edit: en ook op bokt neem ik info selectief aan.
Laatst bijgewerkt door Nadine_S op 26-09-11 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:15

Hoe weet je dat iemand er verstand van heeft? En hij/zij het in dat geval niet van Wiki heeft?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:16

Als mijn moeder naar haar arts had geluisterd was ze nu invalide geweest - of dood.

Gelukkig vond ik op internet de informatie die haar waarschijnlijk gered heeft.

Ach ja, internet biedt een schat aan artikelen en zelfs wetenschappelijke kennis wordt vaak achterhaald als zijnde onjuist.

Je zult het dus altijd met de huidige kennis moeten doen en je plan moeten trekken. :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:17

Leuke reclamecampagne van Campina.. Andere melkfabrikanten hebben al veel langer ene weidegangpremie en voor sommige producten een heel intensief duurzaamheids programma.

Ben wel benieuwd hoe Campina de melk van de boeren met weidegang gaat scheiden van de melk van de boeren zonder weidegang..

Qua mestwetgeving en optimale benutting van je grasland is jaarrond op stal trouwens een betere optie dan weidegang.

Of een koe in een mooie, lichte, luchtige en ruime ligboxenstal zo veel ongelukkiger dan een koe op het weiland weet ik niet.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:19

Desty schreef:
Hoe weet je dat iemand er verstand van heeft? En hij/zij het in dat geval niet van Wiki heeft?

Dat hoor/lees je aan de manier waarop iets gebracht wordt.
Ik zeg niet dat artsen/andere geleerden het altijd goed hebben. Ik zeg dat ik meer waarde hecht aan hun oordeel.

Maar goed, daar gaat het topic niet over. OT maar weer.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:22

Yamcha schreef:
Als je eerst met je handen de melk op gang brengt voor je de machine aansluit, is de kans op ontstekingen ook minder groot. Ik doe na het melken de uiers goed nakijken, en met een een warme, vochtige doek schoonmaken (overigens heb ik het nu niet over NL, maar over Oostenrijk, kan me voorstellen dat dat met een heleboel koeien niet te doen is). Vindt de koe ook prettig.

Ik weet ook niet hoe een melkrobot precies werkt, ik ken alleen de kleinere machines.

Een robot behandeld ook het uier netjes voor :j
De melk wordt door de robot ook meteen getest op celgetal en bij een te hoog celgetal komt de melk niet in de gewone tank.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:37

Klinkt als een fantastische regeling! Want er is geen mooier gezicht dan koeien die in de wei staan/liggen :)

Maar: als we vaker dit soort zomers krijgen, dan hebben de koeien vrij weinig aan het buiten zijn behalve een frisse neus halen. Weinig zon betekent kort gezegd weinig energie in het gras. Het zijn dan gewoon stengels met water, niet meer dan dat. Die beesten krijgen dan gewoon problemen met hun energievoorziening. De ene koe trekt dat beter dan een andere koe. Maar over het algemeen levert de koe dan gigantisch in op liters en de gehalten in de melk en met een beetje mazzel spaart ze zichzelf daarmee. Ik zie het momenteel gewoon teveel in de praktijk... de bedrijven die de koeien jaarrond op stal hebben staan hebben geen problemen met productieverlies of zieke koeien, terwijl de bedrijven die de koeien (een aantal uur weiden) daar veel meer last van hebben. Op stal is het rantsoen gewoon precies op de behoeften van de koe aan te passen. Als het kuil dan te weinig voedingsstoffen bevat dan vul je dat aan met andere grondstoffen en mineralen.

En een koe heeft het eerder te warm dan te koud, want een koe is gewoon een lopend fabriekje die daarmee de nodige warmte produceert. Dit is wel een leuk artikeltje over hittestress: http://edepot.wur.nl/153465

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:37

fransje23 schreef:
Leuke reclamecampagne van Campina.. Andere melkfabrikanten hebben al veel langer ene weidegangpremie en voor sommige producten een heel intensief duurzaamheids programma.

Ben wel benieuwd hoe Campina de melk van de boeren met weidegang gaat scheiden van de melk van de boeren zonder weidegang..

Qua mestwetgeving en optimale benutting van je grasland is jaarrond op stal trouwens een betere optie dan weidegang.

Of een koe in een mooie, lichte, luchtige en ruime ligboxenstal zo veel ongelukkiger dan een koe op het weiland weet ik niet.

Daar zat ik ook aan te denken.
Daarbij weet ik ook niet zo goed wat ik van deze regel vind. Ik kom bij veel melkveebedrijven, met zowel koeien die nooit buiten komen, als koeien die wel buiten komen. En heb niet het idee dat de ene koe het veel beter heeft dan de andere. De megastallen van tegenwoordig zijn volgens mij zo slecht nog niet. De koeien kunnen rond lopen, eten wanneer ze willen, melkrobot in, etc.
En zolang de mens wel veel melk gebruikt, maar niet veel wilt betalen zullen we volgens mij 'moeten accepteren' dat koeien melkmachines zijn en dat niet altijd samen gaat met het beste voor de koe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:38

fransje23 schreef:
Yamcha schreef:
Als je eerst met je handen de melk op gang brengt voor je de machine aansluit, is de kans op ontstekingen ook minder groot. Ik doe na het melken de uiers goed nakijken, en met een een warme, vochtige doek schoonmaken (overigens heb ik het nu niet over NL, maar over Oostenrijk, kan me voorstellen dat dat met een heleboel koeien niet te doen is). Vindt de koe ook prettig.

Ik weet ook niet hoe een melkrobot precies werkt, ik ken alleen de kleinere machines.

Een robot behandeld ook het uier netjes voor :j
De melk wordt door de robot ook meteen getest op celgetal en bij een te hoog celgetal komt de melk niet in de gewone tank.

Dat wist ik niet, ik ken die robots niet :)

Dat is echt dé manier om ontstekingen te voorkomen, zoveel vriendelijker ook naar de koe toe :j

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:55

Tja, het zal altijd een discussie blijven. Onze huidige (volwassen) koeien kunnen niet zomaar naar buiten, omdat ze dat helemaal niet gewend zijn en dus niet achter een lintje blijven. Van mij mogen ze best naar buiten, maar dan zullen we er Heras-hekwerk omheen moeten bouwen denk ik. Zullen de campinggasten hier in de buurt vast leuk vinden, maar de koeien staan dan 'lekker' buiten idd. We kunnen ons jongvee natuurlijk wennen aan buiten zijn, dus dan kan het hele hekwerk over een paar jaar weer weg.

Voor de mensen die nu heel fanatiek Campina melk gaan drinken; wij leveren aan Campina en onze koeien staan binnen! Wel in een luxe en ruime stal met melkrobot, borstels en diepstrooiselboxxen, maar ze hebben het volgens mij prima naar hun zin daar. Een melkrobot zorgt voor meer vrijheid voor een koe, aangezien ze nu zelf kan bepalen (binnen een limiet) wanneer ze gemolken wil worden. Dan gaat ze naar de robot, en wordt ze gemolken onder het genot van wat lekkere brokjes. In plaats van dat de koe misschien om 2 uur haar uier vol heeft en dat moet wachten tot de standaard melkbeurt, is dit in mijn ogen best een goede uitvinding. Sommige van onze koeien gaan nu vaker in de robot, sommigen nemen wat langere pauzes. (we hebben hem nu een maand of 2/3).

Trouwens; een koe die niet op tijd komt/te lang wacht voor een melkbeurt halen we op en brengen we naar de robot. Als de koeien buiten lopen is dat idd iets meer werk. Maar wij hebben 160 koeien, en kunnen die prima uit elkaar houden, ook van afstand. Een koe uit de wei plukken is dus niet zo moeilijk als gedacht, maar wel wat verder lopen (:D ziet de kans op een quad!). Maar dan ga ik ervan uit dat je niet je koeien over 20 hectare laat lopen hoor :D

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:05

lastig schreef:
fransje23 schreef:

Daar zat ik ook aan te denken.
Daarbij weet ik ook niet zo goed wat ik van deze regel vind. Ik kom bij veel melkveebedrijven, met zowel koeien die nooit buiten komen, als koeien die wel buiten komen. En heb niet het idee dat de ene koe het veel beter heeft dan de andere. De megastallen van tegenwoordig zijn volgens mij zo slecht nog niet. De koeien kunnen rond lopen, eten wanneer ze willen, melkrobot in, etc.
En zolang de mens wel veel melk gebruikt, maar niet veel wilt betalen zullen we volgens mij 'moeten accepteren' dat koeien melkmachines zijn en dat niet altijd samen gaat met het beste voor de koe.

Ik denk niet dat het gescheiden zal worden. Onze melk (ligboxenstal met zomers uitloop) ging gewoon samen met de melk van de buurman (grupstal). Ze zullen niet zomaar een extra vrachtwagen sturen om bij buurman a op te halen en over een uur komen ze de melk van buurman b ophalen. Misschien in de toekomst, als er duidelijk verschil word gemaakt en de consument ook betaald voor het apart ophalen.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:08

Goed bezughhh!! :D

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:26

Ik vroeg hier laatst de melkboer (campina) of ze nog verschillend de melk op gingen halen. Met bijv. 1e klas en 2e klas melk en bijv. weidemelk. De chauffeur gaf toe dat hij er niets vanaf wist wat de boer leverde en gewoon z'n route reed..

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:29

Yay, heb het topic verder niet gelezen, maar wanneer gaat dat in?
Dat zou dan ook voor ons gelden, dus daar zou ik wel blij mee zijn :) De melkprijs was de laatste tijd al niet hoog...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:55

kabwan schreef:
Ik denk niet dat het gescheiden zal worden. Onze melk (ligboxenstal met zomers uitloop) ging gewoon samen met de melk van de buurman (grupstal). Ze zullen niet zomaar een extra vrachtwagen sturen om bij buurman a op te halen en over een uur komen ze de melk van buurman b ophalen. Misschien in de toekomst, als er duidelijk verschil word gemaakt en de consument ook betaald voor het apart ophalen.

Ik denk dat dus inderdaad ook niet maar feitelijk wordt met zo een nieuwsbericht de consument weer een rad voor ogen gedraaid. Lijkt het ineens of vrijwel alle Campina-koeien buiten lopen. Dat is overigens ook iets wat ze in reclames suggereren.

Melkprijs valt momenteel toch best wel mee? Hoge voerpijzen drukken dan weer wel het saldo.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:02

Kim14 schreef:
Ik vroeg hier laatst de melkboer (campina) of ze nog verschillend de melk op gingen halen. Met bijv. 1e klas en 2e klas melk en bijv. weidemelk. De chauffeur gaf toe dat hij er niets vanaf wist wat de boer leverde en gewoon z'n route reed..

Kortom: leuke actie voor de PR van Campina. De meeste boeren zijn altijd al bezig het hun dieren naar de zin te maken, ik weet niet of dit soort acties nu de doorslag zouden geven.

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:21

Yamcha schreef:
Desty schreef:
Moeten ze doen +:)+

Het probleem is dat je dan nog steeds niet af bent van het probleem ontstoken uiers door overmatig melken.
Lekker pus en bloed in je melk ;)

Lomp melken.

Als je goed melkt, en de uiers schoonmaakt na het melken, krijg je geen ontstoken uiers.

Geloof me, bij ons wordt zeer zeker goed gemolken, maar door iets te volle uiers en een beetje gevoelige koeien, komt het toch nog wel eens voor dat een koe uieronststeking krijgt. Dat komt niet in de melk omdat (bijna) alle boeren goed opletten en er op tijd bij zijn waardoor de koe behandelt wordt.