Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Jade schreef:wat leuk, ik had het er vanmiddag nog over met een vriend, niet over deze regeling, maar over koeien in de wei. voorzover ik van hem begreep hebben koeien een hekel aan hitte; zodra het boven de 22 graden komt willen ze schaduw, en tenzij er een overvloed aan schaduw is (wat bij de meeste weides niet zo is) gaan ze met zijn allen op een kluitje staan onder die ene beschikbare boom, wat voor een modderpoel zorgt en risico op blessures. Een loopstal is in zo'n geval schijnbaar een betere optie, dan zie je de koetjes ook naar binnen verdwijnen met regen en hitte. dan kan je alleen niet garanderen dat ze 6 uur buiten staan, want als ze niet willen, staan ze binnen![]()
conclusie, hoewel het voor de consument goed klinkt, is het maar de vraag of verplicht buiten staan zo'n fantastische regeling is. je weet als consument namelijk niet of koetje voldoende beschutting heeft en dus of koetje daadwerkelijk wel 6 uur buiten wil staan.
Jade schreef:wat leuk, ik had het er vanmiddag nog over met een vriend, niet over deze regeling, maar over koeien in de wei. voorzover ik van hem begreep hebben koeien een hekel aan hitte; zodra het boven de 22 graden komt willen ze schaduw, en tenzij er een overvloed aan schaduw is (wat bij de meeste weides niet zo is) gaan ze met zijn allen op een kluitje staan onder die ene beschikbare boom, wat voor een modderpoel zorgt en risico op blessures. Een loopstal is in zo'n geval schijnbaar een betere optie, dan zie je de koetjes ook naar binnen verdwijnen met regen en hitte. dan kan je alleen niet garanderen dat ze 6 uur buiten staan, want als ze niet willen, staan ze binnen![]()
conclusie, hoewel het voor de consument goed klinkt, is het maar de vraag of verplicht buiten staan zo'n fantastische regeling is. je weet als consument namelijk niet of koetje voldoende beschutting heeft en dus of koetje daadwerkelijk wel 6 uur buiten wil staan.
Desty schreef:@Broccoli van bokt dus ook niet? Van heel internet niet?
Waar wil je dan info vandaan halen? Niets is helemaal 100% betrouwbaar.
Ook wiki niet.
Desty schreef:Hoe weet je dat iemand er verstand van heeft? En hij/zij het in dat geval niet van Wiki heeft?
Yamcha schreef:Als je eerst met je handen de melk op gang brengt voor je de machine aansluit, is de kans op ontstekingen ook minder groot. Ik doe na het melken de uiers goed nakijken, en met een een warme, vochtige doek schoonmaken (overigens heb ik het nu niet over NL, maar over Oostenrijk, kan me voorstellen dat dat met een heleboel koeien niet te doen is). Vindt de koe ook prettig.
Ik weet ook niet hoe een melkrobot precies werkt, ik ken alleen de kleinere machines.
fransje23 schreef:Leuke reclamecampagne van Campina.. Andere melkfabrikanten hebben al veel langer ene weidegangpremie en voor sommige producten een heel intensief duurzaamheids programma.
Ben wel benieuwd hoe Campina de melk van de boeren met weidegang gaat scheiden van de melk van de boeren zonder weidegang..
Qua mestwetgeving en optimale benutting van je grasland is jaarrond op stal trouwens een betere optie dan weidegang.
Of een koe in een mooie, lichte, luchtige en ruime ligboxenstal zo veel ongelukkiger dan een koe op het weiland weet ik niet.
fransje23 schreef:Yamcha schreef:Als je eerst met je handen de melk op gang brengt voor je de machine aansluit, is de kans op ontstekingen ook minder groot. Ik doe na het melken de uiers goed nakijken, en met een een warme, vochtige doek schoonmaken (overigens heb ik het nu niet over NL, maar over Oostenrijk, kan me voorstellen dat dat met een heleboel koeien niet te doen is). Vindt de koe ook prettig.
Ik weet ook niet hoe een melkrobot precies werkt, ik ken alleen de kleinere machines.
Een robot behandeld ook het uier netjes voor![]()
De melk wordt door de robot ook meteen getest op celgetal en bij een te hoog celgetal komt de melk niet in de gewone tank.
lastig schreef:fransje23 schreef:Leuke reclamecampagne van Campina.. Andere melkfabrikanten hebben al veel langer ene weidegangpremie en voor sommige producten een heel intensief duurzaamheids programma.
Ben wel benieuwd hoe Campina de melk van de boeren met weidegang gaat scheiden van de melk van de boeren zonder weidegang..
Qua mestwetgeving en optimale benutting van je grasland is jaarrond op stal trouwens een betere optie dan weidegang.
Of een koe in een mooie, lichte, luchtige en ruime ligboxenstal zo veel ongelukkiger dan een koe op het weiland weet ik niet.
Daar zat ik ook aan te denken.
Daarbij weet ik ook niet zo goed wat ik van deze regel vind. Ik kom bij veel melkveebedrijven, met zowel koeien die nooit buiten komen, als koeien die wel buiten komen. En heb niet het idee dat de ene koe het veel beter heeft dan de andere. De megastallen van tegenwoordig zijn volgens mij zo slecht nog niet. De koeien kunnen rond lopen, eten wanneer ze willen, melkrobot in, etc.
En zolang de mens wel veel melk gebruikt, maar niet veel wilt betalen zullen we volgens mij 'moeten accepteren' dat koeien melkmachines zijn en dat niet altijd samen gaat met het beste voor de koe.
kabwan schreef:Ik denk niet dat het gescheiden zal worden. Onze melk (ligboxenstal met zomers uitloop) ging gewoon samen met de melk van de buurman (grupstal). Ze zullen niet zomaar een extra vrachtwagen sturen om bij buurman a op te halen en over een uur komen ze de melk van buurman b ophalen. Misschien in de toekomst, als er duidelijk verschil word gemaakt en de consument ook betaald voor het apart ophalen.
Kim14 schreef:Ik vroeg hier laatst de melkboer (campina) of ze nog verschillend de melk op gingen halen. Met bijv. 1e klas en 2e klas melk en bijv. weidemelk. De chauffeur gaf toe dat hij er niets vanaf wist wat de boer leverde en gewoon z'n route reed..
Yamcha schreef:Desty schreef:Moeten ze doen![]()
Het probleem is dat je dan nog steeds niet af bent van het probleem ontstoken uiers door overmatig melken.
Lekker pus en bloed in je melk
Lomp melken.
Als je goed melkt, en de uiers schoonmaakt na het melken, krijg je geen ontstoken uiers.