Het ontstaan van godsdiensten...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 14:57

verootjoo schreef:
nee, Jezus ís de Zoon van God. En hij is God zelf, 1/3 van de 3-eenheid. Hij heeft dat zelf zo gezegd.
In het nieuwe testament staat de uitleg, als je je er toch in wilt gaan verdiepen ;)

Even los van mijn mening over God, geloof en dergelijke... maar dit is een gigantische cirkelredenering. :(:)

Ik zeg het--> dus is het zo. Waarom is het zo? Omdat ik het zeg. Even simpel geschetst.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 15:01

Maeve schreef:
verootjoo schreef:
nee, Jezus ís de Zoon van God. En hij is God zelf, 1/3 van de 3-eenheid. Hij heeft dat zelf zo gezegd.
In het nieuwe testament staat de uitleg, als je je er toch in wilt gaan verdiepen ;)

Even los van mijn mening over God, geloof en dergelijke... maar dit is een gigantische cirkelredenering. :(:)

Ik zeg het--> dus is het zo. Waarom is het zo? Omdat ik het zeg. Even simpel geschetst.

dat is dus geloof :) Ik geloof het, jij gelooft het niet :) Daar hebben we allebei onze redenen voor.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 15:23

Huertecilla schreef:
gummie schreef:
Huertecilla: ik merk dat ik jouw manier van discussieren niet prettig vind. Dat zal ongetwijfeld aan mij liggen. Bedankt voor jouw tip. Maar: ik WIL niet in boeken spitten, ik wil juist ervaringen van mensen horen, hier op bokt, maar ook over de hele wereld. Ik vind namelijk niet dat alles uit boeken komt. En ik wil geen dingen aanschafen, ik wil meningen delen.

Een mening uitwisselen zonder dat je zelfs een basis hebt voor een eigen mening :?
Het uitwisselen van meningen over zonder lastige feiten het hoofd te breken *\o/*

Geen wonder dat je mijn manier niet prettig vindt.

Ik zal je er niet meer mee lastig vallen.

A teacher is worth a thousand books, HC... Iets dat jij nog niet helemaal begrepen hebt ;)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 15:37

gummie schreef:
Als ik beweer dat ik het woord van God ontvang en ik alles op alles zet mensen daarvan te overtuigen, gaat mij dat dan lukken?

Dat weet ik niet, dat hangt van je overtuigingskracht af.

gummie schreef:
Zo nee, waarom niet?

Niet van toepassing, omdat ik niet weet hoe goed je bent in het overtuigen.

gummie schreef:
En waarom eeuwen geleden wellicht wel?

Het hangt er natuurlijk wel van af hoe goed je bent in het overtuigen. Tussen de dood van Jezus en het aannemen van het geloof door het Romeinse rijk lagen ongeveer 15 generaties. Dat is een verrekt lange tijd om iemand te overtuigen. Na die 300 jaar was ongeveer 20% van het Romeinse rijk christen. Bij de Islam ging het een stuk sneller, hoewel ook Mohammed flink moest vechten met de heersende klasse om gelijk te krijgen. Maar tijdens zijn eigen leven had Mohammed al een behoorlijke aanhang.

gummie schreef:
En als de personen/ 'profeten' van toen nu zouden verkondigen dat zij het woord van God doorkrijgen, zouden zij dan worden geloofd?

Een stuk moeilijker natuurlijk. De wonderen die Jezus en Mohammed zijn toegekend, zouden wetenschappelijk worden doorgelicht. en de vraag blijft dan of die wonderen echt fysiek hebben plaatsgevonden of dat hun navolgelingen die wonderen hebben bedacht om zo het bijgelovige volk van hun gelijk te overtuigen. Maar niet iedereen hoeft de nieuwe profeet te geloven, dat gebeurde toen ook niet.

gummie schreef:
Zou er dan een godsdienst ontstaan zijn?

Ook in deze tijd sterft het van de sektes, ze zijn overal. Ik denk dat er misschien meer sekties zijn dan ooit tevoren. Het Jeruzalem-syndroom heb ik echt gezien: mensen die geloven de nieuwe Messias te zijn. Sommigen zo overtuigend dat ze zelfs navolg krijgen. En dan moet je een ontwikkeling van een geloof in 15 generaties zien. Als je Scientology ziet, die hebben een soort religie in één generatie opgebouwd. En dan hebben we het nog niet over Marxisme, dat volgens mij ook veel trekjes van een religie vertoond, al wordt daar een andere godheid aanbeden.

gummie schreef:
Of zouden ze worden opgesloten?

Nee, niet alle profeten worden opgesloten.

gummie schreef:
En is godsdienst nog wel altijd geloof?

Is geloof altijd godsdienst?

gummie schreef:
Of is het ondertussen meer een kwestie van opvoeding en gewoonte geworden?

Voor een heel deel waar. Een stuk van de filosofie waarmee we dagelijks rondlopen komt uit die religies.

gummie schreef:
Als alle mensen onafhankelijk van elkaar een 'geloof' zouden ontwikkelen, zouden dan ook zoveel mensen met exact hetzelfde komen?
Goede vraag. Er zijn natuurlijk meerdere zienswijzen over ontstaan van geloof. De ene is natuurlijk dat er gewoon een God is en daarom is er ook religie. Een andere visie is dat mensen die gezamenlijk in hetzelfde geloven ook samen gaan werken voor een gemeenschappelijk doel en daardoor als groep meer succes hebben. Op zichzelf is het ook mogelijk om samen te werken zonder een religieuze drijfveer, maar dat is een stuk moeilijker. Vanuit de beginsituatie zonder enig bestuur en zonder enige regelgeving hadden de mensen die met bestuur, regels en religie leefden meer succes dan diegenen die bepaalden dat ze erbuiten staan.

gummie schreef:
Of zou ieder geloof dan meer uniek zijn?

Ieder geloof is uniek.

DaisNBenj

Re: Het ontstaan van godsdiensten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 15:57

Ik wil dit topic even meevolgen. Ik zeg er alvast bij dat ik niks ken van godsdiensten, ik zelf niet
echt gelovig ben. Maar ik wil er wel wat meer over leren. En nee, niet via boeken ;) .
Zelf heb ik er wel voor gekozen om mijn dochter te laten dopen. Ga ik wel eens in de kerk een kaarsje
aansteken omdat het mij rust geeft, ...
Ik geloof wel in iets. Maar is dat God?! Wat moet ik mij bij God voorstellen? En denk je dat het haalbaar
is dat God al die gelovigen mensen op de wereld helpen? Vind dat allemaal maar vaag :) .
Daarbij respecteer ik wel ieders geloof, even voor de duidelijkheid.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 16:10

vuurneon schreef:
Bovendien is religie ook iets persoonlijks, de boeken omschrijven keurig stromingen en ontstaan etc. Maar zelden de ervaringen van mensen die het beleven. Ik praat liever met de Jehova getuige dan dat ik hun folder lees eerlijk gezegd. Kun je er immers net wat dieper op ingaan :) En ach, t is ook makkelijk: waarom elke keer alle boeken doorspitten als je het ook kan vragen? :)

Waar ik gewoon moeite mee heb, dat is in het algemeen dat er mensen zijn die de indruk willen wellen dat alle wijsheid uit boeken komt. Dat een mening alleen maar gebaseerd kan zijn op wat er in boeken staat. En dat de hoeveelheid boeken die je leest iets zegt over of je mening acceptabel is of niet.

Ik denk dat boekenwijsheid in sommige gevallen alleen maar afleidt van datgene wat er in mijn ogen toe doet, namelijk de praktijk! Ik kan een les volgen over christendom, maar als ik nog nooit een christen gesproken heb over hoe die het geloof of een godsdienst ervaart en hoe dat komt, wie ben ik dan om te roepen dat ik er meer van weet dan diegene die wel eens een kop koffie met de buren gaat drinken en dan doorvraagt over het wel en wee van die mensen?
Laatst bijgewerkt door gummie op 22-09-11 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 16:11

verootjoo schreef:
dat is dus geloof :) Ik geloof het, jij gelooft het niet :) Daar hebben we allebei onze redenen voor.

Maar dan is mijn vraag dus: wat maakt dan dat de een wel gelooft dat hij dat heeft gezegd, en de ander niet? ;) :P

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 16:20

gummie schreef:
verootjoo schreef:

Maar dan is mijn vraag dus: wat maakt dan dat de een wel gelooft dat hij dat heeft gezegd, en de ander niet? ;) :P

weet ik niet :D Ik zit er al een tijdje over te tobben, maar verder dan 'kwestie van gevoel' kom ik niet :P Misschien dat iemand anders er een slim antwoord op heeft. Ik vertrouw gewoon op God, en weet dat hij bij me is omdat ik dat voel.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 17:07

verootjoo schreef:
weet ik niet :D Ik zit er al een tijdje over te tobben, maar verder dan 'kwestie van gevoel' kom ik niet :P Misschien dat iemand anders er een slim antwoord op heeft. Ik vertrouw gewoon op God, en weet dat hij bij me is omdat ik dat voel.

Da's wel heel mooi, als je dat echt zo voelt :) En dat is ook exact waarom dit soort vragen niet beantwoord worden door boeken te lezen ;)

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 17:21

Hoe voel je dat dan?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 12:49

Ik zie het eigenlijk een beetje zo, het is een soort van sekte maar dan op een leuke manier en dat al eeuwen duurt. Alleen vind ik dat veel moslims heel erg verkeerd bezig zijn tegenwoordig, vul zelf maar in, lees de kranten maar en de aanslagen en noem maar op en vrouwenonderdrukkig, ze doen het op een verkeerde/wrede manier en absoluut niet zoals wat de echte originele Koran voorschrijft.

Helaas is het verpest door een klein groepje mannen heel lang geleden die de koran herschreven en veranderen.

De echte originele Koran is veel netter en mooier en veel vredelievender.

Ik heb zelfs een heel mooi waargebeurde boek gekocht van een vrouw die heel erg werd onderdrukt en mishandeld door haar vader (zelfs erge verkrachtingen) en die vader is zwaar gelovig en heel streng moslim, ze kwam er later erachter toen ze ging studeren dat het allemaal op de verkeerde manier is en heel erg verkeerd is uitgelegd dat het is verdraaid zodat de mannen de macht hebben over de vrouwen, de mannen en vrouwen worden helemaal gehersenspoeld. Terwijl het heel anders is en hoe het echt zat met de koran. vanaf dat moment heeft ze haar banden met haar familie verbroken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 12:58

Ondanks alle wetenschap blijft de mens altijd iets zoeken om in te geloven.
Zowel in mensen (bv Derek/Char), als in alle vormen van alternatieve geneeswijzen.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:14

verootjoo schreef:
Maeve schreef:

Dat versta ik ook onder geloof inderdaad, maar de redenering an sich klopt niet. Maar maakt ook niet uit verder :+

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:17

DaisNBenj schreef:
Ik wil dit topic even meevolgen. Ik zeg er alvast bij dat ik niks ken van godsdiensten, ik zelf niet
echt gelovig ben. Maar ik wil er wel wat meer over leren. En nee, niet via boeken ;) .
Zelf heb ik er wel voor gekozen om mijn dochter te laten dopen. Ga ik wel eens in de kerk een kaarsje
Ik geloof wel in iets. Maar is dat God?! Wat moet ik mij bij God voorstellen? En denk je dat het haalbaar
is dat God al die gelovigen mensen op de wereld helpen? Vind dat allemaal maar vaag :) .

Even als reactie op het dopen van je dochter. Ik zeg; niet doen. Laat haar zelf een keuze maken in de toekomst waar ze zich fijn bij voelt, en plak nu op deze jonge leeftijd een sticker op haar.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:20

Tja, zijn helaas ook zat christenen die de Bijbel heel letterlijk nemen, dat is ook erg jammer (De paus is er bv ook zo'n geweldig voorbeeld van... :+) . En als je ziet hoeveel mensen er altijd braaf naar de paus luisterd.... tja, er leven veel bekrompen mensen op de wereld die weigeren de oogkleppen af te doen. Het is alleen jammer dat er zoveel zich verschuilen achter het geloof in plaats van te zeggen dat zij dat vinden dat iets niet kan zich verschuilen achter de here/allah/boomgod vindt het slecht :+
Want in de heilige geschriften staat toch duidelijk dat alleen de Here/Allah (boomgod weet ik niet :P) het oordeel mag vellen, dat het niet aan den mensch is. Al vind ik sowieso een Godsvrezende aanpak niet goed, dacht toch echt dat God liefde is en geen angst :+

De originele Bijbel is ook heel anders, ze hebben behoorlijk wat hoofstukken eruit gelaten. Pasten er blijkbaar niet goed in :+ T is toch mensenwerk... en net als met het spelletje van doorfluisteren; wat begint als een kip kan rustig eindigen als een eend.
De Koran ziet Jezus als een profeet maar wel als een sterveling. Die ook gewoon dood gaat en niet meer op is gestaan. T was een mens. Zelf zie ik dat het hele verhaal rondom Jezus door het vele doorvertellen is veranderd van een verkondiger van het woord, naar zoon van God incl. hemelvaart etc. Tja... tegenwoordig noemen ze dat sekteleiders (of 'die zijn niet helemaal jofel') als mensen zich verkondigen als zoon van God maar net zoals vroeger; als je heel charismatisch bent en overtuigend, kun je genoeg aanhangers vinden. Ben er denk ik te nuchter voor om te geloven dat Jezus écht dé zoon van God is, omdat het verhaal toch door anderen op papier (of steen ;) ) die er heilig van overtuigd waren van zijn gave. Dus toch een gekleurde bril op.
Naja, wij hebben er iig wat mooie feestdagen aan over gehouden! ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:31

Ik ga mijn event. kinderen ook absoluut niet dopen :n
Ik ben als baby gedoopt omdat mijn ouders actief lid van de kerk waren. Ze hebben ons ook de christelijke opvoeding gegeven; God was onderdeel van mijn jeugd; Bijbel werkt elke zondag gelezen en wij gingen naar de kerk. Dus daar paste dopen bij. Maar ik zou zelf mijn kinderen niet dopen, simpelweg omdat ik zelf ze geen christelijke opvoeding ga geven. Want tijdens het dopen maak je wel een belofte en daar moet je je wel aan kunnen houden en er volledig achter staan.
Ik ga bv ook niet trouwen voor de kerk. Ik geloof niet in God, dus dan zou het een loze belofte zijn.
Wat dat betreft doen de baptisten het beter: gewoon dopen als je volwassen bent en echt zelf ervoor kunt kiezen bij bewustzijn.

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:33

eenitraM schreef:
DaisNBenj schreef:

Even als reactie op het dopen van je dochter. Ik zeg; niet doen. Laat haar zelf een keuze maken in de toekomst waar ze zich fijn bij voelt, en plak nu op deze jonge leeftijd een sticker op haar.

Mijn dochter is gedoopt, en zal ook haar eerste communie doen. Ze gaat ook naar een katholieke school en daar ben ik blij mee.
En als ik ooit trouw, wil ik ook in de kerk trouwen. Ik ben niet écht gelovig zoals ik eerder al zei. Maar er zit wel iets in me...
Weet niet hoe ik dat moet uitleggen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:40

Ik snap dat gevoel wel hoor; ik moet op vakantie ook altijd even een kerk bezoeken. Ik ben niet gelovig, maar t voelt vertrouwd omdat het bij de opvoeding in zat. (al sla ik kaarsjes aansteken over bij de heilige beelden, ben toch echt protestants opgevoed :P)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:43

En toch snap ik niet dat mensen geloven.. Er zijn geen enkele bewijzen alleen prachtige verhaaltjes := Eerst zien dan geloven.

Even een grappig verhaal wat mij verteld werd door iemand toen ik aan diegene vroeg of diegene al een teken van God had gekregen.

Ja zei hij; ik geloof. Heb ik een teken van God gekregen? Ja. Ik had namelijk de keuze om te leren voor een proefwerk, of te lezen uit de bijbel. Toen had ik voor het laatste gekozen en heb ik gebeden dat ik geen proefwerk hoefde te maken. Toen kwam ik de volgende dag op school en hoefde ik geen proefwerk te maken want de lerares was ziek.

Jeah right _O- :') Wat een onzin zeg.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:46

Ach, sommige mensen geloven ook heilig in Derek :+ Terwijl dat nog te verklaren is haha.
Dat is het mooie van geloof; dat kun je niet bewijzen en heeft iets mysterieus :) Want je kan wel zeggen; God bestaat niet, maar niemand die had kan bewijzen. Net als dat niemand kan bewijzen dat hij wel bestaat. Daarom is het ook geloven; het is de betekenis die je er zelf aangeeft :) Dus geloof is geen onzin in mijn ogen :n omdat het voor veel mensen zoveel waarde heeft.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:49

vuurneon schreef:
Ach, sommige mensen geloven ook heilig in Derek :+ Terwijl dat nog te verklaren is haha.
Dat is het mooie van geloof; dat kun je niet bewijzen en heeft iets mysterieus :) Want je kan wel zeggen; God bestaat niet, maar niemand die had kan bewijzen. Net als dat niemand kan bewijzen dat hij wel bestaat. Daarom is het ook geloven; het is de betekenis die je er zelf aangeeft :)

Maar als ik nu zeg; God, denken de meesten aan het Christendom.

Maar kijk eens wat een "goden" er werkelijk zijn.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... n_godinnen

Helaas sta ik er dan weer niet tussen _O-

Geloof maar gewoon in jezelf. Hard genoeg.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:52

En dat is ook een soort van geloof en zelfs daar hebben veel mensen al moeite mee :)

Wij hebben altijd de neiging om alles te verklaren, maar ach; alles te weten maakt toch ook niet gelukkig :D

God, betekend voor mij van alles; van boomgod, tot watergod tot entiteit in de hemel. Tja, aan de goden danken wij dan weer onze namen van de dagen (alhoewel... dat danken wij ook weer aan de mens natuurlijk haha)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 14:49

vuurneon schreef:
Dat is het mooie van geloof; dat kun je niet bewijzen en heeft iets mysterieus :) Want je kan wel zeggen; God bestaat niet, maar niemand die had kan bewijzen. Net als dat niemand kan bewijzen dat hij wel bestaat. Daarom is het ook geloven; het is de betekenis die je er zelf aangeeft :) Dus geloof is geen onzin in mijn ogen :n omdat het voor veel mensen zoveel waarde heeft.

Het verschil met Derek is:
1. dat hij zelf nog leeft en wij dus kunnen zien en volgen wat hij zegt en doet
2. dat je in ieder geval als je zelf een reading met hem zou doen, zelf kunt nagaan of Derek de informatie op een andere wijze kan hebben verkregen dan via de doden of via de kleine kinderen waarmee hij werkt.

Er is slechts 1 ding dat in geval van Derek gecontroleerd hoeft te worden om na te gaan of hij daadwerkelijk over die gave beschikt die hij zegt te hebben... en dat is of hij de informatie op een andere manier heeft verkregen. Als je dat kan uitsluiten, is er geen enkel argument meer om NIET te geloven wat hij zegt en doet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:57

En zelfs dat is gebeurd (zijn 'gave' om met kinderen te communiceren bleek opeens weg te vallen als de ouders niet erbij waren := Maar hij gelooft in zichzelf en als je overtuigend genoeg bent; dan zijn er altijd mensen die je blijven geloven) , en toch trekt hij volle zalen; mensen willen blijkbaar graag geloven :j
Dus ook al kun je aantonen, dan nog zijn mensen eigenwijs :D
Daarom zijn goocheltrucs ook vaak geliefd, je weet dat je genept word haha maar toch blijf je vol verbazing achter :D
Dat maakt het alleen maar logisch in mijn ogen dat veel mensen geloven in 'iets', zit denk ik toch wel in de aard van (veel) mensen. Het onverklaarbare blijft altijd iets bijzonders hebben en in het geval van geloof is dat makkelijker; bestaan van een God kun je nooit bewijzen en verklaren. Daar kun je geen wetenschappelijk testje op af vuren. Al wordt het natuurlijk voornamelijk toch ingegeven in door je opvoeding.

Daarom zal geloof altijd bestaan, vanaf het begin der tijden werd er ook al geofferd etc. Over 10.000 jaar zal het denk ik niet veel anders zijn. Tuurlijk veranderd het geloof ook mee, maar het mysterieuze karakter blijft wel en zal ook wel mensen aan blijft trekken.
Denk toch dat mensen iets nodig hebben om in te geloven; alleen het is voor iedereen wat anders.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 19:20

vuurneon schreef:
Al vind ik sowieso een Godsvrezende aanpak niet goed, dacht toch echt dat God liefde is en geen angst

Mooie oude taal ;) 'Godvrezend' betekent vooral: met ontzag voor God.

eenitraM schreef:
En toch snap ik niet dat mensen geloven.. Er zijn geen enkele bewijzen alleen prachtige verhaaltjes Eerst zien dan geloven.

En als mensen het nou wel ervaren als 'zien' ofwel 'voelen'? Dat voorbeeldje wat je noemt is een beetje flauw natuurlijk, Maar er zijn ook andere dingen te noemen, die wat mij betreft veelzeggender zijn.

verootjoo schreef:
weet ik niet. Ik zit er al een tijdje over te tobben, maar verder dan 'kwestie van gevoel' kom ik niet Misschien dat iemand anders er een slim antwoord op heeft. Ik vertrouw gewoon op God, en weet dat hij bij me is omdat ik dat voel.

Ik heb er een poosje over nagedacht, maar ik kan het eigenlijk ook niet verder duiden. De dingen die ik heb meegemaakt en die ik zie als 'van God' worden door een ander heel anders verklaard. Dus het is toch persoonlijk, denk ik, gevoelsmatig, veel christenen zullen het 'de heilige Geest' noemen.