gummie schreef:Als ik beweer dat ik het woord van God ontvang en ik alles op alles zet mensen daarvan te overtuigen, gaat mij dat dan lukken?
Dat weet ik niet, dat hangt van je overtuigingskracht af.
gummie schreef:Zo nee, waarom niet?
Niet van toepassing, omdat ik niet weet hoe goed je bent in het overtuigen.
gummie schreef:En waarom eeuwen geleden wellicht wel?
Het hangt er natuurlijk wel van af hoe goed je bent in het overtuigen. Tussen de dood van Jezus en het aannemen van het geloof door het Romeinse rijk lagen ongeveer 15 generaties. Dat is een verrekt lange tijd om iemand te overtuigen. Na die 300 jaar was ongeveer 20% van het Romeinse rijk christen. Bij de Islam ging het een stuk sneller, hoewel ook Mohammed flink moest vechten met de heersende klasse om gelijk te krijgen. Maar tijdens zijn eigen leven had Mohammed al een behoorlijke aanhang.
gummie schreef:En als de personen/ 'profeten' van toen nu zouden verkondigen dat zij het woord van God doorkrijgen, zouden zij dan worden geloofd?
Een stuk moeilijker natuurlijk. De wonderen die Jezus en Mohammed zijn toegekend, zouden wetenschappelijk worden doorgelicht. en de vraag blijft dan of die wonderen echt fysiek hebben plaatsgevonden of dat hun navolgelingen die wonderen hebben bedacht om zo het bijgelovige volk van hun gelijk te overtuigen. Maar niet iedereen hoeft de nieuwe profeet te geloven, dat gebeurde toen ook niet.
gummie schreef:Zou er dan een godsdienst ontstaan zijn?
Ook in deze tijd sterft het van de sektes, ze zijn overal. Ik denk dat er misschien meer sekties zijn dan ooit tevoren. Het Jeruzalem-syndroom heb ik echt gezien: mensen die geloven de nieuwe Messias te zijn. Sommigen zo overtuigend dat ze zelfs navolg krijgen. En dan moet je een ontwikkeling van een geloof in 15 generaties zien. Als je Scientology ziet, die hebben een soort religie in één generatie opgebouwd. En dan hebben we het nog niet over Marxisme, dat volgens mij ook veel trekjes van een religie vertoond, al wordt daar een andere godheid aanbeden.
gummie schreef:Of zouden ze worden opgesloten?
Nee, niet alle profeten worden opgesloten.
gummie schreef:En is godsdienst nog wel altijd geloof?
Is geloof altijd godsdienst?
gummie schreef:Of is het ondertussen meer een kwestie van opvoeding en gewoonte geworden?
Voor een heel deel waar. Een stuk van de filosofie waarmee we dagelijks rondlopen komt uit die religies.
gummie schreef:Als alle mensen onafhankelijk van elkaar een 'geloof' zouden ontwikkelen, zouden dan ook zoveel mensen met exact hetzelfde komen?
Goede vraag. Er zijn natuurlijk meerdere zienswijzen over ontstaan van geloof. De ene is natuurlijk dat er gewoon een God is en daarom is er ook religie. Een andere visie is dat mensen die gezamenlijk in hetzelfde geloven ook samen gaan werken voor een gemeenschappelijk doel en daardoor als groep meer succes hebben. Op zichzelf is het ook mogelijk om samen te werken zonder een religieuze drijfveer, maar dat is een stuk moeilijker. Vanuit de beginsituatie zonder enig bestuur en zonder enige regelgeving hadden de mensen die met bestuur, regels en religie leefden meer succes dan diegenen die bepaalden dat ze erbuiten staan.
gummie schreef:Of zou ieder geloof dan meer uniek zijn?
Ieder geloof is uniek.