Wie heeft de schuld van de wereldwijde crisis?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:22

Tsja, wie heeft de schuld? Dat zijn er nogal wat:

- De centrale banken
- China (munt systematisch onderwaarderen)
- De huizenkopers (veel te optimistisch)
- De banken (te veel risico nemen)
- De Amerikaanse overheid (te veel deregulering)
- De Nederlandse overheid (recessie 'aanpraten', waardoor deze eerder begon dan nodig was)
- De aandeelhouders (banken aanzetten tot risico nemen)
- De economen (door werking van 'vrije' markt zal alles wel goed komen)
- De media (hype creëren, versterkt effect crisis)
- Jij en ik - de gewone burger (onrealistisch optimistisch zijn, geld bij banken als IceSave zetten, voor te hoge rendementen gaan en te veel risico's nemen).

Vind het dus een beetje kort door de bocht, omdat je geen schuldige kan aanwijzen kan je ook niet zeggen dat er iemand 'opdraait' voor de crisis.
We moeten met z'n allen de gevolgen dragen.

mayniac_val

Re: Wie heeft de schuld van de wereldwijde crisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:25

Er zijn ook geen schuldigen :) Economische crises komen al voor sinds de mens bestaat, ook de hongersnoden van jagers & verzamelaars doordat alle bizons e.d. stierven is een soort crisis.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:29

Volgens mij zijn er altijd crises geweest en zullen die ook altijd blijven terugkeren. Volgens mij is dat inherent aan hoe de wereld en de mensen daarop in elkaar zitten. Volgens mij is er dan ook geen schuldige aan te wijzen, omdat het van zoveel omstandigheden afhankelijk is dat uiteindelijk niet meer aan te tonen is waar het nu werkelijk mee begonnen is... Samenloop van omstandigheden, die weer afhankelijk zijn van hoe een samenleving, een land of een werelddeel op dat moment in elkaar zit en te werk gaat.

Denk daarom ook dat het een golfbeweging is die eeuwig voortduurt, zoals veel dingen op de wereld overigens.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:30

gummie schreef:
Volgens mij zijn er altijd crises geweest en zullen die ook altijd blijven terugkeren. Volgens mij is dat inherent aan hoe de wereld en de mensen daarop in elkaar zitten. Volgens mij is er dan ook geen schuldige aan te wijzen, omdat het vanzoveel omstandigheden afhankelijk is dat uiteindelijk niet meer aan te tonen is waar het nu werkelijk mee begonnen is... Samenloop van omstandigheden, die weer afhankelijk zijn van hoe een samenleving, een land of een werelddeel op dat moment in elkaar zit en te werk gaat.

Denk daarom ook dat het een golfbeweging is die eeuwig voortduurt, zoals evel dingen op de wereld overigens.

Het zijn inderdaad twee golfbewegingen: een van zeven jaar en een van dertig of vijfenveertig jaar :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:32

mayniac_val schreef:
Het zijn inderdaad twee golfbewegingen: een van zeven jaar en een van dertig of vijfenveertig jaar :)

Net als in het rechtssysteem dus :)

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:34

Dat durf ik niet te zeggen gummie, ik weet alleen iets over (economische) geschiedenis :)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:38

Het is heel simpel: overheden die iedere laagconjunctuur weg hebben proberen te werken door voor sinterklaas te spelen en vergeten zijn bij hoogconjunctuur te sparen.

Overstimulatie van de huizenmarkt door toestaan van leningen die ver boven de executiewaarde van huizen gaan is daar één van. In Finland vielen 20 jaar geleden banken om, daar zijn de regels toen zo strak geworden dat er nu geen vuiltje aan de lucht is op dat gebied. Is lastig omdat dan minder mensen huizen kunnen kopen, maar levert op het eind heel veel op, omdat de marktprijs dan op een gewone manier groeit en in tijd van werkloosheid mensen niet met een restschuld blijven zitten.

Alle gedoe met credit swaps is natuurlijk ook dubieus. Er zijn goede documentaires gemaakt over het feit dat van iedere echte dollar gewoon 10 nepdollars gemaakt werden, die dan uitgeleend werden. Dat is ook waar met Euros.

Bush heeft de economie aan proberen te jagen met lastenverlichting. Was een geweldig middel in de jaren 80 onder Ronald Reagan, maar niet meer van een tijd waar de lasten al erg laag liggen. Er is kunstmatig veel geld in de economie gempompt om de mensen maar te laten consumeren.

Wat we zien in de minder welvarende eurolanden is een bevolking die moeilijk kon omgaan met een hardere munt. Men kon lenen als een gek, waardoor er dus ook een veel groter risico ontstond. Het risico is dus ook gewoon werkelijkheid geworden.

Misschien de grootste fout die mensen gemaakt hebben is de gedachte dat welvaart alleen maar groeit. In dat geval kan je een te dure lening nemen, kan je je van alles permitteren omdat je in de toekomst toch meer verdient en door de inflatie de lening relatief klein is geworden.

Maar goed, wie de schuld heeft is misschien minder interessant. Er moet wel lering getrokken worden uit deze situatie, dat het niet opnieuw gebeurt. We moeten ons meer met de toekomst bemoeien dan met het verleden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:45

Als je me antwoord kan geven op de vraag wie verdient er aan deze crisis weet je gelijk het antwoord.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:53

Anne_GTI schreef:
Als je me antwoord kan geven op de vraag wie verdient er aan deze crisis weet je gelijk het antwoord.

Niemand verdient aan de crisis, iedereen verliest.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:57

44Myrthe44 schreef:
Anne_GTI schreef:

Niemand verdient aan de crisis, iedereen verliest.

Dat kan niet. Geld verdwijnt namelijk niet, het wordt enkel heen en weer geschoven.
De een zijn dood is de ander zijn brood gaat ook hier op.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 07:53

Sizzle schreef:
Dat kan niet. Geld verdwijnt namelijk niet, het wordt enkel heen en weer geschoven.
De een zijn dood is de ander zijn brood gaat ook hier op.

Niet helemaal waar of zelfs helemaal niet waar. Er is veel virtueel geld bedacht en daar is veel van verdwenen. Leuk voorbeeld: iemand koopt een huis van 100000 Euro en neemt daarop een hypotheek van 110000 Euro. Vermogen -10000 Euro. Na een tijdje stijgt de waarde tot 150000 Euro. Plotseling is het vermogen nu +50000 Euro. Eigenaar neemt een tweede hypotheek voor een nieuwe keuken t.w.v. 20000 Euro (theoretisch zou de waarde van het huis moeten stijgen tot 170000 Euro, maar dat is niet waar). Dan komt er een crisis en de waarde van het huis zakt naar 90000 Euro. Het vermogen van die huiseigenaar is gezakt naar -40000 Euro.

De bank zou hier eigenlijk spekkoper kunnen zijn, want die heeft een hypotheek van 130000 Euro uitstaan bij die persoon. Helaas raakt huiseigenaar werkloos en huis wordt met een executieveiling verkocht en brengt maar 80000 Euro op. Als persoon persoonlijk failliet is verklaard, heeft de bank dus écht 50000 Euro verloren en de (voormalige) huiseigenaar heeft niks meer.

Dat geld van de bank (huiseigenaar heeft feitelijk nergens geld ingestoken) is echt verdwenen.

waar gaat de redenering fout?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 08:14

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 08:30

Leuke theorie Joost maar volgens mij niet de oorzaak van de crisis. Wel een gevolg. Waardenivilatie van onroerend goed.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 08:34

joostvangestel schreef:
Misschien de grootste fout die mensen gemaakt hebben is de gedachte dat welvaart alleen maar groeit.

De grootste fout is de groeieconomie zelf :)*

Dat, het op toenemende consumptie en ´obsolescence by design´ gebaseerde amerikaanse model, is niet duurzaam.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 08:41

joostvangestel schreef:
Leuk voorbeeld: iemand koopt een huis van 100000 Euro en neemt daarop een hypotheek van 110000 Euro. Vermogen -10000 Euro. Na een tijdje stijgt de waarde tot 150000 Euro.
...
Helaas raakt huiseigenaar werkloos en huis wordt met een executieveiling verkocht en brengt maar 80000 Euro op. Als persoon persoonlijk failliet is verklaard, heeft de bank dus écht 50000 Euro verloren en de (voormalige) huiseigenaar heeft niks meer.

Dat geld van de bank (huiseigenaar heeft feitelijk nergens geld ingestoken) is echt verdwenen.

waar gaat de redenering fout?

Deze redening gaat fout omdat er helemaal geen werkelijke toename van dat geld is geweest en het net zo fictief weg is als het er was :)*

De banken hebben op basis van gericht kunstmatig opgeblazen fictieve waarde echt geld uitgegeven. Dát, het enige echte geld, is niet weg
Wat ´weg´ is, is de fictieve waarde. Ficties en dus nooit echt geweest.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 09:12

Suzanne F. schreef:
Nou ja wie de schuld heeft zal me nu een zorg zijn. De oplossing wordt gezocht in bezuinigen, ook prima. Bea vertelde dat het iedere burger zou raken.... Oke ook goed. Maar er wordt niet bezuinigd op het koningshuis, oftewel het treft de burgers en niet het koningshuis. Koopkracht achteruit, maar dan ook op het koningshuis. Bea mag het ook best voelen en Willem-alex met gezin ook.
Waarom alleen de burgers? Hoeveel geld gaat er wel niet naar het koningshuis?

Ook ik vind de schuldvraag niet zo belangrijk. Hoop dat de ministers niet te lang hun hersens (als ze die hebben) over breken. Zij weten precies wat er fout is gegaan. Nu moeten ze hun best doen om zo goed mogelijk ,ons mensen, door deze crisis heen te loodsen.
Het is laf van hun om te zeggen dat de rijke mensen aanpakken een druppel op de gloeiende plaat is. Natuurlijk is het makkelijker om bij de grote meederheid die het niet zo goed heef, te bezuinigen. Dat sommige mensen daardoor niet naar de tandarts kunnen, of niet naar de dokter gaan, wordt niet naar gekeken. De rijke mensen worden totaal niet geraakt door de bezuinigingen, terwijl het bij hun alleen maar het effect zou hebben dat ze dan maar wat later die 3e auto kopen.(Voelen doen ze het niet, hoor! )
Ik ben niet verbaasd dat de criminaliteit groeit. Vind dat wél heel erg, maar het leven wordt door de bezuinigingen voor sommige mensen wel heel erg moeilijk gemaaktWij hebben iets meer dan het minimum en ik ben chronisch ziek. Wordt procentueel ook heel hard getroffen. Vind dat niet eens erg, als armere mensen geholpen worden. Maar ik heb er erg veel moeite mee dat rijke mensen niet meedelen. Erger nog , dat ze niet inzien dat de ongelijke verdeling voor heel veel problemen gaat zorgen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:38

Ersina schreef:
Erger nog , dat ze niet inzien dat de ongelijke verdeling voor heel veel problemen gaat zorgen.

Dat laat hen koud want dat gaat hen niet raken.
Het geld is niet wég. Het is naar de toplaag. Die is ríjker geworden, verdíent aan de ´crisis´.

Let op: De lening verstrekt aan de minder draagkrachtigen had een huis als onderpand.
Op basis van een fictieve waarde is een lenig verstrekt waarvan het geld naar de huisverkoper is gegaan. Die huisverkoper was doorgaans projectontwikkelaar, eigendom van.... banken.
Het fictieve geld heeft geen bankier iets gekost want dat bestond helemaal niet.
Het geld van de lening voor het huis is onderling uitbetaald, het onderpand is nu van die bankiers en de arme sloeber die in de tulpenhandel getrapt is heeft niets en schuld. Schuld om nóg meer aan de bankiers te betalen. Afbetalen van een fictieve waarde.
Inderdaad schept men zo geld; de sloebers scheppen geld voor de bankiers; ploeteren en betalen een door de bank verzonnen truuk.

De sociale onrust wordt geuit in bewegingen zoals hier in Spanje de 15-M en in België G1000.
Het is tekenend dat in de VS dergelijke bewegingen niet kunnen. De Staat treedt daar gelíjk tegen op als zijnde anti-amerikaans. Ondertussen verkopen bedrijven als Richemont en merken als Gucci en Armani, Rolex en Patek meer dan ooit in de VS...

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:11

Sorry, maar wat flauw.... "Het geld is naar de toplaag, die is rijker geworden.." Al dat geld van die toplaag heeft er wel voor gezorgd dat er uberhaupt geld op banken stond, dat anderen dus konden lenen, dat uitkeringen betaald konden worden, etc, etc, etc.

Al die´rijken´zijn wel degenen die meer dan de helft van hun salaris kwijt zijn om de rest van het land te onderhouden als die het zwaar hebben. Waar denk je anders dat het belastinggeld vandaan komt en waar het naartoe gaat... Ik ben blij dat we nog rijken hebben. En ja, er zou ergens wel een dak aan moeten zitten. Maar om het ze kwalijk te nemen en te zeggen dat ze aan de crisis verdienen. Nee, dat gaat er bij mij niet in.

De ´rijken´ die geinvesteerd hebben in huizenbouw, krijgen de woningen niet verkocht door de crisis.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:48

gummie schreef:
Sorry, maar wat flauw.... "Het geld is naar de toplaag, die is rijker geworden.." Al dat geld van die toplaag heeft er wel voor gezorgd dat er uberhaupt geld op banken stond, dat anderen dus konden lenen, dat uitkeringen betaald konden worden, etc, etc, etc.

Al die´rijken´zijn wel degenen die meer dan de helft van hun salaris kwijt zijn om de rest van het land te onderhouden als die het zwaar hebben. Waar denk je anders dat het belastinggeld vandaan komt en waar het naartoe gaat... Ik ben blij dat we nog rijken hebben. En ja, er zou ergens wel een dak aan moeten zitten. Maar om het ze kwalijk te nemen en te zeggen dat ze aan de crisis verdienen. Nee, dat gaat er bij mij niet in.

De ´rijken´ die geinvesteerd hebben in huizenbouw, krijgen de woningen niet verkocht door de crisis.

Ik denk dat je het geschrevene anders interpreteert, dan wij(ik) bedoelen. Zou het vreselijk vinden als je mij onder het kopje:populisten", stopte. Ten 1e doe je dit véél te snel. En ten 2e met rijken bedoelen de meeste mensen, de mensen die nu uit de wind worden gehouden. Wat niet wil zeggen dat de rijkere die bijvoorbeeld in de huizenbouw hebben geïnvesteerd ook de gewone man nodig heeft. Soms denk ik, dat deze mensen denken dat ze boven de wet staan...En nee, de schuldvraag is niet zo belangrijk. Maar juist de rijke mensen kunnen er mede voor zorgen dat de economie weer gezond wordt en Nederland leefbaar voor iedereen. Is het zo moeilijk om toe te geven dat er best een groep mensen is die nu in de kou staat? We hebben toch ogen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:49

gummie schreef:
Al dat geld van die toplaag heeft er wel voor gezorgd dat er uberhaupt geld op banken stond, dat anderen dus konden lenen, dat uitkeringen betaald konden worden, etc, etc, etc.
.

Waar is dat geld vandaan gekomen?
Het begínt met arbeid :)*
De toplaag is een kleptocratie welke leeft van exploitatie van de burger.

Verder is dat geld alleen geïnvesteerd om meer geld mee te verdienen. Buffett is een uitzondering die de regel bevestigt.

Onder de streep is de inkomensongelijkheid in rap tempo groter geworden.
Er is geen geld ´weg´.
Alleen maar van de burger naar de kleptocratie gegaan.
De kleptocratie ´zit´ met de huizen in de maag van de sloebers die daar nog fictieve schuld over moeten afbetalen???
De kleptocratie heeft aan de ´crisis´ onroerend goed én een aan zich verplichte arbeidersgroep overgehouden.
Ja, we moeten medelijden hebben met deze weldoeners :+
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 22-09-11 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:54

Nou ben ik geen econoom en is de hele economische wereld voor mij zeer abstract, maar waar ik het meeste moeite mee heb in deze tijd van crisis is dat bv Amerika een tijdje geleden aan de limiet zat qua lenen, er geen geld meer was. Daar twee oplossingen voor waren: of drastisch bezuinigen, of meer belasting betalen. En waar kiezen ze voor: de lening tóch verhogen. Hier hou je toch jezelf mee voor de gek? Het is alleen een kortetermijn maatregel om jezelf populair te houden als kabinet, maar kom op, vroeg of laat stort de boel dan wel in, en is dat kabinet de gebeten hond.

Hetzelfde zie je gebeuren in NL. Als er bezuinigd moet worden staat iedereen te demonstreren in den haag omdat er niet bezuinigd mag worden. Open je ogen, bezuinigen is nodig! Je kunt niet zomaar overal geld aan uitgeven. We hebben het jarenlang enorm goed gehad, en het kon niet op. Nu is er een tijd dat het minder gaat, en dús is er ook minder te besteden. Dat is met elke financiele situatie zo.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:57

verootjoo schreef:
Nou ben ik geen econoom en is de hele economische wereld voor mij zeer abstract, maar waar ik het meeste moeite mee heb in deze tijd van crisis is dat bv Amerika een tijdje geleden aan de limiet zat qua lenen, er geen geld meer was.

Klik eens op http://costofwar.com/en/

Ja, je ziet het goed; een getal van DERTIEN cijfers voor de decimale punt.

Ook dít is geld wat van de burger naar de kleptocratie gaat :)*

Ook in mensenlevens betaalt de man in de straat dit met jonge zonen en -dochters.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 22-09-11 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:57

Ersina schreef:
gummie schreef:

Ik denk dat je het geschrevene anders interpreteert, dan wij(ik) bedoelen. Zou het vreselijk vinden als je mij onder het kopje:populisten", stopte. Ten 1e doe je dit véél te snel. En ten 2e met rijken bedoelen de meeste mensen, de mensen die nu uit de wind worden gehouden. Wat niet wil zeggen dat de rijkere die bijvoorbeeld in de huizenbouw hebben geïnvesteerd ook de gewone man nodig heeft. Soms denk ik, dat deze mensen denken dat ze boven de wet staan...En nee, de schuldvraag is niet zo belangrijk. Maar juist de rijke mensen kunnen er mede voor zorgen dat de economie weer gezond wordt en Nederland leefbaar voor iedereen. Is het zo moeilijk om toe te geven dat er best een groep mensen is die nu in de kou staat? We hebben toch ogen?

Ik had het woord populistisch ook weggehaald ;) Vond het bij nader inzien ook niet passend :) En kan iemand mij laten zien op welke manier de 'rijken' uit de wind worden gehouden? Kan iemand mij uitleggen wat je onder 'rijk' verstaat? En wat is een 'gewone man'? En waardoor denk je dat de rijken zichzelf boven de wet vinden staan?

Je geeft aan dat de rijken er mede voor kunnen zorgen dat de economie weer gezond wordt en leefbaar voor iedereen. Als je dat werkelijk vindt, dan ben je blij dat er rijken zijn :) Dat is wat ik bedoel. Want als die rijken er niet waren, wie moesten het dan doen?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:00

Huertecilla schreef:
gummie schreef:
Al dat geld van die toplaag heeft er wel voor gezorgd dat er uberhaupt geld op banken stond, dat anderen dus konden lenen, dat uitkeringen betaald konden worden, etc, etc, etc.
.

Waar is dat geld vandaan gekomen?
Het begínt met arbeid :)*
De toplaag is een kleptocratie welke leeft van exploitatie van de burger.

Verder is dat geld alleen geïnvesteerd om meer geld mee te verdienen. Buffett is een uitzondering die de regel bevestigt.

Onder de streep is de inkomensongelijkheid in rap tempo groter geworden.
Er is geen geld ´weg´.
Alleen maar van de burger naar de kleptocratie gegaan.
De kleptocratie ´zit´ met de huizen in de maag van de sloebers die daar nog fictieve schuld over moeten afbetalen???
De kleptocratie heeft aan de ´crisis´ onroerend goed én een aan zich verplichte arbeidersgroep overgehouden.
Ja, we moeten medelijden hebben met deze weldoeners :+

Yep, het begint met arbeid :) En wat denk je dat rijken doen? Jij hebt kennelijk het beeld van 'rijken' dat ze uit hun neus lopen te vreten, over de ruggen van anderen gaan, etc. Welke rijken heb jij precies voor ogen dan? En sinds waneer is het nieuw dat alles in de wereld om geld draait, omdat alles geld kost? Ik neem aan dat jij voor afschaffing van de vrije markteconomie bent? (vor zover we die hebben!)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:06

gummie schreef:
En sinds waneer is het nieuw dat alles in de wereld om geld draait, omdat alles geld kost?

Sinds het ´geld´ als ruilmiddel is uitgevonden om differntiëring in arbeidsspecialisatie te vergemakkelijken. Dit al in dienst van de kleptocratie welke is ontstaan doordat landbouw verschil in inkomens mogelijk maakte.

Citaat:
Ik neem aan dat jij voor afschaffing van de vrije markteconomie bent? (vor zover we die hebben!)

Ja. Inderdaad.