Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
gummie schreef:Volgens mij zijn er altijd crises geweest en zullen die ook altijd blijven terugkeren. Volgens mij is dat inherent aan hoe de wereld en de mensen daarop in elkaar zitten. Volgens mij is er dan ook geen schuldige aan te wijzen, omdat het vanzoveel omstandigheden afhankelijk is dat uiteindelijk niet meer aan te tonen is waar het nu werkelijk mee begonnen is... Samenloop van omstandigheden, die weer afhankelijk zijn van hoe een samenleving, een land of een werelddeel op dat moment in elkaar zit en te werk gaat.
Denk daarom ook dat het een golfbeweging is die eeuwig voortduurt, zoals evel dingen op de wereld overigens.
44Myrthe44 schreef:Anne_GTI schreef:Als je me antwoord kan geven op de vraag wie verdient er aan deze crisis weet je gelijk het antwoord.
Niemand verdient aan de crisis, iedereen verliest.
Sizzle schreef:Dat kan niet. Geld verdwijnt namelijk niet, het wordt enkel heen en weer geschoven.
De een zijn dood is de ander zijn brood gaat ook hier op.
joostvangestel schreef:Leuk voorbeeld: iemand koopt een huis van 100000 Euro en neemt daarop een hypotheek van 110000 Euro. Vermogen -10000 Euro. Na een tijdje stijgt de waarde tot 150000 Euro.
...
Helaas raakt huiseigenaar werkloos en huis wordt met een executieveiling verkocht en brengt maar 80000 Euro op. Als persoon persoonlijk failliet is verklaard, heeft de bank dus écht 50000 Euro verloren en de (voormalige) huiseigenaar heeft niks meer.
Dat geld van de bank (huiseigenaar heeft feitelijk nergens geld ingestoken) is echt verdwenen.
waar gaat de redenering fout?
Suzanne F. schreef:Nou ja wie de schuld heeft zal me nu een zorg zijn. De oplossing wordt gezocht in bezuinigen, ook prima. Bea vertelde dat het iedere burger zou raken.... Oke ook goed. Maar er wordt niet bezuinigd op het koningshuis, oftewel het treft de burgers en niet het koningshuis. Koopkracht achteruit, maar dan ook op het koningshuis. Bea mag het ook best voelen en Willem-alex met gezin ook.
Waarom alleen de burgers? Hoeveel geld gaat er wel niet naar het koningshuis?
Ersina schreef:Erger nog , dat ze niet inzien dat de ongelijke verdeling voor heel veel problemen gaat zorgen.
gummie schreef:Sorry, maar wat flauw.... "Het geld is naar de toplaag, die is rijker geworden.." Al dat geld van die toplaag heeft er wel voor gezorgd dat er uberhaupt geld op banken stond, dat anderen dus konden lenen, dat uitkeringen betaald konden worden, etc, etc, etc.
Al die´rijken´zijn wel degenen die meer dan de helft van hun salaris kwijt zijn om de rest van het land te onderhouden als die het zwaar hebben. Waar denk je anders dat het belastinggeld vandaan komt en waar het naartoe gaat... Ik ben blij dat we nog rijken hebben. En ja, er zou ergens wel een dak aan moeten zitten. Maar om het ze kwalijk te nemen en te zeggen dat ze aan de crisis verdienen. Nee, dat gaat er bij mij niet in.
De ´rijken´ die geinvesteerd hebben in huizenbouw, krijgen de woningen niet verkocht door de crisis.
gummie schreef:Al dat geld van die toplaag heeft er wel voor gezorgd dat er uberhaupt geld op banken stond, dat anderen dus konden lenen, dat uitkeringen betaald konden worden, etc, etc, etc.
.
verootjoo schreef:Nou ben ik geen econoom en is de hele economische wereld voor mij zeer abstract, maar waar ik het meeste moeite mee heb in deze tijd van crisis is dat bv Amerika een tijdje geleden aan de limiet zat qua lenen, er geen geld meer was.
Ersina schreef:gummie schreef:Sorry, maar wat flauw.... "Het geld is naar de toplaag, die is rijker geworden.." Al dat geld van die toplaag heeft er wel voor gezorgd dat er uberhaupt geld op banken stond, dat anderen dus konden lenen, dat uitkeringen betaald konden worden, etc, etc, etc.
Al die´rijken´zijn wel degenen die meer dan de helft van hun salaris kwijt zijn om de rest van het land te onderhouden als die het zwaar hebben. Waar denk je anders dat het belastinggeld vandaan komt en waar het naartoe gaat... Ik ben blij dat we nog rijken hebben. En ja, er zou ergens wel een dak aan moeten zitten. Maar om het ze kwalijk te nemen en te zeggen dat ze aan de crisis verdienen. Nee, dat gaat er bij mij niet in.
De ´rijken´ die geinvesteerd hebben in huizenbouw, krijgen de woningen niet verkocht door de crisis.
Ik denk dat je het geschrevene anders interpreteert, dan wij(ik) bedoelen. Zou het vreselijk vinden als je mij onder het kopje:populisten", stopte. Ten 1e doe je dit véél te snel. En ten 2e met rijken bedoelen de meeste mensen, de mensen die nu uit de wind worden gehouden. Wat niet wil zeggen dat de rijkere die bijvoorbeeld in de huizenbouw hebben geïnvesteerd ook de gewone man nodig heeft. Soms denk ik, dat deze mensen denken dat ze boven de wet staan...En nee, de schuldvraag is niet zo belangrijk. Maar juist de rijke mensen kunnen er mede voor zorgen dat de economie weer gezond wordt en Nederland leefbaar voor iedereen. Is het zo moeilijk om toe te geven dat er best een groep mensen is die nu in de kou staat? We hebben toch ogen?
Huertecilla schreef:gummie schreef:Al dat geld van die toplaag heeft er wel voor gezorgd dat er uberhaupt geld op banken stond, dat anderen dus konden lenen, dat uitkeringen betaald konden worden, etc, etc, etc.
.
Waar is dat geld vandaan gekomen?
Het begínt met arbeid![]()
De toplaag is een kleptocratie welke leeft van exploitatie van de burger.
Verder is dat geld alleen geïnvesteerd om meer geld mee te verdienen. Buffett is een uitzondering die de regel bevestigt.
Onder de streep is de inkomensongelijkheid in rap tempo groter geworden.
Er is geen geld ´weg´.
Alleen maar van de burger naar de kleptocratie gegaan.
De kleptocratie ´zit´ met de huizen in de maag van de sloebers die daar nog fictieve schuld over moeten afbetalen???
De kleptocratie heeft aan de ´crisis´ onroerend goed én een aan zich verplichte arbeidersgroep overgehouden.
Ja, we moeten medelijden hebben met deze weldoeners
gummie schreef:En sinds waneer is het nieuw dat alles in de wereld om geld draait, omdat alles geld kost?
Citaat:Ik neem aan dat jij voor afschaffing van de vrije markteconomie bent? (vor zover we die hebben!)