en mag een scooterhelm nu ook niet meer? of een muts met sjaal om je gezicht in de winter? want ojee... stel dat we je niet kunnen herkennen.
Als de vrouwen om hun id worden gevraagd doen ze heus wel de niqaab omhoog (burka is inderdaad weer zo'n sensatiewoord, dat wordt in afghanistan gedragen). Dat zijn ze wettelijk gewoon verplicht.
Men laat zich zo bang maken door de media wat betreft moslims terrorisme (terwijl slechts 0,4% van alle terreur door moslims is gepleegd in europa vanaf 2006, dat betekent dus 99,6% door anderen. maargoed, als je het nieuws serieus neemt denk je eerder dat die cijfers andersom zijn.)
Men is zo bang, echt zo vreselijk bang, dat we alles maar accepteren onder het mom van veiligheid. (ov chipkaart, overal camera's, electronisch patientendossier en blaba) Weg met de privacy.
Laat men lekker eigen baas zijn, of je het nou mooi vind of niet. het is HAAR leven. Wij hoeven toch niet te bepalen of iets praktisch is of zielig? Als zij die opoffering willen maken, prima toch? met het risico dat ze geen werk kunnen vinden, uitgelachen worden op straat etc. het is en het blijft eigen keus. Want wat is de volgende stap? een hoofddoekenverbod?.. en daarna?
ag.. en er zijn echt zo weinig niqaabdragende vrouwen in Nederland, ik snap het hele probleem niet. ik heb nog nooit van een incident gehoord waarbij zo'n vrouw iemand wat aan deed, wel andersom maargoed, daar horen we natuurlijk niets over in de media. Ik kan genoeg andere bevolkingsgroepen aanwijzen waar de overheid zich eens bezig moet houden.. of verdiende de overheid nu ook miljoenen aan alcohol? dus misschien willen ze dat helemaal niet verhelpen.....
ik denk dat ik zo'n 10% val alle niqaabdragende vrouwen in nederland ken-heb ontmoet- heb gesproken en allen doen het uit EIGEN keus. het waren eigenlijk allemaal hele zelfbewuste vrouwen die de keus echt wel 10x overwogen hadden. sommigen zijn nog niet eens getrouwd en bij sommigen waren het de ouders het er niet eens mee eens. dus ergens heb ik er bewondering voor dat ze zo'n heftige stap maken omdat zij het zelf willen en dat ze niet bang zijn voor de reacties van anderen. Ook al is het niet onze keus, het is tenminste een keus.
Als ik morgen mijn haar felroze verf en het in een hanenkam modeleer dan moet ik dat lekker zelf weten

. of anderen het nu aanstootgevend vinden of zelfs bedrijgend of niet
(die angst is niet gecreëerd door die vrouwen zelf hoor. dat is allemaal werk van media, continu krijgen wij op tv een plaatje van zo'n vrouw te zien met een negatief bericht zoals een aanslag, dus maken onze hersenen die link met een niqaab en een terrorist). Ok, als mijn baas dan op zijn beurt zegt van ' liever niet' dan is dat de consequentie van de keus die ik zelf heb gemaakt, daar heb ik de staat dan niet bij nodig hoor.
@suusdepuuz:
waarom? Islam is een geloof van daden. het is een praktisch geloof. het begint in het hart en uit zich in alle aspecten van het leven. Van de manier tot eten, tot toiletgang en tot kleden. wat is het hele probleem? Moet de hele maatschappij dan maar in een zelfde uniformpje gaan lopen en vooral geen eigen identiteit ontwikkelen.. hallooo.. we zijn nog steeds mensen hoor, geen slaven of robots.
aan de andere kant, wat nou als ik gewoon een hoofddoekje wil dragen uit principe? of omdat ik het mooi vind? of omdat ik achter het idee van het hoofddoekje staat? wie zegt eigenlijk dat ik moslim ben? kortom, je kan niet in iemands hart kijken! en of iemand nu een bos met krullen heeft of een stukje stof over haar hoofd heeft hangen,. het blijft een hoofd van een mens, van een individu. Wat nou als ik jou dwing om jezelf kaal te scheren?
@ tatjana:
zegt meer over jou dan over haar.
zitten die vrouwen thuis.. is het niet goed.
gaan ze zich vermaken/sporten/zwemmen.. is het weer niet goed.
dat jij een middagje zwemmen laat verpesten door wat je allemaal ' ziet' .. tja... laten we het maar niet over walgelijk en zwemoutfits gaan hebben

(denk gelijk aan behaarde dikke mannen in ballenknijpers)