Schooluniform... voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schooluniform... voor of tegen?

Voor
200 (55%)
Tegen
107 (29%)
Neutraal
54 (14%)

Totaal aantal stemmen: 361

nodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:49

Ik heb een jaar lang een uniform mogen dragen op mijn school in argentinie tijdens een uitwisseling en ik ben helemaal voor! Iedereen draagt hetzelfde en bovendien erg makkelijk sochtends vroeg! Nooit meer denken goh wat doe ik nou eens aan?! Er werd zeker minder gepest, maar dit kan ook een cultuurverschil zijn.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:50

Tegen, sowieso zie ik het op de school van mijn zoon niet gebeuren (jenaplan school) en ik weet uit ervaring (vrienden van mij hebben kinderen op scholen met uniform) dat je ook met uniform gepest kan worden, immers, de ene ouder kan het uniform niet nieuw kopen en koopt het dus tweedehands (ja want schooluniformen zijn duur) en dan krijg je daar weer gezeik over. Daarbij vind ik verschil juist goed, ik leer mijn kinderen dat het normaal is dat iedereen anders is, andere spullen heeft en dat de een meer geld heeft dan de ander en daardoor dus duurdere kleren en spullen kunnen kopen.

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:50

Axel_Clauw schreef:
Ik ben ook voor.
Pesten word misschien wat minder, bij veel kids is de eerste indruk kwa uiterlijk de doorslag om te gaan pesten.
Pesten verdwijnt er niet door, maar word toch wat beperkt.
Thuis kunnen kids lekker aantreken wat zij (of de ouders/verzorgers/voogd) willen.
Buiten dat krijgt het: iedereen in de klas is gelijk toch een wat duidelijker beeld voor de kids.

Hier ga ik volledig in mee, ik ben ook voorstander van het uniform. :j

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:51

Ik ben echt tegen. Een kind moet zich toch individueel ontwikkelen. Zo zijn alle kinderen weer hetzelde, wat kleding betreft dan. Ik vind dat ontwikkeling van kleding ook wel degelijk bij persoonlijke ontwikkeling hoort. Een kind moet zich toch ook uiten, je kleding spreekt voor wie je bent. Als ik iemand in bepaalde kleding zie lopen, kan je al zien waar die van houdt bijvoorbeeld. Nee, als ze schooluniformen aan gaan schaffen dan zou ik dat echt vreselijk vinden.
Als ik aan schooluniformen denk dan denk ik meteen aan dictatuur en kinderen die geen eigen mening hebben/mogen hebben (nou wil ik natuurlijk niet zeggen dat dat meteen zo is)
Maar kinderen worden dan wel om hun figuur gepest, haarkleur, neus, mond, ogen, stem of weet ik veel wat. Pesten krijg je de wereld niet uit, dat mensen daar nou eindelijk eens genoegen mee nemen. Tuurlijk kan je dingen voorkomen, maar ik denk neit dat schooluniformen de juiste manier zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:53

@Inkepink
Als je voor weinig geld merkkleding wilt hebben, dan moet je de wehkamp in de gaten houden.
Daar hebben ze enkele keren per jaar groot uitverkoop van merkkleding.
Dan heb je esprit/mexx/cars ed. voor weinig. Shirtjes zijn dan vanaf 5 E en broeken vanaf 10 Euro.
Ik heb vorig jaar voor mijn zoon een Mexx winterjas gekocht voor 18 Euro.
En ook carsbroeken voor 12/14 euro.

Voor tweedehands kun je ook kijken op Marktplaats, daar worden tassen vol merkkleding aangeboden voor niet te veel geld.

050206051012

Re: Schooluniform... voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 12:55

Mijn zoontje is nu ruim anderhalf en ik ben zelf niet van de merken (ik hou van de Primark :D ), ondanks dat we het wel kunnen betalen, maar het heeft voor mij geen meerwaarde.
Nu zei ik onlangs dat we over gaan op de merkkleding zodra Meneer naar school gaat, maar vriendlief was hier fel op tegen, die vindt ook dat kinderen elkaar gewoon moeten nemen zoals ze zijn. Maar ik weet dat kinderen elkaar níet nemen zoals ze zijn en dat kleding een enorm issue kan zijn (ik zeg overigens niet dat het hele pesten zal verdwijnen als het uniform wordt ingevoerd).
Dat wordt over een aantal jaar dus ook Bataviastad en weetikhetwat, uitverkoop in de gaten houden, maar voor nu... lekker Primark hoor :D

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:56

Char_elle schreef:
Ik ben echt tegen. Een kind moet zich toch individueel ontwikkelen. Zo zijn alle kinderen weer hetzelde, wat kleding betreft dan. Ik vind dat ontwikkeling van kleding ook wel degelijk bij persoonlijke ontwikkeling hoort. Een kind moet zich toch ook uiten, je kleding spreekt voor wie je bent. Als ik iemand in bepaalde kleding zie lopen, kan je al zien waar die van houdt bijvoorbeeld. Nee, als ze schooluniformen aan gaan schaffen dan zou ik dat echt vreselijk vinden.
Als ik aan schooluniformen denk dan denk ik meteen aan dictatuur en kinderen die geen eigen mening hebben/mogen hebben (nou wil ik natuurlijk niet zeggen dat dat meteen zo is)
Maar kinderen worden dan wel om hun figuur gepest, haarkleur, neus, mond, ogen, stem of weet ik veel wat. Pesten krijg je de wereld niet uit, dat mensen daar nou eindelijk eens genoegen mee nemen. Tuurlijk kan je dingen voorkomen, maar ik denk neit dat schooluniformen de juiste manier zijn.

Krijgt een kind dan geen kans om zich tot individueel te ontwikkelen met een schooluniform? Sorry, maar daar geloof ik niks van persoonlijk.
De kleren maken je niet tot wie je bent, je ouders vormen je grotendeels, en je karakter, maar niet je kleren.
En zeker voor een klein kind niet, mijn dochter zegt in de winkel niet welke hippe trui ze wilt hebben en welke niet.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:56

Ben helemaal voor. Als is het maar om sommige over-the-top-ouders de mond te snoeren. Ik heb kennissen en je wil niet weten hoeveel merken er op een avondje visite over de tafel gaan :r

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:57

T gaat meer om je houding en uitstraling dan wat je draagt :)
Mijn neefjes zien er vaak niet uit; kiezen zelf hun outfit ongeacht merk (broek veel te kort haha, hoogwater model :P) en haren ongekamd. Gadgets? nee, ze voetballen liever. Ze zitten op een hele chique school, wonen in een dure wijk maar hun houding zorgt ervoor dat ze geen pestobjecten worden:
Hun reactie is op een opmerking heel simpel: nou en? en halen hun schouders op en lopen weg. Nou, de lol is er dan zo af voor de pesters.
Ik ben meer voor een weerbaarheidstraining dan het maar op te lossen met dure kleding. Want opmerkingen krijg je toch wel tijdens je schooltijd over van alles, maar hoe je ermee omgaat bepaald erg veel.

Vraag mij wel af hoe makkelijk je kunt spelen in een schooluniform, of het een beetje stootvast is, krasvast etc. is. De appeltjes op de knieen naaien zal vast niet mogen :P
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 14-09-11 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:58

Ik vraag me inderdaad ook af of het echt helpt tegen pesten op school. En de kinderen zijn onderweg van school naar huis te herkennen dat ze op die bepaalde school zitten dat kan weer pesterijen van kinderen van een andere school uitlokken.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 13:03

Op zich ben ik niet tegen een schooluniform, maar tegen pesten zal het niet helpen. Kinderen die willen pesten vinden dan wel een andere reden om andere kinderen te pesten. Bovendien is het verschil tussen rijk en arm daarmee nog niet onzichtbaar, door accessoires kunnen ouders nog steeds via hun kinderen laten zien hoe goed ze het hebben...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 13:05

En wat als de kinderen na school/in het weekend bij elkaar willen spelen en ze merken dan dat meisje x maar hele goedkope kleding heeft, ouders een goedkope oude auto hebben, een klein huis...? Zou het dan uitmaken of het meisje op school een uniform als een ander draagt?

Vraag me trouwens ook af of je zo niet het probleem wat verdoezelt. In plaats van pesters aan te pakken en te leren dat er mensen zijn van verschillende rijkdommen, afkomsten etc en dat ze moeten leren dat ondanks iemand minder geld heeft hij toch gelijkwaardig is, stop je iedereen in een uniform en is dat niet nodig.

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 13:07

Kwanyin schreef:
En wat als de kinderen na school/in het weekend bij elkaar willen spelen en ze merken dan dat meisje x maar hele goedkope kleding heeft, ouders een goedkope oude auto hebben, een klein huis...? Zou het dan uitmaken of het meisje op school een uniform als een ander draagt?

Dan hebben de kinderen haar al leren kennen op een 'normale' manier, zonder vooroordelen te hebben ontwikkelt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 13:13

@Kwanyin
Dat is vast de oplossing...... iedereen hetzelfde inkomen, hetzelfde wijk, huis, kleding, auto, meubels,
Dan gaat het pesten/jaloezie vast wel over.

De rijken (artsen/advocaten/directeuren ed.) stoppen we in een aparte wijk, wat afgesloten is voor de overige bevolking.

En weet je... zelfs dan gaat er gepest worden. Mensen in het algemeen vinden altijd wel iets om de ander op aan te kunnen spreken. En ook bij kinderen zul je pesters en pispaaltjes houden. Is het niet om kleding dan wel om afkomst. Anders wel om hun uiterlijk, karakter enz.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 13:44

LZP --> NM

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 13:49

Dat bedoel ik. Als je ècht wil dat mensen niet meer pesten op basis van wat je thuis hebt of waar je vandaan komt, dan zou je imo zowat heel de wereld hetzelfde moeten maken, maar dat is uiteraard onmogelijk. En er zal àltijd wel iets zijn wat anders is en daarom gepest kan worden. Als kinderen niet meer kunnen pesten door merkleding, zullen ze gewoon iets anders zoeken. Dus voor mij maakt het niet uit of ze morgen uniformen zouden verplichten, maar dat het echt zo'n grote hulp is om pesterijen aan te pakken stel ik mij toch vraagtekens bij.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 14:02

Toch zijn er mensen gevoelig voor dat hun kinderen gepest worden om de kleding. Zij gaan dan ten koste van andere noodzakelijke dingen toch in dat idiote merkkleding gedoe mee..... met alle gevolgen van dien.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 14:05

Ik ben in engeland op een school geweest waar je een uniform aan moest. Ook mocht daar geen (opvallende) make-up, hoogstens een beetje mascara ofzo, en geen sieraden.
Kinderen waren wel meer gelijk, je ziet geen sociale verschillen. Ook door het geen make-up en sieraden dragen zie je bv geen verschil tussen mensen uit een sociale lage of hoge klasse. (wat in engeland nog wel heel sterk is)
Bovendien was er daar sowieso meer respect voor de docent, je stond op als deze binnenkwam, sprak je voor je beurt kon je gelijk ophoepelen, misdragingen werden ook veel duidelijke bestraft. Maar ik weet niet of dat aan het uniform lag :+ Ik vind het in ieder geval wel een goed systeem :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 14:15

hier staan we ook op voor de leerkracht als hij binnen komt, op mijn school iig. Het is "meneer" en "mevrouw" en geen voornamenop de middelbare. Hogeschool mocht het vaak wel met voornamen. Maar weet niet of mijn middelbare school alleen zo was.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 14:20

Ik ben tegen. Net zoals hier veel gezegd wordt denk ik niet dat het pesten minder gaat worden.
Je zit op je schooltijd toch in een stadium dat je je eigen persoonlijkheid moet ontwikkelen. Ik wil niet beweren dat dat niet kan met een schooluniform, maar je wordt er wel deels in belemmert, want je kledingkeus is ook een stukje persoonlijkheid en eigen identiteit.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 14:21

Ik heb neutraal ingevuld. Ik denk alleen niet dat het haalbaar is om uniformen in te voeren. Dan kan je om allerlei redenen ook wel weer de meisjes- en jongensscholen invoeren. Daar zitten ook voordelen aan, maar past gewoon niet meer in de 21ste eeuw.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 14:23

verootjoo schreef:
Ik ben in engeland op een school geweest waar je een uniform aan moest. Ook mocht daar geen (opvallende) make-up, hoogstens een beetje mascara ofzo, en geen sieraden.
Kinderen waren wel meer gelijk, je ziet geen sociale verschillen. Ook door het geen make-up en sieraden dragen zie je bv geen verschil tussen mensen uit een sociale lage of hoge klasse. (wat in engeland nog wel heel sterk is)
Bovendien was er daar sowieso meer respect voor de docent, je stond op als deze binnenkwam, sprak je voor je beurt kon je gelijk ophoepelen, misdragingen werden ook veel duidelijke bestraft. Maar ik weet niet of dat aan het uniform lag :+ Ik vind het in ieder geval wel een goed systeem :)

was dat een public school of een private school?

In de public school kom je maar weinig "rijken" tegen en in de private school maar weinig "armen". In dat land bepaalt je schooluniform al uit welke klasse je komt...

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 14:25

@verootjoo: het engelse schoolsysteem is gewoon helemaal anders, daarom werkt het daar wel. Tussen NL en BE is gewoon al een wereld van verschil maar Engeland is weer anders. Daar heb je idd minder klasse verschillen maar dat komt omdat de verschillen daar in de scholen zitten. Wij gingen altijd naar een privéschool ipv een openbare (?) school. En daar ging natuurlijk gewoon een heel ander soort mensen heen. Daarom valt die vergelijking niet echt te maken.

Denk niet dat een schoouniform hier zou werken. Dan ga je toch al verschil merken in de staat van het uniform (rijkere mensen gaan zich al sneller een nieuw kunnen aanschaffen dan armere) of zit het in de soort schoenen, de rugtas, what ever. Je beperkt het pesten er niet mee, je verplaatst het gewoon.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 14:25

ik vind het belachelijk om een schooluniform te dragen.
kleding is gewoon 1 van de weinige dingen waar je je mee kunt onderscheiden van de rest.
en mensen die denken dat je merkkleding hoeft kopen om erbij te horen, die lopen dan misschien bij de verkeerde mensen....
ik draag geen merken, heb er een hekel aan en vind het stom, en niemand pest mij.
en degenen die gepest worden op mijn school zullen zeker nog gepest worden als we allemaal een uniform aan moeten. kleding is echt niet hetgene waar pesters het eerst naar kijken hoor.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 14:46

Char_elle schreef:

Alsof een kind in uniform zich niet kan ontwikkelen. Er bestaat ook nog zoiets als 'na schooltijd' , 'weekenden' en 'vakanties'.
Er zijn toch veel meer dingen die van invloed zijn op de ontwikkeling van een kind, niet alleen kleding hoor.
Ik denk dat het helemaal geen verkeerd idee is.