'Tiet zat', kleuters aan de borstvoeding... raar of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:05

Dit initiatief is met name opgezet om mensen te informeren over het feit dat langer voeden (meer dan zes maanden) mogelijk is, niet schadelijk voor de ontwikkeling en mogelijk zelfs voordelen heeft voor de gezondheid van het kind.

Het is inderdaad geen beeld dat je elke dag ziet. Ook ik vind het toch een beetje raar om te zien, gewoon omdat ik het niet gewend ben. Nu ben ik absoluut voor borstvoeding en ook voor borstvoeding na zes maanden, maar zelfs als verloskundige kom ik het weinig tegen helaas.

En over het gaan hangen van je tieten, dat komt vooral doordat je zwanger bent geweest, niet door het geven van borstvoeding.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:06

Borstvoeding geven moet ieder voor zich weten, maar ik wil het niet zien en al helemaal niet als ik aan het eten ben. Baby's ontbloten een moeder niet zomaar, oudere kinderen wel. Zal ook wel een kwestie van opvoeden zijn, maar dan nog wil ik er niet mee geconfronteerd worden.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:06

Iedereen moet in dit geval zelf weten waar ze zich prettig bij voelen.
Ik word er persoonlijk een beetje misselijk van en binnen de muren van mijn huis zal dit nooit gaan gebeuren. Vind 6 maanden lang zat :D Verder vind ik het erg onsmakelijk dat dit zo 'out-in-the-open' gebeurd (in het filmpje). Leuk dat je dit wilt doen, maar val daar andere mensen niet mee lastig.

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:08

Ik vind het werkelijk achterlijk,
wat de voordelen ook moge zijn.

Net als ouders die niks doen om hun kinderen zindelijk te krijgen,
of kinderen die tot hun achtste in een buggy zitten of niet fatsoenlijk
kunnen fietsen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:10

Ik zal wel egoïstisch zijn, maar ik moet er zelf niet aan denken.
Op de fles worden ze ook wel groot hoor. Zodra ik weer zou gaan werken heb ik weinig zin in te kolven.
Laat staan jaren, nee zeg...

ashley1

Re: 'Tiet zat', kleuters aan de borstvoeding... raar of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 22:15

Maar niet iedereen die in het openbaar voedt doet dat ècht open en bloot en met "lekkende melktieten" ;)
Ik zie het ook met regelmaat gebeuren door moeders die er echt handig in zijn geworden :j en waarbij je het niet eens ziet, die doen gewoon ineens 'floep-floep' het bovenste shirt omhoog, shirt/hemd wat daaronder zit omlaag, kinder ervoor, sjaal erover en als je een keer knippert heb je 't al gemist ;)

Niemand die ik ken, die zich daar aan zou storen.

Aan de situaties zoals in het filmpje ken ik juist niemand die zich er nìet aan zou storen haha! Zelfde als met dat hele provocerende 'ik ben vrouw en het is mijn recht om in het openbaar te voeden dus doe ik het op zo'n manier dat iedereen er van kan meegenieten'... ben ik ook niet van gediend :n

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:39

JuliaMaria schreef:
Ik weet wat het WHO is, dankje. Als je een argument aandraagt is het wel zo netjes om het ook te onderbouwen, vandaag mijn vraag. :)

http://www.who.int/topics/breastfeeding/en/

Citaat:
Exclusive breastfeeding is recommended up to 6 months of age, with continued breastfeeding along with appropriate complementary foods up to two years of age or beyond.

Ik ben dan wel niet degene die dit in eerste instantie postte, maar ben het er wel helemaal mee eens ;)

Ik heb allebei mijn meiden een jaar gevoed, ja, ook in het openbaar. Ik had pre- en dysmatuurtjes, die iedere twee uur gevoed moesten worden. Deed ik dat niet in het openbaar, dan kwam ik helemaal de deur niet meer uit. Ja, dank je de koekoek ;)
Ik denk dat er maar weinig mensen iets van merkten als ik bij de Hema in de koffiecorner zat te voeden hoor. Jas erover, wijde bloes, sjaal.... Het is me meer dan eens gebeurd dat mensen kwamen zeggen 'wat een schatje, wat slaapt ze lief!' Euh, nou, ze is aan het lunchen :Y)

Citaat:
Nee bah, een kind (met tanden)die nog aan de borst sabbelt. Ik zie etterende tepelkloven voor me...nee, kan niet goed zijn.

Dat is ook niet ;) Als je tepelkloven hebt doe je iets niet goed. Maar die krijg je niet van tandjes en ook niet van lang voeden. Die krijg je vooral van verkeerd aanleggen.

Wat betreft die professor die zegt dat hij er de voordelen niet van inziet; daarover verschillen de professionele/wetenschappelijke meningen. Mijn kinderarts zei iets heel anders.
Edit:
Citaat:
Zij trekt zijn geloofwaardigheid in twijfel, omdat hij betrokken is bij onderzoek van Danone, een fabrikant van babyvoeding.

Als ik dat lees, heb ik inderdaad mijn twijfels aan de geloofwaardigheid van deze uitspraak over of er geen voordelen aan zitten. Zeker in combinatie met de opmerking over 'goede kunstvoeding'.

Mijn mening over de mevrouw die haar kleuter nog voedt: het zou mijn keus ook niet zijn. Ik heb er zelf eentje van 5 en ik wil haar echt niet meer aan de borst hebben. Maar 'belachelijk' of 'achterlijk'? Dat vind ik veeel te ver gaan.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:05

Het zal mijn keuze zeker niet zijn om zo lang te voeden. Het lijkt me ook voor het kindje echt niet goed. Wat een ander wil doen moet hij zelf weten maar of het helemaal normaal is...

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:07

Mij lijkt dat toch vrij vreemd, komt er een kindje bij dat jochie spelen, neemt hij nog even een Drinkie :+
Dat vriendje gaat dan raar opkijken. Ik vind het er ook erg vreemd uit zien om zon oud kind naar een tiet te zien happen :o
2-3 jaar kan nog wel maar ouder dan dat word het gewoon vreemd, zo zit onze maatschapij niet in elkaar :7

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:08

Citaat:
zo zit onze maatschapij niet in elkaar

Precies dat laatste. Het ligt vooral aan onze maatschappij, waarom het hier niet normaal is. De vraag is dan - als het in deze maatschappij niet standaard is, is het daardoor ook meteen niet goed?

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:10

Maar waar ligt dan de grens Blue_Eyes? Zouden we dan maar moeten blijven voeden tot de kinderen 8 zijn? 10? 12? 18? Dan zijn ze immers ook nog in de groei....

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:13

Ik zeg niet dat het niet goed is of dat het niet mag,
ik zeg alleen dat ík het behoorlijk achterlijk vind :+
Laatst bijgewerkt door QualityHorse op 07-09-11 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:15

Ik denk dat iedereen dat voor zichzelf moet bepalen. Zo lang als moeder en kind zich er allebei goed bij voelen, is er niets aan de hand. Dat zal zichzelf wel wijzen.
Of zoals we hier altijd zeggen: 'Als-ie 16 is, wil-ie echt niet meer bij je in bed/aan de tiet/gooit-ie zijn boontjes echt niet meer op de grond/kan-ie echt wel fietsen, hoor' ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:18

Ik denk inderdaad dat het niet goed is voor een kind. Een kind van bijvoorbeeld 8 jaar hoort niet meer aan de borst te drinken. Deze maatschappij of niet, ik denk gewoon niet dat dat hoort. Weet het bijna wel zeker. Anders zouden veel meer mensen toch ook wel zo'n gehele periode borstvoeding geven? Daarbij komend, je ziet toch bij kinderen dat de voedingen naar het eerste jaar toe afnemen. Dat is wat de baby bepaalt, dus zegt voor mij meer dan genoeg.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:20

In landen rond de evenaar worden kinderen tot ca. 5 jaar gewoon aan de borst gevoed. Gewoon, zo lang als ze willen. Dus nee, ik vind er niets raars aan.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 23:20

Hihi blue eyes, datzelfde riep ik ook toen mensen erover vielen dat mijn dochtertje met 2,5 jaar "nog niet zindelijk " was. :D ik zei ook steeds: ach, als ze 16 is kan ze alles hoor ! :D

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:25

Ik heb tot 4 maanden borstvoeding gedronken,
was met 1,5 zindelijk overdag, met 2 jaar ook 's nachts.
ik zat vanaf 3 jaar niet meer in de buggy en fietste vanaf
die leeftijd ook zonder zijwieltjes.

En nee, ik snap dat niet ieder kind hetzelfde is en dat ik
een beetje van het hoofdonderwerp afwijk, maar ik denk
dat veel van deze dingen steeds later aangeleerd worden,
omdat ouders bepaalde dingen simpelweg van zich afschuiven..
Mijn idee hierover is dat kinderen (veel, niet allemaal) lui worden
en niet zelfstandig zijn.

Voor andere meningen sta ik natuurlijk ook open.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:31

Blue_Eyes schreef:
In landen rond de evenaar worden kinderen tot ca. 5 jaar gewoon aan de borst gevoed. Gewoon, zo lang als ze willen. Dus nee, ik vind er niets raars aan.

Wie zegt dat dat gewoon is? Dat dat zo hoort?

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:33

Wat hoort wel en wat hoort niet...Is dat niet moraal en wat voor interpetatie we er zelf aan geven?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:36

MamboBeach schreef:
Blue_Eyes schreef:

Alleen in landen waar te weinig eten is voor de kids.
Als er genoeg eten voor handen is, "eten" de kinderen al met 2 a 3 maanden mee.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:36

Ik zeg ook dat een ieder zelf moet doen waar hij gelukkig bij is maar ik persoonlijk vind 8 jaar echt te lang.
Dieren stoten op een gegeven moment ook hun 'kinders' af. ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:37

Brainless schreef:
MamboBeach schreef:

Alleen in landen waar te weinig eten is voor de kids.
Als er genoeg eten voor handen is, "eten" de kinderen al met 2 a 3 maanden mee.

Dat is eigenlijk ook het antwoord waar ik op zat te wachten. :j
Maargoed, ieder zijn ding hoor! ;)

watnou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:45

QualityHorse schreef:
Ik heb tot 4 maanden borstvoeding gedronken,
was met 1,5 zindelijk overdag, met 2 jaar ook 's nachts.
ik zat vanaf 3 jaar niet meer in de buggy en fietste vanaf
die leeftijd ook zonder zijwieltjes.

En nee, ik snap dat niet ieder kind hetzelfde is en dat ik
een beetje van het hoofdonderwerp afwijk, maar ik denk
dat veel van deze dingen steeds later aangeleerd worden,
omdat ouders bepaalde dingen simpelweg van zich afschuiven..
Mijn idee hierover is dat kinderen (veel, niet allemaal) lui worden
en niet zelfstandig zijn.

Voor andere meningen sta ik natuurlijk ook open.

Hmm ben een iets andere mening toegedaan.. denk anders als wat hier boven komt drijven .....
Voorbeeldje ( speciaal voor Qualityhorse)
Mijn dochter, heeft tot 23 maanden borstvoeding gehad , liep met 11 maanden, was zindelijk rond 2,5 en ja ook s nachts, kon al los fietsen voor ze 4 jaar was en is een zeer zelfstandig persoontje ( is nu bijna 6 en neeeeeee mama ik doe alles zelluf!!)

Ik denk gewoon dat eenieder het voor zichzelf uit moet maken, wat goed voelt.

Omdat ik had besloten borstvoeding te geven, daar hoeft mijn omgeving niks van te merken wel?
Vanaf +/- 1 jaar voedde ik niet meer buitenshuis, voelde niet prettig, al die verwijtende blikken....
Mijn oudste heeft bijna 25 maanden borstvoeding gehad, ik kan echt wel loslaten, en ze lopen niks achter in ontwikkeling waarop je insuineerd....

Soms is borstvoeding de makkelijkste, snelste, goedkoopste keuze, en tja.. het is nog gezond ook nog!

oh ja, mijn kids kregen gewoon eten vanaf ong 6 maanden, gewoon met de pot mee-eten, en daarbij ong 3 x per dag borstvoeding, niks geks, gewoon natuurlijk!

Zo, einde bericht.. hahahaha

Verder vind ik het gewoon eenieders keuze.. wie zijn wij om dat te veroordelen??
Je kan gewoon n andere kant opkijken als het je stoort. ja toch??

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:45

wat een ander doet moet ie zelf weten... maar ik vind het wel lang... het kind op het journaal was toch zeker al 3 of 4... ik zie daar anders dat het kind het gewoon lekker vind geen voordeel aan..... (scheelt natuurlijk wel stroom voor het opwarmen van gewone melk! dus eigenlijk is het nog heel energie besparend ook! :j )

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:51

Blue_Eyes schreef:

Daar kan ik me nog iets bij voorstellen; dat zijn veelal landen waar armoe heerst en dan is die BV vaak het enige wat een moeder een kind überhaupt als voeding kan bieden!
Dat je een kind met allergien lang voedt, kan ik me ook nog wat bij voorstellen.
Maar als je een gewoon, gezond kind hebt, voegt BV na het eerste jaar (let wel: imo!!) niets meer toe! Er is in onze maatschappij voldoende (hoogwaardig) voedsel.
Dat BV super is voor een gezonde start in het leven, twijfel ik niet aan.
Toen mijn dochter geboren werd, had ik zoiets van "BV ok, een week of 6-8!" :+ .
Na die 6 weken ging het zó goed, dat ik voor mezelf besloot het tot een mnd of 3 te geven. Ook na die 3 mnd liep het allemaal nog prima, dus toen had ik zoiets van "ok, ik voed gewoon zolang totdat zij of ik er genoeg van heeft/hebben."
Mijn dochter had er na een half jaar duidelijk genoeg van; ze kreeg toen ook vast voedsel en vond drinken uit een beker heel wat interessanter dan die borst :) . Misschien dat het anders was gegaan als ze tot die tijd nog geen fruit- en groente hapje had gekregen :? , géén idee, maar hoewel ik het jammer vond dat de BV-periode was afgelopen, vond ik het prima omdat ze er duidelijk zelf klaar mee was :) .
Bij mijn zoon ging het overgens na 5,5 mnd precies zo!